13.01.2015

Induktioviikko 2 - tiistai

Kiitos kaikille eiliseen postaukseen kommentoineille ja ajatuksiaan jakaneille.

Aihe herätti valtavan kiinnostuksen kävijätilaston perusteella, ja näemmä asiaa on puitu muillakin tahoilla kuin vain blogini kommenttilaatikossa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Induktiokeskusteluun päätyneistä negatiivissävyisistä kommenteista näkee, että kirjoittaja ei ole lukenut blogiani pitkään (tai ollenkaan). Päätelmiä on tehty teemaviikon kuvia ja grammamerkintöjä tuijottamalla, tuntematta kokonaisuutta ja taustaani.

Kun kertoo itsestään asioita netissä, ei tietenkään voi välttyä siltä, että tulee välillä väärinymmärretyksi ja tuntemattomat analysoivat psyykesi puhki vaikka lautaskuvan perusteella. Siitä ei pidä välittää, mutta ei kukaan ilahdu kuullessaan olevansa jonkun mielestä sairas. Vaikka diagnoosin tekisi anonyymi tyyppi netissä.

Mietin, mitä asiasta haluaisin vielä sanoa. Mutta ei minun tarvitse enää puolustella ruokavaliotani, minulla on hyvät syyt syödä niin kuin syön ja voin hyvin. Kuten osa teistä kommentoi, väärinymmärtäjät ja keittiöpsykologit keksivät kyllä aina päiviteltävää ja analysoitavaa vaikka kirjoittaisit mistä.

Mutta siitä kontrollista.... siitä voisin sanoa jotain. :)

Kesakurppakupit

Minä olen kontrollifriikki. Ei epäilystäkään. :) Mutta mielestäni ihan positiivinen kontrollifriikki - en aiheuta sillä pahaa muille. En itsellenikään.

Kontrollifriikkeyteni ilmenee mieltymyksenä erilaisten asioiden tarkkaan listaukseen ja tilastointiin ja juttujen pedanttina selvittämisenä. Kun huomaan, että Pohjolan Juustolan eri pakkauskokojen raejuustoissa on eri ravintoarvot - mitä teen? Laitan sähköpostia Pohjolan Juustolalle ja kysyn miksi näin :D Haluan selvittää sen. Haluan myös listata käyttämiäni kosmetiikkatuotteita, erilaisia shampoiden tensidejä, mitä testituotteita minulla on jonossa, missä Kreikan saarilla olen käynyt, pitää kuukausibudjettia taloudestani ja laskea sentit matkoillani. Ja niin edelleen. Vielä viime vuoteen saakka tilastoin myös shampoon kulutustani. :P

Aivan varmasti tälle voi pyöritellä silmiään. :) Annetaanhan kuitenkin kaikkien olla sellaisia friikkejä kuin ovat ja suhtaudutaan toisten outoihin mutta harmittomiin harrastuksiin huumorilla. Minäkin nauran välillä itselleni. No, aika useinkin :) Ja kohta syntyy taas uusi Excel-taulukko..! ^_^

Winetasting_Sanni

*

Jatkan induktioviikon loppuun. Kiitos kaikille jotka olette antaneet positiivista palautetta ja ilolla olen lukenut, kuinka moni on kokenut saaneensa kokeilusta hyötyä :) Toivon ja uskon, että teemaviikosta hyötyjiä on enemmän kuin niitä, jotka saavat siitä negatiivisia vaikutteita. Grammojen sadasosiin takertujilla on todennäköisesti mörkönsä jotka vaikuttavat heidän tapaansa tulkita, ja siitä olen tietysti pahoillani. Yhdelle ahdistava numero on toiselle hyödyllinen työkalu. Päätin kuitenkin jättää yksittäisten ruoka-aineiden grammat edelleen pois, sillä luulen viime viikon jo tuoneen mukaanlähtijöille hyvän käsityksen siitä, miten paljon hiilihydraatteja eri kasvikset ja muut induktiolle sopivat ruoka-aineet sisältävät.

Jos teemasta jää jollekin käteen vaikkapa kasvisten lisäys aterioilla ja makeisriippuvuudesta irtipääsy, niin sehän ei voi olla kuin hyvä asia :)

.

Tiistaina syötiin:

Induktioviikko2_tiistai_aamiainen

AAMIAINEN:

kaksi mukia kahvia

1 kananmuna

20 g siemennäkkäriä

40 g tomaattia

20 g frisee-salaattia

10 g oliiveja

tonnikala-feta-tahna (näkkärin päällä):

tonnikalaa

30 g Philadelphia Laktoositon -tuorejuustolevitettä

tujaus majoneesia

30 g Pirkka-fetaa

5 g paahdettuja seesaminsiemeniä

Yhteensä: 4,6 g

.

VÄLIPALA :

Loput tonnikalatahnasta

25 g kaalia

1/2 Quest-patukka

Yhteensä: 3,8 g

idInduktioviikko2_tiistai_

LOUNAS:

Simpukka-katkarapuvuoka (vuoka läpimitta 11 cm)

50 g sinisimpukkaa

50 g katkarapuja

30 g parsakaalia

50 g kesäkurpitsaa

100 g soijakermaa

1 kananmuna

juustoraastetta

mausteita: suolaa, pippuria, currya, chiliä

30 g frisee-salaattia

30 g kurkkua

Yhteensä: 5,3 g

Sekoita simpukat, katkaravut ja kasvikset yhteen ja laita vuokaan. Kaada päälle munakermaseos, johon on sekoitettu mausteet. Lisää päälle halutessasi juustoraastetta. Paista 200 asteessa 30-40 minuuttia kunnes pinta on hyytynyt. (Juustoraaste kannattaa lisätä vasta viimeisen 15 minuutin aikana ettei se kärähdä - jotkut juustolaadut kärtsäävät nopeammin kuin toiset.)

Induktioviikko2_tiistai_lounas

Päivän vinkki; vuokaruoat.

Vuokaruoat ovat ihan mahtavia! :) Niihin voi heittää oikeastaan ihan mitä vain jääkaapista löytyy, ovat siis todella tehokas tapa hyödyntää erilaisia jämiä - kinkut, makkarat, tofut, kalat, kasvikset (no, ei salaattivihanneksia :D), sienet... Nakkaa uunivuokaan ja kaada munakermaseos päälle. Jos ei muuta maustetta keksi niin pippuria ja yrittisuolaa ainakin! :) Tai voit käyttää valmiiksi maustettua ruokakermaa (Kolme Juustoa, Kolme Sipulia, Aurajuusto, näitähän riittää :)

Ruokaisa ja superhelppo ruoka!

Induktioviikko2_tiistai_iltapala

ILTAPALA:

avokadotäytteiset kylmäsavulohirullat

kylmäsavulohta

17 g kaalia

20 g sokerihernettä

(palkokasvit eivät kuulu induktiolle, mutta sokeriherne tekee poikkeuksen; siinä on vain 3,5% hiilihydraattia)

50 g avokadoa

20 g fetaa

Yhteensä: 2,4 g

.

PÄIVÄN HIILIHYDRAATIT YHTEENSÄ: 16,1 g

P.S. Eilisissä tomaattikuvissa näkyneen "purilaisen" ohjetta kyseltiin... Siinä on viipale munakoisoa, pinaatinlehti (basilika sopii vieläkin paremmin), tofua, tomaattia ja mozzarellaa. :) Koko komeus paistetaan uunissa kera oliiviöljyn.

78 comments on “Induktioviikko 2 - tiistai”

  1. Heh täälläkin yksi listojen tekijä ja kontrollifriikki! Friikkeys korostuu esimerkiksi keittiön puolella ja on mitä suurimmalla todennäköisyydellä äidiltä perittyä :D

    Ja sitten off topic kysymys,(kysyin tämän varmaan jo edellisen postauksen kommenttilootassa, mutta et varmaan vielä kerennyt julkaista saati vastata siihen). Eli luin erästä ihonhoitopostaustasi ja siinä mainittiin että rasvaiselle iholle sopisi jonkinlainen AHA- tai BHA happokuorinta. Eli miltä merkiltä löytäisi noita happokuorintoja ja onko kuinka hintavia kyseiset tuotteet?

    Itseltäni löytyy jo ennestään joku Freemanin ananasentsyymi kuorinta jossa väitetään olevan AHA happoja (inci tässä: http://www.sunrisecosmetics.fi/tuotteet.html?id=2/7). En ole varma toimiiko tuo tai missä kohtaa inciä mainitaan nuo hapot...olisin kiitollinen jos sä Sanni (tai joku muu asiasta tietävä) voisit selventää asiaa! :-)

    Vastaa

    0
    1. Muistin itse juuri näiden hienouden tällä viikolla! Minulla siis sekaiho ja reippaat huokoset. Kaivoin kaapista sonne unohtuneen Paula's Choice kuorinnan ja iho näytti heti paremmalta heti ensimmäisen käytön jälkeen, vähemmän kiiltävä ja huokoset selvästi pienemmät. Kuulostaa ihan ostoskanavalta, mutta ei ole mitenkään oma lehmä ojassa, ilahdutti vain löytää unohtunut, hyvä tuote uudelleen. :) Kuorintojen kanssa pitää vain muistaa käyttää aurinkosuojaa päivisin (ellei ole jo käytössä). Paula's Choicelta löytyy siis molempia kuorintoja, itse olen tilannut ne netistä. muistaakseen saa tilattua halpoja näytepakkauksia halvemmilla postikuluilla jos ei sokkona halua sijoittaa rahojaan.

