15.10.2022

Ajatuksia Rhodoksesta - miksi olette tehneet tämän upealle vanhallekaupungille..?

Minä ja Rhodos kohtasimme jälleen, kun minun oli vietettävä kaupungissa yksi päivä päästäkseni Symille.

Muistan, että en edellisilläkään vierailuilla ihastunut saaren pääkaupunkiin, ja nyt tunne vain vahvistui. Erityisesti vanhaakaupunkia kohtaan.

Se mitä jälleen kerran Rhodoksen vanhassa kaupungissa näin jäi vaivaamaan minua siinä määrin, että tekee mieli lausua aiheesta muutama sana. Aihe on: upeat kohteet ja ylituristillisuus.

Aloitan sanomalla, että Rhodoksen vanhakaupunki on mielettömän hieno ja ainutlaatuinen paikka. Muurien ympäröimä upeasti säilynyt keskiaikainen linnoituskaupunki on päässyt myös UNESCOn maailmanperintökohteisiin.

Tämän tunnelmallisen keskiaikaisen kylän mukulakivisillä kujilla tallustellessa voisi todella kuvitella, miltä tuntui elämä 1400-ja 1500-luvulla. Niin... voisi mahdollisesti, jos 800-vuotiset muurit, holvikaaret ja kadut eivät olisi peittyneet rantapyyhkeiden, t-paitojen, magneettien ja peniksen muotoisten avaimenperien alle ja joka puolelta ei kuuluisi "Hyvvä päivä terve terve tulkaa tänne syömään!"

Rhodoksen vanhakaupunki tunnetaan yhtenä Kreikan suurimmista turistirysistä. Vielä lokakuussakin siellä on ihmisiä tungokseksi asti. Skandikieliä, saksaa ja ranskaa huutavat kuppiloiden sisäänheittäjät vaanivat ohikulkijoita joka puolella.

Olin astunut arvokkaaseen maailmanperintökohteeseen, mutta näin ympärilläni loputtomiin t-paitoja, kangaskasseja, huiveja, koruja, muovileluja, tauluja, jääkaappimagneetteja, kylpypyyhkeitä ja isoja värikkäitä kuvia ruoka-annoksista.

Ahdistuin välittömästi astuttuani muurien sisäpuolelle.

Etsin shortsien ja irvokkaiden mallinukkien läpi tieni hotellilleni, jonka olin varannut vanhastakaupungista vain, koska alue sijaitsee lähimpänä satamaa ja laivani lähti aamulla kello 8.00. Se, että jopa hotellin sisäänkäynti on turistimyymälän peitossa, sai minut viimeistään melkein suuttumaan.

Löydä kuvasta hotelli ja kylä 1400-luvulta

Miksi paikalliset ovat tehneet tämän upealle, historialliselle perintökohteelleen..??

Ja asia on juuri näin, mitä enemmän olen asiaa mietiskellyt.

Rhodoksen vanhankaupungin meiningin vastenmielisyys ei johdu itsessään turisteista, vaan siitä maailmasta, jonka paikalliset matkailuyrittäjät ovat sinne vierailijoille luoneet. Turistit ostavat mielellään matkamuistoja ja syövät ravintoloissa, se on selvää, mutta tämän rakenteen voi toteuttaa monella tapaa. Miksi se täytyy toteuttaa näin?

Totta kai turistit saapuvat kauniisiin paikkoihin. On turha "suuttua" turisteille siitä että he 'pilaavat' jonkin paikan massaläsnäolollaan, koska onhan meillä kaikilla yhtäläinen oikeus tulla vierailulle kauniisiin ja ainutlaatuisiin paikkoihin. Jos mun mielestä esimerkiksi Santorini on upea, niin kyllä mä voin ymmärtää, että se on upea 10 000 muunkin tyypin mielestä.

Maailmassa on paljon tällaisia huikeita paikkoja, jonne matkustaa tuhansittain ihmisiä. Mutta kaikista ei tule leimallisesti "turistirysiä". Miksi joistain tulee?

Mun oletus on, että se on ennen kaikkea paikallisten matkailuyrittäjien ja -päättäjien käsissä. Matkailupalveluita ja -elämyksiä voi tarjota hyvin monella tapaa.

Kysymykseni kuulu: eivätkö paikalliset vaikuttajat esimerkiksi Rhodoksella lainkaan välitä siitä - tai valvo sitä -, miten historiallisesti merkittävää kohdetta käytetään ja hyödynnetään? Miten sallitaan, että upeasti säilynyt arvokas keskiaikainen kylä peitetään halvan rihkaman alle?

