Katse tänne, jos olet etsinyt oikeasti mattaisen pinnan jättävää aurinkovoidetta! Sellainen on löytynyt, ja se on Geek & Gorgeous -brändin Zero Feel SPF 50 Gentle Daily Sunscreen.

Olin kuullut tästä aurinkovoiteesta monia hehkutuksia somessa, ja lopulta eräs seuraajanikin suositteli tätä minulle.
Tuumasta toimeen ja tilaus vetämään: tilasin Zero Feel -voiteen suoraan Unkarista G&G:n omasta verkkokaupasta, sillä sitä ei saa vielä Suomesta. Tuote on tämän kevään uutuus. (Geek & Gorgeous -sarjalla on muutamia jälleenmyyjiä Suomessa, kuten Lyko ja Godies, mutta aurinkovoidetta saa toistaiseksi vain brändin omasta verkkokaupasta.)
Tilaus saapui Suomeen ällistyttävän nopeasti vain kahdessa päivässä. Hintaa tällä voiteella on vain 12,90€ / 75 ml.
Olen nyt testaillut Zero Feel -voidetta runsaan viikon ajan, ja se todella on juuri niin mattainen, kuin kaikki sanovat. 🤩 Suorastaan häkellyttävän mattainen, iho jää suorastaan puuteriseksi tämän jälkeen.
Jos kärsit ihon kiiltelystä ja olet etsinyt aurinkovoidetta, joka ei taatusti jätä ihoa kiiltämään, tässä se on!! 🔥 Olen testannut vuosien saatossa varmasti pari sataa aurinkovoidetta, enkä ole koskaan ennen kohdannut näin mattaista ihotuntumaa!

Tässä incin 12 ensimmäistä ainesosaa, jotka ovat relevantteja analyysille.
Aqua
Dibutyl Adipate = kevyt esteriöljy, UV-filttereiden liuotin
Diethylamino Hydroxybenzoyl Hexyl Benzoate = Uvinul A Plus, UVA-filtteri
C12-15 Alkyl Benzoate = kevyt esteriöljy, UV-filttereiden liuotin
Ethylhexyl Triazone = Uvinul T 150, UVB-filtteri
Bis-Ethylhexyloxyphenol Methoxyphenyl Triazine = Tinosorb S , UVB+UVA-filtteri
Silica = puuterimainen, kiiltoa imevä ainesosa
Glyceryl Stearate Citrate = emulgaattori
Phenylbenzimidazole Sulfonic Acid = Ensulizole, UVB-filtteri
Butylene Glycol Dicaprylate/Dicaprate = synteettinen ihoa pehmentävä aine
Tapioca Starch = puuterimainen, kiiltoa imevä ainesosa
Glycerin = ihoa kosteuttava aine
Zero Feel -aurinkovoiteessa on kolme uuden sukupolven UV-filtteriä ja yksi vanha, Ensulizole. Ensulizole on yksi niistä harvoista yhä käytössä olevista vanhoista filttereistä, joihin ei liity juuri lainkaan tunnettuja ongelmia, ja ne vähäisetkin tunnetut ongelmat ovat kumottavissa formulointivalinnoilla. (Kirjoitan jonain päivänä Ensulizole-spotlightin, jossa avaan sitä, miten se eroaa muista vanhoista filttereistä.)

Inciä katsomalla voi nähdä, että Zero Feelin mattainen ihotuntuma luodaan erityisesti silikan ja tapioka-tärkkelyksen avulla, sekä käyttämällä voiteessa vain kevyempiä "epä"öljyjä eli estereitä ja alkaaneja, ei oikeita öljyjä tai rasvoja.
Lisäksi Ensulizolellakin on roolinsa: toisin kuin valtaosa UV-filttereistä, se on vesiliukoinen, ja sillä saadaan nostettua SPF-lukemaa ilman, että voidepohjaan tarvitsee lisätä enemmän öljymäisiä liuottimia. Kun reseptissä hyödynnetään UVB-suojan osuudessa Ensulizolea, saadaan voiteesta aina kevyempi, kuin jos valittaisiin jokin toinen UVB-filtteri. Kaikki muut UVB-filtterit ovat öljyliukoisia.
(Muuten, Ensulizole ei imeydy kehoon. Vaikka sen molekyylikoko on alle 500 Daltonia, muut tekijät sen kemiassa, kuten vesiliukoisuus ja sähkövaraus, estävät sen imeytymisen. Tästä syystä sitä ei edes otettu mukaan FDA:n kuuluisaan UV-filtterien verenkiertoon-imeytymis-tutkimukseen.)

