18.11.2013

Missä on ihmisten käytöstavat?

Jouduin perjantaina laivalla niin loukkaavan ja epäasiallisen käytöksen kohteeksi, että menin ihan sanattomaksi hämmennyksestä ja pahasta mielestä. Yleensä olen suhteellisen sanavalmis nainen ja osaan sanoa törkeille tyypeille ns. "vastaan", mutta nyt saatoin vain katsoa näitä ihmisiä hämmästyksen ja häpeän vallassa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuten kerroin perjantain postauksessa, olin lähdössä iloisin mielin Siljan Happy Lobster -ravintolaan, jossa ruokailu on minulle aina laivamatkojen kohokohta. Ruoka on vain jotain niin hyvää, ja hinta-laatu-suhde saa tällaisen köyhäilijänkin suupielet korviin. "Rapuhetki" tuo minulle muuten niin arkiseen ja rutinoituneeseen laivamatkaan pienen kultareunuksen.

M/S Symphonyn Happy Lobster on todella ahdas, ja pienet pöydät ovat käytännössä aivan vieri vieressä. Se on myös aina täynnä, no, ainakin viikonloppuisin. Minut ohjattiin pöytään, jonka vieressä 15 sentin päässä istui noin viisissäkymmenissä oleva, vähän fiinimmän näköinen pariskunta. He olivat käymässä keskustelua jälkiruokavalinnoista, ja olivat hieman kyllästyneen näköisiä tarjoilijan viimein purjehtiessa heidän pöytäänsä ja pahoitellessa että he olivat saaneet hieman odottaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

No, pariskunnan odotellessa jälkiruokaansa minä sain alkuruokani. Se oli Äyriäislautanen, ehdoton lempparini Happy Lobsterissa ja tilaan sen joka kerta. Taustatietona kerrottakoon, että en ole mitenkään hurjan tottunut rapuveitsen käsittelijä ja auon lähes kaikki ravut sormin. (Alkuruokalautasella tosin ei mitään suuria rapuja olekaan, ne saa mielestäni ihan kätevästi auki ilman veistä.) Muistan aina, kun tilasin äyriäislautasen ensimmäistä kertaa ja olin ihan että apua, miten näitä syödään... Lautasella taisi olla kolme erilaista välinettä niiden käsittelyyn. Sitten huomasin, että muutkin ravintolassa käyttävät sormiaan ja tarjoilijakin nauroi että "ota ihan rennosti, nämä saa syödä ihan miten haluaa". :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Noniin, mutta siis perjantaihin. Olen jo pitkään aikonut kirjoittaa blogiin pienen jutun Happy Lobsterista ja rapujen syönnistä, ja halusin ottaa juttua varten pari kuvaa. Otin esiin kamerani ja nappasin Äyriäislautasesta muutaman kuvan. Tämä vei alle minuutin eikä varmastikaan kiinnittänyt kenenkään huomiota koko ravintolassa - paitsi viereisen pöydän fiinin pariskunnan. Laittaessani kameraa takaisin laukkuun, alkoi pariskunta kommentoida kuvien ottoani kovaan ääneen.

"Siis ei herranjumala miten noloa, ihan järkyttävää", mies sanoi.

"Aivan, siis niin järkyttävää", nainen komppasi.

"Voi hyvänen aika kun kaikesta pitää koko ajan olla ottamassa kuvia, tämäkään tyttö tuskin pystyy odottamaan että pääsee laittamaan kuvat jonnekin Twitteriin tai Facebookiin", mies sanoi.

"Niin juuri, ihan paaaaakko laittaa kaikesta syömästään heti kuva Facebookiin",  nainen sanoi.

"Ihan järkyttävää", mies totesi. Äänensävy oli niin liioitellun teatraalinen, että jos en itse olisi ollut arvostelun kohteena, olisin varmasti revennyt nauramaan.

"Niin järkyttävää", nainen jatkoi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pariskunnan tarkoitus oli eittämättä, että kuulen kaiken tämän. Vaikka he eivät olisi korottaneet ääntään, olisin toki silti kuullut, istuinhan vain 15 sentin päässä. Päätin keskeyttää taivastelun ja sanoin heille:

"Anteeksi nyt vain kovasti, mutta aion kirjoittaa ravintolavierailustani jutun. Tarvitsen siihen kuvia".

"Niin joo, ihan varmaan", nainen sanoi ja katsoi minua niin ylimielisesti että ihan jäädyin.

"Ihan sama mutta järkyttävän noloa tuollainen", mies sanoi ja katsoi minua yhtä ivallisesti.

Olin niin puulla päähän lyöty että pystyin vain tuijottamaan heitä.

Siinä tämä hienon näköinen pariskunta istui kuvitellen olevansa parempia ihmisiä hienoine käytöstapoineen, ja katsoivat oikeudekseen alkaa arvostelemaan ja pilkkaamaan "noloa rahvasta". Toinen tulee ravintolaan hyvillä mielin syömään, ja nämä ihmiset alkavat ääneen pilkkaamaan häntä.

id_Pariskunta

Kuva: 123rf.com © Alvaro Cabrera Jiménez

Nainen katsoi minua melkein aggressiivisesti, ilmeisen provosoituneena siitä, että ylipäänsä olin kehdannut avata heille suuni. Hän alkoi selittää:

"Me oltiin juuri Pariisissa, ja sielläkin yhdessä ravintolassa istui tyttö joka alkoi kuvaamaan croissantiaan, siis ihan kääääsittämättömän noloa. Siinä se väänteli ja käänteli itseään sen kameran kanssa, jooooka puolelta piti saada kuva siitä hemmetin voisarvesta, niin uskomattoman noloa."

Tätä kertoessaan nainen alkoi itse vääntyillä ja kääntyillä istuimellaan, esittäen croissant-tyttöä. Hän heilui tuolillaan niin että päätyi osittain melkein syliini. Aloin miettiä, oliko nainen juovuksissa. Aikamoisen ylimitoitettu reaktio kuvanottooni. Nainen ei kuitenkaan vaikuttanut humaltuneelta. Hän vaikutti vain - - erittäin ylimieliseltä ja tuohtuneelta.

Olisin halunnut sanoa vielä jotain, mutta en kertakaikkiaan kyennyt. Tunsin oloni loukatuksi ja samalla häpesin pariskunnan puolesta. Käsittivätkö he ollenkaan käytöksensä epäasiallisuutta? Miten joku kehtaa olla noin epäkohtelias ventovieraalle ihmiselle? Mitä olin heille tehnyt? Otin kolme kuvaa ruoka-annoksestani.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Käännyin pois ja aloin syödä rapujani. Hetken kuluttua kuulin, kun nainen vielä totesi miehelleen, "On se kyllä ihmeellistä että lapset ja nuoret ylipäänsä tilaavat mitään äyriäisiä kun eihän ne osaa edes syödä niitä." Mies komppaili.

Lapset ja nuoret...!

. . .

Ilta meni melkein pilalle. Olin vähän aikaa kuohuksissa moisesta julkisesta "hyökkäyksestä" ja oli aika ikävä yrittää siinä syödä annostaan jota olin niin kovasti odottanut, viereisen pöydän mulkoillessa ruokailuani. Onneksi pariskunta poistui pian ja hyvä ruoka pelasti tunnelmaa edes vähän. Toisen annokseni, Scampi-salaatin, sain syödä rauhassa.

Okei. Ruokien kuvailusta on tullut blogien ja muun kuvapainotteisen sosiaalisen median kautta varsinainen ilmiö, ja varmasti se ärsyttää joitakin ihmisiä. Helkkari, myönnän itsekin että se näyttää vähän huvittavalta ja joissain tilanteissa varmasti jopa nololta. Mutta häiritseekö se ketään? Ja jos häiritsee, eikö olisi kohteliasta pitää se omana tietonaan ja päivitellä vaikka kaverinsa kanssa keskenään tilanteen jälkeen?

Kumpi on nolompaa - se että ottaa kaikessa hiljaisuudessa valokuvan lautasestaan vai se että alkaa ääneen taivastelemaan ja dissaamaan kuvan ottanutta henkilöä - niin että henkilö ja puoli ravintolaa kuulevat? En pysty ymmärtämään tällaista perusteetonta ilkeyttä.

Luulen, että tässä asiassa minulla on arvostelijoitani paremmat perusteet todeta heidän käytöksestään;

"Ihan jääärkyttävää".'

P.S. Laitan tänne taas yhteisen vastauksen kaikille niille kommentin jättäneille joille en henkilökohtaisesti vastannut - kiitos "kollektiivisesta paheksunnastanne" tällaista rahvaan kyykytystä kohtaan, todella harmi ettei kyseinen pariskunta tai ylipäänsä heidän kaltaisensa "Paremmat Ihmiset" tätä juttua ja keskustelua lue. Voisi tehdä hyvää saada vähän ajattelemisen aihetta. Kaikkiin kommentteihin olisi tehnyt mieli vastata mutta niitä on niin paljon, kiitos runsaasta osanotostanne!

134 comments on “Missä on ihmisten käytöstavat?”

  1. Hei, olisit pyytänyt siirtoa toiseen pöytään tai jotain...ei kaikkea pidä sietää! Ihan naurettavaa käytöstä, mutta joskus sitä vaan tulee tuollaisilta jotka kuvittelevat olevansa maailman napoja.

    Vastaa

    0
    1. Olisin itse asiassa tosiaan halunnut siirtyä toiseen pöytään mutta ravintola oli täynnä.

      Vastaa

      0
  2. Hei olen todella pahoillani sinun puolestasi. Olet joutunut todella NOLOJEN ihmisten uhriksi! Tuo pariskunta on alhaisinta sakkia mitä tiedän, en voi minä myöskään sietää moista käytöstä.

    Tavallaan on ihan hyvä että "jäädyit", etkä sanonut mitään! Toisaalta tuollaisille törkimyksille olisi varmasti ollut ihana ladata "täyslaidallinen".

    Minua ei haittaa jos joku valokuvaa ruokaansa, se on "tätä päivää", varsinkin bloggareiden.

    Toivottavasti tuo typerä pariskunta ei saanut mieltäsi mustaksi pidemmäksi aikaa, vaikka uskon että varmasti tuo asia pyörii mielessä vaikka kuinka yrittäisit unohtaa!

    Kiva että kerroit meillekin, varmasti olo helpottui :)

    Vastaa

    0
    1. Toivottavasti tuo typerä pariskunta ei saanut mieltäsi mustaksi pidemmäksi aikaa

      Ei onneksi pidemmäksi aikaa, mutta kyllä fiilikset totisesti laski koko loppuillaksi... Seuraavana aamuna olin jo päättänyt että tästä täytyy kirjoittaa blogiin niin pääsee viimeistään höyryt ulos.

      Vastaa

      0
  3. Voi että harmittaa sun puolesta tuollainen.Olisin itsekkin mennyt hiljaiseksi kommenteista. Tuo pariskunta nolasi itsensä aivan totaalisesti ja sitä paitsi mitä se heille kuuluu mitä sinä teet ja mitä et. Aina löytyy ihmisiä,jotka tunkevat naamansa toisten asioihin. Tsemppiä sulle <3 :)

    Vastaa

    0
  4. Ikävää että noin ilkeitä ihmisiä löytyy ja pilaa toisen fiiliksen.Minusta ei mitenkään noloa kuvata koska se on nykypäivää.

    Vastaa

    0
  5. No huh...
    Sanattomaksi tuo kyllä saa.

    Itsekin Ravintolapäivänä (lauantaina 16.11.) napsimme ystäväni kanssa kuvia ihanista lounasannoksista, jotka kokkimme olivat luoneet... Kokitkin pääsivät kuvaan, hui kamalaa!
    Kukaan ei onneksi moista moukkamaisuutta paheksunut... :)

    Ymmärrän ärtymyksen, jos otoksia napsitaan julkisella paikalla muista ihmisistä (vaikka ei se mitään laitonta ole) ja heidän tekemisistään ja syömisistään.. mutta että omaa lautasta ei saisi kuvata, outo ajattelu.
    Meitä on tosiaan moneen junaan ja laivaan, eikä ulkoinen hienostuneisuus takaa sydämen sivistystä.

