05.02.2014

Ei enää colognea tähän talouteen, kiitos!

Ostin miehelleni laivalta tuoksun.

YSL:n L’Homme –linja on miehelle tuttu jo entuudestaan, joten uskalsin ostaa tuoksun ilman koehaistoa.  Soitin kuitenkin varmuuden vuoksi tuoksuhyllyltä ja esitin vaihtoehtoni. ”Givenchyn Play Intense olisi tarjouksessa, ja toinen hyvä edullinen on YSL:n L'Homme Cologne Gingembre. Se on edullisempi kun se on cologne”.

”Ota se YSL”, mies sanoi.

     Tuoksut_050214_1

Tuoksu oli kuitenkin pettymys.

”Tämähän katoaa iholta saman tien, en haistanut tätä enää käveltyäni kylppäristä olouoneeseen”, mies valitti.

Selitin, että colognet ovat paljon kevyempiä kuin edt:t ja edp:t.  Ja että juuri siksi se on myös halvempi, jota olin yrittänyt puhelimessa tuoda esiin. Mies oli entistä pettyneempi. ”En mä tajunnut mistä sä puhuit, en mä tätä olisi ottanut jos olisin tajunnut.”

”Tästä edes tuot vain niitä eau de toiletteja”.

Tuoksut_050214_2

Jatkoimme tuoksukeskustelua, ja kävi ilmi että miehellä ei ollut –heh- hajuakaan mitä nimitykset tuoksupullojen kyljissä oikeasti kertovat. Hän oli kuvitellut, että eau de toiletet ovat yksinomaan miesten tuoksuja ja eau de parfumit naisten tuoksuja. After shavet ovat kuulemma jotain ”vanhojen pappojen hajuja”.

Totta on, että suurin osa miesten tuoksuista on EdT-vahvuudella, mutta myös EdP:tä löytyy. Esimerkkinä vaikka Diorin Homme Intense, jota Mr. Karkkipäivällä on itselläänkin ollut.

Tuoksut_050214_5

”Mistä sitten muka tietää mitkä tuoksut on miehille ja mitkä naisille, häh?” mies ihmetteli.

Kysyin, eikö hän koskaan ollut huomannut useimmissa miesten tuoksuissa tekstiä Homme tai Man.

”Ja erottaahan ne nyt viimeistään siitä, kun miesten tuoksut ovat omassa hyllyssään tai osastollaan ja naisten tuoksut omassaan”, sanoin.

”Just joo, ihan älytöntä, tuohan on sukupuolirasismia..!" mies huusi. "Hakekaa vaan miehet pullonne tuolta omasta nurkastanne..! Ihan kuin jotain 1800-lukua...”

Piti vähän aikaa miettiä oliko äijä ihan tosissaan tuon viimeisen kanssa, mutta ilmeisesti se oli huumoria.

Tuoksut_050214_3

Joka tapauksessa olin hyvin hämmästynyt siitä, että tuoksuja rakastava mieheni tietää loppujen lopuksi tuoksujen maailmasta noin vähän. Minulle ilmaisut EdT, EdP, Eau Fraîche, cologne jne ovat aina olleet suunnilleen yleistietoa.

Mutta kun aloin miettiä asiaa, niin eiväthän monet kosmetiikkaliikkeen asiakkaistanikaan ymmärtäneet ilmaisujen päälle. Ja nyt puhutaan ihan naisasiakkaista. Monesti jouduin selventämään, miksi samannimisellä ja samankokoisella pullolla olikin kaksi hintaa. Eau de Parfum on kalliimpi kuin Eau de Toilette, mutta miksi – se tuli monelle yllätyksenä. "Jos EdT ei oikein pysynyt ihollanne, kokeilkaa Eau de Parfum -versiota". "Aaaa..? Kiitos!"

Mitä enemmän tuoksussa on tuoksuöljyä, sitä arvokkaampaa se on. Useimmiten tuoksuöljyn pitoisuus kulkee myös käsi kädessä tuoksun voimakkuuden ja keston kanssa, mutta ei aina. Myös tuoksuaineet ja fiksatiivit vaikuttavat kestoon. (Esimerkiksi vanilja kestää iholla erityisen hyvin, ja näin ollen vaniljapohjaiset tuoksut koetaan usein kestävämpinä kuin vaikkapa sitruspohjaiset.)

