29.05.2026

Opi tuntemaan kosmetiikan C-vitamiinit

Tänään puhutaan isosti asiaa C-vitamiinista kosmetiikassa! 💪

Luettuasi tämän postauksen olet selvillä vesillä C-vitamiiniin liittyvistä myyteistä ja väärinkäsityksistä, ja osaat suunnistaa purkkiviidakossa juuri sinulle sopivan C-vitamiinituotteen luokse! 🍊

SUURIN VÄÄRINKÄSITYS: KAIKKI C-VITAMIINI HERKISTÄÄ IHOA AURINGOLLE

Tämä on väärinkäsitys, jonka toivoisin pikku hiljaa hiipuvan pois - mutta toisaalta monet valmistajat hyötyvät tästä myytistä, sillä sen avulla voi saada oman tuotteensa kuulostamaan paremmalta ja näin ollen myytyä enemmän. Eli pahoin pelkään, etteivät ainakaan valmistajat itse ole innolla hälventämässä tätä väärinkäsitystä.

Puretaanpa se auki.

Väite: kosmetiikan C-vitamiini herkistää ihoa auringolle.

Totuus: ainoastaan puhdas C-vitamiini eli askorbiinihappo (Ascorbic Acid) herkistää ihoa auringolle, ja askorbiinihappo on vain yksi monista kosmetiikan C-vitamiineista. Tosiasiassa hyvin harva C-vitamiini-ihonhoitotuote herkistää ihoa auringolle, sillä valtaosa C-vitamiini-tuotteista sisältää aivan toisen muodon C-vitamiinista kuin askorbiinihappoa.

Askorbiinihapon auringolle herkistävä ominaisuus ei itse asiassa ylipäänsä liity C-vitamiiniin itseensä, vaan ultra-alhaiseen pH-arvoon, jonka askorbiinihappo vaatii imeytyäkseen ihoon.

Siinä missä muut C-vitamiiniyhdisteet toimivat ihoystävällisessä pH:ssa, askorbiinihappo vaatii hyvin happamat olosuhteet, pH 3,5 tai vielä alempi, toimiakseen.

Tuo happamuus järkyttää hetkellisesti ihon suojamuuria, ja on myös syypää ärsytysreaktioihin kuten punoitukseen ja nipistelyyn, joita askorbiinihappo aiheuttaa monen iholla. Valoherkkyys liittyy siis nimenomaan ärsytykseen, jota askorbiinihappo-tuotteen hyvin alhainen pH saa aikaan iholla.

YLEINEN VÄÄRINKÄSITYS 2: C-VITAMIINIPITOISTEN MARJOJEN JA HEDELMIEN SIEMENÖLJY SISÄLTÄÄ C-VITAMIINIA

Tämä on erittäin yleinen ja sitkeässä istuva väärinkäsitys. Esimerkiksi tyrniöljyn ja ruusunmarjaöljyn yhteydessä näkee usein puhuttavan niiden C-vitamiinipitoisuudesta, jopa "C-vitamiini-rikkaudesta". Mutta öljy ei voi sisältää C-vitamiinia: luonnollinen C-vitamiini eli askorbiinihappo on vesiliukoinen yhdiste, ja sitä esiintyy ainoastaan kasvien vesiliukoisissa osissa, marjoissa ja hedelmissä hedelmälihassa. Ainoa öljyliukoinen C-vitamiini on ihmisen labrassa kehittämä johdannainen, joka esitellään tässä postauksessa.

Jos ihonhoitotuotteenne väittää sisältävänsä luonnollista C-vitamiinia kasvin muodossa, katsokaa, että incissä on kyseisen kasvin Fruit Extract, ei Seed Oil. Esimerkkejä C-vitamiinirikkaista uutteista ovat tyrnimarja (Hippophae Rhamnoides Fruit Extract) sekä aivan erityisesti kakaduluumu (Terminalia Ferdinandiana Fruit Extract).

Tässä on katsaus joihinkin yleisiin kosmetiikan C-vitamiini-muotoihin. Kuten voi nähdä, niitä on useita. :) (Sivu on kosmetiikkakemistien Gloria Lu ja Victoria Fu kirjasta.)

👉 Tässä postauksessa käyn läpi tärkeimmät ihonhoidon C-vitamiiniyhdisteet ja kerron, mihin eri ihotilanteeseen mikäkin C-vitamiiniyhdiste parhaiten sopii.

C-vitamiinien pikahakemisto, hyppää suoraan sinulle relevanttiin C-vitamiiniin:

🌟 IKÄÄNTYMISMUUTOKSET, KOLLAGEENISYNTEESI, PIGMENTTILÄISKÄT  ➡️  Askorbiinihappo, Etyyliaskorbiinihappo, Tetra-C-vitamiinit.

🌟 HERKKÄ IHO, C-VITAMIININ VASTA-ALKAJA  ➡️ Askorbyyliglukosidi, Tetra-C-vitamiinit, MAP

🌟 EPÄPUHDAS JA RASVOITTUVA IHO ➡️ SAP, Askorbiinihappo

🌟 KUIVA IHO ➡️ Tetra-C-vitamiinit

Vielä kertauksena:

MIKSI C-VITAMIINI IHOLLE?

  • C-vitamiini on voimakas antioksidantti, joka suojaa ihosoluja hapettumisvaurioilta. C-vitamiini osallistuu myös kollageenin valmistukseen. Kehomme ei itse tuota C-vitamiinia, joten meidän on saatava sitä ravinnosta tai kosmetiikasta. (Ravinnon kautta saatu C-vitamiini menee ensisijaisesti elimistön muihin tarpeisiin, kuten immuunipuolustuksen tukemiseen, joten jos haluamme C-vitamiinin hyötyjä juuri iholle, se on otettava ulkoisesti kosmetiikan kautta.)
  • C-vitamiinin tärkeimmät ihohyödyt antioksidanttisen puolustuksen ohella ovat ihon kirkastaminen, kollageenisynteesin stimulointi ja valovaurioilta suojaaminen. Vaikutukset riippuvat käytetystä C-vitamiini-muodosta. C-vitamiini suojaa ihoa erityisen hyvin UV-säteilyn tuottamilta vapailta radikaaleilta, ja siksi sitä pidetään yhtenä parhaista kesäajan antioksidanteista iholle. 

ASKORBIINIHAPPO

Incinimi: Ascorbic Acid tai L-Ascorbic Acid

Tämä on C-vitamiinien "golden standard", tehokkain, mutta myös hankalin. Askorbiinihappo on erittäin epästabiili ja hajoaa helposti vedessä tai altistuessaan valolle tai hapelle. Kosmetiikkateollisuus on pyrkinyt ratkaisemaan stabiiliusongelmaa mm. käyttämällä veden sijaan silikoni- tai esteriöljypohjaa sekä kapseloimalla askorbiinihapon. Tämäkään ei kuitenkaan poista askorbiinihapon ärsyttävyyttä, ja ihoärsytyksen vuoksi puhdas C-vitamiini ei ole vaihtoehto kaikkien iholle.

❗️Hyvä tietää: askorbiinihappo on retinolin ohella yksi kaikkein tutkituimpia ja vankimmin tehonsa todistaneita kosmetiikan ainesosia, ja se on retinoidien rinnalla ainoa kosmetiikan aktiiviaine, jonka on tieteellisesti todistettu aktivoivan kollageenisynteesiä. Yhdessä retinoidien kanssa se on kirkkaasti paras ja tehokkain kosmetiikan pro-age-ainesosa, joka oikeasti pystyy tehostamaan kollageenisynteesiä ihossa.

