06.01.2017

On tämä ihan älytöntä

Suomen matkailu.

Niin paljon kuin haluaisin kotimaan matkailua tukea, realiteetit eivät muuksi muutu: täällä on valtavan kallista matkustaa. On tiedetty jo vuosia, että Suomen ja muun Euroopan väliset matkat ovat usein halvempia kuin Suomen sisäiset, mutta kauemmaksikin pääsee halvemmalle.

Haluaisin viettää tammikuun lopussa synttäreitäni Lapissa, mutta pääsisin halvemmalla juhlimaan viikoksi Las Vegasiin kuin viikonlopuksi Rovaniemelle. :/

tukholmavegas_tammikuu

On tämä vain niin pirun outoa kustannuslogiikkaa että en tule tätä koskaan ymmärtämään. Ovatko lentokoneiden käyttökustannukset oikeasti niin paljon pienemmät kuin rautateiden, että sillä perusteella on mahdollista tarjota lentomatkoja niin paljon huokeammalla kuin junamatkoja?

lasvegascircuscircus_tammikuu17

Pääsisin Tukholmaan 12 eurolla. Sieltä voisin lentää suoralla lennolla Vegasiin 112 eurolla. Ja majoittua kuululle Stripille Fear And Loathing in Las Vegasista tuttuun Circus Circus -hotelliin alle 80 euron hintaan.

tampere_rovis_juna_

ounasvaara_rovis_yksi_yo

Tai, voisin ottaa junan Rovaniemelle. Yöjuna naispaikkahytillä maksaa enemmän kuin lento Las Vegasiin; 119 euroa. Voisin tietysti säästää nukkumalla penkillä hytin sijaan, lippu irtoaisi "vain" 63 eurolla, tai päiväjunassa 54 eurolla. Mutta perillä Rovaniemellä saisin maksaa hotellihuoneesta alkaen  180 euroa / yö. Jopa yksinkertainen huone matkustajakodissa maksaa enemmän kuin Circus Circus -hotelli Vegasin Stripillä.

rovis_majoitus_tammikuu17

Kaikkein halvin majoitus Rovaniemellä, sänkypaikka hostellin 10 hengen makuusalissa, maksaa 32 euroa. Ehkä hostellimajoitus makuusalissa ei kuitenkaan ole se, mitä synttärimatkalla ensimmäiseksi hakisin... Maailman bilepääkaupungin sydämessä puolestaan majoittuisin hotelli-casino-huvikeskukseen 63 eurolla, tai itse asiassa 32 eurolla koska huone jaettaisiin miehen kanssa.

Rovaniemi 3 yötä: 108 euroa  (juna, halvin peruslippu) + 914 euroa (hotelli ***) = 1022 euroa
Las Vegas 7 yötä: 24 euroa (laivat) + 252 euroa (lennot) + 442 euroa (hotelli ***)  = 718 euroa

Vaikka Vegasin reissun matkakustannuksiin laskisi mukaan laivamatkalla nautitut ateriatkin, ei summa nousisi lähellekään Rovaniemi-viikonlopun kustannuksia.

Edit. Hintatiedot korjattu.

ounasvaara_3yota

circuscircus_viikko_

super8_vegas

Eikö tämä ole ihan hullua?

.

Silti, haluaisin oikeasti Lappiin.

Ylipäänsä, haluaisin harrastaa enemmän kotimaan matkailua. Se ei ole taloudellisesta näkökulmasta valitettavasti minulle mahdollista samassa mittakaavassa kuin ulkomaan matkailu, mutta täällä täytyy tyytyä lyhempiin pyrähdyksiin.

Minulla on suunnitteilla yksi kotimaan matkailuun liittyvä projekti, katsotaan lähdenkö toteuttamaan sitä.

Meanwhile; tonni Lapin lomaan vai parilla huntilla jonnekin Suomen ulkopuolelle? Jotenkin surullinen  valintatilanne. Ainahan voi jäädä myös kotiin.

 

140 comments on “On tämä ihan älytöntä”

  1. WTF. Muuta tähän ei voi sanoa. Sattuipa sopivaan postauksesi kun luin juuri Kemikaalicoctail-blogin postauksen Lapin miltei ainoasta hostellista. Siellä kesällä taisi maksaa 19e yö, joten se on jo kohtuuhintainen. Siellä oli myös mökki- tai omahuonemahdollisuus. Talvella hinta olikin 90-100e näissä mökeissä.

    Itse olen haaveillut jo vuosia Suomi-tripistä, mutta ei sitä kyllä voi toteuttaa kuin autolla ja teltalla. Ei toivoakaan, että voisi nukkua muualla kuin teltassa. Tämä on surkeaa, koska autoilu ei kiinnosta ja unettomuudesta kärsivänä myös telttailu ei inspaa :( Junailu sen sijaan olisi ihanaa, mutta VR:n hinnoilla ehdoton NO NO. Onnibussissakaan ei jaksaisi 10h istua :D

    Suomessa olisi vaikka ja mitä nähtävää, mutta koska olen köyhä, taidan ensi kesänä suunnata Sloveniaan Suomen sijaan. Mitä matkakohdetta muuten itse suosittelisit Keski-Euroopasta? Minua kiinnostaa upeat luontokohteet (vuoret, metsät, järvet yms) ja edukkaat hinnat ja hyvä ruoka. Näiden perusteella mietin juuri tuota Sloveniaa :)

    Itse en ole juurikaan lapsuuden turistireissujen jälkeen matkustellut, joten olen täysin noviisimatkaaja.

    Vastaa

    0
    1. Me ollaan miehen kanssa tehty kahdesti viikon mittainen Suomi-roadtrip niin että ajettiin omalla autolla ja yövyttiin halvimmissa majapaikoissa mitä kohteista löytyi (tuttujen sohvia ei valitettavasti ollut tarjolla). Ajankohta oli kesä. Hintaa viikon matkalle tuli omalla autollakin niin paljon että eipä noita ihan joka kesä pysty tekemään, tai sanotaanko näin että mieluummin sitten käyttää saman summan vaikka 2-3 viikkoon Kreikassa, näin ainakin mun kohdalla. Niin älyttömän harmi.

      Vaikka olisi oma autokin alla niin majoitus ja ravintolaruoka on Suomessa niin kallista että kuten totesit, ei täällä voi matkustaa halvalla kuin majoittumalla telttaan tai kaverin/sukulaisen kotiin ja valmistamalla ruoat itse retkikeittimellä / kaverin keittiössä. Tykkään kyllä retkeilystäkin mutta kyllä sitä välillä tekee mielellään ihan rehellisiä kaupunkimatkojakin ja söisi kivoissa, tunnelmallisissa ravintoloissa. Siihen konseptiin ei oikein telttamajoitus iske....

      Kysyit kohdesuositusta Keski-Euroopasta. Mä en ole niin hurjan laajasti reissannut Keski-Euroopassa mutta kyllä Slovenia saa vahvan peukun hinta-laatu-suhteellaan. :) Sveitsihän nyt on ihan överi-ihana mutta hinnat tiedetään, ei mikään edullinen kohde. Mä olen Sveitsin ohella käynyt Keski-Euroopan maista eniten Tshekissä joka totta kai on myös mitä suositeltavin kohde, mutta enemmänkin kaupunkilomaan kuin luontolomaan. Prahassa ainakin on kulinaristin juhlat, niin paljon aivan ihania, persoonallisia, todella eri tyyppisiä ravintoloita joissa voi syödä edullisesti...

      Ljubljanaan on muuten Finnairilla usein hyviä tarjushintoja, nytkin on meno-paluu 179 € ja halvimmillaan olen nähnyt hintaan 129 € :) :) :)

      Vastaa

      0
  2. Rovaniemellä ja Lapissa muutenkin on tänä talvena kuulemma tosi paljon aasialaisia turisteja, joten se saattaa selittää tuota majoituksen hintaa. Lisäksi juuri tuohon aikaan ajetaan Tunturiralli, joka sekin lisää kysyntää. Junalippujen hinnat on kyllä älyttömiä ? Itsekin haluaisin käydä Lapissa talvella, kun siellä koskaan ole siihen aikaan ollut.

