13.01.2017

Ratkesiko hiusloven arvoitus Hiusakatemiassa?

Noniin, täältä tulisi nyt sitten vihdoin juttua vierailustani Hiusakatemiaan.

Jutun kirjoitus viivästyi viikoilla kun unohdin kaiken vierailulta saamani materiaalin, analyysi ja hoito-ohjeet mukaanlukien, Tampereelle kun lähdin joulunviettoon Savoon ja palasin vasta tällä viikolla.

Hiukset_marras16_IMG_4218

Mysteeri

Toisaalta, minulle jäi hyvin aikaa kypsytellä saamiani ohjeita ja päättää, lähdenkö yrittämään hiuslovialueen "elvytystä". Hoito-ohjeet merkitsevät nimittäin aikamoisia kompromisseja, eikä takuuta onnistumisesta tietenkään ole.

Hiuslovi_vuosienvarrella

Kerron ensin vierailusta yleisesti, se oli erittäin mielenkiintoinen ja asiakkaaseen todella käytetään aikaa. Varaamani hiusjuuritutkimus kestää yleensä kaksi tuntia, minun tapauksessani (kun olen, köh, aika puhelias asiakas :D) aikaa meni melkein kolme...!

Hiusjuuritutkimus maksaa 140 euroa (- eikä tämäkään ole yhteistyöpostaus vaan olen maksanut tutkimuksen itse).

Hiusakatemia hiusjuuritutkimus

Ennen tutkimusta asiakas täyttää kattavan terveydentilakyselyn; kaikki mahdolliset sairaudet, lääkitykset ja kiputilat, myös kokemus henkisestä hyvinvoinnista (stressi, masennus, pakkoajatukset) tulee kertoa.

Sain kuulla hiustutkija Anne Kaakiselta, että hiukset ovat koko terveydentilamme peili ja niissä näkyvät niin sairauden, lääkitysten, stressin kuin ravinnonkin vaikutukset.

Kaavakkeeseen täytetään myös ruokailutottumuksia, ja tapaamisen alussa oli huvittava hetki kun Kaakinen nosti katseensa hämmästyneenä paperistani ja kysyi, "Siis, syöt kasviksia 21 kertaa viikossa..?" Paperiin piti täyttää montako kertaa viikossa syö kasviksia, kysymys, jonka asettelu oli minusta kenties huvittavampi kuin vastaukseni Kaakisesta. Kai ihmiset kuitenkin syövät kasviksia päivittäisellä tasolla..? Itse syön niitä joka aterialla joten vastaukseksi tuli 21 kertaa viikossa.

Hiusakatemia Anne Kaakinen

Anne Kaakinen

Kun asiakkaan terveydelliset ja elämäntavalliset seikat ja niiden mahdollinen vaikutus hiuksiin on kartoitettu, tehdään varsinainen hiusjuuritutkimus. Päästä irroitetaan hiuksia juurineen ja ne tutkitaan mikroskoopilla asiakkaan edessä. Tulokset ja analyysin saa heti.

Hiusakatemia

Suomut... ;)

Ennen analyysiä Kaakinen selvitti minulle hiuksen elinkaarta ja havainnollisti kuvin, miten terve ja vaurioitunut juuri eroavat, ja millaisia vaurioita hiusjuuressa ylipäänsä voidaan nähdä. Hiusjuuri voi vaurioitua mm. stressin, huonon ravinnonsaannin, kiteytyneen talin tai talipunkin seurauksena. Tai maidon vaikutuksesta!

Viimeisin oli minulle erikoisin ja yllättävin tieto; maidon sisältämät ainesosat, näistä etenkin fosfaatti ja kaseiini, voivat tutkimusten mukaan haurastuttaa hiusta ja surkastuttaa hiusjuuria. Tämä on kuulema aika yleistäkin, mutta näkyy toisilla voimakkaammin kuin toisilla. Edit. Tekstiä korjattu maidon ainesosien osalta.

Hiusakatemia hiusjuuritutkimus

Minun hiusjuurissani nähtiin mikroskoopilla stressin, bakteerien, kiteytyneen talin ja maidon aiheuttamia vaurioita.

Hiusakatemia stressijuuri

"Stressijuuri" - vaurio muodostuu hiuksen karvankohottajalihakseen kiinnittyneen sidekudoksen puristuessa hiusjuuren ympärille. (Voimakas stressi saa aikaan sen, että karvankohottajalihas reagoi.) Hius joutuu kasvamaan tämän puristuksen läpi ja tukahtuu, seurauksena kasvun hidastuminen tai jopa hiuksen katkeaminen. Puristusvaurio on selvästi nähtävissä mikroskooppikuvissa; juuri on mennyt puristuksen voimasta ihan "mutkalle".

Bakteerin vaurioittama juuri - hiustupen alueelle päässeet bakteerit vaurioittavat juurta niin että se kuolee kesken kasvukautensa.

Hiusakatemia juuritutkimus

Kiteytynyt tali - myöskin bakteerien aikaansaamaa. Hiusjuuri käyttää ravinnon välittäjäaineena talia, jota talirauhanen erittää. Talin kuuluu olla juoksevaa jotta hius pystyy sitä hyödyntämään. Bakteerit voivat aiheuttaa talin kiteytymistä ja jähmettymistä, jolloin hiusjuuri ei enää saa ravintoa ja kuolee ennen aikojaan.

Hiusakatemia maitojuuri

"Maitojuuri" - Maidon sisältämän fosfaatin haurastuttama ja surkastuttama juuri. Aivan eri näköinen kuin normaali, terve tai muiden seikkojen vaurioittama juuri. Sananmukaisesti surkastunut. Hius ei kasva normaalisti ja kuolee ennenaikaisesti.

Mielenkiintoisesti, maitojuuria löytyi eniten takaraivon alueelta eli juuri sieltä, missä hius haurastuu niin että muodostuu tuo rispaantunut lovi. Tällä alueella näkyi Kaakisen mukaan voimakkaana myös stressin vaikutus, bakteerien vaurioittamia juuria ja kehon kuivuutta eli rasvan ja nesteen vähyyttä. Näitäkin siis voi todeta pelkästään hiusjuuresta.

Okei, eli tässä voisi siis olla selitys hiuslovelle. Ainakin sillä alueella todella oli enemmän vaurioituneita juuria kuin pään muilla alueilla. Check.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sitten ihmettelevä osuus:

Jos maito tosiaan vauroittaa hiusjuuriani näin, miksi vauriot sijoittuvat juuri tietylle alueelle? Eikö maidon pitäisi surkastuttaa juuria yhtä lailla ja yhtä tiheästi kaikkialla hiuspohjassa? Ja miksi alue ei ole aina näyttänyt tältä, vaikka olen käyttänyt runsaasti maitotuotteita koko elämäni?

Tähän Anne Kaakinen ei osannut vastata vaan sanoi, että vauriot eivät aina näy tasaisesti koko hiuspohjassa eikä aina pystytä selittämään, miksi vauriot voivat ilmetä voimakkaammin tietyillä alueilla.

Mietin myös sitä vaihtoehtoa, että hiukseni olisivatkin aina "aikojen alusta" olleet takaa haurastuneet, mutta en vain ole tajunnut kiinnittää asiaan huomiota. Se ei kuitenkaan tunnu todennäköiseltä, sillä olen 13-vuotiaasta saakka käynyt säännöllisesti kampaajalla ja uskon, että kampaajat olisivat huomauttaneet lovesta jos se olisi ollut olemassa kaikki nämä vuodet. Panin loven merkille kutakuinkin vuonna 2004 tai 05, ja siitä saakka ovat kampaajatkin lovesta kommentoineet. Taisi jopa olla niin, että nimenomaan joku kampaaja huomasi rispaantuneen alueen ensimmäiseksi.

Joka tapauksessa, hiusanalyysi kertoi oman tarinansa ja jää minun päätettäväkseni kuinka informaatioon suhtaudun, ja teenkö sen pohjalta elämäntapamuutoksia. Haluanko selvittää, voiko esimerkiksi maituotuotteiden poisjättäminen vaikuttaa siten, että haurastunut alue elpyy ja hiukset alkavat kasvaa täyteen mittaansa?

Maitotuotteet

Hiusakatemian antamia hoitosuosituksia on paljon, ja niihin sitoutuminen ei merkitse pelkästään hyvästejä raejuustolle ja jogurtille, vaan myös aikamoista taloudellista sijoitusta.

En vilpittömästi epäile yhtään, etteikö Hiusakatemia tiedä asiaansa ja etteikö heidän neuvoillaan voi saavuttaa tuloksia. Yritys on toiminut vuodesta 1985 ja menestyksekkäästi hoidettuja asiakkaita riittää, kaljuuntunutkin voi saada hiuksensa takaisin. Mikään pulju tuskin pysyisi pystyssä yli 30 vuotta jos palvelut olisivat pelkkää huuhaata, eli aivan varmasti hiustenlähtöön ja hiuspohjaongelmiin voi saada Akatemiasta apua. Annikki Hagros-Kosken hiustutkimus on ollut alalla uraauurtavaa. Korjaus, kiitos tuohtuneen lukijan. Hagros-Koski ei ole tehnyt alalla tieteellistä, virallisissa julkaisuissa julkaistua hiustutkimusta, pahoitteluni harhaanjohtavasta sanavalinnasta. Tieteellistä tai ei, Hiusakatemian menetelmä on auttanut useita ihmisiä hiustenlähdössä.

Kysymys vain kuuluu minun kohdallani: kuinka paljon olen valmis sijoittamaan ja "uhraamaan" saadakseni mahdollisesti tuuheamman tukan..? Paljonko hiukset painavat puntarissa?

Hiusakatemia

Katsotaanpa millaisia hoitosuosituksia sain.

RAVINTO

  • Kaikki maitotuotteet pois kolmeksi viikoksi
  • Tämän jälkeen voi palauttaa ruokavalioon kypsytettyjä, laktoosittomia juustoja, voita ja kermaa, mutta maitoa, jogurttia, rahkaa ja tuorejuustoja ei saa syödä ollenkaan.
  • Luomukananmunia päivittäin
  • Vettä 1,5 - 2 l / päivä
  • Natriumglutamaattia (arominvahvenne), aspartaamia (makeuttaja) ja natriumbentsoaattia (säilöntäaine) vältettävä

LISÄRAVINTEET JA VITAMIINIT

  • Camelinaöljyä 2 rkl / päivä
  • Omega-3 -valmiste (Vitamar 1000) 1 kapseli / päivä
  • Evonia 1 kapseli / päivä
  • Evonia-Keratiini 2 kapselia / päivä
  • Immufix 2 tablettia / päivä
  • Juice Plus 4 annosta / päivä
  • D-vitamiini 50 mikrogrammaa / päivä
  • Magnesiumsitraatti 2 kpl / päivä
  • Probioottivalmisteita vatsan tasapainottamiseen

HIUSTEN KOTIHOITO

  • Shampoo: Faith In Nature Aloe Vera
  • Syväpuhdistaja: Redken Hair Cleansing Creme 1-2 kertaa / kk, vaikutusaika 20 min.
  • Hoitoaine: Sante Brilliant Care
  • BTB13 Hair Growth -seerumi kerran päivässä
  • Turvehoito hiuspohjaan kerran viikossa
  • Kookosöljyhoito hiuspohjaan kerran viikossa

HOIDOT HIUSHOITOLASSA

  • Syväpuhdistava kapillaarihoito x 1
  • Erikoiskapillaarihoito x 3 (kahden päivän välein suoritettuna)
  • Ylläpitohoito: kapillaarihoito kerran kuukaudessa
  • Bemer-hoito (ei mainintaa kuinka usein)
  • Hiuspohjan hieronta kerran viikossa (voi tehdä myös itse kotona)

Tuotemerkeistä: kysyin Anne Kaakiselta, mihin suositusten tuotemerkkivalinnat perustuvat. Huomioni nimittäin kiinnittyi heti siihen, että yleisluontoisempien "Käytä mielellään luonnonkosmetiikan shampoota" tai "Käytä Omega-3-valmistetta" -suositusten sijaan ohjeissa mainittiin kirjaimellisesti tiettyjä tuotemerkkejä. Onko kyseessä sopimus näiden merkkien kanssa? Kaakisen mukaan ei ole, vaan merkit ja tietyt tuotteet ovat valikoituneet vuosien aikana Hiusakatemiassa tehtyjen hoitojen ja seurannan kautta. Suositukset siis perustuvat käytännön työssä toimiviksi todettuihin tuotteisiin.

