14.05.2026

Tiedätkö, että käyttämäsi SPF 50 -voide on ihollasi noin SPF 20?

Olen käsitellyt tätä aihetta viime päivinä Instagramissa, ja se keräsi niin paljon keskustelua ja reaktioita, että se selvästi ansaitsee paikan myös blogin puolella.

Ihollesi tuleva suojakerroin ei riipu pelkästään siitä, mitä aurinkovoidepurkissa lukee. Se riippuu täysin olennaisesti määrästä, jonka ihollesi levität.

Pakkauksessa ilmoitettu suojakerroin saadaan standardoidulla SPF-testillä, jossa aurinkotuotteita levitetään iholle 2 mg per neliösentti, sama määrä on käytössä ympäri maailmaa. 2 mg / cm2 on määrällisesti aikuisen ihmisen kasvoilla noin 1,25 ml ja koko vartalolla noin 30-40 ml. Määrä on todella paljon, huomattavasti enemmän kuin mitä ihmiset tyypillisesti levittäisivät kosteusvoidetta.

Tutkimukset ovatkin osoittaneet, että suurin osa ihmisistä ei käytä edes kolmasosaa tästä määrästä. Suojan teho eli suojakerroin laskee sitä mukaa, kun voiteen määrä vähenee.

On hieman eri käsityksiä siitä, miten SPF muuttuu voiteen määrän mukaan, mutta tutkimukset viittaavat eniten siihen, että SPF:n ja voiteen määrän välinen suhde olisi lineaarinen. Tällöin käyttämällä puolet suojakertoimen edellyttämästä määrästä saat noin puolet ilmoitetusta suojasta, ja käyttämällä kolmanneksen saat kolmasosan, jne.

Siksi suosittelen käyttämään mahdollisuuksien mukaan SPF 50+ -tason suojaa.

SPF50+ tarkoittaa Euroopassa vähintään SPF 60, ja voi hyvin olla tuotteesta riippuen vaikka SPF 80. Jos käytät tällaista tuotetta puolet vaaditusta määrästä, saat jo oikein hyvän suojan (~SPF 30-40) UV-säteilyn haittavaikutuksia vastaan! 💪

Ja - jos käytät SPF 100 -voidetta (Suomessa tämän tason aurinkovoidetta voi myydä vain apteekeissa lääkinnällisenä laitteena), saat puolella määrällä todennäköisesti noin SPF 50 -suojan..! 👏

Miksi SPF-testejä ei voisi tehdä realistisemmalla voidemäärällä?

On kysytty, miksi ihmeessä SPF:ää ei mitata ja ilmoiteta sen voidemäärän mukaan, mitä ihmiset todennäköisimmin käyttävät. Eli miksi testejä ei tehdä paljon vähemmällä voidemäärällä, jolloin SPF olisi realistisempi ja vastaisi enemmän todellisia käyttöolosuhteita.

Tämä on erittäin hyvä kysymys.

Seikkaan on seuraava syy: SPF:n mittaukseen käytetään samaa testiä ympäri maailmaa, ja testihenkilöinä on ihmisiä kaikista etnisistä taustoista. Ihmisihon rakenne poikkeaa huomattavasti eri yksilöiden ja etnisten taustojen välillä, ja ihossa on epätasaisuuksia (”kuoppia ja kumpuja”), jotka vaikuttavat aurinkosuojatuotteen levittyvyyteen. Jotta aurinkosuojatuote voi suojata ihoa tehokkaasti, sen tulee peittää kaikki ihon korkeimmatkin kummut tasaisena kalvona.

Tutkijat ja SPF-testimetodien kehittäjät ovat päätyneet siihen, että 2 mg per cm2 on se määrä UV-suoja-ainetta, joka varmasti peittä tasaisena kalvona kaikenlaiset ihot.

Suurelle osalle ihmisistä 2 mg / cm2 -määrä on liikaa, ja voi olla jopa fyysisesti mahdotonta saada imeytettyä niin paljon voidetta vaikkapa rasvoittuvaihoisen kasvojen iholle.