Tuoksut_050214_4

Hajuvesien voimakkuudet tuoksuöljyn pitoisuuden mukaan:

”Splash” ja aftershave: n. 1-3%

Cologne: n. 3-8%  (tyypillisesti 5%)

Eau de Toilette: 5-15% (tyypillisesti 10%)

Eau de Parfum 10-20% (joskus näkee myös ilmaisua Parfum de Toilette)

Parfum (extrait): 25% ja ylöspäin

Nimitykset kuten ’mist’ ja ’body spray’ kuuluvat voimakkuudeltaan colognen kategoriaan, samoin Eau Fraîche. Tyypillisesti Eau Fraîche –termiä käytetään naisten cologne-tuotteesta, cologne on vakiintunut miesten puolelle. (Alun perinhän ’cologne’ tulee Saksassa 1700-luvulla kehitetystä Eau de Cologne –tuoksusta, ja on sittemmin vakiintunut yleisnimitykseksi kevyille, vesimäisille tuoksuille.)

Tuoksut_050214_6

Löytyykö Karkkipäivän lukijoiden joukosta "mr. karkkipäiviä" jotka tunnustavat, että ee-dee-peet ja teet ovat vähän harmaata aluetta? Tuleeko hankittua useammin Eau de Toilette - vai Parfum -vahvuutta vai onko sillä edes mitään väliä?

(Joskushan samannimisen tuoksun EdT/EdP-versiot sisältävät myös eri tuoksuaineita, jolloin kyseessä ei enää ole pelkkä vahvuusaspekti vaan aivan eri tuoksu... Kyllä helpotetaan asiakasta..! ;) Edit. Selvennös - kirjoitin huonosti ^_^ Siis toki EdT ja EdP -versio samasta tuoksusta sisältävät aina osittain eri tuoksuaineita, mutta välillä ne tehdään niin erilaisiksi että toisen version yhteyttä alkuperäiseen on ainakin perusnuuskuttelijan vaikea löytää.)

47 comments on “Ei enää colognea tähän talouteen, kiitos!”

  1. Voi vide miten juntti olo nyt on :DDDD Ihan hyvällä tavalla siis :D Koska ei miulle oo koskaan tullut mieleenkään että hajuvesissä olisi jotain tuollaista eroa.. Oon jotenkin ajatellut kaiken maailman toilette-merkintöjen olevan niiden valmistustapaan liittyviä. Ja pitänyt vain itsestään selvänä, että jotkut tuoksut pysyvät paremmin kuin toiset, ja jos jokin ei pysy on vika minussa.. Hah :D Aina sitä oppii uutta! Kiitos Sanni kun muistat meitä dummeja aina välillä :D

    Vastaa

    0
  2. Itselläni oli vielä pari vuotta sitten ihan auki toi tuoksusanasto! Kun en ollut siihen mennessä juurikaan tuoksuista perustanut, niin ei siis ollut mitään syytä ottaa selvää. Nääkin on asioita, joihin ei välttämättä törmää jos ei tunne jotain intoilijaa. Itse en tunne kovinkaan montaa kosmetiikasta ylipäätään kiinnostunutta, eli ihan kaiken olen itse opetellut. Mutta samanlailla mulla välillä unohtuu, ettei kaikki osaa ruokaakaan laittaa...

    Mutta noista eroista, itsellä tulee yleensä ostettua EdT:tä, EdP:t kun usein tuntuvat liian voimakkailta ja paksuilta. EdT:t kyllä katoaa melko nopeasti, eikä Travaloitakaan viitsi kauhean montaa ostaa, niin loppupäivästä tuoksu on kokonaan jo kadonnut:/ Mistä muuten johtuu, että joillain tuoksut katoavat helpommin kuin toisilla? Hikoilusta (siis että hiki/kosteus pukkaa tuoksun pois iholta) vai mistä?

    Vastaa

    0
    1. Mistä muuten johtuu, että joillain tuoksut katoavat helpommin kuin toisilla?

      Mitään tarkempaa syytä en osaa sanoa mutta kemiastahan tuon täytyy johtua... Tai no olen mä kuullut yhdestä vaikuttavasta tekijästä, nimittäin tuoksun pitäisi pysyä paremmin kostealla tai "rasvaisella" iholla kuin kuivalla. Jostain luin että tuoksu pysyy iholla paremmin jos sen on juuri rasvannut ennen tuoksun suihkautusta (siis ei niin että iho vielä kiiltelisi rasvasta mutta että se on kuitenkin rasvattu ja kosteutettu).

