10.04.2023

Luonnonkosmetiikan parhaat SPF-päivävoiteet

On se aika vuodesta, kun on hyvä aloittaa ihon suojaaminen UV-säteiltä. 🌞

Tai: jos olemme fiksuja, käytämme UV-suojaa vuoden ympäri. Mutta harva edelleenkään tekee niin, ainakaan Suomen leveysasteilla jossa UV-säteily on talvisin mietoa. Uskon, että tämä tulee muuttumaan tulevaisuudessa, ja ehkäpä jo kymmenen vuoden kuluttua päivittäinen UV-suojavoide on yhtä luonnollinen osa ihonhoitoa kuin tavallinen kosteusvoide.

Yksi syy UV-suojatietoisuuden kasvamiseen on soluvaurioita aiheuttava UVA-säteily, jonka haitat selvisivät paljon myöhemmin kuin polttavan UVB-säteilyn. Joidenkin lähteiden mukaan UVA-säteilyn määrä vaihtelee huomattavasti vähemmän kuin UVB:n, pysyen tasaisempana ja iholle haitallisissa lukemissa vuoden ympäri. Näin ollen tarve UVA-suojalle on perusteltua myös talvella. Koska UVA-säteily läpäisee lasin ja pilvet, on UVA-suojasta hyötyä iholle myös sisätiloissa.

Tietoisuus ja ymmärrys ihon valovanhenemista kohtaan tulee varmasti vain lisääntymään lähitulevaisuudessa, ja sen myötä aurinkovoiteet nähdään yhä vahvemmin uudessa roolissa ihon terveyttä edistävinä hoiva-aineina.

Joko sinä kuulut heihin, joille aurinkovoide on paljon muuta kuin "biitsillä tai etelänlomalla levitettävä rasva"? :)


Suojakertoimellisia päivävoiteita on ollut saatavilla normikosmetiikan puolella jo pitkään, mutta luonnonkosmetiikassa, jossa UV-suojatuotteiden formulointi ylipäänsä on paljon vaikeampaa kuin normikosmetiikassa, SPF-päivävoiteet ovat loistaneet poissaolollaan.

Vasta ihan viime vuosina, luonnollisen aurinkosuojateknologian kehittyessä ja parantuessa, niitä on alkanut pikku hiljaa ilmestymään eri sarjoihin.

Tässä ovat kolme parasta tuntemaani luonnonkosmetiikan SPF-päivävoidetta:

Circulove Day Cream SPF 20

Tash Sisterhood Invisible City SPF 30

Patyka Dark-Spot Correcting Fluid SPF 30

Olen saanut kaikki tuotteet valmistajilta/maahantuojalta.

⛱️ Huom: suojakertoimellisen päivävoiteen ja aurinkovoiteen ainoa ero on tyypillisesti vedenkestävyys. Kumpikin antaa yhtä hyvän suojan UV-säteilylle ja nimitys on usein puhtaasti vain markkinoinnillinen ratkaisu. Aina SPF-päivävoiteessa ja aurinkovoiteessa ei ole välttämättä rakenteellisesti mitään eroa, mutta tyypillisesti päivävoiteen nimellä myytävät SPF-tuotteet kehitetään vähemmän vettähylkiviksi, jolloin ne myös tuntuvat iholla kevyemmiltä.

⛱️ Toinen huomioitava seikka: mitä alhaisempi suojakerroin, sitä paremmat mahdollisuudet voiteella on hoitaa ja kosteuttaa. Tämä yksinkertaisesti siitä syystä, että UV-suojafiltterin osuus tuotteessa on suuri. Mineraalifiltterin (sinkkioksidi ja titaanidioksidi) pitoisuus SPF30 ja sitä korkeammissa kertoimissa on jopa 25%. Kun neljännes voiteesta on jauhetta, voi kuvitella, miten se vaikuttaa kosteuttavuuden tunteeseen.

CIRCULOVE FACE CREAM SPF 20

Plussat: 

  • Kotimainen
  • Kosteuttava
  • Korkea pitoisuus hoitavia aineita
  • Sisältää runsaasti laadukkaita antioksidantteja

Miinukset:

  • Käyttäjästä riippuen suojakerroin: aurinkoherkälle iholle SPF 20 voi olla liian matala. Ja vaikka ihosi olisi ei-palavaa tyyppiä, korkeampi suojakerroin antaa joka tapauksessa paremman suojan UVA-säteille.

Kotimaisen Circuloven SPF 20 -päivävoide on ihotuntumansa ja ainesosiensa puolesta ykkössuosikkini. Koska siinä on alempi suojakerroin, koostumuksesta on saatu myös rehellisesti kosteuttava. SPF 20 antaa oikein hyvän suojan iholle, joka ei pala herkästi - hauska ajatella, että vain 20 vuotta sitten sitä pidettiin "erittäin korkeana suojana".

Circuloven tuotteiden the juttu ovat korkealaatuiset, fermentoidut raaka-aineet. Päivävoiteen ainesosista seitsemän on fermentoituja: vadelman siemenöljy, kaura, puna-apila, auringonkukan siemenöljy, kurkku-uute, valkoinen ja vihreä tee. Voiteen pohjan muodostavat vadelman siemenöljy (mehuteollisuuden sivutuote 👍), ruusuvesi sekä sheavoi, UV-suojan tuo sinkkioksidi (ei-nano). Mineraalifiltteri ei tunnu voiteessa yhtään, eikä tätä iholle levittäessä pystyisi päättelemään, että siinä on UV-suojafiltteri.

Voiteessa ei ole hajusteita, mutta teeuutteet sekä kurkku-uute tuovat siihen viehättävän raikkaan ja mun nenään myös kevyesti hedelmäisen tuoksun. Kurkku-uute on yllättävän "makean" tuoksuinen, ei lainkaan yrttisen vihreä.

Circuloven tuotteita myyvät Circuloven oman verkkokaupan ohella Ruohonjuuri-myymälät. Hintaa voiteella on 39,95€ / 30 ml.

