03.06.2026

Aurinkovoiteet vertailussa 2026

Täältä se pätkähtää, tämän kesän suuri aurinkovoidevertailu. 🌞

Tänä vuonna aurinkovoide-scenessä näkyy yhä vahvemmin ohuiden seerumi- ja fluid-tyyppisten voidekoostumusten suosio; valtaosa kasvoaurinkovoiteista on nykyään nimetty fluidiksi. Aurinkovoiteet alkavat länsimaissakin lähentyä yhä enemmän ihonhoitotuotteita - ainakin lupaustensa mukaan. Teksti "sopii meikin alle" näkyy tyhä useammassa kasvoaurinkovoiteessa.

Kosteusvoidemaisemmassa tuntumassaan Korea voittaa länkkärivoiteet kuitenkin yhä 6-0. 🙏🏻

Luonnonkosmetiikkabrändit tuntuvat pitävän tänä vuonna "välivuotta" uusien aurinkotuotteiden lanseerauksesta. Vain Whamisalta on tullut uusi luonnonkosmetiikan aurinkovoide - ja erinomainen sellainen!

SUOSIKKINI TÄMÄN VUODEN TESTATUISTA:

🩷 IVY AIA Ultralight Sun Face Fluid SPF 50 (väritön ja sävytetty)

🩷 CUTEM Waterful Barrier Sun Cream SPF 50+

🩷 KAIKKI OSTAMANI VEDENKESTÄVÄT KOREALAISET! 🤩

🩷 AVÈNE Ultra Serum SPF 50+

🩷 CIEN Sunscreen with Niacinamide Face & Neckline SPF 50

🩷 WHAMISA Pear Blossom Sunscreen SPF 50+

🩷 DERMOSIL Sun Protection Facial Cream SPF 50

🩷 LA ROCHE-POSAY Anthelios UVAir Sunscreen Serum SPF 50+ (pigmenttiviiksille!)

Aurinkovoidearvioissa olen tuttuun tapaan merkannut uuden sukupolven UV-filtterit keltaisella. Vanhat filtterit ovat värittömällä.

Olen ostanut vertailun aurinkovoiteet itse, poislukien seuraavat, jotka olen saanut markkinointitarkoituksessa tai osana kaupallista yhteistyötä:

SVR Fluide Photo Age / SVR
Dermosil / Dermosil
Whamisa / Transmeri
Cutem / Geminium

SVR SUN SECURE FLUIDE PHOTO-AGE SPF 50+

37,90€ / 40 ml

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Tinosorb S, Uvinul T 150, Iscotrizinol
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä; veden, hien ja hankauksen kestävä (80 min)

SVR on lempparini mitä tulee apteekkien aurinkosuojatuotteisiin, se on nimittäin ainoa brändi, joka näkyvästi ottaa kantaa kemiallisten UV-filtterien ominaisuuksiin ja tuo esiin, että on tehnyt valinnan formuloida tuotteensa ilman hormonihäirinnästä ja vesistöhaitoista tunnettuja tai epäiltyjä UV-suojakemikaaleja. Mikään toinen brändi ei perusta aurinkovoidefilosofiaansa tälle pohjalle, vaikka on muitakin oikein hyviä apteekkiaurinkovoiteita uudella UV-suojateknologialla.

SVR:n ainoa miinus on mielestäni hieman liian vahvat ja makeat  tuoksut, ja siksi hajusteeton uutuus Fluide Photo-Age herätti heti mielenkiintoni. Tässä on myös mielenkiintoinen hyperpigmentaatiota ja ikääntymisen merkkejä hidastava aktiiviaineakompleksi koostuen krassiuutteesta, niasiiniamidista, meloniuutteesta ja annatto-uutteesta. Krassiuute on minulle uudempi tuttavuus anti-pigmentti-ainesosana, mutta käy ilmi, että sillä on melaniinin tuotantoa hillitsevä vaikutus.

Koostumus voiteessa on ohut fluidi, mutta ihotuntuntuma kuitenkin täyteläinen, jopa hieman nahkea. Verrattuna alla esiteltäviin ACOn, CeraVen ja L R-P:n uutuuksiin, SVR:n Fuide Photo Age ei levity yhtä notkeasti. Huono tämä ei todellakaan ole, ei vain yhtä kosmeettisesti miellyttävä, kuin seuraavana esiteltävät apteekkiuutuudet.

ACO HYDRATING SUN FACE CREAM

19,90€ / 40 ml

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Ensulizole, Tinosorb S
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä, veden ja hien kestävä (40 min)

ACOn tämän vuoden uutuus tuo ruotsalaisbrändin valikoimaan ensimmäisen Octisalate-vapaan aurinkovoiteen. En pyri sanomaan, että Octisalate on huono aine (se ei kuulu niihin huonomaineisimpiin vanhoihin filttereihin), mutta brändin valinta jättää se pois on siinä mielessä mielenkiintoinen, että vielä toissa vuonna he perustelivat Octisalate-valintaa mm. vetoamalla kosmeettiseen miellyttävyyteen ja kustannustehokkuuteen. Joka ikinen ACOn nykyvalikoiman aurinkovoide ennen Hydrating-uutuutta on sisältänyt Octisalatea. Kevään 2026 Octisalate-vapaa voide on kuitenkin ihan yhtä kosmeettisesti miellyttävä kuin vanhemmatkin ACOt, eikä myöskään kalliimpi.

Verrattuna korealaisiin aurinkovoiteisiin, ACOn uutuus ei tunnu erityisen kosteuttavalta. Koostumus on kuitenkin oikein miellyttävä ja hyvin elegantti ollakseen veden- ja hienkestävä aurinkovoide. Koostumus on ohutta ja lotion-tyyppistä emulsiota. Ihoa kirkastavana buustina tuotteessa on C-vitamiinia (askorbyyliglukosidi) sekä niasiiniamidia, ja mielenkiintoinen, tehokas synteettinen antioksidantti, Ronacare AP, joka valmistajansa mukaan suojaa ihoa happiradikaaleilta jopa kellon ymåäri - JA hillitsee siinä sivussa ihon rasvoittumista ja epäpuhtauksia..! 👌

Mielenkiinnolla odotan, onko tämä ACOn uusi suuntaus; tuleeko Octisalate jäämään pois jatkossakin uusissa ACO Sun -lanseerauksissa.

CERAVE INVISIBLE HYDRATING FLUID SUNSCREEN SPF 50

23,50€ / 50 ml

UV-filtterit: Uvinul T 150, Tinosorb S, Avobenzone, Ensulizole, Tinosorb M (nano), Uvinul A Plus 
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: ei

CeraVe toi valikoimaansa uudet Sunscreen-nimetyt SPF-tuotteet vanhojen Moisturising Lotion -nimisten SPF-tuotteiden rinnalle. Uusi Sunscreen-linja sisältää kaksi vedenkestävää aurinkovoidetta vartalolle (SPF 50+ ja SPF30)  ja kaksi ei-vedenkestävää kasvoille (Hydrating SPF 50 ja Dry Touch SPF 50+). Ostin testiin Hydrating Fluid Sunscreenin kasvoille.

Verrattuna vanhaan Moisturising Lotion SPF30/50-koostumukseen, uusi on UV-suojaltaan huomattavasti parempi. Mietin, mahtaako CeraVen kotimaan asiakkaita pikkuisen harmittaa - nämä kun eivät ole saatavilla Jenkkimarkkinoilla (kiitos USAn mahdottoman UV-suojakemikaalien lainsäädännön).

Invisible Hydrating Fluid Sunscreenin ihotuntuma on hyvin samantyyppinen kuin ACOn Hydratingissa, CeraVe vain on hieman hoitavamman tuntuinen. Vaikka koostumus on aavistuksen juoksevampi kuin ACOn, iholle jäävä tuntuma on ravitsevampi ja kosteuttavampi, tästä on kenties kiittäminen keramideja. :)

Kokonaisuutena oikein hyvä aurinkovoide, vaikka sisältääkin myös hieman vanhaa teknologiaa.

LA ROCHE-POSAY ANTHELIOS UVAIR SUNSCREEN SERUM SPF 50+

27,90€ / 50 ml

UV-filtterit: Tinosorb S, Uvinul T 150, Avobenzone, Uvinul A Plus
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: kevyen parfyymimainen. Jotenkin odottamaton L R-P:n kaltaisen brändin tuotteessa, en ymmärrä, miksi osa L R-P:n tuotteista on hajustettuja. Tuoksu on kuitenkin mieto eikä lähellekään niin voimakas kuin esimerkiksi SVR:n hajustetuissa aurinkovoiteissa.
Alkoholi: sisältää; kakkosena incissä
Vedenkestävä: ei

L'Oreal on nyt kovasti innostunut tästä seerumimaisen ohuesta aurinkovoidekoostumuksesta, ja on lanseerannut saman tyyppisen koostumuksen täsmälleen samassa pakkauksessa jopa kolmelle brändilleen: Vichy, CeraVe (yllä) ja La Roche-Posay. Täytyy sanoa, että tykkään todella paljon tästä pakkauksesta: ohut nokka annostelee tuotetta erittäin tarkasti ja hallitusti, ja on huomattavasti parempi ratkaisu kuin puristettavat tuubit tai tippanokat. Tämä annostelumekanismi on YA:n sivulta löytyvän tiedon mukaan jopa patentoitu. 👌

UVAir on L R-P:n vastine korealaistyyppisille, ultrakevyille koostumuksille. (L R-P:n kaikkein tehokkaimmat aurinkotuotteet; UVMune 400-voiteet, ovat iholla hieman raskaampia, kiitos huomattavasti korkeamman UVA-suojansa.) UVAir on oikein miellyttävän tuntuinen, ja kuten sanottua, fanitan erityisesti sen pakkausta, mutta ei tämä kuitenkaan päihitä korealaisia millään aspektilla. Jos haussa on mahdollisimman ohut ja kevyt, ihonhoitotuotemainen aurinkovoide, edelleen valitsisin jonkin korealaisen.