      Ja Sanni, pysy sellaisena kuin olet! Olen lukenut blogiasi useamman vuoden (ja ollaanpa eräässä miitissä vuosia sitten tavattu livenäkin) ja sanoisin että olet ihan huipputyyppi! Muiden mielipiteistä on turha piitata, tärkeintä on että viihtyy itse itsensä kanssa. Olen itse tuon hiljalleen ymmärtänyt parin viime vuoden aikana, kaikkia ei sitten millään voi miellyttää.. Kaikkea hyvää vuoteen 2015!

      Vastaa

      0
    2. Kiitos hansumari <3

      Mun ensikokemus Paula's Choicesta on muuten myös oikein positiivinen; vaikka tuotteet eivät ole luonnonkosmetiikkaa ja niissä on voiteissa inhoamiani silikoniyhdisteitä, niin ihofiilis ei silti ole yhtään sellainen perinteisen silikonimainen (niinkuin valitettavasti TOSI monissa seerumeissa) vaan päinvastoin raikas ja oikein miellyttävä.

      Vastaa

      0
    3. Moi Sara! Vastasinkin jo AHA/BHA-kysymykseesi sen toisen postauksen kommenteissa, taisit kirjoittaa tämän kommentin suunnilleen samoihin aikoihin kun olin siihen vastaamassa :) Varmaan näitkin jo vastauksen sieltä.

      Mitä Freemanin ananasentsyymikuorintaan tulee, sen AHA-hapot ovat glykoli- ja maitohappo (inci-nimeltään glycolic acid ja lactic acid).

      Vastaa

      0
  2. Moikka! :)

    Ihanaa miten positiivisesti jaksat suhtautua! Vähän jopa koomista minkälaiset mittasuhteet tästäkin asiasta saadaan. Tuntuu melkein pahalle. onko joidenkin ihmisten oma elämä tosissaan niin tyhjää, että pitää muita haukkua ja näristä. Mutta kai se niin on, ruoka herättää tunteita suuntaan jos toiseen.

    Omasta puolestani haluan kiittää! Innolla olen seurannut ja saamut hirmuisesti uusia ruokavinkkejä!! :) kevättä kohti on ihana mennä asteen kevyemmällä ololla!

    Vastaa

    0
  3. Tuntuu, ettei mikään asia täällä Suomessa ole nyt kiistellympää kuin ruoka. Kukaan ei tunnu tietävän onko esim voi oikeasti hyväksi. Ja viimeksi luin keskustelua maidosta, että olisi jopa myrkkyä! Ota näistä sitten selvää. Itse karppaan ja kuulun FB:n karppi-ryhmään ja sielläkin tulee kiistaa monista asioista. Mutta itse ihminen on oman kroppansa tuntija, kaikki ei toimi kaikilla. Pidä oma pääsi, äläkä välitä negatiivisista kommenteista, niitä on niin helppo täällä netin suojissa laukoa. Kiitos inspiraatiosta ja ihanista ruokaohjeista, olet mun Guru =D

    Vastaa

    0
    1. Mutta itse ihminen on oman kroppansa tuntija, kaikki ei toimi kaikilla.

      *allekirjoittaa* Kyllä oma vointi on todellakin paras mittari sille mikä on hyväksi ja mikä ei :)

      Vastaa

      0
  4. Hei, yhdyn induktioviikkojen positiivisiin palautteisiin, kiva että päätit jatkaa kirjoittamista! Kiitos vinkeistä ja tsempistä! Tsemppiä myös sinulle!;)

    Vastaa

    0
  5. Nimenomaan. Kuten toiseen postaukseesi heitin, pikkutarkkuus a.k.a. 'kontrollifriikkeys' on monelle ihmiselle normaali tila .. Tällainen henkilö iloitsee voidessaan pitää kirjaa yksityiskohdista ja tehdä asiat tarkasti. Toinen taas .. hiukan suurpiirteisempi. Joku on molempia sopivasti (köh..) tilanteen mukaan :-)
    Mutta se on fakta, että sivullisen on aina helppo jaella arvioita ja tuomioita toisen elämäntavasta ja luonteesta, ja leimata eri tavoin toimiva sairaalloiseksi kalorinlaskijaksi jne... Jos ravintoarvojen laskeminen on ihmiselle ilo, miksi niitä ei voisi laskea?
    Oma ruokafilosofiani ei laske ravintoarvoja, mutta tarkkailen silti, mitä mikin sisältää.
    Joskus saatan paneutua induktion salaisuuksiin tarkemmin, vaikka se ei nyt ole ajankohtaista - paino pysyy kurissa leipääkin syöden ;.)

    Vastaa

    0
    1. Jos ravintoarvojen laskeminen on ihmiselle ilo, miksi niitä ei voisi laskea?

      Niinpä.

      Tosin ymmärrän toki huolen, joka on esitetty teemaviikon numeroinformaation vaikutuksesta sellaisiin henkilöihin, joille laskeminen on ollut ongelma. Koska minulla ei ole syömishäiriötaustaa, ei käynyt mielessäkään että nuo numerot voisivat ahdistaa jotakuta.

      Vaikka en voikaan olla vastuussa ihmisten tulkinnoista enkä mitenkään voi huomioida jokaisen lukijan mahdollista ongelmataustaa postauksia suunnitellessa, olen kuitenkin näin jälkiviisaana pahoillani numeroiden aiheuttamasta tarpeettomasta mielipahasta.

      Minulla ei ole syömishäiriötaustaa, enkä tullut ajatelleeksi

      Vastaa

      0
  6. Mistä muuten ostat simpukoita ja muita ötuksia - luotatko kaupan pakasteiden tuoreuteen merenelävien kohdalla?

    Vastaa

    0
    1. Ostan useimmiten kaupan palvelutiskistä, simpukat ovat yllättävän edullisia! :) Välillä tulee myös ostettua säilykkeenä ja pakasteena, etenkin Ahvenanmaalla jossa keskustan ruokakauppojen palvelutiskeillä on kapeampi valikoima.

      Tuota "luotatko"... -asiaa en ole koskaan edes miettinyt :D Myönnän että en koskaan ajattele kuinka tuoreita tai vähemmän tuoreita esim. pakasteet on :) Mä vain ostan ja syön :D

      Vastaa

      0
    2. Ajattelin siltä kannalta, että olet niin tarkka suuhunpantaviesi suhteen :) Tietysti teillä Ahvenanmaan asukkailla on merenelävien suhteen suurempi ja kunnollisempi vaikoima kuin meillä maakravuilla... Täällä niitä ryömiviä otuksia saa vain säilykepurkissa ja pakastepussissa.

      Vastaa

      0
  7. Kaverini tokaisi kerran "voi luoja. Lakkaa tuo numeroiden laskeminen", kertoessani itselleni tärkeästä aiheesta jossa numero oli minulle oleellinen, suoraan itsetuntooni vaikuttava seikka. En ole koskaan ollut niin loukkaantunut. Ymmärsin toki häntä risovan ettei hänen numeronsa ollut samanlainen, mutta miksi minun pitäisi lakata laskemasta jos laskeminen on minulle kannustavaa ja tukee etenemistäni? Miksi hänellä on oikeus sanoa ylimieliseen sävyyn että hitottaa kaikki tuollainen laskeminen vain koska häntä se ahdistaa, siinä missä itseäni se kannustaa? Ei puhuta nyt painosta tai hiilareista mutta verrannollisesta. :) Meillä ihmisillä on monia eri tapoja käsitellä asioita ja osalla meistä se on leikkisästi neuroottiseksi tituleerattu laskeminen. Eiköhän me kaikki tänne mahduta ja niiden henkilökohtaisten mielipiteiden ilmaisun voi tehdä asiallisesti ilman pahaa mieltä aiheuttavaa asennetta. Toki väärinkäsityksiäkin sattuu - ne voi korjata. MUtten ihmettele yhtään ei-blogistia tuntevien halua kommentoida. Joskus itsekullakin varmasti asettuu piru mieleen ja tekee mieli vängätä ja inttää ja tokaista "voi luoja, sun mielipide ja maailmankatsomus on ihan väärä" tuntemattomille ihmisille anonymiteetin suojista sen sijasta, että katsoisi että jahas, tämä juttu ei olekaan minulle, moving on. Reagoit mielestäni fiksusti asiaan. Gogogo! En minäkään karppaajaksi ala enkä ole kokeilussa mukana, mutta mielestäni oikein toteutettu karppaaminen lisää ihmisen kasvisten käyttöä ja vähentää karkinsyöntiä eikä sen tosiaan pitäisi olla huono asia millään lailla. Joskus ihminen tarvitsee ruokavalion muistaakseen syödä hyvin.

