Toivepostaus! 👶🏻 Olen näitä lasten aurinkovoidesuosituksia julkaissut aiemmin vain Instagramissa, ja nyt laitan suositukset myös blogin puolelle, niin jäävät helpommin löydettäviksi. :)
Jutun aurinkovoiteista osa on ostettu itse ja osa saatu markkinointitarkoituksessa testiin yrityksiltä.
Avène, Riemann, SVR ja Änglamark / ostettu itse
Laboratoires de Biarritz / saatu Mirazilta
The Skin Agent, Föllinge ja Beachkind / saatu Twistbeltä

Ei ole olemassa yhtä parasta aurinkovoidekoostumusta lapsille. Valinta riippuu lapsen ihon herkkyydestä ja perheen arvomaailmasta ja mieltymyksistä; halutaanko esimerkiksi suosia luonnonkosmetiikkaa tai vaikuttaako valintaan tietty budjetti. Sekä fysikaalisissa että kemiallisissa aurinkovoiteissa on hyviä vaihtoehtoja.
Alle 3-vuotiaille lapsille suositellaan joka tapauksessa hajusteetonta koostumusta. Hajusteet ovat kosmetiikassa vain sensorinen lisä ja ovat iholle tarpeettomia, ja lisäksi kuuluvat säilöntäaineiden ohella eniten allergisoiviin kosmetiikan kemikaaleihin. Siksi niitä ei suositella ihan pienten lasten iholle, joka on herkempi.
Kyllä. Lasten aurinkovoiteiden ero aikuisten aurinkovoiteisiin on tyypillisesti vain parempi veden- ja hankauskestävyys sekä se, että lasten aurinkovoiteissa ei ole anti-age-tyyppisiä ainesosia.
👉 Lasten ja aikuisten aurinkovoide ei välttämättä aina eroa millään tavalla.

🌊 JOS LAPSI UI PALJON:
👉 Riemann P20 Sensitive SPF 50+ (tai Riemann P20 Kids, mutta tässä on yksi vanhan koulukunnan filtteri)
👶 JOS LAPSELLA ON ERITTÄIN HERKKÄ JA REAKTIIVINEN IHO:
👉 Beachkind Sensitive SPF 50
👛 JOS BUDJETTI ON TIUKKA:
👉 Änglamark Kids Sun Spray SPF50
🏝️ JOS MATKUSTATTE TROPIIKKIIN TAI ELÄMÄNTAPAAN KUULUU RUNSAASTI AURINGOSSA OLOA (ESIM VENEILY):
👉 Avène Intense Protect SPF 50+
🩱 JOS ETSIT MAHDOLLISIMMAN HELPOSTI LEVITTYVÄÄ FYSIKAALISTA AURINKOVOIDETTA IHAN PIENELLEKIN LAPSELLE:
👉 Laboratoires de Biarritz SPF 50+ Spray
🌸 JOS HALUAT HYVÄN TUOKSUISEN AURINKOVOITEEN:
👉 SVR Lait Sun Secure SPF50+
👉 Laboratoires de Biarritz Invisible Sun Oil SPF 50
☀️ JOS HALUAT PUIKKOMAISEN AURINKOVOITEEN:
👉 The Skin Agent UV Protection SPF 50

Suihkuöljyllä (vartalo) tai vaahtoamattomalla puhdistusöljyllä (kasvot).
Vartalolle hyviä ja edullisia tärppejä ovat Dermosilin Sensitive-suihkuöljy tai apteekissa ACO hajusteeton suihkuöljy, kasvoille apteekissa myytävä Atopik-puhdistusöljy (tätä voi käyttää vartalollakin, niin pärjää yhdellä tuotteella).

Näissä tuotteissa on ainoastaan uuden sukupolven UV-filttereitä, eli niitä, jotka eivät imeydy kehoon ja aiheuttavat paljon vähemmän ihoärsytytystä kuin vanhat kemialliset filtterit, JA ovat myös parempi valinta ympäristölle.
27,90€ / 150 ml
UV-filtterit: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Triasorb, Tinosorb S
Valmistajan suositus: sopii vauvoille 6 kuukauden iästä alkaen, lapsille, raskaana oleville, atooppiselle iholle sekä potilaille kirurgisten toimenpiteiden jälkeen tai joilla on arpia ja tatuointeja. Erittäin hyvä siedettävyys iholla ja silmänympärysalueella.
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei
Vedenkestävä: kyllä, vähintään 80 minuuttia
Huomioitavaa: TriAsorb-filtteri voi värjätä vaatteita
Tässä voiteessa on paras UV-filtterikokonaisuus, kun haetaan erittäin hyvää suojaa myös UVA-säteilyä vastaan. TriAsorb on markkinoiden ainoa UV-filtteri, joka suojaa ihoa UVA-säteiden pisimmällä aallonpituudella, ja sen ylikin, HEV-valon alueella. Erinomaisen tehokas aurinkovoide. TriAsorb-filtterin ainoa huono puoli on sen taipumus värjätä vaatteita, mikä on hyvä ottaa huomioon vaatteita valitessa. Kannattaa ehkä välttää vaaleita vaatteita TriAsorbia sisältävien aurinkovoiteiden kanssa.

15,50€ / 100 ml
UV-filtterit: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Tinosorb S, Tinosorb A2B, Iscotrizinol
Valmistajan suositus: erittäin herkälle ja allergiselle iholle. Riemann ei spesifioi ikää, mutta tämän voiteen koostumus on lapsille yhtä hyvä (ellei parempikin) kuin P20 Kids -aurinkovoiteessa.
Tuoksu: hajusteeton.
Alkoholi: ei
Vedenkestävä: kyllä, vähintään 80 minuuttia
Erityistä: Eco Sun Pass -hyväksytty, poikkeuksellisen korkea UVA-suoja (yli 40)
Tässä aurinkovoiteessa on yksi länsimaisten aurinkovoiteiden korkeimpia UVA-suojia, se on yli tuplasti EU:n vaatiman tehon. Syy, miksi suosittelen lapsille mieluummin Sensitive-versiota Kids-version sijaan, liittyy ainoastaan yhteen filtteriin: Kids-versiossa on yksi vanhan koulukunnan ihon läpäisevä UV-filtteri (Octisalate eli Ethylhexyl Salicylate). Se ei tee Kids-voiteesta vaarallista, mutta suosittelen kaikkein mieluiten koostumuksia, joissa ei ole yhtäkään verenkiertoon potentiaalisesti imeytyvää UV-suodatinta.
