13.10.2019

Muhkea matkakertomus: Ateena & Poros

Tänään luvassa kertomus Kreikan matkastamme :)

10 päivää pitivät sisällään boheemia rähjäisyyttä, viiden tähden luksusta, saari-idylliä, sadetta, aurinkoa, teatteria, ikivanhoja kiviä, hyvää ruokaa ja vielä lisää hyvää ruokaa ^_^ Tervetuloa mukaan!

Äitini oli Ateenassa ensimmäistä kertaa ja Kreikassa ylipäänsä vasta toista kertaa. Hän on aina haaveillut näkevänsä Akropolin ja muita Kreikan klassisia antiikin nähtävyyksiä, ja sellaisen matkan hänelle nyt räätälöin. Koska rakastan itse saaria, ujutin ohjelmaan mukaan myös yhden saarivierailun. Aikaa meillä oli 10 päivää, joka riitti mainiosti kattamaan kaikki must-nähtävyydet sekä saarivisiitin.

Tunnen Ateenan keskustan kuin omat taskuni ja suunnittelin Ateenan matkaohjelman siten että siihen kuuluivat kaikki kaupungin tärkeimmät nähtävyydet ja lempialueeni.

Tästä postauksesta saa hyvä nipun vinkkejä, jos suunnitelmissasi siintää Ateenan matka jonain kauniina päivänä! :)

Nämä alueet kiersimme Ateenassa matkan aikana.

Akropolin juurella levittäytyvä Plaka on Ateenan vanhakaupunki ja todellinen turistikeskusta. Plaka on erittäin viehättävä alue, mutta siellä on myös katuja täyteen ahdettuna turistikrääsää ja rihkamaa. Mikäli haluaa välttää turistillisimman Plakan, kannattaa suunnata ylä-Plakaan kohti Akropolin rinnettä ja Anafiotikaa.

Kolonaki on Ateenan "Eira", hienostokaupunginosa jossa asuu vähän paremmin toimeentulevia. Kolonaki sijaitsee Ateenan toisen korkean maamerkin, Lykavittos-kukkulan, alapuolella.

Kerameikos on Ateenan vanhimpia kaupunginosia ja oli olemassa jo antiikin aikana. Se tunnetaan teattereistaan joita on melkein joka korttelissa.

Psyrri on keskustan boheemikaupunginosa, tunnettu taiteilijoistaan ja värikkäästä, nuorekkaasta tunnelmastaan. Psyrri on lempparialueeni #1 Ateenassa.

Monastiraki on Plakan ohella Ateenan vanhaa keskustaa. Se tunnetaan suuresta basaarialueestaan. Monastirakin kujilla voi tehdä mitä mielenkiintoisimpia löytöjä divareissa ja antiikkiliikkeissä.

Vinkki: kaupungin kiistatta paras maisema on Monastiraki-aukion pohjoisreunan A For Athens -hotellin kattoterassilta.

Näköala A For Athensista

Akropolis ei esittelyjä kaivanne; kukkula temppeliraunioineen on Kreikan ja koko Euroopan tunnetuimpia historiallisia nähtävyyksiä. Akropolin ympäri pääsee kävellen ja koko tienoo on erittäin antoisaa kävelyaluetta.

Koukaki (ja Makryianni) ovat kaupunginosia Akropolin eteläpuolella. Ne ovat uudempia kuin pohjoispuolen kaupunginosat ja niissä on siistimpi tunnelma ja vähemmän graffiteja. Kaupunginosien suosio on kasvanut etenkin Airbnb-alueena. Täällä on rauhallisempaa kuin ydin-turistikeskustassa, joskin myös vähemmän mahdollisuuksia törmätä antiikin raunioihin ja tunnelmaa luoviin muraaleihin.

Exarchia on opiskelijoiden ja taiteilijoiden suosima kaupunginosa ja kreikkalaisen vasemmistoanarkismin keskus. Alue tunnetaan levottomuuksistaan ja yhteydenottoja poliisien ja opiskelijoiden välillä on joka vuosi. Tämän vuoksi moni kreikkalainenkin välttää kaupunginosaa, ellei ole menossa Arkeologiseen museoon joka sijaitsee Exarchian reunassa.

