18.11.2013

Missä on ihmisten käytöstavat?

Jouduin perjantaina laivalla niin loukkaavan ja epäasiallisen käytöksen kohteeksi, että menin ihan sanattomaksi hämmennyksestä ja pahasta mielestä. Yleensä olen suhteellisen sanavalmis nainen ja osaan sanoa törkeille tyypeille ns. "vastaan", mutta nyt saatoin vain katsoa näitä ihmisiä hämmästyksen ja häpeän vallassa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuten kerroin perjantain postauksessa, olin lähdössä iloisin mielin Siljan Happy Lobster -ravintolaan, jossa ruokailu on minulle aina laivamatkojen kohokohta. Ruoka on vain jotain niin hyvää, ja hinta-laatu-suhde saa tällaisen köyhäilijänkin suupielet korviin. "Rapuhetki" tuo minulle muuten niin arkiseen ja rutinoituneeseen laivamatkaan pienen kultareunuksen.

M/S Symphonyn Happy Lobster on todella ahdas, ja pienet pöydät ovat käytännössä aivan vieri vieressä. Se on myös aina täynnä, no, ainakin viikonloppuisin. Minut ohjattiin pöytään, jonka vieressä 15 sentin päässä istui noin viisissäkymmenissä oleva, vähän fiinimmän näköinen pariskunta. He olivat käymässä keskustelua jälkiruokavalinnoista, ja olivat hieman kyllästyneen näköisiä tarjoilijan viimein purjehtiessa heidän pöytäänsä ja pahoitellessa että he olivat saaneet hieman odottaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

No, pariskunnan odotellessa jälkiruokaansa minä sain alkuruokani. Se oli Äyriäislautanen, ehdoton lempparini Happy Lobsterissa ja tilaan sen joka kerta. Taustatietona kerrottakoon, että en ole mitenkään hurjan tottunut rapuveitsen käsittelijä ja auon lähes kaikki ravut sormin. (Alkuruokalautasella tosin ei mitään suuria rapuja olekaan, ne saa mielestäni ihan kätevästi auki ilman veistä.) Muistan aina, kun tilasin äyriäislautasen ensimmäistä kertaa ja olin ihan että apua, miten näitä syödään... Lautasella taisi olla kolme erilaista välinettä niiden käsittelyyn. Sitten huomasin, että muutkin ravintolassa käyttävät sormiaan ja tarjoilijakin nauroi että "ota ihan rennosti, nämä saa syödä ihan miten haluaa". :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Noniin, mutta siis perjantaihin. Olen jo pitkään aikonut kirjoittaa blogiin pienen jutun Happy Lobsterista ja rapujen syönnistä, ja halusin ottaa juttua varten pari kuvaa. Otin esiin kamerani ja nappasin Äyriäislautasesta muutaman kuvan. Tämä vei alle minuutin eikä varmastikaan kiinnittänyt kenenkään huomiota koko ravintolassa - paitsi viereisen pöydän fiinin pariskunnan. Laittaessani kameraa takaisin laukkuun, alkoi pariskunta kommentoida kuvien ottoani kovaan ääneen.

"Siis ei herranjumala miten noloa, ihan järkyttävää", mies sanoi.

"Aivan, siis niin järkyttävää", nainen komppasi.

"Voi hyvänen aika kun kaikesta pitää koko ajan olla ottamassa kuvia, tämäkään tyttö tuskin pystyy odottamaan että pääsee laittamaan kuvat jonnekin Twitteriin tai Facebookiin", mies sanoi.

"Niin juuri, ihan paaaaakko laittaa kaikesta syömästään heti kuva Facebookiin",  nainen sanoi.

"Ihan järkyttävää", mies totesi. Äänensävy oli niin liioitellun teatraalinen, että jos en itse olisi ollut arvostelun kohteena, olisin varmasti revennyt nauramaan.

"Niin järkyttävää", nainen jatkoi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pariskunnan tarkoitus oli eittämättä, että kuulen kaiken tämän. Vaikka he eivät olisi korottaneet ääntään, olisin toki silti kuullut, istuinhan vain 15 sentin päässä. Päätin keskeyttää taivastelun ja sanoin heille:

"Anteeksi nyt vain kovasti, mutta aion kirjoittaa ravintolavierailustani jutun. Tarvitsen siihen kuvia".

"Niin joo, ihan varmaan", nainen sanoi ja katsoi minua niin ylimielisesti että ihan jäädyin.

"Ihan sama mutta järkyttävän noloa tuollainen", mies sanoi ja katsoi minua yhtä ivallisesti.

Olin niin puulla päähän lyöty että pystyin vain tuijottamaan heitä.

Siinä tämä hienon näköinen pariskunta istui kuvitellen olevansa parempia ihmisiä hienoine käytöstapoineen, ja katsoivat oikeudekseen alkaa arvostelemaan ja pilkkaamaan "noloa rahvasta". Toinen tulee ravintolaan hyvillä mielin syömään, ja nämä ihmiset alkavat ääneen pilkkaamaan häntä.

id_Pariskunta

Kuva: 123rf.com © Alvaro Cabrera Jiménez

Nainen katsoi minua melkein aggressiivisesti, ilmeisen provosoituneena siitä, että ylipäänsä olin kehdannut avata heille suuni. Hän alkoi selittää:

"Me oltiin juuri Pariisissa, ja sielläkin yhdessä ravintolassa istui tyttö joka alkoi kuvaamaan croissantiaan, siis ihan kääääsittämättömän noloa. Siinä se väänteli ja käänteli itseään sen kameran kanssa, jooooka puolelta piti saada kuva siitä hemmetin voisarvesta, niin uskomattoman noloa."

Tätä kertoessaan nainen alkoi itse vääntyillä ja kääntyillä istuimellaan, esittäen croissant-tyttöä. Hän heilui tuolillaan niin että päätyi osittain melkein syliini. Aloin miettiä, oliko nainen juovuksissa. Aikamoisen ylimitoitettu reaktio kuvanottooni. Nainen ei kuitenkaan vaikuttanut humaltuneelta. Hän vaikutti vain - - erittäin ylimieliseltä ja tuohtuneelta.

Olisin halunnut sanoa vielä jotain, mutta en kertakaikkiaan kyennyt. Tunsin oloni loukatuksi ja samalla häpesin pariskunnan puolesta. Käsittivätkö he ollenkaan käytöksensä epäasiallisuutta? Miten joku kehtaa olla noin epäkohtelias ventovieraalle ihmiselle? Mitä olin heille tehnyt? Otin kolme kuvaa ruoka-annoksestani.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Käännyin pois ja aloin syödä rapujani. Hetken kuluttua kuulin, kun nainen vielä totesi miehelleen, "On se kyllä ihmeellistä että lapset ja nuoret ylipäänsä tilaavat mitään äyriäisiä kun eihän ne osaa edes syödä niitä." Mies komppaili.

Lapset ja nuoret...!

. . .