    Vastaa

    0
  6. Apua! En voinut olla nauramatta kun luin tätä, mutta osaan kuvitella, kuinka ärsyttävää ja säälittävää tuommoinen käytös voi olla kun omalle kohdalle osuu! Olisit vain pokkana kysynyt, että saisitko kuvata heidänkin annoksensa..

    Vastaa

    0
    1. Olisit vain pokkana kysynyt, että saisitko kuvata heidänkin annoksensa..

      :D XD

      Vastaa

      0
  7. Sinä et tehnyt mitään väärin, yritä unohtaa koko pariskunta. Moukkia on kaikkialla. Tuntuu pahalta puolestasi. Pää pystyyn ja nauti jatkossakin kaikista maailman ihanista antimista, jotka onneksi jaat myös muiden kanssa ja näin tuot maailmaan hyvää mieltä ja iloa!

    Vastaa

    0
  8. Ihan järkyttävää, että ihmiset eivät ymmärrä ettei hyviin käytöstapoihin kuulu toisten ihmisten julkisesti nöyryyttäminen tai toisesta alentavasti puhuminen. Muutenkin tuntuu ettei nykyään arvosteta toista ihmistä välillä juuri ollenkaan ja tuijotetaan tiukasti vain oman mielipiteen takaa asioita. Tämän keskustelun olisi voinut pariskunta käydä niiiiiin eri tavalla kanssasi vaikka eivät samaa mieltä olleetkaan. Ehkä tässä tapauksessa olikin hyvä ettet sen kummemmin kommentoinut asiaa kyseiselle pariskunnalle sillä eivät olisi minkäänlaista ymmärrystä osanneet antaa. Parempi joskus jättää jotkut omaan arvoonsa :)

    Vastaa

    0
  9. No just. Eivätköhän nämä "fiinit" ihmiset osoittaneet käytöksellään, kuinka fiinejä oikeasti ovat. Oikeasti hienot ihmiset käyttäytyvät kohteliaasti ja lämpimästi muita ihmisiä kohtaan. Sinä itse reagoit asiaan hienosti; et alkanut tapella tai vängätä, saati keksinyt loukkauksia takaisin. (Itse olisin varmaan tehnyt jonkun tyhmän ja lapsellisen jäynän; mutta minä olenkin ihan järkyttävä kakara :D)

    Hyvä Sanni! Älä anna tympeiden urpojen pilata tekemisiäsi. :)

    Vastaa

    0
    1. Oikeasti hienot ihmiset käyttäytyvät kohteliaasti ja lämpimästi muita ihmisiä kohtaan.

      Nimenomaan. Mutta hienoutta on kai sitten monenlaista... Vähän tulee mieleen Ylpeyden Ja Ennakkoluulon Lady Catherine De Burgh...

      Vastaa

      0
  10. No ihan jäääääääääääääääääääääärkyttävää ton pariskunnan käytös. Meitä on joko junaan ja toiset jää asemallekin. ;)

    Vastaa

    0
  11. Ihan JÄRKYTTÄVÄÄ. Olen ylipäänsä hämmentynyt siitä, että miten ihmisillä on aikaa keskittyä muiden, täysin tuntemattomien, ihmisten asioihin tai heidän syömiseen, jos on vielä pariskuntana ravintolassa viettämässä aikaansa. Toki myönnän, että joskus itsekin päivittelen ympärillä tapahtuvia asioita, mutta todellakin omassa rauhassa, ilman toisten loukkaamista. Tämän pariskunnan käytös on kyllä todella noloa, myötähäpeän.

    Tulee itselleni mieleen eräs tilanne, jolloin jouduin ystäväni kanssa, täysin vahingossa, lukittuneeksi Suomalaisen kirjakaupan tiloihin :D Olimme tutustumassa kirjoihin ikkunoiden edustalla. Pian kuitenkin havahduimme siihen, että koko liike on pimeä, ovet on lukossa ja me olemme lukittautuneina liikkeeseen. Ikkuinoiden edustalle emme kuitenkaan olleet havainneet valojenkaan sammumista. Yritymme soittaa liikkeesta ulos, epäonnistuimme. Jyskytimme tuloksetta ovia. Sitten päätimme huitoa ulko-oven luona ohikulkeville ihmisille. Moni kulki ohi, hymyillen. Ehkäpä tilanne näytti otokselta ohjelmasta Piilokamera. Viimein joku pysähtyi ja hälytti meille apua. Henkilökunnan edustajan saavuttua saimme kunnon läksytyksen, haukut siitä, että olemme se paha nuoriso, ilkivalta ja rötöstely vain aina mielessämme. Yritimme piipittää (noh, aika äänekkäitä kyllä olemme), että kukaan ei kiertänyt liikettä, ei tullut ilmoitusta sulkeutumisesta tms. Meille viitattiin kintaalla, kohdeltiin kuin rikollisia. "Jos nyt hävytte, niin en soita poliiseja." Itse olin vailla anteeksi pyyntöä, mutta mitä saimmekaan.

    Tämä tapaus on jotenkin tatuoitunut mieleeni. Se muistuttaa aina siitä, miten itsekkäitä, noloja ja huonosti käyttäytyviä itseäni vanhemmat osaavat ollakaan ;)

    Vastaa

    0
    1. Hehheee Johanna... Mitenkäs minäkin muistan aivan vastaavanlaisen tilanteen... ^_^ Tuo oli kyllä jotain niin hullua! Myymälä olisi ollut MEILLE vähintään mielettömät pahoittelut velkaa, ja mitä saimmekaan..?

      Vastaa

      0
  12. siis kyllä, ihmiset osaavat olla uskomattoman inhottavia ja törkeitä TUNTEMATTOMILLE ihmisillä. missä on käytöstavat?! nuoria ja lapsia dissataan nykypäivänä kun ei ole käytöstapoja, mistähän sekin johtuu, kun jos kasvatuksen antaa esim. samoja adjektiiveja kuin yllä olevalla pariskunnalla omaavat ihmiset?

    kyllä ne huonot käytöstavat on niillä vanhemmilla, jotka luulevat olevansa niin jotakin.
    minusta on esimerkiksi tullut "ihmisvihaaja", juuri tälläisten ihmisten takia. ja asiakaspalvelutyössä sen näkee vielä paremmin. :(

    toivottavasti reissusi ei mennyt kokonaan pilalle! mahtavan näköisiä annoksia! :)

    Vastaa

    0
    1. nuoria ja lapsia dissataan nykypäivänä kun ei ole käytöstapoja

      Tuo vaikuttaa tosiaan olevan harmillisen yleistä, ihan kuin kaikki teinit olisi jotain vandaaleja ja vanhusten päälle sylkijöitä. Kyllä ne monet "vanhukset" on itse niitä psyykkisiä vandaaleja..!

      Vastaa

      0
  13. En ymmärrä, miksi aikuiset ihmiset käyttäytyy kuin pahaiset kakarat. Hieman vastaavaan tilanteeseen jouduin noin pari vuotta sitten, kun eräs rouvashenkilö päätti tulla avautumaan minulle, kun olimme avopuolisoni kanssa opiskelija-asuntomme parkkipaikalla automme vieressä. "Hyvähän se on ajella vanhempien maksamalla autolla ja asua puoli-ilmaiseksi. Tervetuloa vaan maksamaan veroja joku päivä." Yleensä löydän kyllä sanat nopeasti, mutta tuo veti hiljaiseksi ja jäin tuijottamaan naisen perään typeränä tämän sipsutellessa paikalta pois. Avopuolisoni opiskeli ja työskenteli kolmessa työssä tuolloin ja oli ihan omilla rahoillaan autonsa ostanut. Taisi olla rouvalla huono päivä, mutta ärsyttää tuollaiset ihmiset, jotka olettavat jotain ja ovat varmoja siitä, että ovat oikeassa.

    Vastaa

    0
    1. “Hyvähän se on ajella vanhempien maksamalla autolla ja asua puoli-ilmaiseksi. Tervetuloa vaan maksamaan veroja joku päivä.”

      Siis aaaarghhh!! >:-( #©@$∞§* !!

      Vastaa

      0
    2. Sanni, <3

      Äläpä muuta sano. Pitkään mietin, olisinko kirjoittanut lehteen tms. jonkun pienen jutun, mutta se jäi sitten. Ja toivoin, että olisin nähnyt saman naisen vielä uudestaan, mutta ei tullut koskaan vastaan.

      Vastaa

      0
  14. No tuosta pariskunnasta voi vaan todeta, että niin se vakka kantensa valitsee :D Se on aivan sama, vaikka sinulla olisi ollut kuinka hyvät perusteet ja olisit ne järkevästi argumentoinut, niin silti sinun kuvailusi olisi ollut "jääärkyttäväää" - he olivat päätöksensä jo tehneet. Eli varmasti olisin itsekin ollut ihan hiljaa - toiset ihmiset eivät vaan tajua olevansa urpoja=huonokäytöksisiä edes tilanteen jälkeen. Minua ei häiritse toisten kuvailut, eri juttu tietysti, jos minua pyydettäisiin omasta pöydästäni siirtymään, että joku saa paremman kuvan :) Jos joku asia oikeasti häiritsee ja on tilanteessa "väärin" (siis esim. joku hölöttää kirjaston lukusalissa kovaan ääneen matkapuhelimeen) niin silloin mielestäni on parempi sanoa heti kuin urputtaa kotona. Mutta kun häiriintymiselle ei ole perusteita niin kohtelias ja muut huomioonottava pitää kommenttinsa omana tietonaan ja päivittelee sitten myöhemmin tuttavilleen tätä maailmanmenoa :)

    Vastaa

    0
  15. Ihan uskomatonta käytöstä! Propsit sulle siitä että kykenit pysymään noin rauhallisena (tai no, sanattomana), itsehän olisin varmaan raivoissani lätkässyt ruokani fiinin pariskunnan päälle :D No ei, mieli olisi varmasti kyllä tehnyt... Olisit edes käynyt ilmoittamassa henkilökunnalle asiattomasta käytöksestä ;)

    Mutta kysymykseen - ei häiritse ruokien kuvailu. Itse kans kuvailen joskus ruokiani mutta ne jäävät vain puhelimen omaan muistiin. Ehkä se jo sitten häiritsee jos itse näyn ahmimassa ruokaa toisen ottamissa ruokakuvissa :D ja kuva päätyy internettiin

    Vastaa

    0
  16. No huhhuh! Inhottavia tollaset ihmiset jota ilmeisesti kuvittelevat olevansa jotenkin parempia kuin muut... Ei tähän muuta voi todeta kuin "ihan jääärkyttävää"!

    Vastaa

    0
  17. Siihen valitettavasti yhdyn, etten itse voi sietää sitä, että kameraa tungetaan joka paikkaan ja juuri nuo ruokien kuvaukset ovat yksi turhimmista kuvauksista (minun mielestä), mutta...

    En myöskään hyväksy ihmisten tuomitsemista ja sitä, että jokainen tekee mitä itse lystää ja juuri tämä, että olit kirjoittamassa juttua. On siis asiotonta alkaa piikittelemään ihmistä mistään ilman, että tietää ihmisen taustoja (tai no, piikittelemään edes ylipäätänsä). Taisi pariskuntaa ottaa aivoon, kun sanoit tekeväsi juttua ja hermostuivat siitä, että olivat "väärässä". Ehkä hyvä, että et lähtenyt mukaan provosointiin, varmasti ajattelivat entistä enemmän sanomisiaan?

    Vastaa

    0
    1. Taisi pariskuntaa ottaa aivoon, kun sanoit tekeväsi juttua ja hermostuivat siitä, että olivat “väärässä”.

      Vaikutti ikävä kyllä lähes päinvastaiselta... :( Minun ei olisi pitänyt sanoa edes sitä ensimmäistäkään lausetta, saivat siitä vain lisää vettä myllyynsä kuvitellen, että pateettinen teini tuossa yrittää keksiä jotain veruketta nololle "twitter-kuvailulleen"...

      Vastaa

      0
  18. Harmi, kun et saanut heitettyä takaisin jotain tyyliin "minusta nolompaa on se, että ei kykene viihtymään omissa oloissaan kiinnittämättä huomiota ja arvostelematta ventovieraiden ihmisten käyttäytymistä". No, tuollaiset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Olen silti hämmästynyt että noin typeriä ihmisiä on olemassa.