Hyödyt: ainoa muoto, jota ihon ei tarvitse muuntaa, eli se on valmiiksi bioaktiivisessa muodossa. Aktivoi kollageenisynteesiä, vaalentaa pigmenttiä ja antaa vahvimman antioksidanttisuojan.

Tehokas pitoisuus: 10–20 %. Yli 20 % pitoisuus ei lisää tehoa, mutta lisää ärsytystä.

Ihotyyppisopivuus: paras normaalille, rasvoittuvalle ja vahvalle iholle, joka ei herkästi reagoi.

pH jossa tehokas: 3,5 tai alle.

Miinukset: erittäin epävakaa (hapettuu ilmasta/valosta), tulee käyttää nopeasti pakkauksen avaamisen jälkeen. Ärsyttää herkkää ihoa, voi aiheuttaa pistelyä ja punoitusta. Kiinnitä huomiota siihen, että pakkaus on mieluusti ei-pipetillinen.

ASKORBIINIHAPPO-TUOTEVINKIT:

*mainoslinkki

*Joik Organic Illuminating Double Serum (35,90€ / 30 ml, House Of Organic) on paras tuntemani askorbiinihappo-tuote. 💎 Tämä on luonnonkosmetiikkaa. Kaksifaasisessa tuotteessa C-vitamiini (pitoisuus 15%!) on nerokkaasti suojattu vedettömään faasiin, ja koko koostumus on kerrassaan upea sisältäen puolukka- ja lakkauutetta, ruusuvettä ja jojobaöljyä. Tuotteessa yhdistyy kosteuttava geelifaasi tehokkaaseen C-vitamiinitiivisteeseen, kumpikin faasi on omassa säiliössään ja yhdistyy kun pumppaat tuotetta ulos.

*The Ordinary Vitamin C Suspension 23% (9,50€ / 30 ml, Kicks) edustaa markkinoiden halvinta ja samalla tehokkainta C-vitamiiniseerumityyppiä. Vedettömässä koostumuksessa 23% puhdasta askorbiinihappoa on "paketoitu" skvalaaniin ja esteriöljyihin, mikä auttaa sitä säilymään stabiilina. The Ordinarylta löytyy tätäkin korkeampi, 30% askorbiinihappo-tuote, mutta niin korkealla pitoisuudella ei enää saavuteta lisähyötyjä.

ASKORBYYLIGLUKOSIDI

Incinimi: Ascorbyl Glucoside

Ascorbyl Glucoside on tällä hetkellä markkinoiden johtava C-vitamiini. Törmäät siihen melkeinpä joka toisessa C-vitamiini-ihonhoitotuotteessa. Suosion salaisuus on erinomainen siedettävyys ja stabiilius sekä tehokkaasti kirkastava vaikutus. Kemistit rakastavat askorbyyliglukosidia, koska se on helppo formuloida, pysyy stabiilina vesipohjaisessakin tuotteessa ja sujahtaa helposti osaksi vaikka minkälaisia koostumuksia. Tässä johdannaisessa askorbiinihappoon on liitetty hellävarainen sokerimolekyyli, glukoosi.

Hyödyt: kirkastaa ihoa ja pystyy tutkitusti muuntumaan iholla askorbiinihapoksi, jolloin kykenee myös buustaamaan kollageenituotantoa. Ensisijainen hyöty on kuitenkin antioksidanttinen suojaus & ihon kirkastaminen, korkeammilla pitoisuuksilla voi myös lievittää vaikeampaa hyperpigmentaatiota.

Tehokas pitoisuus: 2-5 %.

Ihotyyppisopivuus: kaikille ihotyypeille, erityisesti niille, jotka haluavat kirkkautta ilman pelkoa ärsytyksestä. Erinomainen aloittelijan C-vitamiini.

pH jossa tehokas: 5-7, optimi 6,5

ASKORBYYLIGLUKOSIDI-TUOTEVINKIT:

*mainoslinkki

*Frantsilan Calendula Glow -seerumi (24,95€ / 30 ml, Ruohonjuuri) sisältää 2% askorbyyliglukosidia ja edustaa poikkeuksellista C-vitamiiniseerumityyppiä; kun C-vitamiini-tuotteet yleensä formuloidaan kirkastavuuden lähtökohdista, Frantsilan seerumissa kohtaavat harmonisesti kirkastava, kosteuttava ja rauhoittava vaikutus.

Calendula Glow on yksi parhaita ja monipuolisimmin ihoa hyödyttävistä C-vitamiini-seerumikoostumuksista, jonka tunnen. Seerumissa on askorbyyliglukosidin rinnalla rauhoittavaa kehäkukkaa, kauraa ja Lactobacillus-uutetta sekä koivunmahlaa, skvalaania, hyaluronihappoa ja glyserolia kosteuttamassa. Voimakkaasti antioksidanttinen ja C-vitamiinirikas tyrnimarjauute tuo sekin seerumiin oman ripauksensa C-vitamiinia. Bonuksena aivan ihana, makeiden sitrushedelmien tuoksu.

Jos kaipaat hajusteetonta askorbyyliglukosidi-seerumia, sellainen löytyy L300-brändiltä (Glow Boost Face Serum, C-vitamiinin pitoisuus ei tiedossa) sekä The Ordinarylta, *Ascorbyl Glucoside Solution 12% (17,90€ / 30 ml, Kicks).

ETYYLIASKORBIINIHAPPO

Incinimi: 3-O-Ethyl Ascorbic Acid

Tämä mielenkiintoinen C-vitamiinimuoto on moderni moniottelija ja puhtaan C-vitamiinin ohella paras valinta pigmenttiläiskien hoitoon. Se on stabiili ja tehokas ja luonteeltaan amfifiilinen, mikä tarkoittaa, että se pystyy liukenemaan niin veteen kuin öljyyn. Etyyliaskorbiinihappo on rakenteeltaan hyvin lähellä puhdasta C-vitamiinia, mutta kuitenkin paljon hellävaraisempi, eikä vaadi alhaista pH:ta toimiakseen.

Etyyliaskorbiinihappo imeytyy poikkeuksellisen hyvin ja estää tyrosinaasientsyymin toimintaa suoraan ilman, että sen tarvitsee välttämättä muuntua puhtaaksi C-vitamiiniksi iholla. Juuri tuo vaikutus tyrosinaasiin tekee tästä C-vitamiinimuodosta erityisen tehokkaan lievittämään hyperpigmentaatiota - tosin pitoisuus ratkaisee; sitkeiden pigmenttilaikkujen hoidossa pitoisuuden tulisi olla vähintään 2%.

Hyödyt: erinomainen imeytyvyys. Vaalentaa pigmenttiläiskiä tehokkaasti ja hoitaa ikääntymismuutoksia.

Tehokas pitoisuus: 2–5 % (voi olla jopa 15 % erikoistuotteissa).

Ihotyyppisopivuus: kaikille ihotyypeille, erityisesti pigmenttimuutosten hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

pH jossa tehokas: 4-6, optimi 5,5

ETYYLIASKORBIINIHAPPO-TUOTEVINKIT:

Normalissa myytävällä Pure & Care -sarjalla on joitain aikamoisia helmiä valikoimassaan, ja tämä Provitamin C Serum on yksi niistä. Se sisältää 12% etyyliaskorbiinihappoa, seuranaan liuta upeita ihohyviksiä kuten pantenolia, vihreän teen uutetta, silkkiuutetta, Centella Asiaticaa, kamomillaa, lakritsiuutetta ja tremella-uutetta. 😍 Koostumus on itse asiassa kuin suoraan lainattu Koreasta, rohdoskasviuutteiden kimara noudattaa uskollisesti korealaisten suosikkeja. Pure & Caren tuotteet suunnitellaan Tanskassa, mutta aivan selvästi tämä yksilö on saanut inspiraatiota Koreasta! Tämä seerumi on myös todella edullinen, ostin tämän tänä keväänä ja kuitti on jo kadonnut, mutta hinta oli jossain 5€ tuntumassa.