Tuotetta voi tällä hetkellä ostaa ainoastaan Geek & Gorgeousin omasta verkkokaupasta. Yritys on unkarilainen ja toimitukset tulevat Unkarista.
Toimitukset tulevat supernopeasti (yksi IG-seuraajani oli saanut tilauksensa yhdessä vuorokaudessa..! 😮) ja postikulut ovat edulliset. Tilasin itse neljä tuotetta, ja postikulut 45€ tilaukselle olivat 5€. Vinkkinä: sarjan Liquid Hydration -kasvosuihke on ihan superhyvä! Olen ehtinyt sitä myös jo testailemaan. 💕

Vaikka ihon kiiltely ei ole minulle ongelma, enkä itse varsinaisesti ole etsinyt supermattaista aurinkovoidetta, olen täysin ihastunut Zero Feel -voiteeseen ja aion ehdottomasti tilata lisää.
Minulle Zero Feel on erityisen mieluinen city-käytössä, kun menee kaupungille kuljeksimaan ja istuskelee välillä terassilla. Käytän tätä dekolteella ja käsivarsilla. Niin miellyttävää, kun iholle jää puuterisen kuiva tunne..!
Ei tarvitse myöskään pelätä, että reppu tai olkalaukku menevät aurinkovoidemöhnään. (Itselläni on usein kaupungilla pieni reppu, ja minua ärsyttää, kun repun olkaimet tai käsilaukun hihna hinkkautuvat aurinkovoiteesta tahmeaa olkapäätä / käsivartta vasten.... 😁 Ongelmansa kullakin, mutta minua tämä ärsyttää joka kesä, ja nyt sain pulmaan ratkaisun! 😊👏)
Sain seuraajaltani kysymyksen: miksi P20 Sensitive -aurinkovoiteen pakkauksesta oli kadonnut Eco Sun Pass -merkki?
Kysyin asiaa P20-aurinkovoiteiden maahantuojalta, ja syyksi paljastui uusi EmpCo-direktiivi, joka suitsii markkinoinnin viherväittämiä.

Logon käyttökielto jatkossa ei liity siihen, etteikö EcoSun Pass tarkoittaisi ympäristöystävällisempiä UV-suodattimia. Eco Sun Pass'in merkitys ei muutu, mutta EU:n lainsäädäntö viherväittämistä muuttuu.
EmpCo eli Empowering Consumers for the Green Transition (2024/825) tekee samaa, mihin viime vuonna jäihin laitettu EU:n Green Claims -direktiivi pyrki; sen tarkoituksena on estää viherpesua.

Esimerkiksi tämän tyyppiset Reef Friendly- ja Ocean Respect -logot ovat syyskuun jälkeen kiellettyjä
EmpCo kieltää tuotepakkauksista kaikki itse keksityt eko-leimat, kompensaatioon perustuvat hiilineutraali-väitteet ja muut epämääräiset "vihreät" logot. Tämä on minusta erittäin hyvä asia! Vaikka osalla yrityksistä logot ovatkin voineet olla hyvin perusteltuja, kaikkien kohdalla ei suinkaan ole ollut näin, vaan logot ovat monissa tapauksissa olleet täyttä viherpesua.
Kiellon piiriin tulevat myös perustellummat, tieteeseen perustuvat ympäristölogot, jos ne ovat koskeneet vain OSAA tuotteesta. Tähän kategoriaan kuuluu EcoSun Pass. Se on koskenut vain aurinkovoiteen UV-filttereitä, ei koko tuotetta.

Tavallaan EcoSun Pass -merkin kielto harmittaa minua, sillä se on ollut Joutsenmerkin ohella yksi harvoja varmoja keinoja kuluttajalle löytää sellainen aurinkovoide, jossa on uuden teknologian mukainen ja vähemmän sekä ihmistä että ympäristöä kuormittava UV-suodatinjärjestelmä. Samalla kuitenkin ymmärrän EmpCo'n tiukan linjan ja onhan se hyvä asia, että logot jatkossa kertovat aina koko tuotteen ympäristöystävällisyydestä.