Ei hemmetti, oikeasti mua alkaa suututtaa taas ihan vain kun kirjoitan tästä. Matkustan Kreikkaan ihailemaan luontoa, kyliä ja satoja, jopa tuhansia vuosia vanhoja hienoja historiallisia kohteita, koska ne ovat niin upeita. Ja sitten joissain paikoissa kreikkalaiset kohtelevat näitä ainutlaatuisia kohteitaan näin..?

Rhodoksen vanhakaupunki ei ole ainoa ylituristillisuuden pilaama paikka, täällä on muitakin. Hanian vanhakaupunki tulee heti mieleen toisena surullisena esimerkkinä. Ja - onhan Ateenan Plakassakin monia krääsäkatuja, joille Sokrates ja kumppanit varmasti pyörittelisivät silmiään.

Kulutus, kaupallisuus, voitto.... Lopulta kaiken takana on tietysti voiton maksimointi ja hyötyminen. Turisteista täytyy hyötyä kaikin tavoin, joten heille myydään-myydään-myydään. Kalliita laatutuotteita ei osteta niin herkästi kuin edullisia made-in-China-matkamuistoja, joten niillä mennään.

(Sain Instagramissa oleellisen kommentin: "kuka näitä ostaa?" Aivan. Sekin jää ilmaan. Ostaako näitä lopulta kukaan..? Tai ostetaanko kaikkea tätä krääsää lopulta sellaisella volyymilla, että tuotoilla voisi perustella historiallisen miljöön pilaamisen?)

Totean lopuksi, että ei, asia ei ole niin yksipiippuinen. Matkailu on jonkun elinkeino. Monen elinkeino. Lukemattomat ihmiset elättävät itsensä I Love Rhodos / Tel Aviv / New York -t-paidoilla ja penis-avaimenperillä tai turistitavernan gyros-lautasilla. Keitä me olemme kritisoimaan jonkun tapaa saada leipää pöytään.

Ja silti. Tässä mä olen kritisoimassa.

En sano enkä halua, että yrittäjien pitää vaihtaa työpaikkaa koska mä en viihdy tietyissä Kreikan suosituissa turistikohteissa. Toivoisin vain, että matkailuyrittäjät voisivat löytää arvokkaampia ja kohdetta arvostavampia tapoja hyötyä meistä turisteista. Kohteen vetovoima on kuitenkin se, minkä vuoksi sinne saavutaan, eivät halpojen matkamuistojen shoppailumahdollisuudet.

On epäkunnioittavaa Rhodoksen hienoa keskiaikaista linnoituskylää kohtaan kaupallistaa se tällä tavalla. Tietyllä tapaa se on epäkunnioittavaa myös sinne saapuvia turisteja kohtaan. Ottakaa meiltä rahat pois, tienatkaa voi leivän päälle, mutta ei tällä tavoin.

Tämä on mun mielipide.

29 comments on “Ajatuksia Rhodoksesta - miksi olette tehneet tämän upealle vanhallekaupungille..?”

  1. Vietin keväällä ensin aikaa Symillä ja sen jälkeen saavuin Rodoksen vanhaan kaupunkiin pariksi yöksi (molemmat uusia paikkoja minulle).
    Symi oli ihastuttava ja leppoinen ja Rodokselle rantautuminen oli sen jälkeen shokki! 😁 Halusin hypätä takaisin laivaan mutta tuli aikaa vietettyä sielläkin eikä tarvitse uudestaan mennä 😅

    Vastaa

    0
  2. Rakastan Symiä. Kaksi viikon lomaa olen siellä viettänyt. Mitään sen suurempia mainoslauseita en osaa tuosta saaresta esittää vaan kaikki täytyy kokea. Toivottavasti vielä joskus päädyn sinne taas.

    Vastaa

    0
  3. Rodos on paljon muutakin kuin Rodoksen kaupunki. Olkaan lomailtu 8 kertaa Pefkosin kylässä lähellä Lindosta. Kiva pienehkö kylä, hyviä hotelleja.

    Vastaa

    0
    1. Mulla on toiveena (aikeena) jonain päivänä tehdä Rhodoksen "maaseutu-reissu". Tutustun Rhodokseen pääkaupungin tuolla puolen. Mun kreikkalainen ystävä, jonka puoliso on Rhodokselta, sanoo, että viimeistään Lindoksen eteläpuolella alkaa ihan uusi maailma jolla ei ole mitään tekemistä hyper-turismi-Rhodoksen ja Rhodos Townin ilmiöiden kanssa.

      Vastaa

      0
    2. Sama juttu, en ole koskaan kàynyt Rodoksen kaupungissa, mutta olen lomaillut kahdesti Pefkoksessa ja palaisin sinne heti uudestaan.