Itsekin totesin viime kuussa tekemässäni testissä, että en saanut edes yhtä milliä aurinkovoideseerumia (kuvassa) imeytettyä ihooni. Jos olisin väkisin lääppinyt koko tuon määrän kasvoihini, loput olisivat valuneet pois paikoiltaan, eikä UV-suojakalvosta olisi kuitenkaan tullut se tasainen ja iholle hyvin asettuva peite, jota aurinkosuojalla tavoitellaan.

Suositus: käytä SPF 50- tai SPF 50+ -tason suojaa

Juuri tästä syystä asiantuntijat suosittelevat korkeinta mahdollista suojakerrointa, sillä tällöin saat pienemmälläkin määrällä järkevää suojaa.

Sen sijaan, jos käytät SPF 15 -voidetta ja levität sitä puolet tai kolmanneksen vaaditusta määrästä, jää suojasi etenkin ihon ennenaikaisen ikääntymisen ja DNA-vaurioiden suhteen käytännössä olemattomaksi (vaikka ihosi kenties saa suojan palamista vastaan hyvin ruskettuvalla ihotyypillä).

P.S. Tässä taulukko, josta näet, minkä verran mikäkin SPF suodattaa UV-säteilystä.

Vaikka luvut "Suodatetun säteilyn määrä" -sarakkeessa näyttävät kaikki suurilta ja erot pieniltä, on ero käytännössä kuitenkin suuri. Ajattele asiaa siltä kantilta, kuinka paljon ihollesi pääsee säteilyä. Kun SPF 25 päästää läpi 4% UV-säteilystä ja SPF 50 2%, se tarkoittaa, että SPF 25 päästää läpi kaksi kertaaa enemmän UV-säteilyä.

Muuten - oletko tottunut ajattelemaan SPF-lukua aikana, jonka voit olla auringossa palamatta? Esimerkki: palat ilman suojaa 10 minuutissa. SPF 30 mahdollistaisi sinulle näin ollen 30 x 10 minuutin (= viiden tunnin!) ajan auringossa palamatta.

👉 Kyseinen tulkinta SPF:n tehosta liittyy ainoastaan labran testiolosuhteisiin, se ei toteudu oikeassa käytössä. Labrassa testihenkilö istuu paikoillaan ilmastoidussa tilassa, tosielämässä aurinkovoiteen käyttäjä liikkuu, hikoilee, hankaa ihoaan ja käy mahdollisesti uimassakin. Tosielämän käyttöolosuhteissa aurinkovoide ei pysy iholla muuttumattomana kalvona tuntikausia, siksi suositus on lisätä sitä kahden tunnin välein. Näin ollen kello 11.00 levitetty aurinkovoide ei anna samaa suojaa enää kello 14.00, puhumattakaan viisi tuntia myöhemmin.

33 comments on “Tiedätkö, että käyttämäsi SPF 50 -voide on ihollasi noin SPF 20?”

  1. "Kun SPF 25 päästää läpi 4% UV-säteilystä ja SPF 50 2%, se tarkoittaa, että SPF 25 päästää läpi puolet enemmän UV-säteilyä."

    Sori, tämä kohta pisti silmään muuten hyvästä tekstistä. Eikös se silloin päästä läpi kaksinkertaisen määrän säteilyä eikä puolet enemmän.

    Vastaa

    1
  2. Käytän aurinkovoidetta todella paljon, kun olen esim puutarhahommissa, lenkillä tai vaikka ihan vaan kotosalla. Ja tällöin käytän fysikaalista suojaa. Kaupungilla esim ulkokahvilassa tai muuten aikaa viettämässä, käytän vähemmän ja päällä on puuteri estämässä tahmaa, vaikka käytössä kemiallinen aurinkovoide.
    Fysikaalisista aurinkosuojista Laveran Glow By Nature Anti-UV Fluid SPF50 on koostumukseltaan aivan ihana, mutta väri on niin vaalea että tekee minusta klovnin näkköisen, harmi että ei muita sävyjä saatavilla. Lisäksi Laveran glow on jotain uskomatonta, kuin discopallo efekti. Vähempikin olisi riittänyt, muutenkin aurinkovoiteet kiiltää kasvoilla.

