06.07.2016

Ikääntymisen merkkejä

Kasvot_12032012_

Kun on kuvannut naamaansa blogiin melkein joka päivä ja on tehnyt sitä jo seitsemän vuotta, huomaa ihon ikääntymisen poikkeuksellisen tarkasti. Kolmikymppisenä saavuttaa iän, jossa ikääntymisen merkit alkavat lisääntyä vuosi vuodelta ja näkyä yhä selvemmin. Seuraavalla vuosikymmenellä niiden pitäisi sitten ihan reilusti kiihtyä, sitä odotellessa... :) Jos vain vielä bloggaan 4-kymppisenä niin saatte varmasti todistaa reaaliajassa mun veltostumista ^_^

Tältä näytti Karkkipäivä-Sannin naama blogin ensimmäisenä vuonna, meikittä ja meikin kera:

Nuorempi_naama

Ei tietoakaan punoituksesta ja pigmenttiläiskiäkin on vielä hyvin miedosti. Nykyään vasemman posken pieni couperosa-alue kuultaa jo meikkipohjankin läpi ellen pakkeloi sitä peiteaineella. Harmillisesti en blogin alkuaikoina ottanut juuri koskaan kuvia meikittömistä kasvoistani ja löysin vain tuon yhden pienen "aamunaama"-kuvan. Olisi ollut kiinnostavaa nähdä oikein tarkka ja isompi kuva natural-kasvoistani 7 vuotta sitten.

Listasin kasvoilleni blogivuosien aikana piirtyneitä ja ilmestyneitä ikääntymisen merkkejä. Esimerkiksi melasma eli hyperpigmentaatio oli minulle ihan tuntematon riesa kun aloitin bloggaamisen. Mutta ei mennyt kuin pari vuotta niin "aurinkoviikset" astuivat estradille.

Ikaantyminen

Kasvojen ihon kuivuminen on toistaiseksi ilmennyt vasta talvisin, mutta esimerkiksi käsieni iho on muuttunut lähes atooppisen kuivaksi vuoden ympäri.

Melasma_IMG_7113

Melasma eli hyperpigmentaatio poikkeaa "tavallisista" pigmenttiläiskistä siten, että se tulee esiin vain UV-säteilyn vaikutuksesta ja katoaa kun iho ei ole alttiina vahvalle UV-säteilylle, eli Suomen leveysasteilla talviaikaan. Tavalliset pigmenttiläiskät jäävät iholle pysyvästi ilmestyttyään, ellei sitten hoidata niitä järein konstein hoitolassa esimerkiksi happohoidoilla.

Melasmaa voi tulla mihin kohtaan ihoa tahansa, mutta huulten ympärys on hyvin yleinen alue. Ainoa ase melasmaa vastaan on erittäin korkeasuojakertoimellinen voide ja melasmaan taipuvainen ihoalue on voideltava sillä joka kerta kun käy ulkona kesäaikaan auringon paistaessa,  vaikka kävisi suunnilleen vain roskat viemässä. Näin ainakin minulla, lyhytkestoinenkin suora UV-stimulaatio saa melaniinin ylituotannon aktivoitumaan.

Ylläolevassa kuvassa tämänkesäinen hyperpigmentaatio on vielä miedossa vaiheessa. Otin kuvan ennen juhannusta mutta sitten tuli juhannuspäivä helteineen... Oltiin veneilemässä ja suojavoide jäi mökkiin... Nyt mulla on kaksi ruskeaa länttiä amorinkaaren yläpuolella ja voin hyvästellä ne vasta talven tullen. :P

Oletteko te tarkkailleet tai huomioineet ikääntymisen merkkejä omalla ihollanne? Onko ikääntyminen vaikuttanut esimerkiksi ihonhoitorutiineihinne? Kuinka moni myöntää ostaneensa "ryppyvoiteen" kun ensimmäiset juonteet tulivat näkyviin..?

.

Muuten, yksi hassu ihoon liittymätön ikääntymisen merkki jonka olen pannut merkille:

YleX:n ja Radio X3M'n aamushow'n jutut, joita ennen kuuntelin kovinkin innoissani, kuulostavat nykyään auttamatta hemmetin tylsiltä ja suorastaan lapsellisilta. Samoin mitään hittiradioiden juontajien juttuja ei jaksa yhtään kuunnella. Vanhuuden merkki se tämäkin :D

Loppuun vielä toinen, positiivinen ikääntymisen lieveilmiö:

Muuttuu lempeämmäksi itseään kohtaan ja arvostaa itseään enemmän. :)

76 comments on “Ikääntymisen merkkejä”

  1. En ole varsinaisesti tarkkaillut ikääntymisen merkkejä, mutta ei niitä enää voi olla huomaamattakaan. Mullakin on huulen yläpuolella hyperpigmentaatiota ja tänä kesänä huomasin ensimmäistä kertaa jotain tummaa myös poskipäiden yläpuolella, samassa kohtaa kun sinulla kuvassasi nuo pigmenttiläiskät. Taitavat siis olla aika yleisiä paikkoja saada noita.

    Ikää reilut 30 ja onneksi papereita kysellään kaupassa vielä suht usein, ei siis tarvitse olla kovin huolissaan rupsahtamisesta. :)

    Vastaa

    0
    1. samassa kohtaa kun sinulla kuvassasi nuo pigmenttiläiskät. Taitavat siis olla aika yleisiä paikkoja saada noita.

      Huultenympärys, silmänympärykset ja kämmenselät ovat tosi yleisiä paikkoja hyperpigmentaatiolle kun iho on niissä niin ohutta. En tosin tiedä miksi juuri ihon ohuus tuo melaniinin ylituotantoa "rohkaisevat" olosuhteet mutta käytännössä ohuimmat ihoalueet ovat aina riskialttiimpia.

      Ikää reilut 30 ja onneksi papereita kysellään kaupassa vielä suht usein, ei siis tarvitse olla kovin huolissaan rupsahtamisesta. :)

      Olisko mulla ollut kuluva vuosi ensimmäinen kun papereita ei ole kysytty...! :D Voi däämn.. ^_^

      Vastaa

      0
    2. Minua taas kirpaisee, kun junassa matkustaessani vaikka kuulee jonkun äidin sanovan lapselleen "päästä täti ohi".

      Vastaa

      0
  2. Ylexin juontajat ovat nykyään todella huonoja, ei liity ikään. Samaa asiaa joka ei ole asia jauhetaan joka biisin välissä. Valitettavasti varsinkin naisjuontajat ovat ihan kamalia kälättäjiä , saan niistä väkivaltaisia ajatuksia.

    Oon huomannut luomien veltostumista, mutta mulla ei ole juonteita koska naama on pyöreä pallo ja iho on muuttunut hyvinkin rasvaiseksi. Mutta sääret ei, ne on aina kuivat.

    Vastaa

    0
    1. saan niistä väkivaltaisia ajatuksia.

      XD XD XD

      Mä en jaksa enää sitä musiikkiakaan mitä nuo asemat soittaa. En tosin ole koskaan ollutkaan "hittimusan" ystävä sillä syvyydellä että jostain Spotifysta asiakseni kuuntelisin (tai ostais jonkun levyn, huh!), mutta aamuisin sitä on ollut ihan kiva kuunnella taustalla. Nyt ei jaksa enää, ei enää aaltopituus kohtaa tuon viihteen kanssa :p

      Vastaa

      0
  3. Ei välttämättä liity ikään, sillä minusta radiojuontajat ovat olleet aina idiootteja (ei pahalla) :D

    Ostin ensimmäisen "ryppyvoiteen" kun täytin 30. Ajattelin ettei ryppyjä voi parantaa, vain ehkäistä. Tarkkailen niiden tuloa kyllä ja jotenkin optimistisesti kuvittelen, että jo tulleet rypyt/juonteet voisivat vielä kadota - onhan niitä välillä parempia päiviä. Eniten harmittaa vanhojen kuoppa-arpien syveneminen, tiedätkö mistä se voisi johtua?

    Vastaa

    0
    1. minusta radiojuontajat ovat olleet aina idiootteja (ei pahalla) :D

      :D :D Hehheh :)

      Ajattelin ettei ryppyjä voi parantaa, vain ehkäistä.