Jälkitarkastusaika suositeltiin varattavaksi neljän viikon päähän siitä, kun hoitotoimenpiteet on aloitettu. Seurantatarkastus, jossa kartoitetaan hoitojen todellinen vaikutus, suositellaan pidettävän 12 kuukauden kuluttua edellisestä tarkastuksesta.

Koska hius kasvaa hitaasti, vaaditaan vuoden seurantaika hoidon vaikutusten selvittämiseksi.

Hiukset_Tammikuu2017_IMG_6029

Hiukset tammikuussa 2017. Pituutta pätkäisty, lovi näkyy yhtä selvänä.

HOITOKOKEILUN HINTA?

Kaikkien suositeltujen lisäravinteiden ja hiusten kotihoitotuotteiden hintaa en jaksa lähteä laskemaan, mutta pelkästään Evonia-Keratiini tulisi maksamaan vuodessa noin 200 euroa ja Immufixit noin 230 euroa. Puhutaan varmastikin kaikkien suositeltujen tuotteiden osalta yhteiskustannuksiltaan yli 4-numeroisesta summasta.

Kapillaarihoidoista kertyy 847€ (laskin Helsingin Hiusakatemian oman hinnaston perusteella, eri toimipisteillä muualla Suomessa voi olla omat hinnat), ja mikäli hieronnat ottaisi suositellun mukaisesti kampaajalla, niistä kertyisi 1846 euroa. Päälle vielä Bemer-hoidot joiden hinta varmasti myös liikkuu vuoden ajalta satasissa, en löydä netistä näiden hoitojen hintatietoja.

Shampoot, hoitoaineet, tehohoidot ja lisäravinteet: yli 1000€

Hoitolahoidot: 847 - 2693 euroa (+ Bemer-hoidot)

Tarkastuskäynnit HiusAkatemialla: 107,50€

Yhteensä: > 2000 - 4000 euroa

Jotta voisin selvittää mahdollisuuden päästä eroon hiuslovesta ja saada takaraivolle tuuhea, normaalipituiseksi kasvava tukka, minun pitäisi olla valmis sijoittamaan hoitoon vuoden aikana jopa 4000 euroa sekä luopua tuorejuustoista (hyvästi lempiruokiini kuuluvat leipäjuusto, fetajuusto ja raejuusto) ja vaihtaa lehmänmaitojogurtti ja -rahka soijavastaaviin (tai lopettaa niiden syöminen kokonaan).

Raejuustot_ValioPehmea

Puhutaan siis aika suurista sijoituksista ja elämäntapamuutoksista.

Tuorejuustot esimerkiksi muodostavat niin merkittävän osan ruokavaliotani (= proteiinia ja rasvaa), että ei voida puhua vain niiden poisjättämisestä vaan ne on korvattava muulla, samat ravintoarvot sisältävällä elintarvikkeella. Haaste, johon en ihan heti keksi ratkaisua. Pähkinästä valmistetut vegejuustot...? Yksi mahdollisuus, kenties, mutta ei ihan helppo ja halpa sellainen.

Hiukset_Tammikuu2017_IMG_6046

Luulen, että arvaatte jo päätökseni. En selvitä tätä korttia ja jään elämään vaurioituneiden hiusjuurteni kanssa. Niin vakavana tai haitallisena ongelmana en hiusloveani kuitenkaan pidä, että olisin valmis ryhtymään näin mittavaan ja arvokkaaseen kokeiluprojektiin. Vaikka hiusten elpyminen olisi takuuvarma asia, en tekisi tällaista sijoitusta. Mieluummin jatkan namin narskujuuston syöntiä, lähden Kreikkaan ja testaan erilaisia shampoita :)

Hiusakatemia

Jos alkaisin kaljuuntua, asenne olisi varmasti aivan erilainen. Siinä jäisi ehkä Santorinikin toiseksi arvoasteikolla. Vaikka en sano etteikö elämästä - ja Santorinista - voi nauttia täysillä myös hiuksitta :) Minulla on yksi lukijakin joka on hieno esimerkki tästä, terkut Sinulle, tiedät kuka olet :)

Hiukset_hulmu4

*

Päähäni kertyi tutkimuskäynnin aikana vielä paljon muutakin kiinnostavaa materiaalia jonka haluan jakaa, mm. Akatemian yleisiä suosituksia hiusten optimaaliseen hoitoon. Hihittelin sisäisesti kun saatoin todeta noudattavani niistä jo melkein kaikkia :)

Olisiko joku teistä valmis satsaamaan tuhansia euroja hapertuneiden hiusten hoitoon?  Entä muiden hiusongelmien hoitoon?

.

P.S. Lähden viikonlopun viettoon luonnon keskelle ja aikeena on pitää vähän some-vapaata aikaa. Palailen siis langoille ja kommenttien pariin viimeistään maanantaina.

98 comments on “Ratkesiko hiusloven arvoitus Hiusakatemiassa?”

    1. Kiitos tästä Sami S:n asiallisesta postauksesta! Siinä on paljon asiaa yleisesti verkostomarkkinoinnista, nimeltä mainittuna muitakin 'terveys'tuotteita, joita mainostetaan ylivoimaisina. Minullekin on tuota ZZ-kalaöljyä kaupiteltu, mutta en periaatteesta osta mitään lisäravinteita verkostomarkkinoijilta. Samilla on muutenkin terveet periaatteet ja paljon tietoa & kokemusta terveys- ja ravintoalalta.

      Vastaa

      0
  1. Ai vitsi mä oon odottanut tätä postausta! Toi sun hiuslovi on kyllä aika hurja ja kurja.. Mun maallikon ajatusmaailmaan ei mitenkään uppoa, että jos sun takaraivolla olisi vaurioitunut alue, niin miksi vaurio näkyisi hiuksen latvassa eikä juuressa? Ettäkö hius kasvaisi ihan nätisti ja normaalisti kymmenen senttiä, jonka jälkeen hiusjuuressa oleva vaurio katkaisisi sen? Selittikö ne tätä ollenkaan?
    Hööh, mä olen kyllä pettynyt sun puolesta! Olisi ollut kiva jos olisit saanut selkeän "älä tee enää näin"-vastauksen, toiminut sen mukaan ja nauttisit tulevaisuudessa tukasta ilman tuota kummallista lovea :)

    Vastaa

    0
  2. Olipa mielenkiintoista! Vaikka pakko sanoa, että paikan uskottavuus kärsi minun silmissäni välittömästi, kun he suosittelevat Juice Plus-tuotteiden käyttöä. :D

    Vastaa

    0
    1. myös minä olin tulossa kommentoimaan samasta asiasta :D Juice Plus. Eipä varmaan ole yhteistyötä, hehh..

      Vastaa

      0
  3. Tuo Bemer-laite on ainakin ihan humpuukia (ks esim http://blogit.image.fi/vesanlinja/suomalaisprofessorit-kurmottivat-huuhaaterapialaitetta-bemer-usutti-lakimiehen-kimppuun/ ) eli jos muut suositukset ovat samaa tasoa, ei tosiaan kannata varmaan noin suurta summaa hoitoihin sijoittaa. :)

    Itsellä ei ole juuri muita ongelmia kuin raskauden jälkeistä hiustenlähtöä, mutta en laittaisi silti noin paljoa rahaa kiinni hiuksiin, tosin ei olisi mitään, mistä ottaakaan tuollaisia summia.

    Vastaa

    0
  4. Bemer-hoitoon ei kannata ainakaan rahojaan tuhlata, se on todistettu täydeksi huijaukseksi. Harmi että yritykset suosittelevat sitä edes tietämättä sen tehottomuudesta tai sitten raha ratkaisee.

    Vastaa

    0
  5. Aika mielenkiintoinen juttu!
    Tuo maitopuoli asiassa oli yllättävä, en sitä nyt hyihyi-listalle ikinä uskoisi, päinvastoin.
    Itse juon päivässä maitoa pari litraa, siihen päälle jogurtit, juustot. Apua.
    Ja ei, en satsaisi tuhansia euroja hapertuneiden hiusten hoitoon. Ehkä leikkaisin pituudesta pois kerralla enemmän ja pahimmat saisi näin pois?
    Eri asia, jos alkaisi kaljuuntumaan, sitten pitäisi katsoa kaikki kortit.

    Vastaa

    0
    1. No eihän se maito mitään terveysjuomaa sinänsä ole, jos uusimpiin tutkimuksiin on uskominen. Mm. aiheuttaa yleisiä tulehdustiloja kropassa ja vaikuttaa näin ollen hyvin laajalti terveyteen, ei tietystikään kaikilla ihmisillä, yksilöitä kun olemme, mutta itse olen kyllä huomannut muutoksia terveydessäni, kun jätin sen maidon juonnin pois. Ennen siis mullakin meni varmaan lähemmäs litra päivässä ja kyllä mä nykyäänkin juustoja, sekä hapanmaitotuotteita käytän, mutta mm. ihon kunto parani ja nivelkivut sekä vatsan turvotus ja ilmavaivat jäivät pois, kun lopetin maidon juomisen. Samoin reumaa sairastava mummoni ei saa maidosta muuta, kuin järkyttävät nivelkivut, samoin kuin vehnästä ja sokerista.

      Vastaa

      0
    2. Höpsö höpö. Ei ole mitään luotettavia tutkimuksia olemassa siitä, että maito aiheuttaisi mitään yleisiä tulehduksia. Asua on aikapäiviä sitten uutisankaksi todistettu. Kannattaa selvittää myös tutkimusten luotettavuus.

      Vastaa

      0
    3. Jos maito olisi niin "epäterveellistä" kuin Karoliina sanoo, tuskin sitä vauvasta asti annettaisiin juotavaksi.
      Ja jos vertaa siihen, kuinka paljon jotkut kittaavat päivittäin erilaisia hiilihappojuomia (limut sun muut), niin vakaasti uskon maidon olevan pieni paha.
      Rasvaton luomumaito on vaan niin hyvää.