    Ostin Beauty of Joseon Relief SPF50 aurinkovoiteen ja siihen olen vähän pettynyt kun ei ollutkaan niin ohut kuin olin kuvitellut.

    Vastaa

    1
    1. Ostin Beauty of Joseon Relief SPF50 aurinkovoiteen ja siihen olen vähän pettynyt kun ei ollutkaan niin ohut kuin olin kuvitellut.

      Sinulle varmaan sopisi paremmin se Aqua Fresh -versio. Tai COSRX:n Ultra Light. :)

      Vastaa

      3
  3. Osaatko sanoa, jättääkö eucerin 100 ihon valkoiseksi? Itselläni melanoomatausta ja hyvin rasvainen iho, joten oikean määrän levittäminen on haastavaa. Ja kaiken lisäksi toivoisin mattapinnan.

    Vastaa

    2
  4. Mielenkiintoinen huomio tehty aurinkotuotteiden päällekkäisestä käytöstä.. Olin tänään laittanut suojaksi vain Lumenen CC-voidetta, arvelin sateisella ja pilvisellä säällä sen riittävän.. SPF 20 muodostaa edes jonkinlaisen suojan, vaikka sitä levittää vain hiukan.
    Noh, myöhemmin iltapäiväauringon lisääntyessä päätin laittaa kunnon aurinkovoidetta.. 😄 Olin TÄYSIN unohtanut koko Lumenen, ja lätkin sen päälle COSRXin SPF 50..

    Ihme kyllä, tuloksena oli täysin kuulas, siisti ja tasasävyinen pinta. Ei mitään liejuuntumista tai muuta sotkua 😳
    Hauska testi, mutta ehkä tästälähin levitän aurinkovoiteen meikin alle..

    Vastaa

    1
    1. Ihme kyllä, tuloksena oli täysin kuulas, siisti ja tasasävyinen pinta. Ei mitään liejuuntumista tai muuta sotkua 😳

      🙏🏻👏

      Vastaa

      1
    2. Mutta eikö pääsääntöisesti suositus ole ettei kahta eri kemiallista aurinkovoidetta sekoita? Fysikaalisissa varmaan eri..

      Vastaa

      3
    3. Mutta eikö pääsääntöisesti suositus ole ettei kahta eri kemiallista aurinkovoidetta sekoita?

      Tästä ei ole mitään ns. virallista suositusta, mutta sinällään sekoittelu ei välttämättä ei ole suositeltavaa, koska tietyt kemialliset filtterit voivat neutraloida toisensa. Kuten Avobenzone ja Octinoxate. Avobenzone ei myöskään toimi mineraalifiltterien kanssa, ellei kemisti huomioi tätä formuloidessaan ja ratkaise asiaa.

      Mikäli voiteissa ei ole näitä toisensa neutraloivia ainesosia, niitä voi kyllä kerrostaa. Tällöin tyypillisesti viimeisenä laitetun UV-suojatuotteen UV-suoja on se, joka jää "voimaan".

      (Tokikaan voiteita ei koskaan saa sekoittaa yhteen, mutta erillisinä kerroksina laittaminen voi olla OK.)

      Vastaa

      4
  5. Hei, mua kiinnostaisi kuulla mitä aurinkovoiteita sulla on itselläsi käytössä? :)

    Vastaa

    2
    1. mua kiinnostaisi kuulla mitä aurinkovoiteita sulla on itselläsi käytössä? :)

      Ykkössuosikkini kasvoilla on jo vuosia ollut Korres Yoghurt -aurinkovoide (sävytetty ja sävyttämätön), mutta nyt viime vuosina myös korealaiset ovat nousseet suosikeiksi, erityisesti Beauty Of Joseon Rice + Probiotics ja COSRX:n Ultra Light Invisible.