      Vastaa

      0
  3. Nyt kävi kyllä todella hämmentävä tilanne, kun poikaystäväni näki vain tämän tekstin otsikon ja sanoi "Eikö cologne ole hajuvesi?" ja edes minä en tiennyt että se toden totta on :D

    Vastaa

    0
    1. ja edes minä en tiennyt että se toden totta on :D

      :D :D

      Voi olla näinkin päin..! :)

      Vastaa

      0
  4. mä olen aina ajatellut, että cologne = partavesi, ja että sillä olisi jokin muukin funktio kuin tuoksua hyvältä. mutta pitääkö tämä siis paikkaansa? entä aftershave, onko sillä esim. jotain hoitavaa funktiota lainkaan? :o poikaystävä laittaa aina parranajon jälkeen jotain moista, niin olen luullut että se sitten hoitaakin ihoa.. itselle ei tulisi mieleenkään jättää ihoa kosteuttamatta sheivaamisen jälkeen :D hmm. vaikeaa on! naisten tuoksujen suhteen nuo merkinnät tuntuvat jokseenkin itsestäänselviltä, mutta en ole koskaan tullut ajatelleeksi, että cologne olisi ensisijaisesti tuoksu-, ei hoitotuote!

    muuten, onkohan olemassa mitään varmaa keinoa tietää, ovatko edt ja edp sama vai eri tuoksu? olen ainakin kerran pettynyt katkerasti kun hyllyssä oli testeri vain edp:stä mutta myynnissä vain edt:tä, jonka sitten ostin ja joka oli täysin eri tuoksu... jäänyt käyttämättä koko pullo :/

    Vastaa

    0
    1. entä aftershave, onko sillä esim. jotain hoitavaa funktiota lainkaan?

      Aftershaven ainoa funktio (tuoksun lisäksi) on desinfioivuus, sen sisältämä alkoholi desinfioi ihon. Ja niin desinfioi muidenkin hajuvesien, mutta niissä taas tuoksuaineita on sen verran enemmän että eivät sovi ihanteellisesti kasvoille. Cologne-vahvuista voi vielä hyvin laittaa partavetenäkin, tai riippuu tuotteesta, cologne voi olla valmistajasta riippuen hyvinkin voimakkaan tuoksuista. (Tuoksuöljypitoisuudet vaihtelevat valmistajittain ja yhden valmistajan EdT voi olla toisen valmistajan cologne-vahvuus.)

      muuten, onkohan olemassa mitään varmaa keinoa tietää, ovatko edt ja edp sama vai eri tuoksu?

      Ei oikein, muu kuin nenä ja myyjän apu. :/

      Vastaa

      0
  5. En ny o mies mut kommentoin kuitenkin vaikka ei normaalisti ole tapana. Oon aina suurinpiirtein tienny EdT ja EdP;n erot, mutta tää oikeesti selvensi asiaa paremmin ja tulipahan tutuksi noi muutkin termit! Kiitos oikeasti! :)

    Vastaa

    0
  6. Mihin väliin sijoittuu perfymed deodorant? Mies toi tuliaisina Versace Bright crystal perfumed deodorantin ja kuvitteli ostaneensa siis ihan kainaloon suihkutettavan dödön :) Mutta eihän asia kuitenkaan ihan niin ole vai olenko itse ihan metsässä?
    EdT ja Edp on kyllä tuttuja asioita :)

    Vastaa

    0
    1. Mihin väliin sijoittuu perfymed deodorant? (...) kuvitteli ostaneensa siis ihan kainaloon suihkutettavan dödön :) Mutta eihän asia kuitenkaan ihan niin ole vai olenko itse ihan metsässä?

      Eikö se siis ole deodorantti...? Tai mistä arvelet että asia ei ole niin..?

      Parfymoitu deodorantti on tuoksupitoisuudeltaan varmasti jossain colognen ja EdT:n välimaastossa.

      Vastaa

      0
    2. Ihan fiilispohjalla päättelin :)Pieni hajuvesimäinen pullo, tuntuisi tuhlaukselta suihkutella kainaloon. Ja jotenkin miellän että deodorantti pitää hienhajun loitolla, mutta en usko tämän sitä tekevän. Olen siis käyttänyt ihan normi tuoksun tapaan, eikä tuoksu mielestäni edes häviä iholta nopeasti. Ihan kelpo ostos siis vaikka nimi aiheuttikin hämmennystä :)

      Vastaa

      0
    3. Varmasti parempi käyttötapa käyttää ihan normihajuvetenä :) Kyllä siinä varmaan jotain deodorantti-ainesosiakin on mutta olen samaa mieltä että tuntuisi tuhlaukselta käyttää dödönä jos tuoksun perusteella menee hajuvedestä :)

      Vastaa

      0
  7. Mun mielestä tuoksu on aina eri ku on edp tai edt, en ole törmännyt vielä kahteen samanlaiseen joista toinen vain tuoksuisi lievemmin :D kerro esimerkkejä, käyn tuoksuttamassa?:D

    Vastaa

    0
    1. Toki EdT:ssä ja EdP:ssä on aina jonkun verran ei tuoksuaineita, eli eiväthän ne tietenkään aivan samanlaisia koskaan ole, mutta kyllä mun mielestä valtaosan tunnistaa selvästi samaksi tuoksuksi. Armani Code, Lancôme Hypnôse, DKNY Be Delicious, YSL Elle, YSL Parisienne, Dior J'Adore...