Toisaalta Exarchia on myös mitä kiinnostavin, värikkäin ja persoonallisin alue, jossa on hyviä musiikkiklubeja, ravintoloita ja kahviloita. Päiväsaikaan kaupunginosa on turvallinen, kunhan ei päätä vierailla siellä kesken mielenosoituksen eikä mene hieromaan tuttavuutta Exarchia-aukion asukkien kanssa.

Anafiotika on pikkuinen alue ylä-Plakassa. Kykladista saaristokylää muistuttava alue on ainutlaatuinen kaupunginosa Ateenassa. Korttelin valkoiseksi kalkittuine taloineen rakensivat Anafin saarelta saapuneet työmiehet 1840-luvulla.

Gazi on kaupunginosa ydinkeskustan länsipuolella. Se on saanut nimensä alueella sijainneesta kaasulaitoksesta. Nykyään alueella toimii suuri kulttuurikeskus jossa järjestetään erilaisia tapahtumia, festivaaleja ja näyttelyitä. Tunnusomaisine kaasukelloineen Gazi on kuin Ateenan Suvilahti!

ÄITI-TYTÄR-MATKA KREIKKAAN, LOKAKUU 2019

TIISTAI 1.10.

Saapuminen illalla, majoittuminen hostelliin Monastiraki-aukion kupeeseen.

Monastiraki on loistava valinta majoitusalueeksi: sen lisäksi että se sijaitsee aivan kaupungin nähtävyyksien ytimessä, Monastirakin metroasema on sekä lentokentältä tulevan metrolinjan että Pireuksen satamaan menevän metrolinjan varrella.

Valitsin ensimmäisen yön majoituspaikaksi vaatimattoman hostellin, sillä saavuimme niin myöhään että vain nukuimme paikassa. Ja ihailimme öisen kaupungin maisemia hostellin kattoterassilta! ^_^

Majoitusvinkki: Athens Style -hostelli. Erittäin mukavatunnelmainen hostelli jossa rennot oleilutilat ja upea katoterassi.

KESKIVIIKKO 2.10.

Alue: PLAKA.

Tänään oli tarkoitus vierailla myös Akropolilla, mutta päivä oli niin kuuma että päädyimme viettämään aurinkoiset tunnit seuraavan hotellimme kattoterassin uima-altaalla.

Säiden puolesta minulla kävi loistava tuuri; olin varannut toiseksi ja kolmanneksi yöksi hotellit uima-altailla, toivoen että sää mahdollistaisi uimisen, ja toiveeni toteutui enemmän kuin hyvin. Äitini rakastaa uimista ja halusin hänen pääsevän nauttimaan Ateenasta myös uima-altaalla ^_^ Tuli kyllä itsekin nautittua altaasta, sää oli väsyttävän hiostava ja niin kuuma että vilpoisa vesi oli todellakin oikea osoite sinä päivänä.

Illalla teimme kävelyn Plakan halki Areios Pagos -kukkulalle katsomaan auringonlaskua. Illallinen Plakassa.

Hotellivinkki jos pidät kattoterasseista uima-altailla: Electra Palace. Bonuksena niin hienot näkymät Akropolille, että käytännössä olet sightseeingilla jo hotellin katolla ^_^

Areios Pagos -kukkula Akropolin itäpuolella on kaupungin suosituimpia paikkoja katsoa auringonlaskua - ja kuvata Akropolista

Klepsidra- ja Mnissikleous -kadut sijaitsevat ylä-Plakassa. Mnissikleouksen ravintolaportaat (oikealla) ovat klassinen paikka viettää iltaa Plakassa.

Lykavittos on Ateenan korkein kukkula

TORSTAI 3.10.

Alue: KOLONAKI.

Siirryimme seuraavaan hotelliin Lykavittos-kukkulan juurelle.