      Ei niitä oikein voikaan parantaa kosmetiikan keinoin, mutta ehkäistä kyllä, koska kosteutettu ja joustava iho rypistyy "huonommin" kuin kuiva eli vastustaa paremmin juonteiden juurtumista. Eli paras ase (perintötekijöiden ja auringolta suojautumisen ohella) ryppyjä vastaan on kunnollinen kosteutus. Siihen käy vaikka apteekin perusvoide :)

      Hevimpien ryppyvoiteiden lupaamat "korjaavat" ominaisuudet eivät ole puppua siinä mielessä että kyllähän niillä saa häivytettyä jo olemassa oleviakin ikääntymisen merkkejä. Mutta tulos on vain visuaalinen ja väliaikainen. Voiteiden sisältämillä napakoittavilla ja täyteläistävillä ainesosilla on mahdollista "korjata" ja kaunistaa ihon pintaa, mutta ne eivät peruuta ryppyjä tai tee niistä oikeasti pienempiä. Mutta iho näyttää paremmalta ja nuorekkaammalta :) Ja sehän lienee pääasia ^_^

      Eniten harmittaa vanhojen kuoppa-arpien syveneminen, tiedätkö mistä se voisi johtua?

      Arvelisin että ilmiö liittyy ihon tukikudoksen eli kollageeni- ja elastiinisäikeiden iän myötä tapahtuvaan hapertumiseen. Kun tukikudos veltostuu, iho menettää kimmoisuuttaan ja napakkuuttaan ja löystyy, jolloin ihon pinnan kuopat ja juonteet korostuvat.

      Vastaa

      0
  4. Mä täytän kohta 44v. Viimeisten 10v aikana on tapahtunut tosi paljon niin kehossa kuin kasvoissakin: maan vetovoima tekee selkeästi tehtäväänsä. Kasvonpiirteet on muuttuneet, nenäkin on ihan erilainen kuin 15v sitten. Tulee juonteita ja ryppyjä ja iho vaatii selvästi enemmän kuin aiemmin. Eipä sille mitään voi vaikka kriiseilenkin siitä säännöllisesti.
    Mielestäni sinä olet vanhentunut tosi kauniisti:)

    Vastaa

    0
  5. Hei Sanni, olen sinua paljon vanhempi (43v) ja kyllähän ihon veltostumisen huomaa jo nyt, vaikka itselläni ensi merkkejä alkoi näkyä vasta 35 vuotiaana. Omaan hyvät geenit, koska äitini alkoi rypistyä vasta 55:n jälkeen.aurinkohan se pahin ihon vanhentaja on, harmi vaan kun siitä lähes kaikki tykkää. Ihon hoito rutiinini ovat muuttuneet siltä osin että putsaukseen oon ottanut öljyt kehiin ja kosteutukseen oon panostanut, seerumit ja öljyt kosteusvoiteen lisänä.Omasta mielestäni näytän vielä suht rypyttömältä!!

    Vastaa

    0
    1. aurinkohan se pahin ihon vanhentaja on, harmi vaan kun siitä lähes kaikki tykkää

      Niinpä. Onneksi auringolla on myös paljon hyviä vaikutuksia terveyteemme eikä esimerkiksi auringon buustaaman serotoniiniaineenvaihdunnan "anti-age" -vaikutuksia pidä yhtään aliarvioida ^_^ Iloinen ja onnellinen ihminen ikääntyy hitaammin kuin ahdistunut ja pahantuulinen, jos nyt tällainen yksinkertaistus sallitaan :) Tai ainakin hyväntuuliset ihmiset näyttävät nuorekkaammilta kuin happamat <3

      Vastaa

      0
    2. Totta! Iloisuus ja positiivinen elämänasenne on paras keino ryppyjä vastaan, samoin terveellinen ja molipuolinen ravinto (välttäkäämme sokeria!!) ja runsas veden juonti.☺

      Vastaa

      0
  6. Haha, ihan samaa olen noiden radiojuttujen kanssa miettinyt:D En aiemminkaan ole jaksanut kuunnella ns. mainosradioita ja YleX oli pitkään suosikki. Nyt kuuntelen melkein pelkästään Yle Puhetta (on btw ihan huippu!) ja mietin et oonko ihan seniili..:'D
    Kiitos muuten ihanan monipuolisesta ja rehellisestä blogista!♡

    Vastaa

    0
    1. Minäkin olen alkanut kuuntelemaan Yle Puhetta äitini vinkistä :) Tykkään :)

      Vastaa

      0
  7. Taitaa olla ensimmäinen kommenttini blogiisi, mutta pidempään seuranneena, olen kyllä katsellut että et näytä ollenkaan ikäiseltäsi, olisin voinut veikata jopa paljon paljon nuoremmaksi! Itse olen reilusti yli 30 -kymppinen ja rypyt ovat syvemmät :D Tosin saatan käyttää liian paksuja meikkejä, mutta koska tummat silmänaluset.

    Nyt kun vihdoin sain aikaiseksi kommentoida, niin kysyn samalla sokerointi -postauksesta, eli missä kävit hoitamassa karvat veks? Oletan että paikkakunta oliTampere, joten siksi kyselen. Haussa olisi hyvä sokerointipaikka Tampereelta. Ensimmäistä kertaa olen menossa.

    Lisää kysymyksiä tekisi mieli esittää kasvojen alueelle tehdystä verisuonten supistuksesta (laser..?) Kävitkö senkin täällä Tampereella? Tiedätkö onnistuuko laserhoito isommille suonille kuin se sinun pieni suoni? Mulla on molempien silmien alla hyvin näkyvät siniset verisuonet.

    Kiitoksia paljon jos jaksat vastailla. Tosiaan pidempi-aikainen, mutta passiivinen lukija täällä kirjoittelee. :)

    Vastaa

    0
    1. olen kyllä katsellut että et näytä ollenkaan ikäiseltäsi, olisin voinut veikata jopa paljon paljon nuoremmaksi!

      Kiitoskiitos :) Perintötekijöitä on kiittäminen, juuri 30 vuotta täyttänyt siskoni näyttää ehkä 18-vuotiaalta ^_^ Meitsi on paahtanut itseään pahimmissa pro-age-aurinkokylvyissä puoli ikää ja ainakin sen perusteella mun pitäisi olla jo ruttuinen kuin rusina :D

      Nyt kun vihdoin sain aikaiseksi kommentoida, niin kysyn samalla sokerointi -postauksesta, eli missä kävit hoitamassa karvat veks? Oletan että paikkakunta oliTampere

      Kyllä, Tampere :) Paikka on Studio Feel It Satakunnankadulla, sain itse vinkin toiselta kauneusbloggaajalta. Kollega kehui paikkaa ja sen tekijöitä ja saatoin käynnin jälkeen vain olla samaa mieltä, todella ammattimainen henkilökunta ja miellyttävä tunnelma. Kosmetologi sai ammattimaisella mutta rennolla olemuksellaan kaiken kiusaantuneisuuteni sulamaan ja minulle jäi toimenpiteen jälkeen sellainen olo että tähän paikkaan ja tälle tekijälle tulen todellakin mielelläni uudelleen.

      Verisuonen käsittelystä - se tehtiin Helsingin Siluetti Spa'ssa. Valitettavasti en osaa yhtään sanoa minkä kokoisille suonille laserhoidon voi tehdä, mutta olettaisin että varmasti myös suuremmille kuin se mun silmän alla oleva. :)

      Mukavaa kun kommentoit, Juliet, kivaa aina kuulla hiljaisistakin lukijoista :) Mukavaa kesää sinulle :)

      Vastaa

      0
    2. Kyllä poistavat näkyvämpiäkin suonia. Itselläni oli silmien alla useampi voimakkaasti näkyvä suoni ja ne poistettiin laserilla, samassa paikassa vielä.

      Vastaa

      0
  8. Täytän pian 33.. Iho rasvoittuu nyt maltillisemmin ja on talvella välillä jopa kuiva. Epäpuhtauksia on hyvin harvakseltaan enää. Kosteuttavampia voiteita olen välillä käyttänyt, mutta muuten en ole juuri muuttanut ihonhoitoa.

    Mä oon jo vuosia kuunnellut Yle Puhetta, musiikkikanavista pystyn kuuntelemaan lähinnä nostalgiamusakanavia.. Ja jos menen leffaan niin yleisön keski-ikä on yleensä yli 50..