Ilta meni melkein pilalle. Olin vähän aikaa kuohuksissa moisesta julkisesta "hyökkäyksestä" ja oli aika ikävä yrittää siinä syödä annostaan jota olin niin kovasti odottanut, viereisen pöydän mulkoillessa ruokailuani. Onneksi pariskunta poistui pian ja hyvä ruoka pelasti tunnelmaa edes vähän. Toisen annokseni, Scampi-salaatin, sain syödä rauhassa.

Okei. Ruokien kuvailusta on tullut blogien ja muun kuvapainotteisen sosiaalisen median kautta varsinainen ilmiö, ja varmasti se ärsyttää joitakin ihmisiä. Helkkari, myönnän itsekin että se näyttää vähän huvittavalta ja joissain tilanteissa varmasti jopa nololta. Mutta häiritseekö se ketään? Ja jos häiritsee, eikö olisi kohteliasta pitää se omana tietonaan ja päivitellä vaikka kaverinsa kanssa keskenään tilanteen jälkeen?

Kumpi on nolompaa - se että ottaa kaikessa hiljaisuudessa valokuvan lautasestaan vai se että alkaa ääneen taivastelemaan ja dissaamaan kuvan ottanutta henkilöä - niin että henkilö ja puoli ravintolaa kuulevat? En pysty ymmärtämään tällaista perusteetonta ilkeyttä.

Luulen, että tässä asiassa minulla on arvostelijoitani paremmat perusteet todeta heidän käytöksestään;

"Ihan jääärkyttävää".'

P.S. Laitan tänne taas yhteisen vastauksen kaikille niille kommentin jättäneille joille en henkilökohtaisesti vastannut - kiitos "kollektiivisesta paheksunnastanne" tällaista rahvaan kyykytystä kohtaan, todella harmi ettei kyseinen pariskunta tai ylipäänsä heidän kaltaisensa "Paremmat Ihmiset" tätä juttua ja keskustelua lue. Voisi tehdä hyvää saada vähän ajattelemisen aihetta. Kaikkiin kommentteihin olisi tehnyt mieli vastata mutta niitä on niin paljon, kiitos runsaasta osanotostanne!

134 comments on “Missä on ihmisten käytöstavat?”

  1. .... Ei oo todellista. Olisin varmaan itse tuossa vaiheessa naamapalmuillut aika rajusti ja jäänyt vaan tuijottamaan järkyttyneenä, ja ehkä sanonut hetkisen kuluttua (hiljaa tuijotettuani) "Piti ihan jäädä todistamaan tälläisten riemuidioottien toimintaa". Tai muuta sellaista. :D

    Vastaa

    0
  2. No nyt on "hienolta" pariskunnalta kadonnut tilannetaju kokonaan! Sekä käytöstavat! Jumaliste että ottaa päähän.

    Tuosta tuli mieleen kun olin opiskelemassa tarjoilijaksi. Ryhmämme pääsi Helsinkiin eri baareihin ja cocktail-tiloihin tutustumaan, sekä katsomaan miten drinkkejä tehdään jne. Yksi tutustumis kohteistamme oli Kampin lähellä sijaitseva Champagne-baari. Oli hieno paikka, mutta kun kierroksen päätyttyä olin astumassa ulos paikasta, ovella oli n. +40-vuotias nainen joka tokaisi:" Miten täältä tulee tämännäköistä porukkaa ulos? Luulin tämän olevan tasokas paikka." Siinä sitten tapitettiin silmät pyöreinä tätä rouvaa ja hänen seuralaistaan kun meidät ohittivat.

    Vastaa

    0
  3. Ymmärrettävästi pahoitit mielesi, mutta kuten itsekin totesit, oli pariskunnan käytös vielä nolompaa.

    Vastaa

    0
  4. :O No voi parkoja, mitenhän tosiaan tuolta järkytykseltään pystyivät edes syömään!? En voi kuin ihailla sun hermoja, olisin itse varmaan käynyt eukon kurkkuun kiinni tai vähintäänkin koristellut asun merenelävillä. "Ota tästä kuule tällanen helmikaulakoru, sopii sulle ihanasti! Tässä nyt on vielä nää simpukat mukana, ei kai se haittaa??" No, todellisuudessa käy useimmiten juuri noin, että vaikka olisikin pokkaa puuttua vääryyteen, niin äärimmäisen huonoa käytöstä kohdatessaan jostain syystä yllättyy ja häkeltyy niin pahasti, ettei osaakaan tehdä mitään. Kaipa sitä ei vaan osaa siinä hetkessä uskoa silmiään/korviaan, se on itselle niin absurdi ajatus että käyttäytyisi noin.

    Kyllä muakin huvittaa ne miljoonat annoskuvat instagramissa yms, mutta ei se mitään oikeutusta anna mennä loukkaamaan ketään yhtään missään. Ihan huvittavaa suorastaan, että eliittiharhainen pariskunta näyttää omalla käytöksellään olevansa niin kaukana mistään fiinistä kuin mahdollista. Ja sekin näyttää olevan totta, että Suomessa olisi ainakin naisena tarpeen olla röökiryppyinen, harmaa ja ylipainoinen örvelö, jotta ei tulisi alle 40-vuotiaana kutsutuksi lapseksi tai teiniksi. Niin ja tukanhan on oltava myös lyhyeksi kynitty, sehän on täällä se "aikuisten naisten" malli. Kovin on kateellinen kansa.

    Ja miten niitä äyriäisiä muuten ne (oikeasti) lapset ja nuoretkaan oppisivat syömään muuten kuin käytännössä harjoittelemalla?

    Vastaa

    0
  5. Siis olihan toi ihan uskomattoman asiatonta köytöstä tuolta pariskunnalta! Olisivatkohan käyttäytyneet samalla tavalla, jos olisit ollut kavereiden tai miehen kanssa syömässä...

    Mutta tosiaan tuo ravintolassa kuvaaminen on kyllä sellainen juttu, mihin toivoisin ihmisiltä hiukan harkintaa. Kännykällä tai pienellä pokkarilla napsaistu kuva annoksesta nyt tuskin kauheasti ketään voi häiritä, varsinkin, jos sen tekee niin, että laitteessa ei ole ääniä päällä. Järkkärin kanssa saa kuitenkin aika helposti tehtyä kuvaamisesta aikamoisen shown, vaikkei se ehkä itsestä siltä tuntuisikaan. Järkkäristä kun aika usien lähtee jo ääntäkin ja kuvaaja yleensä haluaa napsia monta kuvaa, että joukossa on varmasti mieluinen otos. Ja kameran koon vuoksi hyvän kuvauskulman hakeminen saattaa vaatia aikamoista kiemurtelua ja jos kuvaa salamalla, niin siitä tulee vielä lisää hälyä. Mun mielestä siis olisi hiukan moukkamaista kuvata hienossa ravintolassa antaumuksella esim. neljän ruokalajin illallista, jos viereinen pöytäseurue on ihan lähellä.