Halusin tarjota äidille erilaisia Ateena-elämyksiä eri puolilla keskustaa, ja täksi päiväksi vein hänet Kolonakiin ja St. George Lycabettus -hotelliin, jossa olen haaveillut majoittuvani jo vuosia. (Hotellissa sattuneesta nolosta välikohtauksesta kerroin täällä.)

Vietimme aurinkoisen päivän jälleen kattoterassilla ja uima-altaalla. St. Georgen katolta näkyy Pireukseen ja merelle saakka.

Illalla kävelimme ja illastimme Kolonakissa. Sitten hurautimme metrolla Kerameikokseen, jossa kävimme teatterissa katsomassa Kuningas Oidipuksen.

Ilta päättyi, minnekäs muualle kuin hotellin kattoterassille - niistä on otettava kaikki irti..! Pehmeässä yössä katselin alapuolella levittäytyviä kaupungin valoja ja niiden keskellä hohtavaa Akropolista. En ole toistaiseksi vieraillut toisessa kaupungissa jossa olisi yhtä paljon antoisia näköalapaikkoja kuin Ateenassa. <3

Hotellivinkki: St. George Lycabettus

Kolonaki

Kerameikos on rähjäistä aluetta jonka kadut ovat pimeällä vähemmän kutsuvan näköisiä. Täällä on kuitenkin turvallista liikkua ainakin teatterien alueella.

Athinais-teatterin moderni sisääntulokäytävä avautuu odottamatta vaatimattoman rakennuksen seinästä.

Äidilleni oli tärkeää päästä katsomaan klassinen kreikkalainen näytelmä. Osassa näytöksiä on englanninkieliset tekstitykset, niin myös meidän katsomassamme Kuningas Oidipuksessa. Myönnän kuitenkin torkahtaneeni pari kertaa näytöksen aikana...

Vinkki: Ateenan teatterinäytöksiin voi ostaa lippuja täältä: Viva.gr Sivulta löytää myös muita tapahtumia, esityksiä ja konsertteja.

Talomeri - toisten mielestä ruma, toisten mielestä ihana! <3

PERJANTAI 4.10.

Alueet: PSYRRI ja MONASTIRAKI

Teimme aamulla kävelyn Lykavittos-kukkulalle ja ihailimme 360 asteen näköaloja kaupungin korkeimmalta huipulta. Kukkulalta avautuva talomeri oli näkymä, joka lopullisesti lukitsi rakkauteni Ateenaan kun vierailin kaupungissa ensimmäistä kertaa vuonna 1997.

Joka reissulla pitää syödä yhdet kesäkurpitsapyörykät - tai lättänöinä ne yleensä tarjoillaan. Lukemattomista Kreikan eri keftedeseistä eli pyöryköistä kesäkurpitsavariantti on mielestäni kaikkein herkullisin. Kannatta ehdottomasti maistaa!

Monastirakissa

Psyrrin kierrokseen kuuluu itsestäänselvästi psykedeelinen Little Kook -kahvila, jossa tällä kertaa oli odotetusti Halloween-teema.

Illalla tapasimme Plakassa äidin vanhan kirjeystävän joka asuu Pireuksessa. Äidilläni on sama harrastus kuin minulla, ja yhä aktiivisena. :)

Vinkit:

Psyrri: Little Kook -kahvila, Bougatsadiko-leipomo, 18 Micon St. -hotelli

Tavernat / Psyrri: Nikitas (suppeahko menu mutta paikallisten keskuudessa alueen ehkäpä suosituin taverna), Taverna Tou Psyrri (oma suosikkini, hervottoman suuria annoksia).

Monastiraki: TAF The Art Foundation - persoonallinen ja paikoin vähän spooky (yläkerran parvi...) kahvila/baari/taidegalleria -tila.

LAUANTAI 5.10.

Alue: AKROPOLIS ja KOUKAKI

Vihdoin matkan tärkein nähtävyys: Akropolis! Sää oli taas mitä täydellisin, aurinkoinen mutta ei enää hiostavan kuuma ja saimme nauttia Akropoliista vailla hikitahmeaa ihoa ja pelkoa aurinkouupumuksesta.