P20 Kids-versiossa tosi on yksi etu: se lupaa olla vedenkestävä jopa ällistyttävät 180 minuuttia. Tämä on täysin poikkeuksellista. Eli: jos lapsesi ovat vesipetoja, P20 Kids voide voi olla harkinnan arvoinen.

14,95€ / 200 ml
UV-filtterit: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Tinosorb S, Iscotrizinol
Valmistajan suositus: pakkauksessa ei anneta ikäsuosituksia, lukee vain "lapsille". Tällöin voidaan lähteä siitä, että koostumus sopii ainakin 3 vuotta täyttäneille. (En tosin itse näe mitään syytä, miksi tämä mieto ja hajusteeton koostumus ei sopisi 1- tai 2-vuotiaillekin.)
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei
Vedenkestävä: kyllä, vähintään 40 minuuttia.
Tämä on testaamistani SPF 50 -tason vartaloaurinkovoiteista kaikkein ohuin. Tämä voide sopii erinomaisesti budjettitietoiseen (ja kemikaalitietoiseen) perheeseen, koska on markkinoiden halvin korkean uuden sukupolven lasten aurinkovoide.
Muutkin Änglamarkin aurinkovoiteet kyllä sopivat koostumuksensa puolesta lapsille. ☺️ Voi olla, että tämä Kids-versio kestää iholla paremmin, mutta ainesosien perusteella muutkin sopivat lapselle.

En kuitenkaan suosittelisi Änglamarkia ensimmäisenä lapsille, jotka viihtyvät erityisen paljon vedessä.
Jos lapsi ui paljon, suosittelen valitsemaan aurikovoiteen, jossa lukee VERY/HIGHLY/ULTRA WATER RESISTANT. Tällöin koostumus hylkii vettä vähintään 80 minuuttia. Mikäli pakkauksessa lukee vain WATER RESISTANT, koostumus hylkii vettä vähintään 40 minuuttia.

24,90€ / 100 ml
UV-filtterit: Uvinul A Plus, Uvinul T 150, Tinosorb S, Iscotrizinol
Valmistajan suositus: herkkä iho, vauvat* , lapset, aikuiset, raskaana olevat ja imettävät. (*vauvat = tarkoittaa aina 6 kk ylöspäin). Sopii kasvoille ja vartalolle
Tuoksu: hajustettu
Alkoholi: ei
Vedenkestävä: kyllä, vähintään 40 minuuttia. Lupaa myös olla hankauksen ja hienkestävä.
Tässä on nyt lasten aurinkovoidesuositusteni ainoa hajustettu voide. Tässä on miellyttävä, pehmeän kukkainen, lämmin ja kesäinen tuoksu. Tuoksun vuoksi en itse suosittelisi tätä alle 3-vuotiaille, mutta Ranskassa ollaan eri mieltä. (Olen keskustellut kahdenkin ranskalaisen aurinkovoidevalmistajan kanssa, joiden valikoimassa on parfymoitu Baby-aurinkovoide, ja he perustelevat sitä sillä, että kyllähän lapsetkin pitävät tuoksuvaa voidetta miellyttävämpänä..!)
⛱️ ⛱️ ⛱️
Dermosil SPF 30 Sun Lotion 14,90€ / 150 ml (erittäin vedenkestävä, hajusteeton, sopii yli 1-vuotiaille)
LV Kids SPF 50 -aurinkovoide 12,90€ / 75 ml (vedenkestävä, hajusteeton, valmistaja ei anna ikäsuositusta)
Korres Yoghurt Kids SPF 50 Comfort Spray 39€ / 150 ml (vedenkestävä, hajustettu, EcoSunPass-sertifioitu, yli 3-vuotiaille)
Laboratoires de Biarritz Invisible-aurinkoöljy SPF 50 33,90€ / 125 ml (vedenkestävä, hajustettu, yli 3-vuotiaille)

Nämä aurinkovoiteet ovat luonnonkosmetiikkaa. On myös olemassa jonkin verran synteettisiä fysikaalisia aurinkovoiteita, mutta ikävä kyllä hyvin moni niistä sisältää myös kemiallisten UV-filttereiden tavoin käyttäytyviä (ja kehoonkin imeytyviä) SPF-boostereita, eli ne eivät olekaan rehellisesti täysin fysikaalisia. Siksi suosittelen itse vain luonnonkosmetiikan fysikaalisia.
30,20€ / 100 ml (myös family size 40€ / 150 ml)
UV-filtteri: titaanidioksidi, sinkkioksidi
Valmistajan suositus: herkkä iho, kaiken ikäisille yli 6 kk ylöspäin. Sopii kasvoille ja vartalolle
Tuoksu: hajusteeton
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä, vähintään 40 minuuttia.
Tämä tuote on mielestäni kaikkein paras fysikaalinen aurinkovoide lapsille. Se on nestemäinen, todella helposti levittyvä ja näkyy iholla vain aivan minimaalisesti vaaleana (tämä riippuu käyttäjän ihon omasta sävystä.)
Koska tuote on vedetön, se ei myöskään tunnu iholla viileältä, mitä jotkut herkkäihoiset lapset arvostavat. Sisareni lapsi esimerkiksi mainitsi tämän syyksi, miksi ihastui tähän voiteeseen. Hän kokee vettä sisältävien emulsiovoiteiden viileyden epämiellyttävänä.

45,90€ / 75 g
UV-filtteri: sinkkioksidi
Valmistajan suositus: aikuisille, lapsille ja vauvoille (6 kk ylöspäin). Sopii kasvoille ja vartalolle.
Tuoksu: hajustettu (pehmeä, lämmin tuoksu, aavistuksen kookoksinen)
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä, vähintään 40 minuuttia.
Tämä on PARAS puikkomainen aurinkovoide lapsille!! Liukuu iholla tajuttoman hyvin, ja tavallista isompi levityspinta helpottaa levitystä laajoille ihoalueille.