      Vastaa

      0
  4. Kirjoitit loistavasti. Tätä samaa ollaan monet kerrat mietitty ja ollaan tästä Vanhankaupungin kohtalosta myös ärsyyntyneitä, vaikka rakastetaan Rodosta muuten.

    Mun mielestä voisi hyvin lähteä siitä, että kauppojen määrää vähennettäisiin radikaalisti, mutta kreikkalaisten tulisuuden vuoksi, se tuskin on enää mahdollista, kun tilanne on päästetty tohon tilanteeseen.

    Valitettavasti ostajia ja huijattavia riittää, noi muurien sisäpuolella olevat huijaripaikat pilaa niiden kunnollistenkin maineen. Voisivat lähteä vaikka siitä, että sulkisivat paikat, jotka selvästi huijaa. Eivät anna listoja, mistä näkee hintoja, ostavat tynnyrillisen halvinta olutta parilla kympillä ja myyvät sitä saappaan kokoisessa tuopissa monella kympillä. Drinkeissä ei ole alkoholia vaan pelkkää mehua. Jotkut ovat nähneet, et jos joku ei jaksa juoda, niin käyttävät ne samat juoman pohjat seuraavalle. En menisi niihin kadun varressa oleviin paikkoihin, vaikka maksettaisiin. Tuttu paikallinen yrittäjä kertoi, et noiden huijauspaikkojen omistajat ovat Rodoksen rikkaimpia ravintoloitsijoita. Voi olla kreikkalisää jutuissa, mutta se on helppo uskoa. Ehkä heillä on myös vaikutusvaltaa, että touhu voi jatkua.
    Tämän kesän uutuus oli se, että Tuulisen rannan rannanpuoleinen katu oli pilattu sekin noilla sisäänheitto paikoilla. Enää ei ollut rauhaa kävellä edes sillä puolen. Nekin on kulma pystytetty siihen ilman mitään lupia, mut kukaan ei tee mitään.

    Eniten vaikutusta olisi, kun turistit yksinkertaisesti lopettaisivat krääsän ostamisen, mutta se on turha toivo. Monet suomalaisetkin kantaa sitä matkalaukullisen kotiin.

    Vastaa

    0
    1. Mä melkein toivon etten olisi kuullut vielä tätä huijaus-lisääkin, kun jo krääsän paljous on riittävän kamalaa - vaikka ei kai huijaus-aspektinkaan pitäisi ihan yllätyksenä tulla. :/ Tosi surullista kyllä. Hauskaa kun mainitsit tuon saappaan - omalla vanhankaupungin iltakävelylläni havainnoin juuri noita saapas-tuoppeja kumoavia turisteja ja mietin, että enpä ole tällaisiakaan nähnyt muualla Kreikassa. On siinä maailmanperintökohteen arvoista "elämystä" kerrassaan. 😕

      Jotkut ovat nähneet, et jos joku ei jaksa juoda, niin käyttävät ne samat juoman pohjat seuraavalle.

      A- PUA..!!!! 😱

      Siis kaikki mitä kerroit saa vielä pahemman fiiliksen aikaan. Aivan kamalaa. Onpa kivaa mennä ihanalle lomalle, jossa sinua kusetetaan. Toiset tulevat innoissaan ehkä ensimmäistä kertaa etelän lomalle ja sitten tätä tietynlaista naiiviutta hyväksikäytetään tällä tavalla. Hyi helvetti oikeasti. 😡

      Sitä toivoisi, että turistit äänestäisivät valinnoillaan ja lakkaisivat tukemasta tällaista yrittäjyyttä, mutta eihän se tule tapahtumaan. Koska suuri osa Rhodoksen vanhankaupungin turisteista edustaa sitä matkailijatyyppiä, joka ei varmaankaan edes tule ajatelleeksi turistirysän negatiivisia lieveilmiöitä tai tajua, että heitä hyväksikäytetään/huijataan.

      Vastaa

      0
  5. Samaa mieltä hyvin pitkälti. Täytyy siinä jollain tavalla kysyntä ja tarjonta kuitenkin kohdata, eihän niitä krääsäkojuja ja ravintoloita muuten olisi vieri vierekkäin. Ehkä sitä halpatavaraa on vaan niin helppo ostaa mukaan ja uusia mahd. huijattavia saapuu saaren ravintoloihin päivittäin. Eniten tuollaisissa paikoissa toivoisi olevan erilaisia ja ns. aitoja paikallisia pienyrittäjiä, eikä näitä kiinakrääsää tarjoavia kauppoja vieri vierekkäin. On tosiaan sääli, ettei tällaisia historiallisia paikkoja arvosteta kunnan tai valtion taholta niin, että saataisiin jollain tavalla säännösteltyä kauppapaikkoja. Mutta vuokratut tilat taas tietty tuovat vuokratuloja kaupungille.

