31.05.2026

Taika: luonnonkosmetiikan parhaat hiustuotteet hennoille hiuksille

Kaupallinen yhteistyö: Taika

Tänään luupin alla pitkästä aikaa Taika-sarjan hiustuotteita! Näkökulma: kotimaisia luonnonkosmetiikan tuotteita erityisesti hennoille hiuksille!

Kirjoitin Taikan hiustuotteista edellisen kerran 2021, kun ne lanseerattiin. Sen jälkeen pakkauksia on uudistettu ja valikoima hieman muuttunut, ja tänä keväänä myös täydentynyt kahdella uudella tuotteella: Volume-hoitoaineella ja kosteuttavalla leave-in-suihkeella. Moisture-hoitoaineen koostumuskin on kokenut päivityksen.

Nyt Taikan hiustuotevalikoima näyttää tältä:

Kosteuttava Shampoo
Kosteuttava Hoitoaine
Kosteuttava hiuksiin jätettävä hoitosuihke
Tuuheuttava Shampoo
Tuuheuttava Hoitoaine

Taikan hiustuotteilla on Avainlippu-tunnus ja Ecocertin myöntämä Cosmos-sertifikaatti. Ne ovat myös vegaanisia. Ja edullisia! Ja helposti saatavilla päivittäistavarakaupoissa. 🌼

Tiesittekö, että Taikan Volume Shampoo (9,50€ / 250 ml) on viime vuonna kohonnut yhdeksi brändin myydyimmistä tuotteista? Ken tietää liekö syynä mm. se, että shampoo sai Iltalehden volyymishampootestissä huippupisteet. Shampoo on minunkin mielestäni todella hyvä! Nyt sen rinnalle on saatu paljon odotettu hentojen hiusten hoitoaine.

Minun on sanottava, että Taikan Volume-shampoo on siitä (mun hiuksissa) täysin poikkeuksellinen, että se ei pese mun hiuksia yhtään narskuviksi eikä "takuta" mun tyveä, vaikka kyseessä ei ole hoitavaksi kehitetty shampoo. 👏 Minulla on niin kuivat ja huokoiset hiukset, että jopa monet kosteuttaviksi brändätyt shampoot saattavat takuttaa mun hiuksia. Taikan Volume-shampoo on kaiken kaikkiaan todella miellyttävän tuntuinen shampoo; siinä on napakan geelimäinen koostumus, hyvä vaahto, mukavan raikas ja mieto tuoksu ja erinomainen pesevyys - pesee hiukset ilmaviksi, mutta ei takuta tai narskuta.

UUTUUS: TUUHEUTTAVA VOLUME-HOITOAINE

Volume-hoitoaine (10,50€ / 150 ml) on koostumukseltaan kermainen ja hoitavuudeltaan ultrakevyt; se tuo hiuksiin kosteutta, selvittää takut ja jättää hiukset todella kevyen tuntuisiksi. Tämä hoitoaine sopii erinomaisesti normaaleille, hennoille ja käsittelemättömille hiuksille. Myös lasten hiuksille.

Volume-hoitoaineessa on betaiinia ja glyserolia (=sitovat hiukseen kosteutta), pellavansiemenöljyä ja sheavoita (=tuovat hiuksiin pehmeyttä, joustavuutta ja kiiltoa) sekä kvatteja (=selvittävät takut ja poistavat hiuksista sähköisyyttä). Täydellinen kombo hoitamaan hennot ja ohuet hiukset takuttomiksi, ilmaviksi ja kiiltäviksi. 👌

 

 

UUTUUS: KOSTEUTTAVA HOITOSUIHKE

Kosteuttava Moisture Conditioner Spray (10,50€ / 200 ml) soveltuu sekin ihanteellisesti hennoille hiuksille. Se on erittäin kevyt eikä tee hiuksia tippaakaan raskaiksi - tällä suihkeella ei todellakaan ole pelkoa lähmähiuksista.

Moisture-hoitosuihkeen tärkeimmät hoitavat aineet ovat kosteutta sitovat betaiini ja glyseroli, hiuksia pehmentävä manteliöljy (sitä on todella vähän, suihke ei tunnu öljyiseltä) ja hiusta vahvistava sekä kevyesti tuuhentava hernepeptidi. Samainen hernepeptidi muuten löytyy myös Taikan Volume-shampoosta.