Jatkossa tuotteissa saa käyttää vain sellaisia ympäristömerkkejä, jotka perustuvat riippumattomaan, puolueettomaan ja koko tuotteen elinkaaren valvovaan sertifiointiohjelmaan.
Kemiallisten aurinkovoiteiden kohdalla tämä tarkoittaa Joutsenmerkkiä ja luonnonkosmetiikan aurinkovoiteiden kohdalla virallisia, vakiintuneita sertifikaatteja kuten Ecocert, Cosmos ja NaTrue.

Olen ihmetellyt, kun Joutsenmerkkiä on toistaiseksi näkynyt aniharvoissa aurinkovoiteissa (tiedän itse vain Änglamarkin, Biothermin Waterlover-voiteen ja Kicksissä myytävät Matas Striber -voiteet).
Joko tämä kertoo brändien laiskuudesta tai epäkiinnostuksesta hakea Joutsenmerkkiä tuotteelleen, tai sitten se kertoo karua kieltään siitä, että aurinkovoiteissa on paljon muitakin ympäristöä kuormittavia ainesosia, kuin vain UV-suodattimet. 🤔
Tässä arvioni Beauty Of Joseonin Ginseng & Retinal -silmänympärysseerumista, joka kokonsa (30 ml) ja sisältönsä puolesta sopii yhtä lailla koko kasvojen seerumiksi. Ja edullisella hintalapulla!
Ostin tämän testiin viime syksynä tietämättä, että se on todella suosittu tuote. Katsoin vain, että ”Tässä on retinalia, kiinnostaa!”. Myöhemmin minulle selvisi, että kyseessä on kulttimainetta nauttiva tuote. Viime talven aikana moni seuraajanikin kyseli mielipidettäni tästä seerumista, ja nyt se viimein tulee.

Mitä tuote lupaa?
Aina kun kyseessä on retinal-tuote, ykköslupaus on ikääntymisen merkkien lievittäminen. Retinalista voit lukea lisää täältä, se on eri aine kuin retinol. Retinal stimuloi kollageenin tuotantoa ja uudistaa ihoa. Se on kaikkein tehokkain reseptivapaa kosmetiikan A-vitamiiniyhdiste, ja tarvitsee vain yhden muunnosvaiheen muuttuakseen puhtaaksi, biologisesti aktiiviseksi A-vitamiiniksi eli retinoiinihapoksi. BOJin seerumi lupaa silottaa ryppyjä, kirkastaa ihoa, kosteuttaa, tukea kollageenin tuotantoa ja tehdä silmäympärysihosta kiinteämmän näköisen.
(Koska käytin BOJin seerumia testatessani tretinoiinia, en pystynyt havainnoimaan tuotteen konkreettisia vaikutuksia. Arvioin tässä arvostelussa siis tuotteen koostumusta, reseptiikkaa, ihotuntumaa ja potentiaalia.)

1.Tuote on rasvakoostumukseltaan liian kevyttä sopiakseen mun silmänympäryksille yksinään, tarvitsen tämän päälle "oikean" voiteen.
2.Tuote sopii mielestäni paremmin aloittelijan retinal-seerumiksi kuin retinoideihin jo tottuneen A-viatmiini"harrastajan" tuotteeksi.
3. Koostumus on tavallaan aika tylsä, mutta kuitenkin taitavasti rakennettu kuljettamaan retinal tehokkaan lempeästi ihoon liposomiteknologialla.
Yeppon sivulta löysin tiedon, jonka mukaan tässä seerumissa on 10% ginseng-uutetta ja 2% liposomi-retinalia. "Liposomi-retinal" tarkoittaa yhdistelmää, jossa ovat sekä retinal että liposomikuljettimet, ja itse retinalin osuus on arviolta 0,02% (silmänympärysiholle sovitettu - retinalia tarvitaan todella pieni määrä tuomaan tehokas vaikutus).