TASH SISTERHOOD EMPOW MOISTURIZER INVISIBLE CITY SPF 30

Plussat:

  • Hienostunut, hyvin ohut koostumus
  • Miellyttävä ja myös kevyesti kosteuttava ihotuntu
  • Sisältää runsaasti laadukkaita antioksisantteja
  • Kolmikon edullisin hinta

Miinukset:

  • Filtterinä ainoastaan titaanidioksidi, joka ei suojaa yhtä hyvin UVA-pään säteiltä kuin sinkkioksidi. Toisaalta titaanidioksidi on sinkkioksidia parempi ympäristölle (tästä aiheesta myöhemmin lisää toisessa postauksessa)

Tashin Invisible City on kahdesta SPF 30 -tason päivävoidesuosikistani kosteuttavampi. Se tuntuu jopa kevyesti ravitsevalta, eli jättää iholle pehmentävän tunteen. Verrattuna Circuloveen, Tashin koostumuksessa on kuitenkin huomattavasti enemmän teknisiä skin feel -ainesosia, mikä on toki perusteltuakin, jotta saadaan korkeamman suojakertoimen "jauhoisuutta" neutraloitua. Tashin voiteen hoitaviin ainesosiin lukeutuvat aloe vera - ja oliivinlehtiuute, manteliöljy sekä sheavoi. Titaanidioksidi on ei-nano-laatuista.

Ihosta riippuen Tashin voide saattaa jättää ihan aavistuksenomaisen vaalean kajon ihoon. Mineraalifiltterien jättämä vaaleus riippuu partikkelien koon ja muiden laatutekijöiden ohella myös käyttäjän ihon rakenteesta ja sävystä. Yhden iholla täysin näkymätön voide voi toisen iholla näyttääkin vaalealta.

Tash Sisterhoodin tuotteita myy mm. Sokos ja verkossa Jolie. Hintaa voiteella on Joliessa 36,90€ / 50 ml, Sokoksella hinta on aika paljon arvokkaampi: 44,90€.

PATYKA DARK SPOT CORRECTING FLUID SPF 30

Plussat:

  • Paras UV-suoja: voiteessa on sekä sinkkioksidia että titaanidioksidia (ei-nano)
  • Superhienostunut ja erittäin ohut fluidikoostumus
  • Sisältää UV-säteilyn haittavaikutuksia neutraloivaa ruskoleväuutetta

Miinukset:

  • Ei kovin kosteuttava
  • Kolmikosta vähiten antioksidanttinen; sisältää paljon vähemmän antioksidanttisia aineita kuin Tash ja Circulove
  • Hinta

Patykan tuotteessa on joukon paras UV-suoja: koostumukseen on leivottu sekä sinkkioksidia että titaanidioksidia, mikä tuo voiteeseen laajan UV-suojan kattaen myös UVA-alueen. Sinkkioksidi tuo jo yksinään laajan kirjon UV-suojan, mutta sinkkioksidia tarvitaan titaanidioksidia suurempi määrä tuomaan sama suojakerroin. Näin ollen titaanidioksidin sisällyttäminen reseptiin keventää koostumusta verrattuna pelkästään sinkkioksidia hyödyntävään SPF 30-tason voiteeseen.

Mitä tulee vaaleaan kajoon iholla, Patykan voidetta koskee sama huomio kuin Tashia: jonkun iholla se saattaa jättää aavistuksen vaaleaa. Minun ihollani kummatkin voiteet ovat aivan näkymättömiä. Patykan UV-suojatuotteet ovat aivan häkellyttävän "olemattoman" tuntuisia iholla, ja niitä voi suositella henkilölle, joka etsii aivan erityisen hienostuneita ja iholla ei-tuntuvia luonnollisia aurinkosuojatuotteita

Patykan tuotteita myyvät Sokos, Stockmann ja Ruohonjuuri sekä verkossa mm. Jolie. Joliessa Dark Spot Correcting Fluidin hinta on 62,90€ / 50 ml.

*

Hei, mua kiinnostaa:

Kuka teistä käyttää vuoden ympäri SPF-voiteita? Onko joukossamme heitä? Mikä on teidän suosikkivoiteenne?

52 comments on “Luonnonkosmetiikan parhaat SPF-päivävoiteet”

  1. Vuoden ympäri käytän Nivean päivävoidetta, jossa spf 15. Aurinkoisilla keleillä ja kesäisin naamaan päätyy Alga Mariksen sävyttävä aurinkovoide spf 30 tai La Roche Posayn aurinkovoide spf 50 ☺️

    Vastaa

    0
    1. 🙂👍

      L R-P:n aurinkovoiteet muuten kuuluvat filtteriteknologialtaan synteettisen aurinkovoiteiden parhaimmistoon. ☺️

      Vastaa

      0
    2. Käytän ympäri vuoden "auringon määrästä" riippuen Lumenen Stay spf 30 (mineraali) meikkivoidetta tai Alga Mariksen spf 50 sävyttävää aurinkovoidetta (tämä korvaa minulla meikkivoiteen). Päivävoiteissa en käytä kerrointa, muuten se on minulle liian kuivattava.

      Vastaa

      0
  2. Itsellä on lähes läpi vuoden käytössä Essen meikkivoide jossa on spf 30. Touko-kesäkuun vaihteessa vaihdan sen Algamariksen sävyttävään aurinkovoiteeseen, koska siinä on mattaisempi tuntuma ja ihoni ei ole enää silloin niin kuiva ja se sopii paremmin omalle iholle kesäkäyttöön. Esimerkiksi eilen Essen meikkivoiteen alle laitoin lisäksi Essen aurinkovoiteen, koska oleilimme muutaman tunnin meren äärellä. Jos en halua ns. meikattua ihoa käytän Ekopharman tyrni päivävoidetta, jossa on spf 30. Kesällä kasvoilla on pakko käyttää spf 50 suojaa, koska palan todella helposti. Viime kesänä kaikki käyttämäni spf 50 suojat olivat synteettisen kosmetiikan puolelta. Aiemmin olen käyttänyt Algamariksen 50 suojia. Kaikkien spf suojien alle kerrostan kasvovettä ja laitan kevyen kasvovoiteen. Kesällä alle laitan kasvovettä ja pari tippaa seerumia.