    Vastaa

    0
  3. Minäkin haluaisin Lappiin, vaikka tältä istumalta. Ehkä tänä vuonna jopa pääsenkin... :)

    Vastaa

    0
    1. En muuten ikipäivänä uskonut, että Amerikkaan voi lentää noin halvalla! Enpä ole kyllä koskaan edes kirjoittanut mihinkään sivustolle edes kokeilumielessä mitään Amerikan-kohdetta. Olen ihan järkyttynyt! :) Ja myös tuosta, miten edullisesti pääsisi Tukholmaan. Eli omaa saamattomuuttaan saa vain syyttää, kun ei ole tullut käytyä sielläkään. Toisaalta, on kyllä aika kova kynnys avata mitään matkahaku-sivuja, kun ei vain ole tottunut tai opetellut niitä käyttämään. Vertaa hintoja -sivostosta olen kuullut muissa yhteyksissä, mutta lentoa en uskaltaisi sieltä hakea, kun ajattelen, että siellä on varmaan jotakin poikkeusjuttuja halvimpina vaihtoehtoina tai sitten jotakin huijareita... :) :/

      Ja jos minulla on jatkossa kirjoitusvirheitä, johtuvat siitä, kun tietokone on rikki. :( Pitää joka lause tarkistaa (hiiri heittelee kesken sanojen minne sattuu).

      Vastaa

      0
  4. Kallista on. Ovatko nuo todella tammikuun lopun hintoja, eikä sesonkihintoja? Huh!

    Haluatteko ehdottomasti yöpyä hotellissa, vai sopisiko teille myös mökkimajoitus? Tammikuussa ei meillä Rovaniemellä turhan paljon turisteja liiku, joten väljyyttä luulisi olevan eikä hinnatkaan ole enää sesonkihintoja. Kannattaa tsekkailla siis myös mökkejä. (BTW tuolla Sky Hotellilla on aivan MAHTAVA ravintola!)

    Tervetuloa Rovaniemelle -- jos siis tänne päädytte!

    Vastaa

    0
    1. Ovatko nuo todella tammikuun lopun hintoja

      Kyllä, mun synttäriviikonlopun hinnat. Mökit ovat käsittääkseni melkein samoissa hinnoissa kuin hotellit + niiden kustannuksiin tulee vielä auton vuokraus tai autopaikka junaan, koska mökit sijaitsevat kaupungin ja julkisten liikenneyhteyksien ulkopuolella... Eivät ainakaan tule halvemmaksi kuin Vegas.... :/

      Bookingissa olevat halvimmat mökit oli n. 500 euroa / 3 yötä.

      Mä olen aivan ihastunut Rovaniemeen, harmitti kun ei joulukuussa päästy jo lähes pieneksi perinteeksi muodostuneelle Joulumaa-reissulle sinne. Viimeistään tän vuoden joukukuussa sitten....

      Vastaa

      0
    2. No joo, mökit menee kyllä keskustasta sivuun, mutta toki ne ovat edullisempia, jos matkaseuraa on enemmänkin. Te kai kuitenkin kaksistaan yövytte.

      Kurkkasin yhden erittäin viihtyisän b&b:n ja Santasportin hinnat ja ainakin jälkimmäinen on jo ihan kohtuuhintainen: 99 e yö kahden hengen huoneessa (Kammi). Sieltä pääsee bussilla muutamassa minuutissa keskustaan ja liikuntamahdollisuudet ovat loistavat. Ei varmaan mitään luksusta, mutta tuskinpa te neljän seinän sisällä aikaanne paljoa vietättekään.

      Kiva kuulla, että pidät kotikaupungistani. Toivottavasti toiveenne toteutuu ja pääsette juhlimaan syntymäpäiväsi pohjoiseen.

      Niin ja se b&b oli 130e yö 45 m2 huoneistossa.

      Vastaa

      0
    3. Kiitos majoitusvinkeistä :) Mulla vain oli erityyppinen kuin "se kaikkein halvin budjettireissu" -näkökulma synttäriviikonloppuuni, ja halusin mennä johonkin elämykselliseen, erityiseen paikkaan. Tyyliä Björnhufvud Ahvenanmaalla. Ei samanlainen, mutta sillä hengellä, jotain muuta kuin se arkisin mahdollinen majoitus. "Something special".

      Tällä postauksellani halusin tuoda esiin sen, että päästäkseen kutakuinkin saman tason elämykseen mitä tulee matkustusvälineen ja majoituksen tasoon, ovat Suomen hinnat kymmenkertaiset. Sillä hinnalla millä pääsee todellakin erityiseen, arjen yläpuolella olevaan elämykseen tuhansien kilometrien päähän Suomesta, saa Lapissa sen budjettiversion retkikeittimellä. Se tuntuu aivan älyttömältä jo pelkästään matkustuskustannusten kannalta; miten voi olla niin uskomattoman paljon halvempaa per kilometri matkustaa Atlantin toiselle puolelle kuin oman kotimaani pohjoiseen osaan? :/

      Eli tosiaan, aivan varmasti pääsisin Rovaniemelle kukkaroni kestävään hintaan synttäriviikonloppunani, jos pääasia olisi vain olla fyysisesti siellä. Mutta jos lomaan haluaisi jotain oleilua erityisempää sisältöä kuten ravintolaruokailua, aktiviteetteja tai sen perusmökkiä tai hostellia elämyksellisemmän majoituksen, ei viikonlopun kustannuksiin enää riitä muutama satanen... Mieheni koitti tätä laskea vaikka millä versioilla ja pääsi aina 4-numeroiseen lukuun.

      Vastaa

      0
    4. FYI: Jos Björnhufvud postauksesta haluaa klikata HavsViddeniin, ohjautuu linkki Indiedayssin sivuille.

      Vastaa

      0
    5. Näin on kaikkien vanhojen postausten sisäisten linkkien kanssa nyt, kun uudelleenohjaus ID:n sivuilta päättyi 2.1. :/ Kauneuden & Terveyden it-tuki ei osannut (sanoi ettei onnistu) tehdä blogin sisäisten urlien uudelleenohjausta.

      Olen muuttanut joitain tärkeimpiä sisäisiä urleja (kuten Kreikka-juttujen hakemiston) K&T-muotoon manuaalisesti, mutta kaikkien muuttaminen on mahdotonta joten ne ohjautuvat tästä eteenpäin ID:lle. :(

      Vastaa

      0
    6. Onpas mälsä homma. Luulin, että olisi ollut joku vika, niin kuin kuvien puutuminenkin alkuun oli. Resepteihinkään ei enää pääse . Sun pitäis pestata joku käymään linkit läpi:) Ei vais, K&T pitäisi, jos jonkun, jos eivät kerran osaa/pysty niitä muuttamaan... No onneksi itse sisältö silti löytyy!

      Vastaa

      0
    7. Joo, onhan tuossa tosiaan työn sarkaa... En ole tullut koskaan kysyneeksi keneltäkään muulta blogin osoitetta vaihtaneelta, mitä he tekivät (jos mitään) blogin sisäisille linkeille. Kaikissa blogeissa sisäiset linkit vanhoihin postauksiin eivät toisaalta ehkä ole niin tärkeä juttu kuin mun blogissa, koska mulla on paljon ns. yleishyödyllistä kestosisältöä jota ihmiset lukevat vuosi vuoden jälkeen.