    Vastaa

    0
    1. Yle Puhe on kyllä hyvä! :) Peukut sille täältäkin :)

      (...olin muuten kerran vähällä päästä Puheelle Mia Krausen ohjelmaan vieraaksi mutta en päässyt lähetykseen kun olin taas kerran reissussa..! :p)

      Vastaa

      0
  9. nuorempana olin ihan järkyttynyt, kun silmien alle ilmestyi yht' äkkiä ihan hirveät rypyt. tämä tapahtui ollessani parikymppinen ja syytän lisääntynyttä meikkaamista ja sitä, että mikään ripsiväri ei lähde suosiolla pois ripsistäni millään poistoaineella, joten puhdistamisessa joutuu aina käyttämään lievää väkivaltaa. yötyö, johon liittyi raskasta meikkaamista, alkoholinhuuruisia aamutuntien after workeja ja väsyneenä raskaiden meikkien hinkkaamista rupsautti mut kyllä todella nopeasti silloin :'D silloin aina välillä tarkkailin muutenkin hieman neuroottisena ryppyjä, joita tosiaan ilmestyi (ehkä kuivuuden takia?). herätessä kun katsoo aina huomattavasti väsähtäneempi ja huonovointisempi naama kuin edellisiltana meikatessa - siltä se ainakin tuntui - niin olihan se shokeeraavaa. nykyään suhtaudun jotenkin tosi leppoisasti ikääntymisen merkkeihin. sehän vain näyttää, että on kertynyt ainakin toivottavasti elämänkokemusta ja viisautta! ja olen ihan kauhean suuri keski-ikäisten, itsevarmojen ja hyvällä tavalla itsetietoisten naisten fani. esimerkiksi eräs lukio-opettajani, joka oli kyllä tosi pahasti tupakan ja auringon rypistämä, oli ihan idolini, koska hänestä huokui varmuus, joka kaunisti ja teki hänestä tosi coolin ja ulkonäkönsäkin oli persoonallinen ja hieno räikeine meikkeineen ja syvine uurteineen. :D tosin mun estetiikan tajua vastaa muutenkin vähän raffimmat jutut, dagen efter -look, silmäpussit, hieman levähtäneet meikit, sänki naisella kainaloissa (:D) jne. mutta niin. ryppyvoiteita en ole vielä ostellut, mutta seerumiin rakastuin kun kuivuuteen ei auttanut mikään muu, vaikka en ennen tajunnutkaan sen funktiota (miksi muka tarvitsee monta kosteustustuotetta kun voisi käyttää vain yhtä hyvää..?). enemmän ihonhoitorutiinin muuttumiseen on vaikuttanut varallisuuden kasvu kuin varsinainen mietintä ihon muuttuneista tarpeista. vaikkapa nyt toi e&t:n seerumin hankkiminen, joka olisi ennen ollut ihan mahdoton ajatus :D tosin uskon muun hyvinvoinnin vaikuttavan ihoonkin kosmetiikka enemmän, joten ennemmin laitan edelleen pennoset ruokaan kuin kalliiseen kosmetiikkaan.

    Vastaa

    0
    1. nykyään suhtaudun jotenkin tosi leppoisasti ikääntymisen merkkeihin. sehän vain näyttää, että on kertynyt ainakin toivottavasti elämänkokemusta ja viisautta!

      *allekirjoittaa*

      tosin uskon muun hyvinvoinnin vaikuttavan ihoonkin kosmetiikka enemmän, joten ennemmin laitan edelleen pennoset ruokaan kuin kalliiseen kosmetiikkaan.

      *allekirjoittaa vielä ponnekkaammin* :D :D Todellakin yleinen hyvinvointi vaikuttaa ihoon ja ikääntymiseen paljon voidepurkkeja merkittävämmin. :) Mä kuulun sun kun kanssa ehdottomasti "ruokaleiriin" - jos pitäis valita laitanko 100€ ravintolan maistelumenuun vai viimeisimmän innovaation tuhkimotaikavoiteeseen niin ei tarvitsisi hetkeäkään miettiä kumpaanko sijoittaisin ^_^ :D

      Vastaa

      0
    2. Tälläisiä on mielenkiintoista lukea. Väistämättä tulee mieleen että ymmärrän sinua täysin kun omistat hyvän ihon. Itse todella huonoihoisena maksaisin vaikka 100.000e että saisin yhtä hyvän ihon kuin sinulla =)

      Vastaa

      0
  10. Saas nähdä miten itselle käy.. Olen nyt 23v ja ihoni on epätasaisen värinen, mustapäitä ja laajentuneita ihohuokosia löytyy, samoin ajoittaisia finnejä. En ole vielä koskaan ollut oikein tyytyväinen ihoni kuntoon, vaikkei se pahimmasta päästä olekaan! Mietin tässä, että tasoittuuko ihoni koskaan, vaan siirrynkö suoraan "nuoren" ihosta aikuiseen juonteikkaaseen, pigmenttiläiskäiseen ihoon... :D

    Vastaa

    0
    1. Mä luulen että mustapäät ja finnit ainakin lieventyy ikääntymisen myötä kun ihon talintuotanto hidastuu. Näin ei tietenkään käy kaikilla mutta ihon kuivuminen iän myötä on kuitenkin yleisempää kuin sen pysyminen samalla rasvoittumistasolla koko iän.

      Vastaa

      0
  11. Olis kyl kiva, jos iho pysyis yhtä virheettömänä ja helppohoitosena ku se oli 18-vuotiaana :D

    Tuosta radiokommentista tuli mieleen. Itse en nykyään jaksa kuunnella sitten yhtään radiojuontajia :D Aikoinaan kuuntelin joka aamu NRJ:n Aamupoikia, mutta kun he poistuivat radioaalloilta, niin en vain jaksa kuunnella radiosta turhanpäiväistä hölpötystä. Tämän takia tykkään kuunnella Loop-kanavaa( hyvää taustamelua, tosi vähän höpinää) ja ihan ehdoton suosikkini on Radio Nostalgia. Sieltä tulee ihan älyttömän hyvää musaa, uusimmat biisit niitten soittolistalla taitaa olla 90-luvulta ja höpinöitä toki on, mutta ne on useimmiten ihan mielenkiintoisia.
    Huvittavaa tässä on se, et se radiokanavan kohdeyöleisö on 45-65-vuotiaat xD
    Ehkä tää sit meinaa et musamakuni on vanhanaikainen :D

    Vastaa

    0
    1. Mäkin kuuntelen paljon Looppia ja Nostalgiaa ja ne soittaa tosiaan huomattavasti kivempaa (tai ainakin mun makuun menevämpää) musiikkia kuin hittikanavat :) Mutta joku niissäkin välillä häiritsee, olisiko mainokset..? Ja soittolistat, noissakin on tiettyjä biisejä joita soitetaan vähän turhan usein.

      Multa puuttuu tällä hetkellä sellainen ihan täydellinen radioasema... Vaihtelevaa musaa, sopivasti puhetta, ei mainoksia (tai ei ainakaan häiritsevällä tiheydellä). Yhteen aikaan kuuntelin joka aamu BBC Radio 2:sta (tuokin jonkun lukijan vinkistä :)) mutta joku siinäkin alkoi lopulta tökkiä, ehkä ne soittolistat..? Huomaan ärtyväni jos tietyt samat biisit tulee koko ajan..! :D Vanhuus.. ^_^

      Vastaa

      0
    2. Sun Classics? Se on välillä tosi hyvä, välillä taasen tulee ihan väsyneen kuluneita vanhoja hittejä.

      Vastaa

      0
  12. Rohkea aihe, usein kun blogimaailmassa kaikki kuvat ovat jotenkin täydellisyyteen hiottu ja siloiteltu.
    Olen näyttänyt jo vuosia jostain syystä ikääni vanhemmalta, silloin nuorempanahan se oli mahtavaa, kun melkein missään ei kysytty papereita vaikka syytä olisi ollut. Nyt odotan miltei kauhulla syksyllä odottavia 25-vuotissynttäreitä, varsinkin kun ihmiset eivät osaa arvioida ikääni ja töissäkin vanhempi mies rouvitteli. Ryppyjä ei ole vielä hirveästi, joten hankalaa sanoa, mitä kasvojen osaa lähtisi hoitamaan. Ryppyvoiteet kyllä kieltämättä houkuttelee. ;)
    Mukavaa kesää sinulle, ihana blogi!