    Olin juuri viikonloppuna syömässä hienossa ravintolassa, jossa parinkymmenen metrin päässä olevasta pöydästä kuului ja näkyi salaman räpse. Tuo ei itseäni häirinnyt, kun ei tapahtunut viereisessä pöydässä, mutta ajattelin lähinnä, että se oli hiukan moukkamaista käytöstä noin hienossa ravintolassa. Toivoisin siis, että tässä asiassa otettaisiin muut ihmiset huomioon. Varsinkin jos pitää ruokaan keskittyvää blogia ja menee (tai ravintolan puolesta kutsutaan) ravintolaan tarkoituksenaan blogata ruuista ja ravintolakäynnistä niin voisi jo varausvaiheessa pyytää pöydän mahdollisimman rauhallisesta paikasta.

    ja tämä ei nyt ole tarkoitettu mitenkään pahalla, mutta onhan ensimmäisessä kuvassa tuttujasi tai saitko heiltä luvan kuvan ottamiseen? Vaikkei kuvan ottamisessa "laillisesti" olisikaan mitään väärää, kokisin itse todella tungettelevaksi, että minua kuvattaisiin ravintolassa tietämättäni ja kuva ilmestyisi myöhemmin jonkun blogiin. Tämä siis silloinkin kun kasvojani ei voi tunnistaa. Ehkä tosiaan tämä on yksi syy miksi suhtaudun aika varauksella ravintolassa kuvaamiseen; en tahdo päätyä vieraiden ihmisten kuviin suu täynnä ruokaa, kun olen maksanut hienosta ravintolaillasta.

    Vastaa

    0
    1. ja tämä ei nyt ole tarkoitettu mitenkään pahalla, mutta onhan ensimmäisessä kuvassa tuttujasi tai saitko heiltä luvan kuvan ottamiseen?

      Eivät ole tuttujani. Ravintola on julkinen paikka jossa saa kuvata ihmisiä lupaa kysymättä (ellei ravintola itse ole tätä rajoittanut).

      Vaikkei kuvan ottamisessa “laillisesti” olisikaan mitään väärää, kokisin itse todella tungettelevaksi, että minua kuvattaisiin ravintolassa tietämättäni ja kuva ilmestyisi myöhemmin jonkun blogiin.

      Ymmärrän tämän, mutta en varta vasten kuvaa jotain ihmistä vaan tilanteita. Viittaamassasi kuvassa (oletan että tarkoitat kakkostaa, et ensimmäistä) olen halunnut kuvata ruokailutilanteen, en tiettyjä ihmisiä. Pidän kiinni siitä että kuvissani olevia julkisella paikalla olevia ihmisiä ei voi tunnistaa (vaikka lain mukaan heidän kasvonsakin saisivat näkyä), joten en näe ko. kuvan julkaisemisessa mitään väärää. Ymmärrän itsekin, että saatan ravintolassa tai baarissa ollessani joutua kuvaan joka päätyy nettiin tai lehteen.

      Vastaa

      0
    2. Joo, ymmärrän kyllä, että kuvaamisessa ja kuvan levittämisessä etenkin tunnistamattomana ei ole mitään väärää, en vain itse pidä siitä. Tai lähinnä tuntisin oloni todella vaivaantuneeksi, jos huomaisin jonkun kuvaavan niin, että osun itse valokuvaan. Ja tämä juuri siitä syystä, että en tiedä päätyykö kuva kotialbumiin vai laajempaan levitykseen. Kokisin esimerkiksi sen, että joku ikuistaa minut blogissa julkaistavaan kuvaan silloin kun juhlistan itselleni tärkeää merkkipäivää, todella epämiellyttäväksi ja tungettelevaksi.

      Ja siis tuo pöytäseuruekuva on siinämielessä ihan kiva, että kasvoja ei tosiaan tunnista. Jotenkin vaan omaan makuuni se on niin läheltä otettu, että tuli tunne, kuin olisin vakoilemassa kuvassa olevien naisten illallista, kun kuvasta jotenkin välittyy, että se on otettu heiltä kysymättä. Tarkoitus ei siis ollut loukata, tässä blogissa on mielestäni ylipäätään ihan hyvä linja siinä mitä ja miten kuvataan ja tämä vain sattuu olemaan sellainen asia, mistä itselläni on aika vahva mielipide. Koen kuitenkin tärkeäksi, että näistä kuvaamisasioista puhutaan, niin ehkä itse kameran välkkyessä ravintolassa osaan itse suhtautua asiaan paremmin ja kuvaajat taas osaavat huomioida muiden asiakkaiden mielipiteitä :)

      Vastaa

      0
    3. Tarkoitus ei siis ollut loukata

      En loukkaantunut, ymmärsin oikein hyvin kommenttisi. :) Saattaisin varmasti itsekin hätkähtää jos löytäisin itseni (naama sutattunakin) jonkun blogista vastaavassa illalliskuvassa, mutta itse suhtaudun asiaan kuitenkin niin eri lailla että en varsinaisesti pahastuisi tai kokisi kuvaa tungettelevana. Koska olen niin sisäistänyt sen (entisenä nettiportaalin Party Pics -kuvaajana, itse asiassa ;)), että ravintolassa saattaa päätyä kenen tahansa kuvaan ja esille nettiin.

      Koen kuitenkin tärkeäksi, että näistä kuvaamisasioista puhutaan

      Kyllä, samaa mieltä :)

      Vastaa

      0
    4. Moikka,

      Itse haluaisin lisätä tähän keskusteluun media-alan opiskelijana vielä yhden aspektin.

      Itsekin kokisin todella epämukavaksi sen, jos löytäisin kuvani yhtäkkiä jonkun blogista. Jokaisella on oikeus tehdä vapaa-ajallaan mitä haluaa ja kenen kanssa haluaa ilman, että se tulee julki Internetissä.

      Mielestäni illallispaikoissa ja baareissa kuvatessa kannattaa aina miettiä, onko henkilö x siellä sellaisessa seurassa, jossa haluaa tulla julkisuuteen. Edellisessä työpaikassani (sanomalehdessä) erään miehen uusi suhde oli paljastunut ex-vaimolle, kun vaimo oli nähnyt lehtikuvan joistakin uuden vuoden bileistä, jossa mies oli ollut jonkun toisen naisen seurassa. Ilmeisesti sillä hetkellä juhlijalla ei ollut riittänyt enää tilannetajua asian käsittämiseen.

      Samaa ajatusta voi myös laajentaa: yksi kuvasi tytöistä olisi voinut vaikka olla töistä "saikulla" tai olisi muuten vain voinut valehdella sijaintinsa jollekin henkilölle.

      Kenenkään ei pidä alkaa leikkiä jumalaa tällaisessa tilanteessa ja ajatella, että asia olisi muutenkin paljastunut aikaa myöten. Jokaisella on oikeus päättää omasta elämästään ja päättää kertoa tällaiset asiat kasvokkain, jos niin haluaa.

      Toki sinun kuvissasi ei ole ongelmaa, koska ihmiset eivät nyt ole tunnistettavia. Tällaisia asioita pitäisi kuitenkin miettiä. Laki ja eettisyys eivät aina kulje käsi kädessä.