Sain tämän testiin viime kesänä, ja sen testasi myös auringossa viihtyvä tuttava-lapsiperhe, joka ihastui tuotteeseen niin että se jäi heille..! 😁 Perhe koki puikon olevan superkäytännöllinen ja helppo. Oma huomioni oli, ettei tämä myöskään jätä ihoa vaaleaksi, tai vaaleus oli aivan minimaalista. Todella, todella hyvä stick-aurinkovoide! 💯

17€ (Ruohonjuuri) ja 24,90€ (Twistbe) / 25 ml
UV-filtteri: sinkkioksidi
Valmistajan suositus: ei ikäsuositusta, mutta tuotteen koostumus on hajusteeton ja superhellävarainen, joten en näe syytä miksi tämä ei sopisi 6 kk iästä ylöspäin. Sopii niin kasvoille kuin vartalolle.
Tuoksu: hajusteeton, mutta puikossa voi aistia raaka-aineiden tuoman pehmeän ja miellyttävän tuoksun. Tässä on vähän jotain makeaakin, mutta en keksi, mistä se tulee. Joka tapauksessa erittäin miellyttävä.
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä, vähintään 40 minuuttia.
Testasin Föllingen puikon vasta julkaistuani tämän postauksen, ja se on niin hyvä, että se täytyi lisätä tänne! Föllingen puikko liukuu iholla - jos mahdollista - vieläkin helpommin kuin The Skin Agentin, ja tähän ei ole lisätty hajusteita. Se sopii siis hajusteettomuuden puolesta ihan pienillekin lapsille. Iholla näkyy ensin hieman vaaleaa, kun tätä levittää puikosta, mutta vaaleus katoaa saman tien, kun tuotteen hieroo ihoon. Minun ihollani tämä on täysin näkymätön.

39,90€ / 100 ml
UV-filtteri: sinkkioksidi
Valmistajan suositus: kaiken ikäisille 1 ikävuodesta ylöspäin. Herkälle ja allergiselle iholle.
Tuoksu: hajusteeton, ei tuoksu miltään
Alkoholi: ei sisällä
Vedenkestävä: kyllä, vähintään 40 minuuttia
Jos et pidä suihkeesta etkä puikosta, ja haluat mieluummin voidemaisen fysikaalisen aurinkovoiteen, tässä on erinomainen vaihtoehto. Vedetön koostumus on erittäin hoitava ja kosteuttava, ja saa samalla erityismaininnan ei-valkoisuudesta: ollakseen näin korkean tason mineraaliaurinkovoide, näkymättömyys iholla on hämmästyttävä.
Tämä on mielestäni paras aurinkovoide erittäin herkälle iholle, sillä inci on poikkeuksellisen lyhyt eikä voide sisällä mitään ihoa ärsyttävää.

Pohditko, mikä suojakerroin lapselle olisi paras? Asiantuntijoiden suositus on vähintään SPF 50, mutta myös SPF 30 suojaa erinomaisesti, kun sitä levittää riittävästi ja lisää uimisen jälkeen.
Oma suositukseni herkkäihoiselle ja pienelle, alle kouluikäiselle lapselle on SPF50+. Mitä nuorempi lapsi, sitä heikompi hänen ihonsa suojakerros vielä on. Kouluikäisellä ihon suoja alkaa jo olla "valmis". Tutkimus on osoittanut, että (ikävä kyllä) levitämme aurinkovoidetta ihan liian vähän jotta ilmoitettu suoja toteutuu. Mitä korkeampaa suojakerrointa käytät, sitä paremman suojan saat iholle, vaikka käyttäisi voidetta liian vähän. SPF50+ tarkoittaa vähintään SPF 60, ja jos levität sitä vaikkapa puolet vaaditusta määrästä, saat joka tapauksessa noin SPF 30:n suojan, joka on jo pätevä. ⛱️
*
Oliko joukossa teidän suosikkeja lapsille? Olisi kiinnostavaa kuulla teidän kokemuksianne lasten aurinkovoiteista, ja teidän suosikeista, jos niitä ei näkynyt tällä listalla. :)

62 comments on “Aurinkovoidesuositukset lapsille”
Oisko sulla jossain postauksessa lueteltuna tai antaa linkkiä listaan aurinkosuojien "pahisainesosista"? Eli niistä ainesosista, joita kannattaisi välttää. Tälle vuodelle pitäis löytää uusi aurinkovoide, ja etenkin markettituotteiden incejä on hankala löytää netistä, joten pitäisi mennä paikan päälle tutkimaan, ja olisi hyvä olla mukana lista "pahiksista"
Täällä:
https://karkkipaivablogi.com/2023/06/uv-suoja-aineet-muistilista-aurinkoon/
Kiitos, laitan talteen!
Minulla on 1-vuotias lapsi, jota vielä imetän. Aloin yksi päivä ajatella kesän aurinkovoideasioita, ja jäin miettimään miksi imettäville ja odottaville suosituksena on fysikaalinen aurinkovoide, mutta kuitenkin sitten lasten aurinkovoiteita on myös kemiallisilla filttereillä. Eli eikö minunkin imettävänä ole sitten sama käyttää kemiallista, jos voitelen sitä suoraan lapsenkin iholle… Ehkä suositukset myös vaihtelee maittain, koska tuollakin näyttää valmistajan suosituksissa olevan kemiallisia voiteita 6kk ylöspäin, odottajille ja imettäville. Ja nyt isommalla lapsella tilanne on sikälikin eri, että pääasiallinen ravinto on jo kiinteää ruokaa eikä pelkkää rintamaitoa. Ensisijaisesti varmaan suojaan vaatteilla sekä itseni että lapsen, mutta Änglamarkia ja Alga Marista voisi kyllä kesäksi ostaa ☺️
Suositukset lapsille ovat tosiaan viime vuosina laajentuneet, kun markkinoille on alkanut tulla yhä enemmän näitä turvallisemmiksi katsottuja uuden sukupolven kemiallisia UV-suojakoostumuksia. Minulla on tälle aiheelle omistettu julkaisu Instagramissa, saankohan sen linkitettyä tähän:
TIETOISKU: Lasten aurinkovoiteet
Teollisuuden näkemys raskauden ja imettämisen näkökulmasta on, että uuden sukupolven kemialliset aurinkovoiteet sopivat myös näissä tilanteissa, mutta eri maiden terveydenhuollolla on eri näkemys varovaisuusperiaatteen puitteissa, näin on Suomessakin. Tästäkin on postaus:
https://karkkipaivablogi.com/2025/06/aurinkovoiteet-raskauden-aikana/
Minulla olikin mennyt tuo IG-postaus ohi, kun aika vähän sitä käytän, joten kiitos kun linkkasit! Tosi hyödyllistä tietoa, kuten myös nämä aurinkovoidesuositukset, joissa aina selkeät tiedot filttereistä yms!