    Vastaa

    0
    1. Se on muuten hauska ilmiö että nuorempana usein myös haluaa näyttää vanhemmalta ja on jopa iloinen ja ylpeä jos 15-vuotiaana pidetään täysi-ikäisenä..! :D Sitten fiilis siinä parinkympin jälkeen lähtee kääntymään toisin päin, viimeistään kolmea kymmentä lähestyessä monet naiset varmasti ilahtuvat jos ikä arvataankin alakanttiin. :) Mikähän olisi se optimaalinen, "haluttavin" ikä minkä ikäisiä useimmat meistä mieluiten olisivat..?

      Mukavaa kesää sinullekin C :)

      Vastaa

      0
  13. Minä olen 24-vuotias ja olen ihan vastikään huomannut, että otsassani näkyy juonteita silloinkin kun se on täysin rentona. Vähän järkytti kieltämättä aluksi ja vieläkin tuijottelen otsaani välillä, mutta tuskinpa tuota toisaalta kukaan muu huomaa.

    Vastaa

    0
    1. Meitsillä on ollut näkyvät otsarypyt jo varmaan 13-vuotiaasta saakka..! :D Kai mä ilmeilen niin paljon ^_^

      Itse en niitä juurikaan huomaa kun olen kasvanut niiden kanssa, ja vähän hätkähdin kun eräässä helsinkiläisessä kauneushoitolassa mulle flat-out suositeltiin niiden silottelua botoxilla... Ei kiitos, näytän jatkossakin mieluummin siltä että pohdin otsa rypyssä syntyjä syviä :D

      Vastaa

      0
  14. Musta on jotain ihanaa siinä tavassa miten sä otat ikääntymisen ja sen mukanaan tuomat merkit vastaan <3
    Itse olen tässä reilun 30-v iässä alkanut huomata pieniä muutoksia ihossa ja pohtinut ei-niin-aktiivisesti ihoaan hoitavien kavereiden kanssa ikääntymiseen liittyviä asioita - kyllä tässä iässä alkaa jo huomata sen onko ihonhoitoon panostanut vaiko ei ;)

    Vastaa

    0
    1. Musta on jotain ihanaa siinä tavassa miten sä otat ikääntymisen ja sen mukanaan tuomat merkit vastaan <3

      :) Parempi suhtautua mielenkiinnolla seuraten ja lempeästi tarkkaillen kuin muutoksia surren :) Vaikka tunnustaudun asiassa rehellisesti myös pinnalliseksi, kyllä mä esimerkiksi varmasti sinä päivänä koen haikeaa harmia kun luomet ovat sen verran löystyneet ja uurteiset ettei luomiväri enää levity kunnolla eikä pysty laittamaan rajausta...

      kyllä tässä iässä alkaa jo huomata sen onko ihonhoitoon panostanut vaiko ei ;)

      Tähän liittyen mun oma äiti aina välillä miettii, näyttäisivätkö hänen silmänympäryksensä kiinteämmiltä jos hän olisi käyttänyt silmänympärysvoidetta. Vaikea sanoa, tosiaan... Itse uskon että perintötekijät vaikuttavat ikääntymiseen niin paljon ettei esimerkiksi silmäpussirakenteelliseen ihoon juuri voi vaikuttaa voiteilla, jos on sellaisella ihorakenteella syntynyt.

      Vastaa

      0
  15. En ryppyvoidetta, mutta silmänympärysvoiteen kun otsaan tuli ensimmäiset ilmerypyt - joo, hei, tää kuulostaa loogiselta, mutta se oli kosmetologin ehdotus. Mulla on kuulemma herkkä silmänympärysiho ja ennen otsaryppyjä olin vähän että herpderp, ketä kiinnostaa median kauneusstandardi, minä ainakin aion rypistyä luonnollisesti. Sitten kun se ihan oikeasti tuli ajankohtaiseksi, rupesinkin jarruttelemaan paniikinomaisesti. :D

    Ai niin, ne otsan rypyt on muuten tosiaan sellaisia, ettei niitä näe kukaan muu kuin minä itse. Musta se kertoo jotain minusta itsestäni, ja ihan vähän muistakin: en minäkään näe ryppyjä kavereissani, vaikka niitä on kuulemma alkanut tulla, mutta on inhimillistä että oma huomiokyky pyörii itsen ympärillä. :)

    Vastaa

    0
    1. en minäkään näe ryppyjä kavereissani, vaikka niitä on kuulemma alkanut tulla, mutta on inhimillistä että oma huomiokyky pyörii itsen ympärillä. :)

      Juuri näin :) Näpyt, punoitukset, isot nenät, hörökorvat... Useimmiten nämä asiat korostuvat vain omassa päässä ja muut hädin tuskin tajuavat niitä ellei niistä itse tee numeroa. Muut näkevät meidät kokonaisuutena kun itse takerrumme herkästi erillisiin virhekohtiin.

      Vastaa

      0
  16. Tää on mielenkiintoinen aihe! Munkin mielestä sulla on tosi vähän ikääntymisen merkkejä :) Monilla paljon nuoremmillakin on esim. paljon selkeämmät silmäkulmarypyt ja pigmenttiläiskät.

    Musta on mielenkiintoista, mitkä kaikki muutkin tekijät vaikuttavat siihen, että näyttää vanhemmalta (siis varsinaisen ihon ikääntymisen lisäksi). Kun kasvojen mittasuhteethan muuttuvat myös ikääntyessä, esim. nenä ja korvat muistaakseni kasvavat hieman. Itselläni (kohta 30 v.) olen huomannut, että kasvoissani on huomattavasti vähemmän pyöreyttä kuin vielä vaikka 25-vuotiaana, vaikka paino on pysynyt samana.

    Olenkin ollut huomaavinani, että kasvojen muoto vaikuttaa aika paljon siihen, kuinka nuorelta ihminen näyttää. Jos jollain on esimerkiksi pyöreät tai sydämenmuotoiset kasvot, joisssa on paljon "täytettä", hän saattaa rypyistä huolimatta näyttää nuoremmalta kuin joku vanhempi, jolla ei ole ryppyjä, mutta jolla on "ohuempi" tai muuten erilainen kasvojen muoto. Siinä mielessä ryppyihin kiinnitetään musta tavallaan liikaa huomiota ikääntymisen merkkinä, koska esim. 50-vuotiaan kasvot eivät tule ikinä näyttämään 20-vuotiaan kasvoilta, vaikka olisivatkin täysin rypyttömät. Tuollainen henkilö näyttäisi todennäköisesti vain 50-vuotiaalta, jolla on poikkeuksellisen hyvä iho :)

    Mulla ei ole varsinaisia ryppyjä vielä, mutta olen huomannut, että esim. hymyillessä näkee selkeästi, miten kasvojen iho tietyistä kohdista ei enää "jousta" niin kuin aiemmin. Vaikka ei siis tule selkeitä ryppyjä hymyillessä, niin iho näyttää jotenkin kiristyvän. Epäilenkin, että tämä on se kohta, mihin ensimmäiset rypyt tulevat (silmänympärysten lisäksi).

    Vastaa

    0
    1. Olenkin ollut huomaavinani, että kasvojen muoto vaikuttaa aika paljon siihen, kuinka nuorelta ihminen näyttää. Jos jollain on esimerkiksi pyöreät tai sydämenmuotoiset kasvot, joisssa on paljon ”täytettä”, hän saattaa rypyistä huolimatta näyttää nuoremmalta kuin joku vanhempi, jolla ei ole ryppyjä, mutta jolla on ”ohuempi” tai muuten erilainen kasvojen muoto.

      Olen tehnyt samanlaisia havaintoja, kasvojen muodolla ja "täyteläisyydellä" on tosiaan paljon vaikutusta. Ja tosiaan, pelkkä ihon visuaalinen ikääntyminen ei lopulta ole kuin yksi tekijä ihmisen antamassa ikävaikutelmassa, olemus vaikuttaa mun mielestä vieläkin enemmän. Toiset antavat vanhemman kuvan itsestään jo hyvinkin nuorina jos olemus on vakava ja "pikkuvanha". Sen sijaan lapsekkaat ihmiset joiden kehonkieli muistuttaa lapsia (tietynlainen spontaani liikkuvuus, käsien eleet, äänen painotukset ja puheen nuotti) antavat nuorekkaamman kuvan itsestään.

      mutta olen huomannut, että esim. hymyillessä näkee selkeästi, miten kasvojen iho tietyistä kohdista ei enää ”jousta” niin kuin aiemmin. Vaikka ei siis tule selkeitä ryppyjä hymyillessä, niin iho näyttää jotenkin kiristyvän.