Kuitenkin se ihan paras etyyliaskorbiinihappoa hyödyntävä tuote on tietysti Novexpertin legendaarinen Vitamin C Booster. Tässä Boosterissa 3-O Ethyl Ascorbic Acid on yhdistetty vieläkin innovatiivisempaan ja erittäin harvinaiseen Ascorbyl Methylsilanol Pectinate -C-vitamiini-johdannaiseen. Tämä duo tekee Novexpertin seerumista poikkeuksellisen pitkäkestoisessa tehokkuudessaan; sen antioksidanttinen teho ja kesto (vaikuttaa iholla jopa 8 tuntia) vertautuu puhtaaseen askorbiinihappoon, mutta ilman askorbiinihapon ihoärsytystä. 👏 Tämän Boosterin saa halvimmalla Nettiapteekista hintaan 31,02€.

ASKORBYYLITETRAISOPALMITAATTI & TETRAHEKSYYLIDEKYYLIASKORBAATTI

Incinimet: Ascorbyl Tetraisopalmitate ja Tetrahexyldecyl Ascorbate

Tässä ovat C-vitamiinimaailman erikoisuudet: öljyliukoiset johdannaiset. (Ja mitä sanahihirviöitä! 😁)

Puhdas C-vitamiini ja muut C-johdannaiset ovat vesiliukoisia, mutta näissä kahdessa C-vitamiini on jumpattu lipofiiliseen muotoon yhdistämällä se rasvahappoketjuihin. "Tetrat" ovat käytännössä samaa ainetta, ja kosmetiikkakemian näkökulmasta kyse on enemmänkin nimityserosta kuin eri aktiiviaineesta. Japanissa kehitetty Ascorbyl Tetraisopalmitate (ATIP) on yleisempi Euroopassa ja Aasiassa, Jenkeissä kehitetty Tetrahexyldecyl Ascorbate (THDA) taas USAssa. THDA:ta näkee enemmän premium-tuotteissa (esimerkiksi Medik8), tälle tosin ei ole mitään tehokkuuteen liityvää perustetta.

Hyödyt: erinomainen imeytyvyys ja stabiilius. Aktivoivat kollageenisynteesiä. Suojaavat solukalvoja UV-vaurioilta paremmin kuin vesiliukoiset muodot. Erityisen hyvä valinta ikääntymismuutosten hoitoon.

Tehokas pitoisuus: 1–3 % (teho näkyy jo matalilla pitoisuuksilla), joissain öljyseerumeissa jopa 10–30 %.

Ihotyyppisopivuus: paras C-vitamiini kuivalle, ikääntyvälle ja herkälle iholle. Öljyliukoisina nämä tuntuvat iholla ravitsevammilta kuin muut C-vitamiini-muodot, ja nämä tyypillisesti formuloidaan öljy- tai emulsiopohjaan.

pH jossa tehokas: öljyliukoisen aineena ei ole pH-riippuvainen

TETRA-TUOTEVINKIT:

*mainoslinkki

*Evolven Bio-Retinol + C Booster (27€ / 15 ml) on ihana luonnonkosmetiikan uudistava öljyseerumi, joka sisältää C-vitamiinia THDA-muodossa. C-vitamiinin rinnalla tuotteessa on tyrnimarja- ja ruusunmarjaöljyä sekä bioretinolia Bidens Pilosa -kasviuutteen muodossa. C-vitamiinin pitoisuutta ei ole kerrottu.

Korresin Apothecary Wild Rose Spotless -seerumissa (64€ / 30 ml) on ylellinen kaksifaasinen koostumus ja peräti 15% ATIP-C-vitamiinia. Tämä on Novexpertin ja Joikin ohella kolmas henkilökohtainen suosikkini kaikista C-vitamiiniseerumeista (Frantsila olisi neljäs suosikki, mutta se ei ole yhtä pro age -vaikutteinen kuin nämä kolme!).

Wild Rose -seerumissa on C-vitamiinin lisäksi ruusu- sekä ruusunmarjaöljyä, skvalaania, pantenolia, ruskolevää, kuusamauutetta ja merinarsissiuutetta - merinarsissikin muuten vaalentaa pigmenttiläiskiä.

Edullinen vaihtoehto on *Dermosilin Vitamin C Serum (14,90€ / 30 ml). Tetra-C-vitamiinin pitoisuutta ei ole kerrottu, mutta se on incin perusteella max 1% (sijoittuu fenoksietanolin alle). Tämä emulsioseerumi on erittäin miellyttävän tuntuinen ja jättää iholle pehmeän ja kosteuteun tunteen. C-vitamiinin ohella tuotteessa ihoa kirkastaa myös granaattiomenasta johdettu Luminia Granatum™ -aktiiviaine.

NATRIUMASKORBYYLIFOSFAATTI eli SAP

Incinimi: Sodium Ascorbyl Phosphate

Tämä kosmetiikkakielessä SAPiksi lyhentyvä C-vitamiinijohdannainen on akneihon sankari. 🦠 Sen on todettu torjuvan aknea aiheuttavaa C. acnes-bakteeria ja lievittävän epäpuhtauksia.

Hyödyt: omaa antimikrobisia vaikutuksia erityisesti aknebakteeria vastaan. Kirkastaa ihoa (vaikkakin miedommin kuin muut C-vitamiinimuodot) ja tuo antioksidanttista suojaa.

Tehokas pitoisuus: 1–5 %. Akneen tehoaa parhaiten ~5 % pitoisuus.

Ihotyyppisopivuus: paras rasvoittuvalle ja epäpuhtaalle iholle.

pH jossa tehokas: 6-7

Tämä johdannainen, kuten seuraavana esiteltävä MAP, kehitettiin 1980-luvulla ja ne kuuluvat vanhimpiin C-vitamiinijohdannaisiin. Aikoinaan oli suuri innovaatio, kun kemistit onnistuivat vakauttamaan ah-niin-epästabiilin askorbiinihapon sitomalla sen mineraalisuoloihon (natrium ja magnesium). Nyt askorbyylifosfaateista on tullut harvinaisempia uudempien johdannaisten kuten tetrojen rynnistettyä markkinoille. SAPille ei kuitenkaan ole vielä löytynyt akne-iholle sopivaa haastajaa uudemmista C-vitamiini-tyypeistä, joten vanha kunnon SAP on edelleen ykkössuositus epäpuhtaan ihon C-vitamiiniksi.

Ainoat tuntemani SAP-tyypin seerumit Suomessa löytyvät Twistben myymältä Nourish London -brändiltä. *Mainoslinkki: Herkullisen tuoksuinen *Protect Replenishing Peptide Serum with Vitamin C (38,90€ / 30 ml) on mahtava seerumi iholle, jossa on sekä ikääntymismuutoksia että epäpuhtauksia.

MAGNESIUMASKORBYYLIFOSFAATTI eli MAP

Incinimi: Magnesium Ascorbyl Phosphate

Viimeisenä esittelyyn pääsee MAP, joka tunnetaan erityisen hellävaraisena C-vitamiinimuotona. Se oli herkkäihoisten ykkös-C ennen kuin askorbyyliglukosidi ja tetra-johdannaiset kehitettiin.

Hyödyt: edistää ihon kosteustasapainoa ja kirkastaa pigmenttiläiskiä; tehokas melaniinin hillitsijä jo matalalla pitoisuudella.