Mun tarpeisiin UVAir-voide tarjoaa kuitenkin jotain, mikä on tehnyt siitä uuden vakkarin aurinkotuotearsenaalissani. Minulla on "viiksialueen" melasman ehkäisyyn käytössä erillinen tuote, jota lisään ulkona ollessa tunnin välein, jopa tiheämmin. (Pigmenttiviikset on erittäin ärsyttävä ja kiusallinen ongelma.) Anti-melasma-tuote oli vuosikaudet Clinique Dark Spot Defense ja Darphin Environmental Shield (sama tuote), mutta nyt UVAir on korvannut Darphinin mun käsilaukussa. Miksi?

Vaikka Darphin vie vieläkin vähemmän tilaa, UVAir hakkaa sen (ja ihan kaikki muutkin aurinkovoiteet) annostelun helppoudessa ja tarkkuudessa.

Korkin saa auki nopealla napsautusliikkeellä (ei auki-kiertämistä, kuten Darphinissa), ja täsmänokka annostelee voidetta tarkasti juuri niin pienen määrän, kuin ylähuulen alueen voiteluun tarvitsee. Darphinia puolestaan pitää ravistaa ennen annostelua, ja nokka purskauttaa voidetta helposti ulos niin paljon, että sitä päätyy vaatteillekin. Olen aina tuskaillut tämän kanssa, Darphinia menee siis joka kerta hukkaan, kun sitä annostelee. UVAirin kanssa tätä ongelmaa ei ole, se on aivan täydellinen tuote pienten alueiden voiteluun. 👌

CeraVen voiteessa on sama pakkaus ja samat hyödyt, ja saattaa ollakin, että L R-P vaihtuu jossain vaiheessa hajusteettomaan CeraVeen, ihan vain L R-P:n lievästi häiritsevän tuoksun takia.

Kuitenkin alkoholin läsnäolo tekee L R-P:stä ultranopeasti imeytyvän, ja sekin on tervetullut etu melasma-alueen voitelussa. L R-P:n UVAir on koostumukseltaan ja ihotuntumaltaan vielä CeraVeakin huomaamattomampi.

AVÈNE ULTRA SERUM SPF 50+

34,90€ / 30 ml

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Triasorb, Tinosorb S
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä (sain tämän tiedon suoraan Avènelta, mutta pakkaustiedoissa tätä ei mainita)

Tämän uutuuden ehdinkin jo esitellä keväällä, ja se on rasittavasta pipetti-systeemistään huolimatta suosikkini apteekin uutuuksista. ❤️‍🔥 Syyt: Ultra-seerumissa on erinomaisen hyvin tasapainotettu UVB- ja UVA-suoja ja tuote antaa myös erittäin hyvän antioksidanttisen suojan (C-vitamiini), JA on vieläpä oikein kosteuttava. (Mutta ei ole yhtä raikas kun korealaiset. ;))

Avène ja L R-P johtavat UVA-suojauksen markkinaa ainutlaatuisilla extra-pitkän UVA-alueen filttereillään, joten jos olet kiinnostunut UVA-pään erityisvahvasta suojasta, etsi aina aurinkovoiteestasi Triasorb- tai Mexoryl 400 -filtteriä. L R-P ei tänä vuonna julkaissut uusia Mexoryl 400 (eli UVMune) -aurinkovoiteita, joten Avène vie tässä tänä vuonna voiton.

Jos tämä tuote olisi pakattu L'Orealin käyttämään tarkkuus-nokka-applikaattoripakkaukseen, Avène Ultra Serum olisi mun kirjoissa aivan täydellinen aurinkosuojatuote. Nyt kun se on pakattu pipettipulloon, sitä on superärsyttävää ja sotkuista annostella (emulsiomaista seerumia pursuaa ulos pullon kaulasta kun laitat pipettiä takaisin). Joka tapauksessa, sen koostumus on upea ja ihotuntu hoitava ja kosteuttava.

DUCRAY MELASCREEN PROTECTIVE ANTI-SPOTS FLUID SPF 50+

30,90€ / 50 ml

UV-filtterit:Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Triasorb, Tinosorb S
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä; veden ja hienkestävä (40 min)
Erityistä: sopii valmistajan mukaan myös raskaana oleville ja imettäville

Tässä meillä on hyvin erilainen versio Pierre Fabren Triasorb-aurinkovoiteesta. Pierre Fabre on Triasorb-UV-filtterin kehittänyt yritys ja Avène- sekä Ducray-brändien omistaja. L'Orealin tavoin myös Fabre kierrättää raaka-aineinnovaatioitaan eri brändeissään.

Tämä tuote osoittaa jälleen, kuinka vapaasti firmat käyttävät nimitystä 'fluid'. Melascreen-aurinkovoide on nimetty 'fluidiksi', mutta ei sitä ole: kyseessä on aivan perinteinen, jopa aika täyteläinen voide. (Mikä sitten on 'fluid'-koostumus? Se on niin ohut emulsio, että valuu iholla, jos laitat sitä pisaran kämmenelle ja käännät kättä. Fluid viittaa 'nestemäiseen' koostumukseen.)

Tämän aurinkovoiteen kohdalla minulla herää sama reaktio kuin viime vuonna L R-P:n UVMune Oil Control -voiteen kanssa: miten sekaiholle (tai rasvoittuvalle iholle) kehitetty voide on formuloitu näin paksuksi? Voihan paksumpikin voide sisältää talia imeviä tai epäpuhtauksia lievittäviä ainesosia, mutta lähtökohtaisesti olettaisin rasvoittuvaihoisen silti pitävän kevyitä koostumuksia ihollaan miellyttävämpinä. No, en kuulu kohderyhmään joten vaikea sanoa. Itse en joka tapauksessa koe sekaihon Ducrayn Melascreen SPF50+ -voidetta erityisen miellyttävän tuntuisena omalla ihollani. Voide on öljytön ja sisältää riisipuuteria ja tapioka-tärkkelystä, joiden funktio on pitää iho himmeänä ja luoda dry touch -efekti. Minun ihollani efekti ei kuitenkaan toteudu.

Tässä voiteessa on erityisaktiiviaineena atselaiinihappoa, joka torjuu niin epäpuhtauksia, pigmenttiläiskiä kuin punoitusta. Siitä plussaa.

SVR SUN SECURE SPRAY POCKET SPF50+

12,90€ / 20 ml

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Tinosorb S, Iscotrizinol
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: SVR-aurinkotuotteiden makea signature-tuoksu
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä; veden, hien ja hankauksen kestävä (80 min)

Tämä olisi ollut kokonsa puolesta todella näppärä taskutuote; pakkaus on alle sentin paksuinen ja muilta mitoiltaan vain 8,5 x 5,5 cm. Mutta - suihkemekanismi ei toimi. Ostin ensimmäisen testikappaleen itse, ja sain siitä suihkaistua yhden yskäisyn, sitten mekanismi hyytyi. Sain SVR:ltä korvaavan kappaleen tilalle - mutta tämä ei toiminut edes yhden suihkaisun vertaa. Mitään ei tule ulos. Instagramissa sain kuulla muilta vastaavia kokemuksia, ja myös YA:n asiakaspalautteissa kommentoidaan tämän tuotteen huonosti toimivaa suihkemekanismia.

Tuote on näemmä kuitenkin ollut myynnissä jo ainakin pari vuotta (yksi palaute on vuodelta 2024), joten kai tämä joillakin toimii (kun on pysynyt myynnissä). Minun on tätä oman kokemukseni puolesta vaikea suositella.

SVR SUN SECURE LAIT SPF 50+

24,90€ / 100 ml

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Tinosorb S, Iscotrizinol
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: SVR-aurinkotuotteiden makea, kesäinen signature-tuoksu
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä; veden, hien ja hankauksen kestävä (840 min)

Ostin tämän voiteen jo viime vuonna, mutta se unohtui (!) vuoden 2025 aurinkovoide-esittelystä. Esitellään se nyt. :) Tämä olikin itse asiassa mukana kevään lasten aurinkovoidesuosituksissani.

SVR:n mukaan tämä sopii jo vauvaikäisille (6 kk ylöspäin), mutta Ranskassa vallitsee eri ajatus hajustetuista tuotteista kuin meillä, joten itse suosittelen tätä mieluummin isommille lapsille, noin 3 vuodesta ylöspäin. Parfyymi ei sinällään ole lapsen iholle vaarallinen, mutta koska hajustemolekyylit joka tapauksessa aiheuttavat (säilöntäaineiden ohella) muita kosmetiikan ainesosia enemmän ärsytystä ja allergiaa, ja oikein pienen lapsen ihon läpi kemikaalit imeytyvät hanakammin kuin vanhempien, on suositus meillä päin säästää pientä lasta hajusteiden kaltaiselta turhalta kemikaalialtistukselta. Vanhempi lapsi taas voi jopa tykätä hyvän tuoksuisesta aurinkovoiteesta ja käyttää sitä mieluummin kuin hajutonta, joten siksi lasten aurinkovoidesuosituksissani on myös näitä tuoksuvia. :)

SVR:n Lait-koostumus edustaa ihotuntumaltaan hyvin klassista aurinkoemulsio-koostumusta. Tämä on aika täyteläisen ja hoitavan tuntuista, ja pakkausteksti sanookin moisturising. ('Moisturising' muuten tarkoittaa myös ravitsevaa öljykosteutusta, 'hydrating' viittaa pelkkään vesikosteutukseen.) Koostumus on ihan miellyttävä, mutta jättää vähän tahmean pinnan.