      Vastaa

      0
    5. Tai itseasiassa kyseinen "ex-"vaimo taisi olla vielä ihan nykyinen vaimo tuossa tilanteessa. :)

      Vastaa

      0
    6. Kiitos kommentistasi ja osanotosta keskusteluun Heidi. :) Kirjoittamassasi on kyllä pointtia, mutta oma näkemykseni on kuitenkin se, ettei ole valokuvaajan vastuulla jos joku kadulla/baarissa/leikkipuistossa oleva, kuvaan sattuva ihminen on tekemässä jotain "valonarkaa". Ei kuvaaja voi alkaa sellaisia miettimään, eikä se ole todellakaan hänen vastuullaan. Ihan kaikkialla voi olla ihmisiä jotka ovat juuri sillä hetkellä pettämässä kumppaniaan/lintsaamassa koulusta/tekemässä muuta kyseenalaista - heitä voi olla kauppahallin kalatiskin jonossa, istumassa puistossa suihkulähteen reunalla, ylittämässä Mannerheimintietä. Ja kuvaajan siis pitäisi kaikkialla näissä paikoissa miettiä, että hmmm, nyt täytyy rajata kuva niin ettei kukaan vain ole tunnistettava tai odottaa, että ihmiset siirtyvät kokonaan kuvan ulkopuolelle? Ehkäpä kuvaajan tarkoituksena on nimenomaan tallentaa vaikkapa Manskun tai Kauppahallin ihmisvilinää? Tällöin jälkimmäinenkään en toimi.

      Ymmärrän mitä ajat takaa, ja toki kuvaaja voi käyttää tilanteissa maalaisjärkeä ja harkintakykyä, mutta olisi ihan mahdotonta alkaa huolehtimaan jokaisesta julkisella paikalla näkyvästä ihmisestä ja siitä, jääköhän joku kuvaan osuva, ohikävelevä tyyppi nyt kiinni "omasta lomasta" kun kuva huomenna ilmestyy vaikkapa Aamulehdessä...

      Vastaa

      0
    7. Vaikka blogeja ja harrastajakuvaajia tuntuu olevan "pilvin pimein" niin on hyvä muistaa, että on todella epätodennäköistä, että oma nassu päätyisi jonkin blogin sivuille. Julkinen paikka on, no julkinen eli siellä kannattanee yleensäkin käyttäytyä asiallisesti -ainahan voi tulla joku tuttu vastaan.

      Pariskunnan käytös oli todella huonoa! Enkä ymmärrä mitä haittaa siitä on, jos kaikessa hiljaisuudessa ohimennen pari kuvaa räpsäisee, varsinkin kännykällä tai pienellä kameralla. Onneksi säilytit malttisi, etkä alentunut heidän tasolleen.

      Vastaa

      0
  6. Multa taisi jäädä sanomatta, että minusta ei todellakaan ole väärin tai noloa tai järkyttävää ottaa muutamaa kuvaa ruoka-annoksestaan. En voi kuvitella, miten se häiritsisi muita, kun kuvauksen kohteena on vain oma lautanen tai pöytäseurue. On ihan hienoa, että joku kirjoittaa jutun ravintolakokemuksesta tms.

    Vastaa

    0
  7. Ne ei sit syöneet kovinkaan häpiä lopsteria.. Minä oisin sanonu varmaan yhtä sun toista ja joutunu itte ulos (:

    Vastaa

    0
    1. Ne ei sit syöneet kovinkaan häpiä lopsteria

      Voi Mili... ^_^ XD

      Eivät syöneet ei :D

      Vastaa

      0
  8. Mun täytyy kyllä myöntää että itse inhoan tätä nykyajan sosiaalisen median kulttuuria, vaikka olenkin ''nuori''. Jatkuva valokuvien räpsiminen ties missä paikoissa ja niiden lataaminen facebookiin, twitteriin, instagramiin, ties minne on vastenmielisen tuntuista. Miksi? Koska tuntuu, että missäkään ei saa olla ns. rauhassa, että sinut voidaan tallentaa ihan milloin vain, missä vain. Vaikket juuri sinä olisi kuvattavana, jo pelkästään kameran esiin kaivaminen aiheuttaa jonkinlaisen edustusfiiliksen ''Mitä jos joudun kuvaan, onks mulla pinaattia hampaiden välissä?''. Jos kyseessä on vielä järjestelmäkamera äänineen ja kokoineen voisi sitä mielestäni verrata samaan jos jonkun kännykkä alkaisi soimaan, huomiosi keskittyy hälinään=häiritsevää. Ymmärrän siis ihmisiä, joiden mielestä on ''niiiiiiiin noloa'' ottaa valokuvia ruoastaan, mutta tässä tilanteessa olen kuitenkin Sannin kannalla, pariskunta käyttäytyi törkeästi. He olisivat voineet vain kohteliaasti ilmoittaa että valokuvaaminen häiritsee heitä eikä alkaa vetämään mitään farssia. Puhumattakaan siitä, jos tosiaan otit kuvasi vain ja ainoastaan ruoasta ja mahdollisimman äänettömästi ja siististi.

    Vastaa

    0
    1. Mulla ei ollut edes järkkäriä vaan pikkuinen Olympus joka ei päästä pihaustakaan kun ottaa kuvan :D En noussut, en kiemurrellut, en vääntyillyt. Istuin paikoillani, nostin Olympuksen ruoan eteen ja painoin laukaisinta. :) Hyvin vaikea ymmärtää miten se kenenkään illallista pilaisi.

      Vastaa

      0
  9. Ei oo totta! Kumpikohan tossa todellisuudessa oli nolo? Sinä, joka saat ottaa kuvia mistä itse haluat, vai huuteleva pariskunta? Käsittämätöntä...
    Itsekin olin tuossa taannoin ruokakaupassa, ja visa electronit eivät toimineet. Semmoinen nirppanokka-pohatta kääntyi kohti minua, joka olin kassalla ja puhui suoraan minulle: "Hah! Kuka muka maksaa visa electronilla?". Mitä siihen voi muka vastata? Vastasin vain "no minä" ja toivoin, että täysin noloksi mennyt nirppanokan aviomies osaa sanoa vaimolleen myöhemmin jotain. En kyllä tosiaan ymmärrä huutelijoita! Ittensä vaan nolaavat.

    Vastaa

    0
  10. Pakko siteerata Sami Hedbergia eräästä sketsistään: ihmiset menevät ruotsin(tai tallinnan)laivalle, koska se on NIIN erilaista.

    Siellä hienot ihmiset kuvittelevat olevat parempia ihmisiä, vaikka risteilyt ovat kaiken junttiuden ja rahvaanomaisen perikuvia :D Ei pahalla, oon itsekin lähdössä risteilylle.