      Korres on veden- ja hienkestävä, siksi se on ollut ykkössuosikki. Vietän kesäisin todella paljon aikaa ulkona ja haluan voiteen kestävän menossa mukana.

      Avènen sävytetyt kasvoaurinkovoiteet ovat myös hyviä! Se himmeän pinnan jättävä B-Protect tosin ilmeisesti lopetettiin. Tykkään kuitenkin myös hehkuvammasta Ultra Fluidista.

      Vartalolla Korres Yoghurt on ollut suosikki, mutta käytän laajasti muitakin merkkejä kuten Änglamark ja LV. En ole vartaloaurinkovoiteen suhteen yhtä "kranttu" kuin kasvojen.

      Vastaa

      5
  6. Itse en luota kuin Ultrasunin tuotteisiin,kaikissa muissa haitallisia aineita jos osaa inciä lukea

    Vastaa

    1
    1. Ultrasun on kyllä hyvä merkki. Heilläkin tuotteita ja UV-suodattimia on joka lähtöön..

      Vastaa

      1
    2. Myydäänkö Ultrasunia enää missään kivijalkamyymälöissä Suomessa..? Löysin nopealla googlauksella vain Zalandosta. Tilaatko nämä netistä vai saako jostain kaupasta?

      Vastaa

      2
  7. Voisitko suositella mielestäsi parhaita 50+ aurinkovoiteita? Tai tehdä vertailun yksinomaan näille korkeamman suojan voiteille?

    Vastaa

    1
    1. Voisitko suositella mielestäsi parhaita 50+ aurinkovoiteita?

      Avène olisi mun mielestä paras. Myös SVR:llä on paljon SPF 50+-tason voiteita, ja SVR on tosi hyvä merkki, mutta vain Avènella on käytösssään Triasorb-filtteri, joka antaa kaikkein parhaan suojan UVA-säteilyn pisimmillä aallonpituuksilla.

      Tässä lista Avènen SPF50+ -tason voiteista, joissa on modernit UV-filtterit (joissain Avènen aurinkovoiteissa on yhä myös muutamia vanhoja filttereitä):

      AVÈNE Ultra Fluid Perfector SPF 50+
      AVÈNE Ultra Serum SPF 50+ (kolme versiota; Glow, Plump ja Hydrating)
      AVÈNE Reflex Sun 50+
      AVÈNE Intense Protect SPF 50+
      AVÈNE Cleanance SPF 50+
      AVÈNE Anti-Pigmentation Tinted Fluid SPF 50+
      AVÈNE Sunsimed Pigment SPF 50+
      AVÈNE Sunsimed KA SPF 50+
      AVÈNE Sun Cream SPF 50+ Dry & Sensitive Skin

      Vastaa

      2
  8. Miten tuo Eucerin SPF 100 voide, kun siinä on Avobenzonea? Suosittelisitko sitä raskaana oleville tai raskautta yrittäville, vai olisiko parempi käyttää matalampaa SPF suojaa ja välttää tätä filtteriä? Otetaan myös vastaan suosituksia tuotteista, joissa korkea SPF mutta vain uuden sukupolven filttereitä!

    Vastaa

    0
    1. Miten tuo Eucerin SPF 100 voide, kun siinä on Avobenzonea? Suosittelisitko sitä raskaana oleville tai raskautta yrittäville, vai olisiko parempi käyttää matalampaa SPF suojaa ja välttää tätä filtteriä?

      Valitsisin raskaana ollessa aurinkovoiteen ilman mitään vanhoja, kehoon imeytyviä filttereitä. Eli en käyttäisi Avobenzonea sisältävää voidetta. Valitsisin laadukkaan SPF50+ -tason kemiallisen modernin aurinkovoiteen kuten Avène (katso suosittelemani Avènet täältä) tai fysikaalisen aurinkovoiteen. Avènelta esimerkiksi Intense Protect on voide, jonka Avène sanoo sopivan raskauden aikana. Se on käsitykseni mukaan muutenkin Avènen kaikkein tehokkaimman suojan antava voide.

      Otetaan myös vastaan suosituksia tuotteista, joissa korkea SPF mutta vain uuden sukupolven filttereitä!