    Vastaa

    0
    1. Itsellä on lähes läpi vuoden käytössä Essen meikkivoide jossa on spf 30. Touko-kesäkuun vaihteessa vaihdan sen Algamariksen sävyttävään aurinkovoiteeseen, koska siinä on mattaisempi tuntuma ja ihoni ei ole enää silloin niin kuiva ja se sopii paremmin omalle iholle kesäkäyttöön.

      Hyvät huomiot, olen itse ihan samaa mieltä näistä voiteista: kummatkin ovat tosi hyviä, Esse "rasvaisempi" ja sopii kuivemmalle iholle ja Alga Maris mattaisempi ja sopii normaalista sekaiholle. 👌

      Jos en halua ns. meikattua ihoa käytän Ekopharman tyrni päivävoidetta, jossa on spf 30.

      Tämä on muuten aivan ihana! 😍 Sitä markkinoidaan aurinkovoiteena niin en sisällyttänyt sitä tähän postaukseen - vaikka tosiaan teknologiahan on ihan sama ☺️ Kuuluu mun kasvoaurinkovoidesuosikkeihin Patykan ja Alga Mariksen rinnalla.

      Vastaa

      0
  3. Käytän vuoden ympäri: Alga Mariksen sävyttävä kolmikymppinen muulloin kuin kesällä ja kesällä sitten sama viisikymppisenä.

    Vastaa

    0
  4. Hmm.. sanoit tuossa, että suojakertoimellinen päivävoide ja ”oikea” aurinkovoiteena myytävä voide on käytännössä sama asia ja molemmat suojaavat samalla tavalla. Toki näin voi toki olla, jos tuotetta levittää iholleen niin paljon, että purkin kyljessä mainittu suojakerroin toteutuu. Monet oikeat aurinkovoittekin ovat niin hoitavia, että ne voivat korvata päivävoiteen — esimerkkinä sun vinkkaama Madaran voide, joka on IHANA.

    Silti tämä ”suojakertoimellinen kasvovoide on sama kuin aurinkovoide” ajattelu vähän mietityttää. Aurinkovoidepurkin kyljessä ohjeistetaan yleensä tarkkaan, miten paljon tuotetta pitäisi levittää, että suojakerroin toteutuisi, mutta suojakertoimellisen päivävoidepurkin kyljessä on harvemmin samanlaista infoa ja moni saattaa sitten sivellä tuotetta nassuunsa vain sen verran, että tuote suojaa hyvin minimaalisesti, mutta ei läheskään sitä kerrointa, mitä purkin kyljessä luvataan.

    Kosmetologini kertoi, että tästä syystä monet hänen edustamansa hoitolasarjat (esim. Comfort zone) ovat tietoisesti *poistaneet* päivävoiteistaan suojakertoimet, etteivät ihmiset kuvittelisi päivävoiteen korvaavan oikeaa aurinkosuojaa. Varsinkaan värillistä päivävoidetta on aika mahdototon öösätä tarpeeksi, että luvattu suojakerroin toteutuisi — tästä hauskana esimerkkinä Wayne Gossin parin vuoden takainen video :)

    Mä en siis yleensä käytä suojakertoimellisia päivävoiteita, koska niiden lupaama suojakerroin voi olla mitä tahansa. JA kuten sanoit jos lähes neljännes voiteesta on jauhoa, se vie tilaa niiltä tehoaineilta, joita haluan voiteessa mieluummin olevan :)

    Vastaa

    0
    1. Silti tämä ”suojakertoimellinen kasvovoide on sama kuin aurinkovoide” ajattelu vähän mietityttää. Aurinkovoidepurkin kyljessä ohjeistetaan yleensä tarkkaan, miten paljon tuotetta pitäisi levittää, että suojakerroin toteutuisi, mutta suojakertoimellisen päivävoidepurkin kyljessä on harvemmin samanlaista infoa

      Tästäkin huolimatta, kumpikin voide suojaa koostumuksensa puolesta yhtä hyvin. Puhtaasti formuloinnin näkökulmasta ne ovat sama tuote. Aurinkovoide-nimellä myytävässä tuubissa voi olla samaa tuotetta kuin SPF Day Cream -nimellä myytävässä tuotteessa.

      Se on sitten eri asia (ja ihan kritiikin arvoinen), miten valmistajat pakkauksissaan viestivät suojakertoimen toteutumisesta.

      Jos minulta kysytään, niin ihan kaikissa SPF-väitteen antamissa tuotteissa, niin kosteus-, aurinko- kuin meikkituotteissa, tulisi käydä ilmi, kuinka paljon tuotetta tulee käyttää jotta suojakerroin toteutuu. Ihmettelen, ettei tästä ole jo jotain kosmetiikkalain määräystä. Minua rehellisesti ärsyttää, että meikkivoiteet ylipäänsä saavat antaa SPF-väitteen. On varmaa, ettei kukaan levitä meikkivoidetta naamaansa neljännes-teelusikallista, eli meikkivoiteiden ilmoittama suojakerroin ei käytännössä toteudu kenenkään iholla. Miksi sellaisen väitteen saa siis antaa tuotteessa? Se on harhaanjohtavaa.

      Kosteusvoidetta sen sijaan pystyykin levittämään iholle SPF:n vaatiman määrän.

      Vastaa

      1
  5. Käytän ympärivuoden 20-30 kerrointa.
    Mun ehdoton suosikki on ollut Bybin Day Defence, mutta se tuntuu olevan joka paikasta loppu. Tykkään myös Madaran kevyesti sävytetystä 30-voiteesta.
    Nää molemmat kosteuttaa mun kuivaa ihoa riittävästi, toki laittelen alle aina kunnolla kosteussuihketta ja monesti myös seerumia.

    Vastaa

    0
    1. Mun ehdoton suosikki on ollut Bybin Day Defence, mutta se tuntuu olevan joka paikasta loppu.

      Se on loppu valmistajankin sivuilla. Olisikohan heillä jokin raaka-ainesaatavuuteen liittyvä ongelma tämän tuotteen suhteen..? Jos se olisi kokonaan lopetettu, oletettavasti Bybi ottaisi sen sen pois sivuiltaan, mutta nyt se on ollut jonkin aikaa "Sold Out"-tilassa.