    Vastaa

    0
  11. Todella törkeää ja uskomatonta käytöstä aikuisilta ihmisiltä. Jostain syystä jotkut keski-ikäiset pariskunnat muuttuvat tietyn iän kynnyksellä ylimielisiksi mu***ksi, kun heillä on talous tasapainottunut ja palkasta jää käteen enemmän kuin ennen. On varaa käydä syömässä hienommin ja matkustella useammin, mutta käyttäytyminen on ala-arvoista. Etenkin ravintolahenkilökuntaa ja nuorempia, heidän mielestään tyhmiä ihmisiä kyykytetään ja itse ollaan niin fiinejä. En voi sietää tuollaisia pariskuntia. Ja btw, olen ollut ravintola-alalla töissä 10 vuotta sekä tarjoilijana että kokkina ja olen nähnyt paljon tällaisia pariskuntia sekä ihmisiä, jotka ottavat annoksistaan kuvia. Pariskunnista jää aina paha mieli mutta kuvien ottajat sen sijaan ovat söpöjä, koska otan sen kunnia-asiana jos joku tahtoo ottaa minun valmistamastani annoksesta kuvan ja haluaa jakaa sen kavereilleen. Siinä ei ole mitään ärsyttävää. :-)

    Vastaa

    0
    1. Indeed! Keski-ikäiset käyttäytyvät jostain syystä usein aika ylimielisesti. Olen viimeaikoina yrittänyt miettiä siihen loogista selitystä jotten muuttuisi ihan ikärasistiksi... : /

      Vastaa

      0
  12. Itse olen pahastunut bloggaajan valokuvaamisista kerran. Sukulaismiehen silloinen tyttöystävä oli meillä ekaa kertaa kylässä (tapasin naisen ekan kerran). Hän tuli sukulaimiehen aveccina meille syömään.

    Kertaakaan hän ei kysynyt saako ottaa valokuvia tai julkaista niitä missään. Puutarhassa kukkien kuvaaminen ja kissojeni kuvaaminen oli vielä ok (järjestelmäkameralla). Sisälle mennessä kielsin naista kuvaamasta kotiani ja ottamasta kameraa sisälle ja sanoin etten halua kuviani julkaistavan missään.

    Myöhemmin luin sisustublogista, kuinka nuiva ihminen kuvan kissan ja hienon puutarhan omistaja oli ja naisen pahoittelut, ettei voinut tästä syystä jakaa talon sisustusta lukijoilleen.

    Mielestäni bloggaaja oli epäasiallinen ja toivon sen olleen ainutlaatuista. Ei sinänsä liity tähän asiaan, mutta olin ajatellut jossain kohtaa ottaa tämä sopivassa paikkaa esille.
    Kyseinen bloggaaja ei julkaise kommenttejani tai vastaa minulle henkilökohtaisesti (siksi joudut "aihetta" sivuten sijaiskärsijäksi).

    Vastaa

    0
    1. Pitää vielä tätäkin kommentoida, että olen samaa mieltä kanssasi Mari. Tässä tapauksessa bloggaaja on todella ollut epäasiallinen. Itse esimerkiksi en tällä hetkellä missään nimessä antaisi kenenkään kuvata kotiani nettiin, en edes läheisimpien ystävieni. Toki ystävät voivat juhlissa ottaa kuvia kotonani, minusta jne., mutta luulen, että kaikki kaverini/lähimmät sukulaiseni tietävät, että niitä ei ehdottomasti julkisille sivuille tai kaikkien näkyville nettiin laiteta. Tämä on selkeästi asia, jossa kyllä pitää kuunnella omistajan mielipidettä siitä loukkaantumatta. Kyseiseltä bloggaajalta ehkä tämä bloggausetiketti ja käytöstavat olleet tuossa tilanteessa vähän hakusessa - onneksi nykyään kokeneet bloggaajat klaaraavat nuokin tilanteet tyylillä ja muita loukkaamatta :)

      Vastaa

      0
  13. Ei helvetti! Alkoi raivostuttamaan niin paljon kun luin tuota tekstiä että piti pitää hetken tauko, järkyttäviä ihmisiä! :( Ja kamalaa että sun odottama ravintolareissu sai ikävän käänteen, toivottavasti ei jääny kokonaan paha maku suuhun käynnistä. :(

    Vastaa

    0
  14. Aika noloa toi pariskunnan käytös :D No mäkin otan kuvia eikä ketään häiritse :D 80% kaverilistaltani eivät seuraa aktiivisesti blogia niin infoon aina FB:ssä tai Instagramis missä ja mikäkin paikka on hyvää ( *`ω´) En ymmärrä ketä häiritsee. Ja kuvauksen kohteena on vain oma lautanen tai kaveriporukka. Niin silti pariskunnan piti valittamaan asiasta *facepalm*

    Vastaa

    0
  15. Oho, täysin käsittämätöntä!!! Oikeasti käsittämätöntä. Mitä ihmettä?!
    Mutta hei, ajattele positiivisesti "lapset ja nuoret" kuitenkin:D

    Vastaa

    0
  16. huhhuh kun ihmiset osaavat olla rasittavia.. itsekin tänään kotiin tullessani kerrostalon ulko-ovesta ulos astui vanhempi pariskunta, joka selvästi näki minun tulevan ovelle (välissämme oli 2 metriä) ja silti piti se ovi sulkea niin että suoraan naaman eteen naksahti kiinni.. teki mieli tokaista jotain, mutta enpä yleensä saa tilanteen aikana sanottua mitään vaan myöhemmin sitten uhottele, mitä kaikkea olisin voinut sanoa :D

    mutta niin, olisinpa halunnut nähdä heidän ilmeensä, jos olisit ottanut kuvan heidän annoksistaan :D

    Vastaa

    0
  17. Kylläpä oli raivostuttavan kuuloinen pariskunta! Toiset ne vaan luulee olevansa muita parempia.

    Vastaa

    0
  18. Ei herran jestas, millaisia käytöstapoja sitä oikein on olemassa! Multa olisi varmaan päässyt itku, oliskohan silloinkaan pariskunnan ilme edes värähtänyt..tietysti joidenkin ihmisten sairaudet voivat saada heistä ärsyyntyneitä ja herjauksia heittäviä. Mutta ei sellaisen herjauksen kohteeksi joutumisessa ole mitään kivaa, varsinkin kun eihän sellaista voi tietää, onko ihminen äreä ja huonokäytöksinen jonkun muun, kuin alkuperäisen persoonallisuuden ansiosta.

    Ja btw, nykyään monet ottavat kuvia ruokapäiväkirjaakin varten. Mitenhän olisi sitten suu pistetty, jos olisi kertonut pariskunnalle ottavansa kuvia ravintoterapeuttiaan varten..Mutta todella ikävää, että olet joutunut tuollaiseen tilanteeseen :(

    Vastaa

    0
  19. Ai kauheeta, miten huonoa käytöstä! Se tuossa, että menee jauhot suuhun, on hyvää, että eipä tuu itse lähdettyä rumalle linjalle. Tuollaisessa tilanteessa kannattaisi pyhää ravintolan henkilökunnalta uutta paikkaa.

    Vastaa

    0
  20. No hyi hitto että on kamalia ihmisiä. Oisin ite varmaan tollasessa tilanteessa alkanu itkemään ja lähtenyt pois koko tilanteesta :D Kaikki sympatia sulle!