    Minäkin kehottaisin tosiaan majoittumaan tai viettämään aikaa tuon vanhan kaupungin ulkopuolella, majoitus edes esim. uuden kaupungin tai niemen kärjen tuntumasta. Meidän kokemus Rodoksesta tai vanhasta kaupungista ei ollut noin "kauhea", mulla oli suuret ennakkoasenteet tätä turistirysää kohtaan, mut meitä ei edes häirinneet suomenkieliset sisäänheittäjät. Käytiin vain iltaisin kävelemässä vanhassa kaupungissa ja saatiin olla suhkoht rauhassa, ihmisiä kyllä oli mutta ei mitään kauheaa tungosta missään. Jos mun kokemus olisi rajoittunut vain vanhaan kaupunkiin, niin kyllä mullakin olisi paljon negatiivisempi fiilis Rodoksesta. Mars menoksi joskus ihan muualle päin saarta, jos tykkäät rannoista, niin siellä on upeita paikkoja.

    Vastaa

    0
    1. Täytyy siinä jollain tavalla kysyntä ja tarjonta kuitenkin kohdata, eihän niitä krääsäkojuja ja ravintoloita muuten olisi vieri vierekkäin. Ehkä sitä halpatavaraa on vaan niin helppo ostaa mukaan ja uusia mahd. huijattavia saapuu saaren ravintoloihin päivittäin. Eniten tuollaisissa paikoissa toivoisi olevan erilaisia ja ns. aitoja paikallisia pienyrittäjiä, eikä näitä kiinakrääsää tarjoavia kauppoja vieri vierekkäin. On tosiaan sääli, ettei tällaisia historiallisia paikkoja arvosteta kunnan tai valtion taholta niin, että saataisiin jollain tavalla säännösteltyä kauppapaikkoja. Mutta vuokratut tilat taas tietty tuovat vuokratuloja kaupungille.

      Hyviä pointteja. Kyllä epäilemättä kysyntääkin on tälle halvalle rihkamalle, mutta rajansa kaikella ja Rhodoksen vanhankaupungin krääsämyymälöiden määrä ylittää mun mielestä kaikki maun ja kohtuuden rajat tyrmistyttävällä volyymilla. En kertakaikkiaan pysty käsittämään, riittääkö kaikkiin satoihin magneetti/avaimenperä/posliiniesine-kauppoihin asiakkaita..! Noiden kauppojen luoma tunnelma - ja se, että ne konkreettisesti peittävät historiallisesti arvokkaan kylän - on ihan järkyttävää. Miten Rhodoksen kunta voi myydä itsensä sallimalla tämän..!

      Minäkin kehottaisin tosiaan majoittumaan tai viettämään aikaa tuon vanhan kaupungin ulkopuolella, majoitus edes esim. uuden kaupungin tai niemen kärjen tuntumasta.

      Mulle Rhodoksen pääkaupunki ei olisi kovin mieluinen kohde ilman vanhankaupungin ilmiötäkään, joten en usko, että majoittuminen muilla alueilla paljonkaan kohentaisi kokemusta. Rhodos Town ei ole sen tyyppinen paikka, joiden vuoksi matkustan Kreikan saarille. Se on liian iso (ja mun henkilökohtainen mielipide on, ettei se ole uudelta puoleltaan kovin idyllinenkään, vaan aika tavanomainen kreikkalainen moderni kaupunki). Kun tulen Kreikan saarille, haluan vierailla pienissä kaupungeissa tai kylissä sekä luonnonkohteissa. Ne aikaansaavat saarikokemuksen. Isot kaupungit assosioituvat mulla manner-Kreikkaan tai yleisesti kaupunkilomiin, joka on eri tyyppistä matkailua kuin saarihyppely.

      Mulle kaikkein ideaalisin kohde Kreikan saarilla on rantaa ja idyllistä kylää yhdistävä paikka. Sellaisia löytyy Rhodokselta aivan varmasti, ja jonain päivänä otan missioksi etsiä myös noita kyliä Rhodoksella. ❤️ Pyysin Instagramissa Rhodoksen kävijöiltä vinkkejä tällaisista kylistä, mutta en saanut yhtäkään. Mikä ehkä kertoo siitä, millaisissa paikoissa Rhodoksella tyypillisesti vieraillaan. Mun käsitys on, että Rhodokselle matkustetaan joko Towniin tai perinteisiin pakettimatka-rantakohteisiin, joissa ei ole paljon aidon kreikkalaisen kylän tunnelmaa.