      Vastaa

      0
    8. Hei, just tolloin torstaina alkaa valuun ralli väkeä, ne ihmiset on varannut huoneet vuosi sitten jossei aiemmin. Koko kaupunki tulee oleen loppuunmyyty. Sesonki täällä kestää marraskuun lopusta maaliskuun loppuun, riippuen aina vähän miten pääsiäinen sijoittuu. Jos haluaa tulla halvemmalla ajankohdalla niin suosittelen maaliskuun loppua - huhtikuun puoliväliä. Silloin ei niin kovia pakkasia kuin tammikuussa (toissapäivänä -32), aurinko paistaa ja se lämmittää (nyt päivän pituus 3h), lisäksi hankia ja lunta on silloinkin vielä kaikkiin lumiaktiviteetteihin. Toivottavasti et aivan haudannu Lappi haaveita, vaan vaihdat vähän ajankohtaa! Meillä on nyt pakko takoa (Kestävästi) kun rauta on kuumaa ja tehdä koko vuoden tienestit, kun näitä ihania matkailijoita ollaan saatu ympäri maailman. Tervetuloa :)

      Vastaa

      0
  5. Älytöntähän tämä on, mutta perustuu pitkälti kysynnän ja tarjonnan lakiin. Lapin matkailulla taitaa mennä tällä hetkellä paremmin kuin vuosiin, kiitos etenkin britti- ja kiinalaisturistien. Sesonkimatkailun haittoja on tuo, että voidaan repiä lähes mitä hintoja vain, kun aina osa on valmis maksamaan. Tammikuun lopussa majoitus Hangossa tai Ahvenanmaalla tuskin maksaa maltaita, kun taas heinäkuussa tilanne voi olla toinen. Lappiin taas pääsee heinäkuussa huomattavasti edullisemmin kuin nyt tammikuussa. Mutta eipä se sitä faktaa poista, että kahden viikon autoreissun Balkanilla saa toteutettua milloin vain puolet halvemmalla kuin vastaavan Suomessa, vaikka mukaan tulisi ensin ne lentoliput sinne ulkomaille. Turistina tietysti on ehkä valmis maksamaankin vähän enemmän mm. turvallisuudesta, helppoudesta ja siitä, ettei ehkä tiedä kaikkia paikallisten edullisempia vaihtoehtoja, ja siksi suomalaisia taas harmittaa kotimaan matkailun kalleus, kun niitä edullisia vaihtoehtoja ei ole meillekään. Mene nyt vaikka jonnekin Eurooppaan ja sitten heinä-elokuussa Lappiin :)

    Vastaa

    0
    1. Mene nyt vaikka jonnekin Eurooppaan ja sitten heinä-elokuussa Lappiin :)

      Mutta kun haluaisin nimenomaan talviseen Lappiin kokemaan kinoksia ja huurretta ja just sitä samaa talven taikaa mitä ulkomaalaiset turistitkin... :) Kesäinen Lappi on jo koettu. :)

      Vastaa

      0
    2. Helmikuussakin täällä riittää pakkasta, kinoksia ja lunta ? Tammikuun viimeisenä viikonloppuna ajettava "tunturiralli" nostaa lentolippujen ja hotellien hintoja, se on kyllä totta... Ja lentämällä tänne pääsee halvemmalla ja nopeammin kuin junalla, harmi. Suosittelen ehdottomasti Lapland hotel Sky Ounasvaara:n ravintolaa, parasta ruokaa ja upeat maisemat! Rovaniemi, entinen kotikaupunkini ja osa sydämestäni on aina täällä ❤️ Tällähetkellä Rovaniemellä nauttimassa ystävien seurasta, pakkasesta ja lasillisesta punaviiniä...

      Vastaa

      0
  6. Itsekin mielelläni matkailisin kotimaassa (jo ihan senkin vuoksi, että itä-Suomesta ulkomaillekin lähtö on melkoisen työn ja tuskan takana..), mutta hinnat rajoittavat sitä melkoisen tehokkaasti :/

    Vastaa

    0
  7. Just tää sama ongelma ja siinä vaiheessa, kun matkaan otetaan mukaan vielä perhettä, niin matka auringon alle on yhtä alennusmyyntiä Suomeen verrattuna :(.

    Vastaa

    0
  8. Tuli tästä mieleen, että vaikka miten päin laskin ja moneen kertaan, on järkevämpää matkata Jenkkeihin Finnairin tarjouksella kuin Norwegianilla. Ainakin täältä Itä-Suomesta.

    Vastaa

    0
    1. Kaksi henkeä New Yorkiin noin tonni. Matkustusaika alle 12 tuntia molempiin suuntiin. = täältä meiltä Nykkiin ja takaisin. Ymmärrän kyllä, että raha on rahaa, mutta ero oli niin pieni, ettei mitään järkeä alkaa kikkailemaan, kun näin kätevästikin voi liikkua.

      Vastaa

      0
    2. Kun lipun hinnan erotus on käytettävissä niin en minäkään kikkailisi :) Ja maksan kyllä mielelläni miellyttävämmästä tavasta matkustaa - kun siihen on varaa. Siksi esim. maksan mieluummin VR:lle 54 euroa kuin 27 euroa OnniBussille koska OnniBus on niin epämukava matkustusmuoto. Lyhyillä, max neljän-viiden tunnin matkoilla se vielä menee mutta ei oikein jaksa pidempiä reissuja kärsiä siinä ahtaudessa jos muutamalla kympillä saa huomattavasti mukavamman penkin toisesta kulkuvälineestä. Juna on mulle miellyttävyydessään matkustusväline #1, menisin Kreikkaankin junalla jos se vain olisi lentoja halvempaa :)

      Vastaa

      0
    3. Sama täällä. Olen istunut kerran jos toisenkin Onnibussissa täältä Helsinkiin. Kyllä sen istuu (tuskallista!), mutta jos hintaero junaan on max 25 euroa, niin juna voittaa. Minä myös tykkään aivan erityisesti junalla matkustamisesta :)

      Odotin ensin Finnairilta 439 euron tarjousta, mutta kun sopivalla matkustusajalla tuli 469 euron tarjous, ostin pois. Ja mistäs sitä tietää, tuleeko sitä halvempaa tarjousta edes ikinä.

      Vastaa

      0
    4. No onhan 242e x 2 = 484e kahdelta melko eri kuin "noin tonni" Finskillä.
      -50% toinen halvempi. En puhuisi ihan pienestä erosta, vaikka mukavuus varmasti olisikin toisessa eri luokka...?

      Vastaa

      0
    5. Ottamatta kantaa näkemyksiin mikä on suuri/pieni hintaero (ja itse asiassa Nykiin pääsee Norskilla vieläkin halvemmalla kuin Vegasiin, menopaluun Tukholmasta suorin lennoin saa alle 200 eurolla), tekee mieli kommentoida mukavuus-aspektia. Norwegianin kaukolennoilla käytetyt Boeing 787 Dreamliner -koneet ovat ehkä mukavimpia ja moderneimpia koneita joilla olen lentänyt, niissä ei ole mitään "halpalentoyhtiömäistä", mikä saa minut entisestään ihmettelemään miten liput voivat olla niin halpoja. Saman verran jalkatilaa kuin "normi"lentoyhtiöilläkin eikä mitään ahtaita penkkejä. Niissä ei tarvitse odotella juoma/ruokakärryjäkään (tärkeä juttu lentopelkoiselle jonka on saatava tilata viiniä heti kun turvavyövalo sammuu), vaan tilaukset hoidetaan ja maksetaan itse kätevästi viihdeyksikön ruudulta nenän edestä ja tilaukset tuodaan parin minuutin kuluttua. Minulle ihan luksusta.