Muuten: jos vertaan tätä Änglamarkin SPF 50 -vartaloaurinkovoiteeseen, jossa on ihan samat uuden teknologian UV-filtterit, näkyy ero koostumusten hienostuneisuudessa.

UV-suoja on yhtä hyvä edullisella marketti-Änglamarkilla kuin kalliimmalla apteekin SVR:llä, mutta SVR:n koostumus on rikastettu antioksidanteilla ja pigmenttiläiskiä hillitsevillä aktiivianeilla, ja liuotinsysteemi on myös elegantimpi.

Änglamarkista puheen ollen:

ÄNGLAMARK 2 IN 1 SUN FACE CREAM & STICK

7,45€ / 20 ml + 3,2 g

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Tinosorb S, Iscotrizinolpuikko: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Iscotrizinol, Tinosorb S, titaanidioksidi (nano)
Filtterityyppi: kemiallinen (puikko hybridi)
Tuoksu: hajusteton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä, 40 min

Tämä oli mielestäni uusi Änglamark-aurinkotuote tänä keväänä, en ainkaan muista sitä edellisiltä vuosilta. Voidepohja ja UV-filtterisysteemi ovat hyvin samanalaiset kuin muissakin Änglamarkeissa, tämän version "juttu" on vain käsilaukkuystävällisempi koko sekä korkkiin sujautettu stick-aurinkovoidelisä. Tuo stick-lisä tekee tuotteen lisäämisestä helppoa ja nopeaa on-the-go, kuten vaikka patikkavaelluksella tai veneillessä.

Tuote on tuttua Änglamark-laatua. Hinta vain on paljon korkeampi suhteessa muihin Änglamarkkeihin, mitä vähän ihmettelen: tuubissa on 20 ml voidetta, ja puikon koko on vain 3,2 g, ja hinta on silti korkeampi kuin brändin Sun Face Fluid -voiteessa (50 ml). 🤷‍♀️

IVY AIA ULTRALIGHT SUN FACE FLUID SPF 50

4,30€ / 50 ml

❤️‍🔥 markkinoiden halvin uuden sukupolven aurinkovoide! ❤️‍🔥

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Tinosorb S, Iscotrizinol
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: ei

Ivy Aian SPF 30 -voide oli huippulöytö viime kesänä, ja nyt tarjolla on lisää huippuedullisia ja HUIPPUHYVIÄ aurinkovoidekoostumuksia tältä brändiltä! 🤩 Tämä kevyt, lähes nestemäinen emulsio kosteuttaa ihoa aloe veran, hyaluronihapon ja glyserolin voimin ja tuo iholle modernin, tehokkaan UV-suojan alle vitosella..! 😮

Ivy Aian aurinkovoiteet tulevat itse asiassa samalta tanskalaiselta Dermapharm-sopimusvalmistajalta kuin Änglamarkin aurinkovoiteet, ja koostumuksissa voi nähdä paljon samaa. Kuitenkin Ivy Aian fluidit ovat vieläkin ohuempia kuin Änglamarkin (ainoa) fluid, ja ihotuntuma on muutenkin hieman elegantimpi.

Hinnoittelussa ei ole mitään logiikkaa - Ivy Aian SPF 30 -kasvovoide maksaa edelleen 9,90€ / 50 ml, ja nämä uudet SPF Fluidit maksavat alle puolet vähemmän. 🤷‍♀️ Välillä näitä kosmetiikan hinnoittelujuttuja ei vain pysty ymmärtämään, liekö tässä jokin virhe, mutta iloitaan halvoista ja laadukkaista aurinkovoiteista. :)

Edit. Kommenteissa kysyttiin, mistä Ivy Aiaa voi ostaa, ja sehän on hyvä tieto lisätä, sillä saatavuus taitaa Suomessa rajoittua vain yhteen ketjuun: eli näitä voi ostaa Normalista. Ivy Aiaa myydään myös joissain apteekeissa (-> allergiselle iholle kehitetty sarja), mutta en tiedä, kuuluvatko myös Ivy Aian aurinkovoiteet apteekkien valikoimaan.

IVY AIA ULTRALIGHT TINTEDSUN FACE FLUID SPF 50

4,30€ / 50 ml

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Tinosorb A2B, Tinosorb S, Uvinul T150, Iscotrizinol
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: ei

Sävytetyssä versiossa on mielenkiintoisesti laajempi UV-filtterisysteemi, ja tämä sisältää myös niasiiniamidia. Oletin, että sävytetty olisi ollut koostumukseltaan sama kuin sävyttämätön, vain pigmenttilisällä, mutta näin ei ollutkaan.

Tinted-versio on ehdottomasti tehokkaampi tuote hyperpigmentaatio-taipuvaiselle iholle; tässä on huomattavasti vahvempi UVA-suoja (Tinosorb A2B-lisä on erittäin tehokas UVA-filtteri) ja väripigmentti itsessään hillitsee sekin pigmenttiläiskien triggeröitymistä.

Tinted-voiteessa on neutraali beige ja hyvin läpikuultava sävy. Sanoisin, että tämä sopii aika moneen ihonsävyyn, on sen verran läpikuultava.

Tämä kaksikko on aivan erinomainen löytö! Uskomatonta, että markkinoilta voi löytyä NÄIN halvalla NÄIN laadukkaita aurinkovoiteita..! 🔥👏 Joku varmaan kysyy ihotyyppisuositusta näistä, ja siihen vastaan normaali, pintakuiva ja sekaiho, sanoisin, että sopii myös rosacealle.

CIEN SUNSCREEN WITH NIACINAMIDE SPF 50

3,99€ / 50 ml

❤️‍🔥 hävyttömän hyvä aurinkovoide tähän hintaan! ❤️‍🔥

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Ensulizole, Tinosorb S, Uvinul T 150, Iscotrizinol
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: ei

Täältä tulee toinen ultrahalpa ja erinomaisesti formuloitu aurinkovoide! 👏 Lidlin tarjokas on melkein 100% uuden teknologian mukainen, mukana on vain yksi vanhan liiton filtteri, ja sekin on se ongelmaton kaveri; vesiliukoinen Ensulizole.

Lidlin aurinkovoidevalikoima on kirjava, mutta tein havainnon, että UV-filtterikokonaisuudet ovat parantuneet ja liikkumassa kohti modernia suuntaa. Esimerkiksi oktokryleeni on nyt jätetty kokonaan pois koostumuksista, ja ainoat Cien-aurinkovoiteiden vanhat UV-filtterit ovat ne yleisimmät (ja "hyväksytyimmät") eli Octisalate, Avobenzone ja Ensulizole. Jälkimmäiseen ei liity mitään tunnettuja haittoja.

Ostin testiin epäpuhtaalle iholle kohdennetun niasiiniamidi-kasvoaurinkovoiteen. Samaan linjaan kuuluivat myös Keramidi- ja Hyaluronihappo-versiot. Ja kuulkaas, tässähän taitaa olla todella korkea pitoisuus nimikkoainesosaa - niasiiniamidi on incissä neljäntenä veden ja kahden liuottimen jälkeen, jopa ennen UV-filttereitä..! 👌 Se on myös glyserolin yläpuolella. Näillä spekseillä veikkaan, että niasiiniamidia on 3-5%. Niasiiniamidi ei ole kallis aine, joten näin korkea pitoisuus halvassa aurinkovoiteessa ei ole mahdotonta.

Niacinamide-aurinkovoiteen ihotuntuma on perusmiellyttävä; ei mikään superelegantti mutta ei myöskään raskas, jähmeä tai tahmea. Sellainen neutraali ja perushyvä. Eniten olen vaikuttunut tämän ainesosaluettelosta! Tässä on enemmän niasiiniamidia kuin yhdessäkään toisessa tutkimassani niasiiniamidi-aurinkovoiteessa; se, että niasiiniamidi on jopa UV-filttrerien yläpuolella, on todella harvinaista. Eli niasiiniamidin ystävät: tsekatkaapa tämä tuote! (Kun ostin tämän toukokuun alussa, hintalapussa luki punaisella ERÄ, eli en tiedä, onko tämä ollut vain jokin pienempi erikoiserä.)