      Tiedän mitä tarkoitat, vaikka mulla on jo niitä varsinaisia ryppyjäkin. Tuo "epäjoustavuus" on aika hyvä ilmaisu. Samoin iho palautuu paljon hitaammin mitä vanhemmaksi tulee, tyynyn kuvat poskessa voi viipyä aamuisin jopa tunteja siinä missä nuorempana ne haihtui hetkessä. :)

      Vastaa

      0
  17. Mulla on menossa täydellinen kolmenkympin kriisi naamatauluni kanssa.
    "Vanheneminen" alkoi 27vuotiaana, kun alkoi armoton käsien kuivuminen, vaikka sitä ennen käsirasva oli ollut minulle ihan tuntematon käsite (tai käsite jolla sai ärsyttävän lähmän käsiinsä joka ei hävinnyt pois kuin pesemällä).
    Kolmekymmentä kun tuli täyteen on kasvot alkaneet muuttua täysin vaikka tuo naaman rasvoittuminen ei lopu varmaan koskaan. Turhauttavaa, kun pitää hoitaa jo yhtäaikaa juonteita ja kausittaista acnea.

    Ihana kuitenkin, etten ole ongelman kanssa yksin. Ja todella kauniisti ikä sinulla näkyy:)

    Vastaa

    0
    1. Käsien kuivuminen on kyllä tuskaisa oire täälläkin, en tiedä ottaisinko mieluummin vaikka syvemmät rypyt naamaan kuin halkeilevan kuivan ja karhean ihon käsiin. Ei voi kuitenkaan olla 20 minuutin välein rasvaamassa käsiä koska on elämä elettävänä ja käsillä tehdään asioita koko ajan. Kynsinauhatkin on kuin jostain kauhuelokuvasta. No, on vakavampiakin asioita ;) (Mutta harmittaa, sitä en kiellä.)

      Vastaa

      0
  18. Ihoni on näin 25-vuotiaana yhtä ikääntynyt kuin sinunkin. :D Babyface-olo tulee lähinnä lapsekkaista poskista ja pitkistä hiuksista sekä tietty kun meikkaan iän piiloon.

    Omalla osallani vahvojen kortisonivoiteiden käyttö, ihon jatkuva tulehdustila ja haluttomuus käyttää aurinkovoidetta (koska kaikki ylimääräinen tuntuu ikävältä huonolla iholla) ovat johtaneet tähän. Ja valvominen! Krooninen unettomuus jokunen vuosi sitten aiheutti SYVÄT juonteet silmien alle.

    Armollisuus on tullut tutuksi. Teininä yksi finni tai yksi otsajuonne saivat oloni epämukavaksi. Nyt silmänalusrypyistäni tulee mieleen selviytyminen, ihostani elämän epäreiluuden lisäksi se, että mä nyt olen mä ja mä olen ihana. <3

    Vastaa

    0
    1. Omalla osallani vahvojen kortisonivoiteiden käyttö

      Mullakin on muuten kortisonivoidetausta, mikä on osaltaan vaikuttanut ylähuulen yläpuolisen ihoalueen damageen. Mulla oli joku mystinen ihottuma tuolla alueella yläasteikäisenä ja voitelin sitä vahvoilla kortisonivoiteilla varmaan vuoden päivät putkeen. Vasta myöhemmin kuulin että pitkittynyt kortisonivoiteen käyttö ohentaa ihoa, auts. Hyperpigmentaation lisäksi alueella on jo nyt näkyvissä tiheä mikrojuonteiden verkko, iho on kuin ohutta silkkipaperia.... :/ No, minkäs teet.

      Valvominen on kyllä kanssa aikamoista killeriä iholle, asiaan varmaan liittyy hormonaaliset seikatkin.

      Nyt silmänalusrypyistäni tulee mieleen selviytyminen, ihostani elämän epäreiluuden lisäksi se, että mä nyt olen mä ja mä olen ihana. <3

      Mahtavaa, ihana sinä :) <3

      Vastaa

      0
    2. Jep, minkäs teet ku on pakko. :D Kaikki kummit ja kaimat muistavat kyllä kertoa kuinka kortisoni on pahasta ja sitä ei saisi käyttää. (ja sama koskee esim. kolestroli- ja masennuslääkkeitä... kuulemma diabetestäkään ei saisi lääkitä, kun pitäisi vain ruokavaliolla hoitaa XD)

      Vastaa

      0
  19. Hah! Samaa mieltä muidenkin kanssa, tuo YleX aamun tason laskeminen ei kyllä ole kokonaan ikä-juttu. Ne nykyiset juontajat ovat minun ikäisiäni enkä voi sietää niitä urpoja :D Jutut on lapsellisia ja tyhmiä ja väkisin väännettyjä.

    Minusta tuo "ikääntymisen merkit" ei haittaa kyllä ollenkaan, minusta olet kovin kaunis ^_^

    Vastaa

    0
    1. Minusta tuo ”ikääntymisen merkit” ei haittaa kyllä ollenkaan

      Ei ne minuakaan haittaa :) Mä vain totean tapahtuneen :D

      Vastaa

      0
  20. Olen 26 ja mulla viime vuodet on tuoneet enemmän punoitusta, couperosaako sitten lienee. Olen etsinyt couperosa-ihon vinkkejä, siis ei niinkään meikkausvinkkejä vaan miten sitä voisi ehkäistä, mutta en ole löytänyt, eikähän sellaista välttämättä olekaan.

    Aiheeseen liittyen Hesarissa muuten oli tänään tai eilen ihotautilääkäriä haastateltu jossa hän totesi, että suurin osa ihonhoidosta on oikeastaan aika turhaa? Jaatko näkemyksen?
    Itse ajattelen, että voi hyvinkin olla että perusresepti hyvään ihoon on aika simppeli (ja geenien vaikutus tietty), ja sen ympärillä vain pyörii ns. purnukkabisnes, missä ei siinäkään ole mitään vikaa. tässä linkki jos toimii: http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1467770406017

    Toisaalta olen kuullut monen saavan oikeasti avun jostain tuotteesta, kuten vaikka seerumista jotka tuo lääkäri mainitsi ihan turhina, että haluaisi uskoa että niilläkin vaikutusta voisi olla. Ja onhan tilanteita, kuten akne, että järeämpiä keinoja tarvitaankin (tosin ne järeämmät aseet taitaa silloin olla enemmän lääkkeen kuin kosmetiikkatuotteen muodossa).

    Mutta tuokin lääkäri mainitsi ikääntymisen näkymisen estoksi tärkeimpänä keinona uv-suojan, se on tärkeä osa ihonhoitoa myös. Itse kamppailen sen kanssa että en saa päätä suojattua, kaikki lippikset kun tuntuu niin rumilta ja hellehattuja ei vaan kehtaa pitää vaikka muilla ne näyttääkin hyvältä :D Massiivisia pääryppyjä siis tiedossa! No ei, varjossahan voi aina yrittää pysytellä.

    ps.tuli vähän ylipitkä kommentti näköjään...

    Vastaa

    0
    1. Aiheeseen liittyen Hesarissa muuten oli tänään tai eilen ihotautilääkäriä haastateltu jossa hän totesi, että suurin osa ihonhoidosta on oikeastaan aika turhaa? Jaatko näkemyksen?

      Joo, mä luin tuon ja olin samalla täysin samaa ja täysin eri mieltä :D

      Olen Ahokkaan kanssa samaa mieltä siinä (ja kirjoittanutkin asiasta lähes samoin ilmaisuin Ihonhoito For Dummies -postauksissa), että ne oikeasti ikääntymisen merkkien ehkäisyn kannalta olennaiset toimenpiteet ovat ihon kosteuttaminen ja UV-säteilyltä suojaaminen. Eli ihonhoidollisesti voidaan sanoa, että joo, tuhkimotipat sun muut kauneusvedet eivät tee ihostasi sen nuorekkaampaa kuin jos olet säännöllisesti kosteuttanut ja suojannut ihosi auringolta nuoresta lähtien.