Akropolis Koukakin puolelta

Drinkeillä Sfikassa

Illalla tapasimme ystäväni Mariannan ja kävimme drinkeillä ja illallisella Koukakissa.

Ilta päättyi upeaan konserttiin antiikin Herodes Atticus -teatterissa Akropolin etelärinteessä. Konsertti oli äidilleni kohokohta koko matkalla, ja täytyy sanoa että ilta kuului omiinkin huippuhetkiini.

Tämä oli ensimmäinen kerta kun olin Herodes Atticuksessa, en ole koskaan onnistunut tai ehtinyt saamaan lippua näytökseen. Herodes Atticuksen esityskausi kestää keväästä lokakuun alkuun ja yleensä on ollut liian myöhäistä saada lippua kun olen palannut Ateenaan syksyisiltä saarihyppelyiltäni.

Ravintolavinkki rentoon ja edulliseen syömiseen (tai juomiseen) : Gastropub Sfika. Sfikassa on saatavilla myös vegaanisia vaihtoehtoja mikä on Ateenassa edelleen harvinaista, pubin nimikkosalaatissa ja kesäkurpitsapyöryköissä on jopa vegaanista juustoa..!

Not-so-curly Girl in Poros Town

SUNNUNTAI 6.10.

Saarelle: POROS.

Sunnuntaina koitti matkan saariosuus. Valitsin Ateenaa lähimpänä sijaitsevista saarista suosikkini Poroksen - josta yritän vihdoin saada lähiaikoina oman postauksensa aikaiseksi.

Matka Porokselle kestää katamaraanilla runsaan tunnin. Meri oli onneksi rauhallinen ja herkästi merisairastuva äitini selvisi saarelle hyvävointisena :)

Majoituimme ihanaan pikkuhotelliin jonka löysin edellisellä Poroksen vierailullamme (täälläkin kattoterassi, kuinkas muuten ;)) Teimme kävelyn Poros Townissa ja söimme illallista purjeveneiden kyljessä kalatavernassa auringon laskiessa.

Äitini totesi olevansa ihan pökerryksissä saaren kauneudesta. Hyrisin tyytyväisenä äidin lausuessa; "Aiemmin olen ihastellut näitä maisemia vain kuvissasi, ja nyt kun olen täällä, voin vain sanoa että täällä on juuri niin kaunista..!"

Päät painuivat tyynyyn tyytyväisinä.

Hotellivinkki: Dimitra Boutique Hotel.

MAANANTAI 7.10.

Alue: POROKSEN SAARI

Päivä valkeni hyvin pilvisenä, ja heti aamusta saattoi arvata että nyt olisi edessä rehellinen SADEPÄIVÄ.

Olimme suunnitelleet kävelyä Askelin kylän rannalle, ja pääsimme New Aegli -hotellille saakka kun sade alkoi.

Pelastauduimme hotellin terassille ja saimme tyytyä katselemaan Askeli beachia sateen läpi.

Sateen kestettyä kolme tuntia tilasimme taksin takaisin hotelliimme Poros Townissa.

Kotikatumme kaupungissa näytti tältä. Poroksella eivät ilmeisesti viemärit selviä kun sataa tarpeeksi paljon.

Heitimme kengät jalasta ja kahlasimme hotellillemme. Omat kenkäni olivat ehtineet kastua niin pahasti että tämä jäi niiden viimeiseksi matkaksi - ne eivät enää kuivuneet kunnolla ja heitin ne menemään kun haju alkoi uhata matkatunnelmaa.

TIISTAI 8.10.

EPIDAUROS ja NAFPLIO.

Lähdimme Porokselta päiväretkelle Epidauroksen teatterille ja Nafplion kaupunkiin, joka oli itsenäisen Kreikan ensimmäinen pääkaupunki.