      Vastaa

      0
  6. Vuoden ympäri käytän, nyt pari vuotta on ollut Mossan 365 days defence sävytetty voide. Siinä on hyvä spf ja on edullinen, mutta onhan se aika kiiltelevä. Suosikki olisi Exuviancen sävyttävä, jossa spf on 50, mutta se on niin kallis.

    Vastaa

    0
    1. Nyt pari vuotta on ollut Mossan 365 days defence sävytetty voide

      Minäkin tykkään tästä :) Mutta jep: aika rasvainen tuote, ja sopii parhaiten kuivalle iholle.

      Vastaa

      0
  7. Oon niin ihastunut Avene B-Protect SPF 50 sävyttävään aurinkovoiteeseen. Ei rullaile vaikka alla on seerumi ja päivävoide. Ja jotenkin parasta minusta on se että tuo Avene tekee ihosta ihanan huolitellun. Peiteainetta ei juuri tarvi ja ihon pinta näyttää super hyvältä, aavistuksen himmeältä ja viimeistellyltä. Tähän asti oon käyttänyt ympäri vuoden SPF 15. Ja naamasta näkee ettei oo kannattanut. Oon 40 ja otsassa armottomat pigmenttiläiskät.🤦🏼‍♀️ Nyt päätin tehdä kaikkeni että ens kesä ois erilainen.

    Vastaa

    0
    1. Oon niin ihastunut Avene B-Protect SPF 50 sävyttävään aurinkovoiteeseen.

      Aion tsekata tämän kun menen huomenna apteekkiin :)

      Vastaa

      0
  8. En käytä ympäri vuoden, vaikka pitäis joo...
    Viime vuonna ostin Tashin verkkokaupasta. Oli yllätys, miten voimakas parfyyminen tuoksu siinä on. En pystynyt sitä käyttämään tuoksun vuoksi. Tuote oli muuten hyvä.
    Eilen ostin kokeeksi tuon Circuloven sen tuoksuttomuuden vuoksi. En ole sitä tänään vielä kokeillut, mutta onpas mukavaa, kun se löytyy sun top-3 -listalta!

    Vastaa

    0
    1. Viime vuonna ostin Tashin verkkokaupasta. Oli yllätys, miten voimakas parfyyminen tuoksu siinä on. En pystynyt sitä käyttämään tuoksun vuoksi. Tuote oli muuten hyvä.

      Tashin tuoksut jakavat Novexpertin tavoin mielipiteitä: osa rakastuu, osa ei tykkää. Tashin tuoksut ovat tarkoituksella hyvin parfyymimaisia ja epäluonnonkosmetiikkamaisia. Mun nenään ne eivät ole kovin voimakkaita, mutta sen verran erilaisia, että voin ymmärtää, etteivät ole kaikkien juttu.

      Eilen ostin kokeeksi tuon Circuloven sen tuoksuttomuuden vuoksi.

      Circuloven tuotteista on hyvä tietää, että ne eivät ole tuoksuttomia. Ne ovat hajusteettomia, mutta ne tuoksuvat: kaikissa on teeuutteiden ja kurkku-uutteen tuoma raikkaan hedelmäinen tuoksu.

      Vastaa

      0
    2. Nyt oon kokeillut tuota Circuloven voidetta ja se vaikuttaa hyvältä. Tuoksua on, mutta ei parfyymimaista onneksi:)

      Vastaa

      0
  9. Minullakin käytössä ByBin Day Defence 30. Mukavan tuntuinen, mutta hiukan jähmeähkö koostumus .. rinnalla käytän myös ACO:n Ultra Light, se pieni ja kevyt purkki (saatavilla sekä spf 30 ja spf 50), LRP spf 50, sekä Canmake Mermaid spf 50.. Jälkimmäinen varsinkin unelmankevyt!
    Myös LV:n apteekissa myytävä littana tuubi spf 20 on satunnaiskäytössä. se taas koostumukseltaan keskisarjaa. :)

    Huom: Ainakin ACO:n mainitut sisältävät nanopartikkeleita.
    Muista ACO:n aurinkovoiteista en ole varma.

    Circuloven spf 20 kuulostaa antioksidanttien perusteella loistavalta, mutta kesällä se ehkä antaa liian matalan suojan..

    Vastaa

    0
  10. Mulla on vuoden ympäri käytössä Paula's Choicen Resist sarjan spf 50 päivävoide. Se on voiteena iholleni erittäin sopiva ja menee mainiosti meikin alle.

    Vastaa

    0
  11. Ihan vuotta en ole käyttänyt mutta suhteellisen säännöllisesti. Korealaiset voiteet ovat omia suosikkejani. Misshan Sun essence spf45 ja Beauty of Joseonin Relief sun spf50, kevyet koostumukset vaikka laittaisi reilustikin. Missha tuntuu paremmalta kuivalle iholle, Beauty of Joseon taas on tuoksuton ja on miellyttävämpi meikin alla.

    Vastaa

    0
  12. Osaatko vertailla miten tuo Patykan voide eroaa heidän kasvoille tarkoitetusta aurinkovoiteestaan, kun hintaero samalle määrälle on kuitenkin melkein parikymppiä?

    Olen käyttänyt Patykan spf30 kasvoaurinkovoidetta nyt pari kesää ja se on kyllä tosi hyvä tuote :) itse en kesällä tarvitse kovin kosteuttavaa voidetta, joten en tämän tekstin perusteella keksi syytä ostaa tuota kalliimpaa :D

    Vastaa

    0
    1. Tein vertailun viime kevään postauksessa, jossa esittelin Patykan Dark Spot Correctorin.

      Kopsaan suoraan sieltä 🙂 (Mutta lyhyesti: Dark Spot Correcting Fluid on vielä hienostuneemman tuntuinen kuin Sun Face Cream ja siinä käytetään eri leväuutetta kuin Sun Creamissa, eikä se lupaa hylkiä vettä.)

      Miten uusi Dark Spot Correcting Fluid SPF 30 ja Sun Face Cream SPF 30 eroavat toisistaan?

      🌞 Vedenkestävyys: Sun Face Cream on vettä hylkivä (water-resistant), Dark Spot Correcting Fluid ei. Dark Spot Correcting Fluid luokitellaan suojakertoimelliseksi päivävoiteeksi, aurinkovoide-nimellä myytävät tuotteet formuloidaan aina vettä-hylkiviksi.