    Vastaa

    0
    1. “minusta nolompaa on se, että ei kykene viihtymään omissa oloissaan kiinnittämättä huomiota ja arvostelematta ventovieraiden ihmisten käyttäytymistä”

      Ah, kun olisinkin osannut sanoa noin..! :)

      Vastaa

      0
  19. Sanni, luulenpa että siinä vaiheessa kun *kohteliaasti* puutuit tuohon pelkurimaiseen puskista päivittelyyn, pariskunta alkoi jo aavistaa siirtyneensä törkeyden rajan tuolle puolen. Hehän selvästi olettivat, että voisivat tällä epäsuoralla tavalla ojentaa ja nolata sinua ilman suoraa konfrontaatiota. Kaikesta päätellen se on heillä tapana, ja koska heidän uhrinsa eivät varmaan yleensä puolustaudu kiusan epäsuoruuden takia, ruma tapa on päässyt oikein röyhähtämään valloilleen. Puolustit itseäsi hienosti säilyttäen samalla hyvät käytöstavat. Itse en olisi siihen pystynyt! Minulla ei kyllä ole tapana kuvata ravintola-annoksiani, kun en pidä blogia tms., mutta vaikka olisin aivan sivullisena sattunut paikalle, mitä luultavimmin en olisi pystynyt olemaan sekaantumatta ja sanomatta jotakin pilkallista heidän käytöksestään. Siinä olisitkin sitten ollut puun ja kuoren välissä :D

    Tuo kyllä sai minut miettimään omaakin käytöstäni. Nimittäin käytän joskus samantyyppistä taktiikkaa, kun raivostun pyörätiellä miten sattuu poikittain ja diagonaalisesti hoipertelevista jalankulkijoista. Muljauttelen silmiäni ja saatan sanoa jotakin - mutta vain harvoin suoraan sille henkilölle jonka toiminta minua ottaa päähän. Sekin on nimittäin taitolaji, että osaa kritisoida suoraan kritiikin kohteelle - ja jos vielä osaa esittää kritiikkinsä kohteliaasti, se on paitsi ihailtavaa myös paremmin tehoavaa. Sinun kohtelias tapasi puuttua ilkeään päivittelyyn oli juuri sellainen kritiikki, joka jopa saattaa vaikuttaa näiden ihmisten käytökseen - sitten kun seuraava "croissant-tyttö" kuvaa pöydän antimia.

    Vastaa

    0
    1. luultavimmin en olisi pystynyt olemaan sekaantumatta ja sanomatta jotakin pilkallista heidän käytöksestään. Siinä olisitkin sitten ollut puun ja kuoren välissä :D

      Hahah, ihanaa, kiitos Siiri ^_^

      Sinun kohtelias tapasi puuttua ilkeään päivittelyyn oli juuri sellainen kritiikki, joka jopa saattaa vaikuttaa näiden ihmisten käytökseen – sitten kun seuraava “croissant-tyttö” kuvaa pöydän antimia.

      Minulle tuli kyllä noista ihmisistä sellainen kuva, että he ovat jo "parantumisen" tuolla puolen, pinttyneitä tärkeilijöitä jotka saavat nautintoa toisten alentamisesta. En tiedä käykö melkein sääliksi... Miten pieni sielu ihmisellä pitääkään olla kun tuntee itsensä paremmaksi nolaamalla toisia. No ei. Ei käy sääliksi! :p

      Vastaa

      0
  20. Ihan jäääärkyttävää, tuon pariskunnan käytös nimittäin. Ihan sama, vaikka jokainen maailman ihminen ottaisi annoksestaan vaikka sata kuvaa ennen syömistä, mitä se heitä liikuttaa? Varsinkin, kun kuvaaminen ei hidastanut heidän ruokailunsa etenemistä millään tavoin.

    Se, että kommentoit asiaa noin kohteliaasti olisi pitänyt riittää ja saada pariskunnan tukkimaan suunsa. Sehän oli sinun hyvyyttäsi ja ystävällisyyttä, oikeastihan asia ei tippaakaan kuulu heille. Ei edes silloin, vaikka annoksen kuvaamisen ainoa syy olisi ollut sen laittaminen Facebookiin. ;)

    Vastaa

    0
  21. Ei hemmetti millaista käytöstä! Ihan suututti puolestasi kun luin tätä. En ihmettele että hämmennyit, itsekin olisin ihan varmasti jäätynyt tuossa tilanteessa. Ihan turhastahan he hyökkäsivät kimppuusi. :/ Mulle varmaan olisi vittuiltu kahta kauheammin, kun mulla on yleensä iso objektiivi järkkärissä kiinni ja räpsin sillä juurikin "nolon" näköisesti kontaten puoliksi maassa tms. että saan tarvitsemani kulman, mutta eipä se muille kuulu, kun en heitä kuitenkaan häiritse.

    Taisi pariskunnalla olla paska päivä ja se sitten purkautui sinuun ylimielisenä vittuiluna. Täysin asiatonta, ja tosiaan - ihan järkyttävää.

    Vastaa

    0
  22. Erittäin epäasiallista käytöstä kyseiseltä pariskunnalta. Kaikkein ärsyttävintä on tuo tapa, että puhutaan keskenään äänekkäästi, muttei viitsitä sanoa suoraan. Varsinkin, kun toisen käytökselle saattaa olla hyvä selitys, kuten sinulla jutun kirjoittaminen. Itse istuin lentokentällä suurehkon matkaseurueen kanssa ja muiden mentyä vessaan, jäin vahtimaan penkeille jääneitä laukkuja, ja eikö eräs nainen sitten ivallisesti selittänyt miehelleen, "kuinka väsyneen näköisiä laukkuja ja takkeja niillä tuoleilla istui" vieden tilan heiltä. Olisi kysynyt suoraan paikkaa, ja olisin kertonut, että se on varattu kehitysvammaisille sisaruksilleni, sekä muulle matkaseurueelleni... Toisten täytyy vaan valittaa kaikesta koko ajan. Toki itseänikin hämmästyttää, jos joku varsinkin hienommassa ravintolassa kuvaa, mutta ei se ole mitään minulta pois.

    Vastaa

    0
    1. Kaikkein ärsyttävintä on tuo tapa, että puhutaan keskenään äänekkäästi, muttei viitsitä sanoa suoraan.

      Mutta sepäs siinä onkin, että eihän näillä taivastelijoilla ole mitään suoraan sanottavaa kohteelleen... (Ainakaan tässä minun tapauksessani) He vain nauttivat siitä että saavat saattaa toisen tietoon oman paheksuntansa. Mistä tuo pariskunta olisi voinut minulle huomauttaa? "Anteeksi neiti, mutta ethän enää paina laukaisinta neljättä kertaa? Kamerasi muoto puseroasi vasten häiritsee jälkiruokaamme ja toivoisimme että laitat kameran välittömästi pois."

      :D :D :D

      Vastaa

      0
  23. Mua alkoi ihan hirveästi suututtamaan sun puolesta. Silmiä kirveli harmistuksesta kun luin tuota sun postausta. Ihan naurettavaa käytöstä aikuisilta ihmisiltä, toivottavasti joskus heille valkenee miten typerästi käyttäytyivät.
    Tässä samalla herää kuitenkin jonkinmoinen sääli noita kahta kohtaan. En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka saavat sisältöä elämäänsä pelkästään moittimalla toisia ja olemalla jatkuvasti negatiivisia. Itse elän päivittäin tämänluonteisten ihmisten keskellä ja voin kertoa että se vie voimia. Kuulostaa että noilla kahdella "hienolla ja sivistyneellä" ihmisellä on jotain itsetunto-ongelmia kun on pakko kommentoida toisen toimia. En yhtään ihmettele että tilanne veti sut sanattomaksi, tuon jotain niin käsittämätöntä. Tiedät varmasti tämän itsekin, mutta sanon nyt kuitenkin että heissä itsessään oli jotain vikaa eikä sinussa.

    Toivottavasti saat tästä lähtien ruokarauhan eikä tarvi noihin kuninkaallisiin enää törmätä!

    Vastaa

    0
    1. Kuulostaa että noilla kahdella “hienolla ja sivistyneellä” ihmisellä on jotain itsetunto-ongelmia kun on pakko kommentoida toisen toimia.

      Näinhän sen täytyy olla. Ei onnellinen ja elämässään - ja itsensä kanssa - hyvin voiva ihminen tee tuollaista. Oli vain niin hullua että kumpikin osapuoli pariskunnasta oli tuollainen ilkimys... Olisihan toinen heistä voinut vaikka sanoa valittajalle että "Sssh, älä nyt täällä kaikkien kuullen ala", mutta ei.... Joku lukija sanoi tuolla aiemmin hyvin että "oli vakka kantensa valinnut".

      Vastaa

      0
  24. siis aivan jäärkyttävän noloa käytöstä siltä pariskunnalta! olisin halunnut olla kärpäsenä katossa näkemässä kun joku valistaa heitä käytöksensä noloudesta!
    itse en kuvaa ruokiani ja siihen on syynä se, etten koskaan muista... tai muistan sitten kun lautanen on tyhjä :D
    lähinnä mua hymyilyttää ruokiaan kuvaavat ihmiset ja ihmetyttää miten esim siskoni jaksaa lähteä hakemaan kameraa kun ruoka jäähtyy lautasella :)

    Vastaa

    0
  25. No voi helvetti mitä väkeä. Tuollainen lapsellinen haukkuminen vasta noloa on. En ymmärrä miten joku voi provosoitua noin kovaa siitä että toinen henkilö ottaa kuvan.

    Onneksi en itse ollut paikalla, mun tempperamentilla olisi äyriäiset varmaan lentänyt pariskunnan päälle. Siitä olisi muuten saanut hyvän kuvan! :)

    Vastaa

    0
    1. mun tempperamentilla olisi äyriäiset varmaan lentänyt pariskunnan päälle. Siitä olisi muuten saanut hyvän kuvan! :)

      <3 <3 :D :D <3 <3

      Vastaa

      0
  26. Huhhuh, on joillakin vaan pokkaa! Entisessä työpaikassani jouduin usein toimimaan ihmisten kanssa, joilla vain yksinkertaisesti ei ole käytöstapoja. Työssäni solvaukset ym kohdistuivat yleensä yritykseen, jossa työskentelin, eikä minuun henkilökohtaisesti. Sinun tapauksessasi tuo käytös kohdistui suoraan sinuun, joka on täysin pöyristyttävää! Miksi joku katsoo oikeudekseen pilata toisen ruokailukokemus! Hävetköön! Sinä hoidit kuitenkin homman hyvin ja vastasit asiallisesti takaisin. Itse olisin varmasti sortunut haastamaan ja solvaamaan pariskuntaa oikein kunnolla takaisin (todettakoon, että tätä en tehnyt niiden asiakkaiden kanssa kuitenkaan).

    Vastaa

    0
  27. Hahahah, sain hyvät naurut.. voin kuvitella tilanteen :-D
    Todella lapsellista käytöstä hienoilta, aikuisilta ihmisiltä.

    Vastaa

    0
  28. Ehkä kannattaa vaan olla iloinen siitä että sinun elämälläsi on luultavasti hieman enemmän sisältöä kuin pariskunnan elämässä. Niillä ihmisillä joilla asiat on hyvin, ei ole tarvetta tehdä noin ja käyttäytyä tuolla tavoin.

    Mieti myös miten mahtavan mukava ilta (puhumattakaan elämästä) pariskunnalla on ollut tuolla asenteella. =)

    Vastaa

    0
    1. Mieti myös miten mahtavan mukava ilta (puhumattakaan elämästä) pariskunnalla on ollut tuolla asenteella. =)

      Niinpä. Ei käy kateeksi.

      Vastaa

      0
  29. Voi kun tuli kurja olo sun puolesta. :( Laivalta tuollaista porukkaa valitettavasti löytyy... Aina laivalla ollessani (=hyvin harvoin nykyisin) ihmettelen, että mistä maan raosta se porukka on sinne oikein revitty. :o Suurin syy miksen laivalla tykkääkään käydä, on juuri ne ihmiset.

    Vastaa

    0
  30. Voin kuvitella kuinka kamalaa on ollut yrittää syödä kun ihan siinä vieressä joku arvostelee jatkuvasti... Ihan käsittämättömän törkeää toimintaa!