      Vastaa

      0
    4. Mutta maitohan nimenomaan on vauvojen ruokaa. Kun imeväisikä on ohi ei se varsinaisesti kuulu aikuisen ihmisen ruokavalioon.

      Okei Suomessa kuuluu :D osalle varmasti sopii maitotuotteet, osalle ei ja osa ei todennäköisesti osaa edes yhdistää erinäisiä oireita maitoon tai viljoihin tai mihin tahansa itselle sopimattomaan ruoka-aineeseen. Voi jopa olla, että pieni epämukava olo ja vaikka vatsan turvotus on jo niin normaalia ettei edes koe minkään olevan vialla.

      Itse olen lähinnä sitä mieltä että mitään yleispäteviä "juokaa maitoa" tai "älkää juoko maitoa" -ohjeistuksia on ihan turha lähteä antamaan (oli kyse sitten mistä vain ruoka-aineista, maito nyt esimerkkinä). Yksilöitä ollaan kuitenkin kaikki ja joku sopii jollekin ja toinen taas toiselle.

      Kokeilemaan kehotan kuitenkin erilaisia ruokavalioita etenkin jos on jotain ongelmaa ruuansulatuksen kanssa. Lisäksi kehotan myös miettimään miksi täällä edelleen jyllää suuri suositus maidonjuonnista, kun taitaa aika monessa muussa paikassa maito olla nimenomaan lasten tai ainakin sitä käytetään huomattavasti vähemmän. Johtuuko se pitkistä perinteistä maataloudessa vai kenties siitä että virallisten ravitsemussuositusten takaakin löytyy hieman kyseenalaisia päättäjiä, kuten esimerkiksi toimijoita joilla on selvät kytkökset meijeritalouteen. Mene ja tiedä, mutta itseään ja omaa kehoaan kannattaa aina kuunnella :)

      (Ja Sannille pahoittelut kun lähti nyt ihan väärille raiteille. Olen vain itse pohtinut paljon maidon käyttöä ja esimerkiksi tuo vaikutus hiuksiin ei yllättänyt minua lainkaan.)

      Vastaa

      0
  6. Voin kertoa omasta (tai tuttavan) kokemuksesta, että nämä hoitosuositukset eivät ole tuulesta temmattuja. Tuttavani alkoi kaljuuntua niskasta ja kyse oli nuoresta ihmisestä. Kaikki sairaudet suljettiin pois, eikä mitään syytä löytynyt. Hän ajautui Hiusakatemian tutkimuksiin ja syyksi löydettiin maito ja stressi. Hän noudatti laktoositonta ruokavaliota ja kävi ottamassa hoitoja. Hiljalleen hiukset kasvoivat takaisin! Prosessi vei pari vuotta, eikä lisäravinteita tarvittu. Hiukset ovat tämän jälkeen kasvaneet täysin normaalisti ja hän palasi takaisin normaaliin ruokavalioon. Tuolta voi siis saada ihan oikeasti apua!

    Vastaa

    0
    1. Mutta näissä tapauksissahan kukaan ei voi tietää etteivätkö ne hiukset olisivat alkaneet kasvaa parissa vuodessa joka tapauksessa takaisin!

      Vastaa

      0
  7. Erittäin mielenkiintoinen käynti sinulla, olisi hauska omatkin hiukset käydä testauttamassa vaikkei mitään erityisiä ongelmia olekaan :D Ja vastaus kysymykseesi, ei en olisi. Rahallisesti jo melkoinen satsaus ja mistä kaiken ajankaan repisi hoidoissa ravaamiseen sekä pähkäilemiseen mitä milloinkin voi syödä o.O

    Vastaa

    0
  8. Olisin varmaan jos hiukset olisivat kokonaan tippumassa päästä.
    Itse olen kitkenyt lähes kaikki maitotuotteet ruokavaliostani koska ne aiheuttavat minulle ikäviä iho-ongelmia ja oikeasti, se ei nykypäivänä ole kovin hankalaa!
    Paitsi juustojen osalta... mutta koska iho-ongelmat kuten eivät hiusongelmatkaan ole hengenvaarallisia niin välillä herkuttelen juustoilla ja kärsin seuraukset nahoissani. (kirjaimellisesti). Mutta siis sanotaanko näine ttä 90% maitotuotteista oli helposti karsittavissa/korvattavissa.

    Vastaa

    0
  9. Tyyristä kyllä.. Eikö helppo ratkaisu olisi leikata kaikki hiukset samaan pituuteen, jolloin lovea ei enää näkyisi? Oma hiusongelmani on se, että hiusrajastani on katkeillut hirveä määrä hiuksia... Uskon tämän johtuvan ainaisesta ponnarin käytöstä, mutta en vaan osaa pitää hiuksia auki, vaikka se niille olisikin hyväksi. Ärsyttävä ongelma, hiuslakkaa kuluu karmeat määrät kun "liimailen" haituvia paikalleen... :D

    Vastaa

    0
    1. Helppo ratkaisu varmasti olisi leikata, mut kenen hiuksissa on vara leikata toistuvasti pätkä pois jotta saa tasattua :-o Eikö siin tulla tilanteeseen, että kohta ei ole edes lyhyitä hiuksia pitkistä puhumattakaan :-o
      Jos on hiuslaatu esim. sellainen, että latvat alkavat helposti hapsottaa, niin juu leikkaamallahan niistä saa siistit. Mutta jos käy vaikka kuukauden tai parin välein leikkauttamassa sentin tai muutaman, niin melko harvalla hius kasvaa sitä tahtia, että hiukset pysyisivät samassa mitassa tai kasvaisivat jopa pidemmiksi.
      Kaikki eivät halua lyhyitä hiuksia vaikka sitten olisi lovia tai hapsotuksia 'kärsittävänä', jotkut haluavat siitä huolimatta pitää pituutta hiuksissa, syystä taikka toisesta.
      Jos omat hiukseni kasvaisivat useita senttejä kuukaudessa, voisin surutta leikellä jokusen sentin kerran kuukaudessa pois, mutta koska eivät kasva, hoitelen latvoja muilla keinoin ja leikkautan maltillisemmin :)

      Vastaa

      0
  10. Ihan älyttömän mielenkiintoisia pointteja! Itse jätin maitotuotteet lähes kokonaan pois vajaa vuosi sitten ja olen nyt huomannut hiusten kasvettua että tyvestä puskee älyttömän kiiltävää hiusta - liekkö sitten tämä syynä. Kasvaisi vaan niin nopeasti että saisi latvat vaihdettua. :D

    En ole ajatellutkaan että maitotuotteiden poisjättö voisi vaikuttaa hiuksiinkin, vaikka muut mahdolliset positiiviset vaikutukset ihoon ja terveyteen olenkin tiedostanut. Käy kyllä järkeen! Yksilöllistähän se tosin on.

    Tähän väliin täytyy kiittää Sanni sua miten mahtava blogi sulla on, ainut blogi joka on täysin "läpinäkyvä" ja tietää sen kirjoittajan seisovan kirjoitustensa takana. :) Piristävää vaihtelua!

    Vastaa

    0
  11. Hauska toi viimesin "hulmuttelukuva" :D Naurahdin sille ^_^

    Oli muuten erityisen mielenkiintoinen ja informatiivinen juttu :)

    Vastaa

    0
  12. Ihmiskeho ja sen tuntemattomat toiminnot :D Tuosta hiusten paikallisesta hapertumisesta tuli mieleen hikirauhasvertaus. Olen itse diagnosoinut kainaloni ja tullut siihen tulokseen, että oikeassa kainalossani on huomattavasti enemmän apokriinisiä hikirauhasia. Tämä kainalo haisee pinttyneeltä, vanhan miehen hieltä, vaikka kuinka jynssäisi normaalilla suihkugeelillä. Vasemmasta kainalosta ei erity hajua juurikaan. Voisikohan hiuslovesi olla seurausta jostain samankaltaisesta ilmiöstä? Ehkä takaraivolla vaan sattuu olemaan synnynnäisesti stressille ym. tekijöille herkkiä hiusjuuria?

    ps. Jos Sanni tai joku lukija tietää kikkakolmosen pinttyneen hienhajun tuhoamiseen, saa vinkata! Ongelma on siis nimenomaan hajun poistaminen (= bakteerien eliminointi iholta) pesun yhteydessä, ennen antiperspirantin levittämistä.

    Vastaa

    0
    1. Oletko kokeillut Lacto Linen suihkusaippuoita? Joskus kun mun ominaistuoksu oli jotenkin hikinen ja tunkkainen jatkuvasti, niin käytin muutaman pullon noita. Ovat pH-tasapainottavia. Ja nykyään käytän Santen suihkusaippuoita. Jos käytän pidempään marketti-palmolive-nivea-huhhei-saippuoita, niin "tunkkaisuus" palaa.

      Vastaa

      0
    2. Itse kuorin kainaloni tavallisen pesusienen karhealla puolella ja ihan tavallista suihkusaippuaa käyttäen. Toimii!

      Toisekseen olen huomannut, että paha hienhaju pinttyy herkästi paitoihin. Kuivasta pyykistä sitä ei huomaa, mutta kevyt lämpö aktivoi taas hajun. Siksi käytänkin paitoja etikkakylvyssä ennen koneeseen laittoa. (Halvinta mahdollista etikkaa ruokakaupasta ja laita 1-2dl etikkaa 10l vettä n. 20 - 30 min. ajaksi ja sieltä suoraan pesukoneeseen. Varovasti herkkien tai tummien tekstiilien kanssa!). Näin olen saanut paidat ja kainalot pysymään pidenpään raikkaana.

      Vastaa

      0
    3. Hei, ainakin itsellä auttoi (kylläkin molempien kainaloiden hikeen) kainalokarvojen poistaminen juurineen, eli esim. epiloimalla tai vahalla. Pelkkä sheivaus ei auta yhtä paljon ainakaan itselläni.

      Jos on lähtö jonnekin ja en jaksa/ehdi pesemään kainaloita kunnolla, niin misellivedellä pyyhkäisy esim. wc-paperissa auttaa ensiapuna ainakin mulla. Toki en sitä kaikkein kalleinta misellivettä tähän asiaan käyttäisi. :D

      Vastaa

      0
    4. Moikka Tiny, hajun "jumahtamiseen" voi auttaa antiperspiranteista luopuminen. HUOM: Menee vähän aikaa, että hikirauhaset puhdistuvat alumiinista. Tätä voi vähän edesauttaa kuorimalla kainaloita.

      Antiperspirantin alumiinihan ei auta hajuun, vaan tukkii hikirauhaset, niin sen kuuluukin toimia. Kaikille tämä ei näköjään sovi.

      Antiperspiranttia laitetaan aina uudestaan ja uudestaan ja ilmeisesti tukkiessaan hikirauhaset se jotenkin "liimaa" hajun sinne kainaloon :) Ilmiö on vähän samanlainen, kun T-paitojen kainaloon kertyy antiperspiranttia ja sen mukana hienhajua, jota ei saa (millään?) pois.