      Sellaisia, joissa EdT ja EdP ovat (ainakin minun nenääni) aivan eri tuoksuja, siis niin että hädin tuskin tunnistaa kyseessä olevan saman tuoksun eri version, ovat vaikka Kenzo Amour, Givenchy Play ja Jean Paul Gaultier Ma Dame.

      Vastaa

      0
  8. (niin kuin lopuissa sanoitkin), että samanniminen EdT ja EdP saattavat olla aivan erilaisia tuoksuja, eli EdT ei välttämättä ollenkaan ole se "laimeampi" versio EdP:stä. Tästä oli juuri puhetta, kun olin tilaisuudessa, missä esiteltiin kevään uutuustuoksuja. Esim. Givenchyn Play for Her ja Play for Her Intense (voimakkaampi versio alkuperäisestä) ovat täysin eri tuoksuja kuin uutuus Play for her EdT, joka ei muistuta millään tavalla noita kahta aikaisempaa tuoksua, notesit on täysin erit. On kulma melko yleistä nykyään. Tieto tuli jopa itsellenikin vähän puun takaa... Tänä päivänä ei siis voi todellakaan automaattisesti olettaa, että EdT:t on suoraan kevyempi versio EdP:stä, vaan se saattaa olla usein täysin oma itsenäinen erilainen tuoksu.

    Vastaa

    0
    1. Esim. Givenchyn Play for Her ja Play for Her Intense (voimakkaampi versio alkuperäisestä) ovat täysin eri tuoksuja kuin uutuus Play for her EdT, joka ei muistuta millään tavalla noita kahta aikaisempaa tuoksua, notesit on täysin erit.

      Mä en vain tätä ymmärrä... Miksi tuoksutalot eivät voi yksinkertaisesti antaa tuoksulle eri nimeä silloin kun sen tuoksu ei enää liity alkuperäiseen? Tällaisella ei ole mitään muuta seurausta kuin asiakkaiden päiden sekoittaminen..

      Vastaa

      0
  9. Ihana ajatus, että naisten tuoksujen nimessä olisi parfyymi, ja miesten tuoksut erotettaisiin vessa-termillä... :p

    Mä haluaisin nyt anti-masentavana (?) kommenttina antaa pari tuotevinkkiä Paula's Choicelta. Nämä on mun suosikit anti-age-tuotteista normaalista rasvaiselle iholle, joka tykkää kevyistä koostumuksista. Tiedän, ettet välttämättä jaksa tilailla enempää kosmetiikkaa mistään, mutta jos haluat joskus testata tehoa, niin Paulaltahan saa aika edullisesti ja helposti pieniä näytekokoja nopeana kirjepostina kotiin. Joskus näytteet ovat loppu tai eivät ole vielä saapuneet Euroopan kauppaan, joten aina niitä ei verkkokaupassa näy. Ihan kaikista tuotteista ei kai näytettä myöskään ole, mutta useimmista on. Dodii:

    - RESIST Weekly Resurfacing Treatment with 10% Alpha Hydroxy Acid. (Iholle jätettävä AHA-kuorinta. Ohut ja silikoniton, kasvovesimäinen koostumus. Voi käyttää noin 1-4 kertaa viikossa ihon mukaan. Voisin laittaa pääni pantiksi, että keltään ei voi jäädä tämän teho huomaamatta, on se niin tehokasta silottamaan ihoa. Tämän "parina" toimisi muina päivinä käytettävä RESIST Daily Smoothing Treatment with 5% Alpha Hydroxy Acid, mutta sitä en ole itse kokeillut, niin en tietty voi suoraan suositella.)

    - RESIST Ultra-Light Super Antioxidant Concentrate Serum. (Ohuin PC:n seerumeista, vetinen, ei primer-tyylinen, imeytyy heti.)

    - RESIST Anti-Aging Clear Skin Hydrator. (Kosteusvoide, myös silmänympäryksille. Imeytyy nopeasti ja jättää tosi raikkaan tunnun, ei limaista pintaa.)