    Vastaa

    0
    1. mutta miksi minun pitäisi lakata laskemasta jos laskeminen on minulle kannustavaa ja tukee etenemistäni? Miksi hänellä on oikeus sanoa ylimieliseen sävyyn että hitottaa kaikki tuollainen laskeminen vain koska häntä se ahdistaa, siinä missä itseäni se kannustaa?

      Juuri näin, olen samaa mieltä. Ihmisillä on joskus niin kummallisen joustamaton pääkoppa ja näkökanta asioihin... Ei osata ajatella, että oma näkemys tai tapa ei ole synonyymi "oikealle". Ja pitäisi osata asettua toisen asemaan mielipiteitä laukoessaan. Okei, entäs sitten jos jonkun tapa tai suhtautuminen johonkin ärsyttää? Mitä kukaan voittaa sanomalla tälle toiselle että "Lopeta toi" tai "Tuo on muuten ärsyttävää". Siitä seuraa sille toiselle vain paha mieli. Ja miten tämä aiheutettu paha mieli parantaa sanojan mieltä? Tuskin mitenkään. Sinunkin kaverisi olisi vain voinut jättää omaan tietoonsa, että laskemisesi ärsyttää.

      Vastaa

      0
  8. Ainakin omasta puolestani voin sanoa, että blogisi on monta kertaa kannustanut syömään terveellisemmin. Ja ihan 100 % varmasti blogisi on aiheuttanut sen, että syön nykyään kasviksia ja hedelmiä enemmän kuin koskaan.
    Myös vaalea leipä on jäänyt pois, näkkileipä on ja pysyy herkkuna.
    Kaikkea en toki voi tehdä ihan samoin, koska en syö mitään lihaa enkä myöskään esim. tonnikalaa. MSC-merkittyä kalaa sentään.
    Eli kiitos tästä hyvästä innostuksesta Sinulle! :)

    Vastaa

    0
    1. Ainakin omasta puolestani voin sanoa, että blogisi on monta kertaa kannustanut syömään terveellisemmin. Ja ihan 100 % varmasti blogisi on aiheuttanut sen, että syön nykyään kasviksia ja hedelmiä enemmän kuin koskaan.

      Mahtavaa, tosi kiva kuulla! :)

      Vastaa

      0
  9. Saako induktioviikolla juoda mehukeittoja? Näyttäis olevan hiilareita 1,6-2g/100g.. Mutta entäs ne sokerit? :)

    Vastaa

    0
    1. Hei Sanneli! Siitä, mitä induktion aikana "saa tai ei saa" syödä, ei tavallaan ole mitään absoluuttista tietoa, sillä kyse on aineenvaihdunnasta joka jokaisella toimii yksilöllisesti. Sokeri ja viljat ovat siinä mielessä ainoat suhteellisen itsestäänselvät induktiolle kuulumattomat ruoka-aineet, että jo pienessä annoksessa niitä on niin paljon hiilihydraatteja, että tämä määrä useimmilla ihmisillä estää ketoosin muodostumisen.

      Ketoositilan muodostumisen kannalta merkittävintä on saadun glukoosin (eli hiilihydraatin) tarpeeksi alhainen määrä, ja tämä määräkin vaihtelee yksilöittäin. Jollain se voi olla 10, jollain 20, jollain 25, jollain 45. 20 on määrä, jonka käytäntö on osoittanut toimivan useimmilla. Jos nyt oletetaan, että 20 grammaa on sinunkin rajasi, niin silloin eniten käytännön merkitystä on sillä, että syömäsi päivittäinen hiilihydraatti ei ylitä tuota määrää. Ja tällä pitkällä pohjustuksella pääsen siihen, että mikäli sokeroimattoman mehukeiton hiilarit mahtuvat sinulla tuohon 20 grammaan, eli juot esimerkiksi 2 dl lasillisen = 4 g hh, ja saat muilta aterioilta 16 g hh, niin sitten voit juoda sitä. JOS elimistösi ei ole herkkä fruktoosille.

      Nämä jutut on niin yksilöllisiä että ohjeet ovat siksi vain suuntaa-antavia eikä mitään varmaa voi lopulta sanoa. Ainoa varma asia on se, että ketoosi vaatii huomattavan niukan hiilihydraattitason. Toiset ihmiset voivat syödä mitä vain oman ketoosihiilihydraattirajansa sisällä, toiset eivät, vaan esimerkiksi ruoat kuten jogurtti, hedelmät, raejuusto ja pähkinät estävät ketoosin.

      Vastaa

      0
    2. Kiitos tyhjentävästä vastauksesta! Taidan jättää mehukeitot väliin suosiolla. Olis vaan ollu niin näppärä välipala ;) Mut mukana ollaan ja olo on loistava! Mahtavia reseptejä sulla täällä :)

      Vastaa

      0
  10. En ole edes viitsinyt nyt induktioviikollasi lukea kommenttiosiota, sillä arvelin ihmisten olevan inhottavia. Ilmeisesti osuin oikeaan :/ Olen lukenut blogiasi jo vuosia. En osallistu induktioviikolle, sillä minulla ei ole sellaiseen tarvetta. Syön mielelläni hedelmiä, marjoja, ruisleipää ja toisinaan myös riisiä ja tummaa pastaa, eli toisin sanottuna en ole eläissäni ajatellut ravintoni hh-pitoisuuksia, sillä voin hyvin ihan "tavallisella" ruokavaliolla. Välttelen tosin vaaleaa leipää ja pastaa, sillä niistä ei saa edes kunnolla kuituja! Välillä skippaan ruokapostaukset, mutta jos en satu olemaan kiireinen, luen ne myös... Ihan vain mielenkiinnosta. Minusta on ihanaa kun joku hurahtaa täysin johonkin ja jakaa innostustaan muiden kanssa. Mielestäni ruokavaliosi ei kuulosta millään tavalla vaaralliselta tai haitalliselta (opiskelen alaa) ja jos se saa sinut voimaan hyvin, niin vielä parempi! Toivottavasti ikävät kommentit eivät jää vaivaamaan ja jatkat samaa rataa. Olet ihana!

    Vastaa

    0
    1. En ole edes viitsinyt nyt induktioviikollasi lukea kommenttiosiota, sillä arvelin ihmisten olevan inhottavia. Ilmeisesti osuin oikeaan :/

      Ei huolta Elina, ihmiset ovat olleet kommenttilaatikossa pääsääntöisesti oikein positiivisia. Ikävään sävyyn jätettyjä kommentteja on vain muutama, mutta induktioteemaani on ilmeisesti käsitelty vähemmän myönteiseen sävyyn myös blogini ulkopuolella. Suhtaudun syömishäiriö-syytöksiin sen verran vakavasti että jo muutamakin sellainen sai minut harkitsemaan teemaviikon päättämistä. Ruoka on asia joka tuo minulle suurta iloa ja on ollut positiivinen aihe blogissakin, enkä halua riskeerata että se joidenkin taholta väärintulkitun teemaviikon takia saa ikävän sivumaun.

      Kiitos sinulle ja kaikille jotka ovat jättäneet positiivista palautetta. <3

      Vastaa

      0
  11. Kiitos Sanni induktioviikosta ja että jatkat!
    Arvostelijoita tosiaan aina riittää. Ne kun tuppaavat useimmiten olemaan niitä, jotka eivät asiaan ole perehtyneitä, mutta tietävät kuitenkin kaiken!
    Osa ovat niin kateellisia, etteivät kykene iloitsemaan toisen onnistumisesta....
    Minulle tuot todellista iloa ja innostusta kaikella taholla, mitä blogissasi kirjoitat. :D
    Aurinko muuten rupes paistamaan!

    Vastaa

    0
    1. Ne kun tuppaavat useimmiten olemaan niitä, jotka eivät asiaan ole perehtyneitä, mutta tietävät kuitenkin kaiken

      Aivan. Vhh on ikävä kyllä niitä eniten väärinymmärrettyjä ruokavalioita, arvostelijoista kuulee etteivät he todellakaan ole perehtyneet ruokavalioon ollenkaan. Monelle tulee ihan yllätyksenä että esimerkiksi Atkinsin "normaaliruokavalioon" kuuluvat kohtuudella käytettynä myös täysjyvävilja ja -riisi (niille keiden elimistö niitä sietää), hedelmät ja palkokasvitkin, sitten kun normaali paino on saavutettu. Vhh ei todellakaan ole pelkkää "pihviä ja voita", ja induktiotyyppinen rajoittavampi ruokailu on lopulta vain laelleen käännetyn vhh-ruokakolmion pikkiriikkinen kärki. Sitä tuijottamalla ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä vähähiilihydraattisesta elämäntavasta.

      Vastaa

      0
  12. Hyvä Sanni ja kiitos, kun jatkat loppuun saakka! Mulle ainakin nuo ensimmäisen viikon pilkuntarkat ohjeet on olleet melkoinen pelastus. Minulla on menossa induktion 7. päivä ja olo on mitä mainioin. Vaa'alla en ole käynyt, mutta farkut paljastaa jotain tapahtuneen.