      Minulla ainakin antiperspiranteista jää kainaloon ihan sellainen klähmäinen "kalvo", joka ei millään jynssäämiselläkään lähde pois. Kun olen kokeillut nyt alumiinittomana aikana antiperspiranttia, kestää aina viikon (alumiinitonta aikaa) saada se klähmä pois.

      Tämä oli siis ihan oma teoriani, mutta voi sille löytyä jotain tieteellistä pohjaa.

      Alumiinittomissa deodoranteissahan valtavia eroja ja mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle, mutta parhaaksi olen havainnut RoCin stickin ja Avenen roll-onin.

      Olen testaillut viime aikoina välillä myös Santén ja Urtekramin hajustamattomia kristallideodorantteja. Niissähän on alunaa, jota ainakin Santén asiakaspalvelusta vakuutettiin kovasti, ettei se toimi samoin kuin alumiini (tukkimalla), vaan antibakteerisena aineena. Osaisitko Sanni muuten valottaa tätä eroa? :) Mä olen kauan luullut että kristallidödöissäkin on alumiinia...

      Vastaa

      0
    5. Itsellänikin on tämä ongelma, että kaikki paidat, joita pidän pyöräillessäni, alkavat haista, vaikka pesenkin niitä usein. Puhtaasta paidasta ongelmaa ei huomaa, mutta kun itselleni tulee hiki, niin samalla myös paidassa jo oleva haju aktivoituu.

      Vastaa

      0
    6. Olen tietoinen antiperspirantin toiminnasta, joten pidänkin toisinaan välipäiviä sen käytössä. Hikoilen kuitenkin niin runsain määrin, etten voi siitä täysin luopua. Pidän onnekseni nykyisestä dödöstäni, joten asia ei liiemmin haittaa. Kuorinnalla ja mainitsemallani etikkaliotuksella saan irrotettua sekä dödöklähmät että hajujäämät ongelmitta.

      Vastaa

      0
    7. Joo, anteeksi Tiny, tarkoitin kommenttini alkuperäiselle kysyjälle eli venlaalaalle, katsoin väärin kiireessä! Kiitos muuten etikkavinkistä, otan heti kokeiluun. :)

      Vastaa

      0
    8. Mineraalikivideodorantit on tehty pelkästään aluumiinisuolasta, joka usein merkitään alunan nimisenä. Jossain on väitetty mineraalikivideodoranttien alumiinisuolan olevan niin paljon isomolekyylisempää, kuin antiperspiranttien alumiinin, ettei se läpäisisi ihoa - mene ja tiedä, mikä on totuus, minä ainakin olen suosiolla jättänyt myös mineraalikivideodot kauppaan sen jälkeen, kun luovuin antiperspiranttien käytöstä alumiinia välttääkseni.

      Vastaa

      0
    9. Osaisitko Sanni muuten valottaa tätä eroa? :) Mä olen kauan luullut että kristallidödöissäkin on alumiinia…

      Olen valitettavasti minäkin vain valmistajien jakaman tiedon (ja netin keskustelupalstoilla käydyn keskustelun) valossa ja kuullut samaa kuin mitä nimimerkki Signe kirjoitti, eli että mineraalikividödöjen alumiinisuola on niin paljon isomolekyylisempää kuin antipersiparteissa käytetyn, ettei se läpäise ihoa. Olen lukenut tästä niin paljon "juupas/eipäs"-väitteitä että olen jo luopunut yrityksestä pysyä Oikean Tiedon kärryillä tässä asiassa (mistä sellaista ylipäänsä saisi...?). Suhtaudun siis samoin kuin Signe, "mene ja tiedä". :/

      Vastaa

      0
    10. Mä vaihdoin norjalaiseen suihkusaippuaan ja stick-deodoranttiin ja pinttymäongelma oli tipotiessään. Kainalot piti suomen puolen ainella pestä viidesti ja joka päivä, ja silti haisi.

      Dödö on Sterilanin stick ja suihkusaippua tavallinen perus-Lano, jos satut norjan puolen afääreihin joskus sotkeutumaan :)

      Vastaa

      0
    11. Hien haju kainaloista lähtee ainoataan palasaippualla ja mainostetaan tässä nyt Niveaa. Suihkugeelit yms ovat sitten muuhun pesuun.

      Vastaa

      0
    12. Moikka venlaalaa, allaoleva kommenttini / vinkkini oli sinulle eikä Tinylle tarkoitettu. :)

      Vastaa

      0
    13. Ohhoh, jopas tänne on ilmestynyt laaja keskustelu aiheesta! Kiitos vinkeistä. :)

      Olen käynyt ihotautilääkärilläkin kerran kyselemässä kainaloideni eriparisuudesta, ja hän neuvoi kokeilemaan jotakin antiseptista pesuainetta. Vielä en ole saanut aikaiseksi sellaista hankkia. Desinfiointiainetta olen kokeillut joitakin kertoja, joskus toimii joskus ei. Ihan alvariinsa en sillä kuitenkaan viitsisi lotrata, ettei aine horjuta liikaa ph-tasapainoa ja kuivata ihoa. Vaatteiden kohdalla hienhaju ei ole mulla ongelma, se tuntuu kyllä lähtevän pesussa pois.

      Tuo antiperspirantin tukkivuus on ihan varteenotettava teorialinja! Haju meinaan on sellaista laatua, että suoraan suihkusta tullessa voin haistaa sen puhtaasta kämmenselästäni, jolla olen hinkannut kuivaa kainaloa. Saunomisen jälkeen tämä hinkkaustesti ei paljasta yhtä rajua hajua. Ehkä liittyy jotenkin hikirauhasten puhdistumiseen lämmön ja voimakkaan hikoilun tuloksena.

      Vastaa

      0
  13. Hei btw, kerkeätkö tehdä sitä musahaastetta tän vuoden puolella? Palan halusta tietää sun biisivalinnat ^__^ :D

    Vastaa

    0
    1. Yritetään :D On se mulla bloginhallinnassa luonnoksissa :) Sadan muun vuoroaan odottavan luonnoksen jatkona.... ^_^

      Vastaa

      0
  14. Kiinnostavaa, että hiuksista on nähtävissä noin paljon informaatiota. Melkein tekisi mieli käydä itsekin tutkimuksissa. Viimeiset 10 vuotta päänahkani on oireillut kuivumalla ja kutisemalla ja vuoden ajan hiuksia on lähtenyt kummallisen paljon. Uuttakin tukkaa näyttää tulevan, mutta silti hiustenlähtö mietityttää. Jonkun satasen olisin valmis hiuksiin satsaamaan, mutta tuhansia en, ellei olisi ihan kaljuuntuminen uhkana.

    Vastaa

    0
  15. Olipas mielenkiintoista. Jännä et maito voi vaikuttaa tolla tavalla.
    Hmm. Jos mulla oli aivan rajattomasti rahaa tuhlattavana, ni ehkä saattaisin kokeilla noita hoitoja ihan mielenkiinnosta et poistaako se mun mahdollisia ihovammoja. Mut todennäköisesti pitäisin noi rahat ittelläni ja eläisin ongelmien kanssa :D Riippuis kans ehkä siitä millainen vika omissa hiuksissa olis. Esteettistä vikaa en välttämättä lähtis korjaamaan, mut ehkä just jonku kaljuuntumisen. Ja jatkaisin juuston syömistä :D
    Mut kaikkee sitäki pystyy hiuksista selvittämään! :D

    Vastaa

    0
  16. En pistäisi tuota summaa hiuksiin, vaikka ne lähtisivät kokonaan - olen vapaaehtoisestikin ajanut hiukset lyhyeksi siiliksi; helpompaa hiusmallia saa hakea.

    Minä tartuin heti tuohon maitokieltoon ja sen perusteluun fosfaatilla. Miksi maidon fosfaatti on paha, mutta esimerkiksi siementen sisältämä ei? Piti ihan finelistä kaivaa, niin kärkipäässä on useita pähkinöitä ja siemeniä, kuten seesamin-, auringonkukan- ja kurpitansiemeniä, leseitä ja täysjyväjauhoja. Myös useita soijatuotteita kuului kärkipäähän. Näitä fosfaattijuttuja on joutunut selvittelemään munuaisvaivaisen koiran kanssa.

    Olen tässä viimeaikoina lukenut melko paljon luonnonkiharoista hiuksista ja olen useamman kerran törmännyt tietoon että ihmisillä kasvaa erikohdissa päätä erilaisia hiuksia. Siis tyypillisesti takaraivoon hiukset ovat kiharampia ja ohimolla kasvaa vähemmän kitaroita tai toisinpäin. Tätä vastaan voisin kuvitella että hiusjuuret voisivat reagoida erotaalla myös stressiin tms.

    Vastaa

    0
    1. Mä mietin kanssa tuota että miksi juuri maidosta tuleva fosfaatti olisi pahasta ja onko tätä väitettä tukemaan jotain oikeaa tutkimustietoa? Mistä tietää hiusjuurta katsomalla että juuri maidosta peräisin oleva fosfaatti on aiheuttanut muutoksen?

      Samoin mua ihmetyttää noissa ruokavalio-ohjeissa, että maito on kokonaan kielletty, mutta samasta maidon rasvasta tehty voi ja kerma on ihan ok?

      Muuten esim. Piialla ja Soleililla oli tuossa alempana hyvää pohdintaa ja kysymyksiä joista olen samaa mieltä. Mä en pelkästään tämän tiedon pohjalta kyllä lähtisi tuhansia käyttämään "kosmeettisen ongelman" hoitoon, varsinkin kun mulle väkisinkin tuli vähän huuhaa-fiilis joistain HiusAkatemian suosituksista, niin kuin näköjään useammalle muullekin.

      Vastaa

      0
  17. Tätä postausta oottelin ku "kuuta nousevaa" ja vihdoin se oli täällä :) mielenkiintonen postaus :) ite kärsin hiuksista jotka ei vaan kasva olkapäätä pidemmälle ja kiinnostas kans tavallaan käydä tutkituttamassa tuola hiusakatemiassa myös :) Ja En olisi valmis maksamaan tuhansia euroja mahdollisesti ei-toimivasta-jutusta, tietysti jos kaljuuntus ni ehkä sitte, paitsi nykyään on hienoja peruukkejaki et toisaalta paha mennä sanomaan.. :D

    Vastaa

    0
  18. Entä sellainen kompromissi, että noudattaisi vain tuota ruokavaliota? Ei tarvitsisi alkaa ihan ituhipiksi, mutta ei tarvitsisi myöskään ostaa noita kalliita hoitoja ja lisäravinteita. Toki tulokset jäisivät varmaan laimeiksi, mutta itse ottaisin tuollaisen köyhän naisen paketin noista tarjotuista jutuista.

    Vastaa

    0
  19. Ihan hitsin mielenkiintoista!