    Vastaa

    0
  31. Ihan uskomatonta käytöstä! Tuli oikein kurja mieli sun puolesta! Olin itsekin to-pe miehen kanssa laivalla ala cartessa syömässä ja saatoin sieluni silmillä nähdä tilanteen, tosi ikävää ja tunnen myötähäpeää jo ihan täällä kotona sun tekstiä lukiessa. Ei voi käsittää miten joku kehtaa oikeasti vieraalle ihmiselle puhua noin, jotkin asiat voi pitää omana tietonaan, vaikka ottaisikin päähän. Nih.

    Vastaa

    0
  32. Mun mielestä on noloo, että sinä, aikuinen ihminen, vedät herne-maissi-paprikat nekkuus siitä, että sua kritisoi tod. näk. hieman päissään oleva pariskunta laivalla :D. Mun mielestä ruokien kuvaaminen on tylsää ja tyhmää, mutta emmä aiitä silti ala rageen. Nää ihmiset on sua huomattavasti vanhempia, eikä oikein tajuu esim. blogia varten kuvattavia safkoja. Ite olisin ignoorannu koko tilanteen enkä alkanu kitiseen...

    Vastaa

    0
    1. No voi jumpe, sä ootki snadisti kuulimpi duud ku me muut. Onnee vaa. Meit tavallisii pulliaisii saattaa kato ottaa pannuu, jos aletaan syyttä dissaa julkisel paikal. Et nii, pyydetään anteeks et ollaa olemas.

      Vastaa

      0
    2. No mielestäni taas kaikkea ei tarvitse sietää. Miksi ylipäätänsä tuntemattomia ihmisiä tarvitsee loukata ja kritisoida epäsuorasti tai päin naamaa oli sitten päissään tai ei? Ei tarvitsekaan tajuta ruokien valokuvailua tai montaa muutakaan asiaa maailmassa - tässä tarinassa pointti oli käytöstavat tai niiden totaalinen puuttuminen myös tuollaiselta ns. fiiniltä ja vanhemmalta pariskunnalta.

      Vastaa

      0
    3. No mielestäni taas kaikkea ei tarvitse sietää. Miksi ylipäätänsä tuntemattomia ihmisiä tarvitsee loukata ja kritisoida epäsuorasti tai päin naamaa oli sitten päissään tai ei?

      Samaa mieltä. Ei promillet "oikeuta" kenenkään loukkaamista tuon pariskunnan perusteilla.

      Vastaa

      0
  33. Harvoin kommentoin, mutta nyt alkoi ärsyttää ja puolestasi tuli niin paha mieli, niin pitää päästä sanomaan.

    Vastaus kysymykseesi, kyseinen pariskunta olivat niitä nolompia ja "rahvasta". Tuollaiset ihmiset, joita tämä pariskunta edustaa, kannattaa yhden vastalauseen jälkeen jättää täysin omaan arvoonsa; he ovat aina muita parempia sekä hienompi ihmisiä (vaikka oikeasti käyttäytyvät kuin ykkösluokan k*sipäät) ja sitä kuplaa ei kukaan pysty puhkaisemaan. Jos lähtee mukaan siihen urpoiluun, saa taatusti itselleen vielä pahemman mielen.

    Harmi, että odottamasi ruokailuhetki meni hieman mönkään, onneksi hyvä ruoka edes vähän piristi. Se pitää muistaa vaan, että vaikka kuinka olisi niin fiiniä ja hienoa, niin oikeasti hienot ja hyvät ihmiset kohtelevat toisia niin kuin haluaisivat itseään kohdeltavan.

    Se, osaako käyttää jotain h*lvetin rapuveistä, on täysin toissijasta. Ja siitä kuvailusta: ihan sama, jos haluaa kuvata pöperönsä niin ei se oo keneltäkään pois.

    Vastaa

    0
  34. Pariskunnan käytös oli ehdottomasti nolompaa. Eihän siitä tulisi mitään jos kaikki käyttäytyisivät kuten he ja kommentoisivat suureen ääneen omia ärsytyksenaiheitaan.

    Oma periaatteni on se, että niin kauan kun toiminta ei vahingoita ketään tai ole oikeasti loukkaavaa (rasistista kommentointia yms.) pidän mölyt mahassani.

    Vastaa

    0
  35. Olipa uskomattoman törkeää käytöstä, ja vieläpä tuollaisilta fiineiltä ihmisiltä... Itse en vastaavassa tilanteessa olisi pystynyt käyttäytymään noin fiksusti kuin sinä, olisin antanut samalla mitalla takaisin. ;)

    Vastaa

    0
  36. Kyllä minä vaan kuvaan välillä hienonnäköisiä annoksia ilman että edes laitan kuvia minnekään. Jotkut annokset vaan kerta kaikkiaan on niin kauniita! Kokkien taidetta asiakkailleen suorastaan. Tykkään tällaisista kuvista myös matkamuistoina, koska jos ruoka on hyvää, se tuo lomaan tai mihin tahansa reissuun ihanaa lisäfiilistä ja jättää herkullisia muistoja. Makuaisti kun on ihmiselle tärkeä aisti muistojen muodostajana.

    Ja vastauksena kysymykseesi: Sinun kuvaamistasi kommentoineet "hienostelijat" olivat suuren luokan moukkia!!! Niin noloja, että niiden touhuista lukeminenkin aiheuttaa myötähäpeää. Minusta sinä toimit aivan korrektisti, ei tuo nykyaikana ole kovinkaan tavatonta eikä se ainakaan minua häiritse.

    Vastaa

    0
  37. Voi hyvänen aika! Ilmeisesti kyseessä oli itsensä_niin_paljon_ muita_paremmksi tunteva pariskunta, nuo oireet olen valitettavasti huomannut joistain ihmisistä minäkin.
    Toki heidän piti vielä elvistellä olleensa juuri Pariisissa.
    Ilmeisesti heidän elämässään ei ole kaikki hyvin tai ovat ehkä vähän leipääntyneitä elämäänsä. On se sitten pinnallisesti kuinka hienoa tahansa...
    Ymmärrän hyvin, että pahoitit mielesi. Kas kun eivät vielä tytötelleetkin, siitä oli vähän kyllä viitteitä Pariisi-kommentissa.
    Jos minä olisin ollut sinun tilallasi, olisi luultavasti käynyt käsiksi... Eli reagoit juuri oikein, olemalla hiljaa. Ei tuollaisten ihmisten kanssa asiallista argumentointia saisi kuitenkaan aikaan.
    Surullista, että iltasi meni pieleen. :(

    Vastaa

    0
    1. Kas kun eivät vielä tytötelleetkin, siitä oli vähän kyllä viitteitä Pariisi-kommentissa.

      Kyllähän he itse asiassa "tytöttelivät", naisen ihmetellessä miksi "lapset ja nuoret tilaavat äyriäisiä kun eivät osaa niitä syödä"... :/

      Herranen aika, mullahan voisi olla jo teini-ikäisiä lapsiakin...

      Vastaa

      0
  38. Ei. Hyvä. Jumala. Voisin sanoa että tätä pitäisi jakaa somessa, mutta koska nuo fiinistelijät eivät varmasti missään facebookeissa sun muissa ole (koska se on niin noloa), niin tämä kannattaisi lisätä vaikka hesariin lukuvinkiksi ja niiden rapukuvien kera :DD

    Kyllä muakin naurattaa ruokiaan kuvaavat mutta en silti avaa suutani ja toljota. Mua myös suorastaan OKSETTAA ihmiset jotka eivät osaa tehdä samaa ja tuovat keinolla millä hyvänsä ilmi oman "paremmuutensa". Heidän kohdalla annan kuulua ja vaikken aina ns. voittaisikaan ni oon tyytyväinen siihen että "niille on sanottu". Loppu on sitten heidän omasta tyhmyydestään kiinni ja kyllä karma tekee tehtävänsä vielä joskus :)

    Vastaa

    0
  39. Hyvä kun kirjoitit pahan mielen auki, ihmiset on joskus töykeitä ja tuijottavat omaan ihanaan napaansa. Sanni, sinä olit vasta Suomen blogi awardseissa, sinä voit ottaa kuvia blogiin, se on sinun työ/harrastus! Töykeä pariskunta on jäänyt sivistyksen kelkasta jossain kohtaa ja heille voisikin sanoa Karvisen sanoin: Maailma muuttuu Eskoseni.

    Vastaa

    0
  40. No jo on aikoihin eletty :0 Ei uskoisi, _aikuisista_ ihmisistä. Mitähän hyökin tuolla käytöksellä saavuttivat, erinomaisen hyvän mielen kenties itselleen..? Siinäpä vasta rahvaiden rahvaita "käytöstapoineen" >___<

    Vastaa

    0
  41. Ei voi olla totta, kyllä ihmisillä on pokkaa. Ja kun kaikki on aina pakko sanoa ääneen. Mikään, ei MIKÄÄN ole niin tyhmä kuin tyhmä ihminen. Mielestäni tuollainen käytös ei ole edes normaalia enää, pitäisi vissiin tarkistaa lääkitys.

    Olen aina opettanut lapsilleni, että toista ihmistä ei saa nolata eikä hänen mieltään pahoittaa turhan takia. Olisin kyllä avannut sanaisen arkkuni.

    Vastaa

    0
  42. voi luoja!!! että mua kyrsii tuollaiset elitisti-snobbailijat!!! mutta lohduttaudun sillä, että varmaan on aika kurja elämä olla moinen tiukkapipo-ääliö!

    ylipäänsä mua ärsyttää ihmiset, jotka ovat tuollaisia tuomitsevia ja ylenkatseellisia. oman jonkin ihme etiketin korostaminen on silkkaa ylemmyydentuntoisuuden pönkittämistä. eliitti-parka on niin epävarmoja ja pieniä ihmisiä, että pitää alentua moiseen! mahtaa olla kurja elämä kun pitää käyttäytä noin alentavasti... eihän nyt kukaan tasapainoinen, järkevä aikuinen ihminen ala arvostella toisia toimesta, mistä ei ole yhtään mitään haittaa kenellekään!!!! mokomat pikkuporvarit..

    olen itsekin joutunut vähän samanlaisiin tilanteisiin, mutta onneksi olen voinut suhtautua niihin huumorilla kun taustalta näkee sen arvostelijan oman pienuuden ja säälittävyyden. mutta ymmärrän kyllä jos tuollainen kuohuttaa tunteita ja vetää sanattomaksi! monenlaisia meitä maailmaan mahtuu... mutta olisi aika onnellista jos jokainen keskittyisi omaan itseensä ja antaisi vain muidenkin kuin toisten pikkumaisten elisti-rapujuhlidoiden nauttia vaikkapa niistä muka jotenkin etiketinalaista jutuista ihan rauhassa ja rennosti! mur! toivottavasti voit, jos vastaavaan tilanteeseen joudut, niin tehdä tyypeille selväksi että kuka on nolo ja kuka ei... itse ainakin olen saanut hyvin jauhot suuhun tuollaisille kun koittaa saada ne itse tajuamaan oman naurettavuutensa. usein toimii kun katsoo vaan tarpeeksi kummeksuen ja sanoo jotain aiheeseen liittyvää! rapuja sormin -vallankumous!! :D

    Vastaa

    0
  43. Aivan kammottavan ikävää ja tympeää käytöstä tuolta pariskunnalta! Todella kurjaa, että tuollaiset ihmiset pilasivat odotetun ravintolailtasi. Taannoin luin lehtijutun aiheesta "sivistys", ja siinä joku viisas sanoi, että hänen mielestään todellinen sydämen sivistys ei näy siinä, kuinka paljon tietää ja kuinka paljon on lukenut kirjoja, vaan siinä, miten kohtelee toisia ihmisiä. Hyvin sanottu minusta!
    (Js ps. tähän samaan syssyyn: Lämpimät onnittelut gaalamenestyksestä! Äänestin sinua. Ja ps. 2: Kysyin sinulta taannoin vinkkiä sitruksisesta tuoksusta, ja vinkkasit Versacen Versense-tuoksusta. Kiitos mahtavasta suosituksesta, Versense on käytössä ja tykkään siitä tosi paljon! Lisäksi se oli jotenkin erityisen kiva hankkia, kun vinkki oli sulta saatu :-))

    Vastaa

    0
  44. Kyllä tässä sivistystasonsa paljasti naapuripöydän "hienostunut" pariskunta. Ihme moukkia. Ei kenenkään muun kuin itsestään todella epävarman idiootin tarvitse tuolla tavalla käyttäytyä: aidosti sivistynyt ja hyvin käyttäytyvä ihminen ei tahallaan nolaa toista tuolla tavalla. Tämä pitää paikkaansa ihan siitä huolimatta mihin tarkoitukseen kuvaaja annoksensa haluaa ikuistaa: aivan oma lukunsa on sitten pariskunnan paljastama täydellinen tietämättömyys ja ymmärtämättömyys siitä, että nämä joka paikassa kuvaavat teinit saattavat "turhilla" ja "noloilla" kuvillaan parhaassa tapauksessa tienata enemmän kuin se pariskunta koskaan yhteensä. Mutta kuten sanottu: vaikka kuva menisi minne, niin käytös oli kyllä pöyristyttävän törkeää. Harmi että sattui tuollaisia urpoja juuri sun illan pilaamaan :(

    Vastaa

    0
  45. http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/173/576/Wat8.jpg?1315930535

    Huhhuh, mitä jengiä. Hienopieruja, joiden kaikki energia keskittyy siihen fiininä olemiseen ja aktiviteetiksi jää muiden ihmisten arvostelu. Kaikkein oudointa on, että kaksi _aikuista_ olivat lyöttäytyneet yhteen halveeraamaan toista. Luulisi, että joku häiriintynyt yksilö voisi tuollaista laukoa, mutta että kaksi yhdessä, what are the odds. Vakka on todellakin löytänyt kantensa :D
    Ettäkö heidän mielensä aivan JÄRKKYY jostain kuvien ottamisesta, kuinka pieni voi ihminen olla...