      Mutta sitten taas Ahokkaan mustavalkoinen näkemys siitä, että "monimutkainen ihonhoito on turhaa", saa mut puolustuskannalle ja olen aivan eri mieltä. Turhaa, mutta miltä kannalta? Mikä on turhaa? Ihonhoito ja kosmetiikkatuotteiden käyttö on niin paljon laajempi kokonaisuus kuin pelkkää konkreettista ihon pinnan käsittelyä, se on elämyksellisyyttä, mielen hoitoa siinä missä ihonkin. Viiden tuotteen kerrostusrutiini aasiattarien tyyliin ei välttämättä tuo sen upeampaa hipiää, mutta se voi tuoda harrastajalleen hyvää mieltä ja rentouttaa. En ymmärrä miten Ahokas voi nähdä kosmetiikan vaikutukset niin yksiulotteisina ja tuomita kalliiden tuotteiden käytön "turhana rahanmenona". Ensin pitäisi määritellä mitä turhalla tarkoitetaan. Jos kuluttaja saa hyvää mieltä ja positiivisia elämyksiä rasvapurkista, minun on vaikea nähdä sitä turhana. Johonkinhan meidän rahat aina menee. :) Onko hi-tech-seerumi sen huonompi tai turhempi kohde kuin uudet verhot tai käsilaukku? Minusta 'turhaa' on jokin, jolla ei ole mitään merkitystä tai vaikutusta. Kosmetiikka ei ole pelkkää ryppyjen poistaikomista. Se on rentouttava, hyvää mieltä tuova harrastus siinä missä viinilasillinen tai joogasessiokin. Kuka voi ottaa vallan päättää mikä niistä on turhaa?

      Vastaa

      0
    2. Pakko kommentoida että luin myös tuon hesarin artikkelin ja olen samaa mieltä. Mua ihmetytti lisäksi Ahokkaan yleistävä väite siitä, että kosmetiikan sisältämät "tehoaineet" olisivat niin pieniä pitoisuudeltaan, että niillä ei ole vaikutusta ihoon. Riippuu nimittäin varmaan tuotteesta. Esim. 15-20% c-vitamiinia sisältäviä seerumeita tai "boostereita" on olemassa, ja tuo on musta jo aika järeä määrä. Lisäksi on esim. retinoli (jonka luulisi olevan ihotautilääkärille tuttu), joka on käsittääkseni ainoa (?) aine, jonka on todistettu voivan oikeasti vähentää jo syntyneitä ryppyjä jonkin verran.

      Ehkä jos itse ajattelee, että ihon kosteutus ja auringolta suojaaminen on ainoa, millä on väliä, eikä kiinnitä huomiota sellaisiin asioihin kuten hyperpigmentaatio, punoitus ja ihon epätasaisuus ym. niin sitten näihin "ongelmiin" kohdennetut tuotteet tuntuvat turhilta. Mutta ne, jotka ovat tietoisempia ihonsa tällaisista ominaisuuksista, varmaan myös helpommin huomaavat, millaisia vaikutuksia eri tuotteilla on niihin. Eli "turhuus" riippuu siitä, millaisia ihonhoidollisia tavoitteita ihmisillä on. Jollekin sillä on väliä, jos ihon punoitus vähenee 10 %, joku toinen taas ei välitä punoituksesta ylipäänsä tai ei huomaa sitä.

      Mulle jäi artikkelista vähän sellainen maku suuhun, että oli oikein haluttu lähteä yleistämään tarpeeksi raflaavan otsikon ja artikkelin aikaansaamiseksi.

      Vastaa

      0
  21. Olen 26-vuotias, nyt jo selkeät rypyt silmäkulmissa ja jopa poskilla asti. Tarkkailen myös aktiivisesti muiden naisten kasvojen ihoa, jos pääsen lähietäisyydelle. Olen havainnut, että minulla on selkeästi ikäistäni enemmän juonteita, mikä harmittaa kovasti. :/ En kuitenkaan tässä vaiheessa asialle oikein mitään voi, paitsi kosteuttaa ihoa etteivät rypyt syvenisi liian nopeasti.

    Pigmenttimuutoksia minulla ei ole, mutta iho on kuivempi ja punoittavampi kuin ennen. Finnejä puskee samaa tahtia kuin teininä, mutta hormonaalisia ovat joten vähänpä on niillekään tehtävissä.

    Minun silmissäni sinulla on tosi hyvä iho ja näytät nuorelta, ole onnellinen!

    Vastaa

    0
    1. Olen 26-vuotias, nyt jo selkeät rypyt silmäkulmissa ja jopa poskilla asti. Tarkkailen myös aktiivisesti muiden naisten kasvojen ihoa, jos pääsen lähietäisyydelle. Olen havainnut, että minulla on selkeästi ikäistäni enemmän juonteita, mikä harmittaa kovasti. :/

      Ota vain se asenne, että me ollaan kaikki omammelaisia, perintötekijät säätävät suurimman osan siitä miltä näytämme ja miten me ikäännymme. Tiedän että tämä kuulostaa ankealta virreltä eikä lopulta paljonkaan lohduta (ei minuakaan lohduttanut 14-15-vuotiaana tissikriisissäni), mutta voi helpottaa kun hyväksyy ettei luonnon sanelemalle oikein mitään voi ja keskittyy niihin puoliin itsessään jotka kokee hyvinä. Onneksi ihon uurteet eivät tee sinua tai vaikuta mitenkään siihen miten nuori tai vanha olet sydämeltäsi. Ne ovat vain kuorta.

      Toivottavasti et harmittele juonteitasi liikaa, ne harmittavat ihan varmasti mutta älä anna niiden korostua ajatuksissasi, uskon että muut niitä tuskin huomaavat. Niin se tuppaa usein olemaan meidän epävarmuuksien kanssa, oma mieli ja silmät näkevät ne suurempina kuin ne muille näyttäytyvät.

      Näitä elämän läksyjä :)

      Vastaa

      0
    2. Kauniisti sanottu, yritän sisäistää tuon. :)
      Onneksi myös avopuolisoni on minua kymmenisen vuotta vanhempi. Nimittäin hän aina jaksaa muistuttaa, että hänen silmissään tulen aina olemaan nuori! :')

      Vastaa

      0
    3. hän aina jaksaa muistuttaa, että hänen silmissään tulen aina olemaan nuori! :’)

      <3 Mussukka! ^_^

      Vastaa

      0
  22. Olen nähnyt tuon aamunaamakuvan jo kyseistä postausta lukiessani, ja muistan jo silloinkin ihan pysähtyneeni ihailemaan kauneuttasi - niin upeaa ja luonnollista.

    Kiitos muuten rehellisestä postauksesta. Enpä voisi kuvitella kenenkään toisen bloggaajan tekevän oikein listaa omista ikääntymisen merkeistä! Olet mahtavan erilainen.

    Niin ja siis kyllähän niitä omia muutoksia tulee seurattua. Mutta sinulle etenkin haluaisin sanoa, että kaunis ihminen on vanhanakin kaunis! Uskon, että olet sitten mummuiässäkin todella kaunis edelleenkin. :)

    Ja olen muuten ajatellut, että mikä autuus, että vanhana lähinäkö on vähän heikompi, niin ei sitten ihan ruttuisena jokaista ryttyä kasvoistaan näe. :)

    Couperosasta muuten: minulla heti alkoi mietityttämään, kun esittelet couperosaa tuossa vanhenemisen merkkinä; Tokihan se varmaan yleisimmin (?) lisääntyy iän myötä, jos siihen on taipumusta, mutta oikeanlaisella hoidolla ja tiettyjen asioiden välttelyllä se voi jopa lieventyä. Eli en sanoisi sitä automaattisesti ikämarkkeriksi. Ainakin itse haluan uskoa couperosan ulkoisten merkkien mahdolliseen lieventymiseen.

    Vastaa

    0
    1. Couperosasta - minun ihollani se on selvästi ikääntymiseen liittyvä tekijä, sillä nuorempana ihollani ei ollut sitä lainkaan. Laajentuneet verisuonet poskella ovat ilmestyneet näkyviin vasta viimeisen viiden vuoden aikana. En pyrkinyt tällä postauksella kertomaan kaikille yleisistä ikääntymisen merkeistä, vaan niistä joita olen havainnut omalla ihollani :)

      Vanhetessa iho herkistyy ja ohentuu, ja tämä johtaa toisilla myös couperosa-alttiuteen. Toisilla taas on couperosaa jo nuoresta iästä saakka, heillä se ei liity ikääntymiseen vaan erityisherkän ihon rakenteeseen.