      Jos sinulla on antaa vinkkejä vähemmän turistillisista kylistä Rhodoksella, otan niitä innolla vastaan :)

      Vastaa

      0
    2. Tarkoitin, että jos haluat majoittua yhden yön Rodoksella laivayhteyksiä varten, niin kannattaa majoittua vanhan kaupungin muurien ulkopuolelle :D. Tiedän Rodoksen uusi kaupunki ei ole erityisen idyllinen, mutta aavistuksen rauhallisempia paikkoja sieltä löytyy.

      En itsekään tunne saarta tarpeeksi hyvin, mutta joku täällä vinkkasi Lindoksen lähellä olevasta pienestä P:llä alkavasta(?) kylästä. Lisäksi ainakin sisämaasta pitäisi löytyä jokunen idyllinen ja rauhallinen kylä ja taisit mainita saaren eteläosan.

      Vastaa

      0
  6. Mä mietin, että johtuisikohan tuollaiset paikat siitä, että jotkut matkustavat vain "etelään"eli nauttivat vain lämmöstä, auringosta ja halvoista alkoholijuomista. Eli matkan määränpäällä ei ole niin väliä, kunhan on lämmintä, aurinkoista ja juomaa riittää. Silloinhan on tärkeää sekin, että ravintoloissa puhutaan sun kieltä ja että saat helposti ostettua jonkun pikkutuliaisen perheelle tai kavereille, että olin rhodoksella, tässä tää rhodos-avaimenperä. Ja ehkä sellaista turisteilua oli enemmän joskus 80, 90 ja 2000-luvuilla? Lisäksi mietin, että ainakin silloin ennen perheet matkustivat aina jollain pakettimatkalla johonkin turistirysään, koska se oli helppoa, ei tarvinnut miettiä kyytejä minnekään tai että missä syödään, kun kohteessa on kaikki järjestetty ja ravintolat huomaa sisäänheittäjien avulla helposti. Silloin ehkä ajateltiin, että oli tärkeää perheille, että sisäänheittäjät puhuvat lasten ja vanhempien kanssa samaa kieltäkin. Oman kielen kuuleminen lisää turvallisuuden tunnetta, vaikkei se oikeasti vaikuta turvallisuuteen.

    Mietin siis, että nämä paikat ovat ehkä syntyneet siksi, että on ollut tarve tehdä matkustamisesta helppoa ja halpaa keskiluokkaisille eurooppalaisille, että yhä useampi yrittäjä voi alkaa tienata turistien avulla. Kun tuollainen on alkanut siitä on vaikea päästä eroon. Vaikea yhdenkään yrittäjän lopettaa yrittämistä, kun siitä tienaa. Ja vaikea alkaa myydä jotain muuta, koska valmis yritysidea toimii jo. Ja vaikea lähteä yrittämään jollain eri tavalla, koska konsepti on ihan eri ja sehän pitäisi opetella ja sijoittaa toimintaan rahaa toisella tavalla.

    Mä en ole siis yhtään eri mieltä sun kanssa, pohdin vain, mistä tuo ilmiö johtuu. Se on ihan mielenkiintoista ja itsekään en tykkää tuollaisista kohteista.

    Vastaa

    0
    1. Hyvää pohdintaa. Ihan varmasti kuvailemassasi "turvallisten ja helppojen pakettimatkojen" historiassa on omat juurisyynsä tämän päivän ilmiölle. Jossain vaiheessa tuo "halpa helppous" vain sitten on riistäytytynyt käsistä johtaen siihen, mitä tänä päivänä näemme.

      Kun tuollainen on alkanut siitä on vaikea päästä eroon. Vaikea yhdenkään yrittäjän lopettaa yrittämistä, kun siitä tienaa. Ja vaikea alkaa myydä jotain muuta, koska valmis yritysidea toimii jo. Ja vaikea lähteä yrittämään jollain eri tavalla, koska konsepti on ihan eri ja sehän pitäisi opetella ja sijoittaa toimintaan rahaa toisella tavalla.

      Jep. 😞

      Vastaa

      0
  7. Jos kirjoittaisin tästä mielipiteeni, niin tekstistä tulisi liian pitkä. Totean surullisena vain sen, että itse uskon siihen, että nuo rihkamat menevät kaupaksi ja suomalaisin tekstein mainostavat ravintolat houkuttelevat asiakkaita.

    Ainoa, mitä voi tehdä, on pysytellä itse pois noista paikoista.