Löysin nyt vasta lukemaan näitä postauksia ja en löytänyt lyhyellä lukemisella mainintoja Ey! -merkin tuotteista. Törmäsin tähän tuotemerkkiin aikanaan jo lopetetussa kivijalkaliikkeessä ja ihastuin täysin voiteiden koostumukseen sekä itsellä että lapsella.
Ey!'n voiteissa on se heikkous, että niisä on UV-suojana pelkästään titaanidioksidia, ja vieläpä ilmeisen pienikiteisenä, eli läpinäkyvässä muodossa. Titaanidioksi ei anna täyttä laajan kirjon suojaa vaan on ennen kaikkea tehokas UVB-suoja ja antaa jonkin verran suojaa myös UV2-alueella. UVA1-alueella se antaa suojaa vain isokiteisenä, eli sellaisessa muodossa, että jää iholle vaaleana heijastamaan. Mikäli titaanidioksidia sisältävä aurinkovoide on iholla löpinäkyvää, se ei ikävä kyllä anna kunnon suojaa UVA-päässä.
Olen testannut itse kaikki Ey!'n "aikuisten" aurinkovoiteet, ja ne ovat iholla hyvin näkymättömiä, eli eivät anna kunnon UVA-suojaa. Noita lasten Ey!-aurinkovoiteita en ole testannut, mutta olen lukenut niistä paljon kommentteja, joiden mukaan nekin ovat hyvin läpinäkyviä eli eivät jätä valkoista pintaa ihoon. Tällöin UVA-suoja jää siis heikoksi.
Haluan itse suositella lapsille laajan kirjon aurinkovoiteita jotka antavat tehokkaan suojan myös UVA:n pidemmässä päässä, ja sellaisen suojan antaa fysikaalisista filttereistä sinkkioksidi. Myös läpinäkyvänä.
Ihana postaus! Miten näet Korresin lasten aurinkovoiteen?
Se on oikein hyvä, mutta minulle selvisi vasta äsken, että se sisältääkin yhden vanhan filtterin (olin analysoinut INCIn vain verkkokauppojen tiedon mukaan, ja verkossa on ollut väärä inci). Sen sisältämä vanha filtteri (Ensulizole) tosin on yksi harvoja vanhoja filttereitä, joihin ei liity suuria huolenaiheita.
(Ainoa huolenaihe on liittynyt vapaiden radikaalien muodostumiseen: Ensulizole voi auringonvalon vaikutuksesta tuottaa vapaita radikaaleja, jotka voivat teoriassa vaurioittaa ihosoluja. Laadukkaissa aurinkovoiteissa tämä huolenaihe on selätetty antioksidanteilla, jotka neutraloivat nuo potentiaalisesti syntyvät radikaalit, tai sitten kapseloimalla Ensulizole. Itse asiassa mineraalifilttereihin liittyy tämä sama riski, siitä vain ei puhuta juuri lainkaan - mutta riski on olemassa, jos mineraalifilttereitä ei ole pinnoitettu.)
Heippa, oliko jokin syy ettei La Rosee mon petit ole listassa?
En ole sitä itse testannut, ja suosittelen vain tuotteita, joita olen henkilökohtaisesti testannut.
Koostumukseltaanhan tuo La Rosee on hyvin saman tyyppinen kuin SVR:n voiteet, eli vauvoillekin suositellut aurinkovoiteet on hajustettu, mitä en itse pidä parhaana valintana valmistajalta. Siksi en SVR:nkään voidetta itse ole vauvoille suosittelemassa.
Lidlin Cien-tuotteet on varmaan uudistettu sen jälkeen kun olet niistä viimeksi postannut. Mikähän niiden tilanne on nyt, voiko suositella? :)
Olen ehtinyt katsoa 2-3 Lidl-aurinkovoiteen incin tänä keväänä, ja niissä ainakin oli yhä vanhoja filttereitä. Täytyy jokin päivä jalkautua Lidliin varta vasten aurinkovoideanlayysiin ja katsella läpi useampikin. Henkilökohtaisesti epäilen, että olisivat muuttuneet ympäristösertifikaattien mukaisiksi.
Edit. Ehdinkin eilen illalla käydä Lidlissä tekemässä aurinkovoideanalyysin. ☺️ Kaikissa muissa paitsi neljässä aurinkovoiteessa oli 2-3 vanhan koulukunnan UV-filtteriä (Avobenzone, Octisalate ja Ensulizole). Yhdessä Kids-aurinkovoiteessa (oranssi tuubi, Sun Protect Cream, SPF 50) ja kolmessa kasvoaurinkovoiteessa (Ceramide, Hyaluronic Acid ja Niacinamide "For Face And Neckline" SPF 50) oli vain yksi vanha filtteri, Ensulizole. Näitä neljää voin suositella, Ensulizolella ei ole juurikaan tunnettuja haittavaikutuksia, eikä sitä tunneta vesistölle haitallisena.
Huomio: Kids Sun Protect Cream SPF 50-tuotetta oli mun lähi-Lidlin hyllyssä myös keltaisessa tuubissa, joka nimeä ja tekstejä myöten on identtinen oranssin tuubin kanssa. Mutta keltaisessa tuubissa on Ensulizolen lisäksi myös Avobenzone ja Octisalate. Oletan, että tämä on vanhempi versio samasta tuotteesta.
Olipa hyödyllinen postaus taas! 🥰 1-vuotiaalle (ja itselle) onkin jo hankittu Laboratoires de Biarritz sun spray, joka on mulle jo entuudestaan tuttu ja hyväksi havaittu tuote. Mua askarruttaa vain, miten tämän sais parhaiten/helpoiten putsattua lapsen iholta päivän päätteeksi. Jollain öljyputsarilla joo, mutta miten ihmiset yleensä näitä fysikaalisia lapsiltaan poistelee – vinkkejä otetaan vastaan Sannilta ja kanssalukijoilta. 😅 Mikä olis tähän hyvä, vähän edullisempi öljyputsari? Taika sensitive? Vai vartalolle joku suihkuöljy? Meillä suositaan luonnonkosmetiikkaa mahdollisuuksien mukaan.