Poros on vain 10 minuutin lauttamatkan päässä manner-Kreikan Peloponnesoksesta, ja Nafplioon on kahden tunnin ajomatka.

Olen käynyt Nafpliossa kerran aiemmin ja se on upea, juuri niitä häkellyttävän kuvauksellisia kaupunkeja joissa ei voi irrottaa käsiään kamerasta.

Nafplion vanhakaupunki on venetsialaisten rakentama ja tyyli onkin hyvin italialainen. Tulee mieleen Korfun pääkaupunki joka myös on venetsialaistyylinen.

Nafplion linnoitus on itsestäänselvä patikkakohde kaupungissa vierailevalle. Me patikoimme tällä kertaa vain puoleen väliin 999 askeleen portaita, sieltäkin oli riittävän upeat maisemat :)

Illalla kapusimme bussiin joka vei meidät takaisin Ateenaan.

KESKIVIIKKO 9.10.

Alue: ATHINAS-KATU ja EXARCHIA

Tämän päivän kävely suuntautui vilkkaan Athinas-kadun ja Ateenan kauppahallin kautta anarkistiseen Exarchian kaupunginosaan. Excarchia on Psyrrin ohella suosikkialueeni Ateenassa ja siellä sijaitsee mm. ehdoton lempiravintolani Rozalia.

Athinas-kadun varrella on vaikka mitä mielenkiintoista, kuten kaupungintalo sekä vanha kauppahalli joka on ollut toiminnassa vuodesta 1886. Kauppahallia vastapäätä sijaitsee keskuskauppatori jonka täyttävät basaarityyliset hedelmä-, pähkinä- ja antiikkiliikkeet.

Exarchia

Vuonna 2008 poliisi ampui Exarchiassa 15-vuotiaan pojan (sanojensa mukaan vahingossa), mikä johti Kreikan lähihistorian suurimpiin kuuluviin väkivaltaisiin mellakoihin ja protesteihin. Mellakat levisivät Ateenan ulkopuolellekin eri kaupunkeihin, jopa muualle Eurooppaan.

Pojan muistotaulu on Mesologgiou -kadulla.

Lähtiessämme Exarchiasta mahdutin ohjelmaan vielä yhden kattoterassin Akropolis-näkymillä: hotelli Titanian.

Illalla tapasimme ystäväni Miltonin drinkkien merkeissä Koukakissa. Ja mas..!

Vinkit: Taverna Rozalia Exarchiassa, Hotelli Titanian kattoterassi / ravintola

Hurmaava Anafiotika

TORSTAI 10.10.

Alue: ANAFIOTIKA ja GAZI

Reissun viimeisenä päivänä äiti pääsi hartaasti odottamaansa Anafiotikaan. Lue lisää Anafiotikasta (ja miten sinne löytää..!) täältä.

Yksi Anafiotikan sisäänmenoista. Ei ihan heti arvaisi, että tästä kulkiessa päätyy Kykladien saarikylää muistuttavaan kortteliin..! ^_^

Anafiotikasta kävelimme Plakan ja Monastirakin halki Gazin kaupunginosaan, joka on kuin Ateenan Suvilahti.

Technopolis-nimellä kulkevalla kulttuuri- ja tapahtuma-alueella on kiinnostava vaellella vaikkei siellä olisi mitään tapahtumaa tai näyttelyä meneillään. Kyltein varustettu museoreitti vie alueen halki ja kertoo kaasutehtaan historiasta. Technopoliksessa on myös kahvila ja laadukas muistotavaramyymälä.

Vinkit: Technopolis

Tässäpä tämänkertainen Kreikka-paketti! :) Kuka jaksoi lukea?

Uutta pukkaa jo loppukuusta - palaan Kreikkaan osallistumaan Yperia-matkailuseminaariin Amorgoksen saarella.

27 comments on “Muhkea matkakertomus: Ateena & Poros”

1. Olipa kiva juttu, juuri tänään Ateenassa kiertelin. Juttusi luin vasta, kun olin tullut pois Ateenasta tänne Artemidaan. Kiitos.