    Vastaa

    0
  21. Just... Mä oisin varmaan joko a) revennyt nauramaan, b) alkanut poikaystäväni kanssa keskustella heistä ihan samaan tyyliin (oletuksena että oisin poikaystäväni kanssa tuollaisessa tilanteessa) tai c) vastannut pariskunnalle äärimmäisen ystävällisesti suu parhaassa tekohymyssä: "Anteeksi, puhuitteko minusta? En millään malttanut olla kuulematta keskusteluanne ja olen samaa mieltä, tämä on aivan äärimmäisen noloa ja sen takia näitä kuvia otankin ja ravutkin syön aiiivan väärällä tavalla." tms. Rakastan vittuilla ihmisille olemalla aivan "über-mukava", oisin virittänyt paljon keskustelua ja "halunnut kovasti tutustua". :D

    Vastaa

    0
  22. Sinänsä ton pariskunnan käytös ei järkytä mua ihan hirveästi. Teen kuitenkin asiakaspalvelutyötä, joten uskoni ihmiskuntaan on mennyt jo aikoja sitten.

    Ja rettelöimällä ja käymällä käsiksi tai heittelemällä ruokia jonkun päälle, mitä moni (tuskin kuitenkaan tosissaan) ehdotti, olisit vajonnut vain vieläkin alemmalle tasolle.

    Oikeastaan jälkikäteen ajatellen tossa tilanteessa ainoa järkevä ratkaisu olisi ollut olla reagoimatta pariskuntaan mitenkään. Halutessaan olisi sitten voinut kaivaa kännykän esiin ja soittaa (tai leikkiä soittavansa) miehelle/kaverille:

    "No ei tässä mitään... Laivalla olen tulosa kotiin päin.... Joo, ei mitään ihmeellistä, istun tässä ravintolassa syömässä just..... Joo, muuten ihan hyvin, kunhan tossa viereisessä pöydässä joku täysin aasi, vanhempi moukka pariskunta rääpii päätään kovaan ääneen...... Joo, en mäkään ymmärrä, täysin käsittämätöntä ja ala-arvoista käytöstä..... Joo, onneksi näyttää siltä, että ovat kohta lähdössä... jnejne"

    Ja puhelun jälkeen vaan tyynen rauhallisesti palauttaa puhelin laukkuun ja jatkaa syömistään;) Kyllä se ainakin kokeilemisen arvoista olisi ollut:D

    Vastaa

    0
    1. Harmi, ettei tälläisiä hienouksia ikinä tule mieleen siinä vaiheessa, jos noin absurdiin tilanteeseen joutuu... Toinen loistava idea olisi ollut tuo Marisan yllä ehdottama ylitsevuotava tekoystävällisyys.

      Varmasti saa moukimmankin ihmisen hetkeksi hämillen, kun reagoi täysin odottamattomasti...

      Vastaa

      0
  23. Ei voi muuta sanoa kuin että unbelievable! Ja ihmeen rauhallisena pysyit, mä oisin heitellyt niitä noilla simpukankuorilla :D

    Vastaa

    0
  24. Voi kamala, mä menin ihan sanattomaks! Mä oon ite nii herkkis et oisin alkanu varmaa vaa itkee...

    Vastaa

    0
  25. Itse olisin varmaan ottanut kuvan siitä pariskunnasta ja postannut tänne kertomuksen kera... Tai ehkä oikeassa elämässä olisin vinkannut paikalle tarjoilijan ja kysynyt riittävän kuuluvalla äänellä voisiko minut ja annokseni siirtää toiseen pöytään, ettei tarvitsisi kuunnella naapuripöydän asiatonta huutelua.

    Vastaa

    0
  26. Teetä käyntikortteja, titteliksi joku freelance-toimittaja ja bloggari. Siitä voi sitten ojennella jos joku vielä alkaa mussuttaa :) Voivat olla hyödyllisiä muutenkin.

    Nuijia tyyppejä, onneksi lähtivät niin sait lopuksi syödä rauhassa.

    Vastaa

    0
  27. Vitsit mitä käytöstä!!!!!

    Tulee mielen eräs ravintolareissu mieheni kanssa. Söimme siinä rauhassa, jossain vaiheessa viereiseen pöytään istuutuivat mies ja nainen. Illan edetessä selvisi, että he olivat ilmeisesti ensitreffeillä. Ihmettelin välillä naisen juttuja (kuuluivat hyvin pöytäämme), mutta yritin olla kiinnittämättä heihin huomiota. Jossain vaiheessa äänenvoimakkuus oli luokkaa 100dB ja jutut eivät voineet enää jäädä millään kuulematta. Näiden juttujen perusteella päättelin naisen olevan kyllä jollain tavalla psyykkisesti sairas. Yhtäkkiä hän alkoi huudella pöytäämme. Hän alkoin matkia minua ja "arvailla" koska otan seuraavan haarukallisen ruokaa. Mieleen on jäänyt se, että Kimi Räikönen haluaisi seurustella naisen kanssa, mutta minun on turha havitella Kimiä (tästä kyllä tulin kovin surulliseksi, siitä kun olenkin aina haaveillu ;D ). Itseäni tämä lähinnä huvitti, mutta minun kävi niin sääliksi miestä. Hän selvästi olisi halunnut vajota maan alle. Hän ei kommentoinut mitään naisen juttuihin ja oli naamastaan yhtä punainen kuin paloauto.

    Ei tainnut

    Vastaa

    0
    1. Ei hyvänen aika.... :-0 Mies-parka. (Ja sinä + muu-ravintola-parka...) Naisella oli selvästi jäänyt joku lääke ottamatta....

      Vastaa

      0
  28. No HUHHUH!Täälläkin yksi myötäloukkaantuja! Mikä ihmisiä vaivaa! Raivostuttavaa!! Ärrinmurrin :( :D

    Vastaa

    0
  29. :( Harmittaa puolestas kun pilasivat osittain sun reissun. Sun kuvaaminen ei varmasti haitannut ketään ja en ymmärrä mitä noloa siinä kuvaamisessa on??? Mä kuvaan melkeen aina kaikki reissujen mätöt, oli sitten kyse rinkelistä tai kunnon ravintola-annoksesta. Kuvaan ihan itelleni, osa pääsee myöhemmin Faceen tai blogiin, osa ei. Osa reissuahan se syöminen on, miksi en kuvaisi? Hienosti pidit hermosi ja vastasit nätisti tälle pierupariskunnalle, itse en olis pystynyt, vaan olisin kähissyt jotain Mind your own business -monologia :D

    Vastaa

    0
  30. Sitä ei ikinä kyllä uskoisi, mitä kaikkea ns. fiinimmän näköiset ihmiset saattavat suustaan päästää. Itse olin kerran kaupassa, jossa eräällä ahtaalla käytävällä oli siististi pukeutunut (Burberryn trenssin jne.) vanhempi nainen ostoskärrynsä kanssa. Ostoskärry tukki käytävän, enkä koe kohteliaaksi mennä törkkimään toisten kärryjä, mutta halusin päästä niisä ohi, joten aloitin lauseen "Anteeksi, ..." Ennen kuin ehdin sanoa muuta, tämä rouva tokaisi, että "Tuollaiselle h*oralle minä en anna yhtään mitään" ja lähti kärryjensä kanssa pois. Seisoin siinä sitten hetken pällistelemässä ja miettimässä, että mitähän hittoa tässä nyt juuri tapahtui.