Lisäsin öljyputsarivinkit tähän postaukseen :) Öljyputsari on se ainoa oikea tuote, jolla poistat aurinkovoiteet.
Paras halvin öljyputsari vartalolle on mielestäni ACOn suihkuöljy, lapselle voi valita hajusteettoman:
https://www.yliopistonapteekki.fi/aco-body-caring-shower-oil-hajusteeton-400-ml-78023
Ja kasvoille paras ja edullisin on Atopik Sensitive-puhdistusöljy (kasvoille en suosittele suihkuöljyä, koska suihkuöljy sisältää myös vaahtoavia ainesosia ja voi kuivattaa kasvojen ihoa ja kirvellä silmissä).
https://www.yliopistonapteekki.fi/atopik-sensitive-puhdistusoljy-200-ml-101815
Atopikia voi toki myös käyttää vartalolla. :) Ja jos haluatta mieluiten käyttää luonnonkosmetiikkaa, Atopik on valintanne. Luonnonkosmetiikassa ei ole vaahtoavia suihkuöljyjä, vain näitä vähän kalliimpia, vaahtomattomia puhdistusöljyjä.
Kiitos tuotevinkeistä, auttaa niin paljon! 😌❤️ Tota Atopikia en olekaan itse testannut eikä olis tullut mieleen. Taidetaan testata ainakin sitä, ja hyvä olla myös toi vähän edullisempi vaihtoehto vartalon putsaukseen tiedossa, jos näyttää että öljyä menee paljon. Sitten voidaan hommata ACO. 👍🏻
🙂👍
Kiitos taas erinomaisesta postauksesta! Jäin miettimään, mikä ero on Änglamarkin Kids-versiossa verrattuna merkin muihin spf50-tuotteisiin. Esim. saman merkin sunlotion on hajusteeton ja väriaineeton ja iholla (mielestäni) lasten versiota mukavampi. Eli mieluummin valitsisin sen myös lapselle. Osaatkohan sanoa, onko suurta eroa tai mikä ero näissä on?
Ei ole suurta eroa. Muistelen joskus verranneeni näiden incejä ja lasten aurinkovoiteen erona vaikutti suunnilleen olevan vain aloe veran läsnäolo, eli se vaikutti siltä osin jopa paremmalta kuin aikuisten Änglamark SPF 50 Lotion.
Eli kaikki sarjan voiteet kyllä sopivat lapsille. Lisäänkin tämän tiedon tuonne postaukseen jos joku muukin miettii. :)
Voiko tämän merkin aurinkovoidepuikkoa käyttää 1 - vuotiaalle?
Puikkomainen tuote olisi meille paras vaihtoehto.
Entä se puikko mitä suosittelit, voiko sitä samaa käyttää kahtena kesänä, säilyykö hyvänä?
Mielestäni kyllä. Ei sisällä mitään kehoon imeytyvää.
Voi käyttää, KUNHAN säilyttää tuotetta siten, ettei se altistu valolle ja lämpötilan vaihteluille. Niin kauan kuin puikon koostumus säilyy ehjänä eikä haise pahalle, se on kunnossa ja toimii. Itse UV-filtteri ei muutu miksikään.
Hei!
Tiedätkö mitään tuosta Bioregena sunscreen cream baby spf50-voiteesta? Vaikuttaisi hyvältä fysikaaliselta vauvalle. :)
Olen vain tutustunut inciin, en ole testannut voidetta.
Teen siitä tällaisen huomion:
Se sisältää UV-suodattimena ainoastaan titaanidioksidin, joka ei anna hyvää suojaa UVA-aallonpituuksilla, ellei se ole isokiteistä. Mikro/nanokiteisenä se antaa suojaa UVB-alueella ja vähäsen UVA2-alueella, mutta ei UVA1-alueella. Tarkistaisin, että kyseessä on isokiteinen titaanidioksidi, ja sen voi tarkistaa voiteen väristä: jos se jää iholla täysin vaaleaksi/valkoiseksi, se on isokiteistä ja antaa suojan myös koko UVA-alueella. Jos se jää läpikuultavaksi tai on näkymätöntä, en käyttäisi, sillä silloin se ei anna riittävää suojaa UVA-alueella.
Vain sinkkioksidi antaa kaiken kokoisena kiteenä laajan kirjon fysikaalisen suojan, ja siksi suosin sellaisia fysikaalisia aurinkovoiteita, joissa on joko pelkästään sinkkioksidi tai sitten sinkkioksidi sekä titaanidioksidi.
Tuhannet kiitokset taas todella kattavasta vastauksesta! 🩷hämmentävää, että joitakin tuotteita myydään esim juurikin vauvoille sopivana ja sitten pitäisi itse tietää ja olla valveutunut, ettei tuote välttämättä yhtään vastaakaan sitä mitä luulee.
Sanos muuta.
Yksikään terveysalan ammattilainen ei esimerkiksi suosittelisi vauvalle aurinkovoidetta, joka sisältää verenkiertoon imeytyviä kemikaaleja, ja silti jopa arvostetut brändit kuten La Roche-Posay myyvät sellaisia. 🤷♀️
Oletko muuten ehtinyt käydä läpi Anuan aurinkosuojia?
Viime vuonna muistan käyneeni joitain niistä läpi, mutta eivät päässeet mun listoille.
Heippa! Onko sulla kokemusta Eco by Sonyan 50+ -aurinkovoiteesta? ☺️
Kyllä, kumpikin Sonyan aurinkovoide on arvioitu täällä:
https://karkkipaivablogi.com/2025/06/aurinkovoiteet-vertailussa-2025/
En pitänyt niistä henkilökohtaisesti. Todella rasvaisia ja mun ihoon jää kiiltävä pinta. Se 50+ voide levittyy kyllä todella notkeasti, mutta kun pinta jää öljyiseksi, niin ei sopinut minulle.
Hei,
Kiitos! Kysyn vielä, että onko Beachkindin sensitive ja "norm." 50+ suojakertoimessa eroa levitettävyyden / valkoisuuden suhteen? Tuo norm. versio levittyy mielestäni tosi hyvin, mutta toista en ole päässyt testaamaan. ☀️
Sensitive on rasvaisempi, normaali SPF 50 (se hajustettu) on "kuivempi". Ero selittyy sillä, että Sensitivessä on vain kokonaisia kasviöljyjä ja "normaalissa" esteriöljyjä, jotka luovat kuivemman vaikutelman.