Entinen kollega Transmerilta kertoi Taikan Moisture-suihkeesta tulleen heillä koko perheen suosikin; hän käyttää suihketta päivittäin hennoissa hiuksissaan hiuslakan sijasta pitämään otsatukan ja "baby hairin" aisoissa ja perheen pojat (10 ja 13 v.)  käyttävät suihketta hoitoaineen sijasta poistamaan sähköisyyttä ja kuivuutta, jolloin hiusten leikkaus asettuu paremmin.

Tuotteen hyödyt voi kiteyttää näin: ultrakevyt, kosteuttava ja aavistuksen tuuheuttava hoitosuihke. Sopii parhaiten ohuille, hennoille ja rasvoittuville hiuksille. Curly Girl -metodissa tämä sopii oivallisesti kiharoiden aamuelvytykseen; itse suihkuttelen tätä tukkaan aina aamuisin niin yöpörröt asettuvat ja laineet tulevat jälleen esiin.

Huom: jos sinulla on herkästi takkuuntuvat hiukset, tämä ei korvaa poishuuhdottavaa hoitoainetta. Moisture Conditioner Spray ei ole ns. detangling-tyyppinen, takkuja selvittävä suihke.

UUDISTETTU KOOSTUMUS: MOISTURE-HOITOAINE

Kosteuttavan hoitoaineen (10,50€ / 150 ml) koostumusta on päivitetty hoitavammaksi. Tätä uudistusta odotin rehellisesti itsekin, vanha koostumus oli todella kevyt, eikä esimerkiksi riittänyt minun rutikuiville kutreilleni.

Uudessa koostumuksessa kvattien pitoisuutta on lisätty reilusti. Kvatit ovat se supertärkeä ainesosaryhmä, kun halutaan hoitoaineen tekevän hiuksista silkkisen sileät. Kaikki kunnia upeille kasviöljyille, proteiineille ja humektanteille, joita myös tarvitaan parantamaan hiusten kuntoa, mutta kvatit ovat hoitoaineen sielu ja ilman niitä hiukset voivat parhaistakin öljyistä huolimatta jäädä karheiksi ja takkuisiksi. Nyt luonnonkosmetiikan suosituimpiin kvatteihin kuuluva Distearoylethyl Dimonium Chloride on kiilannut incissä kolmoseksi, kun se aiemmin oli kuudentena. 🥳 👏

Muutoin Moisture-hoitoianeessa on samoja hoitavia aineita kuin Volume-hoitoaineessa, kuten pellavansiemenöljyä, auringonkukkaöljyä, betaiinia ja sheavoita, mutta oletan, että varmastikin korkeampina pitoisuuksina. Taikan Moisture-hoitoaine ei uudistettunakaan ole megahoitava eikä lässäytä hiuksia. Ero Volume-hoitoaineeseen on kuitenkin selkeä, tämä on hoitavampi.

Löytyykö Karkkipäivän seuraajista Taikan hiustuotteiden ystäviä? 🙂

Sanoisin, että Taikan tuotteet ovat hinta-laatu-suhteeltaan Suomen luonnonkosmetiikka-scenen kirkkaasti parhaat hiustuotteet hennoille hiuksille. Olen erityisen vaikuttunut Volume-shampoosta..! Supervaativa tukkani antaa Volume-shampoolle korkean arvosanan. 💯 Volyymi-shampoo, joka toimii myös kuivassa ja käsitellyssä tukassa! 👌

16 comments on “Taika: luonnonkosmetiikan parhaat hiustuotteet hennoille hiuksille”

  1. Mä olen saanut joskus Jolielta kylkiäisenä volume shampoon ja nyt alkaa olla lopussa. Mulla on käsittelemättömät, tosi ohuet, päätä myöten menevät hiukset ja rasvoittuva päänahka. Ei tosiaan pese yhtä puhtaaksi kuin Apeironin balance shampoo, jota olen käyttänyt eli jos en pese päivittäin, niin on tehtävä tuplapesu, että ei jää rasvaisen oloiseksi. Muuten olen kyllä tykännyt, jättää ilmavanoloisiksi hiukset. Pitänee kokeilla tuota jätettävää hoitoainettakin.

    Vastaa

    1
  2. Mulla on jo kolmas pullo volume-shampoota menossa. Ostin tuon kosteuttavan hoitoaineen koska myynnissä ei ollut volume-versiota (toisin kuin nyt, eli ensi kerralla ostan sen).
    Shampoossa on mielestäni raikas, sitruksisen kaltainen ihana tuoksu.
    Hinta-laatusuhde on näissä kohdallaan - voisi luulla että on kalliimmistakin tuotteista kyse.