    Minulla on eräs tarina Symiin liittyen, mutta en halua tunnistettauuden vuoksi kertoa sitä tässä. Saatan laittaa sähköpostia aiheesta. 😊

    Vastaa

    0
  8. Voi kamaluus! Todella järkyttäviä nuo kuvasi Rhodoksen vanhastakaupungista. Jo niitä katsellessa oksetti, paikan päällä varmaan pökräisin krääsän ja tungoksen keskelle. Eivätkö matkailuyrittäjät ja rihkamakauppiaat voisi perustaa erillisiä basaareja omalle liiketoiminnalleen ja puhdistaa historialliset kaupunginosat tuotteistaan? Basaarit pitäisi tietysti tehdä houkutteleviksi niin, että ne tosiaan vetäisivät turistimassaa kaupantekoon. Mikähän tämä konsti olisi?... Live- musiikki, jonglöörit, katutaiteilijat? - Omilta matkoiltani muistan toisen ääripään, Dubrovnikin vanhankaupungin Kroatiassa. Tässä Unescon maailmanperintökohteessa ei ollut mitään muuta elämää kuin autiossa kaupunkimaisemassa hortoilevat turistiryhmät. Tunnelma oli melkein aavemainen. Kaiken huipuksi iltamyöhäistä kävelyretkeä mainostettiin sloganilla "Dubrovnik by Night". - Siis vilkasta yöelämää sykkiviä kortteleita paikallisine juhlijoineen?? Pettymys ei olisi voinut olla rajumpi... Että ei hyvä näinkään. Minusta vanhat korttelit pitäisi säilyttää elävinä tyylillä, mennyttä kunnioittaen. Siinä olet aivan oikeassa, että eivät turistit yksinään pilaa käyntikohteita, vaan se miten ja mitä heille kohteissa tarjotaan. Pitäisi löytää tasapaino taloudellisen tuoton ja historiallisten arvojen kesken.

    Vastaa

    0
  9. Rakastan Rodosta ♡ Kreikka-rakkauteni alkulähde. Vanhakaupunki on ihana (Sokrates-kadun kierrän, se ei ole se jota lomaltani haluan) mutta , kun Sokrates-kadun hylkää niin kyllä vanhasta kaupungista löytyy todella monta ihanaa pikkukujaa, joissa saa kulkea rauhassa turistikaudellakin vaikka toki joku toinenkin turisti tulee vastaan hetkittäin. Siellä voi tuntea historian havinaa ja ihastella vanhoja rakennuksia kapeilla mukulakivikaduilla. Ja ihana on kulkea myös siellä muurien "alla" ja reunoilla. Satamassa omat alueet missä saa olla turistivilinän ulkopuolella. Rodoksen akropolis jne. Lindos on ihana ja monta muuta kylää, joissa voi lomaviikon viettää ja jos vaikka vuokraa auton niin pääsee näkemään monta ihanaa kylää upeilla maisemilla mm. Sienna, Afantou, Pefkos. Tykkään myös kentän lähellä olevasta Kremastin kylästä. Mutta kuka mitäkin haluaa lomaltaan. Minä rakastuin Rodokseen ja lapset myös ♡ Uskokaa pois, Rodos on paljon muutakin kuin muutamat pahimmat turistirysät! Kannattaa antaa saarelle mahdollisuus.

    Vastaa

    0
    1. Ja Symi on ihana ♡♡ siellä kannattaa käydä vaikka päiväretkellä! Ja toiveissa joskus viettää siellä useampi päivä.

      Vastaa

      0
  10. Mielestäni vanhassa kaupungissa löytyy myös rauhallisia paikkoja ja ihan pelkästään sitä vanhaa kulttuuria huokuvia paikkoja. Kävin juuri tällä viikolla vanhan kaupungin museoissa, suuri mestarin palatsi oli todella hieno kokonaisuus ja vieressä oleva aukio kumisi tyhjyyttään. Myös arkeologinen museo oli hieno paikka, samoin ritareiden katu oli ihan aito ilman yhtään myyjää. Ymmärrän kyllä joo sinunkin pointin, olihan niitä rihkaman myyjiä yllin kyllin ja mietin itsekin, että kuka noita ostaa! En nähnyt kenenkään niitä oikeesti ostavan.

    Vastaa

    0
    1. Kyllä, juuri noin! Rodos ja erityisesti vanhakaupunki on todella paljon muuta kuin ruuhkainen Sokrates-katu (josta Sannin kuvat). On historiaa huokuva Ritarikatu, Suurmestarin palatsi, Arkeologinen museo, ihanat sisäänkäynnit jne. Ja vannon, että ne eivät ole turismin ruuhkauttamia, rihkamakauppoja pursuvia paikkoja. Vaan tuulahdus menneisyyttä. Sitäpaitsi Symin pääkatu, joka kiertää sataman on täynnä samoja rihkamakauppoja, joita tässä nyt Rodoksen osalta mollataan.