NIVEA SILKY UV STICK SPF 50+

15,90€ / 15 g

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Tinosorb S
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: pakkaus kertoo vain "hienkestävä"

Niin on Niveakin sitten saanut valikoimaansa viimein täysin uusilla UV-suodattimilla formuloidun aurinkotuotteen. Tämä ei ole Nivean omaa käsialaa, vaan tulee korealaiselta alihankkijalta. Tämäkin mielenkiintoinen valinta..! Jotenkin ajattelin, että Beiersdorfin kaltaiselle valmistajalle oma tuotanto on aivan ehdoton juttu. No, saksalaiskemistit ovat nyt halunneet mieluummin luottaa korealaiseen osaamiseen! ☺️

Tuote on oikein hyvä ja miellyttävä. L R-P:n puikko liukuu iholla vieläkin vaivattomammin, mutta ei Nivean stickissäkään mitään valitamista, ja hinta on puolet halvempi kuin L R-P:ssä. Ylipäänsä todella hieno juttu, että markkinoille aletaan saada näitä hienostuneita, upeasti liukuvia uuden teknologian aurinkosuojapuikkoja. Nämä ovat todella näppäriä käyttää silloin, kun UV-suojaa pitää saada iholle nopeasti ja/tai ei halua hieroa käsillä ihoa. On hyvä toki pitää mielessä, että puikko-muotoisella tuotteella on hyvin vaikea saada iholle ladattua sen verran ainetta, kuin suojakerroin vaatisi, eli puikolla suoja jää todennäköisesti aina vähäisemmäksi kuin voiteella. Samalla voi kuitenkin muistaa, että monet meistä pärjäävät mainiosti myös sillä alhaisemmalla SPF:llä, kuten 20:llä. ;)

LA ROCHE-POSAY ANTHELIOS UVAIR STICK SOLAIRE SPF 50+

19,90€ / 9 g

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Tinosorb S, Uvinul T 150, Iscotrizinol
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: mieto parfyymi
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä; veden, hien ja hiekan kestävä

L R-P on Nivean tavoin saanut viimein valikoimaan pelkästään uuden ajan filttereitä sisältävän aurinkosuojan, ja tämäkin puikko-muodossa. (Tämä lienee sentään Euroopassa valmistettu.) UVAir-puikon ehdoton vahvuus on sen mielettömän vaivaton liukuvuus iholla; tämä suorastaan sulaa iholle. Todella helppo ja miellyttävä käyttää. Puikon oranssi väri tulee astaksantiini-antioksidantista, siitäkin plussaa! Astaksantiini on fantastinen antioksidantti kesäaikaan, se on supertehokas neutraloimaan UV-säteilyn aikaansaamia happiradikaaleja.

Pieni miinus rapsahta puikon iholle jättämästä rasvaisesta pinnasta. Tuotteen mainostetaan sopivan loistavasti myös meikin päälle lisäilyyn, mutta olen itse eri mieltä.  Puikko jättää kevyestä tuntumastaan huolimatta iholle selvästi tahmean pinnan, ja tuo rasvaisuus saattaa kyllä liuottaa meikinkin pintaa.

Myös sisareni ja hänen miehensä testasivat tämän tuotteen ja kommentoivat samaa; ultrahelppo käyttää, mutta jättää ihon vähän tahmeaksi.

DERMOSIL SUN PROTECTION FACIAL CREAM SPF 50

12,90€ / 50 ml

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Tinosorb S, Uvinul T 150, Iscotrizinol, Tinosorb A2B
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä (80 min)

Tämä oli niin hieno juttu: nyt myös Dermosililla on valikoimassa täysin uuden teknologian mukaisia aurinkovoiteita. 🧡 Tässä kasvoaurinkovoiteessa on erinomainen laajan kirjon UV-filtterikattaus, ja UVA-suoja korostuu laadukkaasti, kun mukaan on sujautettu myös Tinosorb A2B. 💯

Voide on kevyt ja miellyttävä. Kosteuttaviin ainesosiin lukeutuvat propanediol, skvalaani ja hyaluronihappo.

(Muuten: vinkki UVA-suojasta kiinnostuneille: jos näette Uvinul A Plus'n heti ensimmäisenä incissä, se on hyvä merkki UVA-suojan kannalta. Jos heti sen perään tulee Tinosorb S, Tinosorb A2B (tai jopa Avobenzone), tämä kertoo yhä vain vahvemmasta UVA-suojasta. UVA-suojan teho on erityisen merkityksellistä, kun haluat aurinkovoiteella hillitä pigmenttilaikkujen muodostumista ja/tai ennenaikaisia ikääntymismuutoksia.)

DERMOSIL SUN LOTION SPF 30

14,90€ / 150 ml

UV-filtterit: Uvinul A Plus, Tinosorb S, Uvinul T 150, Iscotrizinol, Tinosorb A2B
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä (80 min)

Vartaloaurinkovoiteessa on hyvin samanlainen koostumus UV-filttereineen sekä kosteuttavine aineineen, kuin kasvoversiossa. Suojakerroin vain on alempi, eli filtterien osuus on pienempi.

Miellyttävä ja varma valinta!

CUTEM WATERFUL BARRIER SUN CREAM SPF 50+

31,80€ / 50 ml

UV-filtterit: Uvinul T 150, Mexoryl SX, Mexoryl XL, Uvinul A Plus, Tinosorb S
Filtterityyppi: kemiallinen
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: ei

Loppuun pari valittua korealaista. Vedenkestävät korealaiset esittelin ihan hiljattain omassa postauksessaan täällä.

Cutemin upeasti formuloitu Waterful Barrier Sun Cream tarjoaa korealaisen vaihtoehdon keramidiaurinkovoiteille; tämä voittaa CeraVen 6-0 monipuolisessa hoitavuudessaan ja eleganssissaan. Keramideja ei hurjasti näe aurinkovoiteissa, ja jos sinulla on kuiva iho tai heikentynyt suojabarriääri, suosittelen tsekkaamaan Cutemin aurinkovoiteen.

Hieno koostumus pitää sisällään keramideja kolmessa eri muodossa, ja hyaluronihappoja on niitäkin ainakin kahdeksan erilaista. Adenosiini, hunaja, pantenoli, Centella-uute, allantoiini, kolesteroli ja skvalaani täydentävät hoitavan kimaran. Ai niin, ja onhan täälläkin niasiiniamidia.

Erinomainen aurinkovoide kuivalle iholle.

WHAMISA ORGANIC PEAR BLOSSOM SUNSCREEN SPF 50+

29,90€ / 50 ml

UV-filtterit: sinkkioksidi
Filtterityyppi: fysikaalinen
Tuoksu: mieto ja luonnonkosmetiikkamainen
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: ei

Whamisan uusi aurinkovoide kiilasi heti parhaimpien luonnonkosmetiikan SPF 50-voiteiden listalleni. Tämä taitaa nyt olla kaikkein miellyttävin sävyttämätön luonnollinen SPF 50 -voide mun iholla.

Pear Blossom -aurinkovoiteessa vesipohja on korvattu hoitavalla päärynäuutteella, ja ihan kärjessä on myös antioksidanttista shiitake-uutetta. Whamisalle tyypilliseen tapaan voide pullistelee hoitavia ainesosia; pakurikääpää (ja muita sieniuutteita), päärynänkukkaa, fermentoitua päärynäuutetta, kehäkukkaöljyä, lakritsiuutetta, japaninsypressiä, avokado- ja viinirypäleöljyä, kaakaovoita, banaaniuutetta ja Centella Asiaticasta eristettyjä anti-inflammatorisia yhdisteitä.

Ihan mahtavan laadukas aurinkovoidekoostumus! 👏 Käytännössä antioksidanttinen, kosteuttava & ravitseva hoitovoide, johon on lisätty sinkkioksidia suojaamaan UV-säteilyltä.

Koostumus on ohutta emulsiota ja ihotuntuma miellyttävä, joskin odotetusti tässä tuntuu korkean sinkkioksidipitoisuuden tuoma tietty, tuttu tuntuma joka on aavistuksen jähmeä. Se vain kuuluu luonnonkosmetiikan aurinkovoiteisiin. Pear Blossom -aurinkovoide ei jätä iholleni piiruakaan valkoista pintaa, eikä sinkkioksidi ole edes nano-muodossa.

*

Löytyikö listalta sinun aurinkovoiteesi? 🙂 Ja kertokaas, mitä aurinkovoiteita olette jo ehtineet ostaa täksi kesäksi? Näitä on aina niin mielenkiintoista kuulla! 😍

56 comments on “Aurinkovoiteet vertailussa 2026”

  1. Hei,
    Kiitos aiheeseen liittyvistä postauksista. 😊 Vielä kysyisin olisiko suositella jotain tiettyä voidetta herkälle (POD) kasvojen iholle?

    Vastaa

    3
    1. Vielä kysyisin olisiko suositella jotain tiettyä voidetta herkälle (POD) kasvojen iholle?

      Varmaan paras jonka tällä hetkellä tiedän on Beauty Of Joseonin mineraaliaurinkovoide (SPF 30). Se sopii myös kasvoille, vaikka nimessä on 'Body'.

      Kyseinen voide on esitelty täällä:

      https://karkkipaivablogi.com/2026/05/vedenkestavat-korealaiset-aurinkovoiteet/

      Kemiallisista tulee mieleen Avènen Ultra Serum, sen koostumus on kaikkein riisutuin PODia triggeröivistä elementeistä (hajusteet, raskaat öljyt ja vahat, tietyt kalvonmuodostajat, tietyt UV-filtterit).

      Vastaa

      5
  2. Tämä POD ihon aurinkosuojausta kiinnostaa minuakin kovasti. Itselläni juuri todettu, onneksi hyvin lievänä, ainakin vielä ja olen hieman sekaisin hoito-ohjeista, ne kun vaihtelevat lähteestä riippuen. Auringolta suojaus, mutta mikä on sopiva tuote ja ennenkaikkea, millä saa aurinkovoiteen tehokkaasti puhdistettua, kun kerta öljytuotteet eivät ole suositeltavia. Vielä kun iho on muutenkin atooppinen, vanheneva ja herkästi tukkeutuvat. Pää on ihan pyörällä!