    Lisäksi sua voisi kiinnostaa RESIST-sarjan ruskeiden läiskien vaalentamiseen tarkoitettu Skin Transforming Multi-Correction Treatment with Azelaic Acid + BHA ja myöskin RESIST-sarjan Super-Light Daily Wrinkle Defence SPF 30, joka on kevyesti sävytetty, fysikaalisen aurinkosuojan (sinkkioksidi) antava kosteusvoide, edelleen normaalista rasvaiselle iholle. Näitä en itse ole (vielä) kokeillut. RESIST-linja on siis se erityisesti anti-age-tarkoitukseen tehty Paulan linjoista.

    Vähintäänkin tuo Weekly... with 10% AHA on sellainen, jonka teholta ei voi välttyä (kenenkään iho tuskin voi vastustaa glykolihapon toimintaa), ja jota kyllä kannattaa testata jos ei vastaavaa ole yhtä tehokkaana käytössä.

    Nyt kun olet yhä kärsinyt siitä saippuashampoon tahmasta, niin siltä varalta että se jatkuu ja haluat siitä eroon, haluaisin myös kovasti suositella Lushin Rehab-shampoota. Se (ainakin mulla) yhtä aikaa pesee tehokkaasti ja saa hiukset parempaan kuntoon, mikä on aika harvinaista. Siinä on kasviöljyjä, mikä kyllä näkyy hiusten kunnossa, mutta päänahka ei lismaannu. Tuuheutta ei toki hirveästi saa, kun tarkoitus on ennemmin silottaa, mutta puhtautta ja ilmavuutta saa, ja samalla parempikuntoiset hiukset. Pienikin pullo riittää näemmä puoli elämää. ;)

    En tosiaan odota, että näistä vinkeistä tarvitsee kenenkään kiinnostua, mutta turha sitä varmaan on pantatakaan, jos tuntuu siltä, että joku muukin voisi hyötyä. :)

    Vastaa

    0
    1. Kiitos Veppe! :)

      (Ja viestisi oli kuin olikin mennyt roskapostiin, WordPress tulkitsee pitkät listanomaiset viestit roskana.)

      Paulaa on kyllä aikeissa ennemmin tai myöhemmin kokeilla, varmasti tulen noita tuotteita joku päivä tilaamaan vaikka kuinka on kaapit täynnä putelia. :) Minullehan tarjottiin Paulaa testiin silloin kun PC rantautui Suomeen mutta en silloin jaksanut niitä ottaa vastaan kun ne näkyi suunnilleen joka blogissa. En tykkää kirjoittaa samoista tuotteista mistä 15 muutakin tekee samaan aikaan juttua...

      Ja mitä Lushiin tulee, vielä on se Fair Trade Honey + liikkeestä saamani näytteetkin testaamatta... ^_^ Ne ovat vuorossa seuraavana kun saippuahommat on saatu päätökseen.

      Vastaa

      0
    2. Joo, no kyllä mä vähän roskana itsekin noin pitkää litaniaa pidin, eikä olisi haitannut, jos olisi kadonnut... Mutta listasin nyt kuitenkin vielä kerralla parhaat vinkkini siihen, ettei jää sanomatta. Ja sitä Rehabia suosittelin ihan sopivan funktion ja tehon vuoksi, siltä varalta että moinen tulisi tarpeeseen, en huvin vuoksi testattavaksi. Toki sulla varmasti riittää kosmetiikkaa missä tahansa tarkoituksessa melkeinpä loppuiäksi. :)

      Vastaa

      0
  10. Ääh... Joko tässä kommenttikentässä on jotain erilaista, tai sitten multa lensi äsken kaksi yritystä sun roskapostiin tai kauas bittiavaruuteen.

    Vastaa

    0
  11. Thierry Muglerin Mugler Cologne on kyllä poikkeuksellinen cologne ja sitrustuoksu, kun se on melko kestävä, ainakin sellanen 3-5 tuntia itselläni. Harmi, että sen saatavuus on niin nihkeä! (Mutta jos törmäät jossain matkoilla, niin suosittelen! Aivan ihanan mehevä sitrus.)

    Vastaa

    0
  12. Ostan aina EdT:tä, sillä EdP:t ovat omaan nenääni hiukan liian voimakkaita. Tiesin entuudestaan kaikki nimitykset ja niiden "voimakkuusasteikon", mutta uutena tietona tuli tuo pieni suluissa oleva lisäys ihan lopussa. Ei siis ihme, että saman tuoksun EdT ja EdP tuoksuvat joskus erilaisilta. :D Hämmentävää...