      🌞 Melaniinin tuotannon hillitseminen: Dark Spot Correcting Fluid sisältää ruskoleväuutetta joka ehkäisee liikapigmentin syntymistä ihosoluissa.

      🌞 Antioksidanttisuus: Sun Face Cream sisältää astaksantiini-rikasta viherleväuutetta, ja astaksantiini puolestaan on luonnon tehokkaimpia antioksidantteja: kymmenkertaisesti tehokkaampaa kuin C- ja E-vitamiini. Astaksantiini kuuluu parhaisiin ikääntymisen merkkejä ehkäiseviin antioksidantteihin.

      Toisaalta myös astaksantiinilla on jonkin verran melaniin tuotantoa hillitsevää vaikutusta. Kuitenkin ruskolevän sisältämät florotanniinit ja fukoksantiini ovat vielä voimakkaampia tyrosinaasin estäjiä, siksi Dark Spot -sarjaan on valittu nimenomaan ruskoleväuute. 💪

      Vastaa

      0
    2. Tyhmä kysymys, mutta lukeutuvatko Alga Mariksen sävyttävät aurinkovoiteet spf 30 ja 50 suojakertoimellisiin päivävoiteisiin vaiko aurinkovoiteisiin? Olen omassa mielessäni mieltänyt nämä termillä sävyttävät suojakertoimelliset voiteet, mutta en tiedä, kumpaan kategoriaan noista ylemmistä nämä asettuvat. Vettähylkivyys näissä on kyllä molemmissa heikko.

      Vastaa

      0
    3. Tyhmä kysymys, mutta lukeutuvatko Alga Mariksen sävyttävät aurinkovoiteet spf 30 ja 50 suojakertoimellisiin päivävoiteisiin vaiko aurinkovoiteisiin?

      Ne lukeutuvat aurinkovoiteisiin, tai aurinkovoiteen ja meikkivoiteen yhdistäviin hybridituotteisiin. Eivät juurikaan kosteuta.

      Vastaa

      0
    4. Eli ovat oikealla käyttömäärällä tehokkaampia aurinkoa vastaan kuin sävyttävät päivävoiteet?

      Vastaa

      0
    5. Eihän sävyttävä päivävoide liity aurinkosuojaan..? Vai tarkoitatko jotain sävytettyä _ja_ SPF-kertoimen sisältävää päivävoidetta..?

      Sävy ei vaikuta aurinkosuojaan, se on vain kosmeettinen lisä, tai itse asiassa rautaoksidipigmentit tuovat lisäksi suojaa sinistä valoa vastaan. Sävyllinen tai väritön aurinkovoide voi olla aivan yhtä hyvä, sävy ei liity UV-suojan tehoon.

      Vastaa

      0
    6. Anteeksi, toki tarkoitin sävytettyjä _ja_ suojakertoimellisia voiteita.

      Vastaa

      0
  13. Mulla on jokapäiväisessä käytössä Lumenen meikkivoide, jossa on spf-30 (?) suoja. Tiedän tosin, ettei ohuesta meikkivoidekerroksesta tuu tarpeeksi suojaa, mutta en oleile ulkona niin paljon, että tartteisin enempää suojaa, tai jos tarvitsen suojaa, kuten nyt aurinkoisilla keleillä, niin sit laitan lisäksi Acon spf-30 aurinkorasvaa.

    Vastaa

    0
  14. Tämä aihe ja siitä löytyvä todella ristiriitainen tieto on aina hämmentänyt mua tosi paljon. Monessa paikassa lukee, että UV-säteilyä ei ole lainkaan, jos UV-indeksi on 0. Näin on Suomessa tosi useina päivinä marras - helmikuun välillä. Mutta onko siis sittenkin niin, että UV-indeksissä huomioidaan pelkkä UVB-säteily? Sitten usein kuulee sanottavan, että monet ulkomaiset lähteet eivät vain ota huomioon, että jossain päin maailmaa UV-indeksi voisi edes olla joskus 0,koska sellainen tilanne koskee niin pientä aluetta ja harvaa ihmistä (mutta suomalaiset sattuvat siihen joukkoon kuulumaan). Varmuuden vuoksi käytän spf-tuotteita ympäri vuoden, vaikka en olekaan vielä löytänyt tyhjentävää vastausta siihen, mitä UV-indeksi 0 ihan oikeasti tarkoittaa sekä UVA- että UVB-säteilyn osalta. Sekin on toisaalta ihan naurettavaa, että virallisissa suosituksissa suojautumisen tarve alkaa vasta indeksistä 3,vaikka vähäinenkin UV-säteily merkitsee paljon kokonaiskuvassa, kun säteilylle altistutaan koko elämä. Plus että esim. lumihanki voimistaa säteilyä. Yllättävän monella on edelleen se käsitys, että jos iho ei varsinaisesti pala, niin sitten säteilystä ei ole haittaa. Luulen, että tuo indeksi 3 -suosituskin tulee varmaan jossain vaiheessa muuttumaan, ihan niin kuin tuokin muuttui, että SPF20 ei enää ole luokiteltavissa korkeaksi suojaksi.

    Vastaa

    0
    1. Mutta onko siis sittenkin niin, että UV-indeksissä huomioidaan pelkkä UVB-säteily?

      Ihan samaa olen miettinyt, ja toistaiseksi yritykseni löytää vastausta Googlesta ei ole tuottanut tuloksia. En tiedä keneltä tästä voisi kysyä..! :D

      Mitä tulee UVA-säteilyn vaikutukseen ja onko se yhtä voimakasta vuoden ympäri, löysin tiedepalstalta keskustelun joka auttoi ymmärtämään asian. UVA-säteilyn intensiteetti, eli kuinka paljon säteitä läpäisee ilmakehän, pysyy samana vuoden ympäri, mutta säteiden tulokulma vaikuttaa siihen, minkä verran säteilyä lopulta saamme ihoomme (per säteily-yksikkö). Talvisin ja lähellä napa-alueita auringon valo osuu maan pintaan matalammalla kulmalla ja jakautuu suurelle pinta-alalle, jolloin sen sisältämä energia hajautuu. Eli vaikka UVAn osuus auringonvalossa on talvisin yhtä suuri kuin kesäisin, saamme sitä kuitenkin ihollemme talvella vähemmän, koska säteily hajaantuu enemmän.