      Vastaa

      0
    2. Kyllä, juuri noin! Rodos ja erityisesti vanhakaupunki on todella paljon muuta kuin ruuhkainen Sokrates-katu (josta Sannin kuvat). On historiaa huokuva Ritarikatu, Suurmestarin palatsi, Arkeologinen museo, ihanat sisäänkäynnit jne

      Aivan totta, vanhakaupunki on suuri alue ja sieltä löytää myös rauhallisia katuja. Onneksi myös upea Ritarienkatu on säästetty rihkamalta. Edellisillä vierailuillani kuljeskelin tunteja näillä rauhallisilla kujilla ihastuneena valokuvaten. Mutta, ikävä kyllä krääsä ei rajoitu vain Sokrates-kadulle, vaan monet kadut, korttelit ja aukiot - itse asiassa suurin osa linnoituskylän sataman puoleisista kaduista Neitsyt Marian portin ja Arnauldin portin välisellä alueella - ovat täpö täynnä turistiravintoloita ja kauppoja. Minun kuvistani vain kaksi on Sokrates-kadulta.

      Se, että osa vanhastakaupungista on rauhallista paikallisten asuinaluetta ei valitettavasti auta (osan meistä kokemuksessa) "pelastamaan" tai neutraloimaan koko vanhankaupungin henkeä, kun turistirysäalue levittäytyy niin monen korttelin alueelle vanhankaupungin tärkeimpien kulkuväylien ja aukioiden osalta.

      Symin satamakatu on turistillinen, mutta silti (omasta mielestäni) kaukana Rhodoksen vanhankaupungin tasosta. Toki jokainen kokee nämä omalla tavallaan. Symillä myöskään yksikään ravintoloitsija ei tule huutelemaan perääsi suomeksi tai ruotsiksi.

      Ymmärrän tosi hyvin, että Rhodosta rakastavat haluavat puolustaa vanhaakaupunkia, jos/kun itse eivät koe turistillisuutta häiritsevänä. Osaa meistä tämä turistillisuus kuitenkin häiritsee ratkaisevasti, mutta se ei tarkoita, että koko Rhodos saisi saman leiman. Itse odotan suurella uteliaisuudella millaisia helmiä saarelle kätkeytyykään. En epäile hetkeäkään, etteikö ole olemassa aivan toinen Rhodos pääkaupungin ilmiöiden ja tunnetuimpien turistirantakylien puolen. 👍

      Vastaa

      0
  11. Vanha kaupunki on ollut hyvin samankaltainen jo silloin, kun äitini on ensimmäistä kertaa perheensä kanssa matkustanut sinne 70-luvulla, ja onhan saari ensimmäisiä oikeasti turistillisia kohteita Kreikassa.
    Meillä Rodoksen kävijöillä on varmasti suurimmalla osalla matkalta saatuja paikallisia ystäviä, jotka ovat saattaneet työskennellä Vanhassa kaupungissa jo vuosikymmeniä ja heidän jälleen näkeminen on monelle loman kohokohta. Nämä ystävyydet ei perustu sisäänheittäjän lipevyyteen saadakseen asiakas sisään, vaan ihan oikeasti yhteyttä pidetään parhaimmillaan vuoden ympäri, kunnes taas kesällä nähdään. Monessa ravintolassa ja kaupassa työskentelee koko perhe hartiavoimin koko sesongin ajan, koska tuloja ei käytännössä talvella ole lainkaan ja kesäkauden tuloilla täytyy pärjätä seuraavaan kevääseen saakka.
    Huijareita varmasti löytyy monestakin kohteesta, mutta väitän ettei niitä löydy Rodokselta sen enempää, kuin muualtakaan.(Baarikadulla taas todellakin huijataan)
    Suurin osa paikallisista on varmasti aitoja ja rehellisiä, enkä millään tavalla ärsyynny tai suutu heidän elinkeinostaan, en edes huomaa katsoa näitä rihkamakauppoja kävellessäni ympäriinsä ja kaikenlisäksi suurin osa niistä on Sokrateskadulla, kun taas Vanha kaupunki on iso alue, jossa asuu paikallisiakin iso määrä ja sieltä löytää vaikka miten hienoja paikkoja. Myös vuosikaudet oli niin, että paikalliset itse kävivät nimenomaan Vanhassa kaupungissa viihteellä ja syömässä, koska sieltä ei sivukujilta tai yöaikaan turisteja juuri löydy ja suosittelenkin lämpimästi kiertämään vähän kauimmaisten kujien ravintolatarjontaa, jotka ei perustu pelkästään turismille.
    Jokainen saa tykätä ja olla tykkäämättä mistä haluaa, eikä onneksi samaan paikkaan tarvitse uudelleen mennä, jos joku kohde ahdistaa, mutta suurin osa tuntemistani ihmisistä rakastaa Rodosta kokonaisuudessaan, mukaan lukien Vanhan kaupungin tunnelma ja aika kamala ajatus olisi, jos nämä paikalliset ystävät vuosikymmenien takaa ajettaisiin liiketiloistaan pois sen vuoksi, että paikka olisi viihtyisä, koska suuri osa käy siellä myös nimenomaan heidän vuokseen.