Levittyvyydessä ei ole eroa, ei myöskään valkoisuudessa (mun iholla). Kumpikaan ei jätä vaaleaa näkyviin mun ihoon. Sensitive vain jättää rasvaisemman ihon.
Huomasin jo.. Oranssikorkkinen Zero Cast sisältää vanhan valtakunnan suodattimia 🤨 Avonenzone, Homosalate, Octisalate.. Ei kiitos.
(Normal muuten pursuaa nykyään korealaistuotteita. Sieltä lähtee hyvin helposti mukaan hehkutettuja kasvovesiä ja seerumeja, ellei pidä varaansa..)
Joo, olen kiinnittänyt huomiota..! Mitäpä sieltä pian ei saa... 🤔
Kyselin joskus Ruohonjuuresta (edullisia) tuotteita fysikaalisen aurinkovoiteen pois pesemiseen ja he vinkkasivat Marseille-saippuaa. Mitä olet tästä mieltä?
Kaikki saippuat, myös Marseille, ovat emäksisiä. En suosittele ihon puhdistukseen emäksistä tuotetta, se on vastoin ihon biologiaa ja toimii vastoin ihon suojamuuria (ihon suoja on hapan). Marseille-saippualla kenties voi saada aurinkovoiteen irti, mutta samalla altistat ihosi emäksisyydelle, joka rikkoo ihosi happovaipan. Aito öljyputsari puolestaan kunnioittaa ihon suojamuuria ja happovaippaa, ja on itse asiassa vielä paljon saippuaa tehokkaampi liuottamaan vedenkestävän aurinkovoiteen.
Heippa!
Mitä mieltä olet Garnier ambre solaire Kids Sensitive advanced hypoallergenic milk 50+ ceramide &protect aurinkovoiteesta?
Sisältää tyypillisen Ambre Solaire -incin: kaksi vanhaa (Avobenzone + Octisalate) ja kolme uutta UV-filtteriä ja lisäksi paljon alkoholia, jotta voide imeytyy ihoon nopeammin ja tuntuisi vähemmän rasvaiselta. Ei ole mun tyyppinen koostumus tai sellainen, jota suosittelen. Varmasti suojaa ihoa hyvin, mutta itse suosittelen lapsille mieluummin sellaisia aurinkovoiteita, jotka eivät sisällä kehoon imeytyviä kemikaaleja. Alkoholi vieläpä edesauttaa kosmetiikan kemikaalien imeytymistä, eli nuo kehoon imeytyvät Avobenzobe ja Octisalate imeytyvät ihon suojakerroksen läpi vieläkin hanakammin, kuin alkoholittomassa koostumuksessa. Kyseiset kemikaalit eivät kuulu kehon sisään joten mieluummin käytän ja suosittelen aurinkovoiteita, joiden UV-suojakemikaalit jäävät ihon pintaan eivätkä läpäise suojabarriääriä.
Kiitos hyvästä postauksesta! Menin jo ostamaan LABORATOIRES DE BIARRITZ aurinkovoiteen 50+ vauvat ja lapset, ennen kuin löysin tälle sivulle. Olit testannut tämän merkin spraytä, mutta mahtaisiko sulla olla mitään tietoa tästä voiteesta, kuuluuko sen olla hyvin nestemäinen? Sana voide viittaisi kyllä johonkin paksumpaan, mutta tästä ostamastani putelista tulee ulos tavaraa, joka on enemmänkin nestettä. Onkohan viallinen? Ja onko tietoa, onko tämä samantyyppinen suojaltaan kuin spray?
Olen testannut myös sen Baby & Child -voiteen, olen itse asiassa testannut Lab de Biarritzin jokaisen Suomessa myytävän aurinkovoiteen. 😅😁 Silloin kun testasin tuo Baby & Childin (2021), se oli ihan voidemaista. Siitä löytyy arvostelu täältä:
https://karkkipaivablogi.com/2021/05/jattikatsaus-luonnonkosmetiikan-aurinkovoiteet/
Se eroaa Spray'sta olennaisesti. Spray-versio sisältää sekä titaanidioksidia että sinkkioksidia, ja pienemmässä (näkymättömämmässä partikkelikoossa), kun taas tuo Baby & Child -voide sisältää UV-suojana ainoastaan titaanidioksidia, ja isommassa partikkelikoossa, jolloin se jättää ihon valkoisemmaksi. Tuo valkoisuus on tarkoituksellista; monet vanhemmat haluavat nähdä tarkalleen, mihin kohtaan lapsen ihoa aurinkovoidetta on jo levitetty.
Kumpikin näistä voiteista sopii yhtä hyvin pienille lapsille, oikeastaan on vain makuasia, kumman tyyppistä koostumusta haluaa käyttää; voidemaista ja valkoisempaa vai nestemäistä ja läpinäkyvämpää.
Koska omasta Baby & Child -testauksestani on jo 5 vuotta, on tietysti vaikea sanoa, onko koostumus sen jälkeen muutettu ohuemmaksi. Vuonna 2021 se oli notkeaa emulsiota. Ei paksua voidetta, mutta ei missään nimessä nestemäistäkään, eikä fluidimaista.
Kannattaa ehkä laittaa kysymys Lab de Biarrirzin maahantuojalle (Miraz) tuosta koostumuksesta.
Onko kokemusta Eucerin Sun Sensitive Protect Kids Dry Touch Gel-Cream SPF50+ -aurinkovoiteesta? Meillä oli tätä viime kesänä ja koostumukseltaan oli todella miellyttävä eikä jättänyt ihoa tahmaiseksi. Ei varmaan yhtä pitkäkestoinen juuri tästä syystä, mutta lieneekö silti ihan kelpo aurinkovoide aktiivisille lapsille, jotka inhoavat aurinkovoiteita niiden tahmaisuuden takia? :)
En ole tätä testannut.
On ilman muuta kelpo aurinkovoide. Saat tällä takuuvarmasti erittäin hyvän laajan kirjon suojan lasten iholle.