    Kirjoitit tuossa, että samalla aluella jossa on maitojuuria näkyy myös rasvan ja nesteen vähyyttä sekä stressiä. Tuosta tulikin mieleeni, että voisiko loven kasvaminen osaltaan liittyä viime vuoden FitFarm-kokeiluun, joka veti kroppasi hyvinkin timmiksi ja rasvattomaksi? Tosi alhainen rasvaprosentti ymmärtääkseni on etenkin naisten kropalle kohtalaisen iso stressitekijä. Jos osasyy pahentumisesta löytyy tuosta voihan siis olla, että nyt palattuasi sinulle normaaliin kehonkoostumukseen myös hiukset elpyvät ainakin jonkin verran.

    Vastaa

    0
  20. Tosi hurja tuo sinun lovi! En ole vastaavaa ennen nähnyt. Itse en kyllä varmaan myöskään noin paljoa laittaisi asian korjaamiseen, kokisin tärkeimmäksi sen varmistamisen, ettei taustalla ole joku lääkärinhoitoa vaativa vaiva.

    Vastaa

    0
  21. Siis aivan pelkkää huuhaata. Lopeta nutturan käyttö vuodeksi, ehkäpä tulisi halvemmalla tulosta ;)

    Vastaa

    0
  22. "Mikään pulju tuskin pysyisi pystyssä yli 30 vuotta jos palvelut olisivat pelkkää huuhaata, eli aivan varmasti hiustenlähtöön ja hiuspohjaongelmiin voi saada Akatemiasta apua. Annikki Hagros-Kosken hiustutkimus on ollut alalla uraauurtavaa."

    Homeopatiakin on ollut suosittua sellaiset sata vuotta.

    Hiusakatemian sivujen mukaan Hagros-Koski on luonnontieteiden kandidaatti, joka kiinnostui hiustutkimuksesta, kun kukaan ei löytänyt syytä hänen omaan hiustenlähtöönsä. Tutun kuuloinen tarina. Pikaisella googletuksella (vähemmän pikaisella olisi ehkä voinut löytääkin jotain) en löytänyt yhtäkään tutkimusta häneltä. Sen sijaan löytyi tarinoita rahan hukkaamisesta hoitoihin.

    Vastaa

    0
    1. Kandidaatti ei ole pätevä tekemän mitään tutkimuksia, ei edes maisteri. Kandidaatin tutkinto on alempi korkeakoulututkinto eli ei kovin kummoinen. Päteviä tutkimuksia on pätevä tekemään vain väitellyt tohtori, kandilla ei sellaista osaamista ole, ei edes osaamista tulkita tutkimuksia ja niiden luotettavuutta. Kyllä tuossa nyt viedään ihmisiltä rahat tekotieteellisellä hömpällä. Väitteet ovat silkkaa pätevän oloisesti esitettyä muka tieteellistä huttua, joille ei todellisuuspohjaa ole. Kaipaisin myös nähtäväksi tämän ihmisen kirjoittamakseen väittämiä artikkeleja, niitä kun ei tahdo etsimällä löytyä.

      Vastaa

      0
  23. Ruokavalion, lisäravinteiden ja hiusten ja päänahan hoidolla on epäilemättä vaikutusta! Mutta kuinka paljon ja mihin juuri hänen suosituksensa perustuvat? Perstuntumaan vai "tutkimuksiin"? Mä olen pikku hiljaa tullut allergiseksi hyvinvointialan huiputusmarkkinoinnille.

    Vastaa

    0
  24. Et ilmeisesti halua pitää sukunimeäsi esillä täällä blogissa? Oletko huomannut, että nykyään kun googlaa "karkkipäivä", kolmanneksi tulee K&T:n "Uusi bloggaaja Karkkipäivän Sanni xxx".

    Vastaa

    0
    1. Nimimerkki m ilmeisesti tarkoitti, että onko Sanni huomannut, että sukunimi tuleekin näkymään blogihaussa, vaikka ilmeisesti hän ei sitä muuten ole täällä huudellut. :) Luin tuon ekan kysymyksen semmoisena varmistuksena, että "olihan niin, että et ole sukunimella yleensä esillä?"

      Vastaa

      0
    2. Joo, huomasin että K&T:n jutussa oli mun sukunimi esillä vastoin toivettani, mutta en jaksanut enää puuttua asiaan kun juttu oli jo julkaistu.

      Vastaa

      0
    3. Ei pitäisikään. Pointti olikin, että jos sen ehdottomasti haluaa pitää piilossa, niin nyt kun se on K&T:n otsikkona, niin se pomppaa esiin joka kerta kun tulee googlen kautta lukemaan Karkkipäivää. Itse ainakin haluaisin kunnioittaa bloggaajan toivetta blogata etunimellään, enkä itse lähtisi sukunimeä selvittämään, vaikka se varmasti löytyisi helposti netistä. Hämmennyin vaan siitä, että nimi tulee esille muualla, vaikka Sanni itse ei sitä blogissaan kerro. Eipä tällä mulle väliä ole :)

      Vastaa

      0
  25. En kyllä taitaisi laittaa rahaa palamaan tuollaisia määriä. Ehkä pari sataa, jos kaljuuntuminen uhkaisi. Mieluummin vaikka niillä parilla tonnilla vaikka sinne Kreikan saaristoon lakki päässä. :)

    Voisiko nukkuma-asennolla olla merkitystä tuon loven kannalta? Muistan jonkun ulkomaisen julkimon julistaneen silkkisten tyynyliinojen puolesta, jotta hiukset pysyvät paremmassa kunnossa. No, oma kuontalo on kyllä aika erinäköinen ja oloinen yhden karhean tyynyliinasetin jäljitä aina, joten voihan noillakin olla jotain vaikutusta.

    Vastaa

    0
  26. Voi apuva toi lasku! Sanon nyt ihan suoraan mitä ajattelen: Ensinnäkin tuo maitoon keskittyminen on minusta ihan hassua. Vaikea uskoa, että hiusjuuresta voi "diagnosoida" jotain maitoyliherkkyyttä, jota ei ole muutoin havaittu.

    Toisekseen, ruokavalio kokonaisuudessaan pitäisi ottaa huomioon, eikä vaan fokusoida yhteen osatekijään. Jotkut ehkä litkivät litrakaupalla rasvatonta maitoa janojuomana, toisille se on tärkeä eläinproteiinin, rasvan ja vähän hiilareidenkin lähde, kuten sulle. Ja jos maitotuotteita lähtisit korvaamaan joillain pähkinä- ja soijajutuilla, ei sekään ole ongelmatonta. Niissä ei ole eläinproteiinia. Pähkinöillekin voi olla yliherkkä tai allerginen, se on kai yleisempää kuin maitoallergia (varsinkin ristiallergioiden kautta). Soijavalmisteillakin on kai ihan tutkitustikin hormonaalisia vaikutuksia.

    Mitä muuten sanoivat vähähiilarisesta ruokavaliosta? H-K kirjoitteli jossain, että liika proteiinikin on huonoksi hiuksille...

    Mikä noiden hiustutkijoiden koulutus on? Kiinnitin huomiota hiustutkijan valkoiseen labratakkiin, HiusAkatemia-nimeen jne. Hagros-Koskihan on luonnontieteiden kandi. Mainitsit, että on tehnyt uraauurtavaa tutkimusta? Missä?

    Miten monta hiusjuurta tuossa tutkittiin? Otos ei välttämättä ole ihan kattava. Meillä on päässä aikamoinen määrä hiuksia ja iso osa on niistä aina vain odottamassa poistippumista. :)

    Eikös noita kapillaarinesteitä voi mitenkään levitellä sinne päänahkaan itse? :D Käsittääkseni se oli ihan vain jotain päänahkaa rauhoittavaa ainetta. Inci-listaa, kiitos...? ;)

    Tsekkailin myös, mitä nuo lisäravinteet sisältävät. Hyvä monivitamiini kattaa varmasti enemmän perusvitamiineja, kuin mitä noissa Evonioissa on. Lisäksi niissä oli vain metioniinia ja sarviapilaa (Evonia), keratiinia (Evonia Keratin) ja Camelia-öljyä, jota suositeltiin jo erikseenkin. Kalaöljy, D-vitamiini, magnesium ja maitohappobakteerit varmasti ovat hyviä monilta muiltakin merkeiltä. :)

    iHerbissähän on kaikenlaisia hiusvitamiineja, jotka ovat jo samalla monivitamiineja.

    Minusta nuo hiukset näyttävät yhä katkeilleilta loven kohdalta tässä uudessa kuvassa. Ihan mielenkiinnosta: Kasvaako sun tukka ohimoilta ja hiusrajasta vahvana ja pitkäksi? Ne ovat kai tyypillisestä sellaista "vauvahius"-aluetta. Itselläni aina hiustenlähtöä / sulkasatoa on juuri siitä ja välillä on kuin olisin leikannut otsatukan, sitten taas kasvavat kyllä, mutta hentoisempina eivät koskaan kuin ehkä leukaan asti.

    PS. Sori, jos kommenttini ovat joskus töksähtäviä. Kirjoitan niitä silloin, kun pienen poikani hoidolta kerkeän, aina vähän kiireessä ja usein touhuni katkaistaan :D

    Vastaa

    0
    1. PS. Sori, jos kommenttini ovat joskus töksähtäviä

      Ei ollut töksähtävä, hyviä kysymyksiä esitit :) Vastaan näihin (ja muihin kommenteissa esitettyihin kysymyksiin) tänään omassa postauksessaan.

      Vastaa

      0
  27. Mielenkiintoinen postaus! Kasvaako sulla tuossa lovialueella hiukset kuitenkin samaa vauhtia kuin muut vai katkeeko ne latvasta?
    Mä en kyllä olisi valmis laittamaan tuollaisia summia hiusten takia. Tai ei ehkä edes se rahallinen menetys niinkään mutta tuo ruokavalion muutos olisi varmasti itselleni liikaa. Eri asia jos kaljuuntuisi tai jotain todella pahoja hiuspohjan ongelmia tms.
    Jos lovi häiritsee kovasti niin oletko ajatellut ostaa klipsipidennyksiä? Mulla on klipsit ollut käytössä mm. sivukaljuja ja otsatukkaa pois kasvatellessa ja välillä ihan vaan tasoittamassa latvojen pituuksia, tosi helppo ja vaivaton ratkaisu nakata hiusten sekaan nauha jos siltä tuntuu!

    Vastaa

    0
  28. Tuntuu kyllä isolta satsaukselta rahallisesti ja vaatisi sitoutumista hoitoon pitkäksi aikaa, joiltain osin ehkä loppuelämäksi. Siksi en yhtään ihmettele, että päädyit ratkaisuun olla lähtemättä tuohon hoitoon vaikka se hyviä tuloksia voisi tuodakin .

    Blogisi takia käytät varmasti paljon erilaisia hiustuotteita ja myös värjäät hiuksiasi. Olisiko sellainen vaihtoehto mahdollista, että pitäisit pientä taukoa värjäyksestä ja tuotekokeiluista? Olisit vaikka kevään ajan tai vaikka parikin kk käyttäen ihan paria hiustuotetta, ilman ylimääräistä rasitusta ? Vai oletko todennut aiemmin, että hiuksesi olisivat kärsineet tuotekokeilujen vuoksi? Entä lisäravinteet, voisiko niiden käyttöä harkita?