    Tuollainen käytös on täysin käsittämätöntä eikä minun pieni mieleni voi koskaan sen motiiveja ymmärtää.

    Vastaa

    0
    1. Ettäkö heidän mielensä aivan JÄRKKYY jostain kuvien ottamisesta, kuinka pieni voi ihminen olla…

      Sanopa muuta. Kyllä on todellakin elämässä pienet murheet.

      Vastaa

      0
  46. Ei hyvää päivää mitä ilkeitä nillittäjiä. Mistäs tuo pariskunta tietää, vaikka oisit joku maailmankuulu ruokakriitikko!

    Vastaa

    0
  47. NO huhhuh! Kamalaa käytöstä aikuisilta ihmisiltä! Kyllä semmonen vihan tunne ryöpähti tekstiä lukiessa.
    Kerran bussissa istuessani edessäni istui fiinimpi pariskunta, joka kovaan ääneen arvosteli kadulla käveleviä ihmisiä. Kyllä siinä tilanteessa tunsin aikamoista häpeää heitä kohtaan!

    Vastaa

    0
  48. .... Ei oo todellista. Olisin varmaan itse tuossa vaiheessa naamapalmuillut aika rajusti ja jäänyt vaan tuijottamaan järkyttyneenä, ja ehkä sanonut hetkisen kuluttua (hiljaa tuijotettuani) "Piti ihan jäädä todistamaan tälläisten riemuidioottien toimintaa". Tai muuta sellaista. :D

    Vastaa

    0
  49. No nyt on "hienolta" pariskunnalta kadonnut tilannetaju kokonaan! Sekä käytöstavat! Jumaliste että ottaa päähän.

    Tuosta tuli mieleen kun olin opiskelemassa tarjoilijaksi. Ryhmämme pääsi Helsinkiin eri baareihin ja cocktail-tiloihin tutustumaan, sekä katsomaan miten drinkkejä tehdään jne. Yksi tutustumis kohteistamme oli Kampin lähellä sijaitseva Champagne-baari. Oli hieno paikka, mutta kun kierroksen päätyttyä olin astumassa ulos paikasta, ovella oli n. +40-vuotias nainen joka tokaisi:" Miten täältä tulee tämännäköistä porukkaa ulos? Luulin tämän olevan tasokas paikka." Siinä sitten tapitettiin silmät pyöreinä tätä rouvaa ja hänen seuralaistaan kun meidät ohittivat.

    Vastaa

    0
  50. Ymmärrettävästi pahoitit mielesi, mutta kuten itsekin totesit, oli pariskunnan käytös vielä nolompaa.

    Vastaa

    0
  51. :O No voi parkoja, mitenhän tosiaan tuolta järkytykseltään pystyivät edes syömään!? En voi kuin ihailla sun hermoja, olisin itse varmaan käynyt eukon kurkkuun kiinni tai vähintäänkin koristellut asun merenelävillä. "Ota tästä kuule tällanen helmikaulakoru, sopii sulle ihanasti! Tässä nyt on vielä nää simpukat mukana, ei kai se haittaa??" No, todellisuudessa käy useimmiten juuri noin, että vaikka olisikin pokkaa puuttua vääryyteen, niin äärimmäisen huonoa käytöstä kohdatessaan jostain syystä yllättyy ja häkeltyy niin pahasti, ettei osaakaan tehdä mitään. Kaipa sitä ei vaan osaa siinä hetkessä uskoa silmiään/korviaan, se on itselle niin absurdi ajatus että käyttäytyisi noin.

    Kyllä muakin huvittaa ne miljoonat annoskuvat instagramissa yms, mutta ei se mitään oikeutusta anna mennä loukkaamaan ketään yhtään missään. Ihan huvittavaa suorastaan, että eliittiharhainen pariskunta näyttää omalla käytöksellään olevansa niin kaukana mistään fiinistä kuin mahdollista. Ja sekin näyttää olevan totta, että Suomessa olisi ainakin naisena tarpeen olla röökiryppyinen, harmaa ja ylipainoinen örvelö, jotta ei tulisi alle 40-vuotiaana kutsutuksi lapseksi tai teiniksi. Niin ja tukanhan on oltava myös lyhyeksi kynitty, sehän on täällä se "aikuisten naisten" malli. Kovin on kateellinen kansa.

    Ja miten niitä äyriäisiä muuten ne (oikeasti) lapset ja nuoretkaan oppisivat syömään muuten kuin käytännössä harjoittelemalla?

    Vastaa

    0
  52. Siis olihan toi ihan uskomattoman asiatonta köytöstä tuolta pariskunnalta! Olisivatkohan käyttäytyneet samalla tavalla, jos olisit ollut kavereiden tai miehen kanssa syömässä...

    Mutta tosiaan tuo ravintolassa kuvaaminen on kyllä sellainen juttu, mihin toivoisin ihmisiltä hiukan harkintaa. Kännykällä tai pienellä pokkarilla napsaistu kuva annoksesta nyt tuskin kauheasti ketään voi häiritä, varsinkin, jos sen tekee niin, että laitteessa ei ole ääniä päällä. Järkkärin kanssa saa kuitenkin aika helposti tehtyä kuvaamisesta aikamoisen shown, vaikkei se ehkä itsestä siltä tuntuisikaan. Järkkäristä kun aika usien lähtee jo ääntäkin ja kuvaaja yleensä haluaa napsia monta kuvaa, että joukossa on varmasti mieluinen otos. Ja kameran koon vuoksi hyvän kuvauskulman hakeminen saattaa vaatia aikamoista kiemurtelua ja jos kuvaa salamalla, niin siitä tulee vielä lisää hälyä. Mun mielestä siis olisi hiukan moukkamaista kuvata hienossa ravintolassa antaumuksella esim. neljän ruokalajin illallista, jos viereinen pöytäseurue on ihan lähellä.

    Olin juuri viikonloppuna syömässä hienossa ravintolassa, jossa parinkymmenen metrin päässä olevasta pöydästä kuului ja näkyi salaman räpse. Tuo ei itseäni häirinnyt, kun ei tapahtunut viereisessä pöydässä, mutta ajattelin lähinnä, että se oli hiukan moukkamaista käytöstä noin hienossa ravintolassa. Toivoisin siis, että tässä asiassa otettaisiin muut ihmiset huomioon. Varsinkin jos pitää ruokaan keskittyvää blogia ja menee (tai ravintolan puolesta kutsutaan) ravintolaan tarkoituksenaan blogata ruuista ja ravintolakäynnistä niin voisi jo varausvaiheessa pyytää pöydän mahdollisimman rauhallisesta paikasta.

    ja tämä ei nyt ole tarkoitettu mitenkään pahalla, mutta onhan ensimmäisessä kuvassa tuttujasi tai saitko heiltä luvan kuvan ottamiseen? Vaikkei kuvan ottamisessa "laillisesti" olisikaan mitään väärää, kokisin itse todella tungettelevaksi, että minua kuvattaisiin ravintolassa tietämättäni ja kuva ilmestyisi myöhemmin jonkun blogiin. Tämä siis silloinkin kun kasvojani ei voi tunnistaa. Ehkä tosiaan tämä on yksi syy miksi suhtaudun aika varauksella ravintolassa kuvaamiseen; en tahdo päätyä vieraiden ihmisten kuviin suu täynnä ruokaa, kun olen maksanut hienosta ravintolaillasta.

    Vastaa

    0
    1. ja tämä ei nyt ole tarkoitettu mitenkään pahalla, mutta onhan ensimmäisessä kuvassa tuttujasi tai saitko heiltä luvan kuvan ottamiseen?

      Eivät ole tuttujani. Ravintola on julkinen paikka jossa saa kuvata ihmisiä lupaa kysymättä (ellei ravintola itse ole tätä rajoittanut).

      Vaikkei kuvan ottamisessa “laillisesti” olisikaan mitään väärää, kokisin itse todella tungettelevaksi, että minua kuvattaisiin ravintolassa tietämättäni ja kuva ilmestyisi myöhemmin jonkun blogiin.

      Ymmärrän tämän, mutta en varta vasten kuvaa jotain ihmistä vaan tilanteita. Viittaamassasi kuvassa (oletan että tarkoitat kakkostaa, et ensimmäistä) olen halunnut kuvata ruokailutilanteen, en tiettyjä ihmisiä. Pidän kiinni siitä että kuvissani olevia julkisella paikalla olevia ihmisiä ei voi tunnistaa (vaikka lain mukaan heidän kasvonsakin saisivat näkyä), joten en näe ko. kuvan julkaisemisessa mitään väärää. Ymmärrän itsekin, että saatan ravintolassa tai baarissa ollessani joutua kuvaan joka päätyy nettiin tai lehteen.

      Vastaa

      0
    2. Joo, ymmärrän kyllä, että kuvaamisessa ja kuvan levittämisessä etenkin tunnistamattomana ei ole mitään väärää, en vain itse pidä siitä. Tai lähinnä tuntisin oloni todella vaivaantuneeksi, jos huomaisin jonkun kuvaavan niin, että osun itse valokuvaan. Ja tämä juuri siitä syystä, että en tiedä päätyykö kuva kotialbumiin vai laajempaan levitykseen. Kokisin esimerkiksi sen, että joku ikuistaa minut blogissa julkaistavaan kuvaan silloin kun juhlistan itselleni tärkeää merkkipäivää, todella epämiellyttäväksi ja tungettelevaksi.

      Ja siis tuo pöytäseuruekuva on siinämielessä ihan kiva, että kasvoja ei tosiaan tunnista. Jotenkin vaan omaan makuuni se on niin läheltä otettu, että tuli tunne, kuin olisin vakoilemassa kuvassa olevien naisten illallista, kun kuvasta jotenkin välittyy, että se on otettu heiltä kysymättä. Tarkoitus ei siis ollut loukata, tässä blogissa on mielestäni ylipäätään ihan hyvä linja siinä mitä ja miten kuvataan ja tämä vain sattuu olemaan sellainen asia, mistä itselläni on aika vahva mielipide. Koen kuitenkin tärkeäksi, että näistä kuvaamisasioista puhutaan, niin ehkä itse kameran välkkyessä ravintolassa osaan itse suhtautua asiaan paremmin ja kuvaajat taas osaavat huomioida muiden asiakkaiden mielipiteitä :)

      Vastaa

      0
    3. Tarkoitus ei siis ollut loukata

      En loukkaantunut, ymmärsin oikein hyvin kommenttisi. :) Saattaisin varmasti itsekin hätkähtää jos löytäisin itseni (naama sutattunakin) jonkun blogista vastaavassa illalliskuvassa, mutta itse suhtaudun asiaan kuitenkin niin eri lailla että en varsinaisesti pahastuisi tai kokisi kuvaa tungettelevana. Koska olen niin sisäistänyt sen (entisenä nettiportaalin Party Pics -kuvaajana, itse asiassa ;)), että ravintolassa saattaa päätyä kenen tahansa kuvaan ja esille nettiin.