      Olen samaa mieltä tuosta, että UV-indeksin tuijotus suojautumisen suhteen alkaa olla vanhentunutta. Saamme säteilyä koko ajan, eikä ihon palaminen ole mittari sille, onko säteily haitallisella tasolla.

      Vastaa

      0
    2. Talvella säteily vasta vahvaa onkin, lumihankien heijastavan vaikutuksen takia. Tuo 0-indeksi toteutuu ehkä marras-joulukuussa. Tammikuusta alkaen aurinkosuoja tarpeen jopa Suomen oloissa :)

      Tästä näkee nykyään jo virallisia suosituksiakin. Ainakin mun kännyn sääsovellus kertoo UV-indeksin.
      Tosin, itsekään en tätä aina noudata, mutta syytä olisi... Joskus sen kevätauringon porotuksen oiken tuntee poskien couperosa-alueella...

      Vastaa

      0
    3. Samat mietinnät täällä. Ite en käytä SPF:ää marras-, joulu- tai tammikuussa. Kesällä käytän SPF30-50 ja keväällä myös aurinkoisina päivinä, sadepäivinä kesällä jos esim. kävelen vartin ulkona niin koen että SPF 15 riittää oikein hyvin. Samaa 15-kerrointa käytän myös esim. lokakuussa kun auringon säteily on jo sangen "laimeaa" ja jos oon ulkona päivällä vaikka vartin niin en ymmärrä miten korkeampi kerroin ois tarpeen.

      Ja varsinkin kun monen ihmisen arki on sitä että aamulla 8-9 aikaan menee töihin, on sisällä ja kävelee päivällä ehkä max. 5 min lounasravintolaan ja sitten taas ulostautuu toimistosta klo 17 jälkeen, eikö tuollaisessa elämässä kesälläkin pärjää suht pienellä kertoimella tyyliin Madara city-CC tms tuote? Kun UV index on jo iltaviiden-kuuden aikaan kakkosen luokkaa. Aamulla sama juttu.

      Sitäkään en ymmärrä, että miten pitäisi toimia jos on kesällä vapaapäivä ja haluan suojata naaman mahd. hyvin: pitääkö kasvoaurinkovoide levittää vasta 15 min ennen ulosmenoa? Jos herään esim. klo 8 ja lähden ulos klo 12. Yleensä pesen heti herättyä kasvot ja laitan aurinkosuojan samalla kosteusvoiteen tilalle mutta onko se ton 4 tunnin aikana jo "väljähtynyt" ja klo 11.45 pitäs laittaa uusi kerros, jos sitä pitäis lisätä 2h välein? I´m so lost :D

      Ja voiko eri suojia kerrostaa, esim. kemiallinen aurinkovoide ja päälle mineraalisuojaa? Vai "reagoiko" ne jotenkin keskenään?

      Entä jos kesäiltana saunoo klo 19 ja istuu vielä klo 20 laiturilla. UV index on mun käsittääkseni nolla mutta tekeekö siinä vahinkoa naamalle sitten vaikka oiski vaan saunapuhtaalla naamalla ilta-auringossa? Tuntuis tosi hassulta ja vaivalloiselta laittaa sitä aurinkovoidetta saunan jälkeen ja sit taas pestä ne uudestaan klo 21, just kun on pessyt saunassa päivät aurinkovoiteet pois.

      Sitten vielä se että mitkä tuotteet sopii aurinkoon ja mitä ei... Kaapissa on esim. Bybin bakuchiol ja mansikkaboosterit mutta jännittää laittaa niitä aamulla naamaan jos ne herkistääkin auringolle. Oon kyllä ymmärtänyt että ei herkitäis ja että tuotteissa lukisi jos ne herkistää :)

      Apua tulipa maratonviesti! Oon ikuisesti kiitollinen jos saan joskus vastauksia näihin kysymyksiin. :D

      Vastaa

      0
    4. Ja varsinkin kun monen ihmisen arki on sitä että aamulla 8-9 aikaan menee töihin, on sisällä ja kävelee päivällä ehkä max. 5 min lounasravintolaan ja sitten taas ulostautuu toimistosta klo 17 jälkeen, eikö tuollaisessa elämässä kesälläkin pärjää suht pienellä kertoimella tyyliin Madara city-CC tms tuote?

      Mun mielestä kyllä. Paitsi, jos menee töiden jälkeen istuskelemaan asiakseen aurinkoon. Mä olen saanut syvän rusketuksen monena kesänä silloin kun olen ollut toimistoduunissa vain istumalla parvekkeella töiden jälkeen pari tuntia (about 16.30 / 17.30 - 19.00). UV-indeksi on ollut kolme tai ylikin. Tämä on ilmiö, joka ei ikinä tapahtunut kun olin nuorempi, mutta viimeisen 10 vuoden aikana olen sen todennut. Olen miettinyt, onko UV-säteily muuttunut, vai mun iho... Ehkä kummatkin..?

      Sitäkään en ymmärrä, että miten pitäisi toimia jos on kesällä vapaapäivä ja haluan suojata naaman mahd. hyvin: pitääkö kasvoaurinkovoide levittää vasta 15 min ennen ulosmenoa? Jos herään esim. klo 8 ja lähden ulos klo 12. Yleensä pesen heti herättyä kasvot ja laitan aurinkosuojan samalla kosteusvoiteen tilalle mutta onko se ton 4 tunnin aikana jo ”väljähtynyt” ja klo 11.45 pitäs laittaa uusi kerros, jos sitä pitäis lisätä 2h välein? I´m so lost :D

      Levitä aurinkovoide just ennen ulos menoa. Kyllä se ehtii "laimentua" iholla, jos laitat sen kolme tuntia aikaisemmin. Vaikka monet modernit UV-filtterit ovat nykyään äärimmäisen fotostabiileja ja niiden suoja kestää pitkään, ihon omat eritteet saavat voiteen liukumaan jonkin verran pois paikoiltaan, mikä heikentää voiteen suojaa. Siksi UV-suojatuotetta pitäisi aina lisätä parin tunnin välein, vaikka olisi kuinka fotostabiili koostumus.