      Listaus on täällä:

      https://karkkipaivablogi.com/2025/05/naita-suosittelen-aurinkovoiteet-joissa-on-vain-uuden-teknologian-uv-filttereita/

      Vastaa

      2
  9. Olen myös miettinyt tuossa levitettävässä määrässä sitä, että kuinka paljon siitä imeytyy käsiin silloin, kun voidetta yrittää levittää käsien avulla kasvoille tai vartalolle? Eli vaikka esim. mittaisi tuon 1,25 ml ja saisi koko määrän levitettyä kasvoille, osan siitä luulisi kuitenkin imeytyvän käsiin, joten silloinkaan varmaan koko 1,25 ml ei ole kasvoilla, eikö niin..? Pesen käsiä tosi usein, joten käteni ovat suhteellisen kuivat, mutta kasvojeni iho taas on äärimmäisen rasvoittuva, joten joskus pohdin, imevätkö kämmeneni jopa enemmän aurinkorasvaa kuin kasvoni, vaikka pelkästään naamalle yrittäisin levittää... 😅

    Vastaa

    2
    1. kuinka paljon siitä imeytyy käsiin silloin, kun voidetta yrittää levittää käsien avulla kasvoille tai vartalolle? Eli vaikka esim. mittaisi tuon 1,25 ml ja saisi koko määrän levitettyä kasvoille, osan siitä luulisi kuitenkin imeytyvän käsiin, joten silloinkaan varmaan koko 1,25 ml ei ole kasvoilla, eikö niin..?

      Ihan totta varmasti, pieni osa imeytyy käsiin, riippuen siitä, miten kuivat kädet ovat.

      Vastaa

      2
  10. Tämän takia käytän kesäisin vain pitkähihaisia paitoja sekä pitkiä housuja/mekkoja, ja pidän aina aurinkohattua päässä. Lisäksi hakeudun varjoon niin paljon kuin mahdollista ja vältän ulkoilua keskipäivällä. Tämän lisäksi vielä aurinkovoide kasvoilla! En vain jaksa lisätä aurinkovoidetta jatkuvasti - erityisesti kun uv näyttää 8+ keskipäivällä.

    Ihmettelen että kesämuoti ei ole vielä kehittynyt enemmän tähän suuntaan. Tyylikkäitä ja peittäviä kesävaatteita ei olekaan niin helppo löytää!

    Täällä Kaliforniassa aasialaiset vievät tämän vielä pidemmälle. Nyt on jo ihan arkipäiväistä nähdä ihmisillä aurinkonaamari päällä. Tai aurinkosuoja, joka muistuttaa muslimien niqabia. Kasvot ovat siis kokonaan peitettynä auringon välttämiseksi!

    Vastaa

    3
  11. Onko Garnierin Ambre Solaire super Uv vitamin C 50+ minkä tasoinen aurinkovoide kasvoille. Minulta on poistettu aurinkokeratoosia kasvoilta.

    Vastaa

    1
    1. Onko Garnierin Ambre Solaire super Uv vitamin C 50+ minkä tasoinen aurinkovoide kasvoille.

      En epäile etteikö se suojaa ihoa UV-säteilyltä ihan hyvin, mutta itse valitsisin vain uusia, moderneja UV-filttereitä sisältävän (ja alkoholittoman) aurinkovoiteen. Modernit filtterit ovat tehokkaampia ja iho- sekä ympäristöystävällisempiä. Tuossa Garnierin aurinkovoiteessa puolet filttereistä on vanhoja ja alkoholia runsaasti (jotta tuote imeytyisi nopeasti ja tuntuisi iholla "kuivalta").

      Vastaa

      1
  12. Tämä on kysymys, ei kommentti.
    Mitä sanot IS Clinicalin aurinkovoiteesta Eclipse SPF 50+? Tässä käyttämässäni on hieman väriä antavaa ainetta =beige. Itse käytän tätä joka päivä ja bb-voiteen alla.