      Vastaa

      0
  9. Mulla on ihan sama juttu, olis kauheen kiva matkustella Suomessa, mut se ei oikein onnistu kun yöpymiset maksaa noin paljon. Niinpä tehdään isännän kanssa sitten lyhyitä, päivän mittaisia reissuja ja tullaan yöksi kotiin. Tai joskus reissataan paikkakunnalle, mistä saadaan kavereilta tai sukulaisilta ilmainen yösija.
    Onnibussi onneksi helpottaa jonkun verran kukkaroa. Muistan kun muutama vuosi sitten kävin viimeksi Rollossa moikkaamassa kavereitani, Turusta Onnibussilla Helsinkiin, 1€, bussilla Helsinki-Vantaan lentokentälle ja lennot Rolloon sekä muutaman päivän päästä takaisin 110€ ja Onnibussilla kotiin 1€. VR olisi tarjonnut 10 tunnin junareissun sesonkiaikaan muistaakseni liki 200€:lla.... Olen kyllä kerran reissannutkin tuon vlin junalla, mutta silloin sain muistaakseni liput opiskelijahintaan menopaluu yhteensä alle satasella. Otin sen elämyksenä, oli aika hauskaa reissata kymmenen tuntia yhteen suuntaan :D
    Mutta juu, toi on aivan käsittämätöntä kuinka kallista kotimaan matkailu on :/ Mikään ihmekään ettei muu Suomi, kuin kotiseutu, tuu tutuksi kun ei ole varaa lähteä pitemmälle reissulle. Mur

    Vastaa

    0
    1. Niinjuu, jos pääset tammikuussa Rolloon, muista kipaista Tee- ja kahviliike Mandragorassa ;) Aivan ihanan sympaattinen paikka ja hyvä valikoima :)

      Vastaa

      0
    2. Hmm, mulla on menny toi juttu jotenkin ohi, ilmankos en muistanut että olit käynyt :D . Mä ainakin johonkin Rovaniemen-postaukseen sen vinkkasin :) Oli toi Mandragora vaan mielessä, kun tää postaus tuli juuri kun olin justiinsa tilannut sieltä teetä ^_^

      Vastaa

      0
  10. Ihan älytöntä! Mutta kuten joku mainitsikin, niin taitaa kysynnän ja tarjonnan laki olla syynä tähänkin. Hullua, mutta totta! :) Ja voi vitsi, että nyt olisi mukava hyödyntää tuollainen "halpamatka" Vegasiin. :D

    Vastaa

    0
  11. Näinhän se on, ei meidän perheellä ole varaa kotimaan matkailuun. Viikko Latviassa tai Saksassa tulee niin paljon halvemmaksi, että pois on lähdettävä. Todella tympeää.

    Vastaa

    0
  12. Minusta on hienoa että Lapin matkailu kasvaa ja sen suosio nousee en ihmettelisi, vaikka Lapin turvallisuus, upeat maisemat ja ainutlaatuiset kokemukset koiravaljakolla tunturissa, tai yöpyminen lasikattoisessa iglussa revontulia katsellen vielä kasvattaisivat suosiotaan. Ja hinnat nousisivat.
    Hyvällä mainostuksella ja palvelujen tarjoamisella turismi on valtava mahdollisuus. Eikä siihen edes tarvita meitä suomalaisia, jotka olemme jo saaneet näitä kokea, emmekä koe niitä yhtä eksoottisena kuin aasialaiset.
    Nuo lentohinnat saavat kieltämättä ihmettelemään :D

    Vastaa

    0
    1. Eikä siihen edes tarvita meitä suomalaisia, jotka olemme jo saaneet näitä kokea, emmekä koe niitä yhtä eksoottisena kuin aasialaiset.

      Mä ymmärrän sun kommentin pointin, mutta tuo lainaamani kohta ei ihan päde, useimmilla suomalaisilla ei ole mahdollisuutta kokea Lapin talvea lasikattoisista igluista puhumattakaan. Uskon myös, että moni suomalainen kokisi Lapin revontulet yhtä eksoottisina kuin ulkomaalaiset. Itse esimerkiksi en ole päässyt revontulia kokemaan.

      On totta kai mahtava asia että maamme saa tuloja turismista eikä kukaan sitä varmasti halua vähentää, päinvastoin, mutta samaan aikaan on hemmetin kurjaa että monella suomalaisella ei ole varaa lomailla omassa kotimaassaan. "Lapin talven kokemus" ei ole monellekaan suomalaiselle valinta vaan etuoikeus.

      Vastaa

      0
  13. Oon Helsingistä nyt kahtena talvena peräkkäin useampaan kertaan mennyt Rukalle/Leville/Rovaniemelle Onnibussilla yöaikaan. Halvimmillaan pääsin Hki-Levi 8 eurolla, kalleimmillaan lippu on ollut 25e yhteen suuntaan. Jotenkin ajattelen niin, että matkustusmukavuudesta voin hiukan tinkiä kun noin halvalla pääsee. Bussi on tehnyt just hyvin aikataulutettuja pysähdyksiä, että esim. aamukahvin on pystynyt ostamaan huoltsikalta. Ja yllättävän hyvät unet oon saanut silloin kun oon muistanut pukeutua mukavasti.

    Vastaa

    0
    1. Loistovinkki jos vain kestää OnniBussissa noin pitkään... :D

      Tällä hetkellä halvin Hki-Levi -lippu (vuoro alkaa kulkea helmikuun alussa) näyttäisi maksavan 40 euroa. Aika halpaa, todellakin, mutta 15 tuntia Onnibussin ahtaudessa kuulostaa kokemukselta, joka ei ihan ensimmäisenä houkuta... :/ Penkit ovat niin ahtaat että mä en pystyisi siellä nukkumaan kun penkkiä ei saa juurikaan kallistettua (vai saakohan yhtään...) Jo neljä tuntia niin ahtaassa istuimessa on aikamoista rääkkiä.

      Junalla pääsee Säästölipulla Tampereelta Kolariin 35 eurolla (jos varaa yli kuukautta aiemmin), siihen päälle sitten vielä Kolari-Levi -bussin hinta mutta matka olisi sen verran mukavampi että jos Leville olisin menossa niin valitsisin tämän tavan.

      Vastaa

      0
  14. Rovaniemi ei kyllä ole vielä Lappia :) Jospa siellä Lapissa pohjoisempana olisi edullisempaa?

    Vastaa

    0
    1. Vai ei ole Lappia...! :D Ainakin se sijaitsee Lapin maakunnassa ^_^ Ehkä teille Rovaniemeä ylempänä asuville Rovis tuntuu olevan muualla kuin Lapissa..? :D

      Olen kyllä tsekkaillut vaihtoehtoja Rovaniemeä pohjoisempaakin (joku pienempi, ei-kaupunkikohde kuten Saariselkä oli ykkösvaihtoehto) ja yhä vain kalliimpi matka tulisi jo pelkkien juna/bussi/lentomatkojen pohjalta. Tähän juttuun valitsin vertailukohteeksi Rovaniemen kun se oli "helpoin" vertailtava suoran junayhteytensä takia.

      Vastaa

      0
  15. Mulla ja avopuolisollani on ihan Rollon keskustassa vuodesohvapaikka ovellisessa huoneessa :) Saa laittaa spostia jos tällainen vaatimattomampi majoitus kelpaa. Ja ymmärrän toki, jos ei aina halua sohvasurffaus-tyyppistä kotimajoitusta. Hotellit täällä vaan on ihan liian kalliita :(

    Vastaa

    0
    1. Sydämellinen kiitos sinulle <3 Sopisi ehdottomasti "normaali"reissutyyliini mutta tälle synttäriviikonlopulle halusimme jotain "erityistä" ja haaveissa oli tunnelmallinen hotelli/mökki/iglu jossain talvisen luonnon keskellä. :)

      Vastaa

      0
  16. Katso rovaniemeltä cafe hostel koti :) ajoissa lentoja varatessa roihin pääsee jopa 25e/suunta Helsingistä, ymmärrettävästi kuitenkaan kaikki eivät voi lentoja varata kuukausia aiemmin.

    Vastaa

    0
    1. Katso rovaniemeltä cafe hostel koti :)

      Se oli just tuo 32 euroa / peti 10 vuoteen makuusalissa :)

      Vastaa

      0
  17. Olen lähdössä kevättalvella Lappiin ammattiliiton mökille. Hintojen takia varmaan ensimmäinen ja viimeinen kerta siellä. Halusin kuitenkin kokea sen kerran elämässä. Kun jotenkin naurettavaa että on käynyt Usassa mutta ei Lapissa talvella.
    Sanni, luulen että voisit ehkä löytää reissulle ainakin osittain sponsorin Lapin matkailuyrittäjistä, jos kirjoitat reissusta johonkin julkaisuun. Ja tiedäthän, että lennot usein halvemmat kuin juna siihen suuntaan, jos lähtee Hesasta.

    Vastaa

    0
  18. Miksi et menisi Onnibussilla? Huvikseni katsoin, että torstaina et pääse sillä, mutta pe 27.1. Tre-Rovaniemi matka maksaa 27 euroa.