      Ja voiko eri suojia kerrostaa, esim. kemiallinen aurinkovoide ja päälle mineraalisuojaa? Vai ”reagoiko” ne jotenkin keskenään?

      Voi kerrostaa, mutta et saa siitä mitään lisähyötyä. Muistelen, että yhteen aikaan väitettiin, että Avobenzone reagoisi mineraalifiltterien kanssa, mutta se taisi osoittautua urbaaniksi myytiksi.

      Entä jos kesäiltana saunoo klo 19 ja istuu vielä klo 20 laiturilla. UV index on mun käsittääkseni nolla mutta tekeekö siinä vahinkoa naamalle sitten vaikka oiski vaan saunapuhtaalla naamalla ilta-auringossa?

      Et tee hallaa :) Klo 20 voi Suomessa mainiosti jo oleilla ulkona vailla huolta UV-säteilyn haitoista.

      Sitten vielä se että mitkä tuotteet sopii aurinkoon ja mitä ei… Kaapissa on esim. Bybin bakuchiol ja mansikkaboosterit mutta jännittää laittaa niitä aamulla naamaan jos ne herkistääkin auringolle

      Eivät herkistä. Nyrkkisääntö: hapot ja retinoli herkistävät auringolle. Myös puhdas C-vitamiini eli askorbiinihappo, koska se vaatii niin happaman ympäristön toimiakseen.

      (Lisäksi on joitain eteerisiä sitrusöljyjä jotka herkistävät auringolle tai ovat fototoksisia, mutta niitä harvemmin formuloidaan päiväkäyttöön suunniteltuihin tuotteisiin.)

      Apua tulipa maratonviesti! Oon ikuisesti kiitollinen jos saan joskus vastauksia näihin kysymyksiin. :D

      My pleasure! ☺️

      Vastaa

      0
    5. Tuossa mainitset, että puhdas askorbiinihappo herkistää auringolle. Uskaltaako kesällä siis laittaakaan aamulla kasvoille Evolven Bio-Retinol + C -Boosteria?

      Vastaa

      0
  15. Taidan olla vähemmistössä, mutta en käytä lainkaan spf-tuotteita, siitäkään huolimatta että minulla on vaalea ja helposti palava iho. Välttelen suoraa auringonpaistetta, hakeudun mielelläni varjoon ja lenkkeilen yms. yleensä aikaisin aamulla.

    Suojakertoimelliset voiteet (joita olen kokeillut useita normikosmetiikan puolelta, koska niihin aikoihin en löytänyt vastaavia luonnonkosmetiikasta) aiheuttavat minulle kasvoilla käytettynä sen, että silmät alkavat vuotamaan ihan valtoimenaan, vaikka muuten en ole herkkä millekään kosmetiikalle. Voisin kyllä kokeilla näitä suosittelemiasi luonnonkosmetiikkapuolen spf-voiteita - aiemmin ei-houkuttelevana tekijänä luonnonkosmetiikan "aurinkorasvoissa" on ollut juuri tönkkö ihotuntuma.

    Aiempaan keskusteluun viitaten en myöskään usko, että voide suojaa luvatulla tavalla juuri siksi, että kasvoille sitä harvoin levitetään sellaisia määriä, mitä luvattu suoja vaatisi. Tuppaan ajatella, että vähemmän aurinkoa ilman voidetta on parempi kuin enemmän aurinkoa voiteen kanssa.

    Tiedostan kyllä UV-säteilyn syöpäriskin ja ihoa vanhentavan vaikutuksen, ja pohdin näitä etenkin tähän aikaan vuodesta. Samaan aikaan pyrin minimoimaan omaa kemikaalikuormaani, ja etenkin normikosmetiikan aurinkovoiteet ovat tuntuneet vähän ikäviltä tästä syystä.

    Se alkaa kuulostaa jo aika hyvältä kosmetiikkafirmojen markkinointipuheelta, että sisätiloissakin pitäisi suojata iho suojakertoimilla. Ymmärrän toki pointin UV-säteilyn läpäisevyydestä, mutta ehkä asioita on hyvä myös asettaa johonkin järkeviin mittasuhteisiin.

    Vastaa

    0
    1. Suojakertoimelliset voiteet (joita olen kokeillut useita normikosmetiikan puolelta, koska niihin aikoihin en löytänyt vastaavia luonnonkosmetiikasta) aiheuttavat minulle kasvoilla käytettynä sen, että silmät alkavat vuotamaan ihan valtoimenaan, vaikka muuten en ole herkkä millekään kosmetiikalle.

      Tuo silmien kirvely ja vuotaminen on erityisesti kemiallisten filtterien sivuilmiö. Moni valmistaja lupaa nykyään jo pakkausteksteissä "No eye sting", koska ongelma on niin yleinen. Ainakin La Roche-Posayn uusissa Anthelios-aurinkovoiteissa lukee näin...

      Voisin kyllä kokeilla näitä suosittelemiasi luonnonkosmetiikkapuolen spf-voiteita – aiemmin ei-houkuttelevana tekijänä luonnonkosmetiikan ”aurinkorasvoissa” on ollut juuri tönkkö ihotuntuma.

      Tönkköys puolestaan on fysikaalisen filtterin vakituinen lieveilmiö. Nykyteknologialla sitä on onneksi saatu todella kiitettävsti minimoitua..! 🙏🏻 Silti, ja tämä on myönnettävä: fysikaalisesta aurinkovoiteesta ei koskaan saa yhtä kevyttä kuin kemiallisesta. Johtuen siitä, että fysikaalinen filtteri on aina jauhemuodossa, eikä jauhe liukene voidepohjaan, kun taas kemiallisten puolella on saatavilla sekä jauhemaisia että neste/öljymäisia.

      Aiempaan keskusteluun viitaten en myöskään usko, että voide suojaa luvatulla tavalla juuri siksi, että kasvoille sitä harvoin levitetään sellaisia määriä, mitä luvattu suoja vaatisi.

      Näin on.

      Tuppaan ajatella, että vähemmän aurinkoa ilman voidetta on parempi kuin enemmän aurinkoa voiteen kanssa.