Tehokas pitoisuus: 3–10 %.

Ihotyyppisopivuus: erittäin herkälle ja kuivalle iholle.

pH jossa tehokas: 5-7

Tämä C-vitamiini-tyyppi on Suomen markkinoilla nykyään niin harvinainen, että en ensin meinannut löytää yhtäkään MAP-tuotetta tähän postaukseen. Sitten ihan sattumalta törmäsin sellaiseen, ja vieläpä hyvin tehokkaaseen, vieraillessani Bernerillä viime viikolla..! 😊

Kyseessä on BTB13-sarjan tuore uutuus: Skin Glow Radiance C Serum. En osaa kertoa tuotteesta vielä paljoakaan, koska en ole vielä testannut sitä enkä saanut tarkempia tietoja. Edit. Sain lisätietoa, joka tulee tässä:

Radiance C Serum perustuu synergistiseen yhdistelmään C-vitamiinia, PHA-happoa ja BTB13-yhdistettä. MAP-C-vitamiinin pitoisuutta ei kerrota julkisuuteen, mutta se on kerrottu minulle, ja voin vahvistaa, että se on tehokas. :) Berneriltä kerrotaan, että he olivat testanneet seerumin koostumusta tuotekehitysvaiheessa sekä askorbyyliglukosidilla että MAPilla, ja MAP toimi seerumin muiden aktiiviaineiden kanssa yhteen ehdottomasti paremmin kuin askorbyyliglukosidi. Siksi valinta siis osui MAPiin.

*

Toivottavasti sait tästä C-vitamiini-katsauksesta hyötyä ja iloa, ja se auttaa sinua tulevaisuuden C-vitamiini-tuote-hankinnoissa. 🙂

Kuulen mielelläni, kuinka monella teistä on C-vitamiini-tuote jo käytössä, ja mikä! 

46 comments on “Opi tuntemaan kosmetiikan C-vitamiinit”

  1. Evolven Bio-retinol + c-booster taas käytössä pienen tauon jälkeen (nyt kolmatta päivää) ja ihan kun se tasoittaisi ihon sävyä samantien levityksen jälkeen. Tää on kyllä ihan huippu! Mutta jos joskus haluaisi kokeilla jotain muuta tilalle, niin mitä näistä suosittelisit, mikä voisi vetää vertoja?

    Vastaa

    2
    1. Evolven Bio-retinol + c-booster taas käytössä pienen tauon jälkeen

      Herttileijaa, tämäkin mun oli tarkoitus mainita tetra-C-vinkeissä, tämähän on superhyvä tuote ja myös yksi omia ehdottomia lemppareita..! Täytyykin lisätä se vielä tärppeihin. Tässä on se THDA-muoto.

      Mutta jos joskus haluaisi kokeilla jotain muuta tilalle, niin mitä näistä suosittelisit, mikä voisi vetää vertoja?

      Tetra-C-vitamiini on ihan omansalainen kun on öljyliukoinen, eli mikään muu C-vitamiini ei tuo samaa ihotuntumaa, mutta jos haet tehokasta kirkastavuutta, kokeile Novexpertia. Se on aika lailla ylivoimainen suoritukseltaan verrattuna melkein mihin tahansa muuhun C-vitamiini-tuotteeseen, koska sisältää niin poikkeuksellisen tehokkaan muodon ja pitoisuuden C-vitamiinia, JA on kuitenkin superhellävarainen.

      Vastaa

      3
  2. Satunnaisesti olen käyttänyt Novexpertin seerumia. Nyt testissä on kakaduluumuöljy.

    Vastaa

    1
    1. Nyt testissä on kakaduluumuöljy.

      Kakaduluumuöljy ei sisällä C-vitamiinia, ainoastaan kakaduluumu-uute sisältää (eli incinimi Terminalia ferdinandiana Fruit Exteract). Luonnollinen C-vitamiini on vesiliukoinen yhdiste eikä sitä esiinny öljyssä. Tätä kirjoittaessa tajuankin, että unohdin mainita tämän väärinkäsityksen tekstissä, täytyykin lisätä se sinne. On hyvin yleinen väärinkäsitys, että C-vitamiinipitoisten marjojen ja hedelmien siemen/kiviöljyt sisältäisivät C-vitamiinia, kun tosiasiassa ainoastaan kyseisten hedelmien ja marjojen hedelmälihasta uutettu vesiliukoinen uute sisältää C-vitamiinin.

      Vastaa

      5
  3. Auttaisitko epätietoista eli olisiko tuota Joikin askorbiinihapollista seerumia hyvä käyttää vain iltaisin näin kesäaikaan?

    Vastaa

    1
    1. olisiko tuota Joikin askorbiinihapollista seerumia hyvä käyttää vain iltaisin näin kesäaikaan?

      Kyllä, juuri niin. Sitä voi käyttää aamuisinkin, mutta tällöin tulee muistaa hyvä UV-suoja (mitä toki monet varmasti käyttävät kesäisin joka tapauksessa 🙂).

      Vastaa

      6
  4. Osaatko sanoa mitään Medik8 c-vitamiinituotteista, kuten C-tetra Luxe? Mihin näistä se lukeutuu ja onko siinä
    mielestäsi hyvä hinta-laatusuhde?

    Vastaa

    1
    1. Osaatko sanoa mitään Medik8 c-vitamiinituotteista, kuten C-tetra Luxe?

      Käytetty C-vitamiini näkyy jo tuotteen nimessä: C-Tetra. 🙂 Medik8 käyttää siis öljyliukoista "tetra"-C-vitamiinia, tarkemmin sanottuna tetraheksyylidekyyli-askorbaattia. Tämä on erinomainen C-vitamiinin muoto, ja Medik8'n tuotteet ovat laadukkaita, MUTTA mielestäni vahvasti ylihinnoiteltuja. A- ja C-vitamiinituotteet ovat Medik8'n erikoisalaa, ja niissä on kaikissa hyvin formuloidut koostumukset.

      Vastaa

      1
  5. Novexpert on ollut käytössä jo aika pitkään ja tykkään kyllä, uutta versiota en vielä ole kokeillut. Nyt tilasin juurikin tuon Joikin c-vitamiiniseerumin, mutta sekö nyt sitten herkistää auringolle, kun on askorbiinihappoa?

    Vastaa

    1
    1. mutta sekö nyt sitten herkistää auringolle, kun on askorbiinihappoa?

      Kyllä, mutta tämäkin vaikutus vaihtelee ihmisten ihon yksilöllisten erojen mukaan. Vahvemmalla ja paksummalla iholla, jossa on vahva suojabarriääri, askorbiinihapon ärsyttävyys (ja sitä myöten valolle herkistäminen) voi olla hyvin pientä.

      Kesäisin useimmat joka tapauksessa käyttävät päivisin aurinkovoidetta, joten askorbiinihapon valoherkistävyys korjautuu myös sillä. :)

      Sanoisin kuitenkin, että jos ihotyyppi kuuluu auringossa äärimmäisen helposti palaviin ja on muutenkin herkkä, jättäisin askorbiinihapon käyttämättä ainakin kesällä.

      Vastaa

      3
    2. Ok, kiitos selvennyksestä🤗 Ehkä avaan tuon Joikin vasta syksyllä ja käytän nyt jotain muuta.

      Vastaa

      1
  6. Uskomaton tietopaketti ❤️ kiitos
    Ehkä itselläni jäi kysymysmerkiksi että levitetäänkö kuivalle iholle, kostealle vai miten c vitamiini reagoi ?