    Vastaa

    0
  13. Omistan todella monia hajuvesiä ja käytän niitä päivittäin, mutta en koskaan ole kyllä tiennyt mitä nuo merkit tarkoittavat. Hajuvesien kestoakaan iholla en ole pahemmin pohtinut. Useimmat tuoksuu nenääni aika pitkään, ja pidän siitä.

    En ole itse ostanutkaan hajuvettä vuosiin, sillä olen aika usein saanut niitä tuliaisiksia ja lahjoiksi, joten myöskään tarvetta ei ole ollut oppia tuntemaan merkkejä tai tutkimaan niitä hajuvesipurkkien kyljistä. Jonkinlainen fiilis kuitenkin noita merkintöjä kohtaan minulla on.

    Esim tuo eau de toilette merkki hajuvesipurkissa on aina ollut minulle sellainen sanahirviö mitä en mielellään näkisi hajuvesipurkissani. Ihan niinkin tyhmästä syystä kuin että siitä tulee mieleen toiletit (kuin wc:t), enkä siksi pidä sanan tuomasta mielleyhtymästä. Sitten Parfum on paljon kauniimmin soljuva sama. Heh... Ja näillä sanojen mielleyhtymillähän ei siis pitäisi olla mitään merkitystä käytön kannalta, mutta minä nyt olen tällanen esteettisyysfriikki! :))

    Vastaa

    0
  14. Mulla oli joskus Tommy Girlin cologne-versio, joka oli vahvuudeltaan vähintään keskiverto-edt:n luokkaa, ellei enemmänkin. Sama juttu Gaultierin Ma Damen eau fraichen kanssa. Jotkut edt:t taas häviävät iholta hetkessä. Ei näistä tunnu ihan niin helposti ottavan selkoa termistöstä huolimatta..

    Vastaa

    0
  15. Minun vintage Parisini (YSL) on Fleur de Parfum jonka merkitystä en ole yksiselitteisesti onnistunut ratkomaan.

    Asia jonka koen tuoksuista puhuttaessa hieman häiritseväksi ja itselleni hankalaksi on, että tuoksuista puhutaan parfyymeinä. Minulle kun parfyymi on se kaikista kallein ja voimakkain tuoksukoostumus.

    Vastaa

    0
  16. Omalla miehelläni ei ole mitään tajua tai kiinnostusta siihen, että mitä vahvuusluokkaa kulloinkin käytössä oleva haisu on. :)
    Tärkeimmät kriteerit ovat: ettei se ole yhtä kauhea kuin vuosikymmenien takainen Tabac Original ja pullo on suihkepullo.
    Koska itselläni on jo lähes hävettävät määrät hajuvesiä Eau de toiletesta aina Chanel 5:n parfyymiin (ei kai tarvitse sanoa keltä se on saatu?), on hänellekin minun kauttani kertynyt paperikassillinen eri haisuja. Mitään suosikkia ei ole kuulemma.

    Vastaa

    0
  17. Olin kyllä suunnilleen perillä noista nimityksistä. Mä oon varmaan saanut aika vahvan valmennuksen kotona, äidilläni on hajuvesiä... noh, aika monta pulloa:)

    Sitä en sen sijaan ollut tiedostanut, että samalla nimellä myytävä, eri vahvuinen tuoksu voi kuitenkin oikeasti olla ihan kokonaan eri tuoksu.

    Tähän kun vielä ympätään se, että tuoksujen nimiä vaihdellaan tai kuten ymmärtääkseni Diorilla, samalla nimellä on eri vuosina julkaistu aivan eri tuoksuja. Herää vain kysymys, miten nainen, joka on löytänyt mieleisensä tuoksun ja käyttänyt sen loppuun, onnistuu tuoksun loppumisen aikoihin eli muutaman vuoden päästä löytämään lisää sitä samaa tuoksua. Saati että häne miehensä onnistuisi ostamaan sitä hänelle:D

    Ärsyttävää, mun mielestä tuoksun valinta on niiiin vaikeaa jo muutenkin. Kai lähinnä siitä syystä, että niitä ei voi sovittaa ihan samalla tavalla kuin meikkejä tai vaatteita (ei sillä, ettäkö osaisin ostaa niistäkään kumpiakaan)

    Vastaa

    0
    1. Tähän kun vielä ympätään se, että tuoksujen nimiä vaihdellaan tai kuten ymmärtääkseni Diorilla, samalla nimellä on eri vuosina julkaistu aivan eri tuoksuja. Herää vain kysymys, miten nainen, joka on löytänyt mieleisensä tuoksun ja käyttänyt sen loppuun, onnistuu tuoksun loppumisen aikoihin eli muutaman vuoden päästä löytämään lisää sitä samaa tuoksua.