    Vastaa

    0
    1. Hyvähyvä Hanna, ihana kuulla että olo on mainio! :) Minullakin on toisella viikolla selvästi parempi energiataso kuin ensimmäisellä.

      Vastaa

      0
  13. Moikka Sanni!
    Pitkään blogiasi lukeneena mutta en koskaan kommentoineena nyt on pakko viimistään avata omakin sanainen arkku :) Kiitos valtavasti induktioviikoista sekä ruokajutuistasi ylipäätään. Olen kasvissyöjä (vapaaehtoisesti omista syistäni), ja nyt aika tuoreeltaan myös gluteeniton ruokailija (pakotetusti terveyssyistä),ja välillä meinaa usko loppua erilaisten ruokien keksimiseen. Etenkin niiden nopeiden ja helppojen mutta silti proteiinipitoisten ruokkien, aina ei jaksa tuskailla köökissä tuntitolkulla. Tuntuu että samat safkat tulee jo korvista ulos. Olen saanut postauksistasi valtavasti uusia ideoita ja reseptejä kokeiltavaksi, KIITOS.

    Ja toki pidän blogistasi muutenkin kovasti, samaan syssyyn kiitos yleisesti kaikesta :) Etenkin rakastan matkailujuttujasi, ja ihailen kovasti tapaasi olla oma itsesi ja oman tiesi kulkija. Samalla vaikutat kovin suvaitsevaiselta, vastaat ihanan rauhallisesti ja tuomitsematta kommentteihin joista itsellä olisi mennyt pannu jumiin välittömästi. Toivottavasti olen itse jonakin päivänä yhtä itsevarma ja sinut omien elämänvalintojeni kanssa niin että musta välittyisi samanlainen sisäinen rauha. Tietynlainen rauha ja seesteisyys susta välittyy ainakin mulle, sanokoot kuka mitä hyvänsä kontrollifriikkeydestä ;)

    Tässä muutamia ajatuksia, anteeksi romaani. Ihanaa vuoden alkua ja tsemppiä induktion viimeisiin päiviin :)

    Vastaa

    0
    1. Ihana kommentti, kiitos Nimetön! :) Tuleepa hyvä mieli kun lukee tällaista. Jatkan omaa tietäni jolle mahtuu niin pilkkuja, pöllöjä, budjetteja kuin papupastaa :D

      Oikein hyvää alkanutta vuotta sinnekin!

      Vastaa

      0
  14. Ihan ehdottomasti jatka samaa rataa ja jätä moiset kommentoijat huomiotta! Valitettavasti internetin ihmeellisessä maailmassa liikkuu tallaajia joka lähtöön ja on paljon myös niitä, jotka haluavat provosoida ja aiheuttaa pahaa mieltä! :( (en käsitä mitä joku ihminen siitä voi itselleen saada!? o.O) Olen nyt noin vuoden verran seurannut blogiasi aktiivisesti (=lähes päivittäin) ja alkuvaiheessa tosiaan lueskelin alusta lähtien kaikki postauksesi läpi, ja voin sanoa, että minulle on ainakin sinusta tullut ehdottoman positiivinen mielikuva! Aivan ihastuttava kaiken kaikkiaan, enhän muutoin olisi blogiisi näin koukkuun jäänytkään ;D Anna siis mennä vaan jatkossakin samaan malliin :)

    Vastaa

    0
    1. Voi että miten ihania kommentteja täällä on, bloggaajana mikään ei ole mieluisampaa kuin saada palautetta, että blogi tuo lukijoille hyvää mieltä :)

      Kyllä minäkin voin joskus kirjoittaa provosoivaan sävyyn jostain asiasta, mutta tarkoitus ei ole koskaan loukata ketään tai tuottaa yleisesti negatiivista energiaa. Toiset saavat kicksejä siitä että saavat möykätä jossain keskustelupalstoilla ja arvostella toisia ja puhua pahaa, kai nämä ihmiset tosi elämässäkin jakavat ympärilleen ikävää auraa. Minulla myös pannu kuumenee monellekin asialle mutta en koe tarvetta purkaa tuntemuksiani asioista niin, että sen seurauksena loukkaan toisia. Sellainen on niin tyhjää, mieluummin teen jotain joka saa toisen hymyilemään.

      Vastaa

      0
  15. Tuosta kontrollista... On käynyt syömishäiriötaustaisten kavereiden kanssa usean kerran niin, että olen joutunut alkaa salailla omia kuulumisiani ja tekemisiäni koska kun jotain sanoin, heidän kontrollitutkansa aktivoituu ja he haluavat kontrolloida mua.

    Että mä en saa lenkkeillä koska he ovat lenkkeilleet liikaa ja heille tulee paine lenkkeillä, jos mä sanon käyväni lenkillä.

    Tai että mä en saa ostaa vähärasvaista juustoa koska se on laihdutustuote ja jos he syövät nyt parannuttuaan normaalirasvaista, on muidenkin ihmisten syötävä.

    Tai jos en halua herkutella jossain tilanteessa niin sitä ei hyväksytä, koska kaikkea pitää syödä kohtuudella ja elämästä pitää nauttia jne.

    Okei, pitää ja pitää sitä ja tätä koska joku toinen päättää niin, päättää että milloin mun pitää nauttia se relaamispulla? Ehkä mä olisin halunnut pitää herkutteluhetkeni vasta illalla kotona elokuvan parissa? No sekin on sairasta kontrollia että ei voi syödä pullaa päivällä jos haluu syödä herkkua illalla. Jeah.

    Tuntuu, että on upottava suo yrittää toimia "oikein" niiden henkilöiden seurassa, jotka arvioivat muiden käytöstä siitä näkökulmasta, että onko siinä jotain painonhallintaan liittyvää. Jos on, se tuomitaan, koska se on heiltä kielletty.

    Jos haluaa kontrolloida muiden ihmisten elämäntapoja, niin aika iso haaste on kyllä edessä. Helpompaa olisi laajentaa omaa perspektiiviä niin, että ei kuvittelisi olevansa oikeutettu kommentoimaan muiden ravintoasioita sen enempää, kuin mitä hyväksyy itsekään muilta kommentteja omista syömisistä, liikkumisista ja kehonmuodosta.

    Jotkut ihmiset suhtautuvat kilpailullisesti terveyteen ja hoikkuuteen eivätkä salli muiden ihmisten laihduttaa / kuntoilla / syödä tietyllä tavalla, koska se aiheuttaa heille kiusausta ja painetta. Miksi toinen osapuoli luulee olevansa oikeutettu määräämään toisen elämästä? Luulla voi mitä vaan, mutta sellaista oikeutta ei ole.

    Sairauden oire epäilemättä ja ymmärränkin sen, mutta näiden ihmisten on vain pakko hyväksyä se, että edes niinkään vakava sairaus ei anna diktaattorin asemaa, vaan vaikka heidän vaikea ruokasuhteensa on ymmärrettävä, niin muilla saattaa silti olla terve ruokasuhde vaikka se olisi kontrolloitu.

    Ruoasta on niin paljon ylitarjontaa tänä päivänä, että joidenkin ihmisten on käytettävä aivoja tehdäkseen kukkarolle, terveydelle ja ulkomuodolle sopivia valintoja. Valinnanvara on niin valtava, että se valinta on pakko tehdä. Ei ole olemassa mitään helppoa ja kaikille sopivaa yhtä täydellistä ruokavalioa.

    Mä todellakin ahdistun siitä, jos mun pitää pysyä painavammassa kehossa kuin haluan ja syödä itselleni sopimattomasti vain siksi, että sh-taustaiset henkilöt olisivat iloisia mun (turvonneesta) mahasta. Todellakin kohtuuton vaatimus, että yhden pitää uhrata oma hyvinvointinsa, koska joku toinen tuntee olevansa yksinoikeutettu hoikkuuteen?

    Oon kyllä sitäkin mieltä, että muiden ihmisten kontrolloinnin loputon orjailu on heille itselleenkin karhunpalvelus. Pitää ymmärtää se raja, johon omat oikeudet loppuu ja josta toisen oikeudet alkaa.

    Toki tämä on blogi ja se onkin sitten varmaan pitkä keskustelu, että mitä blogiin saa kirjoittaa kenenkin mielestä ja mitä ei.

    Oma mielipide on silti se, että edes sh-tausta ei oikeuta muihin ihmisten elämäntapoihin kohdistuviin vaatimuksiin (paitsi ehkä jossain tilanteessa omassa lähipiirissä), mutta koska Sanni on kiva ja niin vuorovaikuttava blogaaja, niin hän ottaa vapaaehtoisesti erilaisia näkökulmia huomioon.

    Olishan se vähän hassua, jos postausten asenne muuttuisi yhtäkkiä puhtaan itsekeskeiseksi ja asenne lukijoihin olisi i don't give a damn :D Joo, siihen on oikeus, mutta eikö olekin ihan kiva, että tämä blogaaja kuulee meitä lukijoita monissa asioissa? Kaikki saavat äänensä esiin.