1. Hauska sattuma ^_^ <3

Artemidassa en ole käynytkään. Millainen paikka se on? :)

Vastaa

2. Olipa ihana matkakertomus, kivat yksityiskohdat ja hyvät vinkit. Tässähän tulee ihan matkakuume 😄

3. Jaksoin lukea :) Hassua, että täällä Nikosiassa on esim. Akropolis ja Lykavittos -kaupunginosat. Kun katsoin tuota karttaa, myös kadunnimiä on samoja täällä. Tuntuu vähän hassulta kopioinnilta. Kiva kuulla, että teillä oli onnistunut matka :)

1. Jaksoin lukea :)

Jei ^_^

Hassua, että täällä Nikosiassa on esim. Akropolis ja Lykavittos -kaupunginosat.

Akropolis-nimisiä paikkoja on paljon ympäri kreikankielisiä alueita, se tarkoittaa korkeaa (ja tärkeämerkityksellistä) paikkaa, usein kukkulaa jossa on linnoitus tai temppeli. Akro = korkea, korkein, polis = kaupunki.

Lykavittos taas tarkoittaa suunnilleen "Polku jota sudet kulkevat". Kukkulalla on ilmeisesti muinoin asunut susia. :) Ehkä Nikosiassakin on sellainen paikka..?

Kadunnimistä; monet Kreikan kadunnimet tulevat historiallisista sankareista ja paikannimistä. Olettaisin että Kyproksellakin on niin..? Tiettyjen sotasankareiden mukaan nimettyihin katuihin, kuten Kolokotronis, törmää melkein kaikissa kreikkalaisissa kylissä ja kaupungeissa. :)

Vastaa

2. Hyvä, kun sivistit mua :) En tosiaan tiennyt noiden paikkojen merkityksiä. Täällä samoja kadunnimiä on useita myös saman kaupungin sisällä. Saattaa olla jopa viisi samaa katua, joten navigaattorin kanssa täytyy aina tarkistaa, että myös kaupunginosa on oikea. Ja eri kaupungeissa samat kadut toistuvat. Siksi tuntui hassulta, että toisessa maassakin on samoja.

3. Saattaa olla jopa viisi samaa katua, joten navigaattorin kanssa täytyy aina tarkistaa, että myös kaupunginosa on oikea.

Ohoh, varmasti vähän hankalaa..! Mutta luulen että Kreikassa on sama juttu, ainakin isoissa kaupungeissa. Mä vain en koskaan aja siellä itse niin olen säästynyt noilta sekaannuksilta...! ^_^

Vastaa

4. No, onhan Suomessakin vaikka kuinka monta Mannerheimintietä, Kirkkokatua, Helsingintietä yms. Lisäksi on kyllä tärkeää tietää onko vaikka Tietotie Espoossa, Vantaalla vai Lahdessa. Esimerkkejä on lukuisia ja ei ole mikään ihme, että myös Kreikassa on eri kaupungeissa samoja kadunnimiä 😊

Kiitos Sanni kattavasta matkapostauksesta. Näitä on aina ilo lukea ❤️

Vastaa

5. Vau! Mikä sattuma! Meillä lähtee lento Ateenaan tänäiltana 😘 Aivan huippu tietopläjäys juuri ennen matkaa!
    Kiitos!
    P. S. Anafiotika täytyy kyllä etsiä 👌😉

Vastaa

6. Juuri kun on pähkäilty, että olisiko Ateena helmikuun lomaviikolle sopiva kohde... :) Kannattaako silloin sään puolesta mennä?