      Koen kuitenkin tärkeäksi, että näistä kuvaamisasioista puhutaan

      Kyllä, samaa mieltä :)

      Vastaa

      0
    4. Moikka,

      Itse haluaisin lisätä tähän keskusteluun media-alan opiskelijana vielä yhden aspektin.

      Itsekin kokisin todella epämukavaksi sen, jos löytäisin kuvani yhtäkkiä jonkun blogista. Jokaisella on oikeus tehdä vapaa-ajallaan mitä haluaa ja kenen kanssa haluaa ilman, että se tulee julki Internetissä.

      Mielestäni illallispaikoissa ja baareissa kuvatessa kannattaa aina miettiä, onko henkilö x siellä sellaisessa seurassa, jossa haluaa tulla julkisuuteen. Edellisessä työpaikassani (sanomalehdessä) erään miehen uusi suhde oli paljastunut ex-vaimolle, kun vaimo oli nähnyt lehtikuvan joistakin uuden vuoden bileistä, jossa mies oli ollut jonkun toisen naisen seurassa. Ilmeisesti sillä hetkellä juhlijalla ei ollut riittänyt enää tilannetajua asian käsittämiseen.

      Samaa ajatusta voi myös laajentaa: yksi kuvasi tytöistä olisi voinut vaikka olla töistä "saikulla" tai olisi muuten vain voinut valehdella sijaintinsa jollekin henkilölle.

      Kenenkään ei pidä alkaa leikkiä jumalaa tällaisessa tilanteessa ja ajatella, että asia olisi muutenkin paljastunut aikaa myöten. Jokaisella on oikeus päättää omasta elämästään ja päättää kertoa tällaiset asiat kasvokkain, jos niin haluaa.

      Toki sinun kuvissasi ei ole ongelmaa, koska ihmiset eivät nyt ole tunnistettavia. Tällaisia asioita pitäisi kuitenkin miettiä. Laki ja eettisyys eivät aina kulje käsi kädessä.

      Vastaa

      0
    5. Tai itseasiassa kyseinen "ex-"vaimo taisi olla vielä ihan nykyinen vaimo tuossa tilanteessa. :)

      Vastaa

      0
    6. Kiitos kommentistasi ja osanotosta keskusteluun Heidi. :) Kirjoittamassasi on kyllä pointtia, mutta oma näkemykseni on kuitenkin se, ettei ole valokuvaajan vastuulla jos joku kadulla/baarissa/leikkipuistossa oleva, kuvaan sattuva ihminen on tekemässä jotain "valonarkaa". Ei kuvaaja voi alkaa sellaisia miettimään, eikä se ole todellakaan hänen vastuullaan. Ihan kaikkialla voi olla ihmisiä jotka ovat juuri sillä hetkellä pettämässä kumppaniaan/lintsaamassa koulusta/tekemässä muuta kyseenalaista - heitä voi olla kauppahallin kalatiskin jonossa, istumassa puistossa suihkulähteen reunalla, ylittämässä Mannerheimintietä. Ja kuvaajan siis pitäisi kaikkialla näissä paikoissa miettiä, että hmmm, nyt täytyy rajata kuva niin ettei kukaan vain ole tunnistettava tai odottaa, että ihmiset siirtyvät kokonaan kuvan ulkopuolelle? Ehkäpä kuvaajan tarkoituksena on nimenomaan tallentaa vaikkapa Manskun tai Kauppahallin ihmisvilinää? Tällöin jälkimmäinenkään en toimi.

      Ymmärrän mitä ajat takaa, ja toki kuvaaja voi käyttää tilanteissa maalaisjärkeä ja harkintakykyä, mutta olisi ihan mahdotonta alkaa huolehtimaan jokaisesta julkisella paikalla näkyvästä ihmisestä ja siitä, jääköhän joku kuvaan osuva, ohikävelevä tyyppi nyt kiinni "omasta lomasta" kun kuva huomenna ilmestyy vaikkapa Aamulehdessä...

      Vastaa

      0
    7. Vaikka blogeja ja harrastajakuvaajia tuntuu olevan "pilvin pimein" niin on hyvä muistaa, että on todella epätodennäköistä, että oma nassu päätyisi jonkin blogin sivuille. Julkinen paikka on, no julkinen eli siellä kannattanee yleensäkin käyttäytyä asiallisesti -ainahan voi tulla joku tuttu vastaan.

      Pariskunnan käytös oli todella huonoa! Enkä ymmärrä mitä haittaa siitä on, jos kaikessa hiljaisuudessa ohimennen pari kuvaa räpsäisee, varsinkin kännykällä tai pienellä kameralla. Onneksi säilytit malttisi, etkä alentunut heidän tasolleen.

      Vastaa

      0
  53. Multa taisi jäädä sanomatta, että minusta ei todellakaan ole väärin tai noloa tai järkyttävää ottaa muutamaa kuvaa ruoka-annoksestaan. En voi kuvitella, miten se häiritsisi muita, kun kuvauksen kohteena on vain oma lautanen tai pöytäseurue. On ihan hienoa, että joku kirjoittaa jutun ravintolakokemuksesta tms.

    Vastaa

    0
  54. Ne ei sit syöneet kovinkaan häpiä lopsteria.. Minä oisin sanonu varmaan yhtä sun toista ja joutunu itte ulos (:

    Vastaa

    0
    1. Ne ei sit syöneet kovinkaan häpiä lopsteria

      Voi Mili... ^_^ XD

      Eivät syöneet ei :D

      Vastaa

      0
  55. Mun täytyy kyllä myöntää että itse inhoan tätä nykyajan sosiaalisen median kulttuuria, vaikka olenkin ''nuori''. Jatkuva valokuvien räpsiminen ties missä paikoissa ja niiden lataaminen facebookiin, twitteriin, instagramiin, ties minne on vastenmielisen tuntuista. Miksi? Koska tuntuu, että missäkään ei saa olla ns. rauhassa, että sinut voidaan tallentaa ihan milloin vain, missä vain. Vaikket juuri sinä olisi kuvattavana, jo pelkästään kameran esiin kaivaminen aiheuttaa jonkinlaisen edustusfiiliksen ''Mitä jos joudun kuvaan, onks mulla pinaattia hampaiden välissä?''. Jos kyseessä on vielä järjestelmäkamera äänineen ja kokoineen voisi sitä mielestäni verrata samaan jos jonkun kännykkä alkaisi soimaan, huomiosi keskittyy hälinään=häiritsevää. Ymmärrän siis ihmisiä, joiden mielestä on ''niiiiiiiin noloa'' ottaa valokuvia ruoastaan, mutta tässä tilanteessa olen kuitenkin Sannin kannalla, pariskunta käyttäytyi törkeästi. He olisivat voineet vain kohteliaasti ilmoittaa että valokuvaaminen häiritsee heitä eikä alkaa vetämään mitään farssia. Puhumattakaan siitä, jos tosiaan otit kuvasi vain ja ainoastaan ruoasta ja mahdollisimman äänettömästi ja siististi.

    Vastaa

    0
    1. Mulla ei ollut edes järkkäriä vaan pikkuinen Olympus joka ei päästä pihaustakaan kun ottaa kuvan :D En noussut, en kiemurrellut, en vääntyillyt. Istuin paikoillani, nostin Olympuksen ruoan eteen ja painoin laukaisinta. :) Hyvin vaikea ymmärtää miten se kenenkään illallista pilaisi.

      Vastaa

      0
  56. Ei oo totta! Kumpikohan tossa todellisuudessa oli nolo? Sinä, joka saat ottaa kuvia mistä itse haluat, vai huuteleva pariskunta? Käsittämätöntä...
    Itsekin olin tuossa taannoin ruokakaupassa, ja visa electronit eivät toimineet. Semmoinen nirppanokka-pohatta kääntyi kohti minua, joka olin kassalla ja puhui suoraan minulle: "Hah! Kuka muka maksaa visa electronilla?". Mitä siihen voi muka vastata? Vastasin vain "no minä" ja toivoin, että täysin noloksi mennyt nirppanokan aviomies osaa sanoa vaimolleen myöhemmin jotain. En kyllä tosiaan ymmärrä huutelijoita! Ittensä vaan nolaavat.

    Vastaa

    0
  57. Pakko siteerata Sami Hedbergia eräästä sketsistään: ihmiset menevät ruotsin(tai tallinnan)laivalle, koska se on NIIN erilaista.

    Siellä hienot ihmiset kuvittelevat olevat parempia ihmisiä, vaikka risteilyt ovat kaiken junttiuden ja rahvaanomaisen perikuvia :D Ei pahalla, oon itsekin lähdössä risteilylle.

    Vastaa

    0
  58. Todella törkeää ja uskomatonta käytöstä aikuisilta ihmisiltä. Jostain syystä jotkut keski-ikäiset pariskunnat muuttuvat tietyn iän kynnyksellä ylimielisiksi mu***ksi, kun heillä on talous tasapainottunut ja palkasta jää käteen enemmän kuin ennen. On varaa käydä syömässä hienommin ja matkustella useammin, mutta käyttäytyminen on ala-arvoista. Etenkin ravintolahenkilökuntaa ja nuorempia, heidän mielestään tyhmiä ihmisiä kyykytetään ja itse ollaan niin fiinejä. En voi sietää tuollaisia pariskuntia. Ja btw, olen ollut ravintola-alalla töissä 10 vuotta sekä tarjoilijana että kokkina ja olen nähnyt paljon tällaisia pariskuntia sekä ihmisiä, jotka ottavat annoksistaan kuvia. Pariskunnista jää aina paha mieli mutta kuvien ottajat sen sijaan ovat söpöjä, koska otan sen kunnia-asiana jos joku tahtoo ottaa minun valmistamastani annoksesta kuvan ja haluaa jakaa sen kavereilleen. Siinä ei ole mitään ärsyttävää. :-)

    Vastaa

    0
    1. Indeed! Keski-ikäiset käyttäytyvät jostain syystä usein aika ylimielisesti. Olen viimeaikoina yrittänyt miettiä siihen loogista selitystä jotten muuttuisi ihan ikärasistiksi... : /

      Vastaa

      0
  59. Itse olen pahastunut bloggaajan valokuvaamisista kerran. Sukulaismiehen silloinen tyttöystävä oli meillä ekaa kertaa kylässä (tapasin naisen ekan kerran). Hän tuli sukulaimiehen aveccina meille syömään.

    Kertaakaan hän ei kysynyt saako ottaa valokuvia tai julkaista niitä missään. Puutarhassa kukkien kuvaaminen ja kissojeni kuvaaminen oli vielä ok (järjestelmäkameralla). Sisälle mennessä kielsin naista kuvaamasta kotiani ja ottamasta kameraa sisälle ja sanoin etten halua kuviani julkaistavan missään.

    Myöhemmin luin sisustublogista, kuinka nuiva ihminen kuvan kissan ja hienon puutarhan omistaja oli ja naisen pahoittelut, ettei voinut tästä syystä jakaa talon sisustusta lukijoilleen.

    Mielestäni bloggaaja oli epäasiallinen ja toivon sen olleen ainutlaatuista. Ei sinänsä liity tähän asiaan, mutta olin ajatellut jossain kohtaa ottaa tämä sopivassa paikkaa esille.
    Kyseinen bloggaaja ei julkaise kommenttejani tai vastaa minulle henkilökohtaisesti (siksi joudut "aihetta" sivuten sijaiskärsijäksi).