    Vastaa

    0
    1. Itse asiassa en edes tiennyt ennen tämän kommentin lukemista (tänään aamulla, mutta en ehtinyt vastaamaan aiemmin), että OnniBusilla on Tre-Rovaniemi -yhteys :)

      Hinta on kyllä erittäin kilpailukykyinen mutta tässä tapauksessa maksaisin mieluummin VR:lle 54 euroa päivävuoron lipusta, koska OnniBus on niin epämukava matkustusmuoto. Jos hintaero VR:n halvimpaan lippuun olisi paljon suurempi, olisin totta kai valmis kärsimään OnniBussinkin epämukavuuden (se ahtaus......), mutta 54 euroa on vielä niillä hujakoilla jonka olen valmis Rovaniemen lipusta maksamaan.

      Jos OnniBus olisi viimeinen mahdollisuuteni päästä Lappiin synttäreiden viettoon niin se ei tässä tapauksessa siltikään auttaisi, koska synttärini ovat perjantaina jolloin haluan olla kohteessa, ja OnniBus on perillä vasta illalla 22.45.

      Mutta vinkki oli hyvä ja ainakin edullinen, kiitos kun jaoit sen :)

      Vastaa

      0
    2. 24e Rovaniemelle on myös matkahuollon sivuilla, parilla bussin vaihdolla, jos to aamulla pääsisit lähtemään.
      En ole onnibussilla mennyt koskaan, mutta nuo tavalliset ovat minusta suht mukavia eikä kukaan tuntematon tule höpöttämään tai istumaan vastapäätä niin kuin junassa. Makuupaikalla en ole tosin mennyt. :)

      Vastaa

      0
    3. Toinenkin lukija vinkkasi juuri tästä, kiitos teille :) Tässä tapauksessa hintaero junaan on kuitenkin vielä siedettävä, ja siksi maksaisin mieluummin enemmän säästääkseni 6 tuntia aikaa.

      Suurin ongelma perillä on majoituksen hinta... Ja se, jos haluaa (niinkuin minä olisin halunnut) Rovaniemeltä vielä pohjoisemmaksi, sitten alkaa matkakulutkin jo kohota kipurajalle. :/

      Vastaa

      0
  19. Voi tosi harmillinen juttu:/ Toivottavasti keksitte miten pääsisitte edullisesti matkaan, lappi on talvella ihana!!! Me ollaan porukalla käyty lapissa muutamana vuotena ja mökkien hinnat tosiaan pyörii huikeissa summissa, tuleva mökki on vk 1500€ luokkaa (sesonki=koulujen hiihtolomaviikko).

    Vastaa

    0
  20. En ymmärrä en. Tai ymmärrän, mutta ei tunnu oikeudenmukaiselta. Autolla Rovaniemelle kestäis suunnilleen yhtä kauan kuin (Tukholmasta) lento Vegasiin. Ja hintakin pyörisi aika samoissa. Jos ei siis laske mukaan mitään auton omistamisesta aiheutuvia kustannuksia.

    Suomea olisi hieno nähdä ja kokea enemmänkin, mutta autoilu ja majoituskustanusten ollessa mitä ovat, suuntaan jatkossakin mieluummin mökille kuin Suomiseikkailulle...

    Vastaa

    0
  21. Huh, ihan hullua. Olen myös itse pannut merkille, että meillä Suomessa maksaa joku ihan kälyinenkin pienen paikkakunnan hotelliyö aina sen 100€. Tosin sitten taas Helsingissä ihan hyvin voinkin maksaa hotelliyöstä satasen, mutta ei sieläkään koskaan yhtä yötä pidempään raaski olla.

    Vastaa

    0
    1. Ei olla kun meidän (tai mun) ensisijainen toive on päästä Lappiin luonnon keskelle johonkin ihanan elämykselliseen paikkaan :) Airbnb-majoitus sopii toisentyyppisiin reissuihin.

      Rovaniemikään ei ollut mun ykköskohde vaan haluaisin mieluiten ylemmäs tunturi-Lappiin, mutta hinnat asettavat omat rajansa, Rovaniemelle pääsee halvimmalla.

      Vastaa

      0
  22. Kai olet huomannut, että vr harrastaa nykyään myös sitä hinnoittelua, jossa muutaman päivän aika tsekattuna hinta saattaa seilata edestakaisin useampaan kertaan? Esim. itse matkustan usein Itä-Suomeen ja matkan normaalihinta per suunta on minulle järkyttävä 40 euroa, mutta yleensä kun pari kertaa tarkistaa hinnan, niin jonain päivänä löytyy noin 15 euron säästölippu.

    Tosin tuohon tunturiralliviikonloppuun se ei taida enää auttaa. Toivottavasti keksit jonkin vaihtoehdon!

    Vastaa

    0
  23. Tämä ongelma on tullut itsellekin tutuksi! Kiva olisi tukea kotimaan matkailua, mutta hinta nousee helposti ulkomaan matkaa korkeammaksi ja sitten tuleekin buukattua se. Olen pitkään haaveillut yöstä igluhotellista ja tutkiessa tajusin yhden yön hinnalla pääseväni viikoksi ulkomaille. Nämähän ovat valintoja, mutta kun budjetti on rajallinen, sitä yrittää maksimoida rahoillensa saaman vastineen!

    Vastaa

    0
  24. Oon ny justiinsa pohjosessa, pikkuveljen omaistenpäivä intissä Sodiksessa. Majoitutaan hostellissa Rollon ja Sodiksen välissä, paritalon puolikas, yks mh, oh keittonurkkkauksella ja sauna+ph. Kolme henkeä 80e/2yötä :) porukat ajo autolla länsirannikolta, mä lensin Helsingistä Norskilla Rolloon. Noin 70e/suunta maksoi. Ouluunhan lentää Helsingistä halvimmillaan 20e/suunta. Mutta ihan totta, kotimaanmatkailu on yllättävän arvokasta jos kaikki pitää ostaa. Ajoin kesän rekkaa, siinä sai kotimaanmatkailua kerrakseen ja nukkumapaikkakin oli koko ajan mukana :D

    Vastaa

    0
  25. Itselläni huiput oli viime kesänä Oulussa. Majoituttiin Oulun Edenissä YKSI yö, hinnaksi tuli 280 €. Ja kyseessä ei todellakaan ole mikään viiden tähden hotelli. Mutta pakko oli ottaa se kun kaikki paikat oli varattu qstockin takia. Vertailun vuoksi: nukuimme Ho Chi Minissä viiden tähden sviitissä ( jossa oli oma ulkoporeallas) 80 eurolla.. Joo työkustannukset on täällä ihan eri luokkaa mutta ei keskituloisella ole oikeasti varaa matkustaa lappiin..

    Vastaa

    0
  26. Kiitos Sanni aivan loistavasta tekstistäsi! Asumme eteläisessä Suomessa ja Oulussa+muualla Pohjanmaalla asuvat tuttavamme aina kyselevät, miten meillä on varaa käydä monta kertaa vuodessa ulkomailla, mutta emme ole innostuneita lähtemään heidän kanssaan Lappiin. Juuri tästä syystä, jonka toit hyvin esille! Ryanair ja Norwegian lennättävät meitä edullisemmin kuin VR kuljettaa ja nykyisillä bensan hinnoilla ei kahden ihmisen kannata lähteä omalla autollakaan kovin kauas. Mutta eniten kaikessa mättää juurikin Suomen hintataso majoituksessa ja (liian usein ala-arvoisessa) ravintolaruokailussa. Jätämme tulevanakin vuonna Lapin reissun väliin ja teemme sillä budjetilla pidennetyn viikonlopun keväiseen Kroatiaan ja syksyllä Saksan kautta aurinkomatkan Portugaliin. Katselemme Lappia kuvista!

    Vastaa

    0
  27. Kyllä. On täysin älytöntä. Naurahdin useammankin kerran kun luin tätä. Olen itsekin valitellut aina sitä, että täällä kotimaassa on ihan törkeän kallista matkustaa :/

    Vastaa

    0
  28. Joo, itselläni on hyvin samanlaiset haaveet talvisesta Lapin matkasta, mutta hinnat on sitä luokkaa, että varaamatta on jäänyt. Samoin muuta kotimaan matkailua olisi kiva tehdä enemmän, mutta kun tekee hintavertailuja, niin onhan se ihan älytöntä, mihin asti pääsisi huomattavasti halvemmalla.