      Sanopa muuta...! Tuo Diorin pelleily on kyllä jotain niin käsittämätöntä että kommentit aiheesta on loppuneet jo kesken...

      Vastaa

      0
  18. Hyvä postaus! Omistan lähinnä EdP-tuoksuja, koska ne ovat yleensä kehittyneempiä ja moniuloitteisempia sekä kestävät iholla pidempään kuin EdT:t. Ja olen myös huomannut, että välillä saman tuoksun EdP ja EdT -versiot ovat aivan erilaisia keskenään. Mielelläni maksan EdP:stä hieman enemmän, en niin usein tuoksuja kuitenkaan osta. Tuo Play Intense on muuten ihana, ostin sen avomiehelleni joululahjaksi :)

    Vastaa

    0
    1. Tuo Play Intense on muuten ihana, ostin sen avomiehelleni joululahjaksi :)

      Niin on, aivan ihanan mausteinen...! Mun miehellä "ongelmana" tuon tuoksun kanssa on se, että siihen ei saa stick-dödöä vaan rollin. Ja äijä ei suostu rollia käyttämään...

      Vastaa

      0
  19. Huippu tuoksuselvitys! EdT/EdP itselleni tuttuja termejä, mutta cologne oli ihan vieras sana. Itse suosin EdT-tuoksuja, olen hyvin herkkänenäinen ja haluan että hajuvesi tuoksuu vain hyvin lähellä minua, en halua haista kilometrin päähän. :)

    PS. Löysin blogisi eräältä keskustelupalstalta jossa blogiasi kehuttiin kovasti, luin koko eilisen illan vanhoja postauksiasi ja löysin HUIMASTI vinkkejä itselleni! Olen aina ajatellut että youtube-tutorialeista saa ne parhaimmat vinkit... ;)IM IN LOVE!!

    Vastaa

    0
    1. Tervetuloa Anskuli! :) Aina kiva kuulla että vanhojakin postauksia luetaan..!

      Vastaa

      0
  20. Muistin kuulleeni noista eroista ennenkin, mutta kun en harrasta hajuvesiä, olin unohtanut. Muutama lahjaksi saatu eau de parfum kyllä löytyy, mutta nekin tuntuvat haihtuvan viidessä minuutissa.

    Kölninveden olen mieltänyt jotenkin parranajon jälkeen desinfiointitarkoitukseen tarkoitetuksi, sillä onhan noissa alkoholia. :D

    Vastaa

    0
  21. Hei! Tuo after shaven sijoittuminen asteikolla oli uusi tieto. Olen kyllä noteerannut, että selektiivisillä merkeillä ei nykyään juuri taida olla "partavesiä". Onko muuten hajuvesi-sana tuoksujen yhteydessä ihan väärä - vähän niin kuin jalkapallon kutsuminen potkupalloksi aiheuttaa näppylöitä tosiharrastajille?

    Vastaa

    0
    1. Olen kyllä noteerannut, että selektiivisillä merkeillä ei nykyään juuri taida olla “partavesiä”.

      After shavet taitaa pikkuhiljaa alkaa kuolla sukupuuttoon... Useimmat miehet haluavat nykyään käyttää voimakkaampia tuoksuja, eivätkä he muutenkaan läiski tuoksua naamaansa. Nykyään after shave -tuotteet ovatkin enemmän hoitavia ja kosteuttavia balmeja ja nuo "old school" tuoksu-partavedet ovat lähinnä enää vanhan sukupolven käytössä.

      Onko muuten hajuvesi-sana tuoksujen yhteydessä ihan väärä

      Ei ainakaan minun mielestäni, kyllä mä itse käytän tuota ilmaisua mutta kuulostaahan 'tuoksu' jotenkin fiinimmältä... Sana 'haju' kun kuitenkin liitetään yleisesti johonkin pahalta haisevaan... Hmm, nyt kun alkaa miettiä asiaa, niin hassua oikeastaan, että voi sanoa sekä 'hyvänhajuinen' että 'pahanhajuinen' mutta ei 'pahantuoksuinen'.... Tuoksu on ainoastaan positiivinen, :)

      Vastaa

      0
  22. Mahtavaa, tämä juttuhan tuli kuin tilauksesta! Viime viikolla Dubaissa pyöriessäni Victoria's secretillä mietin, että täytyy kysyä sinulta selvennystä näihin erilaisiin body sprayhin ja misteihin, mutta täällähän vastaukset onkin valmiina! Kiitos! :)