    Vastaa

    3
  3. Täältä löytyy yksi ystävä! Löysin Taikan shampoon ja hoitiksen vasta vähän aikaa sitten ja ihmettelen miksi vasta nyt. Päänahkakin kutisee vähemmän. Hoitis tuntui katoavan hiuksiin, mutta huuhtelun ja pyyhekuivauksen jälkeen ne olivat kuitenkin helposti harjattavissa.

    Toisaalta, jos Taikalla olisi tuoksuton versio, niin valitsisin sen. Pidän kyllä tuoksusta, mutta koska suihkusaippuassakin on tuoksu, niin se tuntuu olevan vähän liikaa.

    Vastaa

    2
  4. Kaapissa odottaisi tuo hoitosuihke, kun olin ostanut vahingossa sitä kasvoveden sijaan... Pitänee kokeilla jossain vaiheessa, miltä se tuntuu omissa hiuksissa.

    Vastaa

    2
  5. Ostin kosteuttavat ihan pari viikkoa sitten.
    Olen tykännyt!
    Omat hiukseni ovat värjäämättömät ja tosi paksut, kosteuttava sh ja hoitsikka ei oo tuntunu liian raskailta.
    Tuoksumaailma tuo itselleni mieleen kesämökillä vietetyt kesät! ❤️

    Vastaa

    1
  6. Minäkin olen tainnut saada tuon shampoon joskus jonkun tilauksen kylkiäisenä ja toisin kuin volumeshampoot yleensä, niin tämä ei tee tosiaan hiuksia lavalla takkuisiksi ja narskuviksi. Olen ehkä testannut myös kosteuttavan shampoon 🤔 ja mitään huonoa en kyllä taikan tuotteista keksi.
    Tuota hoitoainesuihketta aion kyllä testata.

    Vastaa

    2
  7. Hoitosuihke kiinnostaa mutta mietokin tuoksu epäilyttää.

    Sensitive kasvopuhdistusöljy on hyvä hinta-laatusuhteeltaan, muita Taikan tuotteita ei vielä kokeiltuna.

    Vaikka tuoksu olisi testatessa kiva, migreeni iskee kuitenkin päivän iholla olon jälkeen.

    Ainoat tuotteet on muutamat Nature's Neighbourin luonnonkosmetiikkaa,
    missä tuoksua tunnun sietävän,luonnonkosmetiikan ulkopuolella kaiken oltava ehdottoman hajusteetonta.

    Vastaa

    2
    1. Hoitosuihke kiinnostaa mutta mietokin tuoksu epäilyttää

      Suihkeessa on todella mieto tuoksu, mun nenään miedoin kaikista Taikan hajustetuista tuotteista. (Mun nenä on toki tottunut tuoksuvaan kosmetiikkaan, mutta tässä suihkeessa tuoksu on niin mieto, että on mun kaltaiselle käyttäjälle oikeastaan täysin hajuton.)

      Vastaa

      3
  8. Wow, en ole ehtinyt vielä testaamaan. Olisikohan näillä yhtä hyvä fiilis kuin YR:n legendaarisilla hiustuotteilla? (en ole ilmiselvästi päässyt vielä yli rakkaasta Yrkästä, se on tietyissä tuoteryhmissä aina taka-alalla kummitteleva standardi..)

    Vastaa

    1
    1. Olisikohan näillä yhtä hyvä fiilis kuin YR:n legendaarisilla hiustuotteilla?

      Taikan tuotteet ovat erilaisia, ainakin jos vertaa niihin YR:n edesmenneisiin hoitavimpiin "Curly Girl" -suosikkeihin eli Nourishing ja mikä-se-toinen-olikaan... Nutrition..? Ne olivat joka tapauksessa paljon hoitavampia, etenkin hoitoaine.

      Vastaa

      1
  9. Vaikka pääsääntöisesti Taikan tuotteista tykkäänkin, niin tuo tuuheuttava shampoo ei mulla toiminut. Hiukseni ovat hyvin sileät, hennot jä lättänät ja shampoo ei valitettavasti tuuheuttanut niitä lainkaan, vaan lähinnä päinvastoin. Harmi!