    Vastaa

    0
  29. Tottahan tämä on, mutta pakko puuttua tuohon kohdeasiaan. Jos haluat Lappiin, niin älä nyt sentään Rovaniemelle ole. Mene siitä pohjoisemmaksi, niin saat vuokrattua mökin omalla keittiöllä ja saunalla paljon huokeampaan hintaan. Esim. Lomarenkaasta on hyvä aloittaa. Ellet sitten ehdottomasti halua nauttia _kaupungista_.

    Vastaa

    0
    1. Aloitimme suunnittelun paljon pohjoisemmista kohteista kuin Rovis mutta jo pelkkiin matkoihin sinne menee niin paljon Rovaniemeä enemmän rahaa että kokonaisuutena näistä kohteista ei tule juurikaan edullisempaa. Myös aika on vaikuttava tekijä; mitä kaukaisempi kohde, sitä pidempi matka, ja käytössämme olisi 2, max 3 päivää. Halpoja lentoja tuolle viikonlopulle Lappiin emme löytäneet.

      Vastaa

      0
  30. Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi kotimaanmatkailun kustannuksista. Haaveilen itsekin talvisesta Lapista, mutta hintojen vuoksi olen suunnannut hieman enemmän itään kuin pohjoiseen. Eli siis Ruka, Vuokatti ja Koli. Eihän nämä tunturimaisemia tarjoa samoin kuten esim. Saariselkä, mutta ei hassumpia paikkoja. Lunta usein enemmän kun Lapissa ja esimerkiksi Rukalla on hienoja mökkejä aivan tunturin huipulla. Rukalle pääsee myös bussilla Kuusamon kentältä.

    Vastaa

    0
  31. Minusta oleellisinta ei ole se, että Suomessa on kallista, vaan miksi Vegasiin pääsee niin halvalla. Norwegianilla on rutkasti enemmän asiakkaita ja kilpailua kuin VR:llä ja Norwegian taktikoi käyttämällä supertarjouksia sisäänheittotuotteinaan. Ihmiset ovat yllättävän sitoutuneita yrityksiin, joiden tuotteita tai palveluita he ovat käyttäneet.

    Ja mitä Vegasiin tulee, niin se on kuin ruotsinlaiva, eli houkutellaan porukka halvalla hotelliin tai hyttiin ja sitten odotetaan, että asiakkaat käyttävät rahansa ruokaan, juomaan ja huvituksiin. Yhdysvaltojen minimipalkat on poljettu alas ja paperittomille työntekijöille ei tarvitse maksaa sitäkään vähää.

    Yleinen hintataso, sesongit ja se, miten verotus on järjestetty (esim. tupakka, bensa, alv...), selittävät ison osan hinnoista. VR:lläkään ei ole kilpailua. :D

    Vastaa

    0
    1. Norwegian taktikoi käyttämällä supertarjouksia sisäänheittotuotteinaan

      Huonosti aikaa vastata kommentteihin tänään mutta heitän tähän vain nopeasti että esim. Vegasin (tai valtaosan Norskin muidenkaan USAn kohteiden) mainitsemani kaltaiset lentohinnat eivät ole supertarjouksia vaan vuoden ympäri vuoden jokaisena kuukautena tarjolla olevia hintoja.

      Ja Vegas on lopulta vain yksi esimerkki lukemattomien joukossa (oli se sitten "ruotsinlaiva" tai ei). Ilman tätäkin esimerkkiä on fakta, että meille suomalaisille on useimmiten halvempaa lomailla ulkomailla, jos vertaa saman tasoista ja tyyppistä lomamatkaa.

      Vastaa

      0
    2. Kiitos, että korjasit. Olen kyllä miettinyt viime aikoina sitä, miksi jotkut asiat ovat sen hintaisia kuin ovat. Suomen hinnoissa näkyy usein verot ja se, että työntekijöille maksetaan palkkaa - molemmat ovat hyviä juttuja!

      Vastaa

      0
    3. Suomen hinnoissa näkyy usein verot ja se, että työntekijöille maksetaan palkkaa – molemmat ovat hyviä juttuja!

      Jes, mä olen tästä samaa mieltä ja ymmärrän täysin nuo aiemmassakin kommentissasi esiintuomasi hintoihin vaikuttavat seikat. Silti, pidän surullisena sitä, että maamme hintataso ohjaa niin monet suomalaiset sijoittamaan lomarahansa muihin maihin sen sijaan että raha jäisi tänne. Mutta kun tilanne on se, että viikon ulkomaan-matkan hinnalla saa kaksi päivää täällä, on enemmän kuin ymmärrettävää että niin moni valitsee viikon loman muualla - vaikka ymmärtääkin mistä Suomen hintataso muodostuu. Tällöin Suomi menettää ne kahdenkin päivän rahat jotka olisi ollut mahdollista saada. Jos hinnat olisivat vähän kohtuullisemmat, useampi suomalainen viettäisi lomiaan kotimaassa. Tällöin matkailutuloja kertyisi loppupeleissä kuitenkin saman verran tai enemmänkin kuin nykyisillä kallilla hinnoilla.

      Täällä on moni tarttunut siihen, että Lapin hinnat nyt on ilman muuta korkeat tähän aikaan kun on sesonki, ja tammikuun lopulla vielä tunturiralli joka entisestään nostaa hintoja. Mutta ei muualla Suomessa ole suhteessa sen halvempaa. Hämeenlinnassa ei varmastikaan tapahdu mitään Lapin tunturirallin veroista jippoa tammikuun lopussa ja kaupungin voisi olettaa olevan tähän aikaan vuodesta hyvinkin hiljainen - mutta sielläkin saisi halvimmasta Cumulus-hotellin Economy-huoneesta maksaa 110 euroa (!!!). Käsittämätöntä.

      Vastaa

      0
  32. Hei Sanni,
    Tsekkaa Aurora Estate, pieni boutiquehotelli Ylläsjärvellä. Standardihuone tänä viikonloppuna kahdelta henkilöltä 178 €. Ihana paikka ja huikea ravintola!!! http://Www.auroraestate.fi

    Ylipäänsä sesonkiaikana Lappiin pyrkivän kannattaa ehdottomasti hakea majoitusta matkailukeskusten tai kaupunkien ulkopuolelta. Sieltä löytyy aivan fantastisia ja todella huippulaatuisia pieniä kohteita ja elämyksiä! Autonvuokra ei loppupelissä paljon maksa ja matkailukeskuksiin on myös kohtalaiset bussiyhteydet.

    Tsemppiä Lapin matkan suunnitteluun, ei kannata antaa liian helposti periksi! ;)
    Satu

    Vastaa

    0
  33. Totta. Ja sitten, kun suku asuu hiihtokeskuksen lähellä ja opettajana lomat ovat aina sesonkiaikaan, ei paljon tule kotipuolessa käytyä. :( Jouluna autojuna oli 950 €, mökki viikoksi 1290 €/2 perhettä plus bensat ja ruoka. Ihanaa oli, mutta sairaan kallista!

    Vastaa

    0
  34. Tuohon Circus Cirkuksen (kuten muidenkin Vegasin hotellien) hintaan lisätään vielä päivittäinen lomakeskusmaksu joka saattaa olla jopa 30 dollaria/päivä sekä vero. Käytännössä yön hinta on lähes tuplat ilmoitetusta, kun nämä pakolliset lisäkulut lasketaan mukaan. Vegasissa majoittuminen on todella kallista kaikkine piilokuluineen. Perustason hotellista hyvällä paikalla saa maksaa satasen yöltä eikä siihen kuulu edes aamupala.

    Vastaa

    0
    1. Vegasissa juuri marraskuussa ja joulukuussa kahdessakin eri paikassa majoittuneena joudun jakamaan toisenlaisen kokemuksen; ei piilolaskuja ja saimme ihan älyttömän hyvät, halvat majapaikat vieläkin keskeisemmältä alueelta Stripillä kuin missä Circus Circus sijaitsee. Meillä oli kolmen tähden hotelli Cesars Palacea vastapäätä ja maksoimme 30 dollaria per naama per yö.