    Vastaa

    2
    1. Minulle puhkesi POD tuossa joskus maaliskuussa ja jouduin käydä lääkärissä ja sain antibioottivoidetta.

      Aurinkosuojana olen käyttänyt koko ajan beauty of joseonin rice&probiotics-voidetta. Käytin sitä koko viime kesänkin, joten se ei ollut syypää PODin puhkeamiselle.
      Olen myös käyttänyt koko tämän ajan öljyputsaria (taika/nobe).

      Vastaa

      2
    2. POD on raivostuttava vaiva!

      Minulla on käytössä Ivy Aian kasvovoide sk 30, SVR:n Blur 50+ ja La Roche-Posayn puikko, joista SVR on ylivoimainen suosikkini. Mainitut aurinkosuojatuotteet eivät provosoi POD:tä minulla, mutta voivat toki tehdä sen muilla. Ihottuman kanssa ei taida olla oikein muita keinoja kuin kokeillen etsiä itselle sopivat tuotteet.

      POD-ihon putsauksesta sen verran, että ihon oirehtiessa itselläni toimii selvästi parhaiten pesu Marseille-saippualla. Saippuavinkin sain aikanaan ihotautilääkäriltä. Olin varsin skeptinen sen toimivuudesta saippuoiden huonon maineen vuoksi, mutta onneksi kokeilin. Saippuapesu rauhoittaa ihon todella nopeasti.

      Minulle on ollut suuri apu myös reseptillä saatavasta atselaiinihappovoiteesta.

      Tsemppiä kaikille POD:in kanssa painiville!

      Vastaa

      5
    3. Tämä POD ihon aurinkosuojausta kiinnostaa minuakin kovasti.

      POD-ihon aurinkovoiteen valinnassa voi käyttää tukena tällaista "checklistiä":

      -Hajusteeton
      -Ei myöskään eteerisiä öljyjä
      -Alkoholiton
      -Ei raskaita rasvoja, öljyjä ja vahoja
      -Mielellään mahdollisimman lyhyt ja simppeli inci-lista
      -Yleensä mineraali-UV-suuodattimet sopivat parhaiten, näistä ylivoimaisesti paras valinta on sinkkioksidi
      -Kemiallisista UV-filttereistä kannattaa valita uuden teknologian mukaiset, ne vanhemmat imeytyvät ihoon ja aiheuttavat siksi herkemmin ärsytystä.

      ja ennenkaikkea, millä saa aurinkovoiteen tehokkaasti puhdistettua, kun kerta öljytuotteet eivät ole suositeltavia.

      Kyllä öljyputsaritkin voivat sopia POD-iholle. Valitse hajusteeton, minimalistinen ja mahdollisimman hyvin iholta poishuuhtoutuva eli emulgoituva öljyputsari.

      Laponien ja Atopikin puhdistusöljyt ovat parhaat tärpit POD-iholle. Hassua kyllä, Laponie on laittanut omaan verkkokauppaansa, että he eivät ensisijaisesti suosittele putsariöljyään PODille, mutta sitten taas Twistbe suosittelee toisin. Tiedän, että Twistbellä on asiakkaita, joiden POD-iholle Laponien öljyputsari sopii hyvin.

      Vastaa

      5
  3. Kiitos jälleen, Sanni! 😊 Kiinnostaisi kuulla, miten vertailisit keskenään kahta ACOn tuotetta: Hydrating Sun Face Cream SPF 50 ja Ultra Light Sun Face Fluid SPF 50+. Ovatko nämä iholla yhtä kevyen tuntuisia?

    Olen käyttänyt Avènen Ultra Fluid Invisible SPF50 -tuotetta, josta olen pitänyt. Oikeastaan ainut miinus, jonka siitä keksin, liittyy siihen, että se jättää hyvin vaalealle iholleni sellaisen hennon kellertävän sävyvivahteen.

    Testasin hiljattain Avènen Ultra Fluid Perfector SPF50+ -tuotetta, mutta se olikin ihan todellinen hutiostos. Sävy oli nimittäin minun kasvoillani niin järkyttävän tumma ja keltainen, että oli pakko pestä kasvot heti. Harmillista sinänsä, kun muutoin olisi varmasti ollut kiva tuote.

    Mietinkin sitä, ovatko nuo mainitsemani ACOn tuotteet sellaisia, ettei niistä tulisi vaaleaihoiselle vastaavaa kellertävää sävyä kuin Avènen tuotteesta.

    Vastaa

    1
    1. Mä olen käyttänyt noita Acon kumpaakin tuotetta, ja sanoisin, että paljon riippuu ihotyypistä, miltä ne tuntuu. Mulla on itselläni aikuinen rasvoittuva sekaiho, joka talvisin ja keväällä kuitenkin hieman kuivahtaa. Iän tuomaa kuivuutta lähinnä. Mulle on keväthangilla toi Acon Hydrating Cream sopiva, ja huhtikuun loppupuolelta näin kesäkuun alkuun siirryin Ultra light fluidiin.

      Kesähelteellä, kun iholla ei enää ole pintakuivuutta, siirryn LRPn UVmuneen.

      Viime vuonna erehdyin sen Avènen Perfectorin ostamaan, ja ei muuten mun ihonsävyyn sopinut yhtään. Mulla on kylmä pohjasävy ihossa, ja ihosta tuli kelmeän näköinen sillä. Kaikki kellervään taittavat "värittömät" tuotteet on ei-listalla, ja nykyään tuote jää hyllyyn, jos siitä ei ole testeriä. Acolla noi mainitsemasi fluidit on mun mielestä puhtaan valkoisia, ei taita kellervään. Tai ainakaan mun iho ei niitten kanssa oo näyttäny sairaalta :D

      Vastaa

      1
    2. Kiitos, Niina! 😊 Hieno juttu, ettei noissa ACOn tuotteissa ole havaittavissa kellertävyyttä. Pitääpä ottaakin ACOn aurinkovoide seuraavaksi testiin.

      Vastaa

      1
    3. Kiinnostaisi kuulla, miten vertailisit keskenään kahta ACOn tuotetta: Hydrating Sun Face Cream SPF 50 ja Ultra Light Sun Face Fluid SPF 50+. Ovatko nämä iholla yhtä kevyen tuntuisia?

      Minulla on SPF 30 -versio tuosta Ultra Light Sun Face Fluidista (ostin sen 2023 ja vielä on vähän jämiä jäljellä 😅), ja se on iholla hyvin saman tuntuinen kuin Hydrating Sun Face Cream. Ero tulee lähinnä siitä, että Fluid on juoksevampi koostumukseltaan. Ihotuntuma ei kuitenkaan juurikaan eroa ja on yhtä kevyt, ainakin mun iholla. :)

      ‼️Paitsi! On näissä vielä sellainen ero, että Fluidissa on Tinosorb A2B-filtteri, joka on partikkelimainen, ja voi joidenkin iholla tuntua kuivakkana sekä näkyä vaaleana kajona iholla (kuten mineraalifiltterit). Mun iholla se vaaleus alkoi ihan aavistuksen näkyä, kun rusketuin. Mulla oli Ultra Light Fluid mukana Kreikassa kevään 2023 reissulla, ja sitä mukaaa kun rusketuin, tuo Fluid alkoi ihan vähäsen näkymään mun iholla. Ihmettelin sitä, kunnes myöhemmin tajusin, että ilmiö johtui Tinosorb A2B:stä.

      Olen käyttänyt Avènen Ultra Fluid Invisible SPF50 -tuotetta, josta olen pitänyt. Oikeastaan ainut miinus, jonka siitä keksin, liittyy siihen, että se jättää hyvin vaalealle iholleni sellaisen hennon kellertävän sävyvivahteen.

      Tuo kellertävyys liittyy Avènen Triasorb-filtteriin; se tuo voiteeseen kellertävän tai hennon lohenpunaisen sävyn, ja (ikävä kyllä) myös tahraa vaatteita, jos sitä hankautuu paljon vaatteisiin.

      Testasin hiljattain Avènen Ultra Fluid Perfector SPF50+ -tuotetta, mutta se olikin ihan todellinen hutiostos. Sävy oli nimittäin minun kasvoillani niin järkyttävän tumma ja keltainen, että oli pakko pestä kasvot heti.

      Tuo Perfector on tosiaan hyvin lämmin ja kellertävä ja sopii parhaiten lämpimälle ja vähän tummemmalle (kuten jo ruskettuneelle) iholle. Mun oliivinkellertävälle kesäiholle tuo Perfector on aika lailla täydellinen..! Viileälle ja vähän vaaleammalle ihonsävylle Avènen entinen B-Protect eli nykyinen Ultra Fluid Radiance sopii paremmin, ja vielä bonusvinkki; tuo Radiance-versio ei sisällä Triasorbia, se on vanhempi formula.

      Täällä Perfectorista ja Radiancesta swatchit rinnakkain:

      https://karkkipaivablogi.com/2025/06/aurinkovoiteet-vertailussa-2025/

      Mietinkin sitä, ovatko nuo mainitsemani ACOn tuotteet sellaisia, ettei niistä tulisi vaaleaihoiselle vastaavaa kellertävää sävyä kuin Avènen tuotteesta.