    Vastaa

    0
  13. Hei kääk, korkkasin juuri syksyllä ostamani Patykan tinted spf 50- tuubin ja se jymähtää kasvoilleni niin nopeasti etten ehdi edes levittää sitä- mikä voisi olla vikana??
    Olen lähdössä Kreetalle ja olin kaavaillut jemmaamani Patykan matkaevääksi...tuubi on säilytetty viileähkössä ja oli tosiaan avaamaton.
    Alle olen laittanut Whamisan deep rich- "veden", sy-voiteen ja kerran Laveran Barrier balance seerumin.
    Ei muuta asiaa.
    Patyka näyttää kädellä ihan hyvältä, tuoksuu raikkaalta ja lähtee levittymään aluksi mutta sitten se jymähtää sekunneissa, krymppaantuu, tarttuu huokosiin ja ryppyihin kuin tauti ja koska se on hiukan liian vaaleaa, se oikein korostaa juonteita. Karsea lopputulos!!
    Ei mitään toivoa sulauttaa sitä ihoon, eikä blurraa.
    Ihoni on aika tasapainoinen, vaivaton, ehkä pintakuiva jos jotain, öljyt imeytyvät niin että tippa riittää. Kasvovettä holvaan aamuin illoin, deep richiä imeytyy kaksi kierrosta.
    Haluaisin niin kovasti käyttää tätä laadukasta Patykaa koska mahtava inci ja Sannin siunaus laatuarvostelussa.
    Mikä neuvoksi, apuaaaa!!!

    Vastaa

    0
    1. korkkasin juuri syksyllä ostamani Patykan tinted spf 50- tuubin ja se jymähtää kasvoilleni niin nopeasti etten ehdi edes levittää sitä- mikä voisi olla vikana??

      Ehditkö lainkaan kokeilla tuotetta syksyllä kun ostit sen? Mietin lähinnä, ehditkö testata, miltä se tuntui silloin tuoreeltaan? Aijoo, kirjoitatkin, että tuote on avaamaton, eli et ole sitä testannut. Entä tulitko testanneeksi voidetta kaupan testeristä? Oliko sinulla aiempaa kokemusta siitä, miltä ko. voide tuntuu ihollasi..? Tai muut luonnonkosmetiikan aurinkovoiteet...?

      Kuvailemasi ilmiö tapahtuu joidenkin iholla fysikaalisten aurinkovoiteiden kohdalla. Tätä voi tapahtua erityisesti, jos ihotyyppi on kuiva, ja jos aurinkovoiteessa on korkea pitoisuus sinkkioksidia, mitä Patykan voiteessa on. Sinkkioksidi voi kuivattaa ihoa ja voi "jymähtää" ihoon, etenkin jos ihotyyppi on kuiva.

      Sanoisin siis näin:

      *Jos olet jo aiemmin käyttänyt Patykan tai muiden luonnonkosmetiikkamerkkien aurinkovoiteita ongelmitta ilman tätä jämähtämisilmiötä, silloin tässä nimenomaisessa tuotteessa saattaa olla vikaa, TAI, juuri tämä sävytetty koostumus ei sovi sinulle. Sävytetyssä fysikaalisessa aurinkovoiteessa on vielä sävyttämätöntäkin enemmän jauhepartikkeleita (=kuivaa), koska väripigmentitkin ovat jauhetta.

      *Jos et ole aiemmin käyttänyt luonnonkosmetiikan aurinkovoidetta, voi olla, ettei luonnonkosmetiikan "sinkkiraskas" SPF 50 -koostumus sovi ihotyypillesi.