    Vastaa

    0
  23. Mullekin tuo cologne oli aiemmin ihan vieras, kunnes reilu vuosi sitten Saksassa, Kölnissä (siinä on muuten nätti kaupunki) minulle selvisi, että tosiaan, Köln on englanniksi Cologne. "Kölnin vesi". Se jos mikä kuulostaa vanhojen pappojen kamalta:)

    Vastaa

    0
  24. Suomi on vähän paitsiossa tuoksujen suhteen, ja tarjonta on Länsi-Euroopan vaatimattomimmasta päästä. Meiltä puuttuu sekä asiatietoa niistä että näppituntuma siitä mikä on laadukas tuoksu. Muualla ihan tavallisia tavaratalotuoksuja saa meiltä heikosti - vaikka Hermesin Jardinsieja tai YSL:n uudelleenlanseerattuja suosikkeja (In Love Again, Y, Nu). Tai löytyykö hyllystä Guerlainin Mitsoukoa?

    Tuo tuoksujen vahvuusluokittelu ei nykyään ole kauhean keskeinen asia. Noi kirjaimet tuoksujen nimissä on nykyään todella merkityksettömiä: kuten sun esimerkkikin kertoo, EdT:n ja EdP:n vahvuusalue on päällekkäin ja multa ainakin löytyy paljon kehnokestoisia EdP-tuoksuja jotka eivät paljon kölninvedestä eroa.

    Tuoksut kehitetään nykyään usein olemaan parhaimmillaan testiliuskalla, koska se vaikuttaa niin paljon ostopäätökseen. Iholla oikeasti elävät ja kehittyvät tuoksut alkavat nykyään olla harvinaisia (kaiva jostain esiin vaikka Guerlainin Chamade ja vertaa sitä johonkin Jimmy Choohon niin huomaat eron). Ihan noin esimerkiksi mun iholla Chanel 5 tai 19 extrait de parfum on parin tunnin juttu mutta molempien EdP kestää 12+ tuntia. Paljon vahvuutta enemmän kestoon vaikuttaa tuoksun tyyppi, erilaiset raaka-aineet haihtuvat eri vauhtia, raskaammat ja orientaalimmat ambraisemmat tuoksut tuntuvat pysyvän iholla pitempään kuin sitrukset ja hedelmät. Nykyään kun tuoksuissa on pääosin synteettisiä molekyylejä, joitakin niistä käytetään extendereinä, ja siten on saatu kikkailtua esim. pitkäkestoisempiä cologneja. Tuoksun haihtumista voi hidastaa suihkuttamalla sitä hiuksiin tai vaatteisiin.

    Vastaa

    0
    1. Tosi kiinnostavaa! Kiitos kommentista, Gogol!

      Tuoksut kehitetään nykyään usein olemaan parhaimmillaan testiliuskalla, koska se vaikuttaa niin paljon ostopäätökseen.

      ...mutta tästä en itse ole samaa mieltä (toki jokaisen nenä yksilöllinen), mun mielestä tuksut on aina liian tymäköitä testiliuskalla ja paperi haisee sieltä "läpi".

      Vastaa

      0
  25. Jep, tuntuu nuo tuoksukonsentraatiot olevan aika merkityksettömiä nykyään. Esim Lanvinin Jeanne on TODELLA mieto vaikka onkin edp, ja sitten taas vaikka Aquolinan Pink Sugar pysyy iholla kuin tauti, vaikka onkin edt.

    Tuosta Guerlainin Aqua Allegoria Pamplelune - tuoksun kuvasta tuli mieleen, että itse pidän tuoksusta myös kovasti, mutta olen tuoksun käytön suhteen hieman epävarma; valitettavan monissa arvioissa ihmiset yhdistävät tuoksun kissanpissaan :/ mutta toistaiseksi ainakaan kukaan ei ole valittanut :D

    Vastaa

    0
    1. mutta olen tuoksun käytön suhteen hieman epävarma; valitettavan monissa arvioissa ihmiset yhdistävät tuoksun kissanpissaan :/

      Eikä? :D Mä rakastan tuota tuoksua, ylivoimaisen paras greippituoksu!

      Vastaa

      0
    2. Myös valtaosa tuoksuharrastajista tuntuu pitävän tuoksusta paljon, mutta sitten taas kun katsoo "tavisten" arvioita esimerkiksi makeupalleyssä ja fragranticassa niin niissä vilisee cat pee useammin ku kerran :( Jännä miten ihmiset kokee tuoksut eri tavalla.

      Vastaa

      0
  26. Olipa ihan pirteä juttu lukea kun oli sen verran maanantai päivä kiitti siitä.

    Vastaa

    0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2025 (30)
    • 2024 (125)
    • 2023 (149)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (207)
  • Avainsanat