      Ei tule, koska kellertävyys liittyy nimenomaan Triasorb-filtteriin, joka on yksinoikeudella Pierre Fabren brändien käytössä (Avène + Ducray).

      Vastaa

      3
    4. Kiitos, Sanni, kattavasta vastauksestasi. 😊 Tästä oli minulle paljon apua. Onpa hyvä tietää, mikä UV-filtteri selittää tuota kellertävyyttä, niin osaan jatkossa huomioida sen tuotteita vertaillessani.

      Olen seurannut blogiasi jo monia vuosia. Tänne on aina niin kiva palata uusien tekstiesi äärelle. Kiitos siis blogistasi! ❤️

      Vastaa

      1
  4. Kiitos hyvästä ja kattavasta vertailusta <3
    Ihanaa lukea tällaista "perinteistä" blogia :)

    Sitten postaustoive: Kiinnostaisi kovasti tietää mielipiteesi ranskalaisesta Typology -sarjasta, joka jonkin lähteen mukaan olisi peräti Ranskan suosituin kosmetiikkasarja (en tiedä pitääkö paikkaansa). https://global.typology.com/

    Olen jo monta kertaa ollut tilaamassa mutta olisi kiva saada asiantuntijan mielipide ennen kuin laittaa rahansa (ja naamansa :D) likoon.

    Vastaa

    3
    1. Kiinnostaisi kovasti tietää mielipiteesi ranskalaisesta Typology -sarjasta

      Katsotaan, jos joskus ennätän paneutua sarjaan. :) Brändi on itsellekin tuttu kiitos Googlen; se ponnahtaa esiin melkein aina, kun haet mitä tahansa kosmetiikkaan liittyvää asiaa. Ainakin he ovat tehneet hyvää työtä Google-näkyvyytensä kanssa..! 🤩 Ja artikkelit sivulla ovatkin kyllä hyvälaatuisia, siellä on todella panostettu kosmetiikan ainesosien tietouteen.

      Vastaa

      2
    2. En ollut ko. sarjasta ikinä kuullutkaan.. Vähän epäilen tuota 'Ranskan suosituin'-luonnehdintaa, ranskalaisilla kun on niin paljon valinnanvaraa. (Joskus kuvailtiin myös Yves Rocheria samalla epiteetillä.)

      Vastaa

      1
  5. Moni olikin jo näistä tuttu! Mutta itse rakastan SVR SUN SECURE AURINKOSUOJAVESI SPF50+, siinä on muita SRV:n tuotteita miedompi tuoksu. Levittyy helposti.

    Vastaa

    0
  6. Hei Sanni, kiitos kattavasta listasta. Jos pitäisi valita yksi voide, niin mitä suosittelet, kun on kovin rasvainen iho, ja haluaisin suht mattapinnan, ei kiiltoa. Maksaläiskät on todella näkyvät, saako niitä piiloon millään 50+ voiteella. Tuntuu, että laitan mitään vaan, läiskät vaan tummenevat ja näkyvät vielä enemmän. Ja vielä kohtuuhintainen, en uskalla kalliita ostaa, kun niin monta hutiostosta.

    Vastaa

    2
    1. Jos pitäisi valita yksi voide, niin mitä suosittelet, kun on kovin rasvainen iho, ja haluaisin suht mattapinnan, ei kiiltoa.

      Mitään todella mattaista aurinkovoidetta en ole vielä toistaiseksi testannut, mattaisin on varmaan ollut Avènen B-Protect (nykyiseltä nimeltään Ultra Fluid Radiance), mutta siitä on hyvä tietää, että se on sävyetty. Kaikki "oily skin" -nimetyt aurinkovoiteet joita ole testannut, eivät ole olleet mattaisia mun iholla lainkaan.

      Mattapinnan jättävää aurinkovoidetta en siis ikävä kyllä osaa suositella (poislukien tuo Avène Ultra Fluid Radiance, joka ei sekään ole mikään supermattainen). Sen sijaan suosittelen kevyintä tuntemaani aurinkovoidetta, joka sisältää myös rasvoittumista hillitseviä ainesosia: COSRX Ultra-Light Invisible Sunscreen.

      Maksaläiskät on todella näkyvät, saako niitä piiloon millään 50+ voiteella.

      Jo ilmestyneitä maksaläiskiä ei saa piiloon aurinkovoiteella, vaan jos ne haluaa peittoon, tulee käyttää peiteainetta tai peittävää meikkivoidetta. Maksaläiskiä voi vaalentaa tarkoitukseen kehitetyillä anti-dark-spot-seerumeilla, tämän hetken parhaisiin pigmentaatiota kirkastaviin aineisiin kuuluu Beiersdorfin kehittämä Thiamidol, jota löytyy Nivean ja Eucerinin dark spot -seerumeista. Lisäksi pigmentaation tummenemista voi - ja kannattaa - ehkäistä SPF 50+ -aurinkovoiteella, joista suosittelisin Riemann P20 Sensitive- tai La Roche Posay UVMune 400 -voiteita, sillä niissä on erittäin korkea UVA-suoja, ja pigmentaatiota saa hillittyä parhaiten juuri UVA-suojalla.

      Vastaa

      3
    2. Kiitos Sanni vastauksesta. Mietin vielä, olisiko joku riittävästi sävyä antava aurinkovoide 50+, joka saattaisi peittää maksaläiskiä. Ei kuitenkaan saisi jättää rasvaista pintaa. Vai onko niin, että sävyllistä voidetta käyttäessä myös maksaläiskät erottuvat paremmin, eivätkä peity. Ainakin itseruskettavissa maksaläiskät vain korostuvat.

      Vastaa

      0
    3. Mietin vielä, olisiko joku riittävästi sävyä antava aurinkovoide 50+, joka saattaisi peittää maksaläiskiä.

      Kaikkein pigmenttisimmät Tinted-aurinkovoiteet voivat peittää jonkin verran, mutta eivät kokonaan. Pigmenttisimmät sävytetyt aurinkovoiteet jotka tunnen ovat Laboratoires de Biarritz ja Patyka.

      Melkein suosittelisin kokeilemaan suojakertoimellista meikkivoidetta, oma suosikkini on It Cosmeticsin Color Correcting Full Coverage CC Cream SPF 50+, se on todella peittävä. Se ja muita sävyttäviä SPF-tuotteita on esitelty täällä:

      https://karkkipaivablogi.com/2024/05/vertailussa-savyttavat-kasvoaurinkovoiteet/

      Vastaa

      0
  7. Mistä voi ostaa esimerkiksi tuon IVY AIA Ultralight Sun Face Fluid SPF 50 -voiteen?

    Vastaa

    1
  8. Mähän luettuani tämän postauksen syöksyin paikalliset Lidlit heti läpi, mut ei ollut tota Cienin 50+ voidetta. Voihan rähmä! Sitten menin Normaliin, ja meidän myymälässä ei ollut siitä Ivy Aïan ultra light fluidista sävyttämätöntä versiota. Ja sain kuulla, että keskusvarastolla kuulemma ei tällä hetkellä sitä edes ole :/

    Ivy Aïan Tinted versiosta sanon sen verran, että vaaleimmasta vaaleimmalle iholle se ei käy. Eli meille/teille, jotka käyttää puuteria 00 -sävyllä, max 01-sävyllä. Myyjä oli ystävällinen ja aukaisi mua varten yhden testeriksi, ja mä näin jo korkista, ettei mitään toivoa. Että voihan höh!

    Lopuksi kävin apteekissa, ja Acoa testaillessa huomasin, että CeraVella on muuten tuossa uudessa ihanassa pakkauksessa myös sekaiholle oma 50+ Spf-suoja. Siinä on incin mukaan alkoholia, ja saattaa olla, että se tulee kesemmällä testattua. Vaikutti lupaavalta, se sujahti kämmenselän ihoon nimittäin tuosta vain.

    Vastaa

    2
    1. syöksyin paikalliset Lidlit heti läpi, mut ei ollut tota Cienin 50+ voidetta. Voihan rähmä!

      Joo, se oli ilmeisesti vain yksi myyntierä. 😞

      Sitten menin Normaliin, ja meidän myymälässä ei ollut siitä Ivy Aïan ultra light fluidista sävyttämätöntä versiota. Ja sain kuulla, että keskusvarastolla kuulemma ei tällä hetkellä sitä edes ole :/

      Kysyitkö, ollaanko sitä ylipäänsä enää tilaamassa?

      Acoa testaillessa huomasin, että CeraVella on muuten tuossa uudessa ihanassa pakkauksessa myös sekaiholle oma 50+ Spf-suoja.

      Joo, huomasin tämän myös ja myöhemmin vähän harmitti, että en ottanut tätä testiin vaikkei mulla olekaan sekaihoa - ihan vain testatakseni, olisiko TÄMÄ aidosti dry touch. Noita oikeasti "kuivan" tuntuisia aurinkovoiteita kun on todella vähän, eikä useimmat dry touch -nimetyt voiteet ole ainakaan mun iholla kuivaan päinkään.

      Vastaa

      1
    2. Moi! Tänään 10.6.2026 löytyi Ivy Aïan ultra light fluidista sekä sävytettyä että sävyttämätöntä versiota Tampereen Ratinan Normalista 🤗

      Vastaa

      0
  9. Hei Sanni! :)
    Kiitos kattavista aurinkosuojapostauksista! Olet saanut minut innostumaan aurinkosuojista ihan uudella tavalla. :D
    Mitä aurinkosuojaa suosittelisit päivän mittaan meikin päälle lisättäväksi?