      Vastaa

      0
    2. Hei ja kiitos kovasti että ehdit vastata!
      Kysyisin vielä ehtisitkö neuvoa antioksidanttisimmat tuotteet kesäaikaan?
      Olen lukenut kaikki sivut ja kommentit täällä, mutta tuntuu etten silti osaa valita enkä millään nyt pääse uuden koiranpennun vuoksi Twistben kivijalkaan heitä taas riivaamaan :-)
      Työskentelen kaiket päivät ympäri vuoden kävellen metsissä ja luonnossa ja haluaisin käyttää auringolta suojaavia ja ikäänny kivasti- tuotteita.
      Ihoni on pintakuiva mutta aika tasapainoinen 54- vuotias juonteineen päivineen.
      Mitkä kasvovedet, seerumit ja öljyt olisivat täsmätuotteita aurinkovoiteen alle tilanteessani?
      Novexpertin C-vitamiiniseerumi on ollut käytössä vuosia koska sain täältä vinkin, mutta se kyllä lopulta vähän jollain lailla ärsytti, samoin teki heidän vihreä tee- boosterinsa.
      Muistaakseni kihelmöi ja punoitti...joten olen nyt jättänyt tuotteen sivuun.
      Muuten myös minun nenääni tuoksu oli semi-oksennus, kuten tuolla kommenteissa puhutaan :-D
      Ja eteerisistä öljyistä suurimmat rakkaudet ovat viimeiset 30-vuotta silti olleet sitrustuoksut! :-D
      Niin se vaan menee, tuoksumaailma ja ihon ph!
      Leahlanin Aqua A:n ajattelin ostaa talveksi, mutta mikä sen tilalle kesäaikaan?
      Ja se kasvovesi ja seerumi, ah, niin ihana antioksidanttien ja hoitavien ainesosien maailma mutta niin syvä että en tiedä millä tätä ainoaa ihoani hellisin varmasti tehokkaimmin :-D
      Pahoitteluni kysymykseni laajuudesta, ihan nolottaa vaivata ja nöyrimmät kiitokseni jos millään ehdit vastata- ilman vuosien Karkkipäivän seuraamista ja sieltä saamaani apuasi olisin luonnonkosmetiikan maailmassa ollut jo hukassa ja elämä totisesti niin monia täältä saamiani rikkauksia vailla!
      Joten suuret ja sydämelliset kiitokset blogistasi- toivottavasti jaksat aina pitää tätä!
      Olin totisesti onnekas kun aikanaan tänne löysin vaikka olen aina ollut oikea nettimaailman dinosaurus!
      (Nytkään en löydä tästä läppäriltä hymiöitä, tuohon tulisi "hikinauru").
      Voivoivoi :-D

      Violetti sydän

      Vastaa

      0
    3. Moikka Sari,

      Kaikki viestisi tähän postaukseen ovat tulleet perille, mutta julkaisen kysymyksiä sisältävät viestit aina vasta sitten, kun ehdin vastata. ☺️ Muuten unohdan vastata. 🙂 Eli sen jälkeen kun olet jättänyt kommentin, se ilmestyy blogin hallinnan "ohjausnäkymään", josta mä hyväksyn kommentit julkaistavaksi yksi kerrallaan. Siksi kommentit näyttävät häviävän -> ne menevät bloginhallintaan odotustilaan. 🙂

      Tällä viikolla minulla on ollut epätavallisen huonosti aikaa kommenteille, ja olen julkaissut vain sellaisia, joissa ei ole kysymyksiä tai kysytään jotain, johon pystyn vastaamaan nopeasti. Nämä enemmän paneutumista vaativat kommentit ovat odotelleet tällä viikolla useampia päiviä.

      Nyt pääsen viimein käsiksi sinun viesteihisi. 🙂 Luin kaikki, ja yhdessä kerroit, että olet juuri lähdössä Kreetalle, ja olet siellä varmaankin juuri nyt. Toivotan oikein ihanaa Kreetan lomaa..! 🥰

      Sinulla on siis etsinnässä antioksidanttituotteita kesään aurinkovoiteen alle; kasvovesi, seerumi ja kasvoöljy. Kerrot ihosi olevan pintakuiva ja aika tasapainoinen.

      Tämän tiedon perusteella haluan heti sanoa, että tällöin öljy (tai kosteusvoide) ei ole välttämätön aurinkovoiteen alla. Oma ihoni esimerkiksi on pintakuiva ja luokittelen sen aika tasapainoiseksi, ja itse laitan aurinkovoiteen alle vain kasvoveden ja seerumin.