Ainoa, mikä on hyvä tietää, on vanhan teknologian UV-filtterien läsnäolo. Tämä ei heikennä tuotteen tehoa, sillä nuo kaksi vanhempaa UV-filtteriä on formuloitu stabiileiksi uudempien filtterien avulla. Kuitenkin, mikäli kehoon imeytyvät kemikaalit pohdituttavat, on hyvä tietää, että vanhan teknologian UVA-filtteri Avobenzone, jota Eucerinin (käsittääkseni kaikissa) aurinkotuotteissa käytetään, tässäkin voiteessa, kykenee läpäisemään ihon suojakerroksen ja kulkeutumaan verenkiertoon saakka.
Lisätietoa täältä:
https://karkkipaivablogi.com/2024/06/luupin-alla-avobenzone-ja-octisalate-asiaa-verenkiertoon-imeytyvista-uv-kemikaaleista/
Neuvon kuitenkin ensisijaisesti valitsemaan sellaisen aurinkovoiteen, joka on itselle tai lapsille mieluisa ja sen verran mukava käyttää, että sitä varmasti tulee myös käytettyä - ja riittävästi. Eli en näe Avobebzoneakaan minään ehdottomana pahiksena (vaikka itse mieluusti valitsenkin sitä sisältämättömän voiteen), ja mikäli Avobenzonea sisältävä aurinkovoide on sellainen, joka tuntuu miellyttävältä, silloin sitä kannattaa käyttää. :)
Mites La Roche-Posayn Anthelios Uvmune dermo-pediatrics? On ollut aivan ihanaa kun levittyy ja imeytyy hyvin, mut onko tää sittenkin huono? 🫣
Haluan vielä alleviivata, että mun suositusten ulkopuolelle jääminen ei tarkoita, että voide olisi huono. ☺️ Osa (mielestäni) on, osa ei. Nämä mun suositukset voi nähdä valintoina, joita pidän kemikaalikuorman kannalta parhaimpina lapsille, mutta valintojen ulkopuolelle jäävät voivat nekin olla hyviä tuotteita. :)
La Roche-Posayn aurinkovoiteet kuuluvat Euroopan parhaimpiin, jopa maailman parhaisiin, ja suojaavat ihoa UV-säteilyltä ensiluokkaisen tehokkaasti. Ne kuitenkin sisältävät sellaisia UV-filttereitä, jotka imeytyvät tutkitusti ihmisen kehoon, jopa verenkiertoon, eivätkä myöskään ole kaikkein ympäristöystävällisimpiä. Nämä filtterit ovat onneksi kuitenkin tuotteissa vain suhteellisen pienessä suhteessa verrattuna uuden teknologian UV-suodattimiin, jotka eivät imeydy kehoon eivätkä ole yhtä haitallisia ympäristölle.
Itse haluan suositella lapsille (ja aikuisillekin) ensisijaisesti sellaisia aurinkosuojatuotteita, jotka eivät imeydy ihmisen kehoon ja ovat parempia ympäristölle. Siksi mun suosituksiin päätyy vain sellaisia aurinkotuotteita, joissa ei ole kehoon imeytyviä tai ympäristölle tutkitusti haitallisia UV-suodattimia.
La Roche-Posay Anthelios UV Mune Dermo Pediatrics -aurinkovoide sisältää Avobenzonea, joka kuuluu näihin kehoon imeytyviin UV-suojakemikaaleihin. Se on parhaillaan myös EU:n tutkintalistoilla ympäristöhaitoista epäiltynä (kertyy ympäristöön, hajoaa huonosti ja voi häiritä eläimistön hormonitoimintaa, "Endocrine disruptor for environment", - ei siis ole parhaillaan epäiltynä hormonihäirikkönä ihmisissä, mutta eläimissä).
Moikka, onko kokemusta Avenen lapsille suunnatuista aurinkotuotteista: Avene Sun Spray Children SPF50+ aurinkosuojasuihke ja Avene Very High Prot. Lotion Child SPF50+ -lasten aurinkoemulsio? Onko uuden teknologian UV filtterit?
Vain INCI-analyysikokemus. Näissä on vanhan sukupolven filttereistä mukana Avobenzone, siksi eivät ole mun suosituksissa. Muuten UV-filtterit ovat kyllä hyvät; Tinosorb M, Tinosorb S ja Iscotrizinol. Mutta UVA-suodattimeksi valittu jostain syystä Avobenzone, eikä uuden sukupolven Uvinul A Plus, joka nykyään on Euroopassa ja Koreassa paljon yleisempi kuin tuo vanhan liiton (ja hormonihäiriköksi epäilty) Avobenzone.
Myös L R-P:llä on lasten, jopa vauvojen (!) aurinkovoiteissaan Avobenzonea.
Kiitos vastauksesta. Onpa erikoista tosiaan. Onko suositella hyvää aurinkosuojasuihketta lapsille? Onko apteekin missään tuotteessa uuden teknologian filttereitä?
Tässä postauksessa näkyvä Änglamark Kids Sun Spray SPF 50.
Suihke-muotoisista tuotteista ainoastaan SVR:llä, mutta näistä on hyvä tietää, että ovat aika voimakkaasti hajustettuja. Sopivat kyllä lapsille, mutta ihan pikkuisille lapsille ei yleisesti suositella hajustettuja tuotteita.
https://www.yliopistonapteekki.fi/svr-sun-secure-brume-spf50-spray-200-ml-94171
https://www.yliopistonapteekki.fi/svr-sun-secure-solar-water-spf50-200-ml-94172
(SVR:n oma suositus näissä suihkeissa on lapset iästä 3 ylöspäin)
Hei, lapseni (2 ja 5) ovat tykästyneet Nivean uuteen korelaiseen aurinkosuojapuikkoon UV Face Specialist Silky UV Stick SPF50+. Yritin etsiä Nivean sivuilta ikäsuositusta, mutten löytänyt. Se ei ole lapsille suunnattu, mutta kuitenkin hajusteeton ja vedenpitävä. Mitä ajattelet sen käytöstä lapsilla, varsinkin tuo 2v. Mietityttää.
En näe koostumuksessa mitään, mikä aiheuttaisi huolta. Käyttö Suomen olosuhteissa on myös niin lyhytaikaista, että iho ei ehdi paljonkaan altistua (minkään) aurinkovoiteen kemikaaleille.
Hei, onko kokemusta / arviota Patyka spf 50+ aurinkovoiteesta adults & kids?