    Vastaa

    0
  29. Todella mielenkiintoista! Kerkesinkin jo vähän odotella tätä postausta, kävin nimittäin viime syksynä itsekin samaisessa tutkimuksessa. :) Tosin mun käynnin syy oli eri, menin sinne pitkään jatkuneen hiuspohjan kutinan ja punoituksen takia. Olin siis jo käynyt kerran asiasta lääkärillä, mutta hoitoon määrätty kortisoniliuos ei auttanut (mikä ei varsinaisesti yllättänyt). Siksi halusinkin nyt mennä johonkin sellaiseen paikkaan, josta voisi saada vähän muutakin tietoa ja hiuspohjan kuntoa oikeasti katsottaisiin.

    Olen itsekin sitä mieltä, että huono ravitsemus, stressi jne. voi näkyä hiuksissa ja hiuspohjassa. Mullekin puhuttiin tuosta samasta maidon haitallisuudesta, myös punainen liha nähtiin huonona. Lisäksi hiuksista pystyy näkemään sen, että juotko tarpeeksi vettä ym. Eli siis samoja juttuja :) Tietyllä tavalla allekirjoitan nämä, sillä tiedän omasta kokemuksesta, että maitotuotteet ei sovi mulle runsaasti käytettynä. Se mikä mua vähän mietityttää tässä Hiusakatemian jutussa on se, että vaikka esimerkiksi sinä ja minä hakeuduttiin eri syiden takia tutkimukseen, on meillä silti lähes samat diagnoosit :D Eli multakin löytyi maitojuuria, kiteytynyttä talia ja stressijuuria. Toki mulla oli vielä erikseen, että päänahka oli ärtynyt, mitä sulla ei ollut, tosin ärtynyt alue sijaitsee samassa kohtaa missä sun lovi. Jälkeenpäin oon jutellut puolituttujen kanssa ja he ovat saaneet samoja diagnooseja, ja netistä löytyy keskusteluja joissa toistuu sama. Toki keskustelupalstoja pitää aina lukea vähän kriittisin silmin, sieltä kun löytyy aina sitä negatiivisuutta ;)

    Myös hoitosuositukset olivat täysin samat sulle kuin mullekin! Ihan samat lisäravinteet löytyy listasta ja nimenomaan nuo tietyn merkkiset :D Kapillaarihoitoja mulle suositeltiin viisi hoitokertaa ja se tuntui olevan se tärkein ravitsemuksen lisäksi. Mutta niin, "ongelma" taitaa olla se sunkin mainitsema hinta. Esimerkiksi kapillaarihoito pitäisi tehdä yhden viikon aikana, että se kiteytynyt tali saataisiin pois. En tiedä onko kenellekään perustuloisella ihmisellä varaa laittaa yhden viikon aikana yli 400 euroa hiusten syväpuhdistukseen...? Itselläni ei ollut, koska olen kaiken lisäksi opiskelija. Eli homma jäi siihen :/ Joillekin kapillaarihoitoja suositellaan 12 kertaa, itse olisin päässyt jo "halvalla".... Sattuneesta syystä en myöskään muita hoitoja ottanut. Tiettyjä lisäravinteita otin käyttöön (omega 3, vahvempi d-vitamiini ja magnesium) ja ostin shampoon ja hoitoaineen ja lähdin yrittämään niillä josko ongelma korjaantuisi. Ostin lisäravinteet muualta, en halunnut ostaa niitä siitä heidän kampaamon yhteydessä olevasta "apteekista", koska uskoin, että voin saada ne jostain vähän halvemmalla :D

    Tästä tuli nyt hirveän pitkä kommentti, mutta halusin vaan kertoa oman kokemuksen :) Uskon kyllä tietyllä tavalla tuohon Hiusakatemian juttuun ja koin, että sain oikeasti parempaa ja henkilökohtaista tietoa kuin mitä olisin saanut vaikka ihotautilääkärillä. Mitkään kortisonit ei auta jos tulehdus tulee sisältä päin. Ja toki myös uskon, että multa löytyy vioittuneita hiusjuuria, näinhän ne omin silmin. Ehkä myös eri ihmisten samat diagnoosit kertoo siitä, että esimerkiksi stressi on yleinen ongelma nykypäivänä, joka näkyy hiuksissa? En siis sano, että sulla on stressiä, mutta ymmärrät varmasti mitä tarkoitan :) Mutta kuten kaikessa, tässäkin hommassa on mielestäni hyvä käyttää järkeä. Jos rahaa löytyy hurjasti ylimääräistä niin toki hoidoissa voi käydä, ei niistä varmasti haittaa ole. Itse en ole valmis laittamaan rahaa tuhansia euroja tähän ongelmaan :) Sen sijaan rupesin panostamaan vielä enemmän parempaan ravintoon, lisäsin vedenjuontia ja aloitin hieromaan päänahkaani. Eli perusjuttuja, joihin ei mene ihan niin paljon rahaa!

    Kiitos kun kirjoitit tästä! :)

    Vastaa

    0
    1. Tästä tuli nyt hirveän pitkä kommentti, mutta halusin vaan kertoa oman kokemuksen :)

      Älä toki pahoittele, kiitos kun kerroit :) Aika vähän täällä on näkynyt muiden Hiusakatemiassa käyneiden kokemuksia joten mahtavaa vain jos joku jaksaa osallistua :) Aika jännä juttu että saimme niinkin samanlaiset diagnoosit ja vielä täsmälleen saman hoito-ohjelman...

      Mutta se varmaan pitää paikkansa että ihmisten stressipitoinen elämäntyyli näkyy hiusjuurissa, eli varmaan stressijuuria voi odottaa näkyvän itse kullakin.

      Olisi mielenkiintoista, jos hiusjuurianalyysi tehtäisiin "sokkotestinä" satunnaisesti valitulle joukolle ihmisiä joilla joko on tai ei ole hiuspohjan ongelmia. Tutkija ei tietäisi kärsiikö henkilö jostain hiusongelmasta vai ei, ja kokeeko henkilö itse olevansa stressaantunut vai, juoko paljon vettä päivässä vai ei, jne jne. Millaisia asioita juurista nähtäisiin vailla tätä muuta liitännäistietoa..? Olisiko kaikilla joka tapauksessa havaittavissa samanlaisia vaurioita...?

      Muuten olen kyllä kanssasi tästä ihan samaa mieltä:

      Mutta kuten kaikessa, tässäkin hommassa on mielestäni hyvä käyttää järkeä. Jos rahaa löytyy hurjasti ylimääräistä niin toki hoidoissa voi käydä, ei niistä varmasti haittaa ole.

      Vastaa

      0
  30. Mielenkiintoinen hoitofilosofia heillä. Tulee mieleen, että käyttävätkö ko. firman työntekijät sitten koskaan itse maitotuotteita, jos ne ovat niin vaarallisia?
    Näitä pannaan julistavia guruja löytyy terveys- ha hyvinvointialalta pilvin pimein..
    Pannassa ei kuitenkaan ole toista toistä 'pahista' vehnää, vaikka silläkin on monelle vaikka mitä haittavaikutuksia aina ravinteiden imeytymisen vaikeutumisesta suolisto-ja iho-ongelmiin..
    Ehkä joku toinen 'gurufirma' löytäisi vastaavasti jotain muuta huomautettavaa Hius-Akatemian työntekijöiden elintavoista :)

    Syön itse jos jonkinlaista lisäravinnetta ja troppia, mutta ne ovat koko kropalle, eivät nimenomaan hiuksille. Olen valmis terveyden takia investoimaan sen, mikä on mahdollista, mm. kalaöljyä, tyrniöljyä, vitamiineja jne..., mutta tietyn ainoan firman tuotteiden suosittelu parhaina vaikuttaa kyseenalaiselta. Jännä juttu, että suoistuksiin kuului niin 'tavistuote' kuin Redken, joka on osa 'pahaa' isoa konsernia ;)

    Vastaa

    0
    1. Ehkä joku toinen ’gurufirma’ löytäisi vastaavasti jotain muuta huomautettavaa Hius-Akatemian työntekijöiden elintavoista :)

      Todennäköisesti :)

      Vastaa

      0
    2. Ovatkohan niskahiuksesi katkeilleet ponnarin käytöstä? Onko se aina samassa kohtaa?
      Nukun selälläni, eivätkä hiuseni ole niskasta lyhyemmät. Nostan hiukset tyynylle ja pois poskilta. Hiusten pituus on jus just kaulan tyveen ja sivuista solisluille. (Eteenpäin pitenevä malli -ulos kasvaneenakin ihan kiva!)
      Jos maito vahingoittaa hiuksia, olisi ongelma (mielestäni) koko päässä. ei pelkästään niskassa.
      Onkohan niskaan jäänyt shampoota, tai jotain muotoilutuote jämiä ja se hidastaisi hiusten kasvua? Pesetkö hiukset pää alaspäin?
      Kun pidät ponnaria suihkautatko lakkaa niskaan? Käytätkö tuoksua niskassa?
      Pohdiskelen tässä syitä miksi sinun niskahiukset ovat keskeltä lyhyemmät ... Ja heitän mahdollisuuksia ilmaan.
      Keskellä niskaa olevat hiukset näyttävät olevan n.15-20 cm lyhyemmät. Jos hius kasvaa noin 15cm/vuosi niin mitähän niskahiuksillesi tapahtui vuosi sitten.
      Oliko siellä alopecia laikku?
      Löysin kerran rupisen (siltä se ainakin tuntui) laikun päänahasta ja rapsuttaessani sitä lähtivät hiuksetkin siitä kohtaa! Onneksi siihen kasvoi hiukset takaisin. Ja kun hius kasvaa alusta asti kestää tovin, kun se saavuttaa muiden hiusten pituuden.
      Loviongelmasta pääsisi eroon leikkaamalla tasapitkän hiusmallin! :)

      Vastaa

      0
    3. Katsotaan jaksanko vastata näihin huomenna.... :) Tänään tuli jo vietettyä ihan muutama tunti hiusaiheisiin kysymyksiin vastatessa..... ^_^

      Vastaa

      0
  31. Yritin tänään katsoa jotain ohjetta ruoka-osiosta mutta sielä oli vielä vanha linkki, milloin ne päivitetään?

    Vastaa

    0
    1. Joudun päivittämään blogin osoitteenvaihdoksen jälkeen kaikki blogin sisäiset linkit (joita on satoja) manuaalisesti, ja tämä homma ei valitettavasti suju ihan käden käänteessä :( Kaikkia en toki edes pysty muuttamaan koska aika ei riitä, mutta esim. tuon Ruoka-osion linkit aion muuttaa. En vain valitettavasti pysty sanomaan milloin ehdin sen tekemään.

      Vastaa

      0
  32. Hiustenlähtöön ja hyvään tai huonoon kuntoon sekä pituuteen ja paksuuteen vaikuttaa mm. perimä (geenit), sairaudet (mm. kilpirauhasen vajaatoiminta), hormoonit (raskaus ja imetys), kokonaisravitsemus, stressi, anemia, lääkitykset ja hiusten KÄSITTELY.

    Kehon hyvinvointi näkyy hiuksista.

    Hiusten huono kunto voi myös johtua ravintoaineiden puutteesta.