    Vastaa

    3
    1. Mitä aurinkosuojaa suosittelisit päivän mittaan meikin päälle lisättäväksi?

      Ainoa vinkkini tähän on korealainen tyyny-SPF, jollainen muuten juuri ilmestyi Smuutilta; se on jokin limited edition yhteistyö Lykon kanssa ja ilmeisesti myynnissä vain Lykossa.

      Vastaa

      2
  10. Mistä olet löytänyt ton Lidlin rasvan? Olen etsinyt kolmesta kaupasta eikä löydy! Myyjätkään (kaksi niistä myymäläpäälliköitä) ei ollut edes tietosia tosta eikä Lidlin kesäkuvastossakaan sitä ole

    Vastaa

    1
    1. Mistä olet löytänyt ton Lidlin rasvan? Olen etsinyt kolmesta kaupasta eikä löydy!

      Ostin omani Tampereen Hallituskadun Lidlistä toukokuun alussa.

      Mutta taitaa tosiaan olla niin, että se oli vain pieni, rajallinen erä. 😔 Olen saanut paljon viestejä Instagraminkin puolella, ettei tätä voidetta löydy enää mistään Lidlistä. Kuten tuossa Cien-voiteen esittelyssä kirjoitan: "Kun ostin tämän toukokuun alussa, hintalapussa luki punaisella ERÄ, eli en tiedä, onko tämä ollut vain jokin pienempi erikoiserä."

      Vastaa

      1
  11. Mielenkiintoinen postaus! Sinun ansiostasi vaihdoin vanhan koulukunnan filttereitä sisältävät rasvat vain uusia sisältävään. Tulee parempi mieli niiden käytöstä.

    Miten aurinkovoide tulisi poistaa kasvoilta, kun juoksevaa vettä ei ole saatavilla (esim. leiriolosuhteet telttaillessa)?

    Vastaa

    1
    1. Miten aurinkovoide tulisi poistaa kasvoilta, kun juoksevaa vettä ei ole saatavilla (esim. leiriolosuhteet telttaillessa)?

      Teen itse näin: kiehautan vettä trangialla, kastelen lämpimässä (erittäin lämpimässä) vedessä kasvojen puhdistusliinan ja pyyhin sillä kasvot moneen kertaan.

      Jos kasvoilla on vedenkestävä aurinkovoide, silloin huuhdon kasvot trangialla kiehautetulla vedellä (toki kylmää vettä mukana jäähdyttämässä! ☺️). En luota, että saan vedenkestävän voiteen irti iholta vain pyyhkimällä. Olen kokenut niin monet näppylärykelmät naamassa patikkamatkoilla huonon puhdistuksen seurauksena. (Mutta tää on vain mun tapa, joku toinen voi varmasti saada hyvän puhtaustuloksen vain pyyhkimällä.)

      Vastaa

      1
  12. Moikka kaikille! 🌞🙂

    Pääsen jatkamaan kommentteihin vastaamista tänään illemmalla. ☺️ Vastaan kaikkiin kysymyksiin, malttakaa odottaa. ☺️

    Vastaa

    7
  13. Kiitos aivan huikeasta kattauksesta! Minua kiinnostaisi tietää, että saako tuota Ivy Aian sävytettyä voidetta laitettua kasvoille tarvittavan määrän ilman että se näyttää ihan tosi paksulta? Vai voisiko sen esimerkiksi laittaa sen toisen Ivy Aian päälle, toimisiko niiden kerrostaminen?

    Vastaa

    1
    1. Minua kiinnostaisi tietää, että saako tuota Ivy Aian sävytettyä voidetta laitettua kasvoille tarvittavan määrän ilman että se näyttää ihan tosi paksulta

      En osaa sanoa, koska mulla on sellainen ihotyppi, johon 1,25 ml voidetta ei imeydy millään konstilla (ei ohuinkaan voide), joten itse en pysty laittamaan täyden suojakertoimen vaatimaa määrää aurinkovoidetta kasvoilleni. Tuo Ivy Aia -voiteen koostumus on joka tapauksessa erittäin ohutta.

      Vastaa

      2
  14. Tässä postauksessa kerroit, että puikko-muodossa olevalla tuotteella suoja jää yleensä vähäisemmäksi, kuin voiteella, niin mihin tämä perustuu? Mietin, että jos käyttää ylähuulen alueella spf 50- puikkoa, niin onko todellinen suojakerroin kuitenkin pienempi? Se puikko olisi niin kätevä käyttää ja lisätä missä olosuhteissa tahansa.

    Vastaa

    1
    1. Tässä postauksessa kerroit, että puikko-muodossa olevalla tuotteella suoja jää yleensä vähäisemmäksi, kuin voiteella, niin mihin tämä perustuu?

      Perustuu siihen, että kaikkia aurinkosuojatuotteita tulee levittää iholle 2mg / neliösentti, jotta pakkauksessa ilmoitettu suoja toteutuu. (SPF-testit suoritetaan tällä määrällä.) Kasvoilla tämä määrä on noin 1,25 g / tai milliä. Jos mietit, että esim. L R-P:n puikko on kooltaan 9 g, se tarkoittaa sitä, että JOS levittäisit kasvoillesi suojakertoimen vaatiman määrän puikkoa, L R-P:n puikko kestäisi maksimissaan 9 käyttökertaa. On äärimmäisen epätodennäköistä, että kukaan käyttäsi puikkoa loppuun niin nopeasti. On myöskin kuta kuinkin mahdotonta saada levitettyä naamaansa 1 g vahamaista ainetta ilman, että naama muistuttaisi tahmeudeltaan kärpäspaperia.

      Mietin, että jos käyttää ylähuulen alueella spf 50- puikkoa, niin onko todellinen suojakerroin kuitenkin pienempi?

      Kyllä. Mutta ajattele asiaa mieluummin näin; oikeastaan kukaan ei koskaan käytä aurinkovoiteita/puikkoja sitä määrää, minkä suojakerroin vaatii. Käyttömäärä on tyypillisesti puolet tai tai kolmannes siitä, mikä määrä suojakertoimen täyteen toteutumiseen vaaditaan. Eli: todellisuudessa, kun käytämme SPF 50-tuotetta, saamme ihollemme noin SPF 20 -suojan, ja useimmat meistä pärjäävät tällä oikein hyvin. Minulla on aiheesta myös postaus:

      https://karkkipaivablogi.com/2026/05/tiedatko-etta-kayttamasi-spf-50-voide-on-ihollasi-noin-spf-20/

      Kannattaa siis oikeastaan ajatella asia näin: jo SPF 20 suojaa ihoasi palamiselta ja ehkäisee oikein hyvin hyperpigmentaatiota.

      Jos olet erityisen huolissasi hyperpigmentaatiosta, valitse käyttöön sellainen aurinkovoide, jossa UVA-suoja (eli PPD) on ilmoitettu, ja on korkea. UVA-säteily triggeröi ihon liikapigmentaatiota voimakkaammin kuin UVB-säteily. Korkeimmat tuntemani PPD-arvot ovat La Roche-Posayn UVMune400-voiteissa sekä Riemann P20 Sensitive -voiteissa. Niiden PPD on yli 40, kun EU:n minimisuositus SPF 50-taso voiteille on PPD 16,6.

      Vastaa

      3
    2. Normalissa bongasin Hawaiian brändin spf 6 tanning oil, voi että toivottavasti sitä ei paljoa myydä 😞. Avene sun serum ultra glow käytössä, tuote hyvä pipettipullo ei. Änglamarkin roll-on myös, sekin hyvä tuote (kätevä).

      Vastaa

      0
    3. Paljon kiitoksia vastauksesta ja tuotesuosituksista! Olen hieman huolissani hyperpigmentaatiosta, mutta en välttele aurinkoa (päinvastoin), joten mahtavaa että sinulta saa luotettavaa tietoa ja ehdit testaamaan itse niin paljon tuotteita :)

      Vastaa

      1
  15. Kiitos jälleen Sanni ihan parhaasta aurinkovoidesisällöstä! 😍🙏 Mulla on itselläni melkoisen vaikea aurinkovoideongelma pohdittavana... Ihoni on todella rasvoittuva ja hikoilen paljon, joten tarvitsisin tosi kevyen mahdollisimman vähän kiiltävän mutta vedenkestävän ja sävyttömän kasvojen aurinkovoiteen (ihoni on myös äärimmäisen vaalea ja en käytä meikkiä, joten sävytetyt ovat mulle tosi hankalia ja epämiellyttäviä ja myös useimmiten aivan liian tummia). Olen tykännyt Ivy Aian ja SVR:n tuotteista aiemmin, mutta nyt olen ikäväkseni huomannut, että ihoni on alkanut jostain syystä herkistyä kyseisten brändien tuotteille. 😭 Iho lehahtaa täysin punaiseksi ja kuumaksi kaikkien noilta bändeiltä kokeilemieni tuotteiden jälkeen. Kyseessä ei ole yhteisreaktio muiden tuotteiden kanssa, koska tämä tapahtuu myös, jos laitan vain pelkkää aurinkovoidetta. Mulla ei ole mitään käsitystä, mikä ainesosa tai kombo noiden brändien voiteissa moisen reaktion on alkanut yllättäen aiheuttamaan. Olisiko sulla mitään suositusta mitä mun kannattaisi kokeilla seuraavaksi vai meneekö jo liian hankalaksi..?