    Mulle henkilökohtaisesti vhh-jutuista on ollut iso apu ja inspiraatio, joten oon kyllä iloinen, että ne jatkuvat ja sh-tyrannit eivät ainakaan vielä ole jyränneet tätä :)

    Kirjoitin näköjään kilometrin....

    Vastaa

    0
    1. Hyvin kirjoitit :)

      Hauska pointti muuten tuokin, että ihminen saa itse päättää milloin syö relaamispullansa - ja mikä se "relaamispulla" on. Onko mitään kamalampaa kuin se että joutuu kohteliaisuudesta (esim. lasten synttäreillä) syömään jotain hirveää kuivakuorrutuskakkua :D

      Vastaa

      0
    2. Vadelma, tämä oli varmaan yksi parhaita lukemiani kommentteja koskaan, NIIN hyvin kirjoitettua asiaa! Suuri kiitos Vadelma että puit sanoiksi sen mitä itsekin asiasta ajattelen mutta en ikinä olisi osannut muotoilla sitä näin hyvin.

      Tuntuu, että on upottava suo yrittää toimia “oikein” niiden henkilöiden seurassa, jotka arvioivat muiden käytöstä siitä näkökulmasta, että onko siinä jotain painonhallintaan liittyvää. Jos on, se tuomitaan, koska se on heiltä kielletty.

      Jos haluaa kontrolloida muiden ihmisten elämäntapoja, niin aika iso haaste on kyllä edessä. Helpompaa olisi laajentaa omaa perspektiiviä niin, että ei kuvittelisi olevansa oikeutettu kommentoimaan muiden ravintoasioita sen enempää, kuin mitä hyväksyy itsekään muilta kommentteja omista syömisistä, liikkumisista ja kehonmuodosta.

      Jotkut ihmiset suhtautuvat kilpailullisesti terveyteen ja hoikkuuteen eivätkä salli muiden ihmisten laihduttaa / kuntoilla / syödä tietyllä tavalla, koska se aiheuttaa heille kiusausta ja painetta. Miksi toinen osapuoli luulee olevansa oikeutettu määräämään toisen elämästä? Luulla voi mitä vaan, mutta sellaista oikeutta ei ole.

      Sairauden oire epäilemättä ja ymmärränkin sen, mutta näiden ihmisten on vain pakko hyväksyä se, että edes niinkään vakava sairaus ei anna diktaattorin asemaa, vaan vaikka heidän vaikea ruokasuhteensa on ymmärrettävä, niin muilla saattaa silti olla terve ruokasuhde vaikka se olisi kontrolloitu.

      Amen.

      Ja vielä kerran kiitos.

      Ja kuten aiemminkin muistan sulle kommentoineeni, olen ihan samaa mieltä siinä että ihmisellä pitäisi normaalipainon sisällä olla oikeus ilman mitään arvostelua pyrkiä siihen painoon, missä parhaiten viihtyy. Jos henkilö kokee olonsa paremmaksi painossa 52 kuin 56, niin kenelläkään ei pitäisi olla siihen nokan koputtamista. Esimerkiksi minä voisin painaa 54 tai 64 kiloa, ja olla kummassakin tapauksessa normaalipainoinen. Kuitenkin viihdyn ehdottomasti paremmin lähempänä sitä 50 kilon kuin 60 kilon päätä. Pitäisikö siitä tuntea huonoa omaatuntoa? Ei todellakaan.

      Vastaa

      0
    3. Joo, muistan kun puolsit oikeuksiani lähteä induktioon mukaan, kun mä sitä siinä teeman alkupostauksessa tuumailin, juurikin tuosta näkökulmasta joka sitten myöhemmin nousikin esiin...! Kuinkas muutenkaan :D mutta oikeudet meillä kaikilla on, empaattiset ihmiset joutuvat vaan muistuttamaan niistä itseään aina välillä ettei muut jyrää yli.

      Mulle jäi tuosta kommentista suoraan sanottuna morkkis enkä uskaltanut eilen ollenkaan tulla katsomaan, että onko joku läksyttänyt mua ansioni mukaan takaisin. Kuitenkin pikkusen tuohtuneena taisin sitä kirjoittaa ja tuntui että nyt sohaisen kyllä yhteen isoon muuurahaispesään. Mut ei, vain komppausta ja kehuja, kiitos :) :) :)

      Vastaa

      0
    4. Mulle jäi tuosta kommentista suoraan sanottuna morkkis enkä uskaltanut eilen ollenkaan tulla katsomaan, että onko joku läksyttänyt mua ansioni mukaan takaisin.

      Voi eih...! :) Onneksi kuitenkin kirjoitit sen etkä pitänyt "mölyjä mahassa", joillekuille saattoi tehdä hyvää lukea se.

      Vastaa

      0
    5. Juu, justiinsa näin! Nyt vain todella toivon, että joka perkaleen syömishäiriöinen, entinen tai nykyinen, luki tuon Vadelman tekstin. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tuo teksti pitäis laittaa lehteen :)

      Vastaa

      0
  16. Hei! Luin huvittuneena noita kommentteja ja olen sieltä mieltä, että älä missään nimessä lopeta näitä postauksia. Eiköhän se ole blogin pitäjän oma asia mistä kirjoittaa. Ja aivan turha valittaa, että kauneusblogissa ei saisi olla ravintoon liittyviä asioita. Onhan se itsestään selvää että myös terveellinen ravinto on osa kauneutta...Kosmetiikkablogeja on kyllä netti pullollaan. Kiitos Sanni näistä resepteistä. Ovat olleet tosi hyviä. Ja kritisoijille voi sanoa, että maalaisjärjen käyttö on sallittua ☺️

    Vastaa

    0
  17. Jee, hyvä Sanni! *peukku*

    (Jotain muutakin mun piti kommentoida, mut se karkas mielestä...) Tärkein tuli ainakin sanottua :)

    Vastaa

    0
  18. Kysyisin sitruunasta: sen imeytyvät hiilihydraatit ovat 2,2g/100g eli sen puoleen se sopisi induktioon, mutta eihän sillä ole mitään ketoosiin vaikuttavia juttuja? Eli saako sitä käyttää induktiojaksolla? Koetin googlella, ja sain selville että se sopii atkinsin dieettiin, mutta sehän nyt ei kai ole aina sama kuin ketoositila (kai).

    Vastaa

    0
    1. Ihmisten aineenvaihdunta toimii niin yksilöllisesti että mitään varmaa en tietenkään voi sanoa, mutta sitruunamehu pieninä määrinä sopii Atkinsin mukaan induktioon. 'Induktio'-termi on siis peräisin juuri Atkinsin ruokavaliosta, mutta induktio eli ketoosiin tähtäävä jakso ei ole yhtä kuin koko Atkinsin dieetti. Se on vain sen lyhyt starttivaihe, eikä sekään välttämätön.

      Vastaa

      0
  19. Pakko nyt itekin jo kommentoida ku omaa vhh-kokeilua on kohta viikko täynnä. Kokonaan induktiolle en pystynyt mukaan lähteä ammatin (kokki) takia, koska ruokia on pakko päivän aikana maistella :) olen kuitenkin jättänyt suurimman osan hiilareista pois ja ottanut vinkkejä ruoistasi. Täällä myös pesco-vegetaristi, ja suurimmaksi haasteeksi yllättäen osoittautuikin papujen, linssien ym pois jättäminen, sillä olen tottunut rakentamaan ateriani niiden ympärille. Onneksi kananmuna maistuu! No, nyt tosiaan viikon jälkeen olo on kuin onkin keventynyt ja turvotus laskenut, vaikka en 100% mukana olekaan ollut :) ja edellisen postauksen kommentoijia kompaten: hiilarimäärät oli hyvä merkitä, että sai jonkinlaisen käsityksen, kuinka paljon mikäkin sisältää, mutta kyllähän viikon aikana tietoa karttui jo sen verran, että ymmärrän miksi jätit ne nyt pois.
    Summa summarum, kiitos näistä postauksista ja vinkeistä, uskon, että monia nämä on auttanut! Itse en vielä ole täysin valmis luopumaan riisistä ja peunasta, mutta veikkaan että käyttö vähenee ainakin jonkun verran tämän jälkeen :) ihanaa kevään jatkoa sinulle!

    Vastaa

    0
    1. Mukavaa kun kävit kertomassa omia kokemuksia kokeilusta :) Kommenteista huomaa kuinka jo osittainen hiilarien vähentäminen, etenkin höttöhiilarien, on parantanut monen oloa merkittävästi :)

      Vastaa

      0
  20. Vasta tänään aloin seurailemaan indukioviikkoasi, ja se vaikuttaa todella mielenkiintoiselta aiemmat postauksetkin selailtua. Itse olen todella herkkä ruoka-aineille, ja vatsani oireilee helposti. Raa'at vihannekset, pähkinät, mantelit, soijat ja yrtit ovat allergialistallani, joten arvelluttaa onko tuollainen kuuri minua palveleva. Toisaalta viljaherkkyyden ja huonon aineenvaihdunnan takia tämä juuri niin kiehtoisi! Sitten, miten on kolesterolien laita tämän kuurin kanssa? Paljon rasvaa ja kananmunia päivittäin. Mitä mieltä olet?
    Joka tapauksessa tämä kuulostaa erittäin hyvältä:)

    Vastaa

    0
    1. Sitten, miten on kolesterolien laita tämän kuurin kanssa? Paljon rasvaa ja kananmunia päivittäin. Mitä mieltä olet?