    Monipuolinen ruokavalio ja ruoan laatu ovat erittäin tärkeitä myös hiuksille, erityisesti silloin, kun hius on kasvuvaiheessa vielä hiuspohjan alla. Hiusten kannalta hyvät rasvat, riittävä veden juonti sekä monipuolinen ruokavalio, jossa on tarpeeksi proteiineja, kalan omega-3 rasvahappoja (EPA ja DHA), kivennäisaineita ja vitamiineja.

    Hiusten lisääntymistä, pituuskasvua tai paksuutta EI voi lisätä millään lisäravinnepillerillä. Ihan oikeesti, EI voi.

    Jos näin olisi, niin meillä olisi kaikilla paksut hiukset napaan asti aivan varmasti, mutta kun ei ole. Ja missähän ne kaikki pitkäkyntisetkin ovat?

    Rakennekynsiä laitetaan, kun omat ei kasva.

    Varmista, että saat riittävästi D-vitamiinia, sillä sen vajaus surkastuttaa talirauhasia ja hiuspohja kuivuu.

    Jos syö kananmunan päivässä, se vahvistaa hiuksia paremmin kuin mikään pilleri tai shampoo.

    Näkyviä tuloksia alkaa huomata puolen vuoden jälkeen.

    Voit todellakin kokeilla kaikenlaisia lisäravinne juttuja, mutta niiden vaikutus usein on minimaalinen tai täysin nolla.

    http://personal.inet.fi/koti/remeli/hius.htm

    Vastaa

    0
  33. Järkyttävä summa, varsinkin kun ei ole takeita katoaisiko lovi. Tuo lovesi on kyllä tosi hurjan näkönen ? Auttaisikohan mikään hiusten kasvua lisäävä tuote tässä tapauksessasi? Risiiniöljy tms mitä näitä nyt on?

    Vastaa

    0
  34. Leikkaisin tuon inhan loven pois ja unohtaisin ponnarit sun muut vuodeksi, ja katsoisin sitten tilannetta. Tyynyliina silkkiseksi ja tukka auki myös yöllä. Värjäilyt ja muut kuluttavat minimiin.

    Vastaa

    0
  35. Itse kävin jokin aika sitten msas-analyysissa (suosittelen!) ja sain kuulla, että minulle ei maito sovi (ja pari muutakin ruoka-ainetta myös oli mustalla listalla). Olen jo pitkään harkinnutkin kokeilevani maidotonta tai vegaaniruokavaliota, mutta en ole saanut aikaiseksi, koska pidän juustoista (olen siis ollut lakto-ovovegetaristi). Mutta nyt olen vähitellen opetellut luopumaan maitotuotteista ja olen jo tottunut ajatukseen. Minun lohtuni tosin oli se, että voi minulle sopii, samoin vuohenjuusto, eli vain lehmänmaito on pahis. En tiedä olisinko ilman näitä helpotuksia kyennyt nielemään totuutta kovinkaan helposti. Minulla siis ainoat konkreettiset oireet ovat olleet iho-ongelmat, jotka eivät nekään kovin pahalla tolalla. Mutta vaikka päällepäin näkyvät oireet eivät olisi kovin haitaksi, niin silti taustalla saattaa piillä muutakin. Suosittelisin lämpimästi edes kokeilemaan ruokavaliomuutoksen vaikutuksia. Sillä saattaa olla todella antoisia seurauksia, esimerkiksi kun ruoansulatuselimistö ei joudu olemaan niin kovilla yrittäessään sietää keholle sopimattomia ruoka-aineita. Ja tutkitusti juurikin maitotuotteet voivat aiheuttaa autoimmuunisairauksia niille, joiden elimistö ei maitoa siedä. Tämä siis vain kannustuksena kokeiluihin ja ajattelemiseen, mutta toki jokainen itse tekee päätökset ja toimii kuten parhaaksi näkee.

    Vastaa

    0
  36. Minulle tulee ensimmäisenä mieleen, että kannattaisi kokeilla värjäämisen/vaalentamisen lopettamista. Ainakin omat hennot ja liukkaat tyypilliset "suomalais hiukseni" eivät tunnu kestävän yhtään vaalennuksia. Nyt olenkin kasvattamassa omaa väriä takaisin. Raidoitin alkuun tyvikasvua hieman, mutta nyt raitojen ansiosta tyvi sulautuu ihan kivasti värjättyyn latvaan, joten voin rauhassa antaa oman värin kasvaa. Uskoisin, että tuo lovi voisi kadota ihan vaan lopettamalla vaalennukset ja sitten pikkuhiljaa leikkaamalla vaalennetut osat pois. Toki ymmärrän, että kaikkia ei värjäämätön tukka miellytä, mutta itse olen joutunut valitsemaan joko huonokuntoisen vaalennetun tukan tai hyväkuntoisen oman värin. Valitsin jälkimmäisen. :)

    Vastaa

    0
  37. Mulla on ollut vastaava lovi yli kymmenen vuotta. Leikkaaminen ei auta. Maidottomuus ei auta. Silkkiliinat ja rogaine ei auta. -.- vähän tuskainen jo. Kokeilin shampootonta ja värjäämätöntä elämää. Ei apua. Hiuslenksuja en käytä. Välillä palmikkoa silkkinauhalla sidottuna. Siellä se kolo silti on. Lyhyt tukka tällaisella hamsterinaamalla on kamalin kohtalo joten pakko kestää lovea.

    Vastaa

    0
  38. Oh-hoh...aika kallista lystiä!! Itsellä hiusten kuntoon auttaa, että vahdin, että hemoglobiini pysyy mieluummin lähempänä 135 kuin 120 ja käytän SIM:n System 4 -päänahkashampoita, jotta päänahka pysyy kunnossa.

    Oletko kokeillut useamman kuukauden Viviscal- tai Piimax C + biotiini -kuuria? Tuo Piimax ei edes ole mitään kovin kallista ja sitä saa jopa marketeista ja minusta ne ovat toimineet. Nehän ei tietty heti vaikuta, kun ymmärtääkseni hius reagoi aina 3 kuukautta perässä kehon muutoksiin. Itse tuli tämä pari kertaa ihan käytännössäkin todistettua, kun molempien raskauksien jälkeen tukka alkoi tippua melko tasan kolme kuukautta synnytyksen jälkeen.

    Huomasitko, että vaikuttiko Fitfarmin dieettijakso tuohon loveen mitenkään? Entä aikoinaan hiilihydraatittoman ruokavalion aloitus? Olet aikuiseksi naiseksi niin kovin hoikkanen ja rasvaton ainakin minun silmään. Itse ajattelisin, että jos olisin noin hoikka ja pieni, niin tukkaakaan ei olisi paljoa jäljellä. Toisaalta toiset on luonnostaan pieniä ja hoikkia ilman, että se vaatisi mitään näännyttämistä. Itse en ikävä kyllä kuulu näihin. :D

    Vastaa

    0
  39. Mielenkiintoinen juttu ja hyviä kommentteja siihen. Itse ihmettelin sitä, miksi ja millä oikeutuksella Hiusakatemia kerää rekisteriä ihmisten terveydentilasta. Kuka tahansa ei voi kerätä tietoa ihmisten sairaushistoriasta ym., vaan tällöin kyseessä on laiton henkilörekisteri.

    Vastaa

    0
  40. Toki ruokavalio, stressi yms. vaikuttavat hiuksiin, mutta suurin tekijä taitaa olla geenit. Itselläni on superpaksut ja pitkät hiukset, vaikkei mulla ole mikään täysin puhdas ja monipuolisin ruokavalio ja stressiäkin on pienten lasten kanssa enemmän kuin tarpeeksi. En noudata noista ohjeista mitään muuta kuin syön monivitamiinia ja 50 mikrogrammaa D-vitamiinia päivittäin (en tiedä onko noilla mitään vaikutusta mihinkään, kunhan varmuuden vuoksi syön). En nyt sano ettäkö tuo tutkimus ja ohjeet täyttä humpuukia olisi, mutta ei ehkä montaa tonnia tai satasiakaan kannata pistää menemään... :) Itse sanoisin, että värjäys ja muut kemikaalit ja kuumakäsittelyt ovat pahinta hiuksille, sekä liian usein ja liian pesevällä shampoolla peseminen. Jännä etteivät ottaneet tähän mitään kantaa..? Parasta hiuksille taas on öljyäminen (mitä öljyä nyt haluaakaan käyttää). Olen myös pannut merkille, että varsinkin naisilla liian alhainen vartalon rasvaprosentti on huonoksi hiuksille. En tiedä auttavatko nämä ohjeet tuohon sinun loveesi, vai voiko kyseessä oikeasti olla maidon aiheuttama vahinko. Vähän skeptinen olen tuosta tutkimustuloksesta kaiken kaikkiaan. Ja jos kyseessä on "maitojuurien" aiheuttama lovi, niin eikö se maidoton ruokavalio olisi ihan ehdoton ykkössuositus, mutta silti antoivat vielä miljoona muutakin kallista hoitosuositusta. En poissulkisi sitäkään, että lovi on vaan joku iän mukanaan tuoma geneettinen juttu. Itselläni alkoi muutama vuosi sitten takahiukset menemään laineille vaikka aina ennen olleet suorat, mitään muutosta ei elämäntavoissa tai muussakaan ollut.

    Vastaa

    0
  41. Hyvä päätös. Olen aika hämmästynyt, että Hiusakatemialla on suosituslistallaan useita tuotteita, jotka on todettu täydeksi humpuukiksi.
    Mun käytännön kokemuksen mukaan parasta hiusten kasvattamiseen on avocadot päivittäin, vahva D-vitamiini, B12-vitamiini ja biotiini. Olen käyttänyt Super Sourcen tuotteita Ruohonjuuresta, muutkin on varmaan hyviä. Lisäks hyvä Ecolomega-kalaöljy
    Stressi ja painonpudotus harvesivat karvat ihan hirveään kuntoon. Nyt mulla on erittäin hyväkuntoiset puolipitkät hiukset. Uutta karvaa puskee koko ajan, ja kampaaja kiittää :-) Joo, mun hiukset värjätään neljä kertaa vuodessa, hyvin kestätää sekä pää että hiukset.

    Vastaa

    0
  42. Apua, ei ollenkaan rahkaa!? :O

    Myös mun silmään särähti aika pahasti tiettyjen hoitotuotteiden suosiminen, ellet ole erikseen pyytänyt suosituksia.