    Vastaa

    1
  10. Taikan shampoot ja hoitoaineet kiinnostaa kyllä, taikan käsisaippua ihan lemppari, täyttöpussi 💎. Nyt käytössä nurmen shampoo ja hoitoaine, shampoosta tykkään. Hoitoaine ei toimi. Kaapissa odottamassa Lumenen Valo shampoo ja hoitoaine. Kysyisin et onko nämä clean beauty tuotteet? Ei ehkä puhdasta luonnonkosmetiikkaa? Laveran, Urtekramin ja Whamisan shampoot kiinnostaa myös. Luonnonkosmetiikassa kyllä paljon hyviä vaihtoehtoja eri brändeiltä🙂. Shampoon valintaa hankaloittaa päänahan kuivuminen, ei onneksi kutise (vielä). Olen miettinyt olisiko paras valinta sulfaatiton shampoo, mutta luonnonkosmetiikan sisältämää coco-sulfatea olen voinut käyttää. Nyt pari marketti shampoota myös käytössä (laureth sulfate), että en pysty sanomaan jos käyttäisi pelkkää nurmen shampoota häviäisikö päänahan kuivuus. Kyllä se ainakin on vähäisempää, mikä tekee sen että siirryn luonnonkosmetiikan shampoisiin. Ole hyvän shampoota olen kokeillut ja se kyllä kuivatti. Ei tietty pysty sanomaan suoraan, että luonnonkosmetiikka olisi hellävaraisempaa. Heidän brändi/ tuotteet ehkä semmoisia helposti lähestyttäviksi tehty, niistä ei haeta apua hius-/ päänahanongelmiin. Heidän käsisaippuat hyviä ja mahtavaa kun niitä saa isoissa kanistereissa.

    Vastaa

    1
    1. Kaapissa odottamassa Lumenen Valo shampoo ja hoitoaine. Kysyisin et onko nämä clean beauty tuotteet? Ei ehkä puhdasta luonnonkosmetiikkaa?

      Moikka AN!

      'Clean beauty' -termi on täysin määrittelemätön, eli kun sitä käytetään, se on aina kunkin brändin oma tulkinta "puhtaasta kosmetiikasta". Luonnonkosmetiikalle on olemassa sertifikaatteja ja niiden mukaisia standardeja, mutta clean beautylle ei, eli en pysty ikävä kyllä ottamaan kantaa tähän kategoriaan. Koko termi on oikeastaan puhtaasti markkinoinnillinen keksintö.

      Luonnonkosmetiikkaa nuo Lumenen hiustuotteet eivät ole, mutta niissä on paljon luonnosta johdettuja ainesosia. Ja ovat kyllä luonnollisempia kuin sanotaan nyt vaikka L'Orealin hiustuotteet. Ihan hyvän näköiset koostumukset mun silmiin "paperilla", mutta esim. hoitoaineen hoitavuutta ei voi päätellä INCIstä, kun esim kvattien ja muiden hoitavien ainesosien pitoisuudet eivät käy ilmi.

      Vastaa

      2
    1. Onko tämä Hauschkan sävyttävä aurinkosuojevoide hyvä filttereiden osalta? Jos olet testannut, miten tahmeaa se on? Entä sävy?

      Muistelen, että haluat välttää nano-kokoisia UV-filttereitä, ja tässä käytetään nano-kokoista sinkkioksidia ja titaanidioksidia. Nano-koon välttelijöille tämä ei siis ole paras aurinkovoide, mutta se on kuitenkin ilman muuta 100% aito fysikaalinen mineraaliaurinkovoide.

      Olen testannut tätä kerran pari vuotta sitten (otin pienen näytteen kotiin Ruohonjuuresta), ja mieleen jäi vain, että se oli hyvin saman tuntuinen kuin Hauschkan sävyttävä värivoide, eli aika täyteläinen, mutta kuitenkin miellyttävä. Ei mikään fluidimainen tosiaan. Sävy on neutraali ja muistaakseni aika läpikuultava. Kokemus on ehtinyt jo haalistua, kun testauksesta on niin kauan ja testasin vain kerran.

      Vastaa

      1
  11. Ostin Sittarista Taika Volume -shampoon vaikka tiesin että siinä on myös vähäinen määrä hajustetta. Mutta ei, shampoo oli miellyttävän tuntuista, hajuste vain oli ongelma. Päänahkaa alkoi kirvellä heti ensimmäisestä pesusta. Shampoo meni miniäehdokkaalle. Onneksi hajusteettomiakin tuotteita löytyy melko runsaasti eli en valita.

    Vastaa

    3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2026 (71)
    • 2025 (146)
    • 2024 (124)
    • 2023 (149)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (206)
  • Avainsanat