      Ja tähänkin voi nyökätä, vaikka itse olenkin se aurinkoon hakeutuja..! :D (Mömmöt naamaan ja aurinkoon....) Mulle aurinko on niin sanotusti "drug of choice".... En sentään enää grillaa itseäni keskipäivän auringossa, mutta auringossa tulee vietettyä todella paljon aikaa.

      Se alkaa kuulostaa jo aika hyvältä kosmetiikkafirmojen markkinointipuheelta, että sisätiloissakin pitäisi suojata iho suojakertoimilla. Ymmärrän toki pointin UV-säteilyn läpäisevyydestä, mutta ehkä asioita on hyvä myös asettaa johonkin järkeviin mittasuhteisiin.

      Jep. On tilanteita ja olosuhteita, joissa sisälläkin voi olla järkevää vetää UV-suojat nassuun (esim. maisemaikkunallinen toimisto Australiassa tai jossain päiväntasaajalla...), mutta monen ihmisen arjessa UV-säteilylle altistuminen sisätiloissa on varmasti marginaalista.

      Vastaa

      0
  16. Madaran plant stem SPF 50 on loistava! Sopii hyvin kevät/kesä ajan aurinkosuojaksi naamalle. Levittyy hyvin, tuntuu kivalta ja on vielä antiage vaikutteinen. Käytän koko valoisan ajan spf50 suojakerrointa. Talvella riittää vähempikin 🙂

    Vastaa

    0
  17. Hei - käytän aurinkovoidetta huhtikuusta syyskuuhun. Useimmiten SPF50. Olen kokenut La Roche Posayn aurinkotuotteita hyväksi.
    Seuraavaksi ajattelin kokeilla Skinomen uutta aurinkovoidetta kasvoille. Skincityn kautta voi tilata Suomeen
    https://en.skinome.com/collections/alla-produkter
    Muutkin Skinomen tuotteet ovat kinnostavia. Skinomen on perustanut Johanna Gillbro jonka kirja Ymmärrä ihoasi on todella kiinnostava ja lukemisen arvoinen - täyttä faktaa kiinnostavasti kirjoitettu.
    https://www.minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?kirja=1591
    Ehkä kirjaa on mainittu tässä blogissa aikaisemmin?

    Vastaa

    0
  18. Jos saisit auringolta varsinaisesti suojaavien tuotteiden ohella käyttää kesäiholla pigmenttimuutoksia vastaan vain jompaakumpaa seuraavista, kumpaa käyttäisit:

    Mádaran Illuminating Vitamin C -voidetta vai
    Patykan Dark Spot Correcting Serumia?

    Eli saisit siis käyttää vain aurinkotuotetta ja sitten tuota Patykan seerumia tai tuota C-vitamiinituotetta mutta et mitään muita tuotteita (ei esim. muita seerumeita) puhdistustuotteita lukuunottamatta.Tuon Mádaran C-vitamiinituotteen voisi tuossa kysymyksessä korvata jollakin muulla, hyvin C-vitamiinipitoisella seerumilla. Kumpaan kallistuisit, jos haluttaisiin ehkäistä uusien pigmenttijälkien muodostuminen kesällä mahdollisimman tehokkaasti?

    Vastaa

    0
    1. Jos saisit auringolta varsinaisesti suojaavien tuotteiden ohella käyttää kesäiholla pigmenttimuutoksia vastaan vain jompaakumpaa seuraavista, kumpaa käyttäisit:

      Mádaran Illuminating Vitamin C -voidetta vai
      Patykan Dark Spot Correcting Serumia?

      Ilman muuta Patykaa! Seerumit ovat ylipäänsä aina tehokkaampia kuin voiteet. 💪 Lisäksi Mádaran tuote on kehitetty "vain" kirkastamaan ihoa, ei pureutumaan syvemmin melanogeneesin hillitsemiseen ja vaalentamaan tummia läiskiä.

      Tuotteen nimestä voi päätellä, millä pitoisuudella siellä on ihoa kirkastavia ja melanogeneesiin vaikuttavia aineita. Kirkastavissa ja anti-pigmentti-tuotteissa voidaan käyttää osin samoja aktiiviaineita, mutta pitoisuudella kuten myös tietysti tuotteen reseptillä on merkitystä. Silloin kun nimessä käytetään ilmaisuja kuten "brightening/illuminating/glow", ei tuotteen ole tarkoitus ehkäistä tehokkaasti pigmenttiläiskiä. Silloin kun bongaat nimestä "dark spot / hyperpigmentation / anti-pigment" tiedät, että kyseessä on järeämpi tuote.

      Vastaa

      0
    2. Entä jos tuo C-vitamiini olisi seerumimuodossa ja oikeasti tehokasta, olisi ottelu siinä tapauksessa tasaväkisempi?

      Vastaa

      0
    1. Joko samaa kuin koko kasvoilla tai oikein vahvassa paisteessa samaa kuin huulten hyperpigmentaatioalueella, eli Darphinin Intral Environmental Lightweight Shield SPF 50.

      Vastaa

      0
  19. Uskaltaisikohan tuon Patykan Dark Spot Correcting -linjan seerumia käyttää kesällä päivittäin, siis myös aamulla, kun se sisältää kuitenkin mietoja AHA-happoja (joita ei tällä hetkellä kuulu ihonhoitorutiiniini lainkaan)? Miten tekisit, jos tuo pieni määrä ei herkistäisi ihoa muutoin mutta jos aurinkovaikutus mietityttää?

    Vastaa

    0
    1. Nyt en osaa kyllä sanoa (sun kannalta, kun tiedän, että olet supervarovainen). Itse käyttäisin, mutta mö käytänkin päivittäin kesällä myös aurinkosuojaa.

      Vastaa

      0
  20. Kummankohan ostaisin: Alga Mariksen sävyttävän viisikymppisen alle aamulla lisäsuojaksi tuo Patykan Dark-Spot Correcting Fluid SPF 30 tai sitten ehkä aamuin ja vähintään joka ilta Patykan saman sarjan seerumi Dark Spot Correcting Serum?

    Tarkoituksena olisi taklata ja ennaltaehkäistä pigmenttiläiskiä.

    Vastaa

    0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2025 (17)
    • 2024 (125)
    • 2023 (149)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (207)