    Vastaa

    0
  43. Täällä näkyy olevan monenlaista, hyvin epäilevääkin kommenttia aiheesta. Minäpä kerron vähän omaa tarinaani, joka tietenkin kertoo vain minun tilastani, eikä välttämättä päde muihin. Kävin itsekin hiustutkimuksessa n. 10 vuotta sitten (en Hiusakatemiassa, mutta samanlainen tutkimus), kun lääkäristä en saanut apua rajuun hiustenlähtöön - ohimot olivat jo kaljuuntumassa, ja kotona oli hiuksista muodostunut karvamatto joka paikassa - väsymykseen, enkä hengitysvaikeuksiin. Minulla todettiin myös maitojuuret, epätasapaino rasvan ja veden suhteen sekä kristallisoitunutta talia. Sain myös samansuuntaiset hoitosuositukset, mutta budejtin takia en niitä lähtenyt kokeilemaan. Jätin pois kaikki maitotuotteet (tämä vaati melkoisen paljon opettelua ja aikaa kauppareissulla, lähes kaikkiin prosessoituihin elintarvikkeisiin kun on lisätty maitoa aika monessa muodossa), lopetin rasvan karttelun ja aloin syödä enemmän hyviä rasvoja. Hiustenlähtö loppui siihen ja onneksi kaljuuntuneisiin kohtiin vielä kasvoivat hiukset takaisinkin, vatsani ei ollut enää mallia "pallomaha", mitä se oli ollu 30 vuotta, ja liman kertyminen keuhkoihin helpotti myös huomattavasti. Olin aikaisemmin ollut lähemmäs viisitoista vuotta tällä nykyisinkin niin suositulla fitness-ruokavaliolla, missä kaikki rasva ja suola on pahasta ja rahkaa ja raejuustoa syödään tonnitolkulla. Olen kiitollinen, että sain apua ennenpitkää - kun vain osasin sitä itse oikeasta paikasta hakea - mutta olen lukuisia kertoja toivonut, että olisin tiennyt kaiken jo vuosikymmeniä aikaisemmin. Olisin säästynyt monelta vaivalta ja murheelta.

    Etenkin tuo fitness-ruokavalio teki hiuksistani kuivat ja ei-niin-hyväkuntoiset, mutta sittemmin olen vaihtanut teolliset shampoot käsintehtyyn palashampooseen, hiusvärit hennaan ja minimoinut muotoilutuotteiden käytön. Hiukseni ovat edelleen pitkät ja voivat paremmin kuin koskaa, ja kaikki hiuspohjan ongelmatkin ovat kadonneet. Paluuta entiseen - ei sittenkään niin terveelliseen - elämäntapaan ei enää ikinä ole, olen enemmän kuin tyytyväinen tekemiini muutoksiin.

    Tuolla ylempänä muutama kommentoija valitteli oireitaan, joten toivottavasti tästä on jotain apua teille! :)

    Vastaa

    0
    1. Nyt Sanni ja muut vähän tervettä skeptisyyttä peliin. Tuo Hiusakatemian touhu on silkkaa huuhaata ja tyhmiltä rahat pois -tyyppistä meininkiä. Eniten pöyristyin ruokavalioneuvoista. Noin vain ehdotetaan dramaattista ruokavaliomuutosta! Millä lihaksilla? Onko henkilö terveydenhoitoalan ammattilainen, ottaako hän vastuun terveydestäsi, jos rajoitat sinulle tärkeitä ruoka-aineita?
      Tuo "tutkimus" on täyttä pseudotiedettä, vrt. esim. kuivaverianalyysi jne.
      Tämä Annikki Hagros-Koski, jonka uraauurtavaan työhön kaikki pohjaa. Niinkö? Uskot ihan vain siksi, kun Hiusakatemian työntekijä niin väittää? Hiusakatemian sivuilla sanotaan, että H-K on "kirjoittanut kaksi oppikirjaa ja useita artikkeleita". No, kuka tahansa voi kirjoittaa kirjan, ja mikäli hän on artikkeleita kirjoittanut, niin tieteellisiä ne eivät taatusti ole. Rouvan julkaisuluettelossa on pyöreä luku, nimittäin 0, katsokaa itse, jollette usko:
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=hagros-koski
      Kylläpä pistää vihaksi. Ja sinäkin Sanni, jota olen pitänyt fiksuna :( Yksi lukija vähemmän. Onnea valitsemallesi pseudotieteen levittämisen tielle.

      Vastaa

      0
    2. Valitsemalleni pseudotieteen levitykselle..? Kaikenlaisia tulkintoja sitä tehdäänkin.... Kävin tutkimuksessa silkkaa uteliaisuuttani ja raportoin käynnistä. Kerroin tuloksista neutraalisti vailla liitteitä siitä, uskonko että saamani neuvot auttavat. Kerroin, että itse en aio hoitosuosituksia kokeilla. Jos sinäkin, vihastunut lukijani, olisit ollut läsnä tapaamisessa, olisi kyseenalaistava asenteeni välittynyt sinullekin.

      Kirjoitin tässä jutussa, että uskon että joku varmasti saa Hiusakatemiasta apua, sillä mikään paikka mistä kukaan ei saa vastinetta rahoilleen, ei pysyisi pystyssä 30 vuotta. Tämä on se peruste minkä pohjalta pidän selvänä, että Hiusakatemian menetelmillä voi saada apua. Heidän tutkimuksiaan en tunne, enkä todellakaan usko että kaikki heidän suosittelemansa mehuravintolisät sun muut auttavat pätkääkään minun hiusloveeni, mutta monia muita he ovat auttaneet. Ihan sama oli konsti mikä hyvänsä, vaikka tanssisivat sadetanssia asiakkaan ympärillä - jos/kun joku on saanut hiuksensa heidän neuvoillaan takaisin, niin silloinhan he tietävät mitä tekevät.

      Ja mitä Hagros-Kosken tutkimuksen uraauurtavuuteen tulee, siinä olin selvästikin väärässä ja tässä otan oikaisun vastaan. Hänen tekemänsä tutkimuksen pioneeriutta Suomessa korostettiin tapaamisen aikana enkä tullut tarkistaneeksi ovatko hänen tutkimuksensa virallisia julkaisuita. Virallista tai tieteellistä tai ei, jotain tähdellistä hän on omissa epävirallisissa hiustutkimuksissaan löytänyt, koska hänen menetelmänsä on auttanut asiakkaita. Toistan ylläolevan: tieteen kannalta on (minun mielestäni) ihan sama, mitä auttava taho asiakkaalleen tekee (kunhan keinot ovat väkivallattomia ja lain mukaisia ^_^); tulos puhuu puolestaan. Jos joku saa hiuksensa Hiusakatemian menetelmin takaisin, on Akatemialla varmasti ainakin sellaista tietoa hiuspohjan vaurioiden hoidosta mitä asiakkaalla ei ole.

      Vastaa

      0
  44. Eiköhän ongelma johdu rajuista käsittelyistä, joita hiuksiisi on tehty ja selällään nukkumisesta. Hius ei haperru latvasta, jos ongelma on juuresta lähtöisin. Täyttä huuhaata tuo hiusakatemian touhu, ei mitään tieteellistä pohjaa. Missä on tutkimukset joihin viittaavat, entä julkaisut joita on väitetty tehdyn paikan vetäjien toimesta, ei missään. Moni on jo aiemmin esittänyt, miten paikka suosittelee hoitoja ja tuotteita, jotka ovat osoitettu huuhaaksi ja toimimattomiksi. Kyllä kellojen pitäisi ihmisillä soida ja kovaa.

    Vastaa

    0
  45. Hei kaikki kommentoineet! Vastaan kommentteihin tänään maanantaina omassa erillisessä postauksessaan.

    Vastaa

    0
  46. Hei! Hiusalan ammattilaisena uskon että Hiusakatemiasta saa apua ja hyviä neuvoja. Eikä kaikki ruoat ja raaka-aineet yksinkertaisesti voi sopia kaikille, joten sinä teet niinkuin sinulle sopii. Mutta oletko koskaan ajatellut että hiuslovesi voi täyttää pidennyksillä? Lämpimästi suosittelen Simply Naturalin, Mago-pidennyksiä!

    Vastaa

    0
  47. Omakohtainen kokemus: Mulla suunympärysihottuma (pod, esiintyi myös silmäkulmassa) rauhoittui kun jätin maitotuotteet. Vaihtoehtona oli pitkä antibioottikuuri. Myös ihon rasvoittiuminen ja näpyt on nyt pysyneet aisoissa. Ei olisi tullut mieleenkään että syy voisi olla maidossa, koska mitään vatsaoireita tms. en ole koskaan siitä saanut.

    Aihe tuntuu olevan tulenarka, ja moni suhtautuu fanaattisesti länsimaisiin ravintosuosituksiin ja kovaan lääketiteeseen ainoana oikeana. En toki itsekään usko sokeasti esim. kaikkiin lisäravinteisiin mitä meille tyrkytetään, mutta esim. ravinnon vaikutukseen kyllä.

    Tottakai jos ei ole mitään oirehdintaa jakotimme kaikki kropassa on ok, ei tietenkään ole tarvetta muuttaa mitään ruokapuolella tai muutenkaan. Kukin tyylillään! :) Kiitos Sanni tästä mielenkiintoisesta postauksesta.

    Vastaa

    0
    1. Anni hyvä, on selvää, että maito ei kaikille sovi, ja joillakin se tosiaan aiheuttaa vaikka ihottumaa/vatsavaivoja/muita oireita, ja silloin on hyvä jättää maito pois. Mutta eihän tässä siitä ollutkaan kysymys.
      Ymmärrätkö tämän logiikan: jos sinulla lievittyy POD kun jätät maitotuotteet pois, niin siitä EI voi vetää johtopäätöstä, että Sannin takaraivon loven aiheuttaa maidon fosfaatin aiheuttama hiusjuuren vahingoittuminen.
      Ei voida toisaalta väittää, etteikö maito aiheuttaisi Sannin hiusongelmia. Mutta HA:n hiusjuurianalyysin perusteella näin ei missään tapauksessa voi päätellä. Koko "maitojuuri" (ja muutkin väitetyt poikkeamat mikroskooppikuvissa) ovat pelkkää vilkkaan mielikuvituksen ja tietämättömyyden aikaansaannosta.

      Vastaa

      0
    2. En toki väittänytkään että juuri maito olisi syypää hiuspulmiin! :) En ole asiantuntija enkä lähde mitään diagnosoimaan blogipostausten perusteella. Ylipäätään halusin vain jakaa oman kokemukseni vastapainona vastakkaisille näkökulmille osana normaalia keskustelua.

      Mutta kuten jo totesin, aihe joka herättää tunteita.

      Vastaa

      0
  48. Mielenkiinnolla seurasin hiuslovea ja akatemian tulosta. Itse olen maidon vieroksuja, laktoosivammainen ja niveleni tulehtuvat maidosta. Jonkunverran pystyn syömään laktoositonta raejuustoa ja maustamatonta jugurttia. Kalkkitabletteja syödessä 1-2 kuukautta menee hyvin ja sen jälkeen päänahkani alkaa kutisemaan ja hilseilemään. Oireet loppuvat kun lopetan lisäkalkin. Tämä on tapahtunut kymmeniä kertoja parinkymmenen vuoden aikana. Nyt syön kalkkia jonkun kerran viikossa.
    Lovi on minullakin takatukassa, mutta se johtuu nukkumatavoistani. Nukun selälläni ja hinkkaan päätäni "tempuriin" , pellavaiset tyynynliinat pahensivat takaraivon tilaa. Vaihdoin puuvillasatiinit päänalle ja nyt takatukka alkaa tuntua ja näyttää samalta kun muutkin hiukset. On siihen kohtaan lykätty hoitojakin. Vuoden verran meni ihmetellessä hiusten huonoa kohtaa.

    Vastaa

    0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2024 (56)
    • 2023 (148)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (207)
  • Avainsanat