    Vastaa

    3
    1. Ihoni on todella rasvoittuva ja hikoilen paljon, joten tarvitsisin tosi kevyen mahdollisimman vähän kiiltävän mutta vedenkestävän ja sävyttömän kasvojen aurinkovoiteen (...) Olisiko sulla mitään suositusta mitä mun kannattaisi kokeilla seuraavaksi vai meneekö jo liian hankalaksi..?

      Suositukseni ovat korealaiset vedenkestävät, mutta nekään eivät ole mattaisia (ovat kuitenkin paljon kevyempiä kuin länsimaiset water resistant -aurinkovoiteet). Tuo "ei-kiiltävä, mattainen" -aurinkovoidekoostumus on jotain, minkä löytymistä itsekin odotan. Ei siksi, että itse kaipaisin mattaista aurinkovoidetta vaan koska minua kiinnostaa, eikö kunnon mattapinnan jättävän aurinkovoiteen kehitys ole mahdollista. Mulla ei edes ole rasvoittuva iho, ja silti yksikään "dry touch" tai "oily skin" -aurinkovoide ei tee mun iholle mattaista tai "kuivan" tuntuista pintaa. Tai itse asiassa, korjaus, KAKSI on tehnyt: nyt jo poistunut Nivea Anti-Shine SPF 30 ja niinikään poistunut Aloedermal SPF 20 (tästä on 10 vuotta).

      Epäilen, että korkea suojakerroin (SPF 50 ja 50+) on suurin estävä tekijä siinä, että voiteesta saataisiin ei-kiiltävä, sillä mitä korkeampi SPF, sitä enemmän voidepohjaan tarvitaan öljymäisiä liuottimia, eli tuotteen rasvaisuus kasvaa.

      Minua kiinnostaa sellainen tieteellinen innovaatio, jolla korkea suojakertoimen aurinkovoiteesta saataisiin mattapintainen. Sitä odotellessa. :) Lupaan raportoida heti, kun sellainen löytyy. (Jos joku tätä lukeva on jo löytänyt, saa ehdottomasti vinkata, niin testaan!)

      Vastaa

      2
  16. Ähh, miksi kaikkeen laitetaan nykyään tuota niasiiniamidia :( Ennen oli lähinnä korealaisessa kosmetiikassa, mutta nyt on ilmeisesti trendiainesosana otettu laajalti kaikessa kosmessa käyttöön. Harmittaa, kun oma iho ei muuten reagoi juuri mihinkään, mutta niasiiniamidi on ihan "myrkkyä" omalle iholle.

    Vastaa

    1
    1. miksi kaikkeen laitetaan nykyään tuota niasiiniamidia

      Joo, tämä on kyllä tylsä trendi niasiiniamidille herkistyneille.

      Luulen, että niasiiniamidia tungetaan nykyään "joka paikkaan" siksi, että useimpien iholla se ON todella hyvä ainesosa, ja se on halpa ja helposti mihin tahansa tuotteeseen formuloitava. Se ei vaadi hirveitä pH- tai liuotin- tai kuljetin-kikkailuja toimiakseen tuotteessa, siksi kemistit varmasti rakastavat sitä.

      Vastaa

      0
  17. Mitä mieltä Lumenen Nordic Hydra spf 50 päivävoiteesta? Se tosin taitaa olla juurikin päivävoide. Minulle on kuitenkin sopinut, koska aurinkovoiteet useimmiten kuivattavat ihoa päivän mittaan eikä siihen auta mikään kosteuttava suihke päälle, vaan helpotus tulee vasta illalla, kun voi pestä naaman. Ihan uusimpia en ole vielä kyllä kokeillut.
    https://fi.lumene.com/products/85947

    Vastaa

    0
  18. Mun suosikkiaurinkosuojani ei löydy tämän vuoden, vaan parin vuoden takaiselta listalta (Sannin tietenkin, mistäpä muualtakaan 😉). Käytän P20 Sensitive Face SPF50+ -suojaa, koska siinä on selkeästi mainittuna erittäin korkea UVA-suoja, joka suurimmasta osasta muista suojista puuttuu. Se on mulle tärkein kriteeri, koska olen myönnettävästi turhamainen ja haluan hidastaa ennenaikaisen ikääntymisen merkkejä. Tokikaan ei haittaa, että tuote on varsin edullinen, löytyy Cittarista ostosmatkan aikana ja sisältää vain uusia filttereitä. Tämän vuoden listalta ei juuri tuon UVA-suojan puutteen takia taida uusia suosikkeja löytyä, vaikka monet niistä saattavatkin olla P20:ta kosmeettisesti miellyttävämpiä.

    Vastaa

    1
    1. Käytän P20 Sensitive Face SPF50+ -suojaa, koska siinä on selkeästi mainittuna erittäin korkea UVA-suoja, joka suurimmasta osasta muista suojista puuttuu.

      Joo, tämä on tosi hieno juttu P20 Sensitive -voiteessa! 👏

      Uskon, että trendi UVA-suojan suhteen alkaa pikku hiljaa muuttua, ja tulevaisuudessa yhä useampi brändi ilmoittaa sen. Trendi tulee muuttumaan sen myötä, kun kuluttajien tietoisuus UVA-suojan roolista kasvaa (ei pelkästään kollageenin suojaamiseen liittyen vaan myös pigmenttiläiskiin), ja kuluttajat alkavat vaatia korkeita PPD-arvoja.

      Vastaa

      1
    1. Aurinkosuojat ovat kyllä vesistöille ja vesieliöille haitallisia (niiden ympäristötoksisuus in kemiallinen fakta, jonka voi todeta mm. ECHAn sivuilta), mutta kuten Michelle Wong kirjoittaa, aurinkovoiteet eivät ole syypää globaaleihin vesistöongelmiin, vaan suurin syyllinen on ilmastonmuutos.

      Vastaa

      3
  19. Onko aurinkovoiteissa joku erityinen aine, joka estää melasmaa kasvoilla? Olen aina jotenkin kuvitellut, ettät kun vaan käyttää korkeaa sk50 niin se hoitaa asian. Mutta nyt kun olen kasvoille suositeltuja aurinkovoiteita katsellut, niin osassa on erityinen anti dark spot maininta. Onko näissä voiteissa jotain joka erityisesti toimii melasmaa vastaan?

    Vastaa

    1
    1. nyt kun olen kasvoille suositeltuja aurinkovoiteita katsellut, niin osassa on erityinen anti dark spot maininta. Onko näissä voiteissa jotain joka erityisesti toimii melasmaa vastaan?

      Niissä usein on tyrosinaasi-entsyymiä estäviä aktiiviaineita, eli samoja, joita on myös anti dark spot -seerumeissa, mutta toinen vaikutus tulee UVA-suojan korostuneesta roolista. Anti Dark Spot -aurinkovoiteissa usein on korkeampi UVA-suoja kuin EU:n minimivaatimus. UVA-säteily on pääsyyllinen pigmenttiläiskien aktivoitumiseen, ei UVB. Tämä siksi, että pigmenttiä valmistavat melanosyyttisolut sijaitsevat tyvisolukerroksessa lähellä verinahkaa, jonne UVB ei ulotu, tai vaikutus on heikko. UVA taas tunkeutuu verinahkaan saakka.

      Vastaa

      2
  20. Joka kesäinen ongelma; jos haluan käyttää perushuulirasvaa, (koska huuleni ovat kuivat), niin voinko laittaa sen päälle aurinkosuojallista huulirasvaa tai aurinkosuojallista huulikiiltoa.Kenellä on aurinkosuojallisia huulikiiltoja? Käytätkö itse aurinkosuojallisia huulikiiltoja/huulirasvoja.

    Vielä viimeinen kysymys; Jos käyttää seerumia tai kasvovoidetta, niin viimeiseksi laitetaan aurinkovoide.

    Vastaa

    0
    1. jos haluan käyttää perushuulirasvaa, (koska huuleni ovat kuivat), niin voinko laittaa sen päälle aurinkosuojallista huulirasvaa tai aurinkosuojallista huulikiiltoa

      Voit laittaa, ehdottomasti. UV-suoja toimii parhaiten, kun se levitetään suojattavalle ihoalueelle viimeisenä.

      Kenellä on aurinkosuojallisia huulikiiltoja?

      Ainakin Dermosililla:

      https://www.dermosil.fi/meikit/huulipunat-huulikiillot/7357-flower-huulioljy-spf-30/

      Käytätkö itse aurinkosuojallisia huulikiiltoja/huulirasvoja.

      Käytän Änglamarkin SPF 30-huulirasvaa, se on tosi miellyttävä.

      Jos käyttää seerumia tai kasvovoidetta, niin viimeiseksi laitetaan aurinkovoide.

      Kyllä. Aurinkosuojatuote tulee aina vihoviimeisenä, se on viimeinen ihonhoitotuotekerros.

      Vastaa

      1
    2. Kiitos paljon! 🥰
      Aiotko nauttia kesästä koto-Suomessa vai ulkomailla?

      Vastaa

      0
    3. Aiotko nauttia kesästä koto-Suomessa vai ulkomailla?

      Suomessa tällä kertaa :) Syksyllä sitten joksikin aikaa ulkomaille! ☺️

      Vastaa

      0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2026 (71)
    • 2025 (146)
    • 2024 (124)
    • 2023 (149)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (206)
  • Avainsanat