    Vastaa

    0
    1. Pitää vielä tätäkin kommentoida, että olen samaa mieltä kanssasi Mari. Tässä tapauksessa bloggaaja on todella ollut epäasiallinen. Itse esimerkiksi en tällä hetkellä missään nimessä antaisi kenenkään kuvata kotiani nettiin, en edes läheisimpien ystävieni. Toki ystävät voivat juhlissa ottaa kuvia kotonani, minusta jne., mutta luulen, että kaikki kaverini/lähimmät sukulaiseni tietävät, että niitä ei ehdottomasti julkisille sivuille tai kaikkien näkyville nettiin laiteta. Tämä on selkeästi asia, jossa kyllä pitää kuunnella omistajan mielipidettä siitä loukkaantumatta. Kyseiseltä bloggaajalta ehkä tämä bloggausetiketti ja käytöstavat olleet tuossa tilanteessa vähän hakusessa - onneksi nykyään kokeneet bloggaajat klaaraavat nuokin tilanteet tyylillä ja muita loukkaamatta :)

      Vastaa

      0
  60. Ei helvetti! Alkoi raivostuttamaan niin paljon kun luin tuota tekstiä että piti pitää hetken tauko, järkyttäviä ihmisiä! :( Ja kamalaa että sun odottama ravintolareissu sai ikävän käänteen, toivottavasti ei jääny kokonaan paha maku suuhun käynnistä. :(

    Vastaa

    0
  61. Aika noloa toi pariskunnan käytös :D No mäkin otan kuvia eikä ketään häiritse :D 80% kaverilistaltani eivät seuraa aktiivisesti blogia niin infoon aina FB:ssä tai Instagramis missä ja mikäkin paikka on hyvää ( *`ω´) En ymmärrä ketä häiritsee. Ja kuvauksen kohteena on vain oma lautanen tai kaveriporukka. Niin silti pariskunnan piti valittamaan asiasta *facepalm*

    Vastaa

    0
  62. Oho, täysin käsittämätöntä!!! Oikeasti käsittämätöntä. Mitä ihmettä?!
    Mutta hei, ajattele positiivisesti "lapset ja nuoret" kuitenkin:D

    Vastaa

    0
  63. huhhuh kun ihmiset osaavat olla rasittavia.. itsekin tänään kotiin tullessani kerrostalon ulko-ovesta ulos astui vanhempi pariskunta, joka selvästi näki minun tulevan ovelle (välissämme oli 2 metriä) ja silti piti se ovi sulkea niin että suoraan naaman eteen naksahti kiinni.. teki mieli tokaista jotain, mutta enpä yleensä saa tilanteen aikana sanottua mitään vaan myöhemmin sitten uhottele, mitä kaikkea olisin voinut sanoa :D

    mutta niin, olisinpa halunnut nähdä heidän ilmeensä, jos olisit ottanut kuvan heidän annoksistaan :D

    Vastaa

    0
  64. Kylläpä oli raivostuttavan kuuloinen pariskunta! Toiset ne vaan luulee olevansa muita parempia.

    Vastaa

    0
  65. Ei herran jestas, millaisia käytöstapoja sitä oikein on olemassa! Multa olisi varmaan päässyt itku, oliskohan silloinkaan pariskunnan ilme edes värähtänyt..tietysti joidenkin ihmisten sairaudet voivat saada heistä ärsyyntyneitä ja herjauksia heittäviä. Mutta ei sellaisen herjauksen kohteeksi joutumisessa ole mitään kivaa, varsinkin kun eihän sellaista voi tietää, onko ihminen äreä ja huonokäytöksinen jonkun muun, kuin alkuperäisen persoonallisuuden ansiosta.

    Ja btw, nykyään monet ottavat kuvia ruokapäiväkirjaakin varten. Mitenhän olisi sitten suu pistetty, jos olisi kertonut pariskunnalle ottavansa kuvia ravintoterapeuttiaan varten..Mutta todella ikävää, että olet joutunut tuollaiseen tilanteeseen :(

    Vastaa

    0
  66. Ai kauheeta, miten huonoa käytöstä! Se tuossa, että menee jauhot suuhun, on hyvää, että eipä tuu itse lähdettyä rumalle linjalle. Tuollaisessa tilanteessa kannattaisi pyhää ravintolan henkilökunnalta uutta paikkaa.

    Vastaa

    0
  67. No hyi hitto että on kamalia ihmisiä. Oisin ite varmaan tollasessa tilanteessa alkanu itkemään ja lähtenyt pois koko tilanteesta :D Kaikki sympatia sulle!

    Vastaa

    0
  68. Just... Mä oisin varmaan joko a) revennyt nauramaan, b) alkanut poikaystäväni kanssa keskustella heistä ihan samaan tyyliin (oletuksena että oisin poikaystäväni kanssa tuollaisessa tilanteessa) tai c) vastannut pariskunnalle äärimmäisen ystävällisesti suu parhaassa tekohymyssä: "Anteeksi, puhuitteko minusta? En millään malttanut olla kuulematta keskusteluanne ja olen samaa mieltä, tämä on aivan äärimmäisen noloa ja sen takia näitä kuvia otankin ja ravutkin syön aiiivan väärällä tavalla." tms. Rakastan vittuilla ihmisille olemalla aivan "über-mukava", oisin virittänyt paljon keskustelua ja "halunnut kovasti tutustua". :D

    Vastaa

    0
  69. Sinänsä ton pariskunnan käytös ei järkytä mua ihan hirveästi. Teen kuitenkin asiakaspalvelutyötä, joten uskoni ihmiskuntaan on mennyt jo aikoja sitten.

    Ja rettelöimällä ja käymällä käsiksi tai heittelemällä ruokia jonkun päälle, mitä moni (tuskin kuitenkaan tosissaan) ehdotti, olisit vajonnut vain vieläkin alemmalle tasolle.

    Oikeastaan jälkikäteen ajatellen tossa tilanteessa ainoa järkevä ratkaisu olisi ollut olla reagoimatta pariskuntaan mitenkään. Halutessaan olisi sitten voinut kaivaa kännykän esiin ja soittaa (tai leikkiä soittavansa) miehelle/kaverille:

    "No ei tässä mitään... Laivalla olen tulosa kotiin päin.... Joo, ei mitään ihmeellistä, istun tässä ravintolassa syömässä just..... Joo, muuten ihan hyvin, kunhan tossa viereisessä pöydässä joku täysin aasi, vanhempi moukka pariskunta rääpii päätään kovaan ääneen...... Joo, en mäkään ymmärrä, täysin käsittämätöntä ja ala-arvoista käytöstä..... Joo, onneksi näyttää siltä, että ovat kohta lähdössä... jnejne"

    Ja puhelun jälkeen vaan tyynen rauhallisesti palauttaa puhelin laukkuun ja jatkaa syömistään;) Kyllä se ainakin kokeilemisen arvoista olisi ollut:D

    Vastaa

    0
    1. Harmi, ettei tälläisiä hienouksia ikinä tule mieleen siinä vaiheessa, jos noin absurdiin tilanteeseen joutuu... Toinen loistava idea olisi ollut tuo Marisan yllä ehdottama ylitsevuotava tekoystävällisyys.

      Varmasti saa moukimmankin ihmisen hetkeksi hämillen, kun reagoi täysin odottamattomasti...

      Vastaa

      0
  70. Ei voi muuta sanoa kuin että unbelievable! Ja ihmeen rauhallisena pysyit, mä oisin heitellyt niitä noilla simpukankuorilla :D

    Vastaa

    0
  71. Voi kamala, mä menin ihan sanattomaks! Mä oon ite nii herkkis et oisin alkanu varmaa vaa itkee...

    Vastaa

    0
  72. Itse olisin varmaan ottanut kuvan siitä pariskunnasta ja postannut tänne kertomuksen kera... Tai ehkä oikeassa elämässä olisin vinkannut paikalle tarjoilijan ja kysynyt riittävän kuuluvalla äänellä voisiko minut ja annokseni siirtää toiseen pöytään, ettei tarvitsisi kuunnella naapuripöydän asiatonta huutelua.

    Vastaa

    0
  73. Teetä käyntikortteja, titteliksi joku freelance-toimittaja ja bloggari. Siitä voi sitten ojennella jos joku vielä alkaa mussuttaa :) Voivat olla hyödyllisiä muutenkin.

    Nuijia tyyppejä, onneksi lähtivät niin sait lopuksi syödä rauhassa.

    Vastaa

    0
  74. Vitsit mitä käytöstä!!!!!

    Tulee mielen eräs ravintolareissu mieheni kanssa. Söimme siinä rauhassa, jossain vaiheessa viereiseen pöytään istuutuivat mies ja nainen. Illan edetessä selvisi, että he olivat ilmeisesti ensitreffeillä. Ihmettelin välillä naisen juttuja (kuuluivat hyvin pöytäämme), mutta yritin olla kiinnittämättä heihin huomiota. Jossain vaiheessa äänenvoimakkuus oli luokkaa 100dB ja jutut eivät voineet enää jäädä millään kuulematta. Näiden juttujen perusteella päättelin naisen olevan kyllä jollain tavalla psyykkisesti sairas. Yhtäkkiä hän alkoi huudella pöytäämme. Hän alkoin matkia minua ja "arvailla" koska otan seuraavan haarukallisen ruokaa. Mieleen on jäänyt se, että Kimi Räikönen haluaisi seurustella naisen kanssa, mutta minun on turha havitella Kimiä (tästä kyllä tulin kovin surulliseksi, siitä kun olenkin aina haaveillu ;D ). Itseäni tämä lähinnä huvitti, mutta minun kävi niin sääliksi miestä. Hän selvästi olisi halunnut vajota maan alle. Hän ei kommentoinut mitään naisen juttuihin ja oli naamastaan yhtä punainen kuin paloauto.

    Ei tainnut

    Vastaa

    0
    1. Ei hyvänen aika.... :-0 Mies-parka. (Ja sinä + muu-ravintola-parka...) Naisella oli selvästi jäänyt joku lääke ottamatta....

      Vastaa

      0
  75. No HUHHUH!Täälläkin yksi myötäloukkaantuja! Mikä ihmisiä vaivaa! Raivostuttavaa!! Ärrinmurrin :( :D

    Vastaa

    0
  76. :( Harmittaa puolestas kun pilasivat osittain sun reissun. Sun kuvaaminen ei varmasti haitannut ketään ja en ymmärrä mitä noloa siinä kuvaamisessa on??? Mä kuvaan melkeen aina kaikki reissujen mätöt, oli sitten kyse rinkelistä tai kunnon ravintola-annoksesta. Kuvaan ihan itelleni, osa pääsee myöhemmin Faceen tai blogiin, osa ei. Osa reissuahan se syöminen on, miksi en kuvaisi? Hienosti pidit hermosi ja vastasit nätisti tälle pierupariskunnalle, itse en olis pystynyt, vaan olisin kähissyt jotain Mind your own business -monologia :D

    Vastaa

    0
  77. Sitä ei ikinä kyllä uskoisi, mitä kaikkea ns. fiinimmän näköiset ihmiset saattavat suustaan päästää. Itse olin kerran kaupassa, jossa eräällä ahtaalla käytävällä oli siististi pukeutunut (Burberryn trenssin jne.) vanhempi nainen ostoskärrynsä kanssa. Ostoskärry tukki käytävän, enkä koe kohteliaaksi mennä törkkimään toisten kärryjä, mutta halusin päästä niisä ohi, joten aloitin lauseen "Anteeksi, ..." Ennen kuin ehdin sanoa muuta, tämä rouva tokaisi, että "Tuollaiselle h*oralle minä en anna yhtään mitään" ja lähti kärryjensä kanssa pois. Seisoin siinä sitten hetken pällistelemässä ja miettimässä, että mitähän hittoa tässä nyt juuri tapahtui.

    Vastaa

    0
  78. Ei tässä ole kyse enää käytöstavoista, tuossa oli joku selkeä tarkoitus loukata. Ilmeisesti joillakin jää päälle vielä aikuisiälläkin käytös, joka vaikuttaa omaan silmään samalta kuin yläasteikäisten eksyneisyys oman itsensä ja paikkansa hakemisessa ja sen kanavointi toisten pilkkaamisella.

    En mäkään mikään jeesus ole, kyllä sitä tulee joskus arvosteltua toisia tarpeettomasti. Monesti siinä on ehkä taustalla sitä oman itsensä epävarmuutta. Ihmiset nyt ovat sellaisia, arvostelu jotenkin kuuluu meihin, vaikka tiedostaisikin, että oikeastaan taustalla etsii itseään. Mutta ei herranisä sitä tarvitse toisille sanoa! Siinä toimitaan jo puhtaassa loukkaamistarkoituksessa, vaikka nyt kyseiset ihmiset kokisivatkin Silja Linen paikkana, missä ravusyöntietiketti on tarkkaa.