      Pintakuiva iho ei ime paljon rasvoja, ja koska aurinkovoiteessa on paljon rasvoja, jätän muut rasva/öljykerrokset pois. Haluan aurinkovoiteen imeytyvän ja asettuvan iholle mahdollisimman hyvin. Jos laittaisin alle öljyn, ei aurinkovoide todennäköisesti (tai mun kohdalla täydellä varmuudella) imeydy ihoon yhtä hyvin. Mietin, että sinun kohdallasi voi olla sama tilanne. Annan kuitenkin vinkin antioksidanttisesta kasvoöljystä, voit toki kokeilla sitä jos se tuntuu mielekkäältä. ❤️

      Kasvovesi

      Whamisan Algae Mist on superantioksidanttinen.

      https://www.sokos.fi/tuote/111172014/whamisa-organic-algae-glacier-water-gel-mist-kasvosuihke-100ml-111172014

      Toinen hyvä tärppi on C-vitamiini-pitoinen kasvovesi, hyviä tällaisia on mm. Dermosililla, Novexpertilla ja Pure Beautylla.

      https://www.dermosil.fi/kasvojenhoito/kasvojen-puhdistustuotteet-kasvovedet/4269-c-vitamiinikasvovesi/
      https://www.ruohonjuuri.fi/products/pure-beauty-orange-flower-mist-with-vitamin-c-kasvosuihke-100-ml
      https://www.ruohonjuuri.fi/products/novexpert-vitamin-c-mist-150-ml-kasvosuihke

      Seerumi

      Tähän paras tärppini olisi ollut Novexpertin Polyphenols, mutta olit sitä jo käyttänyt eikä se ollut kaikkein mieluisin. Toinen tärppi on Mádaran C-vitamiiniseerumi; siinä toteutuu C-vitamiini, E-vitamiinin ja ferulahapon dream team, suojaa upeasti ihoa auringon rasitteilta.

      https://www.sokos.fi/tuote/110334196/madara-c-vitamiinikonsentraatti-30ml-110334196

      Öljy

      Vadelmansiemenöljy ja tyrniöljy olisivat parhaat öljyvalinnat suojaamaan kasvojen ihoa auringon haittavaikutuksilta. Koska tyrni- ja vadelmaöljyt eivät ihanteellisesti sovi käyttöön yksinään (tyrni esim. värjää ihosi aivan keltaiseksi!) ehdotan tekemään oman sekoituksen: pohjaöljyksi jojoba tai viininrypäleöljy, ja joukkoon tyrni- ja vadelmaöljyjä, tai jompaakumpaa.

      Voit ostaa raaka-aineet esim. täältä:

      https://www.limepop.fi/Vadelmansiemenoeljy
      https://www.limepop.fi/epages/Limepop.sf/fi_FI/?ObjectID=10206924
      https://www.limepop.fi/epages/Limepop.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014113007/Products/1062
      https://www.limepop.fi/epages/Limepop.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014113007/Products/1024

      Jos taas mieluummin ostat valmiin öljyn, esimerkiksi Fiini Naturallyn Kaura & Tyrni -öljyseerumi sopii hienosti tarkoitukseesi, samoin Mossan Vitamin Cocktail -öljy.

      ilman vuosien Karkkipäivän seuraamista ja sieltä saamaani apuasi olisin luonnonkosmetiikan maailmassa ollut jo hukassa ja elämä totisesti niin monia täältä saamiani rikkauksia vailla!
      Joten suuret ja sydämelliset kiitokset blogistasi- toivottavasti jaksat aina pitää tätä!

      Lämmin kiitos Sari! 🥰❤️ Palautteesi ilahduttaa kovasti!

      Toivottavasti vinkeistäni on myös apua ja pahoittelut tosiaan, kun vastaamisessa on viipynyt.

      Ihanaa Kreikkaa! 🇬🇷

      Vastaa

      0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2026 (71)
    • 2025 (146)
    • 2024 (124)
    • 2023 (149)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (206)
  • Avainsanat