      Monilla kolesteroliarvot paranevat vhh:n myötä, eli LDL (huono kolesteroli) laskee ja HDL (hyvä kolesteroli) nousee. Jälleen joudun kuitenkin viittaamaan kuluneeseen "yksilöllistä" -vastaukseen, sillä kolesteroliarvoihin vaikuttaa niin moni muukin asia kuin ravinto, kuten perimä, elämäntavat ja se, miten elimistö käsittelee ravinnosta saatua kolesterolia (osalla ihmisistä suurin osa vaikkapa kananmunan kolesterolista menee kropan läpi imeytymättä, osalla taas jopa 80% imeytyy). Minulla on erinomaiset kolesteroliarvot ja syön hulluna kananmunia ja saan paljon kovaa rasvaa juustoista. Sisareni vhh-kokeilu puolestaan johti huonon kolesterolin kohoamiseen.

      Viimeisimpien käsitysten mukaan kova rasva ei ole niin haitallista kuin aikaisemmin on esitetty. On tehty tutkimuksia, jotka kumoavat aiemmat väitteet tyydyttyneen rasvan yhteydestä sydän- ja versisuonitauteihin. Tästä on puhuttu mediassa paljonkin viime vuosina. Mutta itse en ole perehtynyt asiasta julkaistuihin tutkimuksiin joten en osaa ottaa siihen mitään kantaa.

      Runsas rasvan käyttö on oleellista vhh:lla, sillä muuten energian lähteeksi jää pääasiallisesti proteiini, eikä proteiininkaan liikasaanti ole hyväksi. Liika proteiini nostaa verensokeria, rasva taas ei vaikuta verensokeriin. (Kun verensokeri pysyy alhaalla ja tasaisena, silloin ei erity insuliinia, eikä glukoosi varastoidu rasvasoluihin.)

      Kannattaa luottaa omaan vointiin ja käydä mittauttamassa säännöllisesti kolesteroliarvot etenkin jos tietää jo entuudestaan että on perimän kautta alttiimpi korkealle kolesterolille.

      Vastaa

      0
  21. Tuo on ehkä kaunein kuva susta ikinä. :) Jatka hyvä ihminen omaa juttuasi, äläkä välitä negatiivisista häiriköistä!

    Vastaa

    0
    1. Voisitko kertoa miksi pidät sellaisia ihmisiä negatiivisina häiriköinä, jotka suhtautuvat suojelevasti syömishäiriöisten ihmisten pahimmillaan elämänmittaiseen taisteluun? Pieni myötätunnon hiven ei tapa ketään, mutta syömishäiriö voi tappaa.

      Vastaa

      0
    2. Ehkä Caz viittasi kommentillaan niihin, jotka esittivät MINUN olevan sairas? Ei niihin, jotka esittivät huolensa syömishäiriöisten lukijoiden puolesta.

      Vastaa

      0
  22. Itsellä jo nyt ikävä sitä että erittelit kaikkien annosten hiilarit, helpoti omien safkojen suunnittelua omalle tulevalle induktiolle, itsellä kun heikompi matikkapä :D

    mutta suurkiitos kaikista näistä postauksista, oon harkinnut indukiota jo aiemmin mutta oon just aatellut että ruokien suunnittelu tulisi olemaan muka niiiiin vaikeeta, nämä postaukset auttavat asiaa paljon :)

    Vastaa

    0
  23. Heh, ihan pakko kommentoida noista kukkakaalitortilloista. Pakkohan ne oli testata. Mieheni, joka inhoaa maailman eniten kukkakaalia, tempaisi yhden lautaselleen heti ennen kuin kerkesin sanoa mitään. Enkä sitten viitsinytkään sanoa vaan itsekseni myhäillen katsoin hänen evästystään. Miehen syödessä toista tortillaa, lapset kysyivät, että tykkäätkö oikeasti noista äitin kukkakaalihöskeleistä =D

    Aion ja saan kuulema tehdä toistekin!

    Vastaa

    0
    1. :D ^_^ Hehheh, samanlaisia kokemuksia täälläkin, kenelle vieraalle ikinä olen kukkis-tortilloja tarjonnutkaan (kertomatta mistä ne on tehty), niin ovat menneet kuumille kiville ja jengi on ollut ihan, "Mitä nää on, siis niin hyviä..!" :D

      Vastaa

      0
  24. Ei herran jumala toi simpukka-katkarapu-vuoka näyttää tyrmäävän hyvältä <3333 pitää kokeilla, pistetäänkö se 200C asteiseen uuniin?? Veikkaisin että noin 30 min?

    Vastaa

    0
  25. Vaikken itse mukaan lähtenytkään, olen saanut tästä viikosta paljon inspiraatiota ja ideoita, miten voin omasta ruokavaliosta vähentää sitä ainaista pastan kittausta. Ihanaaa, että päätit jatkaa loppuun asti! :)

    Vastaa

    0
  26. Ihana että jatkat! Iloitsin jo etukäteen, koska tiesin saavani vinkkejä ja inspiraatiota erityisesti ns pikkuruokiin ja kasviksiin. Ja paljon niitä on tullutkin, kiitos!! Täällähän on vähän tiukka puhaltanut. No, siinähän ne juuret aina testataan - miten omat valinnat kestää. Ja yleensä kestää jos ne on ollenkaan mietittyjä. Hassuintahan se on, että niinkin monet tietää parhaiten mikä muille on parasta. :D

    Vastaa

    0
  27. Mahtavaa, että jatkat induktiopostauksiasi, vaikka kyllä minä niitä hh-grammoja jään hiukan
    kaipaamaan. Voisitko nyt tähän hätään avuksi vinkata, mistä löytyisi kätevästi hiilaritaulukko.
    Ja joku keittokirjakin olisi kiva hankkia, mitä suosittelisit? Iso kiitos taas ihanista resepteistä
    ja vinkeistä!

    Vastaa

    0
    1. Voisitko nyt tähän hätään avuksi vinkata, mistä löytyisi kätevästi hiilaritaulukko.

      Keskiviikon postauksesta varmaan jo bongasitkin vinkin, eli Fineli :)

      Vastaa

      0
  28. Tuntuu jotenkin hassulta, että joku on pahoittanut mielensä noista ruokapostauksista ja induktioviikosta. Vaikka en olekaan itse kiinnostunut induktiosta tai edes vhh-ruokavaliosta, se että joku muu on, ei tee siitä väärää. Aivan samalla tavalla vaikka omaan elämäntyyliini eri asioiden listaaminen ja tarkka tutkiminen kuulostaakin vähän hullulta ja oudolta, ei se tarkoita etteikö joku muu sitä voisi tehdä ja se on täysin ok! Mulle ei ainakaan ole missään vaiheessa tullut mieleen sun olevan jotenkin liian tarkka ruokien kanssa, sehän kuuluu selkeästi sun luonteeseen, kuten tuossa ylempänä sanoitkin!

    Ylipäätään haluan kiittää sinua kivasta blogistasi, se on antanut paljon vinkkejä erityisesti kosmetiikan kuin esimerkiksi myös matkustelun suhteen! Vaikka olemme tosi eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa, jollain tavalla olen jäänyt koukkuun blogiisi jo moneksi vuodeksi!

    ps. Kuinka paljon voi harmittaa se, että unohti lukea kakkossähköpostia joulun aikoihin, se Clarinsin luomiväripaletti ois ollut upea! :D

    Vastaa

    0
    1. ps. Kuinka paljon voi harmittaa se, että unohti lukea kakkossähköpostia joulun aikoihin, se Clarinsin luomiväripaletti ois ollut upea! :D

      Mä vähän arvelinkin että lieköhän kyseessä vähemmän aktiivisesti käytetty sähköposti... ;) No, ensi jouluna uusi yritys! ^_^ Jos jaksan taas järjestää kalenterin. :)

      Kiitos kommentistasi, jotenkin niin jännää kuulla että joku ihan eri ikäinen on "jäänyt koukkuun" Karkkipäivään, itse on niin vaikea nähdä miltä omat jutut näyttää vaikka 19- tai 59-vuotiaan silmiin :) Sehän on kyllä vain kivaa että ihan eri ikäisetkin löytää niistä jotain joka saa jäämään seuraajaksi :)

      Mukavaa talvea sinulle! :)

      Vastaa

      0
  29. Hei Sanni! Pakko kysäistä, että onko esimerkiksi maitojen tai raejuustojen hh-grammojen vertailu sinulle vain sellainen hauska harrastus vai luotatko ihan aidosti valmistajan ravintosisällössä ilmoittamaan tietoon? Suomen lakihan sanoo, että tuotteen ravintosisällöksi riittää "laskelma, joka perustuu yleisesti tunnettuun ja hyväksyttyyn tietoon" eli valmistajan ei välttämättä tarvitse edes tehdä tuotteesta sen tarkempaa ravintosisällöllistä analyysia. Täältä voi lukea aiheesta lisää, jos kiinnostaa: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090588

    Vastaa

    0
    1. Pakko kysäistä, että onko esimerkiksi maitojen tai raejuustojen hh-grammojen vertailu sinulle vain sellainen hauska harrastus vai luotatko ihan aidosti valmistajan ravintosisällössä ilmoittamaan tietoon?