On, se on oikein hyvä, mutta ei mun mielestä yhtä hyvä kuin Alga Mariksen Spray, ja siksi suosittelen mieluiten tuota Alga Marista. :) (Alga Maris on hajusteeton, ja sopii siksi täydellisesti myös oikein pienille lapsille, jopa vauvoille.) Mutta Patykan voide on myös oikein hyvä. Se on emulsio, eli tuntuu iholla raikkaammalta kuin vedetön Alga Maris.
Kiitos hyvästä listauksesta, on tämäkin joka keväinen työmaa miettiä aurinkovoiteet itselle ja lapsille😥 Ostin chat gpt perusteella tämän: https://www.ultrasun.co.uk/products/ultrasun-kids-spf50?srsltid=AfmBOoqAlCAclUVv5WgxFYEzoqS8d4OoFA7eLSFnfv3NtI6fSBjS0UYc
On vähän tuhti, mutta vain hetken valkoisena kasvoilla, tosin 4-vuotiasta atoopikkoa kirvelee kasvoilla.
Tuo on oikein hyvä ja tehokas :) Vain uusia filttereitä + fysikaaliset = hybridiaurinkovoide.
Hei,
Miten tuo suosittelemasi Avene Intense Protect-voide eroaa tästä Avenen samannimisestä voiteesta: https://www.oloapteekki.fi/avene-sun-intense-protect-spf50-150-ml?_gl=1*9vialw*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjw2_TQBhCnARIsAF3-Xhz5fQBftJ1bnXNBLRdxkTC0VRQPLE-76bVLU1qmUq8oTxirWCvoRuoaAmw4EALw_wcB&gbraid=0AAAAACe-RZKcHqsW0mrBxVd0GRn0ZnLHF
Tuubi näyttää vähän erilaiselta ja tuo linkkaamani voide ei taida olla vedenkestävä? Onko muita eroja?
Sama tuote, mulla vain vanhempi pakkaus-design. Sisältö ja ominaisuudet (kuten korkea vedenkestävyys) ovat uuden pakkauksen tuotteessa aivan samat.
Hei! Selasin apteekissa Acon kids aurinkorasvan ainesosaluetteloa enkä enää löytänyt siitä octisalatea. Ovatkohan uudistaneet koostumusta?
Ainakin ACOn omilla sivuilla Octisalate (Ethylhexyl Salycylate) on yhä mukana kaikkien Kids-aurinkotuotteiden inceissä.
https://www.aco.fi/aurinko-aurinkotuotteet
Onko sulla tästä näkemystä Vichy Capital Soleil Anti-Sand Mist aurinkosuojasuihke lapsille SPF50+?
Kaikissa Vichyn aurinkovoiteissa on Avobenzonea, ja siksi ne eivät pääse mun suosituksiin, koska suosittelen vain niitä aurinkovoiteita, joissa ei ole kehoon imeytyviä UV-suojakemikaaleja. Vichyn aurinkotuotteissa on sekä Avobenzonea että Octisalatea, jotka kummatkin imeytyvät ihon läpäisyesteen läpi.
Ranskassa asuneena seurailin paljon paikallisia suosituksia, ja tuntui, että esim. yliopistojen labrojen ja tutkijoiden testeissä todella hyvin pärjäsivät La Roche-Posayn lasten +50-voiteet sekä monessa vertailussa voiton vei A-derman lasten aurinkovoide (+50). Oma lapsi on todella vaaleaihoinen ja palaa herkästi, mutta noiden kahden merkeillä hän ei edes ruskettunut, saati palanut Ranskan kesällä usein paahtavassa auringossa. Kokeilin jossain vaiheessa fysikaalisia (ja luonnonkosmetiikkasarjojen voiteita), mutta niistä jäi niin paksu valkoinen kerros ja pesu oli hankalaa ja vaatteet olivat tahraisia, että palasimme takaisin noihin, käytämme samoja myös aikuisilla. Emme kyllä rusketu, mutta emme ole myöskään palaneet :D eli siksi itse erinäisten vertailujen jälkeen olen noita uskaltanut suositella. En tosin ole varma, saako A-dermaa Suomesta, kun olen ostanut varastoon ranskalaisista apteekeista. Bioderman tuotteita ainakin taitaa saada ja ne olivat myös suosittuja.
Tämä ei yllätä lainkaan; La Roche-Posayn ja Pierre Fabren (Avène, Ducroy ja A-Derma) aurinkovoiteet ovat Euroopan tehokkaimpia. Erityisesti La Roche-Posayn aurinkovoiteissa on poikkeuksellisen korkeat PPD-arvot eli UVA-suojan osuus.
Korostan edelleen, että suosittelen uuden sukupolven UV-filttereitä siksi, että ne ovat vanhoja filttereitä parempia ympäristölle eivätkä imeydy kehoon. Aurinkovoiteet, joissa käytetään reseptiikan osana vanhoja filttereitä, voivat olla aurinkosuojateholtaan markkinoiden kärkeä. (Sen sijaan pelkkiä vanhoja filttereitä sisältävät eivät koskaan voi olla.) Kaikki eivät kuitenkaan halua laittaa esimerkiksi pienen lapsen iholle Avobenzonea, joka tutkitusti imeytyy verenkiertoon ja säilyy elimistössä jopa viikkoja. Vaikka Avobenzone voi tuoda aurinkovoiteeseen äärimmäisen tehokkaan UVA-suojan, se on silti kehoon imeytyvä, ympäristölle haitallinen ja hormonihäriköksi epäilty kemikaali. Kohdennan suositukseni niille kuluttajille, jotka haluavat välttää tällaisia kemikaaleja lastensa (tai omalla) iholla.
Eli, vielä selkeyden vuoksi: se, että jokin aurinkovoide ei ole mukana mun suosituksissa, ei tarkoita, etteikö se voisi olla tehokas. Olen vain päättänyt suositella aurinkovoidekoostumuksia, joissa ympäristö-, iho- ja kehohaitat on minimoitu niin pieneksi kuin mahdollista. Vinkki: jos haluat Euroopan tehokkaimpiin kuuluvan aurinkovoidekoostumuksen ilman ympäristö/hormonihäuriköitä, valitse Avènen aurinkovoide, jossa käytetään Triasorb-filtteriä, kuten tässä postauksessa suosittelemani Intense Protect. ☀️