      Vastaa

      0
    2. Ei ollut tarkoitus olla näsäviisas eikä vetää mitään yleistystä tuosta couperosa-asiasta. Itselläni se on vain ominaisuus, jota oikeanlainen hoito ja tuotteet voivat jopa hieman lieventää.

      Ja radioasioista sen verran, että nuoresta asti olen inhonnut kaikkia hittejä soittavia radiokanavia, niiden mainoksia ja keinotekoisia & ylipirteitä juontajia. Ainut hyvä on tosiaan tuo Yle Puhe; jos vain olisi aikaa kuunnella, kuuntelisin sitä. Ehkä pahiten kismittävä asia on se, kun menen kotiin, niin äiti laittaa aina syömisen ajaksi päälle jonkun kauhean kanavan, missä mautonta musiikkia ja huonoa juontoa. Lähes mikään ei ole korvilleni yhtä punainen vaate. Olisi niin ihana syödä rauhassa ja ilman taustamelua.

      Vastaa

      0
    3. Ei ollut tarkoitus olla näsäviisas eikä vetää mitään yleistystä tuosta couperosa-asiasta.

      Jooemmää näsäviisaudeksi tulkinnut :) Vain sun kokemukseksi couperosasta. Toisilla couperosa on ominaisuus siinä missä pisamat, taipumus akneen tai aurinkoihotyyppi, toisilla taas iän mukanaan tuoma muutos. Mutta eivät kaikki sitä välttämättä niin ajattele :)

      Äidistäsi ja radiosta - toiset ihmisethän kokevat hiljaisuuden kiusallisena ja rentoutuvat kun taustalla on jotain hälyä. Siinä mielessä siis ymmärrän äitiäsi :)

      Vastaa

      0
  23. Ei liity mitenkään postaukseen, mutta tuli mieleeni, käytätkö muovittomia juomapulloja.

    Entä sitten sellainen, että voisitko kuvitella itsesi Céline Dionin konserttiin? :)

    Vastaa

    0
    1. Käytän muovisia juomapulloja ja kyllä, jos joku tarjoaisi minulle lipun Celine Dionin konserttiin niin lähtisin :) Itse en kuitenkaan lipusta maksaisi ^_^

      Vastaa

      0
    2. Milloin tulee Kysy mitä vain -postaus? No, minä otat ohjat omiin käsiini ja kyselen tässä vielä vähä lisää. Mikä on kaikkien aikojen paras tekemäsi ostos? :) Itselläni halpa mp3-soitin, jonka ostin vuosia vuosia sitten ja joka toimii edelleen. Ei mitään näyttöä eikä kappaleiden nimiä, mutta mahtavan pieni koko ja hyvä äänenlaatu. :) Saa aina odottaa jännityksellä, mikähän kappale tulee seuraavaksi. En siis kuuntele puhelimella lainkaan musiikkia.

      Vastaa

      0
    3. Mikä on kaikkien aikojen paras tekemäsi ostos? :)

      Pitäisiköhän mun luovuttaa tämän vastauksen miettimisen kanssa ^_^ :D No, mä vastaan useammalla ostoksella koska vain yhtä on mahdoton nimetä:
      * Meindlin vaellusbuutsini
      * Urban Decay Primer Potion
      * Pull & Bearin beige farkkutakki joka on jo 10 vuotta vanha ja hajoaa varmaan kohta päälleni
      * Lushin Fairly Traded Honey -shampoo
      * Lily Lolon meikkipohja (eli ensimmäinen mineraalipohjani)
      * Pressopannu kahville

      Vastaa

      0
    4. Itselläni on jo vanhan jo tosi perusperus-tyyliä oleven mp3-soittimen lisäksi nyt toinen, tuore huippuostos tehtynä. Olen alun perin muodostanut sellaisen mielipiteen, että smoothieita ei ole kiva tehdä/syödä, mutta nyt on pakko pyörtää puheeni, kun löysin niin hyvän laitteen ja ennen kaikkea oikeat raaka-aineet. Eli ostin pienen ja näppärän (tulee erittäin vähän tiskiä) blenderin, joka myös näyttää hyvältä; todella helppokäyttöinen ja smoothie tulee suoraan siihen pulloon, mistä sen myös nautin. Laitetta on suoraan sanottuna ihana käyttää - vaihteitakin on vain yksi. :) Nyt löysin myös sellaiset raaka-aineet, joiden mausta pidän, niin elämä on kyllä helpottunut huomattavasti. Laite tuo keittiööni ihan älyttömästi lisäarvoa, sillä muutoin tilaa touhuta on ihan älyttömän vähän (mikä pienentää ruoanlaittohaluja todella paljon), ei edes yhtään kunnon laskutasoa.

      Jotain jännää on tapahtunut siitä lähtien, kun aloin tehdä smoothieita: huomaan, että tulen smoothiesta täyteen eikä tee niin paljon mieli syödä aterioiden välillä! Saan smoothiesta myös elimistöni kaipaamia terveysjuttuja, sillä laitan siihen esim. Puhdistamon energiasmoothien aineksia lisäksi plus muuta terveellistä. Tärkeintä minulle on, että sekoitus maistuu hyvältä ja olisi terveellinen, ja nyt olen päässyt siihen. On aika ihanaa, kun voi vihdoinkin antaa elimistölle sellaista, mitä se tarvitsee eikä tarvitse koko ajan tuntea syyllisyyttä huonosta ruokavaliosta. Hymyilen joka kerta, kun painan smoothiekoneen nappia. :) (Rasvaakinhan tuonne sekaan voisi helposti muuten lorauttaa, siis esim. kookosöljyä. Katsotaan milloin teen sen. Nyt on vain niin ihanaa kokeilla erilaisia terveellisiä juttuja ja käyttää luovuuttakin.)

      Vastaa

      0
    5. Kuulostaapa ihanalta, tästä kommentista tuli tosi hyvälle mielelle :)

      Oletko kokeillut lisätä smoothieen avokadoa? Siitähän saisit kookosöljyn ohella hyviä rasvoja :)

      Vastaa

      0
    6. Käytän toki avokadoa smoothieissa, hyvin usein! :) Sehän on sellainen perusterveyspommi.

      Vastaa

      0
  24. Parin vuoden ajan vaivannut hormonaalinen akne aiheuttaa eniten henkisiä harmaita hiuksia. Lisäksi nykyisin myös liiallisen talituotannon lisäksi iho on myös pintakuiva ja erityisesti nasolabiaalialueen iho kuivuu oranssihtavaksi ja hilseileväksi, tosi fantsua. Ikää löytyy 31-vuotta. Nyt olen blogisi kautta ottanut käyttöön Lushin tuotteita ja iho on hieman rauhoittunut, joten suuri kiitos siitä. Muutenkin blogisi on tosi kivaa luettavaa. Paneudut asiaasi syvällisesti ja blogisi kautta olen oppinut paljon uuttaa kosmetiikasta ja saanut myös muutamat hyvät naurut.

    Botoxista.. Mulla on ollut jo vuosia tosi syvät sibelius-rypyt ja näytin ilmeilemättäkin tosi vihaiselta koko ajan. Otin botoxia noihin ryppyihin ja olen suoertyytyväinen lopputulokseen, sillä ne todella lähtivät. Nyt aineen vaikutus on loppumassa ja pystyn taas kurtistamaan ne rypyt, joten täytyy mennä ottamaan uusi annos. Yritän välttää turhamaisuutta, enkä ryhtyisi muihin kosmeettisiin toimenpiteisiin, mutta tämä asia oli häirinnyt jo monta vuotta ja olen tyytyväinen, että ne voi hoitaa pois.

    Vastaa

    0
    1. Moi PP! Tämä kommentti löytyi äsken roskapostista (WordPress lajittelee kommentteja välillä roskaksi vailla mitään logiikkaa), siksi se oli jäänyt julkaisematta. Pahoittelut.

      Vastaa

      0
  25. Voi kyllä! YleX vaihtui alkuvuodesta Auran Aaltoihin! Sieltä tulee sentään asiaa

    Vastaa

    0
  26. Hihi, ehdin just iloita että mulla on vihdoinkin tänä kesänä, pitkälti yli kolmekymppisenä, muutama hassu pisama joita olen siis aina himoinnut. Ne taitaa sittenkin olla pigmenttiläiskiä. :D Tieto ei kyllä tässä tapauksessa lisää tuskaa vaan oikeasti olen sitä mieltä että ne ovat poskipäälläni oikein nättejä, mutta huvittaa kuinka en tullut ajatelleeksikaan että kyse vois olla ihon ikääntymisestä!