      Kyseessä on enemmänkin hauska harrastus, en usko että tiedot ovat absoluuttisesti oikeita - eihän esimerkiksi se voi olla mahdollista, että samassa raejuustossa on enemmän hiilaria kun se on pakattu pienempään purkkiin :D Niiden kohdalla täytyy olla kyseessä virhe - jomman kumman purkin analyysi on se viimeisin, ja toiseen on jäänyt vanha. Tai sitten kyseessä on jopa ihan rehellinen merkintävirhe, joku on kirjannut luvut toiseen kokoon väärin.

      Eikä luku 0,8 g tai 2 g tai 3 g tietenkään ole TASAN se, vaan todellinen arvo on jossain niiden ympärillä. Uskon kuitenkin, että hh-merkinnältään 0,8 gramman tuotteessa on vähemmän hiilaria kuin merkinnältään 3 gramman.

      Lisäksi uskon, että ainakin maitotuotteiden valmistajat/valmistuttajat pohjaavat ravintoarvomerkintänsä oikeisiin, tietyin väliajoin suoritettuihin analyyseihin.

      Siitä kertoo se, että arvot purkeissa välillä muuttuvat --> valmistaja tai valmistuttaja on tehnyt uuden analyysin jonka mukaan luvut päivitetään. Jos merkintä on tehty pelkän "yleisesti tunnetun ja hyväksytyn tiedon" pohjalta, ei valmistaja varmaan sitä aika ajoin muuttaisi.

      Kiinnostavia juttuja, ehdottomasti! :)

      Vastaa

      0
  30. Sulla on niin hyviä vinkkejä ruokiin, että olen ottanut niitä mukaan :) nää postaukset oli hienoja, mieltä avartavia. Elä pliis lopeta!

    Olen lukenut nää ruoka postaukset aina ennen nukkumaan menoa, rauhottuu mieli hyvin :) siispä kiitos sinulle Sanni!

    Vastaa

    0
    1. Aaww, ihana kuulla että jonkun mieli jopa rauhoittuu näistä - toisten provosoituessa...!

      Kauniita unia Maria! :)

      Vastaa

      0
  31. Haha onhan tuo kontrollifriikkeys nyt hauskaa! Eikä siis pahalla tavalla, vaan nimenomaan siksi, että jokaisessa on jotain omia outouksia. :) Inhimillisyys on usein hassua. :) Mitä tulee induktioon... Itse en oikein innostu hiilareiden minimoimisesta, mutta vähentämisestä kyllä. Samoin olen kiinnostunut kokeilemaan ja oppimaan aina uutta. Mielestäni kirjoittamasi postaukset on älyttömän hyviä. Harmi, että tästä on joku pahoittanut mielensä. Toivottavasti vielä jatkat! :)

    Vastaa

    0
  32. Hienoa, että jatkat induktiopostauksia, vaikka itse en tähän lähtenytkään mukaan. Saan kuitenkin valtavasti vinkkejä ruuanlaittoon, varsinkin kun koitan yhä enemmän siirtyä normaalista sekasyönnistä vain kala- ja kasvisruokaan.
    Toivottavasti ruokapostauksia tulee jatkossakin!! :)

    Vastaa

    0
  33. Mahtavaa, että jatkat tätä. :) En ole varmaan eläessäni mistään saanut näin hyvää ja selkeää tietoa liittyen induktioon ja vhh-ruokavalioon. Olen itsekin vhh-ruokavaliolla, mutta hiilareita tulee silti sen verran päivässä, ettei tällä ketoosiin pääse. Olen pitkään miettinyt tuota induktiota ja nyt sinun neuvoistasi rohkaistuneena ajattelin vihdoin kokeilla tuota. Ylipainoa minulla on paljon, joten ohjeesi tuli todellakin tarpeeseen.
    Pakko vielä tähän loppuun sanoa, että sun blogi on ainoa, jota seuraan päivittäin ja johon en varmasti koskaan tule kyllästymään, joten KIITOS! Jatka samaan malliin. :)

    Vastaa

    0
    1. Kiitos itsellesi :) Toivotan sinulle tsemppiä kokeiluun ja ihanaa talvea! :)

      Vastaa

      0
  34. Monesti ruoan tarkka punnitseminen ja sen sisällön analysointi, ruokailujen ja se voiko "kiellettyjä" ruokia syödä kylässä jne. pohdinta sekä se, että rankalla diettilläkin liikkuu kuten ennenkin yhdistetään syömishäiriöön, joten sinällään en ihmettele, että joillekin se on tullut mieleen. Hyvä, että ovat olleet väärässä, mutta ei minusta asian esille nostaminen ole automaattisesti ilkeilyä (riippuu miten asian ilmaisee).

    Mutta kyllä minäkin vähän ihmettelen miksi hoikan ihmisen pitää saada turvotus pois induktiolla, kun sinun kohdallasi sama tapahtuisi vähän lempeämmälläkin tavalla. Ja miksi pitää liikkua kuten ennenkin, vaikka syö paljon vähemmän kuin tavallisesti. Ei kunto ja lihakset katoa kahdessa viikossa.
    Sanonpa vielä senkin, että monet ihmiset syövät luonnostaankin melko vähän hiilihydraatteja tai "hyväkarppaavat", mutta mieltävät sen vain hyväksi tavaksi syödä. Harvalle pelkkä pulla, pizza, karkki, limut jne. sopii vaan useimmille ne ovat satunnaisia herkkuja jos syövät ollenkaan.
    Vhh- dieetti on varmaan monille silmät avaava, mutta samaan tulokseen voi päästä ihan vain alkamalla kiinnittää ruokaansa enemmän huomiota ja jättämällä huonot hiilihydraatit pois tai herkkuhetkiin ja lopettamalla esim. sen, että aterioita korvataan voileivillä tai eineksillä. :) Jos dieetin noudattaminen tuntuu hankalalta tai epäilee, ettei itselle sovi numeroilla pelaaminen niin paljon saa jo aikaan sillä, että tekee ruokansa itse ja pitää itsellään karkkipäivää (jos makeaa kuitenkin kaipaa). Makuaisti myös usein muuttuu, kun syö sokeria vähemmän.

    Vastaa

    0
    1. Mutta kyllä minäkin vähän ihmettelen miksi hoikan ihmisen pitää saada turvotus pois induktiolla,

      Tässä on nyt mennyt, varmasti omasta syystänikin, oikeastaan "puurot ja vellit sekaisin" sen suhteen, miksi pidän induktioviikkoa blogissa. Ja mitä induktio minulle henkilökohtaisella tasolla merkitsee.

      Induktio ei kuulu normaaliin vhh-ruokailuuni, eikä se ole yleinen ja säännöllinen tapa jolla kontrolloin turvotusta. Induktio tietysti vähentää myös turvotusta, tottakai, mutta syy, miksi olen induktioon ryhtynyt, ei ole ensisijaisesti se. Normaalilla vhh:llani turvotus pysyy muutenkin poissa, ja lyhyen herkuttelukauden jälkeen turvotus laskee nopeasti pelkästään sillä, että olen palannut normi-vhh-tasolleni.

      Olen vetänyt kahden viikon tarkan induktion elämässäni vain kolmesti - ensimmäisen kerran silloin, kuin vaihdoin ruokavalioni vanhasta uuteen, ja sen jälkeen kahdesti karistaakseni pidempiaikaisen matkaruokailun tuomat rasvakilot. Nämä rasvakilot eivät ole yhtä kuin turvotus, vaan ihan rehellistä rasvakudosta, jota on kertynyt sen verran että en ole mahtunut vanhoihin lempparihousuihin tai - niinkuin nyt lokakuussa - mekkooni. Kuten tuossa induktioviikkojen avauspostauksessa kerroin, oli konkreettisena sytyttimenä marraskuun induktiolle halu mahtua taas mekkoon. Mekkoon tai housuihin mahtumista voi tietysti pitää mitä pinnallisimpana syynä ryhtyä dieetille, mutta syy se nyt kuitenkin on. Jonka jokainen saa vapaasti tuomita niin halutessaan :)

      Niinpä ryhdyin marraskuussa induktiolle. Samalla minulle heräsi idea - hei, kun nyt kerran toteutan tämän (edellisestä aikaa kaksi vuotta, eli mitenkään tiuhaan näitä tilaisuuksia ei elämässäni vilise), niin miksipä en kuvaisi ja kirjoittaisi tästä induktiopäiväkirjaa. Muistin edellisen, kaksi vuotta sitten toteutetun ja blogissa jonkun verran näkyneen induktion vastaanottaman kiinnostuksen ja postausten suosion. Ihmisiä kiinnostavat keinot keventää oloaan tammikuussa. :) Se on joka vuotinen fakta. Joten! Miksipä en nyt kirjoittaisi tarkkaa päiväkirjaa induktioruokailuistani ja tekisi niiden ympärille teemaviikkoa joulun jälkeen. Tarjoan ihmisille mahdollisuuden kokeilla induktiota tilanteessa, jossa moni kaipaa apua ja vinkkejä paisuneen olon helpotukseen.