    Vastaa

    2
    1. Ehkä itselläni jäi kysymysmerkiksi että levitetäänkö kuivalle iholle, kostealle vai miten c vitamiini reagoi ?

      Kaikki seerumit, myös C-vitamiiniseerumit, kannattaa aina levittää kasvovedellä kostutetulle iholle, niin niiden aktiiviaineet imeytyvät paremmin. (Poikkeuksena retinoliseerumit vasta-alkajan iholla, ne kannattaa alkuun levittää kuivalle iholle.)

      Vastaa

      3
  7. Novexpert on vaan niin ihana, ihan paras, tekis mieli lisätä ja lisätä 👍Imeytyy tosi hyvin ja on raikas. Kuin suoraan auringosta energiaa 🙃🌝 uutta pakkausta en vielä ole päässyt kokeileen.

    Vastaa

    1
    1. Novexpert on vaan niin ihana, ihan paras, tekis mieli lisätä ja lisätä 👍Imeytyy tosi hyvin ja on raikas.

      Se on tosiaan parhautta, aivan timanttinen koostumus!! 💎🔥

      (Harmi vain, että tuoksu muutettiin. 😭)

      Vastaa

      3
  8. Minulla oli nyt kokeilussa Korresin c-seerumi, mutta vein sen takaisin kauppaan epäillessäni saaneeni pilaantuneen tuotteen. Seerumi oli väriltään rusehtavaa/oranssia ja hieman rautainen vivahde oli tuoksussa. Minkä väristä Korresin seerumin kuuluisi olla?

    Ostin tilalle Frantsilan c-vitamiinin ja pidän sen aromaterapeuttisesta ja piristävästä tuoksusta ja kellertävästä väristä. Elämyksellinen, mutta yksinkertainen tuote.

    Aiemmin oli Evolve käytössä ja tuote piti ihon kauniina, mutta oli hieman tylsä käyttää. Lisäksi tuota tuotetta ei ole löytynyt yhtä edullisesti kuin aiemmin, yhdessä vaiheessa oli tarjolla isoja pakkauskokoja hyvään hintaan.

    Novexpert lähtee kyllä kokeiluun jossain vaiheessa, tuota Joikia epäilen liian tehokkaaksi joskus oikuttelevalle iholleni.

    Ainiin ja Antipodesin c-vitamiini seerumia olen käyttänyt yhden pullon ja joskus kyllä ostan senkin taas.

    Madaran c-vitamiini tiiviste voisi myös kiinnostaa, onko se tehokas tuote?

    Vastaa

    1
    1. Seerumi oli väriltään rusehtavaa/oranssia ja hieman rautainen vivahde oli tuoksussa. Minkä väristä Korresin seerumin kuuluisi olla?

      Se on pilaantunut. 😔 Tuore seerumi on väritöntä. Kun C-vitamiini hapettuu, se muuttuu ensin kellertäväksi, sitten oranssihtavaksi ja lopulta rusehtavaksi. Ruskea sävyvivahde kertoo, että tuote on ehtinyt hapettua pahastikin.

      Frantsilan seerumissa kellertävä sävy muuten tulee tyrnimarjauutteesta. :)

      Madaran c-vitamiini tiiviste voisi myös kiinnostaa, onko se tehokas tuote?

      Se on erinomaisesti formuloitu; sisältää C-vitamiini-muotona askorbyyliglukosidin, ja sen tukena myös ferulahappoa ja E-vitamiinia. Nuo kaksi kaveria moninkertaistavat C-vitamiinin tehon. Harmi kyllä Mádara ei kerro C-vitamiinin pitoisuutta, joten siltä osin seerumin teho jää vähän kysymysmerkille, mutta toisaalta ei ole mitään syytä olettaa, että he olisivat formuloineet tuotteen alle 2% askorbyyligluskosidi-pitoisuudella, kun kyseessä ei ole edes kallis raaka-aine. Tehokas pitoisuus ei siis maksa maltaita valmistajalle.

      Mádaran C-vitamiinikonsentraatissa on myös upeasti kosteuttava emulsiokoostumus, mukana on myös mukavasti öljyjä, joten tuote on hyvin kokonaisvaltaisesti ihoa hoitava, kosteuttava ja suojaava. Tykkään tuostakin seerumista valtavasti. ☺️ Markkinoilla on paljon oikein hyviä C-vitamiiniseerumeita! 😍

      Vastaa

      3
  9. Ivy Aia vitamin c seerumi sisältää kanssa SAP! Harmi ettei siinä lue prosenttimäärää, mutta se on incissä kolmantena. Herkkä akne-ihoni ei siedä juuri muita c-vitamiineja niin tämä edullinen löytö Normalista on ollut vakiotuote jo pitkään.

    Vastaa

    1
  10. "C-vitamiini suojaa ihoa erityisen hyvin UV-säteilyn tuottamilta vapailta radikaaleilta, ja siksi sitä pidetään yhtenä parhaista kesäajan antioksidanteista iholle. "
    Päteekö tuo kaikkiin näihin c-vitamiinimuotoihin?

    Vastaa

    1
  11. Tämä tietopaketti tuli kuin tilauksesta, kun olen miettinyt, mikä olisi paras c-vitamiiniseerumi seuraavaksi. Nyt käytössä on Madaran seerumi, jonka voitin sinun joulukalenterista. Se on ihana, mutta hintava eikä ehkä ihan se optimaalisin valinta. Olen 48-vuotias ja yritän pitää kurissa niin ikääntymismuutokset kuin epäpuhtaudet. Aknea ei ole, mutta ihoni tukkeutuu helposti ja tulee sellaisia syvällä ihossa olevia tulehduspaukamia. Pure=Beauty Balance Boosterin ja 10 % niasiiniamidiseerumin säännöllinen käyttö on vähentänyt paukamia mutta yksittäisiä tulee yhä. Auttaakohan SAP tähän ongelmaan vai olisiko järkevämpää keskittyä juonteita vastaan taistelemiseen?

    Vastaa

    1
    1. Aknea ei ole, mutta ihoni tukkeutuu helposti ja tulee sellaisia syvällä ihossa olevia tulehduspaukamia. (...) Auttaakohan SAP tähän ongelmaan vai olisiko järkevämpää keskittyä juonteita vastaan taistelemiseen?

      SAP ei ole mielestäni paras aktiiviaine ihosi tilanteeseen.

      SAP on hyvä aktiiviaine, jos iholla on epäpuhtauksia ja haluaa käyttää nimenomaan C-vitamiinin kaltaista antioksidanttia, eli hakee iholleen antioksidanttista puolustusta. Jos taas haluaa samanaikaisesti iholleen:

      -Antioksidanttista suojaa
      -Epäpuhtauksia ja tulehdusta vähentävän hoitotuotteen
      -Ikääntymismuutoksia hoitavan tuotteen
      on parempi valita kaksi erillistä aktiiviainetta. C-vitamiineista yksikään ei targetoi kaikkia näitä.

      Noiden kolmen osa-alueen taklaamiseen harkitsisin näitä:

      -Niasiiniamidi, joka hoitaa sekä paukamia & epäpuhtauksia ja hidastaa myös ikääntymismuutoksia (onkin sinulla jo käytössä)

      -Askorbyyliglukosidi tuomaan C-vitamiinisuoja. Frantsilan seerumissa on yksi parhaita (ellei paras) hinta-laatu-suhde askorbyyliglukosidi-tuotteista; pitoisuus on jo tehokas (2% + lisänä vielä tyrnimarjan C-vitamiini) ja hinta alle 25€. Et löydä toista näin tasokasta tuotetta näin halvalla.