    Ei pysty tajuamaan. Yleensä pitäisi olla jotain oikeasti hampaankolossa, jotta tollaista menee laukomaan kenellekään. Kovaan ääneen tehtynä tuo ei ole pelkästään toisen pilkkaamista hänelle itselleen, vaan jopa tahallista naurunalaiseksi saattamista muiden silmissä. Tällaisessa tapauksessa tosin todennäköisesti muut mahdolliset sivustaseuraajat kokivat myötähäpeää kyseisen pariskunnan puolesta.

    Pienenä porukoiden kanssa lomareissuilla otettiin jopa täysin ilman mitään sosiaalisen median tarkoitusta kuvia ties mistä Banana Split -annoksista, ihan vain muistoksi. Taidettiin olla aika järkyttäviä!

    Vastaa

    0
    1. Pienenä porukoiden kanssa lomareissuilla otettiin jopa täysin ilman mitään sosiaalisen median tarkoitusta kuvia ties mistä Banana Split -annoksista, ihan vain muistoksi. Taidettiin olla aika järkyttäviä!

      Ihana! ^_^ :D

      Kovaan ääneen tehtynä tuo ei ole pelkästään toisen pilkkaamista hänelle itselleen, vaan jopa tahallista naurunalaiseksi saattamista muiden silmissä.

      Nimenomaan.

      Itse olen kuvannut jopa Michelin-tähden ravintoloissa ruoka-annoksiani ilman että kenenkään kanssaruokailijan kulmakarva on edes kohonnut.

      Vastaa

      0
  79. Siis aivan käsittämättömän idiootteja ihmisiä! Harmi, että vasta jälkeenpäin aina keksii kaikkea näppärää, mitä olisi voinut sanoa... Itse toisaalta raivostun tällaisista ihmisistä ja toisaalta minun käy heitä vähän sääliksi. Heillä on aivan pakko olla jotain vikaa päässä tai tosi pahoja henkilökohtaisia ongelmia, esim. avioliitossa. Tosin tässä tapauksessa vakka on tainnut löytää todella kantensa. ;D

    Ääliömäistä alkaa arvostella toista kuvien otosta. Jos kuvat ottaa huomaamattomasti, ei sen pitäisi häiritä muita. Olisithan voinut olla vaikka toimittaja jostain ruokalehdestä tms ja onhan näitä blogipostauksiakin mukavampi lukea, kun niissä on aiheeseen liittyviä kuvia.

    Joku kommentoi, että kuvissa ei saisi näkyä ihmisiä, koska jonkun vaimolle oli selvinnyt jostain kuvasta miehen pettävän häntä. Eiköhän tuossa tapauksessa tulisi syyttää tätä miestä, eikä kuvaajaa..?

    Vastaa

    0
  80. HYI ETTÄ. Samanlaisessa tilanteessa, mikäli pystyisin hillitsemään itseni, ilmoittaisin tyynesti tarjoilijalle (tarpeeksi kovaan ääneen tietysti) että haluan vaihtaa pöytää, koska viereisessä istuvat känniääliöt / kakkosluokan kansalaiset / muut white trash pellet häiritsevät ruokailuani.

    Tämä siis jos en vain alkaisi huutamaan kuin hinaaja. Siis aivan käsittämättömän törkeää.

    Vaikka ravintolalla olisi 10 tähteä niin kyllähän nyt omaa ruoka-annostaan saa kuvata! Ketään ei niin, että on tunnistettavissa, mutta tuollaiset yleiskuvat ovat ihan normaaleja.

    Vastaa

    0
    1. haluan vaihtaa pöytää, koska viereisessä istuvat känniääliöt / kakkosluokan kansalaiset / muut white trash pellet häiritsevät ruokailuani.

      <3 <3 <3 *tykkää*

      Kyllä tosiaan jälkeenpäin tulee mieleen vaikka mitä nasevaa mitä olisi pitänyt sanoa, mutta eihän se siinä tilanteen päällä ollessa tule mieleen kun aivot on ihan lamaantuneet...

      Vastaa

      0
  81. Joo, toivottavasti oli pariskunnalla "hyvä mieli"... Todella vaikea ymmärtää moisten surkimusten motiiveja.

    En usko, että kyse edes oli (juurikaan) kuvaamisesta. He ilmeisesti vain halusivat purkaa aggressioitaan johonkin ja sinä satuit istumaan vieressä.

    Ei tuossa tosiaan ole enää kyse edes mistään etiketistä, vaan ihan "common decency" -periaatteesta. Ei ihmisiä saa kohdella miten vain. Jouduit sanallisen hyökkäyksen kohteeksi.

    Erityisen ärsyttävää on tuollainen epäsuora kommentointi. Se on jotenkin pelkurimaista, eikä siihen muka "saisi" vastata mitään. Hyvä kun vastasit! :)

    Tuskin muuten olisivat kehdanneet tehdä tuota, jos olisit ollut syömässä esim. miehesi kanssa.

    T. Soleil

    Vastaa

    0
    1. Tuskin muuten olisivat kehdanneet tehdä tuota, jos olisit ollut syömässä esim. miehesi kanssa.

      Näin minäkin veikkaan. Helppo oli ottaa yksinäinen "tyttö"raukka uhriksi.

      Ei tuossa tosiaan ole enää kyse edes mistään etiketistä, vaan ihan “common decency” -periaatteesta. Ei ihmisiä saa kohdella miten vain.

      Samaa mieltä, näin on.

      Hyi että tulen vieläkin niin vihaiseksi kun ajattelen heitä, pitäisi jo yrittää unohtaa tuo välikohtaus. Mutta mitäs menin bloggaamaan asiasta... :P

      Vastaa

      0
  82. Huh, nuo on just niitä tilanteita, joita ei oleta tapahtuvan ja sitten kun tapahtuu, niin ei pysty hämmennykseltään sanomaan mitään omaksi puolustuksekseen.

    Itselleni kävi taannoin näin:

    Olin Lorealin tapahtumassa tekemässä ilmaisia lakkauksia. Apunani lakkauksia oli tekemässä, sanotaan nyt vaikka Tanja. Teimme lakkauksia aivan vierekkäin ja asiakkaita oli välillä jonoksi asti. Tanjalle tuli asiakas, joka oli ilmeisesti seurannut lakkauksiamme jo jonkin aikaa jonosta. Tämä asiakas sanoi Tanjalle, että toivottavasti lakkaat paremmin kuin TUO (tuolla tarkoitti siis minua). Asiakas kysyi, että miksi TUO jättää kynnet sivuilta lakkaamatta? (En edes jättänyt, lakkasin hyvin ja huolellisesti ja minulla on vuosien kokemus lakkauksista ja mm. rakennekynsistä ) Esitin että en kuullut mitään, mitä asiakas minusta puhui. Tanjakin oli häkeltynyt ja naureskeli, että ei kynsilakkaa kuitenkaan kynsinauhoille tarvitse laittaa :D "Joo mutta TUO lakkaa ihan rumasti, ei varmaan ole mikään ammattilainen" Tuossa vaiheessa laskin mielessäni kymmeeneen...Olimme kaikki siis saman pöydän ääressä ja n. metrin päässä toisistamme, eli minä ja oma asiakkaani kuulimme erittäin hyvin, miten Tanjan asiakas minua parjasi. Oma asiakkaanikin oli tilanteesta hyvin hämillään.
    En pystynyt sanomaan mitään, olin niin hämmentynyt siitä, miten nainen kehtasi tulla viereeni arvostelemaan ammattitaitoani, aivan kuin olisin ollut ilmaa... Myöhemmin samana päivänä menin omalle vakituiselle työpaikalleni iltavuoroon ja sama nainen tuli myös sinne asiakkaaksi. En tiedä esittikö tämä, mutta vaikutti siltä, että hän ei muistanut minua (täysin erilaiset työvaatteet jne.). Palvelin häntä kuin ketä tahansa muuta ja hän käyttäyti ihan normaalisti.. Varmaan oli aamulla jäänyt läkkeet ottamatta!

    Vastaa

    0
  83. Ei hitto. Menin sanattomaksi. Ite oisin varmaan reagoinut purskahtamalla ensin nauruun, mielellään pariskunnan ruokia kohden että olisivat saaneet vähän hyi nii järkyttävää kuolaa annostensa päälle :DD Sen jälkeen olisin varmaan todennut jotain tyyliin "Kukakohan se oikeasti nolo tässä on, minä joka kuvaan rauhassa ruokaa josta olen maksanut vai te keski-ikäiset ah-niin-aikuiset ihmiset jotka ivailette täysin tuntemattomalle henkilölle tällaisesta naurettavasta pikkuasiasta?"
    Ugh, olen puhunut :D

    Vastaa

    0
  84. tähän on kommentoinut aika moni ihminen mutta itsekin todeta sama asia, että olipa kerrassaan todella huonoa käytöstä parilta! Jokainen saa pitää mitä asioita itse tykkää noloina tai arvostaa mitä haluaa mutta ääneen tuollaisen toteaminen teki heistä kyllä niitä noloja, jos heille on niin tärkeää toimia arvokkaasti niin mihin se pääsi heidän itsensä osalta nyt unohtumaan. hyvin kaukana kaikki arvokkuus. Omasta mielestäni käytyöksen kultainen sääntö on kuitenkin, että elä ja anna muiden elää ja pidä negatiiviset ajatukset muista ominasi julkisesti. ja niin, tuli vielä parisuhde aspektikin mieleen, luulisi hyvän parin osaavan viestittää toisilleen sanattomasti ajatuksiaan jos pakko jotain mikä ei niin sopivaa. myös sääli siis paria ja heidän harhojaan ja käytöstään toisiaan nolaten.

    Vastaa

    0
  85. niin todettakoon vielä äskeisen kommenttini perään, että en ole aina itsekkään ollut mikään ihana ihminen. myönnän samantien kärsiväni kaksisuuntaisesta mikä aihettanut joskus hyvinkin agressiivista käytöstä nimenomaan sanallisesti mutta sentään tiedostan sen ja olen käynyt pitkän tien asian korjaamiseks ja siksi myös ymmärrän pitkälle kaikenlaista. itse olen jo 30v mutta aivotkin nuorilla kehittyvät 25 ikävuoteen asti miksi normaalin nuorenkin joskus ehkä asiaton käytös voi olla ymmärrettävää vaikka nykyään tuntuu, että nuoret ovat niitä hyvä käytöksisiä enenmpi kuin vanhemmat ihmiset näin kun asiakaspalvelussa on ja seurannut mutta jos vielä sitä vanhempana tuollaista ilmenee niin jokin ei ole ihan kunnossa:/

    Vastaa

    0
  86. Päädyin Ahvenanmaajutusta tähän vanhaan postaukseen ja pakko jakaa kokemukseni tältä kesältä, koska kyseessä oli niin samanlainen pariskunta. :D Olin lähdössä keskustasta töistä bussilla kotiin. Menin bussiin ensimmäisten joukossa ja tottakai ikkunapaikalle. Vähän myöhemmin bussiin tuli keski-iän ohittanut pariskunta, joka ei päässyt enää vierekkäin istumaan, joten nainen istui viereeni ja mies riviä edemmäksi. Mulla oli puhelin kädessä, koska aina bussimatkan aikana luen Hesarista uutiset, selaan instan läpi yms. perusjuttua mistä ei lähde mitään ääntä. Nainen ehti istua vieressäni ehkä minuutin tai kaksi ja totesi ihan selkeällä äänellä miehelleen, että "Siis mä en kestä kun toi ämmä räplää kokoajan puhelinta" ja siirtyi edemmäs istumaan. Olin niin hämmentynyt ja loukkaantunut, etten pystynyt kuin tuijottamaan suu auki naisen perään.

    Vastaa

    0
    1. ?? Ei herranjestas ihmisten tapoja, OIKEASTI...!! Välillä ihmisten aivottomuus jättää ihan jäätyneeksi. Ei tuollaiseen keksi edes mitään vastarepliikkiä. Jos niin ärsyttää, niin miksi ei pitää omana tietonaan? Jos hiljainen "kännykän räpläys" on huonoa tai vähemmän hienostunutta käytöstä ja omiaan aiheuttamaan perusteltua harmia vieressä istujalle, niin millaisena käytöksenä sitten voidaan pitää asian täyteen ääneen kommentoimista ja toisen mielen pahoittamista..? *ei pysty ymmärtämään*...

      Vastaa

      0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2026 (55)
    • 2025 (146)
    • 2024 (124)
    • 2023 (149)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (206)
  • Avainsanat