      Vastaa

      0
    2. Eli missä yövyitte ja mitä kautta varasit majoituksen? Circus cirkuksen hintaan lisätään 27 dollarin lomakeskusmaksu per yö sekä 12,5 % vero booking.comin kautta varattuna eli tuolla mainostamallasi hinnalla siellä ei kyllä viikkoa yövy. Olisi kiva, jos korjaisit hinnan todelliseksi tai ainakin ilmoittaisit, mitä kautta noin halvan majoituksen saa varattua.

      Vastaa

      0
    3. Varasimme Bookingin kautta ja yövyimme Best Western Casino Royalessa ja Jockey Resorts Suitessa. Näihin ei tule lomakeskusmaksua, enkä ennen sinun kommenttiasi edes ollut tietoinen että joihinkin Vegasin hotelleihin sellainen tulee. Olet aivan oikeassa Circus Circusin suhteen, I stand corrected :) ja korjasin tiedot tekstiin.

      Jutun pointtia tämä ei kuitenkaan muuttanut - Las Vegasissa viettää viikon halvemmalla kuin viikonlopun Rovaniemellä.

      Vastaa

      0
  35. joo parin vuoden aikana on kyllä tullut huomattua kuinka kallista suomessa onkaan matkustaa. täältä oulustakin pääsee nykyään paljo halvemmalla lentäen helsinkiin kuin junalla. en tajua miten junasta on tullut niin kallis, ei ole edes mitään järkee käyttää junaa :D ja hotellit, ei tuu paljoa otettua pitkiä viikonloppulomia, koska samalla hinnalla pääsee jo johonkin kivempaan keskieuroopan kaupunkiin :)

    osaisitko muuten sanoa, miltä merkiltä vois löytää (tosi)vaalean ja neutraalisävyisen mineraalipuuterin? oon käyttäny flown porcelain puuteria, mutta se on kyllä joko liian tumma tai punakka mun iholle :/

    Vastaa

    0
    1. osaisitko muuten sanoa, miltä merkiltä vois löytää (tosi)vaalean ja neutraalisävyisen mineraalipuuterin?

      Mä tunnen tosivaaleita mineraalimeikkisävyjä aika huonosti kun en ole koskaan niitä eri merkkien välillä vertaillut (enkä itse käyttänyt), mutta oletko kokeillut Lily Lolon Porcelainia? En ole konkreettista vertaustyötä tehnyt, mutta kuvien ja kuvauksenkin perusteella Lolon Porcelain on Flow'n Porcelainia vaaleampi ja ainakin neutraali, Flow'n ollessa viileä = punakka. Flow'n sävyvalikoimassa Porcelain on toisiksi vaalein sävy, Lololla taas kaikkein vaalein.

      Everyday Mineralsillakin on yksi hyvin vaalealta näyttävä neutraali sävy, Fair 0 N.

      Vastaa

      0
    2. Itse olen todella vaaleaihoisena/läpikuultava ihoina (kuitenkin enemmän punaiseen taittava) käyttänyt lily loloa sävyssä china doll. Porcelain on todella vaalea, jopa valkoinen iholla, china doll kalpea, mutta enemmän "ihon" värinen, vaikea selittää :D. Mutta suosittelisin mieluummin chinaa, tai tilaamaan ainakin näytteet molemmista ja kokeilemaan!

      Vastaa

      0
  36. En voisi olla enempää samaa mieltä:/ Suomi on kaunis maa nähdä. Huomasin sen tuossa kun sisko muutti töihin Ouluun ja veli Jyväskylään. Sit oli paikat bunkata, muuten en olisi noihin kaupunkeihin mennyt enkä nähnyt kuinka viehättäviä paikkoja ne ovat! Ja kuinka kauniita paikkoja on automatkan varrella (en tod maksa VR:n monopolille). Mur! ;)

    Vastaa

    0
  37. Matkustusmukavuudeltaan onnibussi ja lentokone on mun mielestä aika samaa luokkaa :D

    Vastaa

    0
  38. Hei Sanni,

    Olen täältä taustalta seurannut blogiasi jo vuosia, kiitos siitä.

    Tämä ei nyt liity tähän kirjoitukseesi, mutta hieman reissaamiseen kuitenkin :) Luin yhden vanhemman juttusi kasvojen aurinkosuojasta ja olen itse lähdössä reissuun. Mietin että jos esim. CC-voiteessa on suojakertoimena 35 niin suojaako se samalla tavalla kuin aurinkorasva eli voinko olla pelkällä CC-voiteella? Pelkällä aurinkorasvalla en viitsisi olla, mutta meikkivoidekin tuntuu vähän tukkoselta, sen takia pohdin BB tai CC voidetta?

    Vastaa

    0
    1. Hei "minä"!

      Oletko menossa ns. aurinkorantakohteeseen vai kaupunkikohteeseen? Onko tiedossa paljon suoraa ja tarkoituksenmukaista auringonottoa? Silloin ehdottomasti "kunnon" aurinkovoide. Mutta jos oleilet lähinnä city-olosuhteissa kaupungilla, CC/BB-voide riittää. :)

      Jos olet menossa voimakkaan UV-indeksin alueelle niin käyttämässäsi voiteessa olisi myös hyvä olla UVA-suoja. Suojakertoimellisissa meikkituotteissa on käsittääksen vain UVB-suoja.

      Ihanaa reissua sinulle :)

      Vastaa

      0
  39. Oulussa asuvana mulla on just toisin päin, että Lappiin ja Koillismaalle matkustetaan useita kertoja vuodessa, mutta ulkomailla olemme käyneet viimeksi 2014 tammikuussa. Matkakulut nousevat järkyttävästi siinä vaiheessa, kun yrität päästä Oulusta Helsinkiin, Tampereelle tai Tukholmaan, josta lähtisi edullisemmat lennot. Ja periaatteestakin pännii maksaa se kotimaan sisällä tehty kallis matka ennen varsinaista matkaa vaikkapa helsingistä ulkomaille.

    Vastaa

    0
  40. Hei Sanni!

    Kommenttini aihe ei nyt kyllä suoranaisesti liity tämänkertaiseen postaukseesi, mutta haluan nyt avautua silti :D Suuret kiitokset kun vinkkasit jo aikaisemmassa postauksessasi Norwegianin edullisista kaukolentolipuista Yhdysvaltoihin!! Sain kutsun häihin New Yorkkiin Maaliskuussa ja palasin juuri kuukauden reissulta Aasiasta... Budjetti ei siis todellakaan olisi muutoin sallinut toista rykäisyä maapallon toiselle puolelle näin lähellä edellistä reissua, mutta päädyin innoittamanasi ¨ihan vain vilkaisemaan ¨Norwegianin lentotarjontaa, ja hups vaan ostoskoriin tarttu meno-paluu Nykiin Helsingistä Tukholman kautta alle 200 eurolla.... SOS sanon minä ja yhden matkakuumeisen kevättalvi pelastui hetkessä :D

    Vastaa

    0
    1. Mahtavaa!! :) :) Norskin hinnat on kyllä ihan kipeitä halpuudessaan....

      Hyvää hääreissua sinulle :)

      Vastaa

      0
  41. Muistathan myös matkahuollon tarjousliput, Tre-Rovaniemi näyttäis olevan 24,20e :) (Jos nyt ei ajatella sitä, että haluat matkustaa mieluummin junalla.)