      Vastaa

      3
  12. Mites C-vitamiinia sisältävät kasvovedet, onko niissä tarpeeksi tehoja? Esim. Antipodesin Glory Vitamin C tai Pure Beautyn Orange Flower Mist

    Vastaa

    1
    1. Mites C-vitamiinia sisältävät kasvovedet, onko niissä tarpeeksi tehoja?

      Niissä VOI ilman muuta olla tehoja, mutta koska aniharva valmistaja ilmoittaa C-vitamiinikasvovetensä C-vitamiinipitoisuuden, voi tehoa vain arvuutella. Lähtökohtaisesti uskoisin, että kasvovesissä on seerumeja pienempi pitoisuus C-vitamiinia, mutta! Asiaa voi ajatella näin: kerrostamalla eri C-vitamiini-tuotteita lisäät C-vitamiinin tehoa. Eli, jos käytät C-vitamiini-kasvovettä ja sen päällä C-vitamiini-seerumia, niin taatusti ihosi saa enemmän C-vitamiinia kuin pelkällä seerumilla. ☺️ Sitä kuitenkin vähän epäilen, että C-vitamiinikasvovesi yksinään riittää tuomaan tehokkaan ja pitkäkestoisen C-vitamiinisuojan.

      Tuo Antipodesin Glory-kasvovesi muuten on erilainen tapaus, siinä C-vitamiini on vain yksi aktiiviaineista ja todelliset tehot tulevat Nonapeptide-1 -peptidistä (hillitsee melaniinisynteesiä) ja lime-kaviaarista (kuorii ihoa, sisältää AHA-happoja). Glory ei siis oikeastaan ole varsinainen C-vitamiinituote vaan "anti-pigmenttituote", jossa kakaduluumun sisältämä C-vitamiini on vain tukeva ainesosa. Nonapeptide-1 ja lime-kaviaari ovat ne varsinaiset kirkastajat.

      Vastaa

      2
  13. SAPpia löytyy myös ya:n c-vitamiiniseerumista! Tää seerumi käännytti mutkin c-vitamiinikelkkaan. Ihan tajuttoman kosteuttava ja kirkasti ainakin mun ihoa. Nyt on käytössa L300 c-vitamiiniseerumi, ja ya:ta on kova ikävä!

    Vastaa

    1
    1. ootko sä muuten testannut dermosilin c-vitamiininaamiota, ja mikä on sun mielipide c-vitamiinista kasvonaamioissa?

      Vastaa

      0
    2. ootko sä muuten testannut dermosilin c-vitamiininaamiota, ja mikä on sun mielipide c-vitamiinista kasvonaamioissa?

      En ole sitä testannut. Olen sellainen "outolintu", että en käytä naamioita enkä ole koskaan tykännyt niistä, poikkeuksena puhdistavat savi/mutanaamiot. Olen siis ikävä kyllä huono henkilö kommentoimaan naamioita.

      Vastaa

      0
    3. SAPpia löytyy myös ya:n c-vitamiiniseerumista!

      Kiitos tästäkin vinkistä, lisäsin tämän vinkin Instagram-versioon tästä julkaisusta! ☺️

      Vastaa

      1
  14. Kiitos c-vitamiini artikkelista!🌞
    C-vitamiini ihonhoidossa on kiinnostanut jo pitkään. Aikoinaan kun käytin vielä "normikosmetiikkaa", mulla oli käytössä Lumenen c-seerumi. Sittemmin kun palasin takaisin luonnonkosmetiikan tuotteisiin, olen käyttänyt Fratsilan c-seerumia (tykkään!) ja viime Ranskan reissulta mukaan tarttui ihan uusi tuttavuus Endro Cosmétiques Vitamin C Illuminating Serum, tykkään siitäkin! Kesäisen kevyt tuote ja herkullinen väri/tuoksu. Rasvoittuvaisen ihoni kanssa alkoi nyt kuitenkin kiinnostaa tuo SAP, ehkä testaan seuraavan seerumin kanssa :-)

    Vastaa

    0
    1. Aikoinaan kun käytin vielä "normikosmetiikkaa", mulla oli käytössä Lumenen c-seerumi.

      Tuo Lumenen oranssi pullo on kyllä klassikko..! Se oli jopa niin paljon aikaansa edellä (lanseerattiin ennen C-vitamiinin mainstream-suosiota), että muistan, kun alussa tuosta Valo-seerumista puhuttiin vain kosteuttavana hyaluronihapposeerumina kuin C-vitamiiniseerumina. Sehän oli/ on kumpaakin, mutta silloin kun se julkaistiin, C-vitamiini ei ollut suuri trendi ja hyaluronitiiviste kuulosti "coolimmalta". 😄

      Vastaa

      1
  15. Kiitos mielenkiintoisesta artikkelista! Tykkäsin ja opin uutta!

    Itse olen käyttänyt, erityisesti kesäisin Lumenen C- vitamiiniseerumia/ essence.

    Vastaa

    1
  16. Itsellä on aikuisella, hyperpigmentaatioon taipuvaisella herkällä iholla käytössä Novexpert, se on ihan paras.
    Teini ihastui Laveran Glow By Nature C-vitamiiniseerumiin, siihen missä on Q10 entsyymiä. Laveralla on vähän hämmentävästi myös toinen C-vitamiiniseerumi samassa sarjassa: Vitamin C Boost Serum, jossa on myös E-vitamiinia, mutta se ei toiminut teinin iholla vaan imeytyi huonosti ja kuoriutui pois. Mietin, että mikä ero noilla kahdella on? E-vitamiini tehostaa C-vitamiinin vaikutusta, ja koostumus / ihotuntuma on erilainen, mutta onko tehossa ja käyttötarkoituksessa isoa eroa? Ja kuinka tuo Q10 entsyymiä sisältävä versio vertautuu muihin tässä esiteltyihin seerumeihin? Teinin iholle paras varmasti olisi tuo Nourish Londonin seerumi, koska epäpuhtauksia löytyy. Laveran seerumi pitää sekin aknen hyvin kurissa.

    Vastaa

    0
    1. Laveralla on vähän hämmentävästi myös toinen C-vitamiiniseerumi samassa sarjassa: Vitamin C Boost Serum, jossa on myös E-vitamiinia, mutta se ei toiminut teinin iholla vaan imeytyi huonosti ja kuoriutui pois. Mietin, että mikä ero noilla kahdella on? E-vitamiini tehostaa C-vitamiinin vaikutusta, ja koostumus / ihotuntuma on erilainen, mutta onko tehossa ja käyttötarkoituksessa isoa eroa?

      Se, missä lukee purkissa Q10, on vanhempi versio ja korvautunut viime vuonna uudella, resveratrolia sisältävällä versiolla. Sarjassa ei siis ole kahta C-vitamiini-seerumia. Siinä uudistetussakin Glow By Nature -versiossa on Q10:iä, sitä vain ei enää mainita muualla kuin INCIssä, eli sitä ei enää nosteta esiin markkinoinnissa, vaan on haluttu nostaa resveratrol ja E-vitamiini.