Ginseng-uute kuuluu korealaisiin hanbang-aineisiin, eli on perinteisessä korealaisessa lääketieteessä käytetty rohtoyrtti. Hanbang-ainesosat nauttivat Koreassa suurta arvostusta, ja kuluttajat luottavat niihin. Hanabangin suosio luo tavallaan sillan eurooppalaisen perinteisen luonnonkosmetiikan ja K-Beautyn välille, tämä on minusta kiehtovaa..!
Ginseng-uutteella on moninaisia ihohyötyjä, se on voimakkaasti antioksidanttinen ja anti-inflammatorinen aine, parantaa ihon mikroverenkiertoa ja ravintoaineiden imeytymistä ja suojaa kollageenia hajoamiselta, mutta BOJin seerumissa sitä käytetään erityisesti kosteuttavana ainesosana.
Ginseng on loistava vastapari retinalille: tulehdusta lievittävänä aineena se rauhoittaa retinalin mahdollisesti aiheuttamaa ihoärsytystä. Mielenkiintoisesti; retinalin on kuitenkin todettu olevan iholla vähemmän ärsyttävä, kuin retinol, vaikka se onkin tehokkaampi.

Seerumin muihin hoitaviin ainesosiin lukeutuvat niasiiniamidi (ainainen K-Beauty-standardi), joukko perushumektantteja, kolesteroli + keramidi (ovat myös osa liposomiteknologiaa) sekä makadamiansiemenöljy, adenosiini ja kaakaouute. Yksi soluviestijä-peptidikin täällä on, mutta se on viimeisenä incissä, joten vaikutusta on vaikea arvioida. Peptidit tosin voivat toimia hyvinkin pienillä pitoisuuksilla.
Ginseng & Retinal Revive Eye Serum on kaiken kaikkiaan hyvin tekninen tuote, jossa valtaosa ainesosista on osa hienostunutta emulsio- ja liposomijärjestelmää.
Ihotuntumaltaan tämä ei edusta mun tyyppistä tuotetta; koostumuksessa on hyvin vähän aitoja öljyjä tai rasvoja, ja tuntuma on kevyt ja epäravitseva, sellainen ”ei-tunnu-oikein-miltään”. Mutta – eihän seerumin aina tarvitsekaan tuntua miltään, etenkään retinal-seerumin, jonka ykkösfunktio on tuoda iholle näkyvää hyötyä vasta pitkällä aikavälillä. Tämän tuotteen ei ole tarkoitus tuntua superkosteuttavalta tai -ravitsevalta. Sen on tarkoitus olla antioksidanttisella ginsengillä buustattu ihoa silottava seerumi.

Ginseg + Retinal -seerumin koostumus on taidokkaasti luotu ja retinal on aidosti toimiva aktiiviaine. Kokonaisuus tekee tästä vallan mainion aloittelijan retinal-ihonhoitotuotteen.
Ginseng + Retinalissa on erinomainen hinta-laatu-suhde; tuote on kasvoseerumin kokoinen (30 ml), ja hintaa halvimmillaan alle 14€ (*mainoslinkki: *Cocopanda myy tätä hintaan 13,60€). Tuotteen voi siis ostaa myös kasvoseerumiksi, ja käyttää kosteuttavien tuotteiden alla. (Näin tekisin silmänympärysihollakin: minun oli levitettävä tämän päälle toinen voide.)
Jos vertaan Ginseng + Retinal -seerumin koostumusta toiseen edulliseen Retinal-tuotteesen, The Ordinaryn Retinal-emulsioon, jonka myös olen testannut, BOJin seerumissa on huomattavasti hienostuneempi ja monipuolisempi koostumus. The Ordinary toisaalta on myös merkittävästi voimakkaampi tuote, eikä missään nimessä sovi retinoidien vasta-alkajille.
Lopuksi: retinal on kaikkein tehokkain reseptivapaista retinoidi-tuotteista, ja on tehokas jo 0,01% pitoisuudella. 0,2% on jo hyvin vahva pitoisuus, eli retinal-tuotteista ei kannata etsiä isoja prosentteja.
Kuinka käyttää: koska retinal on niin ultratehokas, suosittelen aloittamaan käytön joka toinen tai joka kolmas ilta. Nosta käyttötiheys jokailtaiseksi, jos iho ei reagoi. (Muistathan kesällä olla erityisen tarkka aurinkosuojan kanssa: retinoidit tekevät ihosta herkemmän auringolle, joten hyvä suoja on tarpeen. Itse pidän retinoideista kesällä taukoa ja jatkan käyttöä syksyllä.)