1. Helmikuu on kuukausista kylmin, mutta jos ei aurinkolomaa tavoittele(kaan) niin kaupunki on joka vuodenaikaan yhtä kiinnostava :) Pitkähihaista ja takkia vain mukaan :)

Vastaa

7. Aivan mahtava hyvää fiilistä täynnä oleva kertomus reissustanne - kiitos Sanni 😊
    Tätä lukiessa tuli itsellekin jälleen kerran iloinen hyvä mieli sekä ajatus siitä, että noille kulmille haluaa taas itsekin niin pian kuin suinkin mahdollista suunnata 👍🇬🇷
    Täytyypä laittaa tähän postaukseen kirjanmerkki, jotta muistaa lukaista sen vielä uudelleen ennen seuraavaa matkaa noille kulmille - niin paljon hyviä vinkkejä siihen sisältyy 😊
    Olisi vielä kiva tietää millainen oli Herodes Atticuksen ohjelma - oliko jonkin teeman (säveltäjän tms.) ympärille rakennettu jossa useita esiintyjiä, vaiko jokin klassisen musiikin (tms.) teos?
    Kesäiset terveiset Kreetalta! 🇬🇷

1. Terkut takaisin Kreetalle teille kaikille 🤗

Herodes Atticuksen konsertista - kävimme katsomassa Stavros Xarhakosta, 8-kymppinen pappa veti sellaisella energialla että eipä olisi kuunaan uskonut sen ikäiseksi...! Konsertti oli loppuunmyyty ja tunnelma - no jos ei katossa (kun ei kattoa ole :D) niin erittäin korkealla! ^_^ 7-henkinen orkesteri veti sekä Xarhakoksen omaa musiikkia että muiden tunnettujen kreikkalaissäveltäjien teoksia. Äitini teki Mariannaan syvän vaikutuksen laulamalla osassa mukana..! ^_^ (Itse en todellakaan biisejä tunnistanut mutta tykkään perinteisestä rebetikasta joten heiluin tahdissa innokkaana anyway ^_^)

Vastaa

8. Ihania nämä sun Kreikka-postaukset! Olen lähdössä Kreikkaan keväällä ja ainakin Milos on yksi kohteista. Poitsu haluaa nähdä katakombit. Mulle käy mikä vain rauhallisempi paikka, kunhan saa syödä ja paljon sekä nauttia luonnosta.
    Lähempänä matkaa alan tutkimaan sun vinkkejä tarkemmin. Luettu ne on jo moneen kertaan, mutta nyt ihan eri fiilis, kun on lähdössä paikan päälle. Edellisen kerran olin Kreikassa yli 20 vuotta sitten.

Vastaa

1. Oih, ihanaa matkaa teille..! Itsekin haluan Milokselle uudestaan. Nyt alkaa olla joistain saarivierailuista jo niin monta vuotta että voin alkaa tehdä kierrosta alusta uudelleen :D <3 Milos, Sifnos, Folegandros... näille ainakin haluaisin takaisin läheisessä tulevaisuudessa..!

9. Lomailin itse Ateenassa ensimmäistä kertaa pari kuukautta sitten, ja poikaystävän kanssa kävimme muutamanakin päivänä Exarchian alueella. Ja vasta nyt jälkikäteen on selvinnyt, että alue on "huono" :D Itse tykkäsin kovasti rosoisuudesta, second hand-kaupoista ja edullisista ravintoloista, vähän kuin Helsingin Kallio. Turvaton olo ei ollut missään vaiheessa kummallakaan meistä.
    Kolonaki toimikin sitten hyvänä kontrastina :)

Vastaa

1. Mullekin selvisi Exarchian maine vasta kauan sen jälkeen kun olin sen löytänyt ja alueeseen ihastunut :) Panin ainoastaan merkille Exarchia-aukion narkkarit, mutta muuten ei tullut turvaton olo koskaan. Itse asiassa kuulin Exarchian maineesta vasta kun pyysin ystäviäni sinne syömään, ja he kieltäytyivät jyrkästi :D Olin ihan hämmästynyt kun kuulin selityksen.

10. Olipas miellyttävää luettavaa tää teiän matkakertomus ^_^ Toivottavasti pääsis ittekki ens vuoden puolella reissuun ja Ateena olis yks mahdollinen matkakohde :)

Vastaa

11. Hei. Suunnitelmat mennä poroksen saarelle Ateenasta. Mitä lautta maksoi?