      Käyttötarkoitus on sama, uusi versio on vieläkin tehokkaampi, kiitos resveratrolin. 💪

      Vastaa

      0
  17. Kiitos tästä selonteosta, avasi paljon omaa ymmärrystä aiheesta! Luinko oikein että tämä hapettumisongelma ja c-vitamiinin tehon menetys ei olisi aiheellinen huoli kaikkien c-vitamiini tuotteiden kanssa, ainoastaan askorbiinihappoa sisältävävien tuotteiden suhteen? Eli esim. evolven ja laveran seerumeissa ei olisi samalla lailla kiire saada käytettyä purkkia parissa kuukaudessa? Molemmat olleet käytössä ja ihania. Evolven pistin tauolle kun tuntui että iho välillä punoitti sen kanssa, mutta käytin silloin myös heidän niasiiniamidiseerumia niin se taitaa olla todennäköisempi syyllinen. Koska eikös niasiiniamidissa ole suurempi punoituksen vaara kuin bakuchiolissa tai c-vitamiinissa? Nyt kun vinkkaamasi laveran pure beaty neste on rauhoittanut ihoa niin ehkä voisi taas palata evolven seerumin pariin…

    Mistä pääsenkin toiseen asiaan mikä on mietityttänyt nimittäin retinoli. Arvostin kovasti ihmiskoetta kun raportoit tretinoiinin käytöstä, ja olen samoilla linjoilla sun kanssa että käyttökokemuksella on merkitystä, olkoonkin ettei bio-retinolin teho olisi niin kova. Leahlanin öljyt ovat valitettavasti hintaluokaltaan liian korkeita, niin olisiko luonnonkosmetiikan puolelta juurikin tuo evolven seerumi toinen hyvä vaihtoehto? Sitä kun löytyy usein tarjouksesta. Olen myös harkinnut normikosmetiikan puolelta tätä Naturiumia mikä on saanut somessa kehuja: https://naturium.com/products/retinaldehyde-cream-serum-0-05, näyttääkö se mielestäsi pätevältä vai onko tämä taas joku somehype? En ole tainnut vuosiin ostaa mitään kosmetiikkaa joka ei ole sun suositusten mukainen niin kiinnostaa kuulla olisiko tämä sen arvoista että siirtyisi luonnonkosmetiikasta normikosmetiikan puolelle.

    Ja vaikka muistelen ettet itse olisi innokas vartalon ihon hoitaja, niin mitä mieltä olet esim. laveran my age (https://www.ecco-verde.co.uk/lavera/my-age-body-milk-1?sai=77755 tai https://www.ecco-verde.co.uk/lavera/beauty-body-oil?sai=62921) tai evolven öljystä (https://www.evolvebeauty.com/products/bio-retinol-firming-body-oil) vartalon ihon uudistamisen näkökulmasta? Jos haluaisi retinolin/bio-retinolin hyötyjä vartalon iholle niin onko näissä siihen pitoisuuksia vai kannattaisiko suosiolla ostaa jotain vahvempaa?

    Mieluiten aina luonnonkosmetiikkaa eettisistä syistä, mutta toive olisi tietysti myös hoitaa tehokkaasti ja sellaisella tavalla mikä mahtuu omaan suht rajattuun budjettiin, ja tämä blogi on siihen ihan korvaamaton apu, kiitos!

    Vastaa

    0
    1. Luinko oikein että tämä hapettumisongelma ja c-vitamiinin tehon menetys ei olisi aiheellinen huoli kaikkien c-vitamiini tuotteiden kanssa, ainoastaan askorbiinihappoa sisältävävien tuotteiden suhteen? Eli esim. evolven ja laveran seerumeissa ei olisi samalla lailla kiire saada käytettyä purkkia parissa kuukaudessa?

      Kyllä, juuri näin. Muutkin C-vitamiinit kyllä hapettuvat lopulta, mutta eivät sentään kuukaudessa tai kahdessa, mikä tapahtuu huonosti formuloidulle askorbiinihapolle.

      Mikäli C-vitamiinituote on taidokkaasti formuloitu, ja pakattu hapelta ja valolta suojaavaan pakkaukseen (eli ei pipettipulloon), C-vitamiini voi arvioni mukaan säilyä tehokkaana hyvinkin pitkään avaamisen eli käyttöönoton jälkeen.

      Hapettumisen paljastaa värimuutos. Tuote muuttuu ensin kellertäväksi, sitten oranssihtavaksi ja lopulta rusehtavaksi, tällöin C-vitamiini on kokonaan tuhoutunut.

      Koska eikös niasiiniamidissa ole suurempi punoituksen vaara kuin bakuchiolissa tai c-vitamiinissa?

      On suurempi vaara kuin bakuchiolissa, mutta C-vitamiinissa punoituksen vaara riippuu ihon herkkyydestä sekä C-vitamiinityypistä. Nuo tetra-C-vitamiinit eivät mielestäni herkästi saa ihoa punoittamaan, mutta ne ovat kuitenkin vahvempia kuin esimerkiksi MAP ja askorbyyliglukosidi.

      Mistä pääsenkin toiseen asiaan mikä on mietityttänyt nimittäin retinoli. (...) olisiko luonnonkosmetiikan puolelta juurikin tuo evolven seerumi toinen hyvä vaihtoehto?

      Jos etsit tehokkainta, ottaisin kotimaisen Circuloven Smooth-kasvoöljyn, siinä on 2% bakuchiolia eli korkein järkevä / tehokas pitoisuus (sitä suuremmilla määrillä ei ole todettu lisähyötyä). Jos haet "kunnon" bioretinolia, ottaisin sellaisen, jossa bioretinolin pitoisuus on mainittu. Bakuchiol on edelleen "bioretinolien" golden standard, ja siinä 1-2% on tehokas. Laponien Renewing-seerumissa on 1% bakuchiolia, eli sekin on hyvä vaihtoehto.

      Evolven Bio-Retinol + C ON todella hyvä tuote kaikkinen ainesosineen. 🔥 Siinä vain ei minkään aktiiviaineen pitoisuutta kerrota. Silloin jos haluaa varmistua tehosta, kannattaa valita tuote, jossa aktiiviaineen pitoisuus mainitaan.

      Olen myös harkinnut normikosmetiikan puolelta tätä Naturiumia mikä on saanut somessa kehuja.

      Tuo näyttää ihan hyvältä. :) Siinä on keskivahva pitoisuus retinalia.

      Jos haluaisi retinolin/bio-retinolin hyötyjä vartalon iholle niin onko näissä siihen pitoisuuksia vai kannattaisiko suosiolla ostaa jotain vahvempaa?

      Noista ottaisin Evolven vartaloöljyn, siinä on kokonaisuutena laadukkain koostumus; se sisältää lisäksi madakadiamsiemenöljyä, joka myöskin uudistaa ihoa.

      Yhdessäkään noista vartalotuotteista ei mainita bioretinolien pitoisuuksia, mutta kokonaisuutena tarkasteltuna Evolven öljy on laadukkain ja tuo kaikkein uudistavinta hoitoa iholle. 👌

      Jos haluat budjettivinkin vartalon uudistavaan hoitoon, ja synteettinen kosmetiikka on myös sinulle OK, tee näin: osta The Ordinaryn Retinol in Squalane (sitä 1% ei taida enää harmi kyllä enää saa EU:sta) ja sekoita se johonkin edulliseen vartalöljyyn, kuten Laveraan. :) Bonusvinkki: osta myös ruusunmarjaöljyä, ja sekoita sekin mukaan cocktailiin. ☺️ Esim. Ruohonjuuresta saa Alteya-merkiltä edullista ruusunmarjaöljyä. :)

      Vastaa

      2
  18. Kiitos aivan ensiluokkaisista julkaisuista 🤝kattavia postauksiasi seuraamalla en ole ostanut vielä yhtäkään tarpeisiini epäkelpoa tuotetta 💖

    Tulikin mieleeni kysyä mielitiettyni puolesta vinkkejä: kyseessä miehen herkästi ihonalaisin tukkeumin ja epäpuhtauksin reagoiva iho, taustalla myös atopiaa (ei vuosiin aktiivisena). Myös päänahka on haastava ja samankaltaisista haasteita kärsivä -> siihen onkin määrätty kortisoniemulsiota, joka toisinaan helpottaa tilannetta, toisinaan ei.