    Ylipäänsä tarkkailen ihon ikääntymistä säännöllisen epäsäännöllisesti, juonteiden ilmestyminen ei sinänsä haittaa vaan on samalla lailla kiinnostavaa katseltavaa kuin vaikka pannukakun kohoaminen uunissa: oho, nyt tohon kohtaan tuli tuollainen kupla! Saa nähdä, vieläkö olen samaa mieltä, kun juonteet alkavat muuttua rypyiksi. ;)

    Vastaa

    0
  27. Sulla ei oo kyllä mitään hätää, kun näytät niin upealta! Varmaan kuulet tätä paljon, mutta näytät todellakin paljon nuoremmalta kuin olet :)

    Mulla ei ole vielä tässä reilu parikymppisenä rypyt riesana. Lähinnä aina vähän tummuutta silmien alla ja mustapäitä. Jostain syystä poskeni on ollut viime aikoina ihan superkuivat ja punoittanut. Oon herkkäihoinen. Tulikin mieleen kysyä, että olisiko sulla jotain neuvoa tähän ongelmaan? :)

    Vastaa

    0
    1. Jostain syystä poskeni on ollut viime aikoina ihan superkuivat ja punoittanut. Oon herkkäihoinen. Tulikin mieleen kysyä, että olisiko sulla jotain neuvoa tähän ongelmaan? :)

      Punoitukseen voi olla monia syitä "perusherkästä" ihosta jonkun tietyn kosmetiikkakemikaalin tai stressitilan tuottamaan ihoreaktioon. Kannattaa aloittaa hoitamalla punoittavaa ihoaluetta herkälle iholle kehitetyillä rauhoittavilla tuotteilla (mieluiten hajusteettomilla) ja välttää hankausta ja saunaa tai muutenkin suuria lämpötilaeroja. Jos punoitus ei katoa voi olla syytä kääntyä ihotautilääkärin puoleen, syynö voi olla allerginen reaktio.

      Vastaa

      0
  28. Juu, mutta hei, kun lomalla kuunteli Radio Suomea ja siellä oli joku väkisin hauska nuorehko juontajapoju, niin kylläpä ärsytti sekin sitten :)
    Ulkonäöstä, että joskus kolmekymppisenä harmitteli "vanhenemista", nyt ei niinkään. Lisäksi joskus näytti 10 vuotta sitten vanhemmalta, kun oli huolia ja piti näyttää vakavalta, heh heh. Nykyään käyttäytyy kuin pahainen kakara, mutta ulkonäkö ei ehkä ihan sitä samaa....

    Vastaa

    0
  29. Ikääntymisestä ei välttämättä mun iholla vielä voi puhua, mutta se hillitön kukkiminen on melkein kokonaan hävinnyt ja iho jonkin verran kuivunut: iho on tullut aikuiseksi? ;D Varmaan myös stressin väheneminen on vaikuttanut kukkimisen vähenemiseen, sekä myös ihon säännöllisempi hoito, sen kanssa ajoitus osuu aika hyvin yksiin. Toisaalta ainakin ihon kuivuminen korpeaa, koska kuulemma kuivaan ihoon rypyt tulevat aiemmin. Kehon iho on toisaalta kuivunut ihan tajuttomasti viime vuosina, ja tänä vuonna kesälläkin on ollut pakko rasvata, ruokavaliota mietin, jos siinä olisi liian vähän rasvoja? Mahdollisesti, viime vuosina rasvankäyttö on mennyt aika minimiin, ja nyt uudelleen makuun ja suutuntumaan tottuminen on vähän vaikeaa. Chia-puuro toisaalta auttaa, jos sitä vaan muistaisi syödä :D Tällä hetkellä suurin ongelma on kuitenkin matkaaminen, omia ruokia ei jaksa kanniskella joka paikkaan eikä kotona tule juuri vietettyä aikaa. :) Kesän jälkeen helpottaa, ja elämä taas tasoittuu :>

    Vastaa

    0
    1. Mukava kuulla että iho on rauhoittunut (ja että sullakin on itsellä stressi lieventynyt <3).

      On totta että kuiva iho rypistyy helpommin kuin rasvoittuva, ihotalin notkeaksi voitelema iho vastustaa juonteita paremmin kuin kuiva. Asiaa voi ajatella esimerkillä, jossa rutistat kuivan silkkipaperin, tai rutistat öljyyn kastetun silkkipaperin (tai vaikka vain vedellä kostetun) - kumpi rypistyy pahemmin?

      Ruokavalion rasvat vaikuttavat olennaisesti myös ihon kuntoon, joten hyvistä rasvoista ravinnossa kannattaa pitää huoli :) Siementen ja pähkinöiden lisäksi esimerkiksi avokado on loistava rasvan lähde. Kasvisten päälle kannattaa aina lorauttaa pari pisaraa oliiviöljyä vaikka ei olisi kyse salaatista tai uunikasviksista. :) Esim. mun aamiaislautaseen kuuluu aina pilkottua kurkkua, tomaattia ja paprikaa ja valutan päälle aina muutaman tipan oliiviöljyä maustamaan ja tuomaan niitä hyviä rasvahappoja :)

      Vastaa

      0
  30. Pitkästä aikaa taas eksyin blogiisi...Palaan takaisin, kun on aikaa ja nyt kesälomani häämöttäessä on töissä vähän hiljaisempaa...;)

    Hmmm ikääntymisestä. Kukaan ihminen ei vanhenemista ja ikääntymisen merkkejä pysty estämään mutta haittaako se? Eikö se kuulu elämään? Itselläni toki on juonteita mutta en halua niitä peitellä, ne on merkki ihanasta eletystä elämästä. Itse voisin jopa sanoa olevani tyytyväinen kasvoihini, koska ennen niin lapsen pyöreä naamani on kaventunut ja minun kasvon piirteille se on ollut vain hyvä asia. :)

    Toki ikääntyminen näkyy, ihoni on muuttunut. Olen saanut nyt reilusti yli kolmekymppisenä teini-ikäisen aknen ja se on todella ärsyttävä! En tosin tiedä vaikuttaako tähän myös se, että ennen söin e-pillereitä ja pari vuotta sen jälkeen kun lopetin niiden syömisen, ihoni on muuttunut. Joka tapauksessa välillä olen epäillyt olisiko iholleni ilmestyneet näppylät ruusufinnia, mutta en ole siitä niin varma kuitenkaan. Couperosaan ilmeisesti (mitä minullakin on) auttaa hedelmähappohoidot ja aionkin nyt syksyllä ekaa kertaa sitä hoitoa kokeilla.

    Ihonhoitorutiini ovat myös muuttuneet. Koska ihoni on herkistynyt ja kärsin aknesta (hormonaalista tms.) niin pidän huolen, että teen kaksoispuhdistuksen iltaisin ja viimesitelen kasvovedellä ihoni. Lisäksi huolehdin, että ihoni saa tarpeeksi kosteutta. Sisäisesti taas ravitsen ihoani syömällä suhkot terveellisesti ja liikkumalla säännöllisesti, jolloin toki myös kroppakin pysyy kunnossa.

    Mielestäni ikääntymisen merkkejä on mielenkiintoista seurata. Toki myönnän, että joskus kauhistun peilikuvaani, kun pelistä tuijottaa varsin harmaa naama mutta sitten taas toisina päivinä todellakin olen ylpeä kasvoistani. Viimeiseksi, kaikkein mahtavin asia ikääntymisessä on se, että mitä vanhemmaksi tule, sitä kauniimpi ja sädehtivämpi sitä on sisältä ja jos antaa, niin se myös näkyy ja loistaa ulospäin. Se on parhain asia ja voittaa kaikki korjailut ja hienosäädöt. <3

    Vastaa

    0
    1. Viimeiseksi, kaikkein mahtavin asia ikääntymisessä on se, että mitä vanhemmaksi tule, sitä kauniimpi ja sädehtivämpi sitä on sisältä ja jos antaa, niin se myös näkyy ja loistaa ulospäin.

      Niin totta :) Voin ehdottomasti allekirjoittaa viimeiset rivisi :)

      Vastaa

      0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2025 (17)
    • 2024 (125)
    • 2023 (149)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (207)