    Vastaa

    0
  31. Ei tässä ole kyse enää käytöstavoista, tuossa oli joku selkeä tarkoitus loukata. Ilmeisesti joillakin jää päälle vielä aikuisiälläkin käytös, joka vaikuttaa omaan silmään samalta kuin yläasteikäisten eksyneisyys oman itsensä ja paikkansa hakemisessa ja sen kanavointi toisten pilkkaamisella.

    En mäkään mikään jeesus ole, kyllä sitä tulee joskus arvosteltua toisia tarpeettomasti. Monesti siinä on ehkä taustalla sitä oman itsensä epävarmuutta. Ihmiset nyt ovat sellaisia, arvostelu jotenkin kuuluu meihin, vaikka tiedostaisikin, että oikeastaan taustalla etsii itseään. Mutta ei herranisä sitä tarvitse toisille sanoa! Siinä toimitaan jo puhtaassa loukkaamistarkoituksessa, vaikka nyt kyseiset ihmiset kokisivatkin Silja Linen paikkana, missä ravusyöntietiketti on tarkkaa.

    Ei pysty tajuamaan. Yleensä pitäisi olla jotain oikeasti hampaankolossa, jotta tollaista menee laukomaan kenellekään. Kovaan ääneen tehtynä tuo ei ole pelkästään toisen pilkkaamista hänelle itselleen, vaan jopa tahallista naurunalaiseksi saattamista muiden silmissä. Tällaisessa tapauksessa tosin todennäköisesti muut mahdolliset sivustaseuraajat kokivat myötähäpeää kyseisen pariskunnan puolesta.

    Pienenä porukoiden kanssa lomareissuilla otettiin jopa täysin ilman mitään sosiaalisen median tarkoitusta kuvia ties mistä Banana Split -annoksista, ihan vain muistoksi. Taidettiin olla aika järkyttäviä!

    Vastaa

    0
    1. Pienenä porukoiden kanssa lomareissuilla otettiin jopa täysin ilman mitään sosiaalisen median tarkoitusta kuvia ties mistä Banana Split -annoksista, ihan vain muistoksi. Taidettiin olla aika järkyttäviä!

      Ihana! ^_^ :D

      Kovaan ääneen tehtynä tuo ei ole pelkästään toisen pilkkaamista hänelle itselleen, vaan jopa tahallista naurunalaiseksi saattamista muiden silmissä.

      Nimenomaan.

      Itse olen kuvannut jopa Michelin-tähden ravintoloissa ruoka-annoksiani ilman että kenenkään kanssaruokailijan kulmakarva on edes kohonnut.

      Vastaa

      0
  32. Siis aivan käsittämättömän idiootteja ihmisiä! Harmi, että vasta jälkeenpäin aina keksii kaikkea näppärää, mitä olisi voinut sanoa... Itse toisaalta raivostun tällaisista ihmisistä ja toisaalta minun käy heitä vähän sääliksi. Heillä on aivan pakko olla jotain vikaa päässä tai tosi pahoja henkilökohtaisia ongelmia, esim. avioliitossa. Tosin tässä tapauksessa vakka on tainnut löytää todella kantensa. ;D

    Ääliömäistä alkaa arvostella toista kuvien otosta. Jos kuvat ottaa huomaamattomasti, ei sen pitäisi häiritä muita. Olisithan voinut olla vaikka toimittaja jostain ruokalehdestä tms ja onhan näitä blogipostauksiakin mukavampi lukea, kun niissä on aiheeseen liittyviä kuvia.

    Joku kommentoi, että kuvissa ei saisi näkyä ihmisiä, koska jonkun vaimolle oli selvinnyt jostain kuvasta miehen pettävän häntä. Eiköhän tuossa tapauksessa tulisi syyttää tätä miestä, eikä kuvaajaa..?

    Vastaa

    0
  33. HYI ETTÄ. Samanlaisessa tilanteessa, mikäli pystyisin hillitsemään itseni, ilmoittaisin tyynesti tarjoilijalle (tarpeeksi kovaan ääneen tietysti) että haluan vaihtaa pöytää, koska viereisessä istuvat känniääliöt / kakkosluokan kansalaiset / muut white trash pellet häiritsevät ruokailuani.

    Tämä siis jos en vain alkaisi huutamaan kuin hinaaja. Siis aivan käsittämättömän törkeää.

    Vaikka ravintolalla olisi 10 tähteä niin kyllähän nyt omaa ruoka-annostaan saa kuvata! Ketään ei niin, että on tunnistettavissa, mutta tuollaiset yleiskuvat ovat ihan normaaleja.

    Vastaa

    0
    1. haluan vaihtaa pöytää, koska viereisessä istuvat känniääliöt / kakkosluokan kansalaiset / muut white trash pellet häiritsevät ruokailuani.

      <3 <3 <3 *tykkää*

      Kyllä tosiaan jälkeenpäin tulee mieleen vaikka mitä nasevaa mitä olisi pitänyt sanoa, mutta eihän se siinä tilanteen päällä ollessa tule mieleen kun aivot on ihan lamaantuneet...

      Vastaa

      0
  34. Joo, toivottavasti oli pariskunnalla "hyvä mieli"... Todella vaikea ymmärtää moisten surkimusten motiiveja.

    En usko, että kyse edes oli (juurikaan) kuvaamisesta. He ilmeisesti vain halusivat purkaa aggressioitaan johonkin ja sinä satuit istumaan vieressä.

    Ei tuossa tosiaan ole enää kyse edes mistään etiketistä, vaan ihan "common decency" -periaatteesta. Ei ihmisiä saa kohdella miten vain. Jouduit sanallisen hyökkäyksen kohteeksi.

    Erityisen ärsyttävää on tuollainen epäsuora kommentointi. Se on jotenkin pelkurimaista, eikä siihen muka "saisi" vastata mitään. Hyvä kun vastasit! :)

    Tuskin muuten olisivat kehdanneet tehdä tuota, jos olisit ollut syömässä esim. miehesi kanssa.

    T. Soleil

    Vastaa

    0
    1. Tuskin muuten olisivat kehdanneet tehdä tuota, jos olisit ollut syömässä esim. miehesi kanssa.

      Näin minäkin veikkaan. Helppo oli ottaa yksinäinen "tyttö"raukka uhriksi.

      Ei tuossa tosiaan ole enää kyse edes mistään etiketistä, vaan ihan “common decency” -periaatteesta. Ei ihmisiä saa kohdella miten vain.

      Samaa mieltä, näin on.

      Hyi että tulen vieläkin niin vihaiseksi kun ajattelen heitä, pitäisi jo yrittää unohtaa tuo välikohtaus. Mutta mitäs menin bloggaamaan asiasta... :P

      Vastaa

      0
  35. Huh, nuo on just niitä tilanteita, joita ei oleta tapahtuvan ja sitten kun tapahtuu, niin ei pysty hämmennykseltään sanomaan mitään omaksi puolustuksekseen.