      Ja niin sitten tein. Pääsin itse marraskuun lopussa tavoitteeseeni, eli mahduin taas mekkoon. :)

      Vaikka olen teksteissä tuonut esiin induktiopäiväkirjan taustan, en kuitenkaan ole tarpeeksi korostanut sitä, että tämä EI ole mikään jatkuvasti käyttämäni keino turvotusta vastaan, ja postaussarjan julkaisun tarkoituksena on perimmiltään tarjota lukijoille sisältöä mikä heitä tähän vuodenaikaan kiinnostaa - olon kevennys. Oma tilanteeni nyt joulun jälkeen? Kyllä, herkuttelin mahan täydeltä, mutta en ollut uuden vuoden alkaessa niin turvoksissa, että varsinaisesti olisin induktiota juuri siihen "ongelmaan" kaivannut. Halusin kuitenkin vetää jakson uudestaan teemaviikkojen ja marraskuun ruokapäiväkirjan julkaisun myötä, koska tuntui luonnolliselta olla mukana teemaviikoilla itsekin, ja halusin, että aineenvaihduntani vaihtuu nopeasti takaisin rasvapolttoiselle. Joulun taatelikakkujen ja lanttulaatikoiden jäljiltä aineenvaihduntani oli epäilemättä vaihtunut hiilaripohjaiseksi.

      Induktiolla on siis vielä tuo etu, että sillä voi "ohjelmoida" elimistön nopeasti rasvapolttomoodiin, jos se on sitä mitä haluaa. Syön arjessa tosi paljon rasvaa, joten mieluusti "potkaisen" kropan vaihteen taas sinne rasvapolton puolelle! :)

      Jos dieetin noudattaminen tuntuu hankalalta tai epäilee, ettei itselle sovi numeroilla pelaaminen niin paljon saa jo aikaan sillä, että tekee ruokansa itse ja pitää itsellään karkkipäivää (jos makeaa kuitenkin kaipaa).

      Tästä olen aivan samaa mieltä. :)

      Älä turhaan mieti sitä, miksi joku valitsee keinon X kun sinusta keino Y olisi mielekkäämpi. Kyllä, painoon, vyötäröön ja omaan oloon voi vaikuttaa tsiljoonalla eri tavalla. Mutta kukaan ei voi sanoa, että joku keino on "oikeampi" tai väärempi". On tapoja, on erilaisia ihmisiä, on erilaisia mieltymyksiä. :) Annetaan kaikille tilaa eikä olla ihmettelemässä toisten valintoja kun oma tuntuisi paremmalta.

      Vastaa

      0
  35. Moi Sanni,
    En ole koskaan aiemmin kommentoinut, vaikka olen lukenut sun blogia jo monta vuotta.
    Halusin kuitenkin tulla kertomaan, että olet ihana juuri sellaisena kuin olet!

    Niin ja...

    Hoikan ihmisen on useimmiten syötävä vähemmän kuin lihavan ollakseen hoikka (sarkasmia).

    Olen itse "hoikahko normaalipainoinen". Jos kieltäydyn esim. kyläreissulla tarjoiluista, niin saan toisinaan kuulla että mähän olen niin hoikka, että voin kyllä yhden ottaa. Tai että eihän hoikan tarvitse miettiä mitä syö. Ja sehän on just päinvastoin!!!! Hoikan todellakin tarvitsee miettiä mitä syö, muutenhan sitä olisi lihava (olen ollut joskus sitäkin). Tekisi mieli joskus sanoa takaisin, että just sen takia olen hoikka, etten syö kaikkea mitä eteen tulee. ;) Olen huomannut, että pysyäkseni tässä "omassa ihannepainossani" (58kg ja 168 cm) pitää syödä melko kontrolloidusti. Vaikka liikun paljon ja mulla on vähän myös lihasta. =) Tää paino on vaan mulle se paras, just se jossa viihdyn.

    Sun annokset on ihan passeleita sun kokoosi nähden, kun kyseessä kerran on dieetti. Sähän olet erittäin pienikokoinen ihminen muutenkin! Nykypäivänä ihmiset vaan ovat tottuneet mässyttämään isoja annoksia pitkin päivää. Suurin osa siitä on täysin ravintoköyhää möhnää ja turhia kaloreita.

    Vähempi ruoan määrä riittää kyllä silloin, kun siinä on ravintoarvot kohdillaan.

    Asiasta sivuun:
    Tärkeintä on mun mielestä, että on suolisto kunnossa, jolloin ravintoaineet imeytyvät kunnolla. Oma kokemus on opettanut tässäkin asiassa.
    Suolisto on toiset aivot.
    (Vika lause on varastettu tuolta =): http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/02/19/suoliston-bakteerit-ja-mielen-terveys

    Vastaa

    0
    1. Niinpä..
      Alkoholista kieltäytyminen on OK, ja viinin tyrkyttämistä absolutistille pidetään, aiheestakin, moukkamaisena ja hyvien tapojen vastaisena.
      Jostain syystä sama hientotunteisuus ei koske ruokapuolta - saan silloin tällöin kuulla näitä 'älä nyt kärvistele, ota pullaa/kääretorttua' 'et sinä ole lihava, nauti elämästä!' Aivan kuin ihminen ei itse tietäisi parhaiten, kuinka elämästään nauttii eniten.. kääretorttu ei kuulu top-10 nautintoihin :-)

      Vastaa

      0
    2. Kiitos Kate kommentistasi jossa oli hyvää asiaa :) Minusta on hyvä, että puhutaan myös hoikkiin kohdistuvasta "paino/ruokailukyttäyksestä", sehän voi pahimmillaan olla ihan samanlaista kiusaamista mitä ylipainoinen voi kokea omiin ruokavalintoihin kohdistuvan kritiikin olevan.

      Yleisesti ottaen ylipainoisten painoon ja syömisiin liittyvää kommentointia pidetään epäkorrektina, lihavalle ei saa sanoa että "Hei, jos nyt vähän rajoittaisit tuon kakun kanssa". Korkeintaan sellaista kuiskitaan selän takana. Mutta hoikalle onkin sitten ihan ok sanoa, että "Höpöhöpö, tottakai sä otat lisää kakkua!" ja mulkaista merkitsevästi jos tämä kieltäytyy jälkiruoasta. Ihan käsittämätöntä. Mä tulen ihan kiukkuiseksi kun ajattelen tätä.

      Vastaa

      0
  36. Hei! Ihana blogi sinulla, olet helpottanut meidän muiden turvotuksesta eroon haluavien työtä tällä induktio-osiolla ja mielestäni ruokasi ovat enemmän kuin terveellisiä, toki induktiolla vähän rajoitetumpia, mutta senhän kaikki asiaan perehtyneet jo tietääkin :) Onko vuodelle 2016 tulossa uutta versiota induktiosta? Sitä odotellessa ;) Mitä luulet, miten esim Leaderin protskupatukat sopii induktioon? Hh:ta 19 % ja polyoneja 16 % eli imeytyvät hh:t 3 .

    Vastaa

    0
    1. Moi Anni! :)

      Vuonna 2016 ei ole tulossa induktiopostauksia, ylipäänsäkään en tee induktiosta eri "versioita" vaan vedän tämän saman tutun kaavan mukaan :) No, montaa induktiota ei elämääni ole kuulunutkaan, vaihdettuani vhh:lle olen ollut induktiotason hiilareilla ehkä viitisen kertaa :) Aloituksen jälkeen induktio on tullut kuvaan vain silloin, kun kehon aineenvaihdunta on syystä tai toisesta ajautunut takaisin sokeriaineenvaihdunnan puolelle ja olo on ollut raskas ja turvonnut, ja olen halunnut katkaista tämän tilan.

      Tällä hetkellä meneillään on induktiolle täysin päinvastainen kokeilu, eli hiilarien harkittu lisääminen tavoitteena löytää juoksuharrastusta tukeva hiilihydraattimäärä :) Induktio-tason hiilareillahan ei juuri juosta.

      Tarkoitatko Leaderin protskupatukoilla So Lo-Carbia? Ainakin osassa niistä on vähistä hiilareista huolimatta myös sokeria, eli kannattaa tsekata ravintosisältö. Sokerilliset patukat jättäisin ehdottomasti kaupan hyllyyn.

      Vastaa

      0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2025 (30)
    • 2024 (125)
    • 2023 (149)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (207)
  • Avainsanat