    Mutta siis! Jos käyttää vain yhtä-kahta tuotetta kasvoilla, niin voisiko joku emulsiomainen puhdistusmaito (esim evolven soothing ceramide) + niasiiniamidia sisältävä ohuehko voide TAI teepuuöljy olla potentiaalisesti toimiva kombo?

    Vastaa

    0
    1. Jos käyttää vain yhtä-kahta tuotetta kasvoilla, niin voisiko joku emulsiomainen puhdistusmaito (esim evolven soothing ceramide) + niasiiniamidia sisältävä ohuehko voide TAI teepuuöljy olla potentiaalisesti toimiva kombo?

      Suosittelisin kokeilemaan tätä komboa:

      *Apeiron-puhdistusemulsio (tämä on epäpuhtauksiin parempi kuin Evolve)
      *Olivia Klein Hydra Serum (sisältää 5% niasiiniamidia)

      Vastaa

      1
  19. Onko The Ordinary jotenkin ihonhoito-entusiasteilla pannassa, brändi usein ohitetaan kokonaan vaikka tuotteet ovat täyttä tavaraa vailla luksusta? Esim merkin puhdas 100% L-askorbiinihappo on juurikin "gold standard"? Toki ihonhoidossa koko kokemus on tärkeä, ulkoasuineen, tuoksuineen, mutta jos ulkokulta riisutaan, eivätkö tämän brändin tuotteet ole täyttä vastinetta rahalle? Kun taas esim mainittu Medik8 jossa mielikuva maksaa? Jos tätä The Ordinaryn Ceetä sekoittaa vaikkapa karotiiniöljyyn, eikö siinä ole tehokas paketti?
    https://www.kicks.fi/the-ordinary-100-l-ascorbic-acid-powder-20-g

    Vastaa

    0
    1. Onko The Ordinary jotenkin ihonhoito-entusiasteilla pannassa, brändi usein ohitetaan kokonaan vaikka tuotteet ovat täyttä tavaraa vailla luksusta?

      Ei ainakaan mun postauksissa, The Ordinary on aika usein mukana mun suosituksissa. Tässäkin jutussa kahden tuotteen voimalla.

      Esim merkin puhdas 100% L-askorbiinihappo on juurikin "gold standard"?

      Nyt on hyvä ymmärtää ero pelkän askorbiinihappojauheen ja valmiiksi formuloidun askorbiinihappo-tuotteen välillä. Tuo mainitsemasi The Ordinaryn tuote on tosiaan pelkkää askorbiinihappoa itseään, eli ei valmiiksi formuloitu tuote. Idea siitä, että askorbiinihapon voi itse sekoittaa haluamaansa tuotteeseen, kuulostaa hyvältä, mutta ei käytännön tasolla ole täysin sitä. Olisihan se helppoa, jos aktiiviaineet voisi vain itse sekoittaa mihin tahansa tuotteeseen ja näin saada kyseisen aktiiviaineen hyödyt iholleen! Tällöin markkinoilla voisi olla vaikka sun mitä aktiiviainetta myynnissä sellaisenaan: "sekoita tuotteeseesi niasiiniamidi / hyaluronihappo / retinoli / peptidit / glykolihappo" jne jne. Harmi kyllä aktiiviaineen hyödyn saaminen iholleen ei ole näin helppoa.

      Moni aktiiviaine, askorbiinihappo mukaanluettuna, on hyvin vaikea saada imeytettyä ihoon, ja vaatii tuotteelta tarkkaan harkitun koostumuksen kuljettimineen ja juuri oikeaksi säädettyine pH-arvoineen. Myös pitoisuus (%) on tärkeää. Jos sekoitat puhdasta askorbiinihappoa johonkin ihonhoitotuotteeseesi, mistä tiedät:
      *Onko tuotteen pH-arvo sekoituksen jälkeen oikea (noin 3,5) jotta askorbiinihappo ylipäänsä imeytyy?
      *Onko koostumus muilta osin sellainen, että se mahdollistaa askorbiinihapon hyvän imeytymisen?

      Sama pätee melkein mihin tahansa muuhun aktiiviaineeseen. Ei niitä voi noin vain randomisti sekoittaa johonkin toiseen tuotteeseen ja saada kyseisen ainesosan hyödyt iholleen. Jos se olisi näin helppoa, aika moni kemisti olisi vailla työtä - markkinoille tuotaisiin vain perusvoide/seerumi-pohjia, joihin asiakkaat itse sekoittelisivat aktiiviaineita kotikylppärissään.

      Askorbiinihappoa tosiaan myydään puhtaana jauheena, näitä valmisteita löytyy muiltakin brändeiltä kuin The Ordinarylta. C-vitamiinin käyttäminen ihonhoidossa tässä muodossa on täysin arpapeliä. Ehkä lopputuotteessasi on sekoituksen jälkeen optimaalinen pH, ehkä ei. Ehkä annostelit jauhetta oikean määrän - ehkä liikaa tai liian vähän, jolloin tuloksena voi olla 0-tulos tai punaisena poltteleva, ultraärtynyt iho. Tulokset ovat täysin arpapeliä. Harvalla on kotonaan pH-liuskoja joilla mitata cocktailin pH, joten hyvin harva kuluttaja saa ylipäänsä koskaan selville, oliko hänen kotitekoisessa askorbiinihappo-sekoituksessaan lainkaan imeytymisen mahdollistava pH.

      Vastaa

      5
  20. Kiitos, tää oli tosi mahtava tietopaketti! Mulla oli aiemmin käytössä pieni pullo Medik8:n C-tetraa mistä pidin paljon. Sen jälkeen otin käyttöön Novexpertin C-vitamiiniseerumin joka ei sit tuntunut kosteuttavan ollenkaan. Nyt selvisikin miksi. Jatkan siis c-tetroilla :)

    Vastaa

    2
  21. Kiitokset taas huikean kattavasta kirjoituksesta.

    Olen 54-vuotias ja naamassa pigmenttimuutos poikineen, niinpä tilasin kirjoitustesi innoittamana Evolvelta sekä bio-retinol + C-boosterin että resveratrol + niacinamide serumin. Nyt minulta kuitenkin loppui ymmärrys siitä, miten näitä kannattaisi käyttää suhteessa toisiinsa eli ei varmaankaan yhtäaikaa, joten jos bio-retinol + c-boosteria päivisin, niin milloin tätä toista?

    Kiitos taas avustasi!

    Vastaa

    0
    1. Nyt minulta kuitenkin loppui ymmärrys siitä, miten näitä kannattaisi käyttää suhteessa toisiinsa eli ei varmaankaan yhtäaikaa, joten jos bio-retinol + c-boosteria päivisin, niin milloin tätä toista?

      Moikka Päivikki,

      Käytä kesäaikaan Evolven Resveratrol + Niacinamide -seerumia aamuin illoin, ja aamuisin voit levittää Bio-Retinol + C:n siihen päälle. :) (Odota ensin, että Resveratrol-tuote on kunnolla imeytynyt.) Jos hyperpigmentaatio on voimakasta, on tärkeää käyttää anti-pigmentti-tuotetta kesäaikaan kaksi kertaa päivässä, eli aamuin illoin.

      Vastaa

      0
    2. Ihana, kun jaksat vääntää ummikolle selkeästi rautalangasta. Arvostan sitä valtavasti❤️

      Vastaa

      1

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2026 (71)
    • 2025 (146)
    • 2024 (124)
    • 2023 (149)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (206)
  • Avainsanat