    Vastaa

    0
    1. Kiitos vinkistä :) Halpahan tuo on mutta pakko myöntää, että tässä tapauksessa maksaisin 34 euroa enemmän säästääkseni 6 tuntia aikaa... Eli ottaisin edelleen halvimman päivävuorojunan :)

      Bussit ovat ahtaudessaan ja ei-liikkumaystävällisyydessään sen verran epämukavampia kuin junat että valitsen aina junan ellei hintaero ole todella huomattava, etenkin pidemmillä matkoilla. Parin-kolmen tunnin matkalla hinta määrää kumman otan (esim. Tre-Hki ja Tre-Tku-väliä kuljen lähes aina bussilla koska se on halvempaa) mutta sitä pidemmillä mukavuus ajaa ohi. :)

      Vastaa

      0
    1. Heheh :)

      Mutta mun täytyy sanoa että mulle tuo ei tullut yllätyksenä; olen tiennyt jo vuosia että mun tonnikalapullat on Googlessa korkealla ^_^ :D

      Toivottavasti maistuvat sinullekin :)

      Vastaa

      0
    2. Hauska oppia tällaista uutta vuosien takaa "tutusta" blogistakin. :D Maistuivat kyllä hyviltä, ja kun 2/3 lapsistakin tykkäsi niin tulen varmasti tekemään uudestaankin. ;)

      Vastaa

      0
  42. Samaa olemme poikaystävän kanssa taivastelleet jo viime vuoden aikana. Elämme kaukosuhteessa, minä opiskelen Oulussa ja poikaystävä työskentelee Turussa, ja junalippujen hinnat ovat nousseet järkyttävän paljon viimeisen kahden vuoden aikana. Aloin kulkea Turussa puolitoista vuotta sitten ja tuolloin säästölippu välille Oulu-Turku maksoi 25e. VR mainosti lippujen hinnanlaskua viime vuoden alussa, mutta säästölipun hinta nousi 29 euroon. Nykyisin lippu on säästölippuna opiskelijahintaan ollut 29-42e. VR mainostaa lippujen olevan halvempia mitä aikaisemmin ostaa, mutta silti kahden viikon päähän varattava junalippu on halvempi kuin kahden kuukauden päähän varattava. Säästölippuja on mainostettu olevan rajallinen määrä, mutta esimerkiksi viime sunnuntain junamatkasta, lipun varasin puolitoista viikkoa etukäteen, maksoin 42e ja kumpikin juna oli puolityhjä. Kenellä enää Suomessa on oikeasti varaa matkustaa junalla..

    Vastaa

    0
    1. Kyllä, ihan samaa mieltä. En yritäkään ymmärtää VR:n hinnoittelupolitiikkaa...

      Vastaa

      0
  43. Lapissa hinnat korkealla varmasti maaliskuun loppuun asti, nyt niin paljon turisteja tullut tänne. Ja ainakin meillä merilapissa sesonki on huhtikuun alkuun asti kun lumilinnan pitäisi pystyssä olla 9.4 asti ?Olisiko sulla mitään vinkkejä miten löytää nuita halpoja lentoja ja hotelleja? Lomamatka olis suunnitteilla ja tietenkin mieluiten mahdollisen halvalla haluais päästä ? Sinä tunnut aina niin halvalla nuita matkoja löytävän ulkomaille ?

    Vastaa

    0
    1. Olisiko sulla mitään vinkkejä miten löytää nuita halpoja lentoja ja hotelleja?

      Norwegian.com :) Sieltä olen löytänyt viime vuosina kaikkein halvimmat lennot. Meitä lähimmät kentät Helsingin ulkopuolella ovat Tukholma, Oslo ja Kööpenhamina. Eli jos et löydä Helsingistä mieleistä (suoraa) lentoa, kokeile laittaa lähtökentäksi vaikka Tukholma, sieltä on Norskilla paljon enemmän lentoja ja Tukholmaan on helppo päästä. Monet suomalaiset hyödyntävät Tukholmaa budjettimatkailussa :)

      Myös Ryanairilla on tosi halpoja lentoja mutta enää vain pari hassua kohdetta (Bremen ja Budapest) Suomesta (Tampereelta). Jos jaksaa mennä Ruotsin puolelle, sieltä Ryanilla on heti paljon enemmän lentoja. Tsekkaa esim. Tukholman Skavsta-kentältä lähtevät lennot (kentän koodi NYO, sillä löydät sen Ryanin sivulta).Sieltä lentää alle satasella vaikka minne :)

      https://www.ryanair.com/fi/en/

      Mitä majoitukseen tulee, käytän tylsästi melkein aina Booking.comia tai Airbnb'tä. Bookingista löydät halvimmat majapaikat klikkaamalla hakutulosten ylälaidassa kohtaa, joka järjestää hakutulokset hinnan mukaan (halvimmasta kalleimpaan).

      Vastaa

      0
  44. Entäpäs Vuokatti? Lunta piisaa ja aktiviteetteja on paljon lähellä, majoitusvaihtoehdoissakin on mistä valita!

    Kainuu ei toki ole Lappi, mutta väittäisin, että se on luonnoltaan ja talvimaisemiltaan yhtä maaginen. Jos myös kaupunkielämystä hakee, niin Kajaani ei toki ihan yhtä iso paikka ole kuin Rovaniemi, mutta kyllä sieltäkin varmaan tekemistä löytyy :)

    Vastaa

    0
    1. Vuokatti ja Kajaani kelpaavat kyllä Suomen matkakohteina, mutta kun unelmana on että edes kerran kokisi sen kunnon talvisen Lapin...

      Vastaa

      0
  45. Aika vaikea on ymmärtää mihin lentolippujen hinnoittelu perustuu. Suomesta saattaa päästä käytännössä samalla hinnalla Aasiaan/Jenkkeihin kuin Eurooppaan. Suhteutettuna matkan pituuteen, kotimaan lennot eritoten kentille, joille vain Finski lentää, ovat todella kalliita.

    Matkustusvälineen kustannus on kuitenkin loppupeleissä pieni. Suurin osa kuluista tulee majoituksesta ja ulkona syömisestä. Majoitus on Suomessa kallista ja itse en ainakaan lähde laskettelumatkalle, jossa hotelli ei ole hissin vieressä. Toinen merkittävä kuluerä on ulkona syöminen. Kaupungissa saa ihan hyvän lounaan kympillä, mutta hiihtokeskukset ovat huomattavasti tyyriimpiä.

    Vastaa

    0
    1. Matkustusvälineen kustannus on kuitenkin loppupeleissä pieni. Suurin osa kuluista tulee majoituksesta ja ulkona syömisestä.

      Näin on. Ehdottomasti. Majoitus ja ravintolaruokailu ovat Suomessa varmastikin Euroopan kalleimpia Norjan ja Sveitsin ohella. Muissa kohteissa voin usein syödä vaikka päivän kaikki ateriat ulkona, Suomessa (tai Sveitsissä) ei minkäänlaista mahdollisuutta.

      Vastaa

      0
  46. Piti kysymäni eikö Norski osaa reitittää tuohon Vegasin lentoon HEL-ARN osuutta? Tuntuisi jokseenkin hölmöltä mennä laivalla Ruotsiin ja rannasta Arlandaan, kun Norski lentää monta kertaa päivässä sinne, vieläpä halvalla.

    Vastaa

    0
    1. Osaa reitittää, totta kai :) Minulle vain tuli halvemmaksi mennä laivalla ainakin viime reissun yhteydessä :)

      Vastaa

      0
  47. Joku tuossa kyseli mistä etsiä halpoja lentoja. Minusta helpoin on momondo.fi. Se listaa käytännössä kaikkien yhtiöiden lentoja, joista voi sitten valita halvimman/sopivimman. Lentodiilit.fi löytää joskus todellisia hintalöytöjä, mutta ei ole varsinainen hakukone.

    Täyden palvelun lentoyhtiöiltäkin löytyy ihan hyviä tarjouksia, varsinkin kun laskee mukaan ne palvelut, joista halpalentoyhtiö erikseen veloittaa. Ihan vain esimerkkinä vaikkapa lasketteluvälineet. Haitari 0 - 60 €/per hlö, per suunta.

    Vastaa

    0
    1. Listaako momondo myös Ryanairin lennot..? Mä muistelen että kaikki halpalentoyhtiöt eivät ole mukana noilla hintavertailusivuilla, tai ylipäänsä millään muilla lentoja välittävillä sivuilla kuin omillaan. Norski taitaa kuitenkin olla.

      Vastaa

      0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2025 (44)
    • 2024 (124)
    • 2023 (149)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (207)
  • Avainsanat