    Itselleni kävi taannoin näin:

    Olin Lorealin tapahtumassa tekemässä ilmaisia lakkauksia. Apunani lakkauksia oli tekemässä, sanotaan nyt vaikka Tanja. Teimme lakkauksia aivan vierekkäin ja asiakkaita oli välillä jonoksi asti. Tanjalle tuli asiakas, joka oli ilmeisesti seurannut lakkauksiamme jo jonkin aikaa jonosta. Tämä asiakas sanoi Tanjalle, että toivottavasti lakkaat paremmin kuin TUO (tuolla tarkoitti siis minua). Asiakas kysyi, että miksi TUO jättää kynnet sivuilta lakkaamatta? (En edes jättänyt, lakkasin hyvin ja huolellisesti ja minulla on vuosien kokemus lakkauksista ja mm. rakennekynsistä ) Esitin että en kuullut mitään, mitä asiakas minusta puhui. Tanjakin oli häkeltynyt ja naureskeli, että ei kynsilakkaa kuitenkaan kynsinauhoille tarvitse laittaa :D "Joo mutta TUO lakkaa ihan rumasti, ei varmaan ole mikään ammattilainen" Tuossa vaiheessa laskin mielessäni kymmeeneen...Olimme kaikki siis saman pöydän ääressä ja n. metrin päässä toisistamme, eli minä ja oma asiakkaani kuulimme erittäin hyvin, miten Tanjan asiakas minua parjasi. Oma asiakkaanikin oli tilanteesta hyvin hämillään.
    En pystynyt sanomaan mitään, olin niin hämmentynyt siitä, miten nainen kehtasi tulla viereeni arvostelemaan ammattitaitoani, aivan kuin olisin ollut ilmaa... Myöhemmin samana päivänä menin omalle vakituiselle työpaikalleni iltavuoroon ja sama nainen tuli myös sinne asiakkaaksi. En tiedä esittikö tämä, mutta vaikutti siltä, että hän ei muistanut minua (täysin erilaiset työvaatteet jne.). Palvelin häntä kuin ketä tahansa muuta ja hän käyttäyti ihan normaalisti.. Varmaan oli aamulla jäänyt läkkeet ottamatta!

    Vastaa

    0
  36. Ei hitto. Menin sanattomaksi. Ite oisin varmaan reagoinut purskahtamalla ensin nauruun, mielellään pariskunnan ruokia kohden että olisivat saaneet vähän hyi nii järkyttävää kuolaa annostensa päälle :DD Sen jälkeen olisin varmaan todennut jotain tyyliin "Kukakohan se oikeasti nolo tässä on, minä joka kuvaan rauhassa ruokaa josta olen maksanut vai te keski-ikäiset ah-niin-aikuiset ihmiset jotka ivailette täysin tuntemattomalle henkilölle tällaisesta naurettavasta pikkuasiasta?"
    Ugh, olen puhunut :D

    Vastaa

    0
  37. tähän on kommentoinut aika moni ihminen mutta itsekin todeta sama asia, että olipa kerrassaan todella huonoa käytöstä parilta! Jokainen saa pitää mitä asioita itse tykkää noloina tai arvostaa mitä haluaa mutta ääneen tuollaisen toteaminen teki heistä kyllä niitä noloja, jos heille on niin tärkeää toimia arvokkaasti niin mihin se pääsi heidän itsensä osalta nyt unohtumaan. hyvin kaukana kaikki arvokkuus. Omasta mielestäni käytyöksen kultainen sääntö on kuitenkin, että elä ja anna muiden elää ja pidä negatiiviset ajatukset muista ominasi julkisesti. ja niin, tuli vielä parisuhde aspektikin mieleen, luulisi hyvän parin osaavan viestittää toisilleen sanattomasti ajatuksiaan jos pakko jotain mikä ei niin sopivaa. myös sääli siis paria ja heidän harhojaan ja käytöstään toisiaan nolaten.

    Vastaa

    0
  38. niin todettakoon vielä äskeisen kommenttini perään, että en ole aina itsekkään ollut mikään ihana ihminen. myönnän samantien kärsiväni kaksisuuntaisesta mikä aihettanut joskus hyvinkin agressiivista käytöstä nimenomaan sanallisesti mutta sentään tiedostan sen ja olen käynyt pitkän tien asian korjaamiseks ja siksi myös ymmärrän pitkälle kaikenlaista. itse olen jo 30v mutta aivotkin nuorilla kehittyvät 25 ikävuoteen asti miksi normaalin nuorenkin joskus ehkä asiaton käytös voi olla ymmärrettävää vaikka nykyään tuntuu, että nuoret ovat niitä hyvä käytöksisiä enenmpi kuin vanhemmat ihmiset näin kun asiakaspalvelussa on ja seurannut mutta jos vielä sitä vanhempana tuollaista ilmenee niin jokin ei ole ihan kunnossa:/

    Vastaa

    0
  39. Päädyin Ahvenanmaajutusta tähän vanhaan postaukseen ja pakko jakaa kokemukseni tältä kesältä, koska kyseessä oli niin samanlainen pariskunta. :D Olin lähdössä keskustasta töistä bussilla kotiin. Menin bussiin ensimmäisten joukossa ja tottakai ikkunapaikalle. Vähän myöhemmin bussiin tuli keski-iän ohittanut pariskunta, joka ei päässyt enää vierekkäin istumaan, joten nainen istui viereeni ja mies riviä edemmäksi. Mulla oli puhelin kädessä, koska aina bussimatkan aikana luen Hesarista uutiset, selaan instan läpi yms. perusjuttua mistä ei lähde mitään ääntä. Nainen ehti istua vieressäni ehkä minuutin tai kaksi ja totesi ihan selkeällä äänellä miehelleen, että "Siis mä en kestä kun toi ämmä räplää kokoajan puhelinta" ja siirtyi edemmäs istumaan. Olin niin hämmentynyt ja loukkaantunut, etten pystynyt kuin tuijottamaan suu auki naisen perään.

    Vastaa

    0
    1. ?? Ei herranjestas ihmisten tapoja, OIKEASTI...!! Välillä ihmisten aivottomuus jättää ihan jäätyneeksi. Ei tuollaiseen keksi edes mitään vastarepliikkiä. Jos niin ärsyttää, niin miksi ei pitää omana tietonaan? Jos hiljainen "kännykän räpläys" on huonoa tai vähemmän hienostunutta käytöstä ja omiaan aiheuttamaan perusteltua harmia vieressä istujalle, niin millaisena käytöksenä sitten voidaan pitää asian täyteen ääneen kommentoimista ja toisen mielen pahoittamista..? *ei pysty ymmärtämään*...

      Vastaa

      0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


  • Sanni

  • Arkisto

    • 2025 (50)
    • 2024 (124)
    • 2023 (149)
    • 2022 (174)
    • 2021 (178)
    • 2020 (227)
    • 2019 (203)
    • 2018 (227)
    • 2017 (298)
    • 2016 (284)
    • 2015 (343)
    • 2014 (389)
    • 2013 (400)
    • 2012 (214)
    • 2011 (226)
    • 2010 (287)
    • 2009 (207)
  • Avainsanat