    Vastaa

    0
  12. Symin saari kaunis mutta valtava määrä turisteja siellä vierailee päiväseltään.Huh,ei koskaan enää sinne turistirysään!.Hinnat todella korkeat.
    Kannattaa suunnata pienemmille saarille ja nauttia oikeasta kreikka tunnelmasta ja rannoista.

    Vastaa

    0
  13. Itsekin Rodoksella muinoin 90-luvulla käydessäni ihmetystä herättivät ne mauttomat, suorastaan pornoaiheiset postikortit.. aivan kuin ehdoin tahdoin haluttiin korostaa lomakohteen pikkutuhmaa vetovoimaa .. siellä olikin paljon ns.vauhdikkaita ihmisiä...
    Osa yrittäjistä vaikutti olevan muualta kuin Kreikasta, esim. brittiläisiä pubinpitäjiä. Muutenkin paikka ei tuntunut erityisen kreikkalaiselta, vaan nimenomaan eurooppalaisen biletyskohteen prototyypiltä. Kulissit olivat historialliset, mutta tunnelma... turistirysä.

    Toki monille turismi on elinkeino, mutta en voinut olla ihmettelemättä sitä mauttomuuden juhlaa...
    Tässäkin auttaa vain omalla kulutuskäyttäytymisellä äänestäminen. Rihkamateollisuus tuskin lakkaa, mutta kukin voi itse valita ostospaikkansa.. samoin ruokapaikat.

    Oma hohtonsa mun Rodoksen-matkalla oli, että lensin sinne muualta kuin Suomesta tapaamaan vanhempiani.. he olivat tulleet paikan päälle valmiille pakettimatkalle, itselläni oli pelkkä lento. Saavuin myöhään illalla ja otin taksin lentokentältä, tietämättä majapaikkaa. No, sekin löytyi, ja oikein mukava pieni hotelli ...

    Vastaa

    0
  14. Olen samaa mieltä, mutta jäin kaipaamaan sinun näkemystäsi siitä, mikä olisi vaihtoehtona tälle turistikrääsäkauhistukselle?

    Vastaa

    0
    1. Se, että myytäisiin matkamuistoina Kiina-kaman sijaan paikallisia käsityötuotteita, ja niiden myynti olisi kohdennettu rajatummalle alueelle sekä totta kai toteutettu hyvän maun mukaisesti arvokasta ympäristöä kunnioittaen. Pyyhkeillä, tauluilla ja postikorteilla ei tarvitse peittää muureja ja kauniita taloja.

      Kiina-kamaa ja halpoja pullonavaajia on jo maailma pullollaan. Kalliimpaa käsityötavaraa toki myydään lukumäärällisesti vähemmän kuin halpoja muovihelyjä, mutta 5 arvokkaampaa matkamuistoa tuo saman tulon kuin 50 halpis-t-paitaa.

      Vastaa

      0
  15. Vierailin viikon verran Rodoksella nyt syyskuussa.Olin aikaisemmin käynyt siellä vuorokauden mittaisella vierailulla Marmariksesta.Totta että turistien täyttämät kadut vanhassa kaupungissa ahdistavat.Mutta vain muutama metri sivummalle ja löytyy aivan toisenlainen tunnelma.Turkkilainen osa on jo rauhallisempi mutta kaupungin Juutalais korttelissa ei ole juuri ketään.Saat aivan rauhassa aistia tunnelmaa.Ei ole kauppoja,pari viehättävää ravintolaa sisäpihoilla tai yksi katto ravintola.

    Vastaa

    0
    1. Mulle se, että vanhassakaupungissa on myös rauhallisia alueita, ei riitä pelastamaan kokemusta, koska turistillinen alue on sen verran laaja ja sen luoma henki ja "leima" vaikuttaa koko linnoituksen alueeseen. 😔 Tosi kurjaa.

      Vastaa

      0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2024 (71)
    • 2023 (148